۱۳۹۷ فروردین ۶, دوشنبه

بر سر براندازی جمهوری اسلامی همه توافق کردند: هم دشمنان و هم مخالفان و هم آیت الله خامنه ای! مانده چانه زنی بر روشها!

Image result for ideology war

مقدمه: موضوعی که در مورد ایران سال 97 میتوان بیقین و قطعیت نسبی رسید این است که سال 97 سال براندازی جمهوری اسلامی نامگذاری شده و هم ترامپ و امریکا و هم اروپا و اسرئیل و عربستان و البته شخص آیت الله خامنه ای در اینمورد به اتفاق نظر رسیده اند. اما مشکل زمانی پیدا خواهد شد که وارد مباحثات جدی روش ها و راه های براندازی بشوند. زیرا چه کشور های دشمن خارجی جمهوری اسلامی و چه مخالفان داخلی - اعم از ساکن ایران یا خارج - هرکدام براندازی را در ابعاد گوناگون و شیوه های متفاوتی جستجو می کنند و می خواهند. تلاش میکنم در این مطلب تحلیل خودم را از "نوع براندازی" تک تک دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی بیان کنم و در مورد آینده و دریافت دقیقتر سمت و سوی تغییرات منتظر چندماه آینده باشم!

الف- دشمنان خارجی:

1- امریکا: هیئت حاکمۀ فعلی امریکا حاضر به براندازی رژیم ایران بهر طریق ممکن است. و فقط تنها تحفظش "درگیر نکردن مستقیم نیروی زمینی امریکا در جنگ است". لذا نه خسارت هایی که ایران خواهد دید برایش مسئله است و نه زیان هایی که بمردم ایران - اعم از موافق یا مخالف حکومت - خواهد تحمیل شد. اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند که کرۀ شمالی اولویت اول امریکا بخاطر داشتن بمب اتمی است را مطلقاً قبول ندارم. و اصولاً شک دارم که سلاح هسته ای در دست سایر کشورها دغدغۀ شماره یک ترامپ و رفقا و "اول امریکا"ی آنان باشد. اگر در اینمورد حساسیت نسبی هم وجود داشته باشد مربوط به روسیه است که هم از نظر زرادخانۀ اتمی و هم از نظر دسترسی بخاک اصلی امریکا امکان رویارویی نابرابر دارد. و الا در مورد سایر کشورها از جمله کرۀ شمالی - حتی چین - امریکا دست بسیار بالاتر اتمی دارد و در روز - احتمال صفر- رویارویی میتواند قبل از هر اقدامی کشور متجاوز را از روی نقشه پاک کند. بیشتر این لفاظی های ترسناک هسته ای حالت رجز خوانی و پز برتری جویی و ابرقدرتی امریکا را دارد تا اینکه واقعاً امریکا از کشوری واهمۀ نظامی دارد. بلی در مورد متحدان و شرکای امریکا در نزدیکی کشورهای اتمی نگرانی هایی هم به امریکا منتقل میشود. اما منظورم عدم تهدید جدی خاک اصلی امریکاست. امریکا بخوانش ترامپ - و اکثریت قریب به اتفاق نسل ترامپ اعم از دموکرات یا جمهوریخواه - یک مشکل بسیار عمده و اصلی دارند و آن جمهوری اسلامی ایران است. چرا؟ به این دلیل که جمهوری اسلامی در بدو تشکیلش با گروگان گیری باعث سرشکستگی غرور امریکایی شده و متعاقبش بالای 300 نفر از نظامیانش را خارج از میدان نبرد و در بمب گذاری بیروت کشته است. این زخمی است که هیچگاه بهبود نیافت و نخواهد یافت مگر اینکه امریکا بتواند بر جنازۀ جمهوری اسلامی نماز بگذارد. مضافاً به اینکه امرکاییهای تراز ترامپ از نظر نژادی و همۀ همنسل های ترامپ نوعی شرم جهانی هم دارند که خودشان عامل اصلی انقلاب ایران و سقوط شاه و بوجود آمدن جمهوری اسلامی بوده اند. اما امریکا هم شرکای منطقه ای و رفقای قاره ای دارد که باید نحوۀ براندازی جمهوری اسلامی را با انان چک کند. مهمترین این رفقای شریک اسرئیل است.

2- اسرائیل:
اسرائیل عجولترین کشور دشمن جمهوری اسلامی است که میخواهد معجزه گونه اگر شده همین فردا جمهوری اسلامی را سرنگون کند. اما اسرائیل سمجترین و مهمترین دشمنی است که ایران و مردم ایران را بیش از همۀ دشمنان جمهوری اسلامی دوست دارد. به این معنا که اسرائیل تنها دشمنیست که نه میخواهد ایران کلنگی شود از نظر تأسیسات و زیربناهای توسعه و نه حاضر است که از بینی یک ایرانی - بغیر از روحانیان حامل شریعت و حکومت - خون بیاید. زیرا همانظور که قبلاً هم بارها گفته ام اسرائیل یک ایران با حکومت عرفی و سکولار را متحد استراتژیک خود در مقابل مسلمانان و اعراب منطقه میداند و هیچگاه به ایران بعنوان یک رقیب منطقه ای نگاه نکرده و نمیکند. اسرائیل میخواهد ایران با حفظ تمام ظرفیت های بزرگی و تمدنی خود دارای یک حکومت متعارف عرفی و غیر مذهبی باشد که بتواند مثل سالهای قبل از انقلاب روابط تنگاتنگ و بسیار ویژه ای با اسرائیلی ها داشته باشد.

3- عربستان:
عربستان براندازی جمهوری اسلامی را نمیخواهد. اما معتقد است که اگر براندازی سخت و یکباره مورد نظر غرب و دیگران اجتناب ناپذیر باشد؛ ایران باید حتماً کلنگی شود و همۀ زیربناهای توسعه ایش نابود و دچار تشتت در حد جنگ داخلی بشود. چرا؟ محمد بن سلمان تازه پروژه های مدرنیزاسیون و توسعه ایش را آغاز کرده و اگر ایران بسلامت و بدون کلنگی شدن و نابودی بنیادهای توسعه ایش چه در زیربناهای سخت و چه زیربناهای نرم (نیروی انسانی) از جمهوری اسلامی نجات یافته و دارای حکومت متعارف سکولار شود می تواند بسرعت عقب ماندگی های سالیان پس از انقلابش را جبران کرده و مجدداً مثل زمان شاه "حکومت توسعه گرای مدرن و پیشتاز منطقه بشود" در چنین حالتی چون عربستان هم از نظر جمعیت و هم توان در سرعت مدرنیزاسیون و توسعه یافتگی نمی تواند با ایران همگام و همپا بشود لذا مجدداً باید به همان نقش درجه دو و سنتی قدیمیش بسنده کرده و پشت ایران تازه متولد شده قرار بگیرد. و این البته خوش آیند پادشاه جوان و آیندۀ عربستان نیست. البته عربستان ترجیحش ماندن جمهوری اسلامی در حالت فعلی - فریز در بلاتکلیفی استراتژیک - بعلاوۀ قطع قطعی همۀ دست و پاهای دراز شدۀ خامنه ای در منطقه است. اگر امریکا کاری بکند که خامنه ای در همین وضعیت فعلی با کمی موشک کمتر در داخل مرزهای جغرافیای ایران نگاه داشته شود برای بن سلمان بهترین فرصت است که خودش را به پایان برنامۀ 2030 خودش برساند و دیگر ترسی از جلو افتادن ایران سکولار از خودش را نداشته باشد.

4- اروپا:
اروپا از همۀ دشمان جمهوری اسلامی متساهل تر است و تقریباً بهمان راهی می اندیشد که اصلاح طلبان داخلی و اعتدالیون مدنظر دارند. یعنی اگر خامنه ای و بخش اصلی و هستۀ سخت قدرت جمهوری اسلامی حاضر بشوند در منطقه کمی متعارف تر رفتار کرده و اصلاحات گام بگام در داخل با حداقل سرعت را هم بپذیرند؛ اروپا مشکلی با جمهوری اسلامی نخواهد داشت، و حاضر خواهد بود برفقای عرفی تر خود در قدرت ایران شراکت اقتصادی و توسعه ای بدهد. چون اروپا شدیداً از کلنگی شدن ایران و سرایت مجدد آن بمنطقه بیمناک است و یارای نه مقابله و نه پذیرش موج میلیونهایی جدیدی از آوارگان جنگ را دارد. اروپا در حقیقت بهمان سیاستی وفادار است که در زمان اوباما و همراه با امریکا دنبال میکردند.

