۱۳۹۲ شهریور ۱۸, دوشنبه

سپاه دکتر ظریف را به بغداد فرستاد برای جشن پیروزی کشتار خاموش مجاهدین خلق!

دکتر ظریف یا هواپیمایی سپاه (ماهان ایر) وارد بغداد شد.

1- دیشب یک مطلب را شروع کردم به بهانۀ اعدام خاموش رده های بالای مجاهدین خلقِ "گیرافتاده در درون (اشتباهات خود و رهبری شان) از سویی و مورد تهدید از بیرون (حکومت متزلزل عراق و قیم معنویش جمهوری اسلامی)" از جانب دیگر. اما کاری پیش آمد و ادامه ندادم. منظورم از آن نوشته بیشتر متوجه هشدار جانی و امنیتی بود به اپوزیسیون مؤثر از سویی و دگر اندیشان داخل کشور از طرف دوم. و استدلالم هم این بود که عوامل اطلاعاتی و امنیت وابسته به آیت الله خامنه ای و بخش صلب ایدئولوژی جمهوری اسلامی در هنگامه هایی که دولت تشکیل شده در ایران گرایشات آشتی جویانه و لیبرالیستی داشته است تا کنون؛ یکی از پروژه های حتمی و اولیه اشان "کشتار درمانی" بوده است در داخل و خارج، با هدف ارعاب اپوزیسیون و دگراندیشان. تا آنان گمان نکنند که خانی رفته و خان جدیدی آمده و می توانند شلتاق بکنند چه قلمی و چه قدمی. و ردیف کرده بودم استنادم را به نام های زیادی از کشته شدگان و ترور شدگان دولت هاشمی و خاتمی. از میکونوس و آمیا گرفته تا فرخزاد و اتوبوس نویسندگان و هنرمندان در راه ایروان؛ و از سلاخی بی رحمانۀ فروهرهای عزیز و مختاری و پوینده و فضائلی گرفته تا ... خودتان ادامه بدهید اگر درد مچاله تان نمی کند.

2- بعبارت دیگر من کشتار غیرقابل توجیه و بی رحمانۀ مجاهدین باقی مانده در اشرف را در این کانتکست دیده بودم. و چون به آمریت سپاه مطمئن شده بودم حتی اگر در مباشرت مستقیم شک دارم. و از آنجا یقین کرده بودم که این یک هشدار بسیار سنگین است به مخالفان و منتقدان در ب بسم الله دولت کم سوی روحانی با سیاست های نظام. این اطمینان و یقین را هم از اوهامم نیاورده بودم بلکه مستند بود به اطلاعیۀ بلافاصلۀ سپاه در ستایش از این عملیات و پُزی که قاسم سلیمانی داده بود به پیرمردهای خفتۀ خبرگان. و آنجا می خواستم چند توصیه هم بکنم بنفع دولت عراق و بگویم به سپاه که این دوستی خاله خرسه است که آدمی (جمهوری اسلامی) رفیق و گمارده اش (عراق) را اینطور کنف بکند در سربزنگاه جنگ جنگ در جهان و اوضاع بهمریختۀ منطقه در آنسوی مرز عراق.

3- اما امروز که دیدم ظریف اولین سفر خارجی اش را اعلام نکرده و غیر منتظره بعراق کرده؛ مطمئن شدم که کار دارد بیخ پیدا می کند و نوری المالکی بدجوری داغ کرده از این کشتار بی هوا. تقریباً مطمئنم که هشیار زیباری اولین حرفی که بظریف زده خارج از محتوای این جمله نبوده است که: "نخست وزیر نوری المالکی حرفی ندارد که حکومت شما کماکان مبسوط الید باشد در عراق؛ و نمی خواهد نمک ناشناسی کند. ولی بالاغیرتاً این جشن بعد از کشتار خاموش دیگر چه بود!  یکباره بگویید عسس (امریکا) بیا مرا (عراق) بگیر. خلاصه پاک ما را ضایع کردید در این اوضاعی که همه دنبال بهانۀ جنگ فرقه ای تا جهانی هستند." 

4- دقیقاً نمی دانم ظریف چه پاسخ محتوایی داده به این گلایۀ زیباری و نوری مالکی. اما مطمئنم که سفر کوفت شده برایش در این اولین خروجش از ایران؛ و کلی رنگ برنگ شده. اما می توانم حدس بزنم که ظریف با آن ژست دیپلماتیکش گفته است که متأسف است و اشتباهی پیش آمده و رابطۀ روحانی و سپاه حسنه است و داریم کار می کنیم روی مسئله که اتفاقات بعدی به این تابلویی نشود. و در همین حال برگشته و هواپیمای "ماهان ایر" را نشان زیباری داده و گفته این هم شاهدش. ما دولتی ها معمولاً با هواپیماهای "ایران ایر" مسافرت می کنیم. و اگر من با "ماهان ایر سپاه" بعراق آمده ام بدان که سپاه با ما راه خواهد آمد که طیاره بمن داده برای حسن نیت!

5- البته که وزیر امور خارجه حرف ها و موارد گوناگونی دارد در مذاکره با عراقی ها و از جمله موضوع جنگ عنقریب سوریه. من فقط خواستم بعلت اصلی مسافرت ناگهانی دکتر ظریف پرداخته باشم. ضمن اینکه یادآور شوم که اعدام و کشتار خاموش توسط هر کس و سازمان و گروهی و علیه هر سازمان و گروه و هر کسی - از قاتل گرفته تا بی گناه - امری سبوعانه و وحشتناک و خارج از عرف بشر وحشی هم است و باید محکوم شود. توصیه ام بدگر اندیشان و اپوزیسیون هم سرجایش است که بیشتر مواظب حفاظت از خود باشند. یا...هو

۶ نظر:

ناشناس گفت...

