۱۳۹۶ شهریور ۱۴, سه‌شنبه

راهپیمایی تکی خانوادۀ دردانۀ مشهدی برای موسیقی! خارق العاده است. به هم میهنی با شما افتخار می کنم!

(تصاویر) اعتراض متفاوت یک خانواده مشهدی به لغو کنسرت‌ها
(تصاویر) اعتراض متفاوت یک خانواده مشهدی به لغو کنسرت‌ها
خانوادۀ رشک برانگیز و تاریخ ساز و ایران نجات ده
 احمد مهرچیان و زهرۀ براتی و دو فرزند نازنین شان!
خبر راهپیمایی خانواده ای مشهدی در اعتراض به لغو کنسرت ها در ایران و مخالفت با تحجر مذهبی - بخوان علم الهدایی - و با شادی را خوانده بودم در هنگامی که خوانندۀ خوش ذوق و فرهیخته ام آن را در کامنتدانی دو پست قبل منتشر کرد. هرچه کردم که از وسوسۀ زیبایی و کارآیی هم منش و هم روش این خانوادۀ تاریخساز و مصلح اجتماعی بگذرم و فقط در پاسخ به خواننده ام در کامنتدانی نظری بنویسم قلمم قفل کرد و فاق از فاق برنداشت که: 
دلقک ابله! کجا و کی دیگر می توانی زیبا تر و صمیمی تر و درست تر از این سوژه ای پیدا کنی برای معرفی راه نجات و مردان و زنان نجات دهندۀ ایران از اهریمن عبوسی و مرگ و تحجر! 
لذا ناگزیر تسلیم قلمم شدم که اصرار داشت این لحظه را در صحنۀ اصلی نمایش سیرکم ثبت و بنمایش بگذارم و من هم با افتخار چنین کردم. درود به تو احمد و زهره و خوش بحال دختر و پسری که از عشق شما چشم بدنیا گشوده اند. اصل خبر را هم به نقل از سایت فرارو می گذارم ریزتر. اگر در جریان نیستید: یا...هو

پی نوشت: حوادث مرگ دانش آموزان و تیراندازی و کشته شدن کولبران - دو نمونه متأخر از تراژدی مستمر میهن - بسیار متأثر و متأسف کننده بود. اگر برای کسی از شما این پرسش پیش بیاید که چرا من بجای این دو تراژدی ملی راهپیمایی خانوادۀ مشهدی را برجسته کرده ام. پرسش درست و بجایی است. اما پاسخ همیشگی من این است که تا "کمدی" آزاد نشود؛ "تراژدی" پایانی نخواهد داشت. نور تنها پاسخ برای زدودن تاریکی است.

یک خانواده مشهدی در اعتراض به لغو کنسرت‌ها و در حمایت از موسیقی نواحی، راهپیمایی 60 روزه‌ای را با شعار "حق داریم آوازهای سرزمین مادری را در شهرمان بشنویم" انجام می‌دهد.

به گزارش ایلنا، احمد مهرچیان به عنوان سرپرست خانواده مشهدی که در اعتراض به لغو کنسرت‌ها و در حمایت از موسیقی نواحی، که از 35 روز قبل پیاده‌روی خود را آغاز کرده‌اند، گفت: ما یک خانواده مشهدی هستیم که در اعتراض به لغو کنسرت‌ها و همچنین حمایت از موسیقی نواحی و مقامی کشورمان سی و پنج روز است سفر با پای پیاده را آغاز کرده‌ایم و در طول این مسیر با اساتید موسیقی مناطق مختلف کشورمان نیز دیدار می‌کنیم. 

دیدار با استاد عثمان حق‌پرست در خواف
(تصاویر) اعتراض متفاوت یک خانواده مشهدی به لغو کنسرت‌ها 

وی در ادامه افزود: این راهپیمایی با پای پیاده و با یک کوله صورت می‌گیرد که اصلاحا به آن "بک پکر(کوله گرد)" می‌گویند. در این نوع مسافرت، افراد ملزومات‌شان را در یک کوله قرار می‌دهند و با پای پیاده مسافرت می‌کنند؛ البته گاهی سوار کامیون یا تریلی هم می‌شوند اما به هیچ عنوان از اتوبوس و مینی‌بوس و اتومبیل‌های سواری استفاده نمی‌کنند.

