۱۳۹۴ تیر ۱۹, جمعه

توافق جامع در سراشیب زمان: شیطنت خامنه ای؛ باخت روحانی و خیال تخت اوباما!


1- اخبار منتشر شده از مذاکرات وین توافق تا صبح جمعه را منتفی نشان می دهد و گویا این ماراتن بیهوده و اعصاب خردکن برای ایرانیان مشتاق توافق تمامی ندارد. و هنوز موضوع مهم بازرسی های هر زمان و هرکجا اصلی ترین مشکل باقیمانده است. درست است که گفته شده برخی موضوعات دیگر مثل تحریم های تسلیحاتی ایران و بحث تحقیق و توسعه و گذشتۀ برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی و مدالیتۀ چگونگی رفع تحریم ها هم بعنوان موانع مهم باقی مانده اند.  اما استنباط من این است که در همۀ موارد بالا بغیر از موضوع دسترسی ها امریکا حاضر است ادبیات توافق را طوری تنظیم کند که واژه ها خیلی گل درشت و برخورنده نباشند و در حقیقت ادبیاتی انتخاب شود که ضمن داشتن محتوای لازم؛ از نظر شکلی خط قرمزهای خامنه ای را بجای نادیده گرفته شدن دور بزند. بعبارت دیگر همانطور که پیشتر هم نوشته ام همّ وغمّ همۀ مذاکره کنندگان در دور اخیر کمک به ایران جهت یافتن راه های دور زدن زیاده خواهی های فراتر از تفاهم لوزان از سوی خامنه ای شده است  و نه پس و پیش کردن و زیاد و کم کردن تفاهمات لوزان.

2- اینک اما در مورد بازرسی های سرزده و گسترده و هر زمان در هر کجا کار جلو نمی رود. زیرا اوباما بارها و بارها اعلام کرده است که توافق نهایی باید در برگیرندۀ بازرسی هایی باشد که مسیر ایران جهت دستیابی به سلاح هسته ای را از چهار طریق ممکن مهار کند. سه مورد از این راه ها و مسیرهای چهارگانه که عبارتند از نطنز و فردو و اراک مشکلی ندارند. زیرا هر سه سایت شناخته شده و تحت نظارت مستمر بازرسان آژانس بین المللی اتمی هستند. اما راه و مسیر چهارم که بنام "هر مسیر ناشناخته و پنهانی" نامگذاری شده فقط زمانی اطمینان بخش خواهد بود که آژانس اجازه داشته باشد بمحض اطلاع و مشکوک شدن به فعالیتی در هر کجا اعم از سایت های نظامی و غیر نظامی در سریعترین وقت ممکن به آن مکان دسترسی و اجازۀ بازرسی داشته باشد. این مورد به این دلیل برای غرب و اوباما مهم است که رییس جمهور امریکا توافقی غیر از حاوی صریح این شرط را نمی تواند به امریکائیان اعم از دولت -  بمعنای مجموعۀ حاکمیت - و مردم بقیولاند و همانطور که گفتم همۀ پز و اصرار اوباما هم در دو سال گذشته به این بازرسی ها بوده است. او بارها و با صریحترین لحن گفته است که: "با ایران توافقی را امضاء خواهد کرد که استثنایی ترین بازرسی های اعمال شده بر برنامۀ اتمی یک کشور در طول تاریخ این صنعت را ممکن بکند".

3- دو اتفاق بسیار مهم در 24 ساعت گذشته افتاده است. اول اینکه اوباما بعد از ویدیو کنفرانس دیشب خود با تیم مذاکره کننده اش دستور داده که ادبیات بازرسی ها را مستقیم تر و صریح تر از آنچه که گزارش جان کری به اوباما نمایانده بکنند. و این همان نکته ایست که ظریف امروز از تعبیر عوض کردن اسب ها در نیمه راه مسابقه یاد کرده و معلوم است که اوباما تخفیف ادبیاتی کری در این مورد را نپذیرفته است. نکتۀ مهمتر اما که علنی و شفاف هم بوده است اظهارات بسیار مهم سناتور کروکر طراح اصلی نظارت کنگره بر توافق نامه بوده است. او ضمن ابراز خوشحالی از صبر و حوصلۀ دولت اوباما در مورد توافق جامع از طول کشیدن توافق بعنوان برگ صداقت تلاش های دولت امریکا و تیم مذاکره کننده قدردانی و پشتیبانی کرده است. این حرف سناتور کروکر از آن جهت بسیار مهم است که امریکا و اوباما را کاملاً از فشار زمان رها می کند و آنان دیگر مجبور نیستند که از ایران بخواهند عجله کند و پاسخ آری یا نه بدهد. چون با اظهارات تأیید گر کروکر جبهۀ امریکا متحدتر شده و حاکمیت امریکا در همۀ سطوح بمفید بودن راه اوباما گردن نهاده اند.

4- موضوع تحت فشار زمان نبودن اوباما از این جهت هم مهم است که او تا اینجای ماجرا تقریباً بیشتر خواسته ها و انتظارات شخصی و حزبی اش از مذاکرات را بدست آورده و اینک بتوافق نهایی بچشم راه گشای افق موفقیت رییس جمهور بعدی ایالات متحده نگاه می کند و دست و دلش برای شکست مذاکرات نمی لرزد. توضیح می دهم:

الف- امریکا و اوباما توانسته اند صنعت هسته ای ایران را زمینگیر و عقب برانند تا جائیکه ایران نسبت به توانایی هسته ایش اعم از مواد غنی شده و ساخت و ساز و نصب ماشین آلات جدید و پیشرفته و ... در اکتبر 2013 ؛ با فاصلۀ معنا داری عقب نشینی کرده است. و مهمتر اینکه در صورت شکست مذاکرات ایران نه توان اقتصادی لازم و نه قدرت ریسک پذیری لازم  را خواهد داشت برای راه اندازی مجدد تأسیسات جمع کرده و فریز کرده اش در طول مذاکرات؛ چون اگر ایران بلافاصله پس از شکست مقطعی مذاکرات دست به تشدید فعالیت هسته ای بزند نوعی اعلان جنگ قطعی بغرب خواهد معنا یافت.

ب- پس اوباما از جهت تبلیغ برای کامیابی خودش خواهد توانست همین دست آوردهای مثبت بدست آمده در بند الف را مستند قرار و حزب دموکرات و هیلاری کلینتون را با دست پر به کارزار انتخاباتی 2016 روان کند. زیرا برخلاف آنچه که جمهوری اسلامی تبلیغ می کند مذاکرات اتمی باعث نه تنها بالارفتن محبوبیت ایران در افکار عمومی جهان نشده بلکه بگزارش نتایج مستند نظر سنجی مؤسسۀ پیو این محبوبیت در پائین ترین سطح ممکن در دو سال گذشه هم رسیده است. - فرصت بکنم راجع به نظر سنجی پیو و چرایی آن مطلب مستقلی خواهم نوشت یا در کامنت های این پست بحث خواهم کرد - منظورم این است که حاصل مذاکرات با غرب - تا اینجا - فقط خوشبینی دولت های بزرگ به دولت - نه حکومت - حسن روحانی شده است و نه بیشتر. و اگر مذاکرات کش پیدا کند غرب با تسلط بر رسانه های جهان انتقام سختی از علاف شدنش توسط ایران خواهد گرفت و ایران را عامل مطلق نتیجه ندادن - تا اینجا - مذاکرات خواهد معرفی کرد. این نکته را هم مؤکد بکنم دوباره که انقطاع موقت مذاکرات ممکن است اما شکست مذاکرات مطلقاً اتفاق نخواهد افتاد. و فقط ایران بهترین فرصت را از دست داده و مجبور از ادامۀ مذاکره در شرایط سخت تری خواهد شد.

پ- چنین می فهمم که اوباما از نمک ناشناسی خامنه ای آزرده شده است و در حالیکه همۀ توان و آبرویش را در جهت تلطیف خواسته های غیر مهمش و تلطیف ادبیاتی خواسته های بسیار مهمش کرده تا خامنه ای قادر بفروش توافق نامه به هوادارنش بشود؛ خامنه ای این لطف را ضعف تلقی کرده و از زاویۀ فشار به امریکا - حالا که نیاز دارند تهاجم کنید و امتیازهای بیشتری بگیرید - وارد شده و روحانی و ظریف را بمقاومت بازهم بیشتر دستور داده است. و البته کار سیاستمداران متوهم و ابله همیشه همینطور بوده و نمی توانند میوه را وقتی رسیده است بچینند و آن را می پوسانند.

