۱۳۹۶ تیر ۶, سه‌شنبه

تاکتیک خشن خامنه ای برای حذف روحانی: نمدمالی از راه مظلومیت؛ با نتیجۀ ذلیل سازی و حذف!

Image result for ‫خامنه ای در نماز عید فطر 96‬‎
انتخاب نوع اسلحه هم نشان از بلندپروازی دارد (دوربین) و دقت در هدف نقطه زن

1- آیت الله خامنه ای دیروز در نماز عید فطر ابتدا نمونه ای از افسر جنگ نرم "آتش به اختیار" مورد نظرش را پشت تریبون فرستاد تا هنگامی که از ویژگی های جنگجویان آتش به اختیار مورد نظرش توضیح مجدد می دهد سریع در ذهن مخاطب تداعی معنا بیابد و جمعیت انبوه نمازگزار از هرگونه تردیدی رها شوند در مصداق یابی افسران آتش به اختیار. در اینکه شخص رهبر جمهوری اسلامی میثم مطیعی و شعر ضد حسن روحانی و دولتش را برای مراسم نماز عید فطر برگزیده کمترین تردیدی نیست. نشان به آن نشان که آخوند تقوی رییس همۀ نمازهای سیاسی - عبادی و پیشنهاد دهندۀ نصب و عزل تمام امامان جمعه به خامنه ای نیز از شعر مطیعی برائت جسته و گفته من در جریان نبودم. و چه کسی است که نداند تقوی یکی از کلیدی ترین، وفاداراترین و مورد اعتماد ترین زیردستان خامنه ایست که در طول 30 سال ریاستش بر نمازهای جمعه و اعیاد حتی یک مورد نیز اشتباه و خطا نداشته و چه در عزل و نصب ها و چه در ابلاغ دستورکارهای اولویت بندی شدۀ موضوعی به نماز جمعه ها و امامان جمعه طبق نص نظر خامنه ای عمل کرده که مهمترین نمونه اش عزل هاشمی رفسنجانی مرحوم از نماز جمعۀ تهران بود. پس اگر تقوی از موضوعی اطلاع نداشته باشد بطور قطع تصمیم شخص آیت الله خامنه ایست و بین این رییس و مرئوس فیلتر دیگری نیست. در ادامه خواهم نشان داد که حتی حذف یک بیت از شعر مطیعی نیز بدستور و صلاحدید خود خامنه ای حذف شده است.


2- بعید بنظرم می رسد که علت اصلی این حجم از تلاش خامنه ای برای حذف حسن روحانی مربوط به مسئلۀ جانشینی او در آینده باشد. زیرا نه خامنه ای ضعف جسمی و روانی قابل نشان دادنی را بروز می دهد و نه اصولاً طیف حسن روحانی پایگاهی فقهی در بین فقهای اصلی و مرجع روحانیت شیعه دارند که در هیچ زمانی - تا جمهوری اسلامی ولایت فقیه برقرار است - بتوانند در عرصۀ رهبری عرض اندامی بکنند. بنابراین بنظر من نزاع سخت خامنه ای با روحانی جنبۀ سیاسی قویتر از جنبۀ مذهبی آن دارد. به این معنا که خامنه ای احساس می کند که بدلایل زیر دست برتری یافته در سیاست "چالش بجای سازش" و می تواند با یک دولت همسو از طیف ایدئولوژیک خودش آینده و تداوم جمهوری اسلامی در قرن جدید هجری شمسی را تضمین و همیشگی بسازد:

الف- از صحنه خارج شدن تمام ایرانیانی که نشانه ها و خاطراتی از مدرنیتۀ قبل از انقلاب ایران را داشتند و دارند به دلیل کهولت سن و مرگ طبیعی. بطوریکه نسل های فعال و  فعلی ایرانی حداکثر خواسته هایشان مقایسۀ جمهوری اسلامی با خود جمهوری اسلامی شده و نه تنها نسل های قبل از انقلاب را برسمیت نمی شناسند بلکه آنان را تحقیر هم می کنند که: "بگذارید خودمان با همین افتان و خیزان خود از راه همین انتخابات کشورمان را اصلاح کنیم و توی کارمان موش ندوانید". بعبارت روشن تر خامنه ای با نسل هایی طرف است که اگر هم مدرن یا دگر اندیش هستند در پذیرش مشروعیت کامل جمهوری اسلامی تردیدی ندارند.

ب- استفاده از بسیج شدن نسبی احساسات ملی و ایرانی به نفع مقاومت در برابر زورگویی به دو دلیل زیر:

ب1- سیاست های خصمانۀ دونالد ترامپ بر ضد هم تمامیت ارضی ایران و هم جامعۀ مدنی ایران و هم نشانه رفتن زندگی روزمرۀ مردم با طرح و تصویب تحریم های جدید. و البته سیاست های احمقانۀ عربستان در تلاش برای بسیج اعراب بر ضد ایران و دامن زدن به نفرت و جنگ هویت تاریخی عرب و عجم.

ب2- حملات اخیر داعش به تهران و دامن زدن به احساسات جریحه دار شده و خواستار انتقام از راه "خشونت در برابر خشونت" ایرانیان طبقات مدرن و شهری. که نمونه اش در استقبال از حملات موشکی سپاه به دیرالزور سوریه را علامت درستی تشخیص خامنه ای باید دید.

پ- توجه به این اصل روانشناختی انسانی - بویژه شرقی و علی الخصوص ایرانی - که انسان ها از مظلومان حمایت می کنند و نه از ذلیلان. بعبارت دیگر تا کسی مظلوم است افکار عمومی از راه دلسوزی هم شده از او حمایت می کند. اما اگر این نسان مظلوم از دز مظلومیت به ذلالت سقوط کند بلافاصله افکار عمومی نیز از انسان ذلیل روی برمی تابد و به ظالم و ذلیل کننده گرایش پیدا می کند. این موضوع البته با "چرا گرایش به دیکتاتور" هم قابل توضیح است در جهان عقب مانده. زیرا توده های عامی و معمولی همیشه به قدرت معطوفند و نه به ضدقدرت. زیرا منافع خودشان را که امنیت و زیست (زنده ماندن) است را برهر فاکتور دیگری اعم از عدالت و آزادی ترجیح می دهند. توده وقتی به ضد قدرت گرایش پیدا می کند که تشخیص بدهد قدرت بالفعل در حال سقوط است و این ضد قدرت است که در حال تبدیل شدن بقدرت است.

3- بنظرم بنا به سه دلیل گفته و بسیاری دلایل ناگفته هم خامنه ای به این تشخیص رسیده است که زمان تثبیت هژمون جمهوری اسلامی چه در بین مردم چشم بازکرده در داخل جمهوری اسلامی و چه در منطقه و جهان در چهار سال آینده رقم خواهد خورد و این موضوع مهمتر و کلانتری از "رهبر آینده چه کسی خواهد بود" است. زیرا اگر این هژمون در چهار سال آینده تثبیت شود رهبر هرکس که باشد - که حتماً یک روحانی سنتی کمی دگم یا کمی ملایم خواهد بود - ناگزیر از ادامۀ راه تثبیت شده است و در غیر اینصورت باز فارغ از نوع رهبر جمهوری اسلامی فروخواهد پاشید.

4- من نتوانستم بغیر از نقشۀ کلان شرح داده ام علت یابی کنم در چرایی رفتار این روزهای خامنه ای با روحانی. زیرا هیچ کدام از گزینه های دیگر قدرت حمل این حجم از حمله و تخریب روحانی از سوی خامنه ای را ندارد و توجیه نمی کند. مگر اینکه یک نزاع شخصی هم در میان باشد و روحانی در جایی در خلوت یا مباحثات سطوح بالای حکومت به خامنه ای چنان تعرض تند و اثر گذاری کرده باشد که خامنه ای کینۀ شخصی از روحانی را هم به کینۀ سیاسی و فقهی اش افزوده باشد.

حالا با این مقدمۀ بسیار فشرده و طولانی می توانم وارد حرف های خود خامنه ای در نماز عید فطر بشوم و دو نکته را که مهمترین نکته ها بود و از سوی تحلیلگران مغفول مانده - مثل همیشه - را رمز گشایی بکنم:

الف- نکتۀ اول مربوط است به این عبارت خامنه ای که گفت:
... امیدوارم که هرچه زودتر دولت جدید تشکیل شود و کارهای لازم را برای کشور شروع کنند، کارهای بزرگی در پیش است که باید انجام بگیرد، کار برای تولید داخلی، اشتغال جوانان که جزء مسائل مهم ما است. امسال را هم ما سال تولید ملی و اشتغال نام گذاری کردیم...
در این پارگراف خامنه ای از فعل "شروع کنند" استفاده می کند و نه از واژه "ادامه دهند" تا این القاء غیر مستقیم تحقیر کننده را از راه تداعی معانی انجام دهد که اولاً در دولت یازدهم کاری انجام نشده است. و ثانیاً فعلاً هم که دولت جدید تشکیل نشده دولت فعلی تعطیل و در خواب و بی عملی است. و با تأکید بر نامگذاری خودش هم می خواهد فشار بر دولت تشکیل نشده را هم به بالاترین حد افزایش دهد و القاء کند که در شش ماه نخست سال عملی انجام نشده و تمام شعار سال من دست نخورده منتقل شده به نیمۀ دوم سال و دولت دوازدهم!

ب- نکتۀ دوم هم برمی گردد به کلمۀ "مدعیان پوچ اندیش" که خامنه ای ظاهراً در جهت نصیحت دوستانه به معترضان به حسن روحانی در روز قدس می گفت و ضمن ستایش از آنان بعنوان نیروها و جریان انقلابی از آنان می خواست که "مدعیان پوچ اندیش را از جریان انقلاب طلبکار نکنند" - عین گفتۀ خامنه ای را از مجموع سخنرانی او حذف کرده اند و نتوانستم جملۀ خودش را برای شما کپی پیست کنم. -

ب1- بنظرم استفاده از واژۀ "پوچ اندیش" در مقابل منظور اصلی خامنه ای که "لیبرالیسم" بود خیلی اهمیت دارد. زیرا او می داند که مقابلۀ مستقیم با ارزش های لیبرالیسم نه ممکن است و نه جای آن در خطبۀ نماز است و نه مفید واقع می شود از جهت تأثیر منفی بر افکار جوانان مدرن و در حال جذب بسوی خامنه ای بدلیل هایی که در بالا و مقدمه برشمردم. لذا خامنه ای از کلمۀ پوچ اندیش استفاده می کند که مصداق آن هم قبلاً مشخص شده طیف فکری حسن روحانی است و با شعرخوانی مطیعی هم بر این مخاطب پوچ اندیش تأکید - در همان لحظه - شده است. در اینجا نیز خامنه ای از تبلیغات روانی غیر مستقیم و از راه تداعی معانی استفاده می کند. به این معنا که بجای درگیر شدن با اندیشه، نماد و حامل اندیشه را می زند. چون اگر حامل و نماد اندیشه ای حقیر و پوچ و ذلیل نمایش داده شود خود اندیشه هم بتبع حقیر و پوچ و ذلیل می شود. 

ب2- همانطور که در پست ضیافت افطاری خامنه ای هم بدرستی اشاره کرده بودم او از همۀ ضعف های مترتب بر روحانی (نماد فعلی پوچ اندیشی در چرخۀ قدرت سیاسی) از تحصیلات و دکترای او بهره می برد. زیرا این نماد راحت تر با جامعۀ مدرن تحصیلکرده ارتباط مؤثر می گیرد و آنان را در نفرت از مدرک تقلبی با خامنه ای همذات پندار می کند. او خودش در حضور همه و کارگزاران نظام این پالس "دکتر روحانی" را فرستاد و دیدیم که بلافاصله استاد اعظم مصباح یزدی فردای همانروز این پالس را گرفت و گسترش داد. در حالیکه رسم روحانیان نیست که مدارک دانشگاهی را مهم بدانند و تازه برای اصالت و قلابی بودن ان هم مانور بدهند. لذاست که شعر سروده برای روز نماز عید فطر در اوجش به مصرعی می رسد که از کلمۀ "دکتر قلابی" استفاده شده است. اما بعد از اینکه شعر سروده شده برای تصویب نهایی به خامنه ای عرضه می شود او دستور می دهد که مصرع دارای "دکتر قلابی" حذف شود و می شود.