ب- ایرانیان مخالف:

1- مجاهدین خلق و شاخۀ انجمن پادشاهی سلطنت طلب ها:
این دو نحله از مخالفان جمهوری اسلامی با ترامپ و تیم همراه او همنظرند و خواهان ساقط کردن جمهوری اسلامی بهر بهایی هستند و خودشان هم حاضرند که از حداکثر توان تشکیلاتی و نفوذی خود در داخل به این براندازی - هرچه زودتر بهتر و با هر سختی و خشونتی هم - یاری برسانند. علتش هم این است که همانطور که براندازی جمهوری اسلامی برای ترامپ و امریکائیان همنسل و همفکر او جنبۀ انتقامی و بازیافت غرور شکسته دارد برای بازماندگان رجوی و همپیاله های شاه فقید هم همین حس را دارد. زیرا که اینان نیز با شکست از آخوندها چهل سال است برای انتقام لحظه شماری کرده اند و میکنند.

2- سایر نحله های مخالف جمهوری اسلامی که توده های عظیمی را هم شامل میشوند: این گروه اصلی مخالف جمهوری اسلامی - خودم هم جزوشان هستم - اما از نظر نوع براندازی خیلی زیاد شبیه اسرائیل هستند. زیرا اینان نیز میخواهند معجزه ای اتفاق بیفتد - منظورم این است که مقدمات طوری چیده شود که اتفاق ممکن شود - و ایران بدون جمهوری اسلامی شود بدون اینکه جایی از ایران تخریب شود یا مردمی از ایرانیان دچار خسارت های جانی و مالی زیاد بشوند.

پ- این یک شمای کلی از اذهان براندازان دشمن تا مخالف بود که برای تبدیل شدن به پروژه ای مورد توافق همه هنوز کار دارد و باید بین دشمنان از سویی و بین مخالفان از جانب دیگر به یک نقشۀ راه مورد قبول برسد. البته حدس خودم این است که اولین راه حل "برانگیختن اعتراضات و شورش های داخلی گسترده و پی در پی از راه قطع شریان های اقتصادی رژیم با تحریم و غیره" خواهد بود. اگر این نقشه بگیرد طبیعی است که ادامه خواهند داد تا یک رفراندوم جدید زیر نظر سازمان های بین المللی. اما اگر این نقشه نگیرد و جواب ندهد. آنوقت گزینۀ کلنگی کردن ایران بدون مخالف عمده خواهد ماند و محتمل است که ترامپ و بولتون و پمپئو بخواهند که جنگ نیابتی جدیدی را کلید بزنند و اگر هم عامل زمینی مطمئنی در منطقه نبود - عربستان حاضر بجنگ نشود - وضعی شبیه لیبی با بمباران های هوایی و دریایی پردامنه و پرشدت اما کوتاه مدت را امتحان خواهند کرد. زیرا چنین میفهمم که ترامپ و تیم جدیدش میخواهند "رژیم چینج" ایران را تا تابستان 2020 بپایان ببرند که وقت کافی برای فروختن آن برای انتخابات ریاست جمهوری 2021 امریکا را داشته باشند.

ت- در مقدمه از آیت الله خامنه ای هم بعنوان یکی از براندازان جمهوری اسلامی نام بردم! به این دلیل بود که ایشان با ندانم کاری های مدام وضع را به اینجا کشانده و هنوز هم در رؤیای متوهم خود پافشار است. و مثل همیشه هنگامی حاضر بعقب نشینی خواهد شد که دیگر سودی ندارد و روحانیان حکومت؛ و ایرانیان زاد بوم خود را در خطر بالفعل خواهند یافت. و الا اگر خامنه ای همین امروز هم دست از توهم بردارد و فقط کمی لبخند قاطی چهرۀ گریانندۀ روحانیان سیاسی بکند و اجازه بدهد ایران یک تنفس جدید بکند؛ قبل از همه اروپا و بتأسی از آن ها امریکا تمام نقشه ها را جمع میکنند و به ایران وابسته به هژمون مسلط جهان - درست است که غربی و امریکایی است اما بدون تردید بشری هم است و انسان را ده هزار بار هم در مدینه و اورشلیم و رم باستان و چین کنفسیوس رها کنند همین مسیر تا اینجا را خواهد آمد بدون تردید - خوش آمد گفته و مثل همۀ ملت ها در کنار همسایه و شریک و رقیب - حتی بگو ارباب: چه اشکالی دارد ارباب داشتن وقتی خودت ابزار اربابی نداری - زندگی را از سر میگیریم. یا...هو

۶۸ نظر:

ناشناس گفت...

لذت بسیار بردم. بسیار نوشته ساده و در عین حال دقیقی بود. تنها نکات داخلی را به نظرم زیاد باز نکردید و نقش اینها را توضیح ندادید: ۱- روحانوین مذهبی مثل علم الهدی، احمد خاتمی و مکارم شیرازی و خود خامنه ای ۲- سپاه و مافیای اقتصادی ۳- دولت روحانی و اصلاح طلبان نرم.

ناشناس گفت...

و همچنین نقش روسیه، متحد ایران؟

ناشناس گفت...

این تحلیل همزمان ساده، دقیق و به اندازه کافی جامع بود. هربار که شماهوشتان را با مرزهای خودساخته محدود نمیکنید نتیجه درخشان است :-)
یک نکته غیرمتعارف هم من اضافه کنم: من یک برانداز هستم که در هیچکدام از این کشوها قرار نمیگیرم (اگرچه من از نظر آماری قابل چشم پوشی هستم، چون به طرز ترسناکی منطقی فکر میکنم). من به این نتیجه رسیده ام که حتی اگر حذف ج.ا. با "معجزه" ممکن میبود از یک دید دراز مدت مفیدتر است که راه دردناک و پرهزینه طی شود، چرا که جامعه ما نیاز به یک تغییر جهانبینی دارد و بدون یک تجربه فوق العاده عمیق حاضر به پذیرفتن آن نیست.

ناشناس گفت...

متشکرم از نوشته شما. من نویسنده و متفکر نیستم و فکر هم نمی کنم مخاطب شما این گروه باشد. به هر حال پارسال برای شما نوشتم که برای دوره انتقالی شخص شاهزاده رضا پهلوی فرد مناسبی است که شما نوشتید که پیش فرض آن قرار داشتن رژیم در مسیر سرنگونی است که البته نظر من هم به درستی همان بود که شما گفتید. البته اقرار می کنم که آن زمان حس درونی- که شما هم تا حدود زیادی به آن اعتبار داده اید- عامل جلب نظر من بود ولی اکنون با آشنایی بیشتر با نظرات ایشان، بیشتر به انتخاب حس درونی باور دارم. البته شما هم در کامنت دیگری صفات شخصیتی او را تأیید کردید ولی شایستگی رهبری او را به درستی منوط به ابراز لیاقت و کفایت نمودید. من این را در وجود ایشان می بینم و ملت هم که این را می داند باید بدون رودربایستی فریاد بزند. همانطور که شما بدرستی نوشته اید؛ ایران در برهه‌ای تاریخی و سرنوشت ساز قرار دارد. من راضی نیستم که یک قطره خون از بینی هموطنم بیاید. دوست دارم تمامی هموطنان گرامی در داخل و خارج کشور با شور و شوق در یک دوره ده تا پانزده ساله، ایرانی مدرن و دمکراتیک و سکولار بسازند که منطقه و جهان را جایی بهتر برای زیستن کند.
جناب دلقک عزیز. مایه شرمساری من ایرانی است و نمی دانم باور می کنید یا نه که اکنون دارم اشک میریزم به معنای واقعی آن که چرا تیمسار مملکت من نباید در خاک کشورش با غرور قدم بر نیاورد. وقتی این مورد برای من مایه سرافکندگی است تو بخوان چه برای ایران و ایرانی می خواهم.
راه و روش پیشنهادی شاهزاده رضا پهلوی نافرمانی مدنی است. اگر عزم و اتفاق ملی بر این روش قرار بگیرد خواهید دید که علاوه بر جنگ خارجی و شورش های خشونت آمیز و یا مسالمت‌آمیز که توسط حکومت به خشونت کشیده می‌شود و یا نشان داده می‌شود راه سومی هم هست. ولی لازمه‌ی آن این است که به حرکات مردم هارموتی داده شود.

