۱۳۹۲ تیر ۳۰, یکشنبه

دعوت از جهان: یک ژست بسیار عالی و مؤثر از رییس جمهور دیپلمات حسن روحانی. آفرین!




1- خبرهای متواتر حاکی از این است که حسن روحانی و تیم مجربش در حال تدارک یک مراسم تحلیف باشکوه و بی سابقه در عمر جمهوری اسلامی تا کنون هستند و چه ایده و ابتکار خوبی است. دعوت از همۀ کشورهایی که در ایران سفارت دارند بعلاوۀ بریتانیا اگر حتی به قبول و حضور نمایندگان بلند پایه ای غیر از مقامات رسمی و درجه اول آنان بشود یکی از همان نوشداروهایی است که بسیار زیاد کار خواهد کرد. زیرا:

الف- برای نخستین بار خواهد بود که نمایندگان کشورهای خارجی اعم از رؤسای کشورها یا نمایندگان آن ها - غیر از مقامات مقیم در سفارت متبوعه در ایران - به مراسم تحلیف یک رییس جمهور ایرانی خواهند آمد و این موضوع علاوه بر برکات ناگفته و معلوم در سطح روابط خارجی حسن روحانی را در سیاست داخلی نیز ارتقاء خواهد داد.

ب- بویژه بعد از آن مراسم حقیر و تنک آخرین تحلیف احمدی نژاد در سال 88 که بسیاری از مقامات داخلی نیز رغبتی برای حضور پیدا نکردند و از مقامات خارجی نیز جز سایمون گس سفیر بریتانیا بخاطر ملاحظات گرفتاری کارمندانش در دستگیری های بعد از انتخابات 88 ناچار برای تلطیف فضا شرکت کرده بود و طولی نکشید که بعنوان عنصر نامطلوب اجازۀ بازگشت به ایران را نیافت و سفیر سوئد بعنوان انجام پروتکل های سیاسی بعنوان رییس وقت اتحادیۀ اروپایی مقامات پرنامی شرکت نکردند.

پ- بدون تردید هم کشورهای منطقه و هم کشورهای مهم فعلاً متخاصم با کمی احتیاط این دعوت را بی پاسخ نخواهند گذاشت و چون می دانند که استقبال از دعوت روحانی باعث تقویت اعتدال گرایی و تنش زدایی او خواهد شد لذا سعی خواهند کرد با ژستی علاقه مند و آشتی جویانه به این دعوت پاسخ مثبت بدهند. مشروط بر اینکه کسی این وسط موش ندواند و مشاوران روحانی بر روند دعوت ها از نزدیک ناظر باشند.

ت- وجود مقامات عالی رتبۀ دیگر کشورها و بویژه کشورهای منطقه بهترین فرصت را هم فراهم خواهد کرد که روحانی قبل از رفتن به کاخ ریاست جمهوری با همپالکی های خودش از نزدیک آشنا بشود و با توجه به کاریزمای مثبتی که دارد آنان را به تداوم رابطه برای بهبود هرچه سریعتر مناسبات تخریب شده ترغیب نماید. این یک کار بیست است و آفرین به شیخ تدبیر و امید. یا...هو

بعد از تحریر: بهتر است روشنفکران و ایرانیان میهن دوست در کشورهای مهم تا جای ممکن با مقامات کشور مقصد لابی بکنند که در صورت رسیدن دعوتنامه با دید بسیار مثبت برخورد بشود تا روحانی کارش را باقدرت بیشتر و متفاوت شروع کند.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

ای خائن

ناشناس گفت...

کدوم نامردی دلش اومده به استاد بگه خائن.
اتفاقا سالی که نکوست از بهارش پیداست ؛ و این شروع بسیار مبارکی است برای آشتی با تمام دنیا و گفتگوی تمدنها

ناشناس گفت...

اين خائن گو، متعلق به گروه ابلهانى است كه در هر دارو دسته و جناحى فراوانند و تنها كارشان اين است كه مى دانند و يا فكر مى كنند كه مى دانند چه نبايد كرد ولى دريغ از ارايه حتى يك راه حل سازنده. حالا بيابيد خائن را.

ارادتمند دلفك. افشين قديم.

ناشناس گفت...

زنده باد دلقك نازنين

ناشناس گفت...

دوست عزیز
من نفر اول کامنت گذار نیستم و با توهین و الفاظ رکیک و افترا هم مخالف . اما در مورد این مطلب که" اگر نمی توانی بگویی چه کنیم حرف نرن " یقینا مخالف . سوال از شما مگر ما تخم می گذاریم ؟ ولی بهتر از مرغ متوجه مسمومیت تخم مرغ می شویم . تعیین برنامه نیازمند داشتن پارامتر های بیشمار اطلاعاتی است و کلمه مدیر مادرزاد احمقانه ترین آنها که می شود همین رییس جمهور کنونی . اما درک این مطلب که نتایج یک برنامه فاجعه آمیز است نیاز به اطلاعات زیادی ندارد چون ملموس است

ناشناس گفت...

جانا سخن از زبان ما میگویی. امیدواریم اوضاع بهتر بشه و مملکت بدبخت ما هم که با انواع مشکلات درگیره نفسی تازه کنه. با درود به میرحسین موسوی و مهدی کروبی و با آرزوی آزادی همه محصورین و زندانیان سیاسی