ت- نتیجه اینکه زمان بسرعت در حال تغییر بزیان جمهوری اسلامی است و اگر روحانی و ظریف در همین یکی دو روزه افسار خامنه ای را نکشند و نهایی شدن توافق را اعلام نکنند؛ مذاکرات با گسست چند ماهه توأم خواهد شد و از آن ببعد هم غرب با شرایط سخت تری بمیز مذاکره بازخواهد گشت؛ و مذاکره برای مذاکره را در حالیکه تأسیسات ایران هم فریز کامل است ادامۀ بی میل خواهد داد.

ث- و خوب است باز تأکید بکنم در پایان مطلب که تفاهم ناگفتۀ مخالفان و موافقان مذاکرات فعلی در امریکا و اسرائیل که در دو حس القایی اوباما (ما دیگر اصرار و عجله ای برای توافق نداریم) و کروکر (ما دیگر اصرار و شتابی برای مخالفت با توافق نداریم) آن دو حسی هستند که من از داخل امریکای متحد تر شده می شنوم و این یعنی ایران اگر الان تن بتوافق خوب فعلی ندهد باید منتظر توافق بدتری در آیندۀ دراز مدت تری باشد. یا...هو

۸۴ نظر:

ناشناس گفت...

آقای دلقک ما که عادت داریم به این وضع ما چرا باید غصه بخوریم همین یه لقمه نونمون را میخوریم ما عادت کردیم آمریکاییها وضعشون داغون میشه پول کمتری در میارن .غصه نخور عجله کار شیطونه هر چی خیره همون میشه .اونا پول دارند ما خدا داریم
محرم

شبگرد گفت...

بسیار سپاسگذارم تیمسار عزیز از پاسختان در پست قبل.

شبگرد

ناشناس گفت...

دلقك جان، اين همواره قصه تكرارى جمهورى اسلامى بوده كه چكيده اش در همين جمله شماست:
"و البته کار سیاستمداران متوهم و ابله همیشه همینطور بوده و نمی توانند میوه را وقتی رسیده است بچینند و آن را می پوسانند."
ارادت، افشين قديم

ناشناس گفت...

تيمسار تحليل بسيار خوب و كاملي بود در مقايسه با تحليلي كه در مورد سفر آمانو به تهران نوشتيد، اميدوارم كشتي ايران از اين طوفان و طوفانهاي بعدي به سلامت عبور كنه و جنگ در انتظارمون نباشه.

سحر گفت...

خیلی از سیاست مدرن و امروزی سر در نمیاوردم. قدیمی هستم .اظهار نظر در مورد پلیتیک و تحلیل و آنالیز آن هم در این وضعیت خاص خاورمیانه جرئت میخواهد که من ندارم. فقط در ذهنم بشکل یک سئوال شخصی یک نکته مرتبا تکرار میشود و آن اینست :
بازدید سر زده در زمانهای دلخواه از مراکز نظامی یک کشور مستقل و نه مستعمره غرب،در چهارچوب قوانین حقوق سیاسی یا بین الملل آیا امکان پذیر است؟
آن هم نه یک مستعمره فسقل و بینوا. داریم از ایران با آنهمه عظمت چه از نظر ارضی و چه از نظر ثروت و غنائم طبیعی اش حرف میزنیم. کاش در این مورد در کامنتها دوستان توضیحاتی بدهند و شاید دریچه ای برای فهم یا هضم این قضیه حداقل برای من باز بشود.

Dalghak.Irani گفت...

اول به ناشناسی که گفته برعکس آن یکی این یکی تحلیل خوبی بود. عرض می کنم که من همانقدر آن یکی را معتبر می دانم که این یکی را. در حقیقت همۀ این ها در همان تهدید و تشویق توأمان امریکا و غرب می گنجد برای از خر شیطان پایین آوردن خامنه ای.

اما به بهانۀ سؤال سحر هم یک نکته را بگویم: واقعیت این است که هم حس تو را خوب می فهمم و هم خودم هم حس مشابهی دارم در مورد "چرا ایران اینجوری شد". اما سؤال شما بازهم برمی گردد به استراتژی غلط خامنه ای در تمام طول رهبریش. همانطور که به بهانۀ استقلال باعث تخریب و عقب ماندگی کشور شد. حالا هم ناچار شده به بهانۀ حفظ نظام استقلال کشور را در معرض آسیب جدی قرار بدهد. آن جملۀ خوشحال کنندۀ ظریف خطاب به موگرینی که گفته "هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکن" دو چیز کم دارد. یکی اینکه در صادقانه ترین موضع گیری بعنوان وزیر خارجۀ جمهوری اسلامی باید می گفت "هیچگاه یک اسلامیست را تهدید نکن" و در مرحلۀ دوم هم باید یادش می ماند که هیچ آدم عاقل و کم بنیه ای خودش را در معرض تهدید قلدر محله قرار نمی دهد که بعداً کلمات قصار از خودش در کند. همانطور هم که نوشتم توافق جز در بودن این شرط در آن قابل پشتیبانی و بثمر رسیدن از سوی اوباما و غرب نیست و شوربختانه این قصه سر دراز دارد و ما حتی در صورت خلاصی از حکومت شریعت تبعات این آسیب به استقلال را تحمل خواهیم کرد برای سال های طولانی. یا...هو

ناشناس گفت...

سحر خانوم خامنه ای ایران را تبدیل کرد به یک تشنه ای در بیابان که یا باید مرگ را انتخاب کند یا التماس به زمین و زمان برای ذره ای آب . حالا به نظر شما کدام بهتره ؟

مثل زمان احمدی نژاد و قبل از توافق موقت اجناس مختلف هفته ای دو بار گران شود و یا چشم پوشی کردن روی یکسری مسائل از سر ناچاری ؟

نکنه شما فکر میکنی بدترین تحریم های تاریخ بشریت علیه ایران از نوع کاغذ پاره است ؟؟؟

ناشناس گفت...

سحر خانم واقعیت اینه هرکسی هم جز این فکر کنه با کمال عذرخواهی ساده لوح هست. غرب میخواد به ایران حمله کند ساده مثل لیبی مثل عراق وتجزیه . شما روزنامه فارین پالیسی را توی این هفته نگاه کنید. به بصره ستان خوش آمدید. تیتر دوم کردستان مستقل میشود.کره شمالی بمب را گرفت و به قیمت ریاضت اقتصادی از تجاوز جلوگیری کرد. خامنه ای یک راه میانبر را داره میره میخواد یک بمب مجازی داشته باشه. البته یک آلترناتیو هم هست و فکر میکنم نتانیاهو -خامنه ای دارند با هم میبندند.رفسنجانی پرید وسط که اسراییل نابود است ولی آمریکا بیاد سفارت بزنه.اگه توجه کنید بی بی ۴ ماهه بعد از نطق کنگره ساکته. فقط عربستان بازی درمیاره.به شما هفته پیش گفتم مذاکرات بیخ پیدا کرده الان میگم عمرا اوباما بتونه این وسط هیلاری را آب کنه. توافق را باید سه تندرو اصلی بکنند نه دلالها . ۳ تندرو بوش خامنه ای بی بی.
REVOLUTION

ناشناس گفت...

خوب حالا بگو چرا محبوبیت ایران در نظر سنجی کم شده؟ خودم حدس بزنم؟ بخاطر طول دادن مذاکرات در حد رکورد گینس؟ یا ظهور داعش و شباهت بی نظیر این دیو به فرشته مقدس ما؟

استقلال و ازادی مدت هاست که از بین رفته و اگر متوجه موضوع نشدید به شناسنامه ی عراقی نصف مسئولین فعلی نظام نگاه کنید! کدوم استقلالی ما داشتیم تا الان که بخواهیم نگرانش باشیم؟

سحر گفت...