ناشناس گفت...

... هارمونی داده شود. اگر این حس درونی من و دریافتی که از جامعه نمونه در اطراف خود دارم درست باشد؛ با به گوش رسیدن مطالبه رهبری مردمی به گوش جهانیان، شاهد چرخش نگاه از سیاست بازان حاکم بر ایران به سوی نمایندگان مردم خواهیم بود. این زمان فرصتی کم نظیر برای ملت ایران است. اکنون، سرنوشت ایران، نود درصد در اختیار ملت ایران است. سرعت تحولات در روزهای آینده بسیار سریع خواهد شد و ممکن است معادلات دیگری حاکم شود و اراده مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد. درست است که جریانات استمرار طلب انرژی نیروهای تحول خواه را در سالهای ۷۸ و ۸۸ گرفتند ولی نگذاریم با سرنوشت دهه هفتادی ها هم بازی کنند. همه با هم دست در دست هم دهیم و جریان های اصیل همانند دی ماه و دختران معترض به حجاب اجباری... منحرف شود.

ناشناس گفت...

عید شما مبارک دلقک جان

ولی با اونجا که نوشتید آمریکا بیشتر اولویت ایران هسته ای داره تا کره یکم مشکوکم چون به نظرم کره به بمب هسته ای خیلی نزدیک تره و تقریبا رسیده و اولویت باید با مهار کره باشه

Dalghak.Irani گفت...

دوست هوادار رضا پهلوی.
من هم یکبار بشما تذکر دادم که وبلاگ من بیلبورد تبلیغاتی برای هیچ گروه و هیچکس - از جمله دودمان محترم پهلوی - نیست. اما شما رعایت نکردید و مجدداً باورهای خودتان را بدیوار خانۀ من الصاق کردید به امید مشتری. نکنید اینکار را و دیگران را هم تحریک نکنید. هر کسی - از جمله شخص محبوب شما - قدرت و کاریزمای رهبری توده ها در رویدادهای اجتماعی را داشته باشد بطور خودجوش از سوی توده نشان شده و با جلو رفتن جنبش یا شورش رهبریش هم تثبیت میشود بدون نیاز به قسم و آیه که تراخدا بیایید رهبری فلانی را قبول کنیم و از این قبیل ترهات. نقل قولی را هم که بمن نسبت داده ای دقیق نیست و من همیشه گفته ام تمایلی به توصیه های خوب و بد و بکن نکن به مردم ندارم ومرشد کسی نیستم و فقط در اشتراک گذاری فهمم از اوضاع به میدان آمده ام و میایم.یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

دوستی که غفلت من از روسیه و البته چین را یادآوری کرده:
بنظرم اما روسیه و چین هردو با کم و زیادی خودشان را در حاشیه نگه خواهند داشت با غرولند. و اقدامی بر له و علیه ایران را انجام نخواهند داد. و اگر هم انجام بدهند بیشتر به ضرر ایران و بنفع امریکا گرایش خواهند داشت. واقعیت امر این است که ترامپ برای همۀ کشورها از جمله چین و روسیه و حتی اروپا سیاست های مانع مختلفی اعلام کرده که اگر بتواند عملیاتی کند همه در فکر نجات منافع خود در مقابل تقابل جویی های ترامپ خواهند رفت و ووقت و فرصت و تمایلی برای در کنار ج.ا ماندن نخواهند یافت و داشت.من قبل از تعطیل وبلاگ و در همان بدو ورود ترامپ بکاخ سفید مطلب جامعی نوشتم از رفتار ترامپ و در آنجا گفتم که ترامپ از ج.ا بعنوان پاره سنگ بالانسر معاملات خود با سایر رقبا و رفقا استفاده خواهد کرد و هر معامله ای را به همراهی کشور مورد نظر در مورد اسقاط ج.ا گره خواهد زد و آنها نیز خواهند پذیرفت. زیرا معامله جاریشان با امریکا مهمتر از معاملۀ احتمالی آینده شان با ایران اهمیت دارد. البته من هنوز هم دقیق نمیدانم ترامپ چه میخواهد بکند و چگونه و کی حرف ها و سیاست های اعلامیش را از قوه به فعل تبدیل خواهد کرد. اما با توجه به اینکه سیاست های اقتصادی ترامپ رشد اقتصاد امریکا را نه تنها کند نکرده بلکه سرعت هم داده حدس میزنم که سل دوم ترامپ مقبول تر از سال اول هم خواهد شد در داخل امریکا و او بوعده های دور و درازش بعد عملیاتی جدیدی خواهد داد. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

مطلب "پاره سنگ ترازو..." را مجدداً در بالاترین شیر کردم. اگر نوخانده اید یا فراموش کرده ای یا علاقه مندید که یکسال و چندماه قبل چه گفته ام آدرسش را اینجا میگذارم:

http://dalghakirani.blogspot.co.uk/2016/11/blog-post_20.html

ناشناس گفت...

V_for_vendettaفیلم سال ساخت2005

سلام دوستان عزیز پیشنهاد میکنم که فیلم بالا رو دانلود کنید و ببینید.حال روز کشور ماست به نظرم همه ی مردم ایران باید این فیلم ببینند.از تیمسار عزیز هم بابت نوشته جدید ش تشکر کرده و طلوع مجددش را به فال نیک گرفته تا در کنار هم کار ی کنیم کارستان.
مخلص همگی. کرمانج هستم

مانی گفت...

دلقک گرامی با شادباش نوروزی و سپاس از نوشته پرمغز,
و یک پرسش چگونه باور کنیم که اسراییل در کنار مردم ایران است؟ اسراییلی که تحمل هیچ قدرتی را به جز خود در خاورمیانه ندارد آنهم ایران با پشتوانه تاریخی و فرهنگی دیرپا و محکمش. این اسراییلی که هر روز از زنده شدن امپراتوری پارس مینالد هر روز آرزوی بمباران ایران را تکرار میکند!برای من سخت است پذیرفتن آنچه در باره اسراییل نوشته اید. اما خدا کند اینطور باشد که خیلی تنهاییم.

ناشناس گفت...

سلام
خیلی خیلی خوشحال شدم از مطلب جدیدی که نوشتید. خیلی هم خوب و جامع نوشته شده بود. کمبود ناچیزی هم که داشت در مورد چین و روسیه، در توضیحات توسط خودتان تکمیل شد.من خودم فکر میکنم آمریکا هم با اسرائیل همفکر باشد یعنی آمریکا برای بازار ایران نقشه ریخته لذا آنها هم نمی خواهند ایران کلنگی شود. اگر حمله ای صورت گیرد به تاسیسات هسته ای و امکانات نظامی سپاه خواهد بود. شورشهای مردمی بخاطر وضعیت اقتصادی خراب امسال ادامه خواهد یافت و با وضعیت گسترده تر، اگر سپاه با مردم برخورد کند ، احتالا آمریکا و اسرائیل در گیری با سپاه را آغاز خواهند کرد. در مورد سران نظام هم مطمئن باشید خیلی زودتر از آنچه در تصور ما بگنجد فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد. اینهمه پول دزدی برای این نیست که خودشان را در ایران محبوس کنند. حکومت مثل یک منار بلند است که کج شده، با یک لگد فروخواهد ریخت. من هم مثل شما ارزو دارم ایران با حداقل خرابی آزاد شود.
فرمایشتان در مورد اینکه عربستان می خواهد ایران کلنگی شود تا رقیب منطقه ای نداشته باشد کاملا صحیح است ولی دقیقا به همین دلیل آمریکا نمی خواهد ایران کلنگی شود تا عربستان در آینده تبدیل به شاخ منطقه نشود. در مورد حکومت جایگزین بعدی امیدوارم جان بولتون روی مجاهدین انگشت نگذارد چون مطمئنا همراهی مردم ایران را نخواهد دید ولی اینکه مجاهدین تنها گروه دارای تشکیلات در داخل ایران برای زدن ضربات نقطه ای از داخل است احتمالا از توان آنها استفاده خواهد شد هرچند که بعید هم هست توان عملیاتی خاصی داشته باشند. احتمالا با توجه به شعارهای محدودی که برای رضا شاه و محمد رضا شاه داده شد شاید بخواهند رضا پهلوی را محکی بزنند ولی اینکه آن هم با اقبال مردم مواجه شود کم است مگر اینکه بخاطر حس نوستالژی نسبت به زمان شاه مردم اقبال نشان دهند. مدتهاست که تلویزیون من و تو با برنامه های مختلفی مثل تونل زمان مردم را در به سمت گذشته هدایت میکند. اینکه تلویزیون من و تو اسپانسر قوی دارد و برنامه های آن هم هدفمند تهیه میشود بی علت نیست.
من به اینکه امسال سال اخر است خیلی امیدوارم حتی در این حد که حدس میزدم امسال توسط رهبر انقلاب سال اخر نامگزاری شود! نه تنها من خیلی ها در داخل حسی مشابه حس من دارند. انشالله امسال سال اخر دزدی ها و اختلاسها و عقب ماندگی ها و آوارگیها و بدبختی مردم است. انشالله با حداقل خسارت به کشور تمام شود. ایران مانند بیماری با سرطان پیشرفته است که امسال قرار است به اتاق عمل برود. انشالله از اتاق عمل زنده بیرون بیاید بعد از 3 روز در آی سی یو به بخش منتقل شود و پس از 2 هفته هم مرخص شود. خدا ایران ما را نجات دهد و حفظ فرماید
ارادتمند - یزد

ناشناس گفت...

