۱۳۹۲ آبان ۲۶, یکشنبه

تبعیض قضایی یا تصفیه حساب سیاسی: قاتل مسلمان جوان یهودی به اعدام محکوم نشد!


1- جوان 24 ساله ای یهودی بنام دانیل در کمتر از یک سال پیش بدست جوان دوست مسلمانش بنام محمد کشته می شود. این بخشی از اعتراف قاتل است:
متهم درباره نحوه آشنایی خود با مقتول گفت: حدود هشت ماه پیش از طریق یکی از دوستانم با دانیال آشنا شدم.
متهم در ارتباط با شب جنایت نیز افزود: پس از رسیدن به خانه دانیال و خوردن غذا، در حالی که پیش از آن تصمیم به کشتن دانیال گرفته بودم، به جلوی آینه رفته و با استفاده از موقعیت، از پشت سر به دانیال شلیک کردم. پس از کشته شدن دانیال، کنترل در پارکینگ را از جیبش برداشته و فرش، دو عدد شمعدانی و همچنین لپ تاپ و گیتار برقی او را سرقت و با خودرو فرار کردم. پس از پارک ماشین حوالی میدان جمهوری به خانه رفته و حدود ساعت 11 فرش را فروخته و به خانه یکی از دوستانم رفتم که در آنجا دستگیر شدم.
متهم درباره انگیزه اش از ارتکاب جنایت نیز گفت: دانیال به واسطه موقعیت اقتصادی و اختلاف سطح طبقاتی شان با من، همیشه مرا تحقیر می کرد و به همین علت من نیز تصمیم به قتل او گرفتم. با همین انگیزه حدود یک ماه پیش سلاحی خریدم و منتظر زمانی مناسب برای کشتن دانیال شدم تا این که سرانجام او را به قتل رساندم. (اینجا)
2- این قاتل جوان محاکمه شده است و در حالی که مجدداً به قتل دانیال با قصد قبلی و تعمدی اعتراف صریح کرده است بر خلاف مجازات قتل عمد در قوانین جمهوری اسلامی به اعدام محکوم نشده است. حکم قاضی در مورد او این است:
پسر جنایتکار که دوست کلیمی خود را با شلیک گلوله به قتل رسانده بود، پس از محاکمه در دادگاه کیفری به پرداخت دیه و 162 ماه زندان محکوم شد. (اینجا)
3- این جوان یهودی در حالیکه به ناجوانمردانه ترین شکل ممکن و در هنگام پذیرایی از دوست مسلمانش از پشت هدف قرار گرفته است. مطمئناً بخاطر دینش که یهودی بوده مورد تبعیض قضایی قرار گرفته و قاتلش به اعدام محکوم نشده است. حتی محتمل است که محاکمه و صدور حکم سریع او در این زمان ارتباطی سیاسی هم داشته باشد با مذاکرات هسته ی و موضع گیری های نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل. در حالیکه این خانوادۀ مرفه یهودی نخواسته اند میهن شان ایران را ترک کنند و با اعتماد به جمهوری اسلامی بزندگی در آن ادامه داده اند.

4- با اطمینان از اینکه این موضوع مورد حساسیت و توجه کسی قرار نخواهد گرفت. به این علت هم که تبعیض در مورد این جوان در تخفیف مجازات بوده و جوان دیگری از اعدام رهیده است و ضد اعدام ها را خوش می آید؛ لذا برخود فرض واجب دانستم که در حد برد اندک وبلاگ خودم این تبعیض را ثبت کنم تا تسکینی باشد بر خانوادۀ داغ دیده و عدالت ندیدۀ دانیال کلیمی. و به قضات جمهوری اسلامی توجه بدهم که "الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم! یا...هو

۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

با اهدای سلام
لطفا به منظور کمک به حفظ آرامش روانی خوانندگان از علايم نوشتاری نظیر کاما هم استفاده بفرمایید.

ناشناس گفت...

نشانه ديگرى براى ناتنياهو براى اثبات يهودى ستيزى رژيم جمهورى اسلامى و جاى ناراحتى اينجاست كه پر بيراه هم نمى گويد. ريخته شدن خون يك جوان ببگناه ايرانى به صرف يهودى بودن دستاويز سياست مداران براى تسويه خورده حسابهاى سياسى قرار گرفته و چه بسا رژيم جاهل ايران با تبليغات ضد دين يهود در ٣٥ سال اخير نطفه كينه را در دل اين قاتل مسلمان كاشته باشد و خون كافر از نظر او مباح هم باشد ، بدتر اينكه قوه قضاييه با اين حكم مهر تاييد هم بر اين نظر جاهلانه زده است. هيهات دلقك عزيز.
افشين قديم

ناشناس گفت...

ايول ناشناس،
آقا دهنمون سرويس ميشه تا يك خط جمله بخونيم. ويلگول ويلگول ويلگول.....

ناشناس گفت...

سلام
ما شکیبا بودیم به شکیبایی بشکه ای بر گذرگاهی ایستاده.
(دلقک جون اون تصفیه حساب بدجور تو چشم می زنه عوضش کن بکنش تسویه حساب راحت تری. می دونم اشتباه تایپی بوده)

Dalghak.Irani گفت...

راجع به ویرگول چشم. اما کمی هم ساختار نثر من بی توقف است و قبل از ویرگول احتیاج به کسره های مربوط کننده دارد برای نا آشنایان و این هم می شود خط عربی برای فارسی زبان و دیر است و از من گذشته!
راجع به تصفیه بجای تسویه هم عمد داشتم زیرا برابر نهاد هم هستند در فرهنگ لغات و من تصفیه را گذاشتم که بیشتر نشان دهندۀ زلال کردن را هم تداعی کند و فقط مساوات برقراری منظورم نباشد. یا...هو

ناشناس گفت...

سلام
بدون اینکه بخواهم راجع به درست یا غلط بودن قانون قضاوت کنم، جهت آگاهی شما و دیگر خوانندگان می گویم:
طبق قانون اولیای دم می توانند بجای قصاص تقاضای دیه کنند. شما چون در کنار این نتیجه گیری فاکتی نشان نداده اید، می توان گفت شاید هم قضیه این بوده نه آنکه شما گفته اید.

Dalghak.Irani گفت...

برای اینکه فرمایش شما بی پاسخ نماند عرض می کنم:
طبق گزارش رسمی جلسۀ دادگاه اولیای دم درخواست اشد مجازات را کرده بودند.
2- معمولاً عرف این است که موضوع دیه بعد از حکم قانونی و در هنگام بخشش قاتل از سوی صاحبان خون است که مطرح می شود.
3- بعید است که خانوادۀ مقتول دیه درخواست کرده باشند و چه حتی اینک که قاتل محکوم به پرداخت دیه شده آن را قبول کنند و بگیرند. چون این خانواده ساکن خیابان فرشته بوده اند و بسیار ثروتمند. یا...هو

دانا گفت...

اشتباه میکنی دلقک جان کلیمی از دیه نمیگذردو قصد توهین ندارم ولی باشناختی که از نزدیک با کلیمی ها داشته ام ودارم و طبق گفته چندین باره بسیاری از آنها میگویم که گذشتن بطور کلی و بخصوص از پول در فرهنگ کلیمی مساوی با حماقت ونادانی است. ممکن میدانم که این بی عدالتی را به گوش سازمهانی جهانی برسانند و میلیونها هم از جمهوری اسلامی بگیرند. این نظام اسلامی نادان ایران است که تروردانشمندانش به دست اسراییل را ندیده میگیردو خون یک جوان بیگناه کلیمی را پایمال میکند درعوض.

مستانه گفت...

درود تیمسار عزیز...
تخم این دشمنی رو محمد با ورود دین تازه ش، در دل پیروانش پراکند.
با ماجرای بنی قریظه بر اون مهر تایید دائمی زد..
و در طول سالیان و قرن ها، حکومت های مذهبی،بر این اتش دامن زدند.
چه میشود گفت..وقتی باور مردم ما بر رذالت تمامی یهودیان جزمیت داره!
در صورتیکه در همین کشور خودمون شاهد انسان های دوپایی هستیم که به صورت بشرند و به سیرت حشر!
حق و باطل رو چنان بهم پیچوندن که فقط باید دعا کرد،
تا خداوند واقعیت رو با دیده ضمیر بر دل هامون اشکار کنه..
اما چه خوب که چراغ ظلم ظالم تا سحرگاهان نمیسوزد!...
به امید ازادی...

ناشناس گفت...

دلقك جان، اين دردنامه را نوشتى و در وبلاگت ثبت كردى يكى دو تا كامنت در اين بى عدالتى همراه شد، بعد از گذشت يكى دو روز از اين دردنامه تو ، زخم قديمى نااميدى من از اين مردم سر باز كرد و گفتم بهترين جا سيرك است براى داد زدن ميان جمعيت. بعد از دو روز چه شنيديم از تماشاگران سيرك، يكى غلط املايى مى گيرد و ديگرى به دنبال ويرگول است از كل متن ماتم يك خانواده، از هفتاد هشتاد تماشاگرى كه تا اسم قاليباف مى آمد سينه چاك مى دادند و مى خواستند سيرك را روى سر بقيه خراب كنند خبرى نبود ، يكهو "دانا" يى پيدا شد و دل به دريا زد و حرف دل جماعت خاموش را زد آن هم بدون قصد توهين كه عذر بد تر از گناه شد و با استناد به دوستى با چند كليمى ، همه يهوديان دنيا را مشمول كرد ، "مال پرست و وابسته به پول " در نتيجه مقصر خودشانند كه نخواستند مجازات را و ديه را ترجيح دادند "حتما".
درد بى درمان ما كه شامل اكثر ايرانيانى است كه من تا به امروز ديده ام اين است كه بر خلاف شعار آزادى و مساوات و عدل و غيره ، جزو تبعيض گذار ترين مردم دنياييم، در داخل ترك و لر و رشتى و سنى و بى سواد و كور و كچل و غيره همگى جزو صفاتى است كه براى يكدبگر استفاده مى كنيم و تا خارج مياييم دايره تبعيض را وسعت مى دهيم به عرب و مكزيكى و هندى و چينى و افغانى و غيره و جالب اينكه حتى مردم كشور متبوعى كه در آن زندگى مى كنيم را هم قبول نداريم. هويت واهى براى خودمان ساخته ايم و همگى نوادگان كورشيم اگر هم چيزى بر خلاف اين اتفاق افتاد پشت ديوار تبعيض پنهان مى شويم و به گردن ترك و لر بودن طرف مى اندازيم. به قول دوستى كه استاد دانشگاه است كه مى گفت همه مان عادت كرده ايم كه بگوييم جمهورى اسلامى چنان است و چنين است به اين توجه نمى كنيم كه تك تك ما خود جمهورى اسلامى هستيم كه بحثى طولانى شد ولى بايد گفت در همين مورد فرهنگى تقسيم كردن ميان ما و ديگرى با هر صفتى رفتارمان عين ذات جمهورى اسلامى است.
خلاصه اينكه توافق با غرب انجام مى شود و دلارها سرازير مى شود و منافع شخصى كما بيش تامين مى شود ، اقليتى كه مى فهمند و كارى مى خواهند بكنند سر از زندان، طناب دار و يا تبعيد در مى اورند، سر خورده مى شوند و تبعيض ديگرى را بوجود مى آورند به نام اكثريت نادان. در اين ميان دلقكى هم پيدا مى شود كه مى خواهد در سيركش اكثريت نادان را به اكثريت دانا تبديل كند و اين جمهورى اسلامى را مى ترساند. اما با چيزى كه من مى بينم ، يكى دو نسلى وقت مى خواهد، خلاصه كلام ، از ماست كه بر ماست.
دلقك عزيزم، عذر مى خواهم اگر داد و هوارم وسط سيرك طولانى و بى ربط شد اما تنها جايى كه مى تونم داد بزنم همينجاست.
با ارادت فراوان، افشين قديم

Bita گفت...

برای اون شخص به نام دانا که نادان هم تشریف دارند

قتلهای عمدی که موجب قصاص نیست

این موارد مربوط به حالتی است که قانونگذار به علت وجود برخی ویژگی ها در قاتل یا مقتول،مرتکب قتل عمد را مستوجب قصاص نمی داند و از ابتدا با واکنشی متفاوت از قصاص با او مواجه می شود.لذا این موارد را باید از سقوط قصاص متمایز دانست.

مواردی که قتل عمدی متحقق شده ولی موجب قصاص نفس نیست:

۱- قاتل پدر یا جدّ پدری مقتول باشد ( ماده ۲۲۰ ق. م. ا )

قانونگذار در ماده ۲۲۰ ق.م.ا. می گوید:” پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود و به پرداخت دیه قتل به ورثه ی مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد “

۲- قاتل دیوانه یا نابالغ باشد ( ماده ۲۲۱٫ ق . م . ا )

:« هر گاه دیوانه یا نابالغی عمدا کسی را بکشد خطا محسوب و قصاص نمی‌شود بلکه باید عاقله‌ی آن‌ها دیه‌ی قتل خطا را به ورثه مقتول بدهند . »

۳- مقتول دیوانه باشد ( ماده ۲۲۲ ق . م . ا )

هرگاه عاقل دیوانه ای را بکشد قصاص نمی شود بلکه باید دیه ی قتل را به ورثه مقتول بدهد.

۴- قاتل مست بوده و بکلی مسلوب الاختیار شده و قبلاً برای چنین کاری خود را مست نکرده باشد ( ماده ۲۲۴٫ ق . م . ا )

۵ – هر گاه کسی در حال خواب یا بیهوشی شخصی را بکشد قصاص نمیشود فقط به دیه قتل به ورثه مقتول محکوم می شود . ( ماده ۲۲۵ ق.م .ا)

۶- قاتل به اعتقاد مهدورالدم بودن یا استحقاق قصاص عمداً دیگری را کشته باشد تبصره ۲ ماده ۲۹۵٫

به موجب ماده ۲۲۶ ق.م.ا قتل نفس در صورتی موجب قصاص است که مقتول شرعاً مستحق کشتن نباشد و اگر مستحق قتل باشد، قاتل باید استحقاق قتل او را بر طبق موازین در دادگاه اثبات کند.و طبق تبصره ۲ ماده ۲۹۵ق.م.ا در صورتی که کسی شخصی را به اعتقاد قصاص یا به اعتقاد مهدور الدم بودن بکشد و این امر بر دادگاه ثابت شود و بعداً معلوم گردد که مجنی‌علیه مورد قصاص یا مهدورالدم نبوده است، قتل به منزله خطای شبه عمد است و اگر قاتل ادعای خود را در مورد مهدورالدم بودن مقتول به اثبات برساند قصاص و دیه از او ساقط است.

۷ - قاتل مسلمان و مقتول غیر مسلمان باشد .ماده ۲۰۷ق.م.ا

به نظرمی رسد با توجه به مجموعه بحث های ارائه شده در این مقاله باز هم جای کار در مجموع قوانین مربوط به قتل و قصاص وجود دارد.
http://haraznews.com/9493

Bita گفت...

قتلهای عمدی که موجب قصاص نیست
۷ - قاتل مسلمان و مقتول غیر مسلمان باشد .ماده ۲۰۷ق.م.ا
http://haraznews.com/9493