۱۳۹۵ مهر ۲۷, سه‌شنبه

تغییر سه وزیر؛ برای پوشاندن شکست روحانی در مقابل قم (ایدئولوژی نفرت) است. و...لطفاً "ایران زیبا" را "موصلِ جهان" نکنید!

Image result for ‫قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت‬‎
جملۀ مینی مال و زیبایی از دکتر قاضی زادۀ هاشمی:
سلامت روانی جامعه زیر تازیانۀ سرداران عَلَم و حَرَم و قَلَم در حال نابودی است.

موضوع استعفا یا برکناری علی جنتی وزیر ارشاد اسلامی روحانی مدتی است که خوراک تبلیغاتی رسانه های دولتی شده است و با گمانه زنی ها و شایعات لحظه بلحظه سعی در پمپاژ هیجان مصنوعی برای جلب مخاطب و افزایش کلیک و چرب و چیل آگهی های بازرگانی ...- بویژه آنکه بعد از حذف احمدی نژاد از انتخابات؛ رسانه های دولت بدجوری بی سوژه شده اند و بی مخاطب انبوه - اینک به شایعۀ تغییر در سه وزارت خانۀ مربوط به جوانان (ارشاد و ورزش و آموزش پرورش) ارتقاء یافته و چون از سوی سایت عصر ایران - رسانه ای معتبرتر و مسئولیت پذیرتر از اغلب سایت های دولتی - هم انتشار یافته؛ لذا نگاهی می کنم به این شایعات که در حال جدی شدن است:

1- موضوع تعویض علی جنتی ارتباط قطعی دارد با جنجال کنسرت ها - بویژه در قم - که به استعفای اجباری مدیرکل ارشاد قم انجامید و پیرو پاتال های متحجر دست بردار نیستند و خواهان برکناری علی جنتی هم هستند. لذا این شایعه ارتباطی به تصمیم خود روحانی یا استعفای داوطلبانۀ جنتی ندارد. بهمین خاطر هم است که هم خود جنتی و هم نوبخت سخنگوی دولت موضوع را احاله به صبر و چند روز آینده کرده اند و می کنند. و این نه تأیید و نه تکذیب ها به این سبب است که حسن روحانی در حال چانه زنی با مراجع قم و محمد یزدی است. تا بلکه با خواهش و تمنا و التماس ابقای جنتی را اجازه بدهند و روحانی مجبور از تعویض پسر احمد جنتی نشود. زیرا اگر او را تعویض کند ناگزیر باید آدمی متحجرتر از او را وزیر کند که علمای! قم رضایت بدهند و در چنین حالتی بطور قطع رییس جمهور پشتیبانی جامعۀ هنری و الیت و جوانان مدرن را که دل خوشی هم از جنتی ندارند بطور کل از دست خواهد داد. بنابراین تعویض علی جنتی - اگر انجام شود - بیشتر عقب نشینی روحانی را معنی خواهد داد تا جایگزین کردن وزیری کارآمدتر و مدرن تر در حوزۀ فرهنگ و هنر. 

2- بنابراین علت برکناری علی جنتی اگر هم خواست خودش باشد - بدلیل خستگی ناشی از ان قلت های پی درپی متحجرین دو آتشه - خواست و تصمیم روحانی نمی تواند باشد. حسن روحانی اما دارد شلوغ می کند که این برکناری اجباری علی جنتی - اگر اتفاق بیفتد - را تصمیم کلان تری نشان بدهد در جهت ترمیم کابینه و برای اینکار دو وزیری را انتخاب کرده است (فانی وزیر آموزش و پرورش و گودرزی وزیر ورزش و جوانان) که هم در معرض نارضایتی مردم بوده اند از ابتدا و هم حساسیتی در حکومت برنمی انگیزند و مهمتر اینکه فانی در معرض استیضاح مجلس هم است و صالحی امیری - رفیق و گزینۀ ابتدایی روحانی برای ورزش - هم فرصت می یابد وزیر شود بجای گودرزی. و الا بسیار دور از منطق و عقل است که رییس جمهوری که با سنگین ترین انتقادات از خیلی از وزرایش - بویژه تیم اقتصادی - حاضر به کمترین تغییری در کابینه اش نشده در سه سال و نیم گذشته؛ اینک در بدترین زمان (7 ماه مانده به پایان کار کابینۀ فعلی) دست به تغییرات و تعویض وزرایش بزند.

3- این سه وزارت خانه ای که تغییر وزیرانش شایع شده ضمناً جزو چند وزارت خانۀ کلیدی هستند که تولید و توزیع کالاهای مورد توجه و نیاز بخش مدرن جامعه و جوانان را دارند و هر تغییری در آن ها می تواند فریبنده باشد برای نا امیدان و جوانان سرخورده از سیاست های روحانی. سؤال کلیدی این می تواند باشد که اگر چنین باشد چرا فرهادی وزیر علوم که بیشترین جوانان دانشگاهی و مؤثر در افکار عمومی در مجموعه دارد را شامل نشده است؟ پاسخ این است که وزیر علوم رادیکال تر از فرهادی با مانع حاکمیتی خامنه ای برخورد می کند که حتی از عملکرد فرهادی هم رضایت تام و تمامی ندارد و حوزۀ آموزش عالی خط قرمز پررنگ خامنه ایست. در حالیکه نسبت به فانی و گودرزی چنین حساسیتی وجود ندارد و تغییر حسن به حسین علی السویه تلقی خواهد شد.

4- من بشخصه خیلی بعید می دانم که هیچکدام از این تعویض و برکناری ها انجام بشود. اما اگر روحانی اشتباه بکند و کابینه اش را در بدترین زمان ممکن - از جنبۀ مدیریتی - ترمیم بکند؛ سعی خواهد کرد که کسانی را انتخاب کند که یا اصلاح طلبان بی خاصیتی باشند مثل نمایندگان فراکسیون امید در مجلس؛ و یا چنان ناشناخته و بی کارنامه ای مشهور باشند که بتواند آنان را بعنوان وزرای تحولگرا به طیف مخاطبان جوان قالب کند. با این امید که بلکه با وعده و وعیدهای این نفرات جدید تحقق شعارهای زمین مانده اش را موکول کند به چهارسال دوم و جوانان را با این ترفند حسی و غیر مستقیم - نه گفتار صریح و مستقیم - فریب بدهد که وزرای جدید دوتا را چهارتا خواهند کرد و باید به آنان فرصت خدمتگزاری بیش از 7 ماه باقی مانده داد و این با اعتماد به من در مقام ریاست جمهور در چهار سال آینده ممکن خواهد بود.

5- فعلاً که روحانی بدجوری غیب شده از انظار و دم به تله نمی دهد بعد از آبروریزی فیش های نجومی تا خودش را در معرض پرسش های افکار عمومی قرار بدهد. اما اگر در سکوت رسانه ای خودش درحال تمهید سناریویی است که در بالا گفتم هم اشتباه می کند و هم بطور عمد آدرس اشتباه می فرستد به جامعه. زیرا روحانی دقیقتر از همه می داند که مشکل رویارویی سنت تحجر دینی با زندگی امروز و دانش و مدرنیته یک معضل بسیار فربه و کلان حکومت دینی است و جز با عقب راندن متحجرین - بخوان حوزه - امکان جلو انداختن متجددین - بخوان دانشگاه - وجود ندارد. و تعویض آدم ها راه بجایی نبرده و نمی برد و نخواهد برد کما اینکه تعویض دولت ها راه بجایی نبرده و نمی برد و نخواهد برد. حسن روحانی با لابی های پشت پرده موفق به ساکت کردن ایدئولوژی نفرت - جالب است که روحانی در سازمان ملل عربستان و وهابیت را مولد ایدئولوژی نفرت معرفی کرده و خواهان اقدام جهانی برای نابود کردن این ایدئولوژی شد. که اگر هم یک سر ایدئولوژی نفرت در عربستان باشد که است. سر قدیمی تر ایدئولوژی نفرت در قم و خامنه ای و علم الهدی و سردار قاسمی هاست و باید طبق دعوت روحانی جهان بازهم سخت تر بگیرد به جمهوری اسلامی مطرح کنندۀ ابتدایی ایدئولوژی نفرت - نخواهد شد و حالا که خامنه ای به جبر زمانه سکوت نسبی مصلحتی برای خریدن زمان کرده است. روحانی باید تمام قد در مقابل علم الهدی و یزدی و قاسمی و حسن عباسی ها بمیدان علنی بیاید و متوجه باشد که هیلاری کلینتون مثل اوباما ساده اندیش و روشنفکر نیست و بزودی همۀ گشایش های نصفه نیمۀ اقتصادی را هم به چاهی عمیقتر خواهد انداخت.

6- البته که امیدی ندارم روحانی بتواند و بخواهد به ریشه های ایدئولوژی نفرت در جهان پسا انقلاب ایران بپردازد و درگیر شود. اما جز امید هم کالایی ندارم برای به اشتراک گذاشتن با شما در اینجا. و این اخطار بازهم چندباره به دست اندرکاران عرفی تر حکومت اسلامی که: حکومت بنام شریعت نه جواب داده تا کنون و نه جواب می دهد اکنون و نه جواب خواهد داد بعد از این. حداکثر تلاش حکومت بنام شریعت وضع فعلی جامعه است که نه از شریعت نشانی مانده و نه از حقیقت آدرسی - ارجاع می دهم به کارناوال ده روزۀ محرم که بهرچیز شباهت داشته باشد به مجلس عزاداری امام حسین شباهتی ندارد - و حداقل زیان ادامۀ این تقلای برخلاف ناموس خلقت چیزی جز "ایران بمثابه موصل جهان" نتیجه نخواهد داد. به این مفهوم که اگر نتیجۀ کار دولت اسلامی البغدادی در موصل عراق جنگ قطعی و مخرب عراق علیه موصل - عضو خودش - شده است. نتیجۀ بدیهی ادامۀ حکومت اسلامی خامنه ای هم غیر از جنگ قطعی دنیا علیه ایران نخواهد شد. دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد. پس خطاب آخرم نه فقط به حسن روحانی بلکه به همۀ آقایان روحانیان هنوز درد دین دار است: تا زود است خودمان مرهم بنهیم بر زخمهای ناسور شریعت بر طبیعت را! یا...هو

قبل از متن: مطلب راجع به رفتار سیاسی و کاسبکارانۀ محمد قوچانی با آیدین سیار سریع عزیز را بدلیل سکوت و حرمت و آرامش خود طنز نویس نازنین منتشر نکردم. زیرا این زندگی آیدین است که در هیاهوهای بدون رضایت خودش لطمه می بیند و نباید. یا...هو

۴۹ نظر:

بهرام گفت...

ممنون که زود نوشتید. وزیر ورزش (احتمالاً نفرت انگیز وزیر کابینه) بعد از دیدار با روحانی استعفا داد. به نظر میرسد شایعه تبدیل به واقعی شده است.

ناشناس گفت...

شبح جنگ یا شبه جنگ ممکن است سریع تر از زمان مورد انتظار با انتخاب ترامپ بر سر ایران گسترده شود.

عسکر گفت...

. . . . .
سلام و درود بی پایان بر حجت الاسلام والمسلمین روحانی که نه تنها به فکر اقتصاد مردم ایران هـسـتـنـد بلکه به فکر ورزش مردم ایران و همچنین به فکر فرهنگ و ارشاد مردم ایران "هـم" هـسـتـنـد
. . . . .
سلام و درود بی پایان بر تدبیر و امید و فرهنگ و ارشاد و ورزش و وزارت آموزش و پرورش
. . . . .
وظیفه همه ما در سال 1396 شرکت یکپارچه در پای صنوقچه های رای
. . . . .
به چه کسی خواهی داد رای زیبایت را ؟
خـــوب می دانم من
به هـمـو کـو بـاشـد ، نیک شهروندی از تبار آدم
عشق را بشناسد ، درد را دریـابد
کار را پی گـیرد
چــتــر خوبی هایش را باز بگذارد
تا ما لحظه ای بنشینیم ، زیر آن چــتــر رحــیــم
ســایــه ای گر باشد ، همه باشیم ســهــیــم
تکه نانی گر بود به تـسـاوی بخشد
بی سـوال و پرسـش
کز کدامین قــومــیــم
. . . . .
راه خواهد رفت راستی را
کار خواهد کرد کاستی را
. . . . .
هر کجا نا پاکی است خواهد شست
هر کجا مــزبــلــه ایست خواهد زفت
و خدا را خواهد دید
در دل هر کاری ، پای هر تصمیمی
. . . . .
رای او رای من است رای تو است ، رای همه
رای هر آن کس که دلش در گرو استقلال
در گرو آزادی است
. . . . .
چشمه هایش عـیـنـکـی خواهد داشت همه از شیشه چشم عاشق
گوش هایش سـمـعـکی خواهد داشت پر از آواز نیاز مردم
خودنویـسـش جوهری خواهد داشت همه از خون شهید
و زبانش در کام نرود جز به سلام
. . . . .
روز جمعه من و تو ، پای صندوق رای
می زنیم لبخندی
می نویسیم به رای ، شیخ حسن روحانی

رضا گفت...

مخالفم
https://iranwire.com/fa/features/18934

بردیا گفت...

تا این نظام سرکار باشه هیچ امیدی نیست. مردم ایران اگه میخوان از این فلاکت دربیان باید یک تکونی به خودشون بدن انقلاب کنن وگرنه لیاقتشون همینه و هر چی سرشون بیاد حقشونه. در چارچوب این نظام هر چی هم رئیس جمهور و وزیر و وکیل و کوفت و زهرمار تغییر کنه بازم تغییری به حال ما و شما نداره. ساختار از بیخ غلط و خرابه.

ناشناس گفت...

سلام دلقک عزیز
به عقل ناقص من این موضوع فقط بازخورد جنگ قدرت بین دو قدرت موازی حاکم در ایران است که صد البته هیچ یک از این دو نه اصلاح طلبانند و نه حامیان دولت به محوریت هاشمی، بلکه هر دو سر این طناب در دست متحجرین است و بس. به نظر من این دو قطبی، دو قطبی که این روز ها زیاد بر سر زبان هاست در کشور ما در حال متورم شدن است روزانه.و این دو قطبی ما بین میل حکومت اسلامی به ادامه تحمیل خود به مردم از یک سو و تقاضا برای حکومت عرفی در داخل و از سوی جامعه جهانی از سوی دیگر است. به عبارت دیگرحد فاصل این دو قطب که صورت هایی از اصلاح و اصلاح طلبی باشد بی خاصیت شده و به طور کاملا بارزی در حال فرو ریختن است.حال نقطه اوج تضاد این دو قطبی کجا و کی نمود پیدا میکند و برخورد مابینشان از نوع داخلی خواهد بود یا خارجی و یا ترکیبی از هر دو، بستگی به خیلی چیز ها دارد که هنوز اتفاق نیفتاده است و یکی از آنها که قریبا مشخص میشود نتیجه انتخابات آمریکاست.

ناشناس گفت...

اقای روحانی می خواهد دودوزه بازی کند با تغییر وزیر ارشاد، که یعنی ناکارامدی ها تقصیر شخص جنتی بوده و از این به بعد درست می شود، این را هم به مردم می گوید و هم به علمای قم، هر کسی هم برداشت خودش را می کند، چیزی که مشخص است اگر شخص رئیس جمهور پیگیر مسائل فرهنگی و بگیر و ببند ها نباشد، وزیر جدید هم کاری نمی تواند بکند.

یک بالون قدیمی گفت...

عقب راندن متحجرین - بخوان حوزه -تنها و تنها توسط قالیباف ممکن بود ,هست, و
خواهد بود.

قاسمی دیگه کیه منظورت قاسم سلیمانیه؟چون خود سعید قاسمی که عددی نیست که مهم باشه.


دلقک عزیز از قدیم رسم ایرانی هاست که میگن "آدم عاقل برا عروس بله نگفته سینه ریز
نمیخره" شما حالا صبر کن اول خانم کیلینتون مادام پرزیدنت بشه بعد زیر دامنش برای
داماد کردن وزیر بهداشت (بخوان رئیس جمهور مصباح یزدی و تیم راهزنش بعد از روحانی)
برنامه بریز فعلا که نتیجه انتخابات آمریکا رو فقط فالگیرهای قهوه میدونن.

در پناه خدا باشی

ناشناس گفت...

لس آنجلس تایمز دوره گذشته در نظر سنجی برنده انتخابات را با دقت سه درصد اوباما اعلام کرد. در حال حاضر ترامپ 44 و کلینتون 43 درصد و ترامپ بعد از انتشار نوارها و کاهش مقطعی رو به افزایش است و کلینتون رو به کاهش.

ناشناس گفت...

سلام
با اینکه ناراحت کننده بود ولی مثل همیشه خوب و مستدل بود و با تیزبینی. این دو روزه بخاطر اخبار اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان، که بخشی از دسترنج مادر معلم زحمتکشم هم در آن است، بشدت ناراحت هستم و زبانم به فحش و بد و بیراه باز شده به روح مسبب و عامل اصلی این کثافت کاری ها بخاطر مسلط کردن این دزدان بی حیا به ثروت مردم.
یک سوال داشتم:
اگر فرض بگیریم وقوع انقلاب مانند انفجار در اتاقی است که در آن بوی گاز استشمام میشود و اگر غلظت اکسیژن و متان در حدی باشد که با زدن کلید برق و ایجاد یک جرقه منفجر میشود، شما مولفه های این مطلب در ایران را چه می بینید؟ کی غلظت و گازمتان و اکسیژن در ایران اپتیموم می شود؟
از این نظر پرسیدم که بنظر رفتار حاکمیت ، بجای باز کردن پنجره به منظور خروج گاز، بستن تمام منافذ و حتی پنبه فرو کردن به داخل کوچکترین منافذ است که باعث افزایش غلظت گاز قابل اشتعال می شود. چرا اینطور است؟
آیا انفجار مردم هم مانند تونس قرار است بخاطر خودسوزی یک میوه فروش باشد که روی چرخ دستی میوه می فروشد؟
ارادتمند-یزد

ناشناس گفت...

جناب یزدی ما را گرفتید؟ کدوم انفجار؟ ملت مثل بز بی تفاوت هست و همین فردا پس فردا قرار پست های چک کردن معقد برای طرح امنیت اخلاقی و پیشگیری از لواط بگذارند و با خیار ملت را مورد رافت اسلامی قرار دهند، اگر قرار به انفجار بود که تا الان باید بیگ بنگ اتفاق می افتاد، خیر انفجاری در کار نخواهد بود تا صد سال آینده مگر اتفاق غیر قابل پیش بینی افتد و شوکی از بیرون چنان عظیم به نظام و ملت کون گشاد ما وارد شود تا از خلسه و لختی بیان بیرون، اتفاق تصادفی هم اسمش روشه، چون تصادفی غیر محتمل هست و غیر قابل پیشبینی و بسیار بعید، نیمه پر لیوان را ببینید و از زندگی در سلسله اخوندایان فعلا لذت ببرید! در آینده دور اگر خدا بخواهد نوه های شما می توانند ادعا کنند پدر بزرگمان در دوران تاریک ایران زمان چپاول و تاخت و تاز آخوندا میزیسته و می شوید مثل یهودی هایی که اتاق گاز هوکاست را به چشم دیدند، کفش های شما را می برند موزه و با تعجب مورد مطالعه قرار می دهند.

Dalghak.Irani گفت...

بالا بلاگی که در بالاترین نوشتم:

یک صدآفرین برای آقای فانی؛ برای گفتنِ "استعفاء نمی دهم؛ برکنارم کنید"

یک سری مسایل کوچک است که هم پیش زمینه های کلان و هم نتایج بزرگی دارد. یکی از این موارد هم چگونگی رفتار دولتمردان در مقابل صحنه سازی های مهوع جمهوری اسلامی است. به این معنا که در نکبت عقب ماندگی جمهوری اسلامی اگر می خواهند کسی را بهر دلیل معلق یا برکنار بکنند به او تکلیف می کنند که دست بخودکشی بزند و خودش داوطلب اعدام (برکناری) شود. در جریان استعفای دستوری سه وزیر حسن روحانی که برای رضایت متحجرین قم صحنه سازی شده؛ علی جنتی و محمود گودرزی اطاعت امر کرده اند و داوطلبانه استعفاء داده اند. اما وزیر آموزش و پرورش که در مظان استیضاح مجلس هم است با شجاعتی مدرن بدستور استعفای صوری روحانی پاسخ منفی داده و گفته است که استعفاء نمی دهد و اگر مقرر است وزیر نباشد رییس جمهور باید برکنارش کند. این موضع گیری آقای فانی فارغ از عملکردش در وزارتخانه - هیچ فرقی بین این وزیر و آن وزیر نمی کند چون مشکلات ایران ناشی از ایدئولوزی واپسگرای آخوندهاست - عملی مدرن و اصلاحی و بسیار قابل ستایش است. با درود به او. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

بالا بلاگ بالا را وقتی منتشر کردم که خبری از نامۀ فانی به روحانی نبود هنوز. و من حس و تشخیص خودم را نوشتم با این نیت هم که فانی را تشویق به عدم استعفای فرمایشی هم بکنم. اما حالا نامۀ فانی به روحانی منتشر شده و معلوم شده که حسم درست کار می کند و تشخیصم حرف ندارد. نامۀ فانی را کپی پیست می کنم و یک تتمه ای هم خواهم نوشت:

رئيس جمهور محترم؛

با سلام و تحيات :

پس از اطلاع از نظر جناب عالي درخصوص ضرورت ترميم كابينه كه در جلسه روز چهارشنبه 28 مهرماه 95 هيأت محترم دولت ابراز فرموديد ؛ علي رغم آمادگي كامل براي حضور در جلسه استيضاح و ارائه گزارش عملكرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبير و اميد و پاسخ به سؤالات نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي ، بدين وسيله آمادگي خود را براي عمل به هرگونه تصميم حضرت عالي درخصوص ادامه كار خويش نيز اعلام مي نمايم. والامراليكم

«رب ادخلني مدخل صدق واخرجني مخرج صدق واجعل لي من لدنك سلطانا نصيرا»

دیروز که برنامۀ 60 دقیقۀ بی بی سی فارسی را نگاه می کردم. جالب بود که حس کردم دارند وبلاگ مرا می خوانند چه در مورد تغیرات کابینه و چه در مورد هیلاری کلینتون. چون هم تفسیر جمشید برزگر مو بمو منطبق بود بر تحلیل من و هم تحلیلگر امریکایی همان صحبتی را می کرد که من موبمو در پست هیلاری نوشته بودم. البته که قطعاً نه جمشید از وبلاگ من استفاده کرده بود و نه تحلیلگر امریکایی امکان کمترین شناختی از تحلیل های من داشت. چون اگر بخواهم زیادی خودم را گنده کنم باید مدعی شوم که ویکی لیکس هم اسنادش در رابطه با کلینتون و نظرش راجع به روحانی و خامنه ای و توصیۀ "هول نشو"اش به اوباما را از وبلاگ من استفاده کرده است. این خود کردیتی را به این خاطر نوشتم که اغلب نوشته های من به این دلیل با ناباوری و واکنش - نه بابا! برای عده ای و خنده دار برای اژدهاها و البته ترسناک برای مزدوران - روبرو می شود که حرف هایم از چند روز تا چند سال جلوتر از زمانۀ "صعود به صدر اخبار و تحلیل ها" و اثبات استنادی گفته می شود و بخاطر همین هم از کج فهمی برخی خوانندگان دچار افسردگی می شوم. قدردانی نخواستیم. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

بالابلاگ جدید من:

اگر شخصی را می شناسید که روزها به دیگری دشنام می دهد. اما شب ها با همان شخص همآغوش می شود! شک نکنید که او یک آخوند است؛ حتی اگر همسرتان باشد!

برداشت شده از رفتار مخالف خوانی های فریبکار روزانه و لبخندهای گرم شبانۀ عناصر مختلف جناح های جمهوری اسلامی به یکدیگر!

دلقک ایرانی. یا...هو

ناشناس گفت...

توی رسانه ها که آقای فانی را استعفا دادند، مقاومت ایشان ظاهرا به چشم نیامد. این طرفداری بی خود رسانه های فارسی زبان خارج نسبت به دولت روحانی، آزار دهنده است.

ناشناس گفت...

مناظره ترامپ کلینتون نکته جدیدی نداشت. گر چه از نظر شخصی برای من که نیم نگاهی به گرین کارت آمریکا را دارم و از نظر آخوندها و اصحاب قدرت نظیر معصومه ابتکار و موسویان و هزارها نفر شبیه آنها انتخاب هیلاری انتخاب بهتری است. ولی امیدوارم برای جهانی بهتر ترامپ رئیس جمهور گردد. وقتی که ترامپ می گوید سیاست های آمریکا عراق را در آغوش ملاها انداخت و حالا موصل را امن کرده و حکومت شیعه عراق نفعش را می برد، هوش او را نشان می دهد. در بسیاری از زمینه ها حق با دونالد است. آمریکا اکنون در حال تبدیل شدن به کشوری کند و تنبل و معمولی در جهان است و همه در حال کلاه گذاشتن بر سر آنها هستند.

ناشناس گفت...

امیدوارم برگزیت در آمریکا هم موفق شود. وقتی که ترامپ صحبت از اسلام رادیکال و خطرات آن می کند، حق با اوست. وقتی صحبت از مرزهای امن و معضل مواد مخدر که عمدتا از مرزهای مشترک با مکزیک می آید حق با اوست. شدت تخریب ها به هر نحو در روزنامه‌ها و از سوی سیاستمداران نشان از مستقل بودن وی از دایره سیاست آمریکایی دارد و این کار را جهت انتخاب وی مشکل می سازد ولی حس ششم می گوید در انتخابات از لحاظ آرا مردمی و نه الکترال شاید، رقابت پایاپا با اتحاد اصحاب قدرت در آمریکا خواهد داشت.
به عنوان کسی خوبی و بدی های آمریکا در حق کشورم و دنیا را در کفه ترازو قرار داده و دیده ام که کفه خوبی ها بسیار سنگین تر بوده است، بهترین آرزوها را برای کشورم در مرتبه اول و آمریکا در مرتبه بعد دارم.

پیاله‌چی گفت...

آسیامک،
نوش...
نتوانستم همه‌اش رابخوانم چون زیاد نوشیده‌ام و خسته و وقت کپه است...
لیکن سیاست کل و شاید ناگفته شما را می ستایم و نوش...
سیاستی که بر مبنا و معنای کلمه انگلیسی
Irrelevance
استوار است.
در اینکه اگر کمی صبر شود و دندان به جگر مصلحت گرفته،
همه این فسیل ها را خود زمانه و روزگار در گورستان «ایرِلِوِنس!» به قطع دفن خواهد کرد.
دیر یا زود خواهد داشت،
شک و تردید، نه!...
نوش...

ناشناس گفت...

مشابه تحلیل شما در سایت زیتون هم اومده...ای ول داری تیمسار..اییییی ول!!

ناشناس گفت...

جنتی انسان شریفی بود حیف شد

ناشناس گفت...

توی جلسه امروز روحانی و چنتا از نزدیکاش مثل اینکه بنا شده مهرعلیزاده وزیر ورزش، نجفی وزیر آموزش و پرورش و صالحی امیری وزیر فرهنگ بشن.

پری بلنده گفت...

مهرعلیزاده؟؟؟ نجفی؟؟؟ برو عمو دلت خوشه! عمرا سه تا خنثی اعتدالی بی پرنسیپ بی عرضه میذاره

آلبرت گفت...

پاسخ به پری بلنده

مهرعلیزاده شخصیتی خنثی و اعتدالی است

ناشناس گفت...

تیمسار فکر نکنم اخبار سعید طوسی را نشنیده باشی . علت سکوت چیست؟ بیانیه سعید طوسی را هم صد در صد خوانده ای . کلا همه چی رو تکذیب کرده! در حالی که شاهدان و قربانیان خود قاریان قرآن هستند و خود دستگاه قضایی و دادستانی هم این پرونده رو مسکوت نگه داشته بودن احتمالا این بیانیه خیلی چیز ها پشتش خوابیده و باید اونو مو شکافی کردوگرنه فکر نمی کنم سعید طوسی اینقدر خر باشد که با وجود چنین مستندات محکمی بیاید و کلا همه چی رو از بیخ تکذیب کنه. بویژه اینکه در بیانیه پای مقام عظما رو هم وسط کشیده میتونه سیگنال های جالبی رو به ما بده

ناشناس گفت...

جناب ناشناس سعید طوسی نمیگم آدم خوبیه. به هر حال با بیت و غیره در ارتباطه و آدم علیه سلامی نیست ولی... در مورد قضیه ای که اطلاعات کافی نداری اظهار نظر نکن. قضیه اینه که توی یه سفر دو تا از پسرا داشتن با هم لواط می کردن سعید طوسی مچشون رو میگیره و تهدیدشون میکنه و غیره اونا هم با هم قرار میذارن هر دو بگن طوسی به ما تجاوز کرده و دست پیش بگیرن که پس نیفتن. بعدا هم پدراشون چون دوست داشتن این روایت تجاوز رو بپذیرن نه اینکه بپذیرن بچه هاشون همجنسگران باورشون میشه و پی این قضیه رو به صورت قضایی میگیرن وکار به اینجا میکشه. دو سه تا از کسایی هم که سعید طوسی برای مسابقات بین المللی انتخابشون نکرده بود و ازش کینه به دل گرفته بودن هم بعدا به اینا میپیوندن و اونا هم ادعا میکنن به ما تجاوز کرده. اولا اگه به 5 تا بچه تجاوز کرده بود اصلا با عقل جور درمیاد هیچکدومشون مقاومت نکرده باشن؟؟؟ به خصوص اونی که ادعا میکنه توی حمام توی هتل یا اونی که توی حمام عمومی اینکار باهاش شده خب این دو تا که با چندتا جیغ میتونستن جلوگیری کنن. اصلا یعنی چی حمام عمومی؟؟ مشخصه ساخته و پرداخته ذهن یه نوجوونه! مگه توی حمام عمومی میشه؟؟ بچه رو گفته بیا جای فلان مترو بعد بردش حمام عمومی؟!! بچه هه هم بدون حوله و وسایل و همینجوری گفته باشه بریم حمام عمومی؟؟؟ چرا باید قبول کنه؟؟ توی حمام عمومی اصلا مگه میشه؟ اون یکی میگه توی هتل!! میگه طوسی دمر خوابیده گفته بیا من رو ***. خب اون بچه (که ادعا هم میکرد چیزی ازین مسائل نمیدونسته و هنوز چشم و گوشش وا نشده) باید به حرف کنه بره سعید طوسی رو ****؟؟؟ آخه با عقل جور در میاد. مشخصه اینا ساخته و پرداخته ذهن مبتدی چنتا نوجوونه!! تو رو خدا به خاطر دشمنی با حکومت هر کی رو که یه خط و ربطی به حکومت و مذهب داره هر اتهامی رو در موردش زود قبول نکنید! یکم فکر کنید! والله داستان همینه که گفتم. حکومت از یه طرف روی طوسی فشار آورده این داستان که توی اردوی قرآنی بچه ها با هم ... رو نگو تف سربالاست. از اون طرف اگه پدرا که سه تاشون از این مذهبی های متعصبن جری تر بشن بزنن یه بلایی سرش بیارن. نکنین. با آبروی آدما بازی نکنین. خدا لعنت کنه فلاحتی رو

Dalghak.Irani گفت...

کامنت های مربوط به سعید طوسی را حذف و دیگر منتشر نخواهم کرد. چون خودم صلاحیت ورود ندارم و یک مورد درون خانوادگی بین خانواده های بچه های قرانی و معلم شان است که اگر قاری قدرتمند است بخاطر خامنه ای؛ خانواده های قربانیان هم بی دست و پا و بی ارتباط با بیت و عوامل حکومتی نیستند. حداقل از نظر من موضوع مهمی نیست و جنبه های سیاسی اش بیشتر از جنبه های حقوقی آن برجسته می شود. البته شخصاً اعتقادی بدخالت خامنه ای ندارم. یا...هو

ناشناس گفت...

براوو دلقک
تحلیلت تحلیل غالب شده در مورد قضیه ترمیم کابینه

ناشناس گفت...

سلام
معلومه که تحلیل دلقک غالب میشه به بقیه.
غیر از این انتظار داشتی؟

عسکر گفت...

. . . . .
سال 1396 = سال صندوق های پر از رای
. . . . .
و اما بپردازیم به موضوع متاسفانه آقای فانی
متاسفانه آقای فانی گیر سه پیچ داده بود به مسئله "برداشت های غیر متعارف" از صندوق ذخیره فرهنگیان، در حالی که بسیاری از این "پولهای برداشت شده" صرفا "غیر متعارف" بود و نه "غیر قانونی". و این یعنی آنکه "آقای فانی" بر موضع اولیه خود "باقی" بود و نه "فانی".

همه ما بعنوان احدی از آحاد ملت خداجو و مومن و متعهد ایران، باید آگاه باشیم و هوشیار نسبت به توطئه های دشمنانی که در کمین ما نشسته اند و همچنین باید مراقب باشیم که در هنگام "پیداکردن ســر نــخ ها" ، همچون پیداکردن ســر نــخ" بـرداشـتـهـای غیر مـتـعـارف از صــنــدوق هــا" ، جوسازی صورت نگیرد و خدای نکرده "ذخایر نظام و انقلاب" مورد "هجمه" قرار نگیرند.

و حالا می رسیم به نکته تاسف برانگیز ماجرا. تاسف انگیزترین و تاثر برانگیزترین و دهشتناک ترین و هولناک ترین و فاجعه بارترین نکته ماجرا ، آنجاست که ، آقای فانی در رسیدگی به مسئله "برداشت های غیر متعارف از صندوق ذخیره فرهنگیان" با وجود آگاهی کامل از بیانات حکیمانه و نصایح مشفقانه جناب آقای دکتر نوبخت (به قول دوستم جناب پروفسور نوبخت) ، ولی باز هم آقای "فانی" متاسفانه ......

ناشناس گفت...

جناب تیمسار اگه شما واقعا مخالف نظام بودی اینجوری در مورد قضیه سعید طوسی جبهه نمی گرفتی . مسلما شما دستت با نظام تو یه کاسس . این قضیه مهمترین رسوایی نظام در این 38 ساله بدون شک. بعد شما میگی یه چیزی بوده بین معلم و شاگرداش؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ آقا بگو دوست ندارم گند این قضیه روشن بشه چون ممکنه نظام محبوبم سقوط کنه همین

ناشناس گفت...

http://www.bbc.com/persian/iran-37741662

بفرما، جناب دلقک یه چیزی میدونه دیگه، این بندگان خدا آدرس ایمیل شخصی برادر صادق بغدادی لاریجانی را داشتند! شما تا به حال مفعولانی با این پارتی کمر کلفت دیده بودید؟ این ها فرزندان ائمه جمعه و حجت الاسلام های آینده بودند که مورد لطف و تفخیذ خاج سعید قرار گرفتند.

ناشناس گفت...

سلام
یک نکته در قضیه سعید طوسی هست.
با فرض اینکه این اتفاق افتاده که احتمالشم گویا قریب به یقینه، من میگم که شما در نظر بگیرید که مگه کم کلاس قران توی این کشور هست؟ تعدادشون مافوق تصور شماست. خب حالا با وجود اینهمه کلاس قران اونایی که دستشون به ثبتنام فرزندشون در کلاس این قاری منتخب و نور چشمی رسیده حتما دستی در بالا داشتن درسته؟ یعنی اشنایی، پارتی، نفوذ و خلاصه یه روابط نزدیکی بوده. ببینید که چقدر دایره خودی تنگ شده که حتی یه همچین پارتی دارهای خودیی موقعی که فرزندشون مورد تعرض قرار میگیره دستشون توی این مملکت به .... کسی بند نیست!!!
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

انتظار داشتم حداقل یک جمله در نقد رفتار ژنرال چشم سبزتان در مورد یاشار سلطانی مینوشتید.

Dalghak.Irani گفت...

این هم دو جمله برای یادآوری شما:

من هوادار تیفوسی قالیباف هستم و او را نه تنها دردانه و عزیز و بی رانت و غیر سیاسی و معصوم می دانم بلکه او را نابغۀ مدیریت - هم در کلان و استراتژیک و هم در اجرا و میدان - هم می شناسم - مستند به 18 سال مدیریت بسیار موفقش در فاسد ترین و خطرناکترین و مورد مراجعه ترین سازمان های لشکری و کشوری همۀ کشورهای جهان (پلیس و شهرداری) - و بشدت ایمان دارم که تاریخ معاصر ایران نام او را به نیکی و خدمت و خدمت و خدمت بمردم ثبت خواهد کرد؛ اما طنز شهروند بسیار فاخر و زیبا بود در مدت اخیری که معتدلان و اصلاح طلبان و البته در آغوش و با پشتیبانی حسن عباسی و سعید زیبا کلام و انصار حزب الله و بسیج دانشجویی در حال مزخرف گویی و ژاژخایی در مورد او هستند. ممنون از کورش بخاطر لینک این طنز زیبا! یا...هو

بعد از حمایت قرص حسن عباسی از یاشار سلطانی اینبار اما سعید زیباکلام - برادر دکتر صادق خودمان - و بخشی از بسیجیان و انصاریان به منزل یاشار سلطانی رفته و با خانوادۀ او اظهار همدردی و همراهی کردند. همینکه قالیباف توانسته برادران - یکی پسالیبرال و دیگری پیشا بنیاد گرا - زیبا کلام را بوحدت و آشتی برساند خدمت بسیار بزرگی است در رونمایی از دوست و دشمن ملت. هرچند که شخصاً اعتقادی به هیچگونه اعمال نفوذی از سوی قالیباف در پروندۀ یاشار سلطانی ندارم. البته که شکایت از هر شخص حقیقی و حقوقی حق هر شخصیت حقیقی و حقوقی است و ربطی به فشار ندارد. قالیباف مطلقاً نفوذ سیاسی ندارد چون مرد سیاسی نیست هنگام شهردار بودن . نشانه اش را هم که اوردم: نفوذ سیاسی بدون حسن عباسی ها و سعید زیبا کلام ها و سردار قاسمی ها و حسین شریعتمداری ها و بسیج و حزب الله - همه علیه شهردار موضع گرفتند - بیشتر جوک خنده دار است تا واقعیتی ملموس. یا...هو

ناشناس گفت...

به فرض هم که قالیباف خوب ولی به هیچ جا نرسید از آخر. بهترین شانسش همون 84 بود که مجتبی خامنه ای روزای آخر منتهی به انتخابات به فناش داد. سال دیگه هم اصلاح طلبا شورای شهر رو میبرن و دیگه شهردار هم حتی نیست.

ناشناس گفت...

شما به آدمایی که دلقک ازش طرفداری میکنه دقت کنید:
قالیباف: سردار سابق سپاه و نیروی انتظامی، که پرونده های فساد خودش و زنش و پسرش یک به یک در حال رو شدنه و نزدیک با جبهه پایداری متحجرترین جبهه سیاسی ایران
هاشمی وزیر بهداشت: منسوب به جبهه پایداری، کسی که امتیاز واردات تجهیزات چشم پزشکی را دارد و از قبل همین رانت به ثروت میلیاردی رسیده و یک طرحی ارائه داد که هزاران میلیارد از پول ملت مستقیم به جیب پزشکان سرازیر شد انگار قبل از این طرح پزشکان کار نمیکردن!
سعید طوسی: بچه باز، جدیدترین فرد مورد حمایت جناب دلقک، تجاوزات ایشون یک مسئله داخلی بوده و به مردم ربطی نداره.
جناب دلقک یا خودشو میزنه به اون راه یا جدا نمی فهمه که فساد سر تا پای مملکت رو گرفته و همه از دم در حال چاپیدن هستند برخی غیرقانونی، برخی با دور زدن قانون برخی هم حتی قانونی! انشالله روزی که تمام پرده ها بیفتد و قالیباف از خانه میلیاردی خودش بیرون کشیده شده و مستقیم به زندان اوین فرستاده بشود آن موقع دلقک اگر ریگی به کفش نداشته باشد تازه متوجه خواهد شد. اگر هم ریگی داشته باشد مشخص میشود که جناب دلقک مامور حکومت اسلامی در لندن بوده و این همه سال مشغول خندیدن به ریش ما بوده.

Dalghak.Irani گفت...

چشمم کمی سرخ شده و نمی توانم زیاد بمانم و بنویسم. اما عجالتاً به آن دوست مزدوریاب عرض می کنم که دکتر حسن پسر عموی حسین است و حسن وزیر بهداشت خوب است و حسین نمایندۀ پایداری مشهد. کمی هم با اطلاعات اتهام بزنی بهتر جا می افتد. سعید طوسی را هم طرفدارش نیستم زیرا نه در سنی ام که او دوست دارد و نه در سنی که من او را دوست بدارم. گفتم وارد نیستم و نمی خواهم هم وارد بشوم و موضوع گرمست گیرند است در محافل بویژه مذهبی از کشیش تا خاخام و حجره و حمام و من سیرک پورنوگرافی ندارم. راجع به دردانه قالیبف عزیز هم دزد ناگرفته پادشاه است و فعلاً بگردید دنبال سند. و راهنمایی اینکه قبل از رفتن به مطب پروفسور سمیعی یک سری هم به تحریریۀ شرق و دکتر! حافظی بزنید بدنیست. یا...هو

ناشناس گفت...

دلما یعنی اینکه از یه طرف نمی خواهم شما کور بشی! از یک طرف نمی خواهم که شما ننویسی.

ناشناس گفت...

قاضی زاده از اقوام دورمونه. کلا یه آپارتمان 250 متری داره که خونه پرش 3 میلیارد می ارزه. زیاد پولدار نیست. همون زمان هم که وزبر نبود هی میرفت مناطق محروم. کلا روحیه کاسبی نداشت. دلش هم خیلی به حال مملکت میسوزه. وزارت رو هم با بدبختی راضیش کردن قبول کنه. خیلی آدم خوبیه.

ناشناس گفت...

سلام جناب تیمسار . رسانه های داخلی بالاخره اجازه ورود به اخبار سعید طوسی را پیدا کردن و برخی سایت ها اخبارشو منتشر کردن. حالا دیگه شما هم به عنوان اپوزیسیون ساختگی جمهوری اسلامی در انگلیس و مامور خر کردن مردم اجازه اربابت رو برای دخول به این مسئله پیدا کردی

عسکر گفت...

. . . . .
سال 1396 = سال صندوق های پر از رای
. . . . .
همه با هم با حضوری یکپارچه و منسجم ، یکبار دیگر با شرکت گسترده در پای صندوقچه های رای ، عظمت ایران را به رخ جهانیان بکشانیم

ناشناس گفت...

ناشناس 22:24 اولا مگه هر تحلیل گری باید در همه زمینه ها اظهار نظر کنه و اگه در یک موضوعی اظهار نظر نکرد باید برچسب بخوره؟!

دوما شما کوته نظران خیلی از مسائلی رو که ذهن های پیچیده درک می کنن رو نمی فهمید. چون هم ذهن تون ساده ست هم دیتا و داده تون کمه در نتیجه وقتی متغیرهای دخیل در یک حوزه ای از دو سه تا بیشتر بشه دیگه کشش درک و برقراری ارتباط بین متغیرها رو ندارین.

ناشناس گفت...

کدوم عظمت عسگر خان !!!؟؟؟؟

عسکر گفت...

عظمت در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می نگری

ناشناس گفت...

نگرفتم عسگر خان ، یه کم توضیح بده لطفآ

مازیار وطن‌پرست گفت...

من از شما چیز مهمی آموختم و آن نحوه‌ی نگرش به "جدال شرع و عرف" در صحنه‌ی سیاست جمهوری اسلامی بود. یکبار خلاصه‌ای از دریافت خود را نوشتم که مورد تأیید شما هم واقع شد.
در دو مقاله‌ی زیر، امیریحیی آیت‌اللهی در صفحه‌ی ناظران بی‌بی‌سی به بررسی نوع حکومت آیت‌الله خمینی می‌پردازد، اما از نگاهی کارشناسانه و موشکاف. حیفم آمد شما نخوانده‌باشید. بویژه که نویسنده -برغم تشابهش با شما در اصل قضیه- به "عرفی" قلمداد کردن نوع زعامت آیت‌الله ایراد وارد می‌داند.

من لینک مقاله‌ی نخست را می‌گذارم لینک دوم در متن تحت عبارت "جایگاه دولت دینی را فراتر از خود دین قرار می‌دهد" در دسترس است.

http://www.bbc.com/persian/blog-viewpoints-37751559

Dalghak.Irani گفت...

مازیار عزیز
خیلی سختم است که با توجه به قاطبۀ مراجعه کننده به سیرک وارد چنین مقوله های سنگین و نظری بشوم. اما به احترام شخص شما چند جملۀ مختصر می نویسم انشاءالله مفید باشد.
1- فرمایشات جناب آیت اللهی در کل مطلب کاملاً درست است. بویژه برخی از تعاریف درخشان او مثل "جمهوری اسلامی یک هرج و مرج سازمان یافته است" عین واقعیت است.
2- قبلاً هم بارها در توصیف و مقایسۀ خمینی و خامنه ای و رفسنجانی - بعنوان سه فکر متشکل در جمهوری اسلامی - گفته ام که خمینی فردی هم سیاسی - مذهبی و در همان حال هم مذهبی - سیاسی بود که گاهی سیاست را بر مذهب تقدم می داد و در مواردی مذهب را بر سیاست متقدم می دانست. در حالیکه خامنه ای صرفاً یک فرد "مذهبی - سیاسی" است که مذهب را به سیاست متقدم می داند و در مقابلش هاشمی رفسنجانی را داریم که فردی "سیاسی - مذهبی" است و سیاست را همواره بر مذهب تقدم می دهد. البته این توضیح را بدهم که این تقسیم بندی بیشتر در سیاست داخلی جمهوری اسلامی نمود داشته و در سیاست خارجی خامنه ای حتی پررنگ تر از خمینی هم سیاسی رفتار می کند تا مذهبی. بنابراین در این حرف آیت اللهی که خمینی حکومت دینی را مهمتر و فراتر از خود دین می دانست درست است و رفتار خمینی حاکی از این است که او برای حفظ حکومت روحانیان مشکلی برای حذف و دگرگون سازی بسیاری از احکام فرعی فقه شیعه نداشت.
3- اعتراض اصلی آیت اللهی به اصلاح طلبان مذهبی و روشنفکران دینی مدافع خمینی است. او می گوید از سیره و تفکر و گفتار و رفتار خمینی تسامح و تساهل و عرفی اندیشی و تجدد در نمی آید و نسبت دادن این گزاره ها به تفکر خمینی درست نیست. زیرا اگر خمینی شریعت مذهبی را نقض یا نفی می کرد می خواست بجای شریعت تاریخی و سنتی شریعت جدید خودش را جایگزین کند و این عرف و تجدد معنا نمی دهد. البته او صراحتاً وارد بحث نمی شود اما بنظر می رسد که فقط چون نام آوردۀ خمینی را شریعت می گذارد آنرا ضد عرف می داند.
ادامه اش را تا ساعاتی چند برایت می نویسم.

Dalghak.Irani گفت...

در حقیقت اگر حرف آیت اللهی را ریز کنیم اینطور می فهمیم که خمینی هنگامه های بسیاری بجای ارجاع به متن ارجاع به خودش می داد و شریعت خودش را بجای شریعت سنتی و تاریخی شیعه حاکم می کرد. مغلطه اینجا بوجود می آید که چرا آیت اللهی معتقد است که ارجاع بخود خمینی بجای ارجاع به متن بعرف نمی انجامید مگر غیر از این است که خمینی برای پرهیز از تضاد سنت و مدرنیته در متن شریعت متصلب شیعه ناگزیر از تعطیلی شریعت در موضوع مورد تضاد می شد. و در این هنگام آیا خمینی گریزی از انتخاب عرف داشت؟ خب یا شریعت قدیم و سنتی باید باشد یا شریعت جدید خمینی. و آیا شریعت خمینی می توانست شریعتی غیر از عرفیت باشد. بنظرم شریعت خمینی همان عرفیت بود و خمینی برای گریز از مقاومت فقه سنتی شریعت جدیدش را - همان عرف بود - شریعت شیعه معرفی می کرد. احمدی نژاد هم نمونۀ خوب دیگری است که تلاش می کرد عرف را از زبان امام زمان بعنوان شریعت جدید در مقابل روحانیان عملیاتی کند. قبول دارم و درست است که اصلاح طلبان نمی توانند با تکیه بر میراث عملکرد رفتاری و گفتاری خمینی بتجدد راه ببرند چون خمینی همانقدر که تصمیمات شاذ خلاف شریعت سنتی گرفته بیشتر از آن تصمیمات در چهارچوب همان فقه قدیم گرفته. اما پر بی ربط نمی دانم که اگر خمینی خودش رهبری اش ادامه می یافت نمی توانست حکومت شریعت خودش (نزدیکتر بعرف جامعه) را غالب و پیروز کند در مقابل تحجر حاکم حاضر. مشکل خامنه ای در حال حاضر این است که خامنه ای خودش هم از قبیلۀ "ارجاع به متن" است و نه "ارجاع به ولی فقیه" در حالیکه خمینی مرد ارجاع به من "ولی فقیه" بود. نام این ارجاع را حتی اگر شریعت جدید هم شریعت جدید از سوی خمینی بگذاریم هم ناگزیر غیر از تبعیت نزدیک تر از عرف چاره ای نداشت. زیرا هر شریعتی در هنگام بوجود آمدنش عرف زمانه - حتی مترقی تر - بوده است. یا...هو

از اینکه حوصلۀ بحث مستوفا ندارم می بخشید.

مازیار وطن‌پرست گفت...

خیلی متشکرم. همین مقدار هم برای واداشتن من به اندیشیدن کفایت می‌کند. آیت‌اللهی گویا هم خود فقه می‌خوانده هم فرزند ناخلف خاندانی مملو از آیت‌الله‌هاست. بگمانم منظورش این است که خمینی از همین سنت فقه شیعی برخاسته و از همینرو کسی از هماوردان نتوانسته در برابرش بایستد. و البته این جمله‌ی آخر جای بحث فراوان دارد.
باری توجه اصلی او به لزوم نقد فقه شیعی است و بویژه این جمله‌ی مهم: «انسان قادر به تشخیص خیر و شر خویش نیست.» که عبور بدون نقد از آن می‌تواند مفسر مؤمن و مستعد را به بازآفرینی هیولایی تازه از دین رهنما شود.

بازهم سپاس.