در پاسخ به دوستی که امسال را سال آخر نامیده باید بگم که این حکومت علیرغم ناکارآمدی در حوزه مدیریت و اجرا با حکومتهای استبدادی و توتالیتر تفاوتهای فراوانی داره به هرحال اینها برای خود ایدئولوژی آسمانی قائل هستند و توانستند بخشی از مردم را با خود همراه کنند بخشی را هم با استفاده از رانت به خدمت بگیرند در عرصه سیاست خارجی هم به هرحال اینها در سوریه و عراق و لبنان و یمن دست بالا را دارند و از طرفی میتونن از تعارضات غرب با روسیه استفاده کنند. لذا بر خلاف شما عقیده دارم گذار سخت پر هزینه و طولانی مدتی در پیش داریم پس باید برنامه ریزی بلند مدت بکنیم تا اگر مجددا در ابتدای سال رهبر را دیدیم در صفحه تلویزیون که با آرامش در حال نامگذاری سال98 هست سرخورده نشیم

Dalghak.Irani گفت...

مانی عزیز
من نه برای اسرائیل و نه برای هیچکس و کشور با ارزش داوری - خوب یا بد - تفسیر و تحلیل نمیگذارم. بلکه فقط وضعیت را توصیف میکنم. لذا در مورد نوع نگاه هرکشوری بکشور دیگر یک جهان بینی حاکم و دیگری به منافع ملی آن کشور متمرکز میشوم. اسرائیل تحقیقاً هیچ تعارضی با ایران - غیر از اسلام حاکم فعلی - ندارد. نه هم مرز است که بخاطر توسعه طلبی ارضی در آینده بخواهد ایران تضعیف شود و نه عرب است و نه سنی هم مذهب ساکنان و همسایگان اسرائیل. بعلاوۀ هم گذشتۀ تاریخ تمدنی و هم گذشتۀ تاریخ معاصری ایران و هم کلنی بسیار بسیار قوی و مؤثر و فرهیختۀ یهودیان مهاجر به اسرائیل از ایران همبستگی همه جورۀ اسرائیل و ایران را داد میزند و نیازی به رمل و اصطرلاب نیست. اسرائیل از نظر دین و زبان و فرهنگ تک افتده است که ایران هم همین مشکلات را با اعراب دارد و بدیهیست که برای مقابله با هژمون عرب مسلمان بهمدیگر نزیک شوند. یادمان نرود که با همۀ یقه دریدن های آخوندها در 40 سال گذشته ایران تنها کشور مسلمانیست که 50 سال پیش از تیم ملی اسرائیل در امجدیه پذیرایی کرده و مسابقه داده. و همانموقع هم بغیر از چند جیغ کوتاه و بی اثر چریک های مارکسیست اسلامی صدای مخالفی که نبود بلکه من که خودم شاهد بازی بودم کمترین بی احترامی هم نبود. در مورد رفتار دولت اسرائیل البته میتوان اخلاقی و سیاسی بحث کرد و موافق یا مخالف بود اما این ربطی به علایق ملت ها برای تأمین حداکثر منفعت ملی ندارد. یا...هو

ناشناس گفت...

با سلام
در پاسخ به دوست محترم ناشناس 16:27 عرض کنم که فاکتور پولهای دزدیده شده را که برای روز مبادا که امسال خواهد رسید دست کم نگیرید. اینها خود اعدام کنندگان افراد بعضا بیگناه رژیم پهلوی هستند، آنهم بدون محاکمه درست و معقول مثل رئیس بانک مرکزی به جرم ایجاد تورم! یا رئیس بانک ملی و یا شهردار تهران و یا تیمسار لایق جهانبانی بدون جرم و گناه. لذا اصلا شک ندارم که با کوچکترین شلوغی گشترده و دامنه دار در شهرهای بزرگ مثل تهران و یا اصفهان و تبریز و.... که بیشتر از 2 هفته طول بکشد خواهید دید خواهند رفت.
وضعیت امروز حکومت ایران مثل حکایت مرگ حضرت سلیمان است که بطور ایستاده مدتها مرده بود ولی کسی جرات نداشت به او نزدیک شود تا اینکه موریانه ها عصای او را جویدند و بدنش افتاد و تازه فهمیدند مرده است.
ارادتمند - یزد

Dalghak.Irani گفت...

من با اینکه خودم موجودی ساده هستم اما سیاست را از سادگی پیچیده می دانم و چون هیچگاه بدون فکت های قابل استناد - چه سیاسی و عملی و چه فلسفی و ذهنی - تحلیل پیش بین - نه پیشگو - نمینویسم لذا هرنوع داوری در مورد روند امور را به آینده ای که نوع رفتار عملی بازیگران مشخص خواهد کرد موکول کرده ام. بنابراین من هم موضوع را آرزویی و ساده - چنان که دوست یزدی نوشته - نمی بینم. و از یک مورد اطمینان دارم آن هم نوع خروج امریکا از برجام است. اگر امریکا فقط در حرف از برجام خارج شود و تحریم های یکجانبه - در مورد ممنوعیت فروش نفت و تحریم بانک مرکزی - برنگردد ایران از برجام خارج نخواهد شد و امکان ادامۀ وضع و رفتن بسوی سازش ممکن خواهد شد. اما اگر ایران نتواند نفت بفروشد و تراکنش حداقل اقتصادی با جهان را هم از دست بدهد قطعاً ایران بسوی از سر گیری صنعت هسته ای خواهد رفت و در این صورت جنگ ناگزیر خواهد بود که براحتی قابل پیش بینی نتیجه اش نیستم و نخواهیم بود. چون فاکتورها زیاد است و هنوز در حد رجزخوانیست وارد جزییات نمیتوانم شد و صبر میکنم. اما محرز قطعیست که کار بشدت سخت و هزینه ساز و ترسناک خواهد بود اگر رویارویی قطعی اجتناب ناپذیر شود. یا...هو

ناشناس گفت...

دوست عزیز از یزد دستگاه سرکوب همراه با رهبری واحد و ایدولوژی و پول و انحصار نسبی رسانه ای و عدم آمادگی جامعه برای پرداخت هزینه تغییر رژیم همگی دست به دست هم میده تا حداقل بنده امید چندانی به تغییرات بنیادین نداشته باشم. در کنار اون حمایت روسیه و چین و شرایط منطقه ای را هم در نظر بگیرید. البته امیدوارم اشتباه کرده باشم و امسال خبرهای خوبی بشنویم ولی باید واقع بین هم بود. سپاس فراوان

ناشناس گفت...

در پاسخ به ۷ فروردین ۱۳۹۷، ساعت ۲۱:۵۹ عزیز امریکا از برجام خارج ،بانک مرکزی تحریم و فشار های دیگری هم به اخوند ها خواهد امد. وقتی نتوانستند حقوق معلمان و کارمندان و کارگران را بدهند خواهی دید که چه وضعی پیش خواهد امد. فکر می کنی این دزدیهای وحشتناک اپیدمی شده حکومتی برای چیست؟ برای الفرار. گرفتی؟

ناشناس گفت...