دلقک عزیز،
متشکر از پاسخ. و با این حساب، طولانی شدن مذاکرات برای یک توافقنامه آبرومندانه است. من هم صد درصد با توافق موافقم. و امیدوارم زودتر این قضیه به سرانجام برسد.

منصف گفت...

پاسخ به ناشناس ( ۲۲:۰۶ )

>>> شـما چرا این جـوری بـحـث می کنی؟

>>> مقصود سـحر این بود که بازدیدهای سرزده به هر حال برای ایران تا حدی ، مشکل ساز

خواهد شد و از سوی دیگر کمی هم تـحـقیـر کنـنده است به خـصـوص اینکه ایران یک کشور

کوچک نیست و بیش از هشتاد میلیون نفر جـمعیت دارد . یعنی ایران چون تـحت فشار است

این بازدیدها را مـجـبور شده که قبول کند.

ناشناس گفت...

من که دیگه برام مهم نیست میخواد تحریم بشه، میخواد جنگ بشه یا توافق!

ناشناس گفت...

آقای خامنه‌ای بیشتر از هر کسی به این توافق نیاز داره حتی اگه خیلی بدتر از توافق فعلی باشه چرا چون که میدونه اگه تحریمها ادامه پیدا کنه فاتحه خودش و نظام خوندس.

ناشناس گفت...

آخوند با هوش زیر بار زوز نمیرود ، مگر اینکه آن زور ، پرزور باشد.

ناشناس گفت...

به نظر من توافق خواهد شد ولی برنده اصلی میان مدت شخص خامنه ای و الیگارش حکومت جمهوری اسلامی است که تکنولوژی بمب را در خاک حفظ کرده و امنیت آن، در منطقه ای که عاقل ترین حاکمش سلطان اردوغان کراواتی است، تضمین کرده است. به نظر من سعی خواهند کرد بهره برداری ایدئولوژیک خود را در میان مدت چند ساله داشته باشند، شاید هم کمی پیش بروند و وضعیت حقوق بشر بدتر هم بشود، اما به نظر من با توجه به رسیدن به ثبات امنیتی در بلند مدت ناگزیر با فشارهای درونی بهبود وضعیت اقتصادی سیاسی و اجتماعی ناگزیر خواهد بود. خامنه ای برنده مذاکرات شد، شاید از دور نگاه کنیم ایران هم شد، اما در این میان هزینه غیر ضروری زیادی دادیم ...

ناشناس گفت...

این توافق به نفع روحانی و اصلاح طلب و دمکراتهای آمریکا و به ضرر خامنه ای و سپاه و ایدئولوژیکهای آخوندی و سپاهی و تندروهای آمریکا و اسراییل شد. خامنه ای درسته دستش پر پول تر می شه و توی سوریه هم از شکستش جلوگیری می کنه و شایدم پیروز شه اما کلا واداده و آبرو دیگه نداره و نشون داده که اگه فشارش بدن می شکنه. حالا وقتش می رسه که غرب توی حقوق بشر فشار بده خامنه ای رو و این بار زودتر وامی ده. کلا خامنه ای دیگه جبروت نداره و کلی بدهی و هزینه اتمی هم ایجاد کرده که براش آبروریزی بزرگی داره. کاش خامنه ای انازه همین اردوغان عرضه داشت. ببین ترکیه رو از کجا به کجا رسوند. اما این یک دست ایران رو عقب برد.

ناشناس گفت...

من هم مطمئنم آغا توی حقوق بشر وامی ده. خبر رو بخون:

سعيدی: «بی‌حيايی» و «بی‌عفتی» در حال حاضر در جامعه ايران به اوج خود رسيده و بايد در قبال آن اقدامی قاطع انجام داد.

به گفته وی جمهوری اسلامی در حال حاضر به روشی برای کنترل وضعيت پوشش مردم در بازارها نياز دارد.

نماينده خامنه‌ای در سپاه پاسداران از دولت و صدا و سيما به عنوان دو عامل «بدحجابی» و «بی‌حیایی» نام برده و از عملکرد آنها انتقاد کرده است.

توی ماهواره هم وادادن. توی حجاب هم همون می شه. هیچ غلطی هم نمی تونن بکنن. این جیغ زدنها از بیچارگیشونه.

ناشناس گفت...

پولای ایران آزاد شه خرج مردم ایران نمی شه که، خرج بمب می شه که بریزن رو سر مردم تو سوریه. این یک نمونش:خبرگزاری رویترز، به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که در این حمله، هلی‌کوپترهای ارتش سوریه، بشکه‌های پر شده از مواد منفجره را بر روی این شهر ریخته‌اند.
شهر الباب که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی حلب واقع است دو ماه پیش نیز مورد حمله هوایی قرار گرفت که به کشته‌شدن حدود ۷۰ تن منجر شد.

تبریزی گفت...

اخرین خبر دریافتی از وین این که جان کری گفته اگر مذاکرات دو هفته دیگر ادامه پیدا کند من عصا را میزارم زمین

ناشناس گفت...

{{مرتضی آقا تهرانی٬ دبيرکل «جبهه پايداری» گفته روزگاری بود که جامعه ايران به ارزش‌های مذهبی خود «مباهات» می‌کرد٬ اما در حال حاضر ارزش‌های غيرمذهبی دارد جای آن را می‌گيرد.
آقاتهرانی کم‌رنگ شدن ارزش‌های اسلامی در جامعه ايران را «زنگ خطر جدی» دانسته و از گسترش «ضد ارزش‌ها» و مسايل «غيرمذهبی» در جامعه اظهار تاسف کرده است.}}

اگه آمریکا کمک کنه. حقوق بشر هم حل می شه. اما یک چیز مشخصه حکومت باید تسلیم مردم شه. زورش عمرا به مردم برسه.

ناشناس گفت...

آنچە کە پیداس اینە کە توافق خیلی دور از دسترسە. چون ھر توافقی بە معنای اینە کە یکی از طرفا از خواستە ھای خود دست بکشە. و در ھیچ حالت چنین چیزی اتفاق نمی افتە. ھمە طرفای مذاکرە تا جایی کە راە داشتە جلو اومدن ولی الان اون لحظە سرنوشت ساز رسیدە و ھیچکس حاضر نیس ازین جلوتر بیاد. چون ھر دو طرف گروە ھای تندرو در داخل دارن کە اتفاقا قدرت با اونھاس و می تونن ھر توافقی رو وتو کنن.

ناشناس گفت...

توافق از طلوع خورشید هم حتمی تره جمهوری اسلامی چاره ای جز توافق نداره برای ادامه این نظام نامقدس، خود اغا امروز تلویحا به بسیجی ها گفت برید خودتون رو برای بعد توافق اماده کنید! در جواب سوال یکی از این بسیجی ها که حالا با این توافق تکلیف مبارزه با امریکا چیطور میشه؟ گفت خوب اونو بعدا با دلار هایی که از امریکا میگیرم ادامه میدیم! ولی فعلا شما بروید برای تخلیه درد و حواس پرتی به پروپاچه دانشگاهی ها و خودی ها که زورمان میرسد گیر بدهید، امید است بسیجی ها غم لگد خوردن از امریکا را با تخلیه عقده روی مردم ایران خالی کنند.

ناشناس گفت...

یار محمدخان کرمانشاهی
توافق صورت گرفته و نهایی شده لج و لجبازی برای گرفتن امتیاز بیشتر است و جمهوری اسلامی بیشتر از این جا برای امتیاز دهی ندارد حسین اوباما ول کن لطفا

ناشناس گفت...

یارمحمدخان کرمانشاهی
مذاکرات نهایی شد قرینه اینکه رهبری هم دستور حمله به طبقه متوسط را در دیدار با دانشجویان ! صادر کرد اسم رمز:نباید به بهانه ایجاد نشاط کنسرت و اردوی مختلط در دانشگاه راه بیافتد-نقل به مضمون-
قطعا شاهد سکوت روحانی خواهیم بود و این بهای گرفتن موافقت رهبری با انجام توافق است روحانی از دریچه تکنوکراسی دلال مابانه اصولا ارزشی برای اصول و پرنسیپهای حقوق مدنی و سیاسی قائل نیست او اولویت را در بهبود وضع اقتصاد می داند... فاعتبروا

روزبه گفت...