ب3- آن شعر البته قصیده ای طولانی است و گویا بخش مربوط به دولت و برجام های لایت شده بود. اصل بیت حذف شده چنین است: «نور خورشید طلب حاجت مهتابی نیست/ که دوا در کف هر دکتر قلابی نیست!» این حذف که می توانست در کنار برخی دیگر ابیات حذف شده بی اهمیت تلقی شود و توضیحی هم نیاز نداشته باشد. اما چون این بیت به دلیل بزرگنمایی بعدی حذف شده بود؛ لذا محمد مهدی سیار یکی از سراینگان شعر با سرعت نور واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خود با توسل به "شعر تخریب حسن روحانی نبود" توضیح مفصلی نوشت و دلیل آورد که مطیعی با وسواس و تقوا از اینکه ممکن است دکتر قلابی بکار رفته در این بیت به حسن روحانی بربخورد آن را حذف کرد و نخواند. در حالیکه همه می دانند که حذف موضوعی از متن اصلی و طرح آن در حاشیه - مثل همۀ جملاتی که من در بین دو دش (- -) می نویسم برای برجسته سازی است و نه بی اهمیتی. به این معنا که اینان "دکتر قلابی" را به این دلیل حذف کردند که با توضیح بعدی در بارۀ آن قلابی بودن دکترای روحانی - از نظر خودشان - را برجسه تر و ماندگارتر در ذهن مخاطبان بکنند. البته در بیت مزبور یک نور خورشید طلب هم است که در اصل اشاره به خامنه ایست و محتمل است که مخالفت خامنه ای با خواندن این بیت به "فروتن نمایی" خودش هم یکی از دلایل فرعی باشد. و طرفه اینکه همین بیت در خود قصیدۀ طولانی و اصلی هم نیست و فقط برای این مراسم سروده شده و اضافه شده بود - من حداقل دو منبع از اصل شعر را مطالعه کردم و چنین بیتی را نیافتم -

5- نتیجۀ نهایی اینکه بنظرم می رسد که خامنه ای تصمیم گرفته است حالا که صبر حسن روحانی را به مظلومیت کاهش داده؛ بتواند با ادامۀ هجوم هرچه زودتر مظلومیت حسن روحانی را هم به ذلیلی در افکار عمومی رأی دهندگانش فروبکاهد؛ تا در نهایت بدون هزینه ای خاص او را حذف کند. و با حذف او هم مدعیان پوچ اندیش - لیبرال ها - را بعقب براند و هم قوۀ مجریه را هم با استراتژی "فشرده سازی مردم در داخل با فقر خود اتکایی و مقاومت ملی خارجی با بهره گیری از غرور بیگانه ستیزی" بدست همفکران خودش بسپارد. زیرا همانطور که گفتم زدن حامل اندیشه ضربۀ محکمی هم بخود اندیشه است. و اینجا بود که جلز و ولز می کردم - و هواداران حسن روحانی لعن و نفرینم می کردند - که مردانی که پا در راه مقابله با خامنه ای و ایدئولوژی می گذارند اولاً باید از نظر شخصیت اجتماعی اعم از تحصیل و ثروت و رانت و خانواده و رفقا هرچه شفاف باشند، ثانیاً شفاف بمانند و ثالثاً از هیچ نقطه ضعف احتمالی - و طبیعی برای هر انسان - در گذشتۀ خود دفاع غیر منطقی نکنند. البته معترفم که حسن روحانی هم بی دست و پا نیست؛ که مهمترین نشانه اش عصبانی کردن خامنه ای تا سرحد جنون فعلی بوده است. و امیدوارم که بتواند با تاکتیک های ویژۀ خودش بدل های لازم را پیدا کرده و بکار بگیرد. هرچند که بسیار بسیار نا امیدم از اصلاح طلبان حامی لفظی الکی و شریک جدی در قدرت روحانی. زیرا نه نشانه ای بروز داده اند و نه معرفتی در این روزهای هجوم بی امان به روحانی و از او دفاعی نکرده اند. البته من دفاع آبکی در دنیای مجازی را - آنهم تک و توک - دفاع از یک مؤتلف سیاسی و مشترک در قدرت نعماتی را دفاع نمی دانم و بیشتر بدوستی خاله خرسه ماننده است تا رفاقت یکی بودن. یا...هو

بعد از تحریر:
ضمن اینکه راجع به درگیری شخصی خامنه ای و روحانی بطنز هم نظر داشتم یک نکتۀ بسیار مهم را هم فراموش کردم در مورد علت ناراحتی چنین نگران و عصبانی خامنه ای بنویسم. و آن مربوط به مشکلات امنیتی اخیر است که سپاه خامنه ای را متقاعد کرده که بدلیل ورود ادبیات رواداری - ونه خود رواداری مؤثر - روحانی به جامعه و سرایت آن به حلقه های اطلاعاتی و امنیتی - بویژه در وزارت اطلاعات - بوده است و اگر اوضاع امنیتی یکپارچه و خشن را برنگرداند کشور دچار هرج و مرج و جنگ و گریزها و حملات تروریستی خواهد شد. که نشانه های پررنگش این روزها زیاد دیده می شود. یا...هو

۹۰ نظر:

حسنعلى كلالى گفت...

حالت خوبه تيمسار؟ اين نوشته أصلا بتو نمياد

Dalghak.Irani گفت...

باز ب بسم الله شروع شد!
این یعنی چه آقا یا خانم کلالی. تعریف است. تکذیب است. نگران هک شدن خوب یا بد سیرک هستید. کجاش و چرا بمن نمیاد و خود شما اندیشه ای در نقد دارید و... آخر یک کمی هم جدی باشید در مسخرگی و نویسنده را از کت و کول نیاندازید با "من پارازیت می فرستم پس هستم". یا...هو

اصلاح‌طلب دوم خردادی گفت...

همانطور که جناب آقای حسن روحانی فرمودند: باید اختلافات را کنار بگذاریم و با هم و در کنار همدیگر به عملی کردن سیاست "اعتدال و تدبیر و امید" و "اقتصاد مقاومتی" بپردازیم و چنین سیاست هایی را سرلوحه اهداف خود قرار دهیم.

به هر حال باید امیدوار بود و از حاشیه سازی و پرداختن به امور کم اهمیت و امور تنش زا خودداری کرد و "تحمل اندیشه مخالفان" و شعار "زنده باد مخالف من" را هم در داخل کشور و هم در منطقه خاورمیانه نهادینه کرد. تا انشاالله دولت اعتدال بتواند با همکاری همه اعتدالگرایان و اصلاح طلبان و نیز محافظه کاران، هم بر مشکلات اقتصادی نظیر بیکاری و رشد اقتصادی پایین فـائـق آمد و هم این دولت خواهد توانست که بعنوان یکی از محورهای اصلی در اتحاد جهان اسلام مطرح شود.

توجه کنید که آقای روحانی خوشبختانه توانستند در بسیاری از نواحی دورافتاده همچون شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان و کردستان نیز رأی خوبی را کسب کنند و همین امر می تواند قدم اول باشد در راه اتحاد بین شیعه و سنی.

ناشناس گفت...

صحبت های خامنه ای را خوب رمز گشایی کردی. اما در هنگام نتیجه گیری و تفسیر، بیش از حد بدبینانه نگاه کردی. دو عامل مهم رو در نظر نگرفتی: اقتصاد و زمانه.

اگر اقتصاد ضعیف باشد هیچ وقت خامنه ای که سهل است رهبری ده ها برابر مکار تر از او نخواهد توانست مردم را با خود همراه کند. اقتصاد ایران هم ضعیف و در حال فروپاشی است.
دومین عامل زمانه است. دلقک شما به اقتضای سن و سال ات همیشه این عامل مهم را نادیده میگیری. ما الان در سال 2017 و قرن 21 هستیم. عصر ارتباطاط و آگاهی. ایدئولوژی مذهبی چنان عقب مانده و ضعیف است که در برابر تهاجم قدرتمند اندیشه آزاد و لیبرالسیم حتی نمی تواند سر بلند کند. ایرانیان هم ارتباطاط تنگاتنگی با سبک زندگی غربی و کلا با غرب دارند. بنابراین این عامل هم به صورت موثری از رفتن جوانان به سوی خامنه ای و ایدئولوژی تحجر جلوگیری خواهد کرد.

تفسیرت در مورد نظر منفی جوانان مدرن ایرانی نسبت به ترامپ هم درست نیست. تنها کار اشتباه ترامپ تاکنون قانون ضدمهاجرتش بود. بقیه اقدامات او مورد حمایت جوانان مدرن ایرانی بوده از جمله تحریم سپاه. تحریم سپاه لزوما موجب سختی در زندگی مردم نخواهد شد در صورتیکه دولت ایران بتواند از این اهرم در جهت بیرون کردن سپاه از اقتصاد ایران استفاده کند. بنابراین این تحریم حتی موجب شفاف سازی اقتصاد ایران و اصلاحات اقتصادی گسترده و سالم تر شدن اقتصاد خواهد شد. البته همونطور که گفتم هم باید دولت ترامپ و دولت های بعدی این تحریم ها رو سخت گیرانه اجرا کنند و هم دولت ایران سختگیرانه بر خروج سپاه از اقتصاد و بازگشت شون به پادگان ها اصرار کند.

Dalghak.Irani گفت...

در مورد اقتصاد حرف شما درست و نتیجه گیریتان اشتباه است و اتفاقاً خامنه ای از راه نارضایتی اقتصادی بیشترین بهره را خواهد برد. اینکه بعد از روحانی بهتر می شود یا بدتر قابل محاسبه از سوی ناراضیان اقتصادی نیست در حالیکه در حال و وجود روحانی مردم از اقتصاد ناراضی هستند و ممکن است به وعدۀ خامنه ای امید ببندند. همانطور که طبق برآورد همۀ تحلیلگران دوجناح سیاسی 8 میلیون از آرای رییسی آرای ناراضیان اقتصادی و غیر ایدئولوژیک بود. در مورد مردم مدرن هم شما قیاس بنفس کرده اید و من حداقل در مقام تحلیل نویس ناچار بطور مداوم جامعه را رصد می کنم در حالیکه شما استنادت به خود و رفقا و حداکثر آدم های شمال شهر نشین تهران است یا روایت عامیان در خارج از کشور. یا...هو

Hej گفت...

تیمسار جان خسته نباشید. حالا نتیجه؟

بند ۲-الف نوشته تان را بسیار زیبا نوشته اید، اما شمایان همین ملت را بردید پای صندوق های تایید نظام، حالا بعدش دیکه چرا روضه علی اکبر می خوانید؟ جمهوری اسلامی همین است و بس.

Dalghak.Irani گفت...

دانشکدۀ افسری بودم و گاهی ما را می بردند برای سرود خوانی و اغلب من و احتمالاً خیلی ها کم حافظه بودیم در حفظ سرود مورد نظر و هنگام خوانده شدن سرود برای اینکه دهان مان باز و بسته شود و مورد ایراد فرمانده قرار نگیریم کلماتی هم وزن و هم قافیه پیدا می کردیم و تکرار می کردیم که یکی اش "نیزه جا" بود و من خودم خیلی از این نیزه جا استفاده کرده ام برای فرار از تنبیه انضباطی. حالا هروقت مطلب می نویسم منتظر شما هم هستم که بیایید و بدون فهم سرود نیزه جایتان را فریاد بزنید و بروید. خب کاریش هم نمی شود کرد و اغلب انسان ها هوش متوسط و حافظه ای معمولی دارند مثل من! یا...هو

ناشناس گفت...