دوست عزیز اولا که مشخص نیست ترامپ از برجام خارج بشه و اگر هم خارج بشه معلوم نیست این سناریویی که میگید تحقق پیدا کنه در این زمینه لطفا تحلیل دنیس راس دیپلمات کارکشته امریکایی را در مورد عواقب خروج امریکا از برجام مطالعه بفرمایید. من شخصا نشانه هایی بازی سقوط در سال 97 نمیبینم هرچند در مجموع آینده ای برای این سیستم حکمرانی نمیدانم ولی در مورد زمان سقوط حکومت با شما هم عقیده نیستم اینها میرن ولی نه به این زودی. حداقل نسل فعلی حاکمان و مخصوصا رهبر فعلی مانع سقوط هستند اتفاقات پس از مرگ ایشان به وقوع خواهد پیوست آن هم با توجه به این جامعه مدنی ژله ای و منفعل تدریجی خواهد بود. من تازه عنصر خارجی و تحولات منطقه ای را خیلی باز نکردم. امروز انفعال از سر و روی رقبای منطقه ای ایران میباره و موفقیت منطقه ای حکومت در سوریه و یمن و عراق یک اعتماد به نفس به رهبر و سپاه و هوادارانشان داده. ای کاش اوباما اینقدر در سوریه منفعل عمل نمی کرد. حداقل سقوط اسد روند تحولات داخلی در ایران را در جهت منافع ملت تسریع میکرد ولی بقای اسد به مدد ایران و روسها موازنه قوا را به نفع حکومت به هم زده.

ناشناس گفت...

نظرتان راجع به نامه طرفداران احمدی‌نژاد به رهبر چیست؟

مازیار وطن‌پرست گفت...

با سلام و تبریک سال نو به محضر تیمسار گرامی و سایر خوانندگان
تیمسار عزیز خدای نکرده این حرف مرا به حساب توهین نگذاری، اما این قضیه‌ی براندازی خارجی بدون کلنگی کردن شبیه داستان آن حاج خانمی نیست که وقتی موضع شریف حاج آقا را زنبور گزیده‌بود به دکتر گفت: کاری کنید که دردش بخوابد ولی ورمش بماند؟

ناشناس گفت...

سلام
نبود پست جدید در حد افزایش قیمت دلار در اینروزها باعث تشویش اذهان عمومی است
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

ذالکه ذال ذالکه
دلقک ایرانی تکه
خوشگل و با نمکه
عاشق بادکنکه
حیف که یک کم دغله
پر دوز و کلکه

صداقت گفت...


سلام تیمسار

سوالی داشتم از شما در توییتر فرمودید پیشگویی نفرمودید پیشبینی
این پیشگویی به نظر شما چند درصد احتمال خطا دارد؟
در مورد زمان این پیشگویی ایا حداکثر در سال جاری رخ خواهد داد؟
با تشکر

صداقت گفت...


سلام تیمسار
الان شارژ هستید آخه کلوپ برده
بازهم سوال
آیا اگر یک نفر مدیر مجموعه ای باشد و بعد زیر دستانش حقوق نجومی بگیرند و برای ان حقوق هم زحمتی مطابق ان دستمزد نکشیده باشند آیا ان مدیر مسئول نیست آیا آن مدیر دزد نیست؟
آیا اگر به طور قانونی جیب مردم را بزنند برای مثل دریافت پس ماند از شهروندان تهرانی و هیچ خدمات اضافه ای ندهند آیا آن مدیر دزد نیست. عملا شهر فروشی بدون خدمات واقعا بدرد بخور در زمان قالیباف باب شده و بعدی ها هم ماشالله خوب پشتش را گرفته اند!!! منظور از خدمات هم مواردی باشد که شخصا در جامعه حس کنم نسبت به بودجه ای که در اختیار دارند؛ وگرنه بعد از انقلاب به قول خودشان کلی جاده و راه ساختند در کشور
اینکه اصلاح طلبان دزدی می کنند و خاک برسر همه آنها دلیلی نمی شود زبان ما کوتاه باشد از نقد سایر مدیران!
کاملا شفاف پرسیدم؛ علت هم این هست هنوز نتوانستم دلیل حمایت شما از قالیباف را متوجه شوم. تقریبا تنها نکته ای که هنوز برای من روشن نشده در سیرک
با تشکر

Dalghak.Irani گفت...

دوست عزیز
راجع به قالیباف من بیش از اندازۀ مورد نیاز مطلب نوشته و دلیل نوشته ام. اگر شما نتوانسته اید تا کنون قانع شوید بعد از این هم تلاش من بیهوده خواهد بود. من با قالیباف تنها نکتۀ نامتفاهمی که دارم این است که او در متن جمهوری اسلامی که من مخالف آن - کلیت دخالت دین در سیاست - هستم کار و خدمت کرده است و میکند. و مگر دیگرن چنین نمی کنند. قالیباف را بخاطر تک تک سلولهای وجودش که انباشته از عشق به ایران و مردم و خدمت است دوست دارم و بغیر از "تعریف کردن خود سیاسیش در سیستم ولایت فقیه" - از نظر من ناگزیر هم است - او را نابغۀ مدیریت و خادم بملت و سرافراز در هر مسئولیتی که پذیرفته است میدانم و میشناسم و در این مورد حتی نه یک اپسیلون شک دارم و نه تا کنون کمترین نشانه ای از خلاف آن را پیدا کرده ام. اگر خیلی خیلی کلی بگویم می توانم اینطور جمع بندی کنم که در 15 سال گذشته جمهوری اسلامی فقط و فقط در مبلمان شهری پیشرفت های خوبی در همۀ شهرهای کوچک و بزرگ کرده که عامل صددرصدش مدیریت قالیباف در تهران بوده و تقلید شهرها و شهرستان ها از روی دست او. او به الیگارشی وابسته نیست پاک دست است خودساخته است و از هیچ رانتی در هیچ مرحله ای از رشدش استفاده نکرده است. هرچه را که نتوانسته بکند مانع حاکمیتی و ایدئولوژی داشته و کارهای بسیار زیاد و زیبایی - قابل شمارش نیست - که کرده با ابتکار خودش و با دادن حداقل رانت به بخش سخت هستۀ مرکزی قدرت، شهرم را و کشورم را از سقوط در بدریختی و بدبختی نجات داده. بله که بودجه هایش را از تراکم فروشی هم تأمین کرده ولی آیا غیر از این راهی هم بوده و ممکن است. شهر را یا مثل زمان شاه باید از پول نفت اداره کرد یا از عوارض و ارزش افزوده ها که آن هم بدلیل نبودن روابط با خارج و توریست و هزار فاکتور دیگر ممکن نبوده و نیست و مانده تراکم فروشی. البته که او در همین زمینه هم بیشترین تلاش را برای پایدار کردن درامدهای شهرداری کرده و به ازای تغییر کاربری های اتفاق افتاده در شهر فضای سبز و پارک و جنگل مصنوعی زیادی جایگزین کرده. آیا تهران را بهتر از این و پاکتر از این و با هویت تر از این و هزار صفت خوب دیگر نمیشد یا نمیشود اداراه کرد؟ چرا حتماً میشد و میشود. اما آن وقتیست که حاکمیت با مدرنیته تضاد نداشته باشد و دولت شهرداری را کمک کند و شهردار را مجبور نکند بقول شما شهرفروشی کند. یادمان باشد که قالیباف نه در دولت احمدی نژاد و نه در دولت روحانی حتی یک پاپاسی بودجه نتوانست بگیرد - ندادند - و او حتی در اوج تحریم های سال 90 به بعد هم شهر را با ضرباهنگ همیشگیش پیش برد و توسعه داد. او حرف نزد و عمل کرد و هیچگاه هیچکس یادش نمی آید که او برای کارش بهانه بیاورد و شکایت کند. او بیشترین و بهترین مدیران جوان را تربیت کرد و ده ها و صدها آسیب اجتماعی تهران بزرگ را از معتادان تا کارتن خواب ها را ساماندهی کرد. یا شما نمیدانید تهران را 13 سال اداره کردن یعنی چه و یا میدانید و بحرف مزخرفات اصلاحطلبان ضد قالیباف - چون او رییس جمهور میشد استانداردهای مدیریت در جمهوری اسلامی را جابجا میکرد و اصلاحطلبان برای همیشه قافیه را می باختند - آلوده اید و گمان هم میکنید که داوری مستقل و مستند خودتان است. هیچکس هیچ آتویی از قالیباف ندارد و دوستش دارم بخاطر اینکه هیچکس دوستش ندارد اصولگرا بخاطر مدنیت و مدرنیتش و اصلاحطلب بخاطر کارآمدی و نبوغ و خلوص و مدیر تمام بودنش. یا...هو

صداقت گفت...