تیمسار عزیز. ماهان ایر متعلق به سپاه نیست. اتفاقا متعلق به کرمانیها و رفسنجانیها است.

ناشناس گفت...

این همان قاسم سلیمانی نیست که زمان تبلیغات برای قالیباف پز دوستی و یگانگی اش را با قالیباف به ما میدادی و میگفتی قالیباف رییس جمهور شود با این دوست دردانه اش ایران را گلستان میکنند؟

ناشناس گفت...

به سخر أني مداح تازه از سوريه برگشته تو يوتيوب
گوش كنيد چرايي را انجا
خواهيد ديد

ناشناس گفت...

دلقک جان ماهان متعلق به موسسه خیریه مولی الموحدین است که متعلق به حسین مرعشی است و تهش به رفسنجانی میرسد نه سپاه

Dalghak.Irani گفت...

من مدت کمی در هواپیمایی کاسپین کار کرده ام و تا آنجائیکه می دانم ماهان ایر مربوط به سپاه است و نه بخش خصوصی اعم از مرعشی یا رفسنجانی. تحریم ماهان از سوی غرب هم مؤید است. البته سازمان های هواپیمایی غیر از هما همه خودشان را بخش خصوصی شهرت می دهند اما کمتر ارتباط ریشه ای با نماهای شهرت داده شده شان دارند. یا...هو

به خواننده ای که راجع به سلیمانی و نظر قبلی من پرسیده جواب خواهم داد کمی دیرتر چون مقداری تفصیل دارد لاجرم. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

اما در مورد تناقضی که دوست دقیق و خوبم از من گرفته در مورد موضع گیریم نسبت به سردار سلیمانی در هنگامۀ تبلیغات ریاست جمهوری با موضع جدیدم در مورد عملیات برون مرزی سپاه:

1- من در همۀ موضع گیری هایم بنفع قالیباف از شخص او حرکت کرده ام بسوی دوستان و همکاران او و نه برعکس. از جمله در مورد سلیمانی.

2- من در آن هنگام این حرف ها را با هم زده ام و در یک متن باید خوانده و دیده شوند:

الف- ما در تغییر استراتژی آیت الله خامنه ای شکست خورده ایم.

ب- ما اینک باید برویم سراغ تغییر دادن تاکتیک ها به این امید که استراتژی را تحت تأثیر قرار بدهیم.

پ- برای تغییر تاکتیک ها قالیباف بهترین گزینه است زیرا او رأی اجتماعی دارد و نه رأی سیاسی و انتخاب او نه تنها حساسیت های سیاسی دو قطبی را دامن نمی زند بلکه به ادامۀ فروپاشی آغاز شده در جناح راست کمک هم می کند بدلیل اختلاف سلیقه و بینش جدی بین میانه روهای اصولگرا با تندروان ان ها. در حالیکه انتخاب روحانی باعث انسجام راست ها خواهد شد در میان مدت و این بنفع تندروهای جناح شان خواهد بود و نه برعکس.

ت- گفته بودم رأی به روحانی خواه ناخواه رأیی سیاسی خواهد بود و ممکن نیست که او بتواند بین تندروان دو طرف تعادل خودش را حفظ کند. زیرا این موضوع غیر علمی و ناممکن است. و بسیاری چیزهای دیگر که تکرارش ممکن نیست در این کامنت مختصر. و هنوز به نادرستی تحلیلم نرسیده ام و منتظر آینده و عملکرد دولت روحانی هستم. و بارها آرزو کرده ام که کاشکی اشتباه کرده باشم و با افتخار بگویم غلط کردم.

3- لذا گفته بودم که خاستگاه اولیه و وابستگی پیشینی قالیباف به سپاه یک عنصر تعیین کننده است برای پیش بردن تغییر تاکتیک ها.

4- و در این متن بود که دوستی سلیمانی با قالیباف را مثبت و بنفع این تغییرات ارزیابی و معرفی کرده بودم. به این ترتیب که انرژی متراکم و قدرت تأثیر گذاری سردار سلیمانی در مناسبات منطقه ای و داخلی از سوء استفادۀ منفی به استفادۀ مثبت هدایت خواهد شد.

5- بخواهیم یا نخواهیم قدرت در اختیار قاسم سلیمانی قدرت مؤثری است و رویکرد او به رییس دولت در استفاده از این قدرت می تواند معادلات قدرت را تحت تأثیر قرار بدهد. این اصل را هم در نظر داشتم که "بدمن های" وقایع سیاسی معمولاً آدم های کم استعداد یا احمقی نیستند - درست مثل فیلم ها که نقش های منفی به پرقدرت ترین هنرپیشه ها واگذار می شود و نه چلمن ها - لذا اگر این بدمن ها نقش مثبت داده شوند از سوی کارگردان ها و ریاست جمهورهایی که به این آدم نزدیک و محیط است؛ در آنصورت می توان از استعداد و توان بدمن در نقش مثبت جدید بهره های زیادی برد.

7- الان هم که خوشحالی سلیمانی در مجلس خبرگان و یا اطلاعیۀ سپاه را دلیل دخالت آنان در کشتار مجاهدین گرفته ام این فقط یک تحلیل از چندین تحلیل متفاوت است و چون پای مجاهدین در کار است و آن ها فقط یک دشمن و یک گروه ندارند در تعقیب خود برای انتقام گیری محتمل هم است که موضوع واقعاً هم مربوط به انتقام شیعیان داخل خود عراق باشد حتی بدون صلاحدید سپاه ایران. یا...هو