دلقک واقعا پرتی از ماجرا! عجیب پرتی از ماجرا! بازنده ی بلامنازع این داستان شیعه سیاسیه و برنده بلامنازع اگه کار به دخالت و جنگ خارجی نکشه مردمن. توی این شک نکن. تو نیستی بین این مردم و افکار عمومی که ببینی خامنه ای و دار و دسته ش چقدر ذلیل و تنها شدن و روحانی تا چه حد محبوبیت پیدا کرده. این توبمیری دیگه از اون توبمیری ها نیست و یک جرقه لازم داره تا مردم برای همیشه بساط استبداد دینی رو جمع کنن. امثال دیگه سال 88 نیست! حریف 40-50 درصد ضعیف تره و ما 40.50 درصد قوی تر! به زودی به خودت هم ثابت خواهد شد که چقدددددر از ماجرا پرتی.

البته ذهن نظامی کلا به صورت ناخودآگاه با نظامی گری و قلدری بیشتر ارتباط برقرار میکنه و تو هم ته تهش به یاوه گویی های پوچ خامنه ای و قالیباف علاقه مندی و صحبت های آروم و منطقی روحانی که روز به روز داره محبوبترش میکنه رو "ضعف" میدونی.

ارادتمند
مازیار

yaser گفت...

دلقک جان بنظر میاد خامنه ای موفق میشه اگر اتفاق غیر مترقبه ای نیفته. چیزی که من میبینم الان یه سری جوون تحصیلکرده و با قدرت تولید مطلب پیدا شدن که هر کاری جمهوری اسلامی انجام میده اعم از بد و خوب توجیه میکنن.
در مورد مدرک حسن روحانی که خودت خارج از ایرانی و میدونی مدرک گرفتن اینجا به همین راحتیها هم نیست و راستی آزمایی مدرکم به یه یارو سپردن که خودش داره مهندسی برق میخونه بقول معروف اینکاره نیست که مدرک علوم انسانی بررسی کنه.دانشگاه گلاسکو هم جوابشون تند داد همون چهار سال پیش ولی حرفشون تکرار میکنن چون با اصل مدرک دانشگاهی مشکل دارن.

ناشناس گفت...

دلقک کامنت قبلی ام یک مشکل جزئی داشت لطفا قبلی را منتشر نکن و این را منتشر کن:

اکثریت مردم اکنون فهمیده اند که مشکل اصلی اقتصاد ایران، خامنه ای و سپاه هست و نه دولت. بنابراین خامنه ای هیچ وقت نخواهد توانست از اهرم اقتصاد جهت جذب مردم به سوی خودش استفاده کند. حداکثر پتانسیل چنین فریبی، همان 8 میلیون نفری بود که شما گفتید. این 8 میلیون نفر نیز به تدریج اگاه خواهند شد. به هر حال مردم نمی توانند دم خروس نهادهای ده ها میلیارد دلاری زیرنظر خامنه ای و معاف از مالیات را نادیده بگیرند و بعد بگویند که عامل اصلی خرابی اقتصاد دولت است. الان دیگه همه فهمیده اند که مشکل اصلی کجاست.

تحریم سپاه هم بیشتر از قبل موجب آگاهی مردم خواهد شد. چون در هنگام تحریم شرکت های وابسته به سپاه، مردم از نام و اهداف و میزان گردش اقتصادی این شرکت ها آگاه خواهند شد. میزان زیادی از اطلاعات هم توسط دولت آمریکا و هم توسط خود دولت ایران و افراد دیگر در پی این تحریم ها از فعالیت های اقتصادی سپاه منتشر خواهد شد. همه اینها آگاه کننده خواهد بود. خامنه ای بر سر دوراهی قرار خواهد گرفت، اگر مقابل تحریم ها بخواهد بایستد مردم او را عامل بدبختی ها و تحریم ها خواهند دانست (دقیقا اتفاقی که در برجام افتاد: مردم از هر کس که مخالف برجام بود متنفر شدند). راه دوم او نرمش قهرمانانه خواهد بود. نرمش قهرمانانه در بیرون انداختن سپاه از اقتصاد ایران هم قطعا یا به کارامد شدن دولت خواهد انجامید یا به سقوط کلی حکومت و رهایی از شر این حکومت شیطانی.

Dalghak.Irani گفت...

یاسر بموضوع خوبی اشاره کردی و در ذهن من هم بود این جذب نخبگان جدید و مجال مطلب اجازه نداد طرحش کنم. اما کاملاً معلوم است که چه در داخل امثال همین شاعران و مداحان جدید که از جنس یامین پورها هستند که تحلیلگران خوبی هم هستند و نه از جنس بی کله های سابق و چه در خارج و امثال علی علیزاده ها که از منظر چپ مدرن بجبهۀ خامنه ای پیوسته اند و او را تقویت موقعیتی می کنند. و این نه از بابت مزدوری و خود فروشی صرف اینان باشد که بیشتر ناشی از نوع موجه بودن چالش خامنه ای با راست های فاشیست غربی و فاسد عربی هم است. و مابه ازای راستی آزمایی دارد. خامنه ای نمی گذارد سازش روحانی جلو برود و روحانی مانع بود که چالش خامنه ای جلو برود. حالا سیاست بنقطه ای بزگشته که سازش روحانی هواداران غربی و عربی اش را از دست داده و چالش خامنه ای از انزوایی که گرفتار شده بود بعافیت جدید و موجهی رسیده. کاری سخت خواهد بود که روحانی بتواند در ضعف استقبال غرب و اعراب از بخش عرفی حکومت ایران در برابر خامنه ای که بخشی از افکار عمومی سوسیالیست های غربی و هویت خواه توده های عرب از چالش او خوششان می آید دستش را بالا نگاه دارد در سیاست ایران. کشمکش نفس گیری در پیش است و باید منتظر ماند و دید و امیدوار بود که روحانی با کمک رفقایش بیشتر روی افکار و طرح های راهگشای خود متمرکز باشند بجای دنبال این سهل انگاری تا کنون رفت شان که نیروهای خامنه ای میرای تاریخی هستند و از این مزخرفاتی - که خوانندگان من با خوش خیالی می نویسند که یک قدم تا پیروزی - یا...هو

ناشناس گفت...

نخبگانی که شما میگی و جدیدا ظاهر شدن مثل امثال یامین پور و همین مداح و علی علیزاده و حسن عباسی و... همگی توسط جوانان تمسخر میشن. ضمن اینکه این افراد از مزایا و رانت های حکومتی جهت تحصیل و زندگی استفاده میکنن. یامین پور دکترا دارد! اکنون به هر کس بگی این آدم دکترا داره به عقلت شک میکند. جذب نخبه واقعی اینست که هنرمندان و مشاهیر یک جامعه را جذب کنند. که در انتخابات اخیر مشخص شد که 90 درصد این مشاهیر جامعه از آقای روحانی حمایت می کنند. کمبود نیرو و فکر و اندیشه جدید در جناح آقای روحانی آنقدر شدید است که صدای خود اصولگرایان رو هم از کمبود به قول خودشان رجل مورد اعتماد مردم در آورده است. اساسا ایدئولوژی آقای خامنه ای یعنی یک تفسیر متحجرانه از مذهب شیعه پایه های سستی دارد. و وقتی یک ایدئولوژی پایه های سستی داشته باشد باهوش ترین نوابغ هم قادر به دفاع از آن نخواهند بود و این موضوع در طول تاریخ ثابت شده. نمونه اش شوروی بود با آن همه کار فرهنگی و جذب نویسنده و فیلم ساز و آهنگ ساز. یا آلمان نازی با آن همه کار تبلیغاتی و تکیه روی ایئولوژی ناسیونالیسم که بسیار قوی تر و محرک تر از ایدئولوژی های مذهبی است ولی در نهایت شکست خورد. خامنه ای هم هیتلر کوچکی است که جدیدا نسخه نازلی از ناسیونالیسم (ولی بدون رنگ و بوی ایرانی) بر پایه تحجر داعشیعه عرضه کرده که قطعا و حتما با شکست فاحش مواجه خواهد شد.

ناشناس گفت...

ببخشید باز هم اشتباهی ناخواسته در هنگام تایپ مرتکب شدم و نوشتم:
کمبود نیرو و فکر و اندیشه جدید در جناح آقای روحانی

که درست اش اینست:
کمبود نیرو و فکر و اندیشه جدید در جناح آقای خامنه ای

ناشناس گفت...

مشکل دلقک اینه که ذهن نظامی و سخت افزاری داره و گول مافیای قدرت و ثروت و اسلحه خامنه ای رو خورده. گیرم که حرف "یک قدم تا پیروزی مونده" تحول خواها ساده انگارانه و خوشبینانه باشه. تو به من بگو حکومت میخواد چجوری با چالش هایی که زیر لیست میکنم مواجه بشه:

1. خامنه ای سنش نزدیک 80 ساله! خیلیا معتقدن که سرطان داره و مردنیه و این حرفا، گیرم که اینطور نباشه به نظرت چند سال دیگه قراره عمر کنه؟

2. بعد مرگ خامنه ای جناح تمامیت خواه چه جایگزینی واسه این پست داره؟ حتی خودشونم براشون غیر قابل تصوره که کسی بخواد جانشین این بشه چون میدونن هیچ آدم موجه و حسابیی ندارن و بهترین گزینه هاشون مترسک هایی مثل رییسی و سارق لاریجانین. که اونا هم به هیچ وجه مقبولیت و محبوبیت و "پاکی" لازمو ندارن. برای همینه که کلا از صحبت کردن در مورد جانشین خامنه ای واهمه دارن و میگن قراره آقا حکومتو تحویل امام زمان بده.

3. مردمی که طعم رای دادن سلبی و اعتراضی رو چشیدن و در مقابل گزینه خامنه ای به چوب خشک هم رای میدنو قراره چیکار کنن؟ گیرم که از روحانی هم جون سالم به در ببرن! انتخابات بعدی چی؟؟؟ یا باید بساط انتخاباتو به کلی جمع کنن. یا انخابات های فرمایشی تر و غیر رقابتی برگزار کنن که جلوه بین المللی و مشروعیت بخش نداره و فشارهای بین المللی از این هم بیشتر میشه.

4. ایدئولوژی پوسیده و قرون وسطایی که بین جوونا هییییچ جایگاهی نداره و تنها طرفدارای باقیموندش چهارتا پیر و پاتال بی سوادن رو چجوری میخوان ترمیم کنن؟ کار به جایی رسیده که احمدی نژاد و طرفداراش که کم هم نیستن هم از خامنه ای و تک روی هاش خسته و عاصی شدن. ماجراهایی مثل سعید طوسی، مثل تتلو، مثل شکست های پی در پی و مفتضحانه با تبلیغات گزاف و جبهه شدیدی که خامنه ای همین اول کار در مقابل روحانی گرفته که باعث شده حرفایی بزنن که با حرفای دوران خوششون در تناقض باشه (مثل قضیه مشروعیت و رای مردم) چیزایی نیست که یک جناح ایدئولوژیک "مقدس" بتونه به این راحتیا فراموش کنه! ایدئولوژیشون بد ترک برداشته عزیزم تو نیستی بین ملت ببینی! اصولگرایی و ولایتمداری بدون مطلق گرایی معنی نمیده!

5. اقتصاد ورشکسته ای که حالا دیگه اکثر مردم میدونن و از بالا هم دارن خط میگیرن که از پایه و ساختار ویرانه و هیچ رییس جمهوری قادر به اصلاحش نیست رو میخوان چکار کنن؟

6. فساد افسارگسیخته ی ساختاری که صدای تمام ملتو درآورده و برعکس تو که ریشه تمام فسادهارو دار و دسته اصلاح طلبا میدونی مردم فهمیدن که این فساد از ساختارهای رانتی و اداره کشور به صورت هیئتی ناشی میشه. از عدم وجود شفافیت و آزادی بیان ناشی میشه. و کیه که ندونه این مشکلا زیر سر کیه؟

7. فشارهای خارجی بی سابقه از طرف کشورهای همسایه و آمریکارو میخوان چکار کنن؟ وقتی از بیرون چهل تا گرگ منتظر نشون دادن ضعفن دیگه نمیتونن به ملت جفتک بندازن. این میشه بهونه حمله همه جانبه. در شرایط جنگ و اختلاف داخلی.