سلام تیمسار
تشت رسوایی اصلاحطلبان بد جوری افتاده مخصوصا با حرف های که در مورد دختران خیابان انقلاب زدند. تقریبا جزو اولین نفراتی بودید که در این مورد مطالب بسیار مفیدی گفتید؛ از ریشه وقایع سال 88 و خیانت های که این ها-تاجزاده ها و هم تیمی هایشان- تا دزدی های آنها-سهم شان از سفره انقلاب...- نوشتید؛ این موارد برای من بسیار روشنگر بوده و از شما سپاسگزارم. در مورد قالیباف هم با توجه به مطالبی که فرمودید بیشتر به این نتیجه رسیدم در هزار توی فامیلی حکومت شما معتقد هستید با توجه به جمیع شرایط ایشان خروجی خوبی داشته است. اگر این فرض را قبول کنیم؛ باز هم به نظرم یکی از این حکومت اینقدر ارزش ندارد که شما این همه از او حمایت کنید. فکر و قلم شما به نظرم بسیار ارزشمند هستند و از طرفی کسی که بزرگ شده این سیستم هست اینقدر ارزش ندارد چرا که اینها همه با هم میخورند!
ممنون از مطالبی که فرمودید
با تشکر
راستی از برد کریس خوشحال نشدید!یا از حذف بوفون ناراحت شدید؛ چرا که هیچ واکنشی نشان ندادید

زنده بگور دوران کثافت سالاری گفت...

تیمسار حمایت از قالیباف رو میزارم بحساب کم اطلاعیت. یه نگاه به گزارش نجفی (شهردار تهران) در خصوص دزدی و رانت ها و بریز بپاش های قالیباف تو زمان مدیریتش تو شهرداری به شورای شهر بنداز، اگه واقعا آزاده باشی، هزار تا نفرین حوالش میکنی که چطور شهرداری و اصولا شهر تهران رو قربانی هوی و حوس ریاست جمهوری کرد! سربریدن درخت ها و نابود کردن باغ های تهرون بجای خودش، یه مشت مفت خور ولایت مدار رو هم تپوند تو شهرداری تا نعل بندی مدیریت چماق بدستی شهرداری رو بکنن! اینکه اصولا تو حکومت فاسد و بچاپ بچاپ و دزد جمهوری اسلامی هیچ مدیر لایق و ایراندوستی اصولا جای رشد که چه عرض کنم، روزنه ورود هم پیدا نمیکنه یه طرف، پررو بودن و دزد و چماق کشی قالیباف که ابدا جای دفاع باقی نمیزاره رو نمیدونم چطور حضم میکنی شما!!!!!!

ناشناس گفت...

همینکه قوه قضاییه از بررسی پرونده تخلفات شهرداری در زمان قالیباف خودداری میکنه نشون میده که چه فسادهایی انجام شده. قوه قضاییه قبلا هم با بازداشت یاشار سلطانی افشاگر خانه های نجومی مشخص کرد که آبشخور اصلی تیم قالیباف به کجا (سپاه و بیت رهبری) میرسه. دادستان کل کشور به نجفی امر کرد که دوباره استعفا بدهد. تمام اینها نشانه های بسیار خوبی است که عمق فساد قوه قضاییه و همدستی اش با فساد شهرداری زمان قالیباف رو نشون میده.

ناشناس گفت...

"هیچ رانتی در هیچ مرحله ای از رشدش استفاده نکرده است"

قالیباف از چند جا داره حقوق میگیره. دو مورد که ما میدانیم یکی از مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی هم از دانشگاه تهران دانشکده جغرافی. کلی جوان نابغه و بسیار بااستعداد داریم که بیرون از دانشگاه ها و مراکز دولتی مانده اند با وجود مدارک بسیار بالای دانشگاهی گاها از دانشگاه های معتبر آمریکا. چطور کسانی مانند قالیباف، ازغذی، احمدی نژاد، جمیله خانم زن آخوند رئیسی که یک جمله انگلیسی نمی تواند حرف بزند، ده نمکی (لات خیابانگرد دیروز و استاد دانشگاه و فیلمساز امروز) و... استاد دانشگاه شده اند؟ آیا غیر از رانت بوده؟
حالا رانت های دیگر او را که به صورت شایعه هستند و هنوز رسما تایید نشده اند را بیخیال میشویم.

"با دادن حداقل رانت به بخش سخت هستۀ مرکزی قدرت، شهرم را و کشورم را از سقوط در بدریختی و بدبختی نجات داده"

قرارداد 20 هزار میلیارد تومانی با سپاه رانت کمی بود؟ این تازه بخشی از پول های عظیمی هست که افشا شده و خیلی از موارد را ما هنوز نمی دانیم و هیچ وقت تا زمان باقی بودن این حکومت هم نه افشا خواهند شد و نه پیگیری توسط قوه قضاییه.

من خودم تهران زندگی می کنم. ترافیک تهران از ساعت 4 به بعد عملا قفل و غیرقابل تحمل میشه، در تنگ ترین خیابان های شهر برج های تجاری و مال احداث شده (در زمان قالیباف) که زندگی رو بر شهروندان تهرانی حرام میکنه. من به شخصه هیج اثری از خدمات قالیباف رو در زندگی خودم ندیدم و حس نکردم به جز روزهای تعطیل و تعدادی پارک و موزه و مکان تفریحی که در زمان او احداث شده که این موارد در هنگام نمره دهی به یک شهردار چندان فاکتورهای مهمی محسوب نمیشن. ضمن اینکه من خودم شاهد از بین رفتن بسیاری از باغات قدیمی تهران طی سالهای شهرداری او بودم. قدیم ها در تهران خبری از طوفان های شن نبود که با از بین رفتن باغات این پدیده جدید هم به آلودگی هوا اضافه شد.

به هر حال غیر از چند اقدام نمایشی و تعدادی بزرگراه و تونل و برخی پل های غیراستاندارد که خودم شاهد ترک برداشتن شان بودم و پیمانکار اکثر موارد مشکل دار هم سپاه بوده، خدمت دیگری از قالیباف ندیدم. بودجه عمرانی تهران تقریبا اندازه بودجه عمرانی کل کشور هست بنابراین تهران باید خیلی خیلی بهتر از این وضعی میشد که الان هست، ولی تمام این پولها حیف و میل شد. دلیل اصلی این حیف و میل هم قراردادهای گران قیمت (گاها تا سه برابر قیمت اصلی) با پیمانکارهای رانت خوار بوده.

Dalghak.Irani گفت...

خوشحالم که داریم بتفاهم میرسیم همین که شما میپذیرید که رانت قالباف حقوق گرفتن و استاد دانشگاه شدن است - ادعای حقوق دوجا را من نمیتوانم تأیید کنم ادعای شماست - یعنی اینکه قالیباف مدیر رانتی نیست. ادعاهای دیگرتان همه فرمایشات اصلاحطلبان است مثل قوه قضائیه به اتهامات او رسیدگی نمیکند و مزخرفات یاشار سلطانی که در سناریوی همین نجفی با شرکت حکیمی پور بازی کرده بود و اینقدر بی معرفت بودند که حتی اسمش هم درلیست شورا نگذاشتند- و بزرگترین رانتی افشای خودشان که همین مکارم باشد را سرپرست شهرداری کرده اند - اینها را برای این گفتم که از احتیاط تان در اتهام فله ای زدن تشکر کنم و یک نکتۀ فنی را هم که متوجه نشده ای آموزش بدهم. سندی که قالیباف با قرارگاه خاتم - بعنوان تنها پیمانکار در دسترس آنروز - امضاء کرده تفاهم نامه است و نه قرار داد. ایندو از زمین تا آسمان هفتم با هم متفاوتند!

ناشناس گفت...

اینکه معاون اول یک مدیری، فاسد مالی چند هزار میلیاردی از آب دربیاد و بی سروصدا بازداشت بشه بعد هم با فشار سپاه و سپردن وثیقه چندصد میلیاردی آزاد بشه و برا خودش آزاد بگرده اما آن مدیر اصلا و اصلا روحش هم خبر نداشته باشه، نشون میده که چقدر اون مدیر حواسش جمع هست و چقدر مدیر لایقی هست!

Dalghak.Irani گفت...