مهرچیان همچنین عنوان کرد: ما الان به کردستان رسیده‌ایم و به سمت سنندج در حرکت هستیم. من و همسرم، زهره براتی که دکتر هستند به همراه پسر 4 ساله‌مان کورش و دختر 6 ساله‌مان باران پیاده "بک‌ پکر" می‌کنیم. 

دیدار با اسفندیار قره‌باقی در تبریز
(تصاویر) اعتراض متفاوت یک خانواده مشهدی به لغو کنسرت‌ها 

وی گفت: ما عاشق شنیدن موسیقی محلی و مقامی و همچنین آوازهای مادری شهرمان و کشورمان هستیم و به لغو کنسرت‌هایی که به خصوص در شهرمان مشهد اتفاق می‌افتد، اعتراض داریم. ما حرکت‌مان را پس از لغو کنسرت استاد شهرام ناظری در قوچان آغاز کرده‌ایم و تا مهرماه نیز سعی می‌کنیم به شهرهای مختلف کشورمان سفر کنیم و پیام خودمان را به اساتید و سایر مردم ایران برسانیم. 

احمد مهرچیان افزود: ما در طول این سفر از مشهد به خواف، تایباد، تربت جام و نیشابور رفتیم و بعد به تهران آمدیم و با استاد ناظری و پسرشان ملاقات کردیم. سپس به سمت قم، کاشان، اصفهان، قزوین، زنجان و ارومیه سفر کردیم. در ارومیه با استاد دهقان ملاقات کردیم. در تبریز به دیدار استاد قره‌باقی رفتیم. همچنین با آقای علیرضا قربانی در تبریز و با سالار عقیلی در اصفهان دیدار کردیم.

وی همچنین عنوان کرد: در کردستان هم قصد ملاقات با اساتید موسیقی را داریم و همانطور که می‌دانید این منطقه مهد موسیقی است و ما برای ملاقات با اساتید موسیقی کردستان به سمت سنندج در حرکت هستیم.

دیدار با عاشیق دهقان و عاشیق معروف در ارومیه
(تصاویر) اعتراض متفاوت یک خانواده مشهدی به لغو کنسرت‌ها 

مهرچیان درباره ادامه مسیر سفر خود و خانواده‌اش گفت: ما پس از کردستان به سمت همدان حرکت خواهیم کرد. البته هنوز به‌طور کامل برای بعد از آن تعیین مسیر نکرده‌ایم. اما از آنجا که دخترمان باید اول مهر ماه به مدرسه برود تا پیش از بازگشایی مدارس سعی می‌کنیم سفرمان را به اتمام برسانیم.

این خانواده مشهدی سفر خود را با حضور در حرم امام رضا (ع) آغاز کرده‌اند و معتقد بسیاری از مردم مشهد نیز مانند آنها هم به شعائر مذهبی اعتقاد دارند و هم به فرهنگ موسیقی کشورشان؛ اما این خواسته آنها آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر این خانواده مشهدی و تمامی خانواده خراسان بزرگ، و با دید گسترده‌تر هرات و کابل و دوشنبه.
یادی می کنم از پهلوان دلاور ایران زمین اصغر نحوی پور.
جانم فدای ایران.

Dalghak.Irani گفت...

سورنا
کامنت دوبار فرستاده ات راجع به حرف های جبیر در لندن و اشتباه بودن تحلیل من راجع به بهبود روابط از نشانۀ صدر و صالح و سلمان رسید اما بجز ریشخند من - که البته عیبی ندارد - چنان مملو از کلمات منشوری و توهین آمیز به جواد ظریف و اصلاح طلبان - بقول خودت اسهال طلبان - بود که اجازۀ انتشار نیافت. لذا اگر می خواهی نظرت منعکس شود از بکاربردن کلمات بسیار رکیک و توهین شخصی بپیرا و دوباره بفرست. ضمناً من که اخبار روز نیستم و انتظار شما از من تحلیل پشت پرده است و نه گفتارهای روی پرده و روزمره. لذا هم تکذیب ظریف نسبت به عدم اتفاق خاص و اصرارش بر تغییر سیاست عربستان درست است و نه پاسخ جبیر در لندن که او هم عین حرف ظریف را با جابجایی ایران بجای عربستان تکرار کرده است. نشانه های اصلی در تشکر و تعریف نمایندۀ خامنه ای از عربستان بخاطر حج امسال است و برنامه ریزی مسافرت هیئت های دیپلماتیک دو طرف به بهانۀ بازدید از سفارتخانه ها و کنسولگری ها. البته بنظر نمی رسد تو شخص جدی و ناکله پوکی - از جنس براندازان اینترنتی - باشی اما من ناگزیر به احترام کامنت حذف شده ات پاسخی هم نوشتم. البته متوجه نشدم کامنتت در کدام پست فرستاده شده بود لذا اگر در اینجا پاسخ دادم و با پست کامنت تو منطبق نیست عذرخواهی می کنم. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقک از قدیم گفتن یک دست صدا نداره. فک میکنی در جامعه اخته شده فعلی ایران چند تا از این خانواده های با فرهنگ و عملگرا وجود داره؟ اکثریت مطلق در شرایط انفعال هستن. شرایط هم دقیقا به سمت بدتر شدن پیش میره و برخلاف روضه های شما که ایدئولوژی فلان شده و بهمان شده و کونش ترک برداشته، همه شرایط اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ایران به سمت بدتر شدن داره میره. بابا تو کل دنیا فقط در سه حکومت حجاب اسلامی به صورت مطلق و بدون هیچ گونه استثنایی اجباری هست: حکومت اسلامی شام (داعش)، حکومت اسلامی طالبان و حکومت اسلامی ایران. حتی در کشورهای عربی سخت گیر مثل عربستان هم حجاب برای زنان خارجی آزاد هست. الان کار به جایی رسیده که حتی کنسرت موسیقی هم همه نقاط ایران لغو میشه حتی در تهران. کم کم قوانینی برای کاهش ساعات حضور زنان در ادارات تصویب میشه. هر سال موقع کنکور کاشف به عمل میاد که تعدادی از رشته ها فقط مردانه شدن. کار به جایی رسیده که قوانینی که در همین حکومت اسلامی طی 38 سال گذشته برقرار بوده و اجرا شده رو دیگه نمی پسندن و میخوان قوانین رو محدودتر بکنن. از حجت الاسلام خامنه ای حدود دو سال پیش فتوایی منتشر شد که تشویق به موسیقی و آموزش اش حرام هست! دلیلش چی هست؟ دلیل این هست که با توجه به ناکارامدی حکومت و رسیدنش به نقطه بحرانی، اینا با خودشون فکر کردن که از اونجایی که توان کارامد کردن حکومت رو ندارن و توان که چه عرض کنم اساسا دلشون نمیخواد حکومت کارامد بشود (چون کارامدی نیاز به شفافیت و مهار فساد داره)، پس تنها راه حل اینست که فضای شدید پادگانی و امنیتی در کشور برقرار شود تا امکان هرگونه حرکتی از مردم گرفته شود و اینها به حکومت خود با زور سرنیزه ادامه دهند. مدل و الگو و کعبه آمال شون هم کره شمالی هست با بمب اتمی هیدروژنی!. از نشانه های دیگر واپس گرایی و به عقب برگشتن حکومت، انقلاب فرهنگی خامنه ای (از طریق دست راست اش: ولایتی) در دانشگاه آزاد هست. خامنه ای مشغول تصفیه مدیران و اساتید به شدتی بدتر از اونچه که در زمان انقلاب فرهنگی اول اتفاق افتاد هستند ولی چون پوشش رسانه ای کم هست هنوز عمق فاجعه برای مردم به خوبی روشن نشده. هدف خامنه ای از تصفیه های گسترده در دانشگاه آزاد فراهم کردن یک پایگاه نخبگان مسلح به دانش ولی سرسپرده به حکومت هست شبیه به آنچه که در دانشگاه ها و مراکز علمی-نظامی کره شمالی اتفاق افتاده. نگران جانشین خامنه ای هم نباشید خامنه ای خودش و با پای خودش کناره گیره خواهد کرد و کاملا با رضایت و با خیال راحت.

ناشناس گفت...

ولایتی: دانشگاه آزاد جای ضدانقلاب‌ها نیست
http://www.tabnak.ir/fa/news/727800/%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%B6%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

سورنا گفت...

دلقک جان دستت درد نکنه حذف کردی. والا فحش ها و کلماتی که من تو کامنتم خطاب به ظریف بکار برده بودم از برخی فحش ها و کلماتی که خود حضرتت گهگاه علیه مخالفان استفاده می کنی خیلی بهتر بود. اگر فارس نیوز یا رادیوفردا کامنتم را منتشر نمی کرد تعجب نمی کردم ولی اینکه شما این کار را کردی تعجب برانگیز است. به زودی مشخص میشه تحلیل والاحضرت تیمسار دلقک در این مورد درسته یا نه. فقط کمی صبر لازمه

ناشناس گفت...

برانداز اینترنتی!!!
حالا منظور چیست؟ مانند حاکمان اسلامی براندازی را حرف نامربوط و مسخره انگاشتن.
هر کس که رسیدن به فردایی بهتر را در مسیری غیر از اصلاحاتی که در ذات جمهوری اسلامی غیر ممکن بداند.
آقا ولش کن. همین جمهوری اسلامی که سالها پیش شتر گاو پلنگش نامیدی در همه جهات رو به تعفن و نابودی خویش است. ذات و جوهره آن هم با اصلاحات بیگانه.
داستان تمثیلی طوطی و بازرگان را دوباره بخوانید که چگونه طوطی به آزادی رسید و پند مرغان هندوستان چه بود!

ناشناس گفت...

سلام تیمسار. مدتها بود کامنت نذاشته بودم ولی چون زیر یکی از پست های جدیدت خواندم که از کامنتهای منفی دلسرد میشی گفتم یه سلامی و دست مریزاد بهت بگم بابت پست قبلی. قطعا پیش بینیت درست بود. درباره شهید حججی هم انگار درست میگی چون دقیقا فردای بازی فوتبال نماینده نجف آباد گفته سر دست و پاهای ایشان جدا شده و محور مقاومت قصد دارد در حین پیشروی قسمتهای دیگر پیکر ایشان رو پیدا کنند و همچنین میگه ظاهرا بدن ایشون رو اتش زدن . خیلی حرف عجیبیه به نظرم اگه اتش زدن که دیگه دنبال چی میگردن.به نظرم میخان دری باز کنن تا این قضیه تا محرم ادامه پیدا کنه. درباره این پست البته با احترام باهات مخالفم. حکومت بدجور داره مردمو بازی میده و سرشونو به مسائل فرعی گرم میکنه که ما از یادمون بره مسائل اصلی تر از بیکاری و ورشکستگی موسسات و بانکها تا کاهش مجدد ارزش پول ملی . باز ما سرگرم حصر و کنسرتو و رفتن خانوما به استادیم هستیم تا در جای مورد نیاز لولویی از جنس علم الهدی و داماد علم بشه .

ناشناس گفت...

حاجیان آمدند با تعظیم
شاکر از رحمت خدای رحیم
جسته از محنت و بلای حجاز
رسته از دوزخ و عذاب الیم
آمده سوی مکه از عرفات
زده لبیک عمره از تنعیم
یافته حج و کرده عمره تمام
باز گشته به سوی خانه سلیم
من شدم ساعتی به استقبال
پای کردم برون ز حد گلیم
مر مرا در میان قافله بود
دوستی مخلص و عزیز و کریم
گفتم او را «بگو که چون رستی
زین سفر کردن به رنج و به بیم
تا ز تو باز مانده‌ام جاوید
فکرتم را ندامت است ندیم
شاد گشتم بدانکه کردی حج
چون تو کس نیست اندر این اقلیم
باز گو تا چگونه داشته‌ای
حرمت آن بزرگوار حریم:
چون همی خواستی گرفت احرام
چه نیت کردی اندر آن تحریم؟
جمله برخود حرام کرده بدی
هرچه مادون کردگار قدیم؟»
گفت «نی» گفتمش «زدی لبیک
از سر علم و از سر تعظیم
می‌شنیدی ندای حق و، جواب
باز دادی چنانکه داد کلیم؟»
گفت «نی» گفتمش «چو در عرفات
ایستادی و یافتی تقدیم
عارف حق شدی و منکر خویش
به تو از معرفت رسید نسیم؟»
گفت «نی» گفتمش «چون می‌کشتی
گوسفند از پی یسیر و یتیم
قرب خود دیدی اول و کردی
قتل و قربان نفس شوم لئیم؟»
گفت «نی» گفتمش «چو می‌رفتی
در حرم همچو اهل کهف و رقیم
ایمن از شر نفس خود بودی
وز غم فرقت و عذاب جحیم؟»
گفت «نی» گفتمش «چو سنگ جمار
همی انداختی به دیو رجیم
از خود انداختی برون یکسر
همه عادات و فعلهای ذمیم؟»
گفت «نی» گفتمش «چو گشتی تو
مطلع بر مقام ابراهیم
کردی از صدق و اعتقاد و یقین
خویشی خویش را به حق تسلیم؟»
گفت «نی» گفتمش «به وقت طواف
که دویدی به هروله چو ظلیم
از طواف همه ملائکتان
یاد کردی به گرد عرش عظیم؟»
گفت «نی»گفتمش «چو کردی سعی
از صفا سوی مروه بر تقسیم
دیدی اندر صفای خود کونین
شد دلت فارغ از جحیم و نعیم؟»
گفت «نی» گفتمش «چو گشتی باز
مانده از هجر کعبه بر دل ریم
کردی آنجا به گور مر خود را
همچنانی کنون که گشته رمیم؟»
گفت « از این باب هر چه گفتی تو
من ندانسته‌ام صحیح و سقیم»
گفتم «ای دوست پس نکردی حج
نشدی در مقام محو مقیم
رفته‌ای مکه دیده، آمده باز
محنت بادیه خریده به سیم
گر تو خواهی که حج کنی، پس از این
این چنین کن که کردمت تعلیم»

ناشناس گفت...

ناشناس 1:15 عزیز
نگرانی شما را درک می کنم اما واقعیت کشور و تجربه تاریخی بیانگر این است که که سرنگونی هم اکنون به نوعی انجام شده است و منتظر پوست اندازی است.
دوران مشابه شوروی سابق در ایران که خروشچف، دوران استالین را می کوبید و او را خاین به آرمان های لنین(خمینی) می نامید؛ گذشت.
امید به استمرار طلبان هم کم رنگ خواهد شد که مثال اش ژن برتر عارف است.

دوست قدیمی گفت...

سپاس تیمسار عزیز به خاطر این نوشته زیبا درباره این خانواده نازنین ایرانی.
زمانی که بدون هیچ کامنتی تیتر و لینک رو در بخش کامنت گذاشتم, امیدوارم بودم که یک کامنت زیبا از شما در این باره بخونم و خیلی خوشحال شدم که شما به جای یک کامنت یک پست جدا نوشتید.
درسته که با یک گل بهار نمیشه, ولی این خانواده داره یاد میده که منتظر دیگری نباشیم و از خودمون شروع کنیم. مهم نیست که نتیجه کار چی میشه, مهم اینه که اون خانواده کاری رو که درست تشخیص داده رو انجام داده! البته برای اون هم هزینه هایی داده.

با سپاس دوباره از تیمسار
دوست قدیمی

پی نوشت: به احترام این خانواده نازنین ایرانی, برای کامنت قبلی از نام مستعار "خانواده ایرانی" استفاده کردم.

کاک اسماعیل گفت...

کردستان و آنچه بر آن میرود در این چند روز ارزش نوشتن نداشت استاد؟