۱۳۹۷ مرداد ۴, پنجشنبه

بزرگ کردن حمله به نفتکش عربستان هوشمندانه یا احمقانه!؟

خلاصۀ مدیریت در جمهوری اسلامی


خبرکوتاه و کم اهمیت بود در بدو امر و خیلی زود هم از تیتر افتاد و هم در خیل خبرها توجهی را جلب نکرد. خبر این بودحوثیهای یمن مدعی شده اند که به یک نفتکش عربستان در باب المندب حمله کرده است.

اما ساعاتی بعد این خبر دوباره بصدر اخبار ؛ منطقه و جهان بازگشت؛ با این تغییر شکل و ماهیت که عربستان اعلام کرد صدور نفت خود از تنگۀ باب المندب را متوقف کرده است. من در جستجوی عکسی و خبر مستندی از حملۀ ادعایی و خسارتی که به نفتکش خورده بودم و پیدا نمیکردم که

امروز رسیدم به سخنرانی سردار سلیمانی در همدان. بویژه آنجائیکه بعد از حملات تند و تحقیرآمیزی به ترامپ و دولت امریکا گفته است: "ما آماده هستیم در مقابلت بایستیم. دریای سرخ که امن بود، امروز دیگر برای حضور آمریکایی‌ها امن نیست."

حالا اما پازل چیده شده آماده است و میتوان امهات اتفاق را کنار هم چید و بنتیجه ای منطقی رسید: یک - ج.ا از طریق حوثیها حملۀ محدود و هشدار دهنده ای به نفتکش عربستان در باب المندب را سامان داده است.

دو- عربستان بدون اینکه خسارت وارده به نفتکش حمله شده اش را مستند قرار دهد با بزرگنمایی این حمله - برای غرب و بویژه امریکا - اعلام کرده است که ایران دریای سرخ و باب المندب را ناامن کرده بطوریکه دیگر قادر نیست نفت خود را از این آبراه صادر کند.

سه- سردار سلیمانی هم از این بزرگنمایی عربستان استفاده کرده است تا امروز بگوید که دریای سرخ را برای امریکا (عربستان در منطقه) نا امن کرده است.

چرایی تصمیم به این حملۀ محدود: یک- بنظرم میرسد که ج.ا تصمیم گرفته است تا ابتکار عمل را از امریکا و عربستان در دست بگیرد با این انگیزه که واکنش امریکا را تست بزند و بفهمد که بازی جدید ممکن است تا کجا پیش برود.

دو- تحلیل خودم این است که اگر این سناریو درست باشد اقدام ج.ا هوشمندانه بوده است. زیرا ایران مصمم شده تا قبل از پخته شدن سناریوی ترامپ برای ایران آنرا ناقص بدنیا بیاورد تا اگر قرار است فاجعه ای در پیش باشد مرده بدنیا بیاید.

سه- به این معنا که ج.ا تحلیل کرده که اگر دست روی دست بگذارد و منتظر پیشرفت مرحله به مرحلۀ طرح - باجرا درآمدن تحریم های فلج کننده و محاصرۀ همه جانبۀ ایران - ترامپ بماند زمان بضرر ج.ا و بنفع دشمنانش پیش خواهد رفت.

چهار- یعنی ایران هر روز ضعیفتر از روز پیش - در اقتصاد - خواهد شد و شکنندگیش افزایش خواهد یافت. لذا رفته به استقبال "اگر فاجعه ای اتفاق خواهد افتاد" بهتر است با دستپاچگی امریکا باشد تا نه در ضعیفترین موقعیت ج.ا بعد از تکمیل شدن محاصره!

پنج- از طرف مقابل بزرگنمایی عربستان نیز بکمکش آمده. زیرا عربستان هم با فشار به امریکا که "ببین خطر چقدر نزدیک است و کاری بکن" پروپاگاندای عدم استفاده از باب المندب برای صدور نفت خود شروع کرده است.

شش- ضمن اینکه ایران هم ترجیح میدهد تست امریکا دور از آبهای سرزمینی اش اتفاق بیفتد و یمن گزینۀ خوبیست زیرا که یمن مورد توجه مجامع حقوق بشری و ضد جنگ افکار عمومی جهان است. و هرگونه درگیری جدیدی در نزدیکی آنان توجه برانگیز است.

هفت- بدیهیست که این نشانه ها اروپا را هم بیش از پیش میترساند و به دلایل امنیتی بتکاپوی مثبت بنفع تعدیل تنگناهای ج.ا بصحنه می آورد. حالا اما باید منتظر واکنش عملی دولت ترامپ در مورد این تست ج.ا ماند. تا مشخص شود که این سناریوی دست پیش گرفتن ج.ا کار خواهد کرد یا نه!

هشت- بدیهیست که نه من مدعیم و انتظار دارم که این مقدمۀ شروع جنگی گسترده درمنطقه شود ونه بطورحتم امریکا دچار خطای راهبردی مورد انتظارسردار سلیمانی خواهد شد. اما بطور قطع نوع واکنش امریکا درسیاست گذاریهای بعدی همۀ طرفها اعم از اروپا و ایران وامریکا تأثیرات مهمی خواهد گذاشت! یا...هو

۱۰ نظر:

Arvand گفت...

سخنان امروز قاسم سلیمانی ,منویات قلبی فقیه و مافیای اصلی جمهوری اسلامی,و سخنان و تهدید غضنفر در چاله افتاده چند هفته پیش او در سویس ,نسبت به تهدید تنگه هرمز اتحادیه اروپا را با حرکت سلو موشن در اغوش ترامپ جای داد.چاله ای که حسن روحانی سه روز پیش با تهدید دم شیر نشان داد ,امروز با سخن یکی از مریدهای ولی فقیه به چاهی ,برای دولت او تبدیل شد.تصور اینکه به زودی جنرال چند ستاره امریکای ,مایک پنس پاسخی در خور شان فرمانده قدس سپاه دهد سخت دشوار است .نقطه پاک سازی سپاه قدس ,نخست از سوریه آغاز میشود توسط جنگدهای اسراییل ,و کمک آمریکا ,به عبارتی ,تا استقرار کامل نیروهای آمریکای در خلیج فارس .

ناشناس گفت...

این اقدام و مهمتر از آن تهدید نسبتا آشکاربه عملیات تروریستی توسط سلیمانی بخش عمده ای از خواستاران «تسلیم نظام» را به اردوگاه «حذف نظام» کوچ میدهد (بویژه در میان اروپاییها). دلیلش هم این است که در این مورد حتی به یک نظام تسلیم شده نمیتوان اعتماد کرد.
ضمنا فکر میکنم لازم به ذکر نباشد که گزینه دیگری مطرح نیست.

ناشناس گفت...

برید تو ستینگ (تنظیمات) انجا قسمت زبان و فرمت رو از انگلیسی به فارسی تغییر بدین، از چپ به راست هم تو خود اونجایی که پست مینویسید سمت چپ اخر دوتا دکمه هست که فلش ابی رنگ دارن چب به راست و راست به چب با اونا تغییر نمیکنه؟

ناشناس گفت...

سلام تیمسار،

ممنون که برگشتی. وبلاگ یه چیز دیگست!

ماهور

ناشناس گفت...

از تحلیل بسیار خوب شما متشکرم ، مسئله ای که هست اینست که همانند اینکه شخص پولدار همیشه و در هر شرایطی برنده است و پول روی پولش می آید ، چه ملک گران شود چه طلا ،چه کالا و... آمریکا و قدرتمندان هم در مقابل هر سناریوئی باز می توانند برنده شوند چون صاحبان واقعی قدرت ، پول و رسانه و تعقل در دنیا هستند ، ایران در سرسره ای بدست ترامپ قرار گرفته (منظور تحریمهای صد در صدی) که اگر سکوت کنند با صورت به ته دره برخورد می کنند و اگر هم تکانی بخورند و جنگی راه بیندازند باز ایران ویران خواهد شد و غربیها پیروز خواهند بود و برنده نهائی در هر صورت آنها هستند. و این نتیجه بازیهای قبلی اشتباه ایران در دنیا بوده که هیچوقت نفهمید نقش لولو بازی کردنش در دنیا و پروبال دادن رسانه ای آمریکا به این لولو فقط برای دوشیدن اعراب بوده و حالا منافع آمریکا ایجاب می کند این لولوهای جعلی و خودباور کرده را به حضیض ذلت برساند و ایران و منافعش را بالشخصه غارت کنند ، اگر ایران بجای قرار گرفتن در این نقش ، نقش تعاملی با دنیا در پیش گرفته بود سیاست آمریکا به شکست انجامیده بود و الان هم در حال سقوط آزاد به سمت ته دره نبودیم.

ناشناس گفت...

سلام تیمسار...تحلیل شما عالی ست...لطفن به نوشتن در وبلاگ ادامه بدهید...باسپاس.

ناشناس گفت...

با سلام
خیلی متشکر از نوشتن دوباره در وبلاگ
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

سلام خیییییییییلی خوشحالم که برگشتی امیدوارم برگشتتان همیشگی باشد ممنون

ناشناس گفت...

https://www.youtube.com/watch?v=QMzVxf1DW10&feature=youtu.be

ناشناس گفت...

جناب تیمسار
الان وقت مرخصی رفتن نیستا. مرخصی همه لغو شده. الان وقت رصد کردن و تحلیل خوب نوشتنه. سکه الان شد چهار میلیون چهارصد. ( شایدم همین الان شده چهارو پانصد و من خبر ندارم). رفع حصر بقول خودتون نشانه ضعفه در شرایط فعلی. الان موقع نوشتنه. خیلی وقته یه تحلیل جامع ننوشتید
ارادتمند-یزد