چیزهایی که راجع به پروندۀ شریفی گفتی من نه تأیید میکنم و نه تکذیب. امیدوارم که دروغ و دغل دیگران را کپی پیست نکرده باشی. شریفی قائم مقام قالیباف بوده و اطلاعات تاکنون حکایت از خیانت در امانت و رفاقت و ریاست کرده و بلافاصله بعد از اطلاع بازداشت و تحت محاکمه است که هنوز نتیجه ای اطلاع رسانی نشده است. باید منتظر بود و نتیجه را بداوری نهایی نشست. البته اگر قالیباف هم مقصر بوده باشد من ابایی از پذیرشش نخواهم داشت. اما قبل از آن هنوز معصوم است. یا...هو

زنده بگور دوران مرتیکه معابی گفت...

شما یه لحظه فکر کن صادق لاریجانی، قالیباف و شریفی رو محکوم کنه...:) تیمسار معیار قضاوتت شده قوه قضاییه فاسد خامنه ای؟ تیمسار شما حق داری هرطور مایلی اندیشه کنی ولی خاک برسر من که هشت نه سال نشستم پای منبرت و ریدم تو وقت و ذهن خودم !!! حیف که هنوز دوستت دارم و امیدوارم که قالیباف رو همونطور که هست ببینی واعلا سیرک رو سه طلاقه میکردم از بس طرف قالیباف رو داری

درازگویی های یک وبلاگ نویس ساده گفت...

سرهنگ قالیبافتان هم خالی باف در آمد و مفاسدش دلیل استعفای نجفی .
تهران را فروخت به خاتم الانبیا را حالا به یاد می اورید .

ناشناس گفت...

با سلام
راستش هر كسي فكر كنه كه در ج ا يك مدير حتي در مراتب پايين سالم باشد يا توي ايران نيست و خبر از كف و بالا ندارد و يا خودش جيره خور حكومت است

ناشناس گفت...

حس من این است که در حمایت از قالیباف به ورطه "لج" با مخاطب افتاده‌اید. با شخصیت و نگرشی که دارید قطعا درباره او خطا نمی‌کنید و ماهیتش بر شما روشن است ولی آن را به طرز زننده‌ای انکار می‌کنید. اما اینکه سر این یک مورد اعتبار نگاه تیزبین خود را با لج زیر سوال ببرید ابدا قابل درک نیست.

ناشناس گفت...

کرمانج
باباجان ول کنین قالیباف رو.در مورد زنده ها صحبت کنید.با این اوضاع کشور ببینید راه چاره کار کجاست.تفرقه بندازید و حکومت کنید همچنان روی ما اثر ماورا بی دارد.خدا به داد ما مردم برسد.از شما بچه ها که هنوز به فکر اثبات خودتون هستین ابی گرم نمیشه.ملت همیشه سرکار اسلامی ایران ی.پاینده باشید و امید وار.

شهروند مشفق گفت...

سلام و ارادت به تیمسار مرندی عزیز.

در مورد قالیباف، باید بگویم که متأسفانه، به عاریت از رهبر معظّم انقلاب نظر بنده به نظر گروهی از دوستان که او را یک مدیر میان مایه رانت خوار (نه یک مدیر نابغه)، یک دزد بی‌ پرنسیپ (نه یک خادم ملت)، یک لات سرکوبگر آزادی ملت (نه یک عاشق ملت)، و یکی‌ از سران تأثیرگزار در ماشین نظامی عریض و طویلی که امیال امپریالیستی مشتی متوهم را پیش برده و ملت ایران را غارت می‌کند (نه یک عاشق ایران و مردمش) میشناسند نزدیکتر است. تعصب تیمسار مرندی و التقاط ناشی‌ از آن را هم برای خودم اینچنین توضیح داده و میدهم که ایشان دچار یک نگرش مینیمالیست هستند. ایشان در توضیحات قبلی‌ خود روشن کرده ا‌ند که نه راه برونرفت و خلاصی ملت ایران از این مخمصهٔ جمهوری اسلامی و تحجر را میداند، و نه ادعایی در این مقوله دارد (حد اقل در توازن قوای موجود و رشد فکری جامعه ایران). بنابراین، همینکه یک کسی‌ در جهت "مبلمان" این ویرانه آلوده به اسم تهران بزرگ بپردازد و بتواند اینکار را با فساد کمتر از دیگران و باج کمتر به دوستان دزد سپاهی خود پیش ببرد باید خدا را شکر کرد.

در مورد بحث مقالهٔ حاضر و ایران-۹۷

۱. با مقدمهٔ تیمسار موافقم که باید منتظر بود و دید که براندازان گوناگون با اهداف مختلف، هر کدام چه پتانسیلی دارند و چقدر مصمم به این "براندازی" هستند. "براندازی"، تأ پایان سال ۹۷ به هیچ وجه یک فرض مسلم نیست. واقعیت اینست که هیچکدام از بازیگران به تنهایی، و علی رغم خواست بازیگران دیگر، و در فقدان همکاری حد اقل چندی دیگر از بازیگران به این هدف نخواهند رسید. این فقط یک آرزوی غیر واقعی‌ بخشی از روشنفکران ایرانیست که به استیصال رسیده ا‌ند و آرزوی خود را در قالب شعارهای سیاسی منعکس میکنند. بقیه بازیگران به این توهمات مبتلا نیستند و هدف گزاریهای واقع بینانه تری میکنند و به اندازه دهانشان حرف میزنند. لقب دادن به سال ۹۷ به عنوان "سال براندازی جمهوری اسلامی" بسیار شبیه به نام گذاری‌های سال از طرف رهبر معظم است، که تکراری و بی‌ ثمر شده و ملت تحول خواه دیگر به هیچکدام، نه به علی‌ خامنه‌ای و نه به روشنفکرانی که هر گونه تحول واقعی‌ را به پس از فروپاشی نظام موکول میکنند اعتماد و اعتنایی ندارند. به این گروه باید گفت، آری شود، ولیکن به خون جگر شود !! و آن خون جگر نیست چیزی جز رشد روشنفکران ایرانی‌ در تفکیک آمال از عمل.

۲. دو نکته در مورد آمریکا را باید در نظر داشت. اول اینکه اگر قبول داشته باشیم که ترامپ و مشاوران امنیت ملی او فقط بخشی از هیات حاکمه آمریکا را تشکیل میدهند، ولو بسیار مهم، مقتدر، و صاحب برخی‌ اختیارات کلیدی قانونی‌، اکثریت هیات حاکمهٔ آمریکا "براندازی"، به مفهوم رایج در جامعه روشنفکری ایران را یک دیوانگی محض میبینند. مضافا اینکه، تنها چیزی را که در مورد این کاخ سفید می‌توان با اطمینان گفت نوعی سردرگمی در ملغمه‌ای از سیاستهای التقاطیست و در صدر آن رئیس جمهوری قرار گرفته که از ثبات فکری و روحی‌ و شخصیتی چندانی برخودار نیست.

دوم آنکه، سیاستهای عدم اشاعه تسلیحات اتمی‌ در آمریکا، نه مبتنی‌ بر آسیب پذیری سرزمین ایالات متحده، و نه بر مبنای یک جنگ اتمی قدرتهای بزرگ اتمی‌، بلکه بر مبنای تبعات جبران ناپذیر یک درگیری محدود اتمی‌ بین کشورهای بی‌ ثبات و ملتهای مستاصل بر منافع حیاتی‌ آمریکاست.

۳. در مورد اسرائیل، کاملا با نظر تیمسار موافقم، و به همین علت معتقدم که اسرائیل هم "براندازی" به مفهوم رایج در جامعه روشنفکری ایران را مغایر با منافع درازمدت خود میبیند.

۴. آنالیز تیمسار در مورد عربستان سعودی را هم کاملا درست میدانم. به همین دلیل معتقدم که این پادشاهی هم سقوط همراه با فروپاشی ایران را نهایتا یک مصیبت بزرگ میداند، و واقف است که سیاهچالهٔ حرکت خاورمیانه به سمت کلنگی شدن ایران به احتمال بسیار بالا آرزوهای ۲۰۳۰ ولیعهد را هم به محاق خواهد برد. اروپا هم اساسا در همین شرائط قرار دارد. فقط محاقی که اروپا را در بر خواهد گرفت از جنس دیگریست.