علیرغم همه دست اندازها، آخرش به توافق می رسند.
راستی نظر شما راجع به این سوال و جواب رفسنجانی با خبرنگار گاردین چیست:
گاردین: به طور کلی نظر شما درباره آینده جمهوری اسلامی، خوشبینانه است؟
رفسنجانی: بله خوشبینانه است. من فکر می کنم آنچه که دارد پیش می آید، کاملا قابل پیش بینی است.

Dalghak.Irani گفت...

شریعتمداری تنها تحلیلگری است که دقیقاً مثل من می بیند مذاکرات را. البته او متأسف است که چنین است و من راضیم که چنین است. طنز امشبش هم جالب است:

بیار بخوریم!(گفت و شنود)
گفت: «وندی شرمن» گفته است ما در مذاکرات هسته‌ای چیزی بیشتر از آنچه در فکت‌شیت خودمان درباره «توافق لوزان» آمده است، نمی‌خواهیم!
گفتم: یعنی به چیزی کمتر از برچیدن صنعت هسته‌ای کشورمان رضایت نمی‌دهند؟!
گفت: «آلن ایر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته است توافق لوزان «تک اسب» ماست و آن را رها نمی‌کنیم!
گفتم: حالا معلوم می‌شود «توافق لوزان» تا چه اندازه‌ برای آمریکا اهمیت دارد که حاضر نیست کمترین خدشه‌ای بر آن وارد شود.
گفت: اگر قرار است مطابق توافق لوزان، صنعت هسته‌ای کشورمان را دو دستی تحویل آمریکا بدهیم دیگر ادامه مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی! چه معنایی دارد؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! اوایل انقلاب، شخصی را به جرم عرق‌خوری دستگیر کرده بودند. یارو از افسر نگهبان پرسید؛ مرا برای چی آورده‌اید اینجا؟ افسر گفت؛ برای عرق‌خوری، و یارو گفت؛ پس چرا نمی‌آورید بخوریم؟!

شهروند گفت...

چند ماهي هست كه از هر كسي در مورد نتيجه مذاكرات هسته اي بپرسي ، تقريبا همگي يك جواب دارند ، خامنه اي چاره اي به جزء توافق ندارد ، منطق هم همين را مي گويد ، ولي مگر اكثر كارهاي جمهوري اسلامي بر پايه منطق بوده است كه اين يكي باشد ؟ شرايط اقتصادي وحشتناك ، فشار تحريمها، احتياج حكومت به دلار و فروش نفت ، همه و همه دلايلي به ظاهر منطقي براي امضاء توافق مي تواند باشد ، ولي براي مردمي كه حداقل اطلاعات از موارد مورد بحث در پشت ميز مذاكره را ندارند ، حتي فاجعه بارتر از آن ، ما مردم از برنامه ي هسته اي جمهوري اسلامي هم چندان اطلاعاتي نداريم ، خيلي از دولتيان و نمايندگان مجلس هم از اين دو مورد اطلاع كاملي ندارند ، با اين وضعيت قمردرعقربي كه خامنه اي براي خودش درست كرده ، وقتي بيش از يك دهه شعار انرژي هسته اي حق مسلم ماست ، داده است ، حالا بعد از امضاء توافق و فك شيت احتمالي امريكا بعلاوه گزارشات دولت اوباما و تيم هسته اي به گنگره ، چكار كنه با اينهمه رسوايي ! اگر هم امضاء نكنه ، وقتي به كسي از جزئيات توضيحي نداده در تمام اين سالها ، چطور ميخواد توجيه كنه ، به پير به پيغمبر صلاح نبود كه توافق رو امضاء كنيم ! بايد فضا رو از اين هم بيشتر امنيتي كنه ، كه خطرناكه براي نظام با خزانه خالي ، وقتي همين دلخوشي ظاهري رو هم از مردم بگيرد ، اگر هم امضاء كنه ، احتياجش باز به اصلاح طلبان و تيم رسانه اي آنهاست تا برايش پيروزي را به جاي شكست ، به مردم بفروشند ، احتياجي ديوانه كننده از نظر خامنه اي كينه اي ، چند روز پيش كه جمله ظريف (( هرگز يك ايراني را تهديد نكنيد )) رسانه اي شد ، رسانه هاي دولت اعتدال و حتي سبزها در داخل ، در تمام شبكه هاي اجتماعي و اينستاگرام شروع به تبليغ و مانور روي آن كردند ، از همين جمله پيراهن عثماني ساختن كه روي سر آدم شاخ سبز مي كرد. ، هاشمي و حسن خميني هم خيلي زود دست بكار شدن تا به بهانه روز قدس و صحبت در مورد بازگشايي سفارت امريكا توسط هاشمي ، اعلام حضوري كرده باشند به خامنه اي ، خامنه اي و اصولگرايان توانايي ايجاد موجهاي هيجاني در جامعه ندارند ، اگر هاشمي و اعتدال گرايان و اصلاح طلبان اينكار را براي خامنه اي انجام دهند ، حتما صورتحساب آنرا براي خامنه اي در انتخابات خبرگان و مجلس ، خواهند فرستاد ، به نظرم مرگ براي خامنه اي اين روزها ، در واقع حكم عروسي را دارد

ناشناس گفت...

آخوندی در آب افتاده بود داشت غرق می شد. هر چه مردم می گفتند دستتو بده به من بیا بالا گوش نمی کرد! مردم مانده بودند چکار کنند؟! یک نفر از راه رسید و گفت :
بابا مگر این رو نمی شناسین؟ این آخونده, دست بگیر داره نه دست بده!
پس به آخونده گفت بیا دست منو بگیر بیا بالا! آخونده هم دستشو گرفت و آمد بالا!
حالا این 5+1 باید یک چیزی به این خامنه ای بدهند تا بیاد بالا!

بز اخفش
از کامنت های حذف شده تیمسار خوشحالم. مانند یک باغبان با سلیقه شاخه ها و برگ های هرز سایبری را هرس می کند.

شهروند گفت...

منظور بنده از تيم رسانه اي اصلاح طلبان كه قدرت ايجاد موج هيجاني داشته باشند به هيچوجه روزنامه ها يا صرفا شبكه هاي اجتماعي داخلي نيست ، مهمترين رسانه اصلاح طلبان و دولت روحاني ، شبكه بي بي سي و صداي امريكاست ، تقريبا اكثر مردم اخبار و تحيليلهاي سياسي را از اين دو شبكه دريافت مي كنند ، برعكس اصولگرايان كه تقريبا همگي در ايران هستند ، اصلاح طلبان و روزنامه نگاران طرفدار اين طيف ، دو مهاجرت عمده داشتن ، سال ٧٨ و ٨٨ ، بگير و ببندهاي روزنامه نگاران پس از هر دو جنبش باعث شد تا از كشور خارج شوند ، امروز بيشتر كاركنان بي بي سي و همينطور مهماناني كه بعنوان تحليلگر دعوت مي شوند از اصلاح طلباني هستند كه زماني جملگي در روزنامه هاي به قول خامنه اي ، زنجيره اي ، همكار و همفكر بودن و تعلق خاطر به خاتمي و اصلاح طلبان دارند ، همينطور بعضي از مهمانان صداي امريكا ،وجود همين افراد باعث شده است تا اصلاح طلبان فضاي رسانه اي را به تسخير خودشان درآورده باشند ، در واقع عدو شود سبب خير گر خدا خواهد ، البته براي طيف اصلاح طلبان و اعتداليون

ناشناس گفت...

آقا ما کم سوادیم. در حد سیکل. شایدم پایین تر. یکی توضیح بدە اینجا چی خیرات میکنن. نە سر از جوک کیھان درآوردم نە از حرفای خامنە ای. تو این وانفسا، شریعتمداری رفتە سرمقالە شو از مطالب قبلی کپی کردە. یعنی چی؟ خامنە ای آمادە باش دادە یعنی چی؟ ھمە چشمشون بە امضای ایرانە. اگە ایران توافق کردە بود، پس چرا ھی دارن تمدید میکنن؟ شما کە میگی توافق شدە بگو این تمدیدا واس چیە؟ امتیازگیری؟ مگە امتیازی ھم موندە بدن؟دیگە شلوار آغا رو ھم کشیدن پایین.

ناشناس گفت...

خامنه ای به صورت کم سابقه ای سخنرانی پر از تحجر برای دانشجویان بسیجی کرده است. حمله به کنسرت و اردوی مختلط و فتنه و ... به کنار، برای اولین بار به شدت به اسلام رحمانی روحانی و اصلاح طلب ها حمله کرده است و گفته در قرآن ما دوست و دشمن و مومن و کافر داریم، اسلام رحمانی برگرفته از لیبرالیسم است. گرم شدن تنور تحجر همزمان با روزهای آخرین مذاکرات و سرآغاز فصلی نو حاکی از این است که خامنه ای بهترین دفاع را حمله می داند.

ناشناس گفت...

وحشت از عدم توافق و زیر ابی حسین زمان (باراک اوباما) به اخوندا خوب توی دل این ها رو خالی کرده، از پیام های ضد و نقیض بیایید و نیایید سپاه تا گنده گوزی محسن اقا معلومه اگه مذاکرات شکست بخوره بر خلاف گفته خاتمی اسمان نظام به زمین سقوط خواهد کرد.

galaxy گفت...

سلام به نظر میاد توافق به مرحله بدون بازگشت رسیده ولی چند ماه دیگر این داستان ادامه خواهد داشت تا تکلیف چهار جبهه منطقه ای (سوریه عراق لبنان یمن) مشخص بشه از مدتها پیش اعتقادم بر این بوده که بین حداقل دو بحران حکومت شیعی ایران یعنی پرونده هسته ای و نبرد در هلال شیعی ارتباط تنگاتنگی وجود داره و هیچ کدام به صورت جداگانه حل و فصل نخواهد شد

ناشناس گفت...

دلقک سخنان مقام عظمای ولایت را چگونه نقد میکنی .البته من خودم تحلیل خودم را دارم و اینکه توافق بزودی اعلام میشود .ولی تحلیل شما را خواستم بدونم .با تشکر
حزب الله

ناشناس گفت...

دلقک جان حزب اللهی و بسیجی و غیره شونصد تا تریبون دارن که حکومت با غارت اموال ملت در اختیارشون قرار داده. نباید اجازه داشته باشن با سوءاستفاده مهمل بافی کنن و وبلاگهایی مثل این رو با وقاحت تبدیل به مکانی برای سینه زنی آغا کنن. اینا که می دونی چجورین اگه مذاکرات شکست بخوره می گن خامنه ای پیروز شد چون دشمن نتونست خواستش رو تحمیل کنه. اگه مذاکرات به نتیجه برسه، می گن خامنه ای پیروز شد چون غرب در مقابل خواست نظام کوتاه آمد. خلاصه کنم زمین به آسمون بره می گن درایت حضرت آغا موجب شد، آسمون به زمین بیاد هم باز همینو می گن. این وسط مردم باید بار غارت اموال ملی رو با طرحای مضحکی مثل هسته ای به دوش بکشن.

Dalghak.Irani گفت...

راجع به حرف های خامنه ای و استیصالش و خطرش خواهم نوشت تا آخر امشب. الان مشغول تماشای فینال ویمبلدون هستم بعد هم کار دیگری دارم و تا قبل از ساعت 8 بعد از ظهر بوقت لندن مقدور نخواهد بود. اما نگرانی شدید خامنه ای به نتایج اخیر مؤسسۀ پیو در افت محبوبیت ایران در افکار عمومی خارج است. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

مقدم همه کماکان گرامی است و من افتخار می کنم اگر معتقدان به نظام بیایند و بخوانند و بگویند و بنویسند تا از نگاه شان استفاده کنیم. تنها خط قرمز این است که با زبان و ادبیات مادی و کمّی استدلال کنند که ما هم بتوانیم بفهمیم و مداحی های تهوع آور و مخرب اشتها را هم قاطی نقد و نظر نکنند. کامنت هایی که حذف کردم برخلاف خواست و سلیقۀ وبلاگم بود و ربط اینهمانی به یک دسته و یک تفکر خاص نداشت. ادبیات فاشیستی از هر دو سو را اجازۀ نشر نخواهم داد چون اعصاب خواننده های دیگر را خراش می دهد و اخطارم به گربه هایی بود که حیا نداشتند و الا در دیزی را بستن که ساده ترین کار است و نابودی گربه ها در حسرت عقده گشایی. یا...هو

عسـکر گفت...

قبلاً هم پیروزی دیپلماسی دولت تدبیـر و امید بر جنگ افروزان آمریکایی
را تبـریک و تـهنیت گفته بودم.
باز آمدم ایـنجا که یادآوری کنم اطلاعاتـم و پیش بینی هایـم درست بود
و همانطور که پیش بینی می کردم ، جنگ افروزان آمریکایی شکست خوردند.
(البته در آمریکا آدم های صلح طلب هم داریـم حرف من اینست که
جنگ افروزان آمریکایی و صاحبان کارخانجات اسلحه سازی شکست خوردند)

قبلا هم این پیروزی بزرگ را به ملت و دولت ایران تبریک گفته بودم
و لـکن برخـی باور نـمی کردند.


ناشناس گفت...

یک جایی به این امت حزب الله و بقیه یادآوری کنید که

۱) ذخیره اورانیوم جهان تقریبا و همزمان با نفت تمام میشود. پس اینکه فناوری هسته‌ای میخواهیم چون نفت تمام میشود استدلال بیهوده‌ای است.

۲) روسیه و چین هم ایران را تحریم کرده‌اند. ۵+۱ یعنی شامل روسیه و چین و هم اروپا و نه فقط آمریکا. این را باید به همه گفت. در واقع مغز شویی کمونیستی و اسلامیستی ضد امپریالیستی طی دهها سال در ایران، آنقدر تاثیر گذاشته که حتا در نوشته‌‌های مخالفان نیز گاها آمریکا مسئول اصلی تحریمها عنوان میشود.

در ضمن، عسکر گرامی، کارخانجات اسلحه سازی شکست نخوردند. اولا به مورد ۲ در بالا نگاهی بیاندازید. روسیه آماده نشسته است تا بازار کارخانجات اسلحه سازی خود را توسط جمهوری اسلامی گرم کند. چرا شما فقط به کارخانجات آمریکا حساس هستید، نکند، پولدار شدن کارخانجات اسلحه سازی روسیه و چین شما را خوشحال میکند؟! دوما، تا جمهوری اسلامی هست، کارخانجات اسلحه سازی غرب بازار خوب خود را در منطقه از دست نخواهند داد. از اول با تهدید کشورهای منطقه توسط انقلاب اسلامی (تهدید عراق توسط خمینی پیش از آغاز جنگ عراق و ایران، صدور انقلاب، آمریکایی دانستن حاکمان کشورهای عربی و ...)، جمهوری اسلامی عملا در حال چاق کردن کارخانجات اسلحه دنیا بوده است، یعنی با دشمن تراشیهایش، هم خودش اسلحه خریده و هم کشورهای منطقه را وادار به اسلحه خریدن کرده است.

مهرداد

ناشناس گفت...

اقایون اصلاحاتی و اعتدالی اخبار را از مردم پنهان نکنید ما صاحبان اصلی این مملکت هستیم روحانی داره استعفا میده.
http://www.debka.com/article/24734/Back-in-Tehran%E2%80%A6-Khamenei-adds-red-lines-Rouhani-tries-to-resign-Jaafari-hints-at-%E2%80%9Cfait-accompli%E2%80%9D-soon

فـــرنـــاز گفت...

من از چند شب پیش تا حالا یه کم افسرده (depress) شده بودم (سر اون قضیه) ، مدام داشتم با خودم کنار می اومدم تا اعتماد به نفسـم دوباره برگرده. الآن که اخباری مبنی بر امضای توافقنامه در 13 جولای (فردا) شنیدم یـه کم حالـم بـهـتـر شـد.

این رو هم قبول دارم که توی ایران نه یک سایت بلکه تعداد بسیار زیادی از سایتها و روزنامه ها به شـدت یکطرفه شـدن و ایـن باعث رنـجـش مـخاطبـیـن و مـراجعیـن شـده. البته متأسفانه داره به یک رویـه هـمـه جایی تبدیـل میشه که از جهاتی می تونه خطرناک باشه و جامعه رو قـطبی و لـج باز کنه.

ناشناس گفت...

با تشکر از ناشناس ساعت ۲۱ تیر ۱۳۹۴ ه‍.ش.، ساعت ۱۸:۴۰
به خاطر لینک دبکافایل.
اگر این مطالب درست باشه که توافقی نخواهد بود به خصوص که سردار جعفری گفته:
The Revolutionary Guards chief then added obliquely: “Before long we will present the West with a fait accompli.”

He refused to elaborate on this when questioned by the president, but it was taken as a reference to some nuclear event.
یعنی جعفری گفته که باید غرب را باید با یک عمل انجام شده پذیرایی کردکه منظور یک تست بمب اتمی است.

ناشناس گفت...

مثل اینکه چاره ای نیست دوستان. بعضی از عزیزان همچنان ناراحت از حضور من هستند و حجم کامنتهای حذف شده به نظر دلقک ساختار شکنانه حاکی از این اوضاع نابسامان هست. من وظیفه داشتم جهت جذب حداکثری و دفع حداقلی و کمرنگ کردن حوادث غم انگیز۸۸ در کنار شما برادران و خواهران باشم ولی حال که میبینم این حضور باعث سوتفاهم میشه از حضور عزیزان حلالیت می طلبم .
حزب الله

ناشناس گفت...

ما نیز جهت جذب حداکقری و دفع حداقلی حاضر شدیم جنایتکاران هشتاد و هشت و قبل و بعدش را تحمل کنیم. اما حجم پرت و پلاگویی شما بیش از اندازه است.

ناشناس گفت...


حزب الشیطان عزیز،
نه نرو،نرو
وگرنه میخونم حالا که رفتی رفتی گوزم به ریش نفتیت

الف گفت...


سلام دوباره پس از مدتی!

یک سوال از تمامی کسانی که بیش از حد معقول از توافق خوشحال هستند،

دندان گاز گرفتن ایران کشیده شد و تیمسار عزیز هم به دلایل دیگری که آنها را به خوبی درک می کنم، بسیار از این مساله خوشحال می شوند،

حالا، اگر ظرف 5 تا ده سال آینده عربستان از طریق پاکستان صاحب بمب اتمی شد چه؟ باید فاتحه ایران را خواند! آمریکا جلوی آنها را خواهد گرفت یا 2-8؟!

تیمسار عزیز، با آنکه در رئوس استراتژیک با شما موافقم و تنها راه همان است که شمات می گویید برای آینده ایران (چاه زیاد است البته) اما متاسفانه این برنامه پیاده نشدنی است. یعنی، ایران نجات دادنی نیست.

ناشناس گفت...

خب آقایان و خانم ها مثل اینکه توافق قطعی شده و صبح دوشنبه اعلام خواهد شد. طبق معمول اسراییلی ها زودتر از همه حتی زودتر از خود جان کری از توافق خبر داشتند! (احتمالا به دلیل شنود خط تلفن مستقیم و مثلا امن بین خامنه ای و ظریف). دو سه روز قبل از توافق جنگ لفظی دو طرف بالا گرفت. برای مثال استفاده ممتد و متعدد پاسدار محسن رضایی که به تازگی اون روی سگش رو بعد از بازگشت دوباره به سپاه نمایان کرده در سخنان جدیدش از کلمه کلیدی "تحقیر" خطاب به آمریکا، به خوبی نشان از "تحقیر" جانانه خامنه ای توسط آمریکایی ها در مذاکرات بوده. طبق معمول باید منتظر باشیم تا حقیقت ماجرا رو از فکت شیت آمریکایی ها به دست بیاوریم و عمق فاجعه و شدت "تحقیر" خامنه ای و سگ جدیدش محسن رضایی رو از میان مذاکرات در کنگره آمریکا بر سر توافق به دست آمده متوجه شویم. سایت تابناک که نزدیک به محسن رضایی شناخته میشه در یکی دو روز اخیر خبرهای زیادی از عقب نشینی آمریکا و لغو همه تحریم ها کار کرده بود در یکی از خبرها در تیتر خبر، لغو تمام تحریم ها حتی تحریم های تسلیحاتی کار شده بود که به طرز جالبی بعد از چند ساعت کلمه "تسلیحاتی" از تیتر خبر حذف شد.

با پیش بینی دلقک موافقم که متن توافقنامه به گونه ای خواهد بود که طرف ایرانی بتواند تفسیر و برداشت دلخواه خودش را به مردم از همه جا بیخبر و ساده دل ایران قالب کند. طرف ایرانی از همین الان قالب کردن رو شروع کرده و خبر از لغو تمام تحریم ها میدهد و البته در ادامه به طرز زیرکانه ای اضافه میکند که فقط برخی محدودیت ها برای مدت معینی وجود خواهد داشت. معنای این حرف اینست که در بخشی از متن توافق نوشته خواهد شد تمام تحریم ها لغو خواهند شد. اما در بخشی دیگر محدودیت های چندین ساله به خصوص برای برنامه موشکی ایران اعمال خواهد شد و در واقع این تحریم ها باقی خواهند ماند. خوبی چنین متنی اینست که طرف ایرانی فقط به بخش مربوط به لغو تحریم ها تاکید خواهد کرد و بخش های دیگر را مسکوت خواهد گذاشت. علاوه بر این در فکت شیت آمریکایی ها شاهد محدودیت های طولانی مدت 10 ساله تا 25 ساله بر برنامه هسته ای ایران خواهیم بود. ایران تقریبا تمام مواد هسته ای بیش از حد غنی شده اش رو به مواد دیگر تبدیل خواهد کرد. برنامه ی توسعه ی هسته ای ایران برای مدت حداقل 10 سال منجمد خواهد شد و ایران نخواهد توانست حتی یک سانتریفوژ اضافه در این مدت نصب کند بلکه حتی شاید مجبور شود از تعداد سانتریفوژهای فعلی اش نیز بکاهد.

حاصل جاه طلبی و امپراطوری خواهی خامنه ای پس از دو دهه جنجال چند صد سانتریفوژ با تکنولوژی منسوخ نیم قرن پیش و کشوری غارت شده و لخت شده توسط منصوب وی (احمدی نژاد)، عقب ماندگی چند دهه ای نسبت به کشورهای همسایه، محیط زیست تخریب شده و منابع آبی خشک شده و در یک کلمه زمین سوخته و همچنین دولت تا عمق جان فاسد و دولتمردانی تندرو در حد گروه های تروریستی مانند داعش و بوکوحرام است. و کورسوی امید خوش خیالانه افرادی مانند دلقک به بهبود اوضاع با آدمهایی مانند محسن رضایی و قالیباف که کافی است تا یکبار دیگر در انتخابات شکست بخورد و برگردد به سپاه تا مانند محسن رضایی چهره واقعی خودش رو نشان دهد. غافل از آنکه خانه از پای بست ویران است.

ناشناس گفت...

و در مورد سخنرانی خامنه ای همونطور که در پست قبلی دلقک هم گفتم خامنه ای جهت کنترل اوضاع پس از توافق و اینکه کنترل به دست تیم روحانی-رفسنجانی نیفتد پیش دستی کرده و مشت آهنین خود رو دقیقا روانه نقطه اتکای روحانی یعنی طبقه متوسط شهری کرده است. باید منتظر شادی گریه آور خیابانی تعدادی از همین افراد خوش خیال پس از توافق نیز باشیم که البته پس از نوش جان کردن مشت آهنین خامنه ای و تکان نخوردن دلار و شعله ور شدن آتش جنگ در سوریه و یمن و عراق و لبنان و خط های اعتباری میلیارد دلاری حالشان جا خواهد آمد.

ناشناس گفت...

اولین کلیپ حماسی برای شروع جنگ
https://www.youtube.com/watch?v=i_03CgTvfnQ

ناشناس گفت...

من سر در نمی آرم یعنی چی که هی مرتب می گیم “مذاکرات به نتیجه نرسه دنیا که به آخر نمی رسه”!..این حرف خلاف شرع انور است!..کفر است!..آقا هی تکرار نکن!..این انقلاب الهی ابهتش اینه که دنیا به آخر برسه!..امامی بیاد و با رهبری فرزانه ما و جنتی خشتک همه رو پرچم کنه بزنه بالای کاخ سفید!!..چقدر اسلام غریبه!!

Dalghak.Irani گفت...

من تا فردا و روشن شدن نتیجۀ مذاکرات مطلب جدیدی نخواهم نوشت. این را به این دلیل گفتم که قبلاً قول داده بودم راجع به حرف های خامنه ای با دانشجویان تحلیل بنویسم. ضمن اینکه خواهش کرده بودم و مجدداً تکرار می کنم که ادبیات عصبی - فاشیستی - و مداحی های مهوع بکار نبرید. یا...هو

شهروند گفت...

جناب دلقك گرامي ، با توجه به اينكه فرموده ايد مطلب جديدي نخواهيد نوشت ولي نظري در مورد حرفهاي روحاني نداريد ؟ حرف ايشان بيشتر رنگ و بوي نا اميدي دارد !!! اينكه دولت به وعده خود عمل كرد آنهم قبل از اعلام رسمي اتمام مذاكرات عجيب نيست ؟ آيا روحاني هم دارد توپ را به زمين خامنه اي مي اندازد ؟

Dalghak.Irani گفت...

نه شهروند عزیز.
بنظرم همینطوری یک چیزی گفته و منظور خاصی پشت حرفش نیست. اگر هم حرفی باشد بیشتر به خوشبینی همیشگی اش در مورد توافق انجام خواهد شد ظن می برد تا شکست مذاکرات. حرفش را نخوانده ام و فقط از اخبار شنیدم همین جملۀ شما را. یا...هو

ناشناس گفت...

بر خلاف اکثر و شاید تمام افراد اینجا من فکر میکنم توافق انجام نپذیرد و بزرگترین دلیلم متوازن شدن قیمت دلار در حدود 7 هزار تومان میباشد. وقایع چند روز اخیرم به نظر من تاییدی بر این گفته میباشد.
توضیح تکمیلی و مفصل بماند برای بعد از عدم توافق

با تشکر از دلقک عزیز که این چند سال کلی مطلب یادمون دادن.
پیروز و سربلند و سلامت باشی بزرگوار

ناشناس گفت...

متوازن شدن قيمت دلار روي ٧هزار تومان؟ ميشه توضيح بيشتر بدين لطفاً

ادوارد البی دوم گفت...

"بزرگترین دلیلم متوازن شدن قیمت دلار در حدود 7 هزار تومان میباشد."
اتفاقی که نیافتاده رو دلیل گرفتی دوست عزیز؟!

ناشناس گفت...

برید ریال به دلار تبدیل کنید
گفتن از ما بود. نگید نگفتیم.

ناشناس گفت...

i dont have farsi font so il write in english, what do u have for the bullshit u wrote on baghayi that he is naive and he s nothing to

do with this ahmadi;s band stealings , now that his assets has revealed in 10 countries

ناشناس گفت...

عجیبه. دعواهای چند روز اخیر جنگ زرگری بوده بین ایران و امریکا. دعوا سر موضوعی کم اهمیت بود. خودم عقیده داشتم توافق انجام شده است ولی اعلامش رو میندازن برای عید فطر. بعضی گفتن وزرای خارجه شش قدرت رو جلبک فرض کردی. ولی ظاهرا دارن تا اونروز کشش میدن.
با عرض ادب به تیمسار.
آرش

فـــرنـــاز گفت...

توافق امضا می شود ، یا یک توافق تمام عیار و یا یک توافق نصفه نیمه

ولی به هر حال توافق امضا می شود.

چون الآن به وقت وین ساعت 23:00 است ؛ احتمالاً توافق در روز 14 جولای

امضا خواهد شد.

ناشناس گفت...

اگر منتظری تا توافق شود تا بنویسی پس حالا حالا ها خداحافظ!

مچل

ناشناس گفت...

با سلام خدمت استاد گرانقدر دلقک فربه دانش و تجربه

دلقک من تازه چشمم به جمال این وبلاگ روشن شده است . قصد از نوشتنم اینجا نکته ای بود در مورد نقطه مشترک شما و حضرت حاج حسین که کاریکاتوری از هسته ای می ماند و شما خرسند و او عصبانی است . به لحاظ شخصی در این مورد خاص حق را به دلواپسان میدهم و سخنان زیبا کلام را پوپلیستی میدانم چرا که سهم کیک کاسبان تحریم از سهم بقیه بیشتر خواهد شد .از سوی دیگری بمب هسته ای استفاده درون مرزی نداره و اسلحه نزدن میباشد و موافق امنیت و منافع ملی است پس چرا آنرا به حاکمیت نظام گره زده ایم. آیا این مصداق بارز عدم نشخیص منافع ملی نیست در خوش بینانه ترین حالات .آیا آیندگان به ما نمیخندند و خدای نکرده ما را نفرین نخواهند کرد .

این حق مسلم ماست تو خلیج مسلح پارس.
با سپاس
گرند لوژ ۲۲

ناشناس گفت...

وزرای خارجه بی سر و صدا یکی یکی محل مذاکرات را ترک میکنند دیپلماسی شکست خورد .الخیر فی ماوقع

Dalghak.Irani گفت...

همانطور که از روز سخنان خامنه ای در مراسم سپاه گفتم که تغییر موضع خامنه ای در اجازۀ دسترسی به مراکز مشکوک و مصاحبه با دانشمندان هسته ای می تواند مذاکرات را با شکست مواجه کند و در همین پست هم اصرار کرده ام که موضوع دسترسی ها خط قرمز قطعی اوباماست و بدون آن امریکا توافق نخواهد کرد. حالا معلوم شده که خامنه ای موضوع دسترسی ها و مصاحبه ها را پذیرفته - هم گزارش غیر رسمی رویترز می گوید و هم گذاشتن عکس خامنه ای در حال امضاء از سوی عراقچی در توئیتر نشانه های قطعی است - و توافق حتمی است و احتمالاً امریکا حاضر شده باشد در مقابل بخشی از تحریم تسلیحات متعارف ایران را در یک بازۀ زمانی نزدیک بردارد. لذا نظرم این است که با رفع مهمترین شرط امریکا و فرانسه (دسترسی ها و مصاحبه ها) و پذیرش خامنه ای توافق انجام خواهد شد. یا...هو

فـــرنـــاز گفت...

امیـدوارم افرادی که کامنـتهای
ساعت ۴:۲۸
ساعت ۱:۳۰
ساعت ۲۳:۵۳
را گذاشتند و همه ی کسانی که پیش بینی کردند که توافقی صورت نـخواهد پذیرفت،
در افکارشان به اشتباه بزرگشان در پیش بینی وقایع اعتراف کنند و یک تـجدید
نظر اساسی در افکار خود بکنند ، زیرا افکار غلط هر فردی ، ذهنـش را
به کارخانه ای برای تولید پیش بینی های غلط تبدیل خواهد کرد.
یکی دو نفر هم نبودند ، حدود 35 درصد مردم ایران می گفتند توافقی صورت نـخواهد گرفت.

عسکر گفت...

با سلام و درود
آقای روحانی و اکثر اعضای کابینه ، امشب ، افطاری را میهمان رهـبر هستند

تاجیک گفت...

یک نگاهی بیاندازیـم به عکس دکتر ظریف و سرگئی لاوروف در آپریل 2014
عکس دوم که در پایین صفحه است گویای خیلی چیزهاست
http://mashable.com/2014/06/16/irans-nuclear-world-cup/

تاجیک گفت...

یک نگاهی هم بیاندازیم به این عکس

http://theiranproject.com/blog/2014/01/16/lavrov-stresses-russia-iran-cooperation-to-solve-regional-problems/

فـــرنـــاز گفت...

اون عزیزی هم که یک لینک به نشریه اسرائیلی "دبـکا" گذاشت
که روحانی استعفا داده و .....

امروز مشخص شد که حرف های نشریه "دبـکا" دروغ است.

ناشناس گفت...

اسب را دادیم خر گرفتیم از خوشحالی پر گرفتیم

ناشناس گفت...

خوب مبارک حزب اللهی ها که خیلی برای تسلیم شدن به امریکا تلاش کردند

Unknown گفت...

Come on Dalghak, When do u open circus. I am waiting for ur shamurti

شهروند گفت...

قصد ايرادگيري ندارم به هيچوجه ، برخلاف پيش بيني شما و خيلي كسان ديگر ، توافق نامه بسيار صريح بود ، عاري از هر گونه كلمات دوپهلو يا چند پهلو بود ، ظاهرا كمترين مراعاتي هم براي خامنه اي در نظر گرفته نشد توسط امريكائيان ، تمام خط قرمزهاي ديكتاتور متوهم و نادان زير پا گذاشته شد ،يعني حتي يك مورد از خطوط قرمز نابرده شده ي خامنه اي هم لحاظ نشد در متن توافقنامه ! به نظرم بالاي سن نيامدن سرگئي لاوروف هم نشانه خوبي نيست ، البته علت آنراهم نمي دانم ، شايد شما بدانيد ، منتظر تحليل وزين شما در مورد توافق و حرفهاي خامنه اي هستم ، پاينده باشيد

ناشناس گفت...

مثل اینکه تز دلار 7 هزار تومانی من اشتباع از آب دراومد. این نشان داد که حالا حالاها باید از محضرت یاد بگیریم دلقک عزیز. بقیه دلایلم پس ارزشی ندارند.این تز اشتباهمونم بذار پای جوونی و بی تجربگی و کم سوادیم. اگر سبب مغشوش کردن اذهان خوانندگان شدم، عذر میخواهم.

پیروز و سربلند و سلامت باشی بزرگوار

Dalghak.Irani گفت...

شهروند از چه منبعی و به این سرعت همۀ 108 صفحه توافق و ضمیمه هایش را مطالعه کردی و با دقت هم بوده تا اینقدر قاطع نظر بدهی. من که هنوز حتی یک کلمه متن نوشته شده را نخوانده ام بغیر از سخنرانی های طرفین حداقل می دانم که تعطیلی کامل تأسیسات هسته ای ایران از 10 سال لوزان به 8 سال وین تقلیل یافته و این یکی از خواسته های خامنه ای بود. مطمئنم که در خیلی از موارد دیگر از جمله تسلیحات هسته ای هم این آب نبات های شیرین را در دهان خامنه ای گذاشته اند تا توانسته اند آن مانع اصلی - که مطلقاً درست گفته بودم - راجع به دسترسی های هرزمان و در هر مکان را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند که کردند. چون منطقی هم بود که وقتی اجازۀ دسترسی نامحدود داشته باشند خیلی به موارد فرعی اهمیتی ندهند زیرا همه چیز تحت نظر خودشان اتفاق خواهد افتاد. یا...هو

ناشناس گفت...

حاضر نشدن لاوروف اولین پس لرزه زلزله ده ریشتری امروز بود . ایران امروز از کشورهای حول مدار بلوک شرق به معنای سنتی کلمه بیرون آمد . جعبه پاندورای بزرگی برای ایران و منطقه باز شد که دیدن ته جعبه غیر ممکن است.
۱. نظام بخش بزرگی از حامیان سنتی خود را در بین جامعه ایران از دست داد .
۲.باز شدن قفل ایران انقلابی انقلاب به پایان رسید اداره کردن جمهوری اسلامی از همین الان با یک علامت سوال بزرگ همراه هست جابجایی سریع نیروها و دولتها قابل پیش بینیست
۳. ارزیابی منطقه ای اسراییل و عربستان جایگاه خود را بعد از سه دهه امروز به ایران میدهند .
۴.جامعه ایران وارد یک شک بسیار بزرگ خواهد شد که عواقب و واکنش آن خارج از پیش بینیست .

به دالان جدید خوش آمدید کمر بندها را محکم بزنید سرعت بسیار بالاست

ناشناس گفت...

فـــرنـــاز خانم

این تازه خان اول بود. یعنی نوشتن روی کاغذ.عمل کردن به آنها کار حضرت فیل است. اگر کنگره موافقت کند و مجددا این توافق را برای اصلاح پس نفرستد اگر آمانو بتواند گزارش کامل تهیه کند اگر... لطفا به بازرسی هایی که عراق قبل از صدام حسین به آن تن داد نگاهی بیاندازید.من هم امیدوارم که خامنه ای بر سر عقل آمده باشد ولی بیخودی کری نخوانید.هنوز بجایی نرسیده است.طبق قرار قبلی آمانو می تواند تا پایان امثال کار بازرسی های مقدماتی را تمام کند و گزارش بدهد اگر ایران همکاری 100 درصد داشته باشد.تاکید می کنم اگر! از طرف دیگر به ایران هیچ پولی نمی دهند مگر اینکه به مورد مصرف آن آگاهی داشته باشند.این یعنی نفت در برابر غذا! احتمالا بنوعی هم عمل خواهند کرد که ایران فقط از خودشان حق خرید داشته باشد این یعنی برده داری! پس توافقی در کار نبوده است بلکه تسلیمی بوده است بی چون و چرا و محترمانه.
از طرف دیگر این سخن روحانی که گفت ماموریت من اینجا تمام شده است مهم ترین حرف روزهای اخیر بود. چرا این حرف را زد؟
روشن است! عمل به این توافق کار دولت او نیست. امضا می توانسته بکند ولی اجرای آن با کس دیگری است.بنوعی عدم همکاری احتمالی را از سر خود باز کرد و به خامنه ای گفت که بچهات را خودت باید بزرگ کنی که من از این به بعد کاره ای نیستم.
تصاویر ظریف و عراقچی و بقیه هم این را القا می کرد که بی خیال هستند و مامور بوده اند و معذور! بویژه عکسی که از دست چپ چلاق گذاشتند که یعنی ما کاره ای نبودیم لطفا ما را در نماز جمعه خائن ننامید. خائن در جای دیگری نشسته و با انگشتر عقیقش بازی می کند.

نشاشیده شب درازه!

عصبانی گفت...

البته من دلیلی بالا نیامدن لاوروف بر روی سن برای گرفتن عکس یادگاری را نمیدانم شاید یک علت خیلی ساده داشته باشد شاید هم واقعا مهم باشد.
اما بعد از مراسم ایشان مصاحبه کرده و ضمن اشاره به صحبت رییس جمهور آمریکا در سال 2009 که ایجاد سپر موشکی در اروپا را به خاطر تهدید ایران دانسته بود؛ فرموده اند که حالا زمان برچیدن سپر موشکی است. و الته در حال حاضر خود روسیه هم تهدیدی برای اروپاست. به نظر من این توافق باعث بالا رفتن تنش روسیه با آمریکا و اروپا هم خواهد شد. منتظر تحلیل دلقک میمانیم.

این هم منبع خبر :
rt.com/news/273556-lavrov-missile-europe-iran

ناشناس گفت...

از فردا آماده باشید که دعوای خامنه ای با آزانس انرژی اتمی شروع شود. از شنیدن کلماتی مانند آمانو مزدور ,آژانس بی سواد و بی اطلاع از مفاد ام پی تی,آزانس آلت دست دولت های استکباری و صهیونیسم جهانی.... تعجب نکنید. این ماجرا سر دراز دارد.

ناشناس گفت...

یکی از اهداف اصلی روحانی که بارها به آن اشاره کرده بود انداختن شکاف و ترک در تحریم های بین المللی و سست کردن آن بود ولی سوال اینجاست که آیا کشور بزرگی مانند ایران می تواند تنها از طریق شکاف و ترک زندگی کند؟

فـــرنـــاز گفت...

سرگئی لاوروف: د در صورتی که آمریکا پس از این توافق تاریخی، در ادامه ساخت سامانه دفاع موشکی خود تجدیدنظر نکند، هدف اصلی اش از این طرح روشن خواهد شد.

ناشناس گفت...

هیچی مثل تبریک و خایه مالی کفتار دمشق کونمو نمیسوزونه

تاجیک گفت...

تبریک پرزیدنت بشار اسد به ایران

http://www.irna.ir/fa/News/81683175

تاجیک گفت...

اصلاح لینک

http://www.irna.ir/fa/News/81683175/