من شک ندارم که این حکومت به زودی رفتنیه! یا تغییر شکل اساسی در راهه، حالا این که توی این تغییر ایران رو هم با خودشون میکشن پایین یا نه چیزیه که باید بشینیم و ببینیم و خودمم خیلی نگرانم از این قضیه.

ارادتمند
مازیار

ناشناس گفت...

دلقک از بعد انتخابات و شکست حزب مطلوبت با لطایف الحیل سعی داری فضا رو وارونه جلوه بدی و روحیه یاس و سرخوردگی رو تو جوانان تبلیغ کنی ولی دستت رو شده دیگه
این مملکت گرگهای زیاذی دیده که در لباس میش به گله حمله میکنن خدا از سر تقصیراتت نگذره

ناشناس گفت...

ببین دلقک تو پست قبلی کلی فحش دادی به ما از آبشار, والیبال, والیپول, مواجب, مواجوب, سرشیفت, سرشوفت و سرکوفت خلاصه هرچی دم دست اومد کوبیدی تو سر ما فقط موند بر..... راستی اون کفگیر هم یادت رفت. وقت زیاده حالا, دفعه بعد. ببین اگه چرت بنویسی انتظار نداشته باش گل بکوبن سرت. گوشتکوب واسه همین کاره. ولی این دفعه خوب بود. گرچه نقص داشت که بعد برات مینویسم.

اخه خوشگل دماغ دراز همه آدم ها که کلا خوب یا بد نیستن. یکم اون مخت زیر دوش بشور پاک شه. باور کن من مواجب نمیگیرم. بابا این قالیباف عوضی تشریف دارن. تو بگو خوشگل مو شرابی اصن خود شماعی زاده خوبه. حالا نمیشه ما بگیم قالیباف آدم عوضی تو بگی خوشگل دردانه بعد ما اون آدم خیلی خیلی بد بده نشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حميد گفت...

تحليل بسيار موشكافانه اي بود. به نظر مياد سيرك دوباره در روزهاي أوجش به سر ميبرد. در ضمن بر خلاف نظر يكي از دوستان، من معتقدم ترامپ نزد ايرانيان به نسبت اوباما، بشدت منفور است و آنهم به اين خاطر كه از روز اول شمشير را عليه ايرانيان از رو بسته و برخورد هاي تحقيرآميزش ملت را ياد احمدي نژاد مي اندازد.

Hej گفت...

تیمسار جون شما سر نیزه را لازم داری چون به نظر می رسه از جنس همون همافرهای سال ۱۳۵۷ هستی به هر حال سرنیزه لازم هستی.

ناشناس گفت...

داعش چند وقت دیگه شکست می خوره و قراره وقت پخش غنیمت ها بشه الان وقت چالش هم هست اتفاقا!

ناشناس گفت...

وزارت اطلاعات روحانی دو خبرنگار فارس نیوز (خبرگزاری سپاه) رو بازداشت کرد!
میتوان این کار وزارت اطلاعات رو واکنشی نسبت به بازداشت مدیران کانال های تلگرامی توسط اطلاعات سپاه تفسیر کرد که تاکنون معلوم شده حداقل یک نفر از آنها نزدیک به وزارت اطلاعات بوده.
حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که واکنش سپاه چه خواهد بود.

ناشناس گفت...

شما چند بار گفتید نسلی که سال 57 مدرنیته و ایران مدرن را دیده بود داره از بین میره و تقریبا درسته ولی چرا اون روی قضیه را نمی گید که نسلی که متعلق به دوران تحجر اسلامی بودند هم دارن یکی یکی ریق رحمت سر می کشند و دورانشان به سر رسیده، نمیگم نسل جدید متحجر نداره ولی تعداد رویش و کاهش را در نظر بگیرید.

حسنعلى كلالى گفت...

اسم من حسنعلى كلالى و دلقك ميگه خانم يا آقاى كلالى.
وقت ميگم حالت خوب نيست ناراحت نشو
خير پيش

ناشناس گفت...

اون نسل 57 خاطرات خود را به نسل جدید منتقل می کند و نسل جدید ذات مذهب سیاسی را با گوشت و پوست و خون لمس می کند.

yaser گفت...

مازیار عزیز این مواردی که گفتی درسته ولی دو نکته را هم در نظر بگیر یکی اینکه اول انقلاب بحران خیلی خیلی شدیدتر داشتن و جون سالم بدر بردن. بجز بحران باید نیرویی هم باشه که عقب ببرتشون که همون اول انقلاب نیروهای قویتری روبروی حکومت بود و حکومت پیشروی هم کرد, قصد شبیه سازی ایندوره باون زمان نیست که کارِ اشتباهیه میخوام بگم فقط بحران ساقطشون نمیکنه.
دومین نکته بقول مهدی خلجی نهادسازی خامنه ای هست تو این سالها که خیلی قدرتمندن و در عین حال حالت پارتیزانی هم دارن و از یک کل واحد تبعیت نمیکنن اونها بعد خامنه ای خیلی دردسر سازن.

ناشناس گفت...

یاسر درست میگی توی این 40 سال بهران کم نداشتن ولی احساس من اینه که هیچوقت مثل الان بحران و تزلزل ایدئولوژیک نداشتن و همیشه یک پایگاه مردمی محکم داشتن. این پایگاه امروز بین جوونای زیر 30 سال ناچیزه و بین جوونای زیر 20 سال تغریبا وجود نداره. اینه که باعث شکستشون میشه. علاوه بر اون توی هیچ دوره ای مردم در این حد رسانه و اطلاعات راحت در اختیار نداشتن. یک دروغو آدم نمیتونه چند دهه تکرار کنه و توقع داشته باشه مردم همچنان باور کنن. مردم خیلی از دروغای اینارو با دهها تناقض با پوست و گوشتشون درک کردن. نمونش اینکه کسایی مثل مکارم و جنتی که زمان احمدی نژاد میگفتن ملت مرغ نخورن مگه چی میشه؟ یا ملت روزی یک وعده غذا بخورن چی میشه؟ اینا الان شدن نگران معیشت مردم. خب طرف گاو که نیست دیگه میفهمه اینا همه نگران قدرت خودشونن و مردم فقط شدن ابزار رسیدن به قدرت.

ناشناس گفت...

هيچ حكومتي بدون مشروعيت مردمي نميتونه ادامه بده
اضافه بر اون انواع و اقسام بحرانهاي اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي و روابط خارجي هر سيستمي رو از كار ميندازه
حكومت چاره اي نداره غير از كنار آمدن با روحاني و توجه به خواست اكثريت
اميدوارم هنوز عقلايي قوم انقدر جرات داشته باشن كه براي حفظ ايران از منافع باندي خودشون صرفنظر كنن

مازیار وطن‌پرست گفت...

ضمن سلام به همۀ دوستان و تیمسار گرامی
صرفا خواستم بگم اگرچه همچنان تماشاگر ثابت سیرک هستم اما کمتر کامنت می‌گذارم و به خواندن بسنده می‌کنم.
آن آقا مازیار عزیز هم، با من نسبتی ندارند و دو تا هستیم. :)

Dalghak.Irani گفت...

حسنعلی کلالی درست می گوید. هرچند که من می توانستم ادعا کنم که حسنعلی در دنیای مجزی لزوماً مرد بودن طرف را ثابت نمی کند همانطور که میترا زن بودن او را. اما من به حسنعلی دقت نکرده بودم و برای یکی از نخستین بارها به خانم یا آقا توسل جسته بودم و لابد نشانه های حالم خوب نیست و آلزایمر باشد همانطور که حسنعلی گفته قبلاً با کامنت های ناشناس این حالم خوب نبودن را تذکر داده و من انکار کرده ام. کجایش یادم نیست ولی اگر حسنعلی قبلاً تذکر نداده بود دلیلی بر جملۀ آخر کامنتش هم وجود نداشت.

در مورد نسل زوال یافتۀ باقی مانده از رژیم شاهنشاهی و خلاء وجودی آنان در مقایسه با نسل های پاگرفته در جمهوری اسلامی این یاداوری لازم است که بگویم منظور من هم این نبود که نسل های جدید رویش نداشته اند و از این بدیهیات که داشته اند و حتی از جهت کثرت خیلی هم بیشتر و بیشتر شده اند. منظور من این بود که نسل ما مشروعیت حکومت دین و روحانیت را هیچگاه از نظر نظری هم قبول نداشت و نکرد و زیست در حکومت دینی را غیر ممکن می دانست و همواره دغدغۀ "باید بروند" سرلوحۀ روزمره شان بود. در حالیکه نسل های جمهوری اسلامی حکومت دینی را از جنبۀ نظری هم شده پذیرفته اند و زیست خود را در داخل این مشروعیت نظری تعقیب می کنند. هرچند من خودم امروز با جوانان امروز موافق صد در صدم. زیرا عمر زیستۀ خودم عملاً ثابت کرده است که "کشتن امروز خود به امید آرمان فردا مساوی است با کشتن فردای خود به امید آرمان پس فردا" و سوختن زندگی فردی بپای آرمان جمعی "آیا بشود/آیا نشود" - و اغلب هم نمی شود - است. اما - این اما مهم است - نداشتن آرمان در انسان روزمره او را همیشه با خطر با روحانی ساختم با رییسی هم می سازم مواجه دارد و اینطور نیست که اگر از خاتمی به روحانی سقوط کردن را قبول کرده باشد از روحانی به رییسی سقوط کردن را نپذیرد. شما حتماً دقت کرده اید که در ستادها و تبلیغات رییسی هم کم نبودند دختران شل حجاب و بزک کرده و پسران با لباس های برند و ارایش های روز. حالا اگر نوعی عرب و عجم و غرور ملی - مابهترین آفریده های خدا روی کرۀ خاکی هستیم تاریخی و فرهنگی - ما یرانیان را هم به آن اضافه کنیم خطر جذب بخش های بزرگی از همین جوانان مدرن به خامنه ای و رییسی هم کم نخواهد بود بعلاوۀ محرومان و محزونان که الردی در اردوی آنان همواره حاضرند. حرف من سرراست است و با آرای اغلب قریب به اتفاق متفکران قوم منطبق که اگر در این چهار سال جنگی و بحران بیرونی در کار نباشد آخرین فرصت اصلاح طلبان مذهبی است برای تثبیت خود و الا هم خودشان برای همیشه حذف خواهند شد و هم تشکیل آلترناتیو بعدی را نابود خواهند کرد با سپردن افسار بدست مذهبیون تندرو. الان را وقت مماشات با روحانی و اصلاح طلبان نمی دانم. زیرا آنان در قدرتند و نیازی به تشویق و ترغیب ندارند و باید تعهدات شان را انجام بدهند. اگر در راه انجام تعهدات شان بمانع خامنه ای و مذهبیون تندرو برخوردند فقط و فقط باید از ما انتظار حمایت داشته باشند در قالبی که آن را هم خودشان باید از الان تمهید و ابلاغ بکنند. یا...هو

ناشناس گفت...

متشکرم از کامنت توضیحی 17:35
البته فکر می کنم و یا امیدوارم که نسل فعلی از حاکمان خرسواری بگیرند. ولی به این خره دلبسته نشوند.

ناشناس گفت...

ناشناسی به عقلای قوم اشاره کرده بود و امیدوار بود که این عقلای قوم کاری کنند.
عرض شود که این عقلا شاید بتوانند کاری کنند اما اگر وجود داشته باشند!

شما نگاه کنید به این مجلس مثلا تدبیر و امید و اعتدال (که ادعا می شوند نمایندگان اعتدال در آن در اکثریتند) با فاصله چند روز پس از تصویب اولیه قانون تحریم سپاه در سنا و در حالیکه هنوز این قانون راه درازی تا تصویب نهایی و اجرا دارد، طرحی را به مجلس ایران آورده اند تا 2000 میلیارد تومان را در جیب های گشاه سپاه قدس و سپاه برای ساخت موشک هایی که قادر به طی حتی 500 کیلومتر هم نیستند، خالی کنند! اینجاست که دو سوال به ذهن انسان می رسد:

اول اینکه در شرایطی که حکومت می نالد که پول ندارد ناگهان از کجا این 2000 میلیارد ظاهر می شود؟ اینجا دم خروس پول های پنهان شده و دلارهای بی زبانی که به صورت مداوم به جیب سپاهیان و نهادهای گردن کلفت سرازیر می شود، بیرون می زند. بسیاری از پولهایی که حکومت از فروش نفت به دست می آورد اصلا وارد چرخه قانونی و حساب های تحت نظارت دولتی نمی شود بلکه مستقیما به سوریه و لبنان و یمن و سپاه قدس و نهادهای مقام معظم می روند. این 2000 میلیارد هم که ناگهان ظاهر شده است از همان پول ها است منتها چون نیاز است تا حکومت خودی نشان دهد در مقابل طرح قدرتمند تحریم سپاه، مجبور شده اند این پول را از بخش تاریک و پشت پرده به بخش روشن و روی صحنه بیاورند.

دوم اینکه این مجلس اعتدال که به سرعت میتواند مشکل تحریم آمریکا را بدین شکل قاطعانه! حل کند، چرا همین سرعت عمل را در حل مشکلات مردم ندارد؟ آیا این مجلس برای مثال در حل مشکل اشتغال یا ازدواج جوانان هم حاضر هست به سرعت در عرض چند روز 2000 میلیارد تومن اختصاص بدهد؟ دو هزار میلیارد تومن کم پولی نیست. با همین پول دولت می تواند جانی دوباره به بخش مسکن و اشتغال ببخشد. اما اینکار را نمی کنند چرا چون به نظر این عقلا این پول باید صرف ساخت موشک نقطه زن! شود و اگر هم آنجا صرف نشد، حرام است که برای مردم صرف شود وقتی جیب های گشاد آقایان و آقازادگان هست.

Dalghak.Irani گفت...

این بالابلاگ را در بالاترین گذاشتم.

پس از اینکه آیت الله خامنه ای در شب ضیافت افطار با مسئولان نظام موضوع "مخاطب بایدها" را مطرح کرد و با گفتن این جمله که "این باید هایی که آقای دکتر روحانی در حرفهایشان مطرح کردند مخاطبی غیر از خودشان و دولت شان ندارد" و باعث خنده و مسخرگی حامیان حاضر در جلسۀ خودش شد. و به این هم بسنده نکرد و دستور داد موضوع "مخاطب ِ بایدها" را در انواع حساب ها و صفحات مجازی مربوط به رهبری هم به اشتراک بگذارند. امروز حسن روحانی توئیتی و ویدیویی در تویترش منتشر کرد که متن توئیت چنین است:
"اگر انسجام و گفتمان همه نهادها، تریبون‌ها و رسانه‌ها برای تحقق شعار #تولید_و_اشتغال نباشد، به دستور رهبری عمل نکرده‌اند #مخاطب_بایدها #ویدئو"

این واکنش امروز روحانی آخرین شلیک او بطرف دوم منازعه تا اینجاست. من هم از واکنش روحانی حمایت می کنم! یا...هو

ناشناس گفت...

دلقک جون کم کم داری میای رو فرم، خوشم اومد از حمایتت از روحانی. ما از تو توقع داریم پشت ملت و نماینده اون تو قدرت رو خالی نکنی! اینقدم تو این شرایط حساس که روحانی داره راه براه میزنه تو پوز خامنه ای، از اصلاح طلبان انتقاد نکن. البته نه اینکه انتقاد تو جایز نباشه، بلکه بزا جنگ یه سر برنده پیدا کنه (که امیدواریم روحانی و اصلاح طلبا باشن) بعدش ما هم با تو یا حتی بیشتر از تو تو رسانه هامون روحانی و اصولا اصلاح طلبا رو نقد میکنیم تا بیشتر بیاریمشون تو خط خاسته های خودمون. اگه روحانی به هژمونی خامنه ای تن داد، همونطور که تو قالیباف رو نفرین کردی، ماهم روحانی رو دویست برابر بیشتر نفرین میکنیم! دمت گرم

ناشناس گفت...

ببخشید دوستان عزیز.
آیا فایل صوتی برنامه های رادیو بی‌بی‌سی در سال 56 و 57 قابل دسترسی است؟ اگر آری چگونه می شود به آن دست پیدا کرد؟

Dalghak.Irani گفت...

این هم کامنتی در زیر بالابلاگ نوشته ام در بالاترین راجع به "از رو بستن شمشیرها" که در ضمن توضیح دهندۀ "چرا من به روحانی و ده ها برابر به اصلاح طلبان گیر می دهم" نیز است:

نرگس خانم
ظاهراً اینطور بنظر می رسد. اما نباید توی باد این رودررویی عریان تر از همیشه نیز بخوابیم. فعلاً روحانی در بهترین نقطه - اگر طالب عمل به شعارهایت هستی باید جامعه را آرام کنی و بهمه دستور آتش بس بدهی بجای آتش به اختیار و الا کورخوانده ای و کسی رغبت کار در هرج و مرج ناامنی روانی جامعۀ ما را ندارد چه داخلی باشد یا خارجی - خامنه ای را به گوشۀ رینگ برده. زیرا موضوع اقتصاد تنها حوزه ایست که بار ایدئولوژیک کمتری را حامل است و مراجع و روحانیان ارشد و مرتجع قم (پشتوانه های اصلی قدرت خامنه ای) را هم خلع سلاح می کند برعکس حوزه های اجتماعی و فرهنگی که آنان بیشترین حساسیت ناشی از تحجر مذهبی را در آنجا دارند. لذا باید هم ما مراقب باشیم که روحانی یا بمیرد و یا پیروز شود - برعکس همیشه که ما لاشۀ مجروح سیاستمداران منتخبمان را تحویل گرفته و به یک مویۀ سطحی بسنده کرده ایم - و هم البته خود روحانی باید ضمن تداوم فشار بیشتر در همین حوزۀ اقتصادی - کمتر ایدئولوژیک - خود نیز هم در پاکدستی و خوشنامی همکاران و اطرافیانش بکوشد و هم در چابکی و کاردانی شان. و الا با کمترین فساد قابل نشان دادن در تیم روحانی خامنه ای و هوادارانش نقطۀ نزاع را بسرعت عوض می کنند و خواهند کرد و از گیرافتادن در شعارهای خودشان - راجع به اولویت اقتصاد - فرار خواهند کرد! یا...هو

ناشناس گفت...

البته این ایده که اصلاحات بعد از شکست روحانی از بین می رود هم از ان تحلیل های دلقکی است، عزیز من اصلاحات زنده است تا تغییر زنده است تا رانت زنده است تا سفره انقلاب است اصلاحات این مترسک اپوزوسیون به این راحتی ها جمع نمی شود و خود اقا هم نمی خواهد جمع بشود، اصلاحات هیچ وقت شکست نمی خورد چون از اول نیامده که پیروز شود!

اصلاح‌طلب دوم خردادی گفت...

مدیر محترم وبلاگ

شما (و همچنین برخی دیگر از کامنت نویس ها) چند بار به کنایه از ما "اصلاح طلبان" با عنوان "اصلاح طلبان مذهبی" نام برده اید و سپس به ما نیش و کنایه زده اید. (تاکید می کنم: هم شما و هم برخی از کامنت نویس ها متاسفانه ، رعایت ادب و نزاکت را نکرده اند)

اولا: خدمت شما و خدمت همه مخالفان جریان اصلاحات و اعتدال ، عـارضـم : هم خانواده ی ما و قوم و خویش و همسایگان ما در قم و هم بسیاری از مـتـدیـنـین و مـومـنـیـن و علمای قم و مراجع تـقلید اصلاح طلب، به مذهبی بودن خود افتخار کرده و افتخار می کنیم و افتخار خواهیم کرد و ضمنا افتخار می کنیم که به احکام و دستورات شرعی و مذهبی مـقـیـد و مـعـتـقـد و پای بـند بوده و هستیم.

ثانیا: ستون فقرات اصلی اصلاحات، بیت حضرت امام خمینی و بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی خوئینی ها در تهران و بیت آیت الله صانعی در قم می باشد، حالا شما متاسفانه (هم شما و هم بسیاری دیگر از کامنت نویس ها) در نوشته هایتان، بدون توجه به اینکه تعیین خط مشی های اصلی جریان اصلاحات در 20 سال گذشته ، توسط همفکران ما و دوستان ما بوده، حالا شما می آیید و اینطور به ما حمله می کنید و قصد تحقیر ما را دارید؟

در حالیکه خود می دانید که هم در 18 سال نخست پیروزی انقلاب و هم در 20 سال اخیر (پس از دوم خرداد)، اصلی ترین نقش در اجرای اصلاحات و پالایش ملت ایران بر عهده ما بوده است؟

ناشناس گفت...

یک زمانی اینجا می آمدم و حتی تک تک کامنت ها را هم میخواندم.من قدیمی ترین و پر و پا قرص ترین خواننده ی این وبلاگم. قدیمترها حتی خودم چیزی می نوشتم.
بگذریم...
هرکس حرفی برای گفتن دارد برود یک وبلاگی تاسیس کند و بنویسد!با این مرد تعارض نکنید...خسته اش می کنید...به 70 سالگی رسیده...خسته است...بسیار می داند...هر آدمی اشتباهاتی دارد...اما این مرد پیامبرانه می نویسد....برخی متاسفانه نوشته های قدیمی ایشان را نخوانده اند....تعریف از موجبات فشل شدن است...تعریفش را نمیکنم...خواهشمندم او را خسته و مستاسل نکنید.....
اگر قبولش ندارید بروید جای دیگری...خواهش میکنم..

ناشناس گفت...

البته در ادامه کامنت دوستم "اصلاح طلب دوم خردادی" باید بگم که بنده یک آتئیست هستم و به نظرم دین بزرگترین عامل انحطاط و عقب ماندگی و خشونت در دنیاست. اما در عین حال خودمو اصلاح طلب میدونم و از اصلاح طلبا دفاع میکنم. اصلاح طلبی فقط یک جناح حکومتی نیست. یک طرز فکره، یک رویکرده، به بزرگی تمام کسایی که همون یک انقلاب واسه هفت پشتشون بس بود. کسایی که انقدر سواد و بینش دارن که بدونن توی این منطقه و توی این کشور تغییر رادیکال با خشونت و یا تغییر با زیر پا گذاشتن تعصبات این مردم دین زده هیچوقت امکان نداره به صلح و آزادی منجر بشه. ما اصلاح طلبا از انقلاب کوبا، انقلاب روسیه، انقلاب فرانسه و از همه مهمتر انقلاب اسلامی این درسو گرفتیم که رسیدن به آزادی و دموکراسی از طریق انقلاب در کوتاه مدت غیر ممکنه و جز کشتار و رادیکالیسم و عمیق تر کردن کینه ها هیچکار نمیکنه.

دوستان فکر میکنن ما چون زمان شاهو ندیدیم این سیرک تئوکراسی رو درک نمیکنیم که چقدر مضحکه! نه عزیزم نسل ما با اطلاعات و تکنولوژی بزرگ شده و خیلی بهتر از شما میدونه توی دنیا چه خبره و این چیزی که توی کشور ما هست چقدر تراژیکه. منتها ما از داروین یاد گرفتیم که توی شرایط سخت اگه خودتو نتونی وفق بدی از بین میری (Survival of the fittest) و یاد گرفتیم که در حالی که با حکومت مخالفیم و هرجا بتونیم مبارزه میکنیم برای عقب روندنش، به بهترین نحو هم زندگی کنیم و جوری زندگی کنیم که از 100 تا مبارزه سیاسی بیشتر خار باشه توی چشم متحجرین. و از 1000 تا اعلامیه بیشتر قدرت جذب نیرو داشته باشه.

نسلی که حکومت اسلامی رو برای ما به ارمغان آورد حالا مدعیه که هیچوقت حکومت مذهبی توی منطقش نمیگنجه! پس چرا از چب و مارکسیستتون گرفته تا ملی گرا و دموکراسی خواه دور خمینی جمع شدید؟ بحث تقابل نسل ها نیست، اما به عنوان یک امر توصیفی میخواستم بگم که اینجوری ها هم که شما فکر میکنید نیست. نسل شما انقدر ایدئولوژی زده بود که اصلا شرایط زمان و مکان و هزینه و فایده براش مطرح نبود و هرکسی اسلحه دستش میگرفت و دنبال یک هدف کور میدوید. ما پیچیده تر و شکاک تر هستیم و کدوم آدم عاقلیه که ندونه شک آغاز راه خرده.

ارادتمند
مازیار.

ناشناس گفت...

"باید بگم که بنده یک آتئیست هستم و به نظرم دین بزرگترین عامل انحطاط و عقب ماندگی و خشونت در دنیاست. اما در عین حال خودمو اصلاح طلب میدونم و از اصلاح طلبا دفاع میکنم. اصلاح طلبی فقط یک جناح حکومتی نیست"
مازیار

خدایا همه را به راه راست هدایت فرما. الهی آمین.
یک آتئیست اصلاح طلب مذهبی.
جل الخالق. به حق چیزهای ندیده و نشنیده.
مارکسیست اسلامی می شود معادلش!!!

راستگو گفت...

توی ایران تازگی ها همه جور آدم پیدا میشه. از مارکسیست اسلامی گرفته تا آتئیست مذهبی اصلاح طلب. همه جور آدم این روزها تو ایران دیده میشه. از شیر مرغ گرفته تا جون آدمیزاد.

خنده دار اونجاست که اینها میخان ما به صداقتشون!!!! ایمان بیاریم.

اصلاح‌طلب دوم خردادی گفت...

حتی مخالفین ما می دانند که ما اصلاح طلبان دوم خردادی ، در ظرف 38 سال اخیر ، چقدر آزادیخواه و آزادی طلب بوده و هستیم و به همین علت است که ما به اعتقادات و عقاید خود افتخار کرده و افتخار می کنیم و افتخار خواهیم کرد. همین الآن دیدم که یک سایت اینترنتی ضد انقلاب موسوم به "پیک ایران" ، خودش آمده و نوشته و به حقانیت و آزادی خواهی و آزادی طلبی بیت حضرت آیت الله دکتر بهشتی ، اعتراف و اذعان کرده.

لطفا خبر زیر را در سایت ضد انقلاب "پیک ایران" بخوانید تا به حقانیت و صداقت ما پی ببرید.

http://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=131919

دختر آیت الله دکتر بهشتی: دبیرستانی که می رفتم مختلط بود/ من در دوران بلوغ آلمان بودم/ پدرم هرگز نگفتند باید روسری سرت کنی؛ موضوع حجاب را به انتخاب دختر می‌گذاشتند.

http://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=131919

Dalghak.Irani گفت...

اصلاح طلب دوم خردادی
یکی از مواردی که من هم کفم بریده است از همین سید مظلوم بهشتی است. درست است که فرزندان بهشتی در پس از فردای اصلاحات بصف "بهشتی ها اصلاح طلب هستند" پیوستند و خواستند چهرۀ پدرشان را هم از هر نوع ایدئولوژی تحجر مذهبی برائت بدهند. - و البته با این اعتراف که معلوم هم نبود که اگر بهشتی می ماند بسمت امروز خامنه ای بود یا بصفت امروز هاشمی رفسنجانی و بخاطر همین هم استفاده از چهره های تاریخی در منازعات روزمره را مفید و عادلانه نمی دانم - اما تردیدی در این نیست که بهشتی شهید شده یا کشته شده از طرف نیروهای لیبرال هم بدنام بود و بویژه مجاهدین خلق که مهمترین گفتمان روز آنروز را داشتند هم مخالفش بودند. هرچند که محتمل است که بخشی از روحانیان سنت گرا مثل آذری قمی و امثالهم هم بدلایل آرای فقهی در موضوعات اقتصادی و غیره مخالفش بوده باشند. اما عمده مخالفان بهشتی مدرن ها و شهری های کمتر کذهبی و غیر کذهبی بودند و نه مذهبیون مخالف امروز روحانی. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقک عزیز من سالهاست که میخوانمتان ولی یک سالیست که انگار کس دیگری بجای شما مینویسد انگار سیرک را تسخیر کرده اند.
ما داخل ایران زندگی میکنیم ان هم در یزد ولی مردم واقعا از خامنه ای نفرت دارند و شاید علاقه مندانش ده درصد هم نباشند این را که گفتم روزبروز هم از محبوبیتشان کمتر میشود
شاید روحانی محبوبیتش کم شود ولی خامنه ای محبوبیتش زیاد نخداهد شد!!!

ناشناس گفت...

گروهی از مردم که بلوغ "سیاسی" آنها تا آن حد است که به فلانی رای بدهیم تا فلانی درنیاید، از سال 78 که به خاتمی گمنام رای دادیم تا ناطق نوری انتخاب نشود؛ از آن زمان تغییری نکرده اند.

ناشناس گفت...

اصلاح طلب دوم خردادی عزیز.
من به عنوان یک اصولگرا احترام زیادی برای شما قایل هستم زیرا احترام استاد واجب است.
کار تشکیلاتی و سپاه پاسداران و اطلاعات و کمیته را شما پایه گذاری کردید و به دست ما سپردید.
ما چه می دانستیم اشغال سفارت یعنی چی. شما به ما آموختید.
دولت شما بود که فرهنگ سکه و ماشین ثبت نام کن و بفروش را به ما یاد داد آخه تولید و بهره وری زحمت دارد.
با احساسات مردم بازی کردن و رای آوردن را شما یاد دادید و ما با تمرین آن بهتر پیاده خواهیم کرد ان شالله.

اصلاح‌طلب دوم خردادی گفت...

پاسخ به ناشناس ساعت ۱۹:۱۲

اینکه فرمودید که بنیان گذار سپاه پاسداران و اطلاعات و کمیته های آن دوران ، جناح اصلاح طلب دوم خرداد و یا به اصطلاح ما چپی های آن دوران بودیم ، به لحاظ تاریخی ، حرفی است کاملا مستند و منطقی.

ولی بزرگانی همچون حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله موسوی خوئینی ها، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله دکتر بهشتی ، آیت الله صانعی و دیگر بزرگان دهه شصت ، به لحاظ تاریخی ، هیچ نوع تأکید خاصـی بر مبارزه با خانم ها و دختران جوان، به جرم آرایش و پوشش نامناسب نداشتند، و صرفا خواستار رعایت حجاب و دوری از چشم چرانی بودند. ولی حالا چرا به آن شکل با جوانان و دختر خانم ها و آقا پسرها در آن دوران برخورد شد ، را من خودم هنوز هم علت آن را نمی دانم. که چرا به آن شکل برخورد شد؟ اصلا چه کسانی بودند که آن طور با جوانان و نوجوانان دختر و پسر برخورد کردند؟ فرماندهی مقابله با جوانان دختر و پسر در آن دوران بر عهده چه کسانی بوده است؟ و اصلا چرا اختیارات گسترده ای به تیم های برخورد کننده دادند؟

به منظور یافتن پاسخ به این سوالات ، به نظر من احتیاج است به یک کار تشکیلاتی بسیار قوی و بسیار منسجم با شرکت چندین تیم تحقیقاتی و پژوهشی حرفه ای و به همراه مجموعه ای از کمیته های حقیقت یاب، که هم به احکام فقهی مسلط باشند و هم به جامعه شناسی و هم به قوانین آن دوران. تا انشاالله با به ثمر رسیدن نتایج چنین تحقیقاتی ، بتوانیم ، در آینده درک نسبتا عمیق تری نسبت به آن رفتار آن تیم ها و آن افراد با دختران و پسران جوان پیدا کنیم.

به امید پیروزی اصلاحات و اعتدال

ناشناس گفت...

ناشناس 13:20 و آقا یا خانم راستگو
شما متن مازیار رو درست نخوندین یا خودتون رو به ندیدن زدین
مازیار میگه آتئیسته و اصلاح طلب و نگفت اصلاح طلب مذهبی که شما بولد کردید و نتیحه دلخواهتون رو گرفتین
دفعه بعد عجله نکنین و قبل از جواب دادن حداقل یکبار متن رو درست بخونین

مجهول گفت...

سلام علیکم

مصادره برج علوی در آمریکا را خدمت دلقک عزیز و همچنین تمامی نایاکیان عمیقا تسلیت عرض می کنم و از آنجا که پست بعدی دلقک حمله شدید به ترامپ و تقبیح این اقدام و سوز و گداز و آه و فغان از این اقدام ناجوانمردانه دولت آمریکا در حق جاسوسان نایاکی جمهوری اسلامی خواهد بود، پیشاپیش از دلقک عزیز می خواهم بنابر توصیه عالم کبیر هاج دکتر محمود احمدی نژاد آب و بریزه اونجا که می سوزه و جهت تسکین سوزش با پیوستن به هاجیه خانم نرگس کلباسی به نوازش نواحی حساس و دل داری مقام معظم رهبری بپردازد.


Dalghak.Irani گفت...

علیک السلام مجهول
باز خدا پدر تو مجهول را بیامرزد که با سلام علیکم شروع کرده ای ما که از معلوم ها خیری ندیدیم بلکه تو مجهول کمی مزۀ انسانیت بپاشی بزخم مان. اما راجع به آن ترامپ دست قشنگه ات من مطلبی نخواهم نوشت و در بارۀ پیشدستی ات هم اشتباه کرده ای. اتفاقاً چندوقت پیش یک مطلبی را داشتم می نوشتم با عنوان ترامپ و خامنه ای هردو زور می گویند ترامپ زورش را هم دارد و خامنه ای زورش را ندارد. منتها این موارد برای فاطی که تو باشی تنبان نخواهد شد و تو مجبوری بقیۀ عمرت را هم با بزک نمیر ترامپ میاد سربکنی. چون ترامپ فقط تصمیم گرفته از بچاپ بچاپ بیگانه و خودی سهم خودش را کم نگذارد از سرزمین پارس و شیتیل تو را هم کنار نگذاشته. چهار سال دیگر هم ترامپعلی رییس خواهد بود و هم سیدعلی. تنها چیزی که خواهی دید روی زرد و لاغری ایران و ایرانی است. حالا برو شیهه بکش برای ترامپ بلکه یک متلکی هم برای تو توئیت کرد و به آب و نانی رسیدی. البته اگر بانوی محترمی هستی پرهیز کن از نزدیکی به این هیز!

ناشناس گفت...

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه 29 ژوئن در واکنش به آغاز اجرای فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در توئیتی نوشت که ایالات متحده مادربزرگ‌های ایرانی را از دیدن نوه‌هایشان محروم کرده است.

اشک در چشمهایم جمع شده است. بغض گلویم را می فشرد. من چه اشتباهی کردم تاکنون. باید انسانیت و نوع دوستی را از مسولین جمهوری اسلامی یاد گرفت.

ناشناس گفت...

واقعا که جمهوری اسلامی حرفه ای است در وارونه کردن حقیقت و تبلیغات و ننه من غریبیم بازی.
ممنوعیت ورود اتباع چند کشور از جمله یمن و سوریه و سومالی و ایران که از بین اینها فقط ایران قابل اعتناست و به قول دلقک از بین این کشورها "یحتمل" اتباع ایران بیش از 90 درصد از متقاضیان ویزای آمریکا رو تشکیل میدن.

اما جمهوری اسلامی در رسانه ها و روزنامه و صدا و سیما و از زبان ظریف چه می گوید؟ جمهوری اسلامی می گوید حقوق بشر زیر پا گذاشته شد (که پشیزی برای جمهوری اسلامی ارزش ندارد)، آمریکا قانون ضدمسافرتی و ضد مسلمانان را اجرا کرد (اینجا هم همه مسلمانان برای جمهوری اسلامی مهم می شوند)، مادران و مادربزرگان از دیدار نوه های خود محروم شدند (انگار نه انگار که صدها مادر در خود ایران چشم شان به در خشک نشده است در انتظار آزادی فرزندان شان از زندان های جمهوری اسلامی).

اساسا باید پرسید چرا جمهوری اسلامی قانونی را که فقط اتباع ایران را هدف قرار داده اولا به تمام مسلمانان بعد به تمام انسان ها تعمیم می دهد؟ مگر سالی چند هزار نفر از اتباع ایرانی به آمریکا می روند که اینقدر داد جمهوری اسلامی از این قانون درآمده است؟ جالب است بدانید در این قانون، افرادی که پذیرش از دانشگاه یا شرکت معتبر آمریکایی دارند مستثنی شده اند. پس مشکلی برای جوانان باهوش ایرانی که از امکانات بهترین دانشگاه های دنیا بهره مند شوند ایجاد نمی شود.

مشکل اینجاست که آقازاده های خنگ حکومتی که نمی توانند به دلیل خنگی شان و بی سوادی شان و بی عرضگی شان پذیرش دانشگاه های معتبر آمریکایی یا شرکت های پیشرفته آمریکایی را بگیرند با این قانون دست شان از پیشرفته ترین و مرفه ترین کشور دنیا کوتاه خواهد شد. همین است که باعث شده داد جمهوری اسلامی درآید و ظریف عجز و ناله کند که مادربزرگ های ایرانی نمی توانند نوه های خود را ببینند! (خب مادربزرگی که پول دارد که سوار هواپیما شده و آمریکا رود همان پول را به نوه اش می تواند بدهد تا سوار هواپیما شده و بیاید ایران مادربزرگش را ببیند!).

اصلاح‌طلب دوم خردادی گفت...

پاسخ به ناشناس ساعت ۱۷:۲۱ و نیز به ناشناس ساعت ۱۴:۲۹

خدمت هر دو ناشناس عـارضـم که:

شما بجای اینکه بیایید و از مواضع بر حق جناب آقای دکتر حسن روحانی و دکتر ظریف دفاع کنید، آمده اید اینجا و انتقاد می کنید؟ بسی جای تعجب و بسی جای شگفتی دارد.

در اینکه سیستم قضایی ایالات متحده به پیشنهاد دونالد ترامپ ، تصمیمی اتخاذ کرده که در حقیقت: نقض گسترده حقوق بشر است که هیچ شکی نیست و همه دنیا می دانند که این نوع اقدامات آمریکایی ها مصداق بارز نژاد پرستی و سلب حقوق ملت ها و قومیت ها و نژاد های مختلف است.

ثانیا: دشمنی آمریکاییها با ملتهای مسلمان، چه شیعه (مثل ایران و بخی از مردم یمن و سوریه) و چه سنی ها (سومالی، سودان و لیبی) ، در این اقدام ضد بشری دستگاه قضایی آمریکا، کاملا محرز و قطعی و مشخص است.

ثالثا: آنچه تعجب آور است، این است که چرا نهادهای بین المللی و سازمانهای مدافع حقوق بشر ، سکوت کرده اند و این اقدام نژادپرستانه و تهوع آور ایالات متحده را محکوم و منکوب نمی کنند؟

به امید پیروزی اصلاحات و اعتدال

ناشناس گفت...

مصادره ساختمان بنیاد علوی را تبریک میگم

ناشناس گفت...

چند وقتی هست که سپاه، آدمهای مشهور در اینترنت رو که فالوور زیاد دارند را شروع به خریدن کرده تا در عوض حقوق ماهانه، از سپاه و بیسج و ... طرفداری کنند. اینطوری میتونن زیر دل بقیه مخالف ها را که مشهور نیستند را خالی کنند.
به نظر من دلقک هم یکی از اوناست.

ناشناس گفت...

" نقض گسترده حقوق بشر"؟؟؟!!!؟؟؟
قاه قاه.
پس از فردا هر کس را که توی خونه خودمون راه ندادیم، چون خونه خودمونه، میتونه بره از ما به دلیل "نقض گسترده حقوق بشر" شکایت کنه؟

بابک

مانی گفت...

ناشناسهایی که به اصلاح طلب دوم خردادی گیر میدهید و قاه قاه میخندید ,ِ
او یکی از خودتان است با هوش بالاتر البته, و سواد نوشتن بدون خطا.پیداست که جمهوری اسلامی برخی از دشمنانش را مثل خودش کور رنگ کم سواد و خیلی چیزهای دیگر هم کردهِ. او طنز مینویسد هم برای خنده هم گریه و شما پا برهنه میپرید وسط و خودتان را رسوا میکنید عزیزان.در ضمن مبارزه تمام وقت با جمهوری اسلامی کمی هم بخوانیم و بیاندیشیم بد نیست.

ناشناس گفت...

ناشناس 23:18، چطور یک همچین جسارتی میکنی و اینگونه ظلمی به یک آدم دلسوخته روا میداری و توقع داری وضعیت جامعه ات بهتر گردد؟
خجالت نمیکشی به یک آدمی با این قلم و روحیات یک چنین خزعبلاتی را نسبت میدهی؟

م گفت...

م

دلقک عزیز، جوابی رو که به مجهول دادی رو خوندم وکلی حال کردم از این جواب باحال و در خور شان این جماعت. متاسفانه تعدادی سلطنت طلب و عقب مونده بالفطره ایرانی از این ابله دفاع میکنند.
دست مریزاد

داداش گفت...

جمهوری اسلامی دست و پایش خیلی دراز شده و از دامنه گلیمی که برایش تعیین شده گذر کرده. البته تصور سلطان خامنه‌ای و ٪۸۰ مراجعین این بلاگ ( وبلاگ فوق العاده مشابه فکر غالب مردمی است که من در کوچه و خیابان می‌بینم) هم این است که سپاه ، اسراییل و آمریکا و عربستان را گوشمالی اساسی خواهد داد.

مقدمات جنگ از هر دو طرف مهیا شده و با آرایش آنها در میان مدت، جنگ اصلی در خواهد گرفت که با ضرباتی قابل توجه به اسراییل(مدل صدام حسینی پیشرفته) و نابودی تمامیت عقیدتی-نظامی ایران با حمله وحشیانه ولی دقیق اسراییل و شرکا(با عنایت بسیار ویژه به سپاه) همراه خواهد بود.

موضوع فقط مهار ایران نیست، بلکه نابودی تشیع غیر سنتی عشق خامنه ای(پادشاهی صفوی) است، طوری که عبرت بقیه پرروهای عالم شود، پس ((کار)) شدید، بیرحمانه ولی سریع انجام خواهد شد. روزگار بهتری در راه است.

ناشناس گفت...

سلام آقای دلقک
این هیزی که شما می گویید فقط حرفش را می زند. جدی نگیریدش. شوهر خانم کلینتون را بگیردش که فیلم پورنو با کارآموز کاخ سفید اجرا می کند.

ناشناس گفت...

داداش عزیز
جنگ پیش رو جنگ اقتصادی خواهد بود و کوتاه مدت.
شش سال جنگ نیابتی و مستقیم اقتصادی نحیف را برجا گذاشته است و پولی در بساط نیست که با یک سوپر پاور درگیر جنگ شد.
آقای ظریف به فرانسه رفته تا راهی برای تنفس پیدا کند.

ناشناس گفت...

سلام دوستان
کسی پیدا نشد که از فایل برنامه های رادیو بی‌بی‌سی در سال 56 و 57 خبر داشته باشد؟

شهروند گفت...

سلام جناب دلقك گرامي
آقاي خامنه اي مثل اسپند روي آتش شده به خاطر اينكه بزرگترين كلاه قرن سرش رفته ،چند روز پيش يكي از اقوام نزديك حقير كه جزء مديران ارشد وزارتخانه دارايي و امور مالياتي ست ، ميگفت : عليرغم امضاي برجام ، دولت نمي تواند پول نفت رو وارد كشور كند چون بانكهاي بزرگ دنيا با ايران كار نمي كنند و فقط بانك هاي كوچك مبالغ خرد را جا به جا مي كنند براي ايران ، از طرف مشكلات ال سي هم همچنان سر جاي خودش است ، خوب تو اين وضعيت خامنه اي حريف دنيا كه نمي شود ، فحش و ناسزاهايش رو به دولت روحاني مي دهد ، دولت روحاني هم به خاطر ملاحظاتي كه در چارچوب قدرت دارد و از طرفي از اول چنان وانمود كرد كه برجام دستاورد دولتش است ، علنا شهامت ندارد كه بگويد وضعيت فعلي حاصل نرمش قهرمانانه ي حضرت آقاست
صرف حضور ترامپ در كاخ سفيد ، حتي بدون يك مورد تحريم جديد ، كافيست تا اقتصاد جهاني رغبتي به همكاري با جمهوري اسلامي نداشته باشد ، خلاصه علي مانده است و حوضش ، به لطف برجام هم تا اندروني آقا تحت نظارت و بازرسي قرار دارد ، چاره اي جزء موشك پراني سپاه در جهت جلب توجه ي جهاني مانده است ؟
ما عوام الناس هم به لطف دولت تدبير و اميد با اينترنت 4G مشغول اره بده و تيشه بگير خامنه اي و روحاني در تلگرام و ساير شبكه هاي اجتماعي هستيم ، از صبح تا شب صد و پنجاه تا كمپين حمايت از اين و حمايت از اون راه ميندازيم و طوفان به پا مي كنيم در توئيتر ، هر چند شوربختانه گزينه اي ديگه نداريم در برابر حكومت خدا بر روي زمين ، چون خدا در طول تاريخ بشر هيجوقت توضيحي در مورد كارهاش و حكمتهاش به هيچ بنده اي نداده ، نمايندگانش هم كه خيلي خداجو هستن

ناشناس گفت...

مانی خان از طرز نوشتاری «اصلاح طلب دوم خردادی » معلومه که طرف سایبری ۷۰۰۰ تومانیه. منم که خینگم.

بابک

ناشناس گفت...

سلام

وضعیت اقتصادی؛ بالاخص وضعیت نظام بانکی بسیار ناامید کننده و ظاهرا در حال تشکیل یک سونامی هست. شخصا باور کردن این جنگ های زرگی با شواهد میدانی که برای خودم حداقل قابل رویت هست، شدنی نیست. تیمسار این وضعیت خیلی دوام داشته باشد سقفش سال 97 هست. فرضا عرایض من درست؛ آیا می شود ارتباطی بین سیاست روز و این وضعیت اقتصادی به طور مشخص تغییرات اساسی در نظام را متصور بود؟
ارادتمند شما
صداقت

ناشناس گفت...

شما پیش بینی کوتاه مدت خوب می کنید ولی بالای چهار سال پیش بینی خیلی ادعا بزرکیه اینکه میگید ترامپ دوباره انتخاب میشه خودشم اینقدر مطمئن نبود روز انتخابش!

مانی گفت...

بابک خان, طنز ماجرا همین طرز نوشتار است. بیخود نیست خیلی ها با دلقک مشکل دارند و درکش نمیکنند..پیچیده مینوسد و همین پیچیدگی جذاب ترش میکند.فکر های تاز و جاندار دلقک با نثر جاندار ترش برای خیلی ها عجیب مینماید سرگردان میشوند و عصبانی و بند میکنند به یک جمله و حمله به دلقک که نه چنین نیست و چنان است. همین امروز آقا یا خانمی طنز هیزی ترامپ را با ضد حمله ماجرای کلینتون پاسخ داده ! کور رنگی و یک سویه نگری و کم خوانی نه کم سوادی و کم هوشی درد کمی نیست است.

ناشناس گفت...

جناب شهروند مشکل خامنه ای پول نیست چون پول دست دولت میاد این رو میتونید از آمارهای بانک مرکزی متوجه بشید. شما فقط به شنیده های غیرموثق گوش ندید.
مشکل خامنه ای، مسئله جانشینی اش هست. خامنه ای میخواد پسرش مجتبی رو رهبر بکنه ولی شرایط سازگار نیست. نه دولت همراهی میکنه و نه آخوندهای قم. وضعیت جهانی حکومت هم خوب نیست از این نظر که اگر حکومت دست از پا خطا کنه قطعا با خطر جنگ روبرو میشه. ترامپ در آمریکا روی کار آمده و اعراب هم کاملا علیه ایران موضع گرفتن. اگر یادتون باشه تا 1 ماه بعد از اینکه معلوم شد ترامپ رای آورده و رئیس جمهور میشه. رسانه های و مقامات حکومت زبون شون بند اومده بود و حتی نمی تونستن کلمه ای در تفسیر اوضاع بگن. کلا روی کار اومدن ترامپ برنامه خامنه ای در رهبر کردن مجتبی و حذف ریاست جمهوری و ایجاد نخست وزیری رو دچار مشکل کرده. اینه که باعث شده اینقدر خامنه ای پرخاشگر و تند بشه.

ناشناس گفت...

مانی خان
شما که کور رنگ، یک سو نگر و کم خوان نیستی؛ بگو ببینم منظور دلقک از هیز بودن ترامپ چیست؟
من هم می توانم بگویم که ایشان در انسان خوش سلیقه ای است. به دنبال زیبایی است. خودش زیبایی و ظرافت را دوست دارد و برای ملتش هم سعی می کند به ارمغان بیاورد و....
کی به کیه؟

داداش گفت...

مشکل این نیست که ترامپ هیز نیست یا هست. مشکل اینست که باهوش و وحشی است. کف خیابان بزرگ شده، کلاه سرش نمی‌رود.
اوباما هم باهوش ولی کارمند بود وبه دستور بالا، نقش خنگ را بازی میکرد. هر دوی اینها ضریب هوشی بالای ۱۵۵ دارند.

ترامپ برای کسی کار نمی‌کند و همین او را تا این حد خطرناک کرده است. وقتی ارباب ندارد یعنی خطر کامل برای تمام دنیا.
البته او را مشغول درگیری با رسانه ها کردند و حتی جمهوری خواهان دنبالش هستند ولی بد موجودی است و طرفدار اسلحه به دست هم کم ندارد
فعلا بر خلاف رهبر در اینجا، فرمان ((سکوت تا وقتی گفتم)) را صادر کرده.

اخیرا دادستانهای ۹ ایالت جنوبی و مرکزی به ترامپ هشدار دادند که به اندازه کافی جلوی مهاجران را نگرفته و تحمل مردم به خاطر
میانه روی او به سر آمده است. اینطور نیست که مردم آمریکا بنشینند یکسری خود فروخته عشق دیجیتال و هالیوودی و خواننده
لخت و عور آینده شان را به فنا بدهند. ترامپ هم نباشد بدتر از ترامپ سر کار می‌آورند.

به دلایل فوق که چین و روسیه و اروپا کاملا درک کردند و ایران نکرد، سیاست هیچ جناحی در ایران جواب نخواهد داد مگر اینکه ایران حاضر باشند
به حکومت بی ادعا با اسلام عرفی و ارتش کلاسیک و غیر عقیدتی در محدوده مرزهای ایران (مثل مالزی و ...) تبدیل شود، ایران فعلا حاضر نیست
و فکر می‌کند وقت و کارت برای بازی دارد، ولی اشتباه می‌کند...

Dalghak.Irani گفت...

من خودم توضیح می دهم که منظورم از جملۀ
"البته اگر بانوی محترمی هستی پرهیز کن از نزدیکی به این هیز!"
خیلی ساده بمعنای زن ستیز بودن او با تکیه بر جنسیت بود و این ربطی نه به کلینتون دارد و نه هیچ سیاستمدار دیگری. زیرا علاوه براینکه "وقتی سیاستمدار بهر دلیل - موجه یا ناموجه - از قدرت بالفعل کنار رفت از روی میز تحلیل سیاست روز هم کنار گذاشته می شود و حرف زدن از کلینتون های حذف شده از سیاست بالفعل امریکا موجه نیست" - کما اینکه در مورد نوع داخلی آن قالیباف هم همینطور است و دوستان هنوز مرا با ارادت سابقم به ایشان تعقیب می کنند! - موضوع کلینتون یک موضوع حقوقی بود و ربطی به افکار سکسیستی نداشت. زیرا او به این محکوم نبود که چرا به خانم مونیکای جوان - یک شخص خاص - تجاوز کرده یا ارتباط نامشروع برقرار کرده بلکه او متهم بود که در مورد ارتباطش با خانم لوینسکی دروغ گفته بود. بعبارت دیگر نه ارتباط با لوینسکی متجاوزانه بود و ارتباط با رضایت طرفین عاقل و بالغ بود و نه کنگره جای رسیدگی به روابط خارج از تعهد زناشویی کسی است و این موضوع به شکایت شاکی خصوصی و پی گیری آن توسط قاضی صاحب صلاحیت مربوط بود و است که شکایتی نشد و خانم کلینتون بهردلیل - موجه یا ناموجه - گذشت کرد و تمام شد. اما در مورد ترامپ موضوع یک بحث اجتماعی "جایگاه زن" در فکر سیاستمدار بالفعل است و این نوع "همۀ زنان از نظر سکسی در میدان شکار مردان هستند و قیمت هایشان فرق می کند" ظهور کردۀ علنی در دونالدترامپ بوده که جای بحث و نقد و مخالفت قرار گرفته است. اما خود من از بکار بردن واژۀ "هیز" همان "نگاه جستجوگر مزاحم بدون پشتوانۀ خطر واقعی" را در تعریف داشتم و در نوشتن "اگر بانوی محترمی هستید..." هم کاملاً جدی و مثبت نگاه می کردم و قصدی برای آزار رساندن به مجهول نداشتم. هرچند که مجهول بعد از کامنت من تمام جهیزیۀ تناسلی اش را همراه یک کامنت برای اثبات نرینگی اش برای من فرستاد و من از ترس آبرویش - که گویا محبتش به ترامپ هم بیشتر ناشی از همپوشانی نگاه برابرشان به زنان است - منتشر نکردم اما همانطور که از سلام علیک کامنتش استقبال کرده بودم کل نگاهم به کامنتش مثبت و محترم بود. یا...هو

دکارت گفت...

نقل قول و یک ویرایش جزئی از کامنت ساعت ۱۵:۳۵

" مشکل اینست که دونالد ترامپ، باهوش و وحشی است. او در کف خیابان بزرگ شده، کلاه سرش نمی‌رود."

"باراک اوباما هم باهوش بود ولی کارمند بود و به دستور بالایی ها، نقش یک خنگ را بازی می کرد. هر دوی اینها ضریب هوشی بالای ۱۵۵ دارند."

"دونالد ترامپ برای کسی کار نمی‌کند و همین موضوع است که او را تا این حد خطرناک کرده. وقتی دونالد ترامپ، ارباب ندارد یعنی خطر کامل برای تمام دنیا"

+ + + + + + + +

ناشناس گفت...

دلقک جون ممنون از جواب دندان شکنت به مجهول. دو گروه نفرت انگیز در سیاست ایران می شناسم با ادبیات مشابه و برخورد مشابه. یک گروه همون اتش به اختیارها دیگری طرفداران سرسخت حکومت ایران که به هر قیمتی سرنگونی می خواهند. با اهداف متضاد و مشی یکسان. هر دو گروه مشمئزکننده اند. زنده باشی دلقک جان.

امیر گفت...

من هر روز موقع صبحانه خوردن در اداره به خوندن زر زرای شما عادت کردم. لطفا هر روز بنویس تا این یه لقمه نون پنیر از گلمون پایین بره. مرسی

ناشناس گفت...

سلام
امروز از مقابل شعبه موسسه ثامن الائمه عبور می کردم که چند صد پدربزرگ و مادربزرگ را دیدم که پول خودشان را گدایی می کردند.
جناب آقای ظریف لطفا یک توییت همدردی.!

Dalghak.Irani گفت...

سلام به دوستان. من هستم و اگر حرفی برای گفتن مفید بود در روزهای اینده نوشتن - محدود - را شروع می کنم. از اینکه کمی بی خبر رفتم پوزش می خواهم ولی خوش گذشت. یا...هو

ناشناس گفت...

سلام جناب تیمسار
نگران بودم
انشالله سلامت باشید
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

خوش باشيد.
افشين قديم

ناشناس گفت...

دلقك خيلي نگران شده بودم. اين مدت اصلا به ما خوش نگذشت روزي چند بار صفحه را چك مي كردم. به اميد نوشته هاي بعدي. دستت درد نكند

ناشناس گفت...

دلقک جان خدا شاهد هست هر روز سر میزدم امروز که دیدم کامنت زیاد شده خوشحال شدم برگشتی منتظر نوشته‌است هستیم

رومی گفت...

خیلی خوشحالم که خوش گذشته و خوشحالم که دوباره مینویسید.
دوستدار پدر نازنین
رومی

شهروند گفت...

خيلي خوشحالم كه در صحت و سلامت هستيد ، اما دفعه بعد اينطور بي هيچ خط و خبري نرويد لطفا ، دل و ذهن آدم هزار تا راه ميره ، ممنون ميشم

ناشناس گفت...

سلام
شکر خدا که به شما خوش گذشت
البته به ما که اصلا خوش نمی گذرد
سلامت باشید

ناشناس گفت...

با اينكه با نوشته هات حال نميكنم ولى شخصيت خودت رو دوست دارم، كلا كاركتر جالبى دارى. نوسانى كه تو كاركترت دارى خيلى باحاله، اپ اند داون خيلى شديد دارى و اين تحليل هات رو بى اعتبار ميكنه. ولى انصافا اون نوشته اى كه مربوط به معرفى خودت بود بى اقراق شاهكاره. كارى به پاچه خوراى دور و برت ندارم ولى بنظرم انقدر شيرين و دوست داشتنى هستى كه تحملت سخت نباشه. خوشحالم كه بهت خوش گذشته و مهم هم همينه!

ناشناس گفت...

امیدوارم مطلب جدید راجع به شخصی که تازه ازش ماکت ساخته شده نباشد!

ناشناس گفت...


یک نکته جالب حداقل برای خودم؛ از وقتی تیمسار غافلگیرانه تعطیلات تابستانی را شروع کردند سایت دیگربان هم تقریبا در همان بازه زمانی تا به امروز بروز نشده...

ناشناس گفت...

احتمالا سايت ديگربان منتظر رخصت دلقك بوده!

پناه فرهادبهمن گفت...

نگران شده بودیم. فکرمون هزارراه رفت! مدیونید اگه دوباره بی خبر چند ماه غیب تون بزنه!

ناشناس گفت...

دیدم کامنت ها از عدد شوم 75 شده 88 ذوقمرگ شدم

Dalghak.Irani گفت...

ممنونم از لطف دوستان. همانطور که دوست ناشناس مان به تعطیلی همزمان دیگربان با رفتن دوماهۀ من اشاره داشته این تعطیلی ها به یکی و دوتا ختم نیست و بسیاری از فعالان حرفه ای و آماتور در دنیای وب یا تعطیل شده اند و یا در حال احتضار هستند و امیدی به بازگشتشان هم نیست. زیرا جامعۀ ایران در همۀ ابعاد آن به سترونی مطلق رسیده و گذشته از حاکمان که از نوباوگی کهنسال تاریخی بوده اند و اینک به کهنسالی مطلق تقویمی هم رسیده اند و اپوزیسیون هم کم از سن و سال حاکمان ندارند مشکل مضاعفی هم بروز کرده که جامعه از هرنوع زاد و ولد و رویش نیروهای نخبه تهی شده و الان ده سالی می شود که تقریباً هیچ چهرۀ جدیدی در هیچ حوزه ای اعم از سیاست و جامعه و فرهنگ و هنر و ... هم خودش را معرفی نکرده و متن جامعه هم کلاً بی خیال همهچیز شده و یا دنبال نان است و یا اگر نان داشت دنبال بوقلمون و سفر و روزمرگی های خوشباشی های الکی و البته حسن روحانی هم مزید برعلت شده که جامعه را اخته می خواهد و قصدی برای ایجاد هیجان و امید به تغییر ندارد. سعی می کنم برای فردا یک مطلب جامع در سیاست بنویسم و البته در روزهای آینده به تجلیل از قالیباف هم خواهم پرداخت که خودم را موظف به بدورودی گرم به او می دانم. یا...هو