۵. در مورد مخالفان، این مهمترین و حیاتی‌ترین حلقهٔ گمشدهٔ این چهل سال جهنمی زیر سلطهٔ جمهوری اسلامی. اگر بخواهم محض خالی‌ نماندن قافیه این گروه را مثل تیمسار فقط به دو دسته تقسیم کنم، تحول طلبان دموکراسی خواه و براندازن متوهم شاید گویاترین باشد. من نیز چون تیمسار مرندی در گروه تحول طلبان هستم، با این تفاوت که دید مینیمالیستی ایشان طبق طبیعت و ذائقهٔ من نیست و چنین فضایی برای حقیر انگیزه‌ای برای دیالوگ و مناقشه باقی‌ نمیگذارد. این افتضاح چهل ساله را نمیتوان "مبلمان" کرد و به قرن بیست یکم فروخت. این خود نیز یک توهم است.

ناشناس گفت...

این سیستم با ترامپ خواهد ساخت
چون ترامپ یک معامله گر است

سال آینده هم نظام پارلمانی و نخست وزیر جایگزین سیستم ریاست جمهوری فعلی خواهد شد و خلاص

ناشناس گفت...

رضا خان امد.دوباره امدا.در روز تاجگذاری.فقط رضا خان میتواند ایران امروز را نجات دهد.


کرمانج

ناشناس گفت...

در جواب به "شهروند مشفق":
به نظرمن یکی از نشانه های نقصان اخلاقی و فرهنگی در ایران همین شگرد استفاده از «اعتماد به نفس» به جای استدلالهای علمی است. من در نوشته شما به جای مشاهدات و استدلالهای قانع کننده بیشتر تحقیر نظرات دیگر("متوهم"، "دیوانگی محض"، ...) را پیدا کردم. این تا به آنجا میرسد که شما حتی با وجود افرادی مانند ترامپ، پمپئو، بولتون، ماتیس... در کلیدیترین پستهای حکومت آمریکا هنوز ادعامیکنید که «هیات حاکمه آمریکا» دیدگاه دیگری دارد. خوب آنهادیگر با چه زبانی به شما بگویند که تغییر رژیم در ایران هدف نهایی است؟ اگر با حرف نمیشود ایا حمله اتمی کفایت میکند؟ و یا اینکه حتی آن هم یک «سوء تفاهم» قلمدادمیشود، چون با جهان نگری شما هر آنچه اجازه وقوع ندارد لاجرم غیر واقعی و «متوهمانه» است؟

صداقت گفت...

سلام
من اکانت توییتر ندارم اما شما رو در توییتر دنبال میکنم

صندلی های خالی امارات آرسن ونگر کبیر را بیرون انداخت. بدن های خالی پس از دقیقۀ 70 بلای جان لیورپول کلوپ است همواره - از جمله دیشب - اولی میگوید اقتصاد قویترین تعیین کننده است و دومی میفهماند که این مرزبان که گفته تعویض صلاح باعث افت لیورپول شد فوتبال را نمیفهمد!

واقعا لذت بردم از این توییت مخصوصا اونجایی که گفتید مرزبان فوتبال را نمی فهمد!
عالی بود عالی
فقط باید پا چسباد به برای شما....
کاش بنویسید که خیلی نیاز داریم
راستی یک اشاره ای کردید به دلار 6 هزار تومانی
احتمال دلار 20 هزار تومانی را هم می دهید در آینده مثلا یک ساله!
با تشکر

ناشناس گفت...

والا موندم از سر در برف کردگی بعضی مردم ایران....

قالیباف کیه؟ قالیباف چیه؟ ول کن عمو! میخوان تیکه تیکه مون کنن! تو هنوز سر قالیباف با نویسنده وبلاگ بحث میکنی؟
قالیباف خوب بود یا بد بود نگذاشتن قالیشو ببافه و تموم شد و رفت. تموم شد، تموم ؟ میفهمی؟

ترامپ هم نه با خامنه ای نه با ظریف صحبت میکند و گرنه کار اینقدر بیخ پیدا نمیکرد. درضمن ترامپ با کسی معامله میکند که
چیزی سر میز بگذارد، کارتی داشته باشد.

ایران نفت دارد ولی نمیتواند استخراج کند آمریکا نفت دارد و خودش میخواهد بفروشد در دنیا.
ایران دلار ندارد که به ترامپ بدهد، ترامپ دلار زیاد دارد. ایران منابع طبیعیش به باد فنا رفته آب ندارد، آمریکا از زور منابع طبیعی بکر دارد خفه میشود.
سرمایه هوشی مردم ایران به فنا رفته، هرکس چیزی بارش بوده فرار کرده. آنهایی که داخلند بین خودشان ۴۰ سال زاد و ولد کرده اند برای همین
آخوند با تفکر ۱۴۰۰ سال قبل هنوز گولشان میزند. در مقابل آمریکا همه دانشمندان قابل دنیا را قاپ زده برده.

قضیه ساده است. آمریکا قبلا نیاز داشت اما الان دیگر به ایران اسلامی نیاز ندارد. بنابراین این چیزی که دلقک گفت روی خواهد داد، به جای قالیباف بازی و سرکوفت زدن ببینید چه خاکی می‌توانیم به سرمان بریزیم که کمتر آسیب ببینیم و تا حدی به هدف خود برسیم. شانس ایران کم است ولی صفر نیست فقط باید برای سناریوهای احتمالی آماده شویم.

صداقت گفت...

سلام تیمسار
رزو معلم را خدمت شما تبریک عرض میکنم
از شما بابت زحمات و زمانی که در این سال ها برا من و ما صرف کرده اید تشکر می کنم؛ امیدوارم در سلامتی کامل و پرتوان این راه را ادامه دهید که شخصا نیازمند راهنمایی های شما هستم.

ارادتمندم یکی از شاگردان شما

ارش گفت...

کجایی دلقک ایران داره نابود میشه یه چیزی بگو

ناشناس گفت...

سلام
جناب تیمسار در این روزهای ملتهب ننوشتن شما برای ما داخل نشینها سخت است.
ارادتمند- یزد

سیدمحمد گفت...

در مورد نگاه اسرائیل به ایران به نظرم حق با شماست روایات تاریخی هم ادعای شما را تایید می کنند . مهاجرت گسترده یهودیان به داخل مرزهای شاهنشاهی هخامنشی و استقبال حکومت وقت از آنها پس از اشغال بابل توسط ارتش پارس در 538 ق. م و آزادی عبرانیان از اسارت چهل ساله. آن هم در شرایطی که اورشلیم توسط کوروش به فرزندان اسرائیل تحویل داده شده بود با این وجود زرنگهای این قوم ترجیح می دادند به مرکز اقتصادی دنیای آن روز یعنی ایران مهاجرت کنند .
موج دوم مهاجرت یهودیان به داخل ایران اشکانی پس از کشتارهای یهودیان و ویرانی یهودیه در سالهای 70 میلادی توسط تیتوس و سال 137 توسط هادرین فرمانروایان رومی صورت گرفت . در آن روزگار ایران تنها کشوری بود که قدرت مقابله با ابرقدرتی چون روم را داشت و از طرف دیگر از نظر فرمانروایان ایران یهودیان متحدی بر علیه روم بودند چنانچه در کتاب زرسالاران یهودی و پارسی عبدالله شهبازی او اشاره به یهودیان بلند پایه در دربار شاپور اول ساسانی می کند که مشاوران شاهنشاه محسوب می شده اند و با توجه به نگاه منفی دین زرتشتی نسبت به مقوله تجارت ، نبض بازرگانی ایران ساسانی را در دست داشته اند .

ناشناس گفت...

سلام بر دکمه سر استین. الهی بمیرم برات. بخدا معجزه هزاره سومی. کسی قدرت را نمی داند. حیفه...!

صداقت گفت...

سلام
تیمسار گرامی یکی از علت های ننوشتن شما این بود که به حکومتی ها گرا ندهید. اما اینبار خواهش می کنم در صورت امکان در مورد درگیری با اسراییل بنویسید به شدت منتظر واحتمالا منتظریم. ایران از نظر اقتصادی در شرایط بحرانی هست و ما هم هر روز داریم له تر میشیم اینجا هوا بس ناجوانمردانه سرد است.
لطفا بنویسید... سپاسگزارم

بازدید کننده قدیمی سیرک گفت...


علیرغم ارادت قلبی طرفدار فلسفه سیاسی ساده انگارانه عمدی شما نبوده ام.
امروز برای سومین بار به توییتر شما سر زدم و این توئیت شما رو دیدم.

"اعتراف میکنم که رئالترین وبهترین مردم کشورم همان بی خیالهای نازنینی هستند که بقول مهران مدیری "سه شنبه ها میروند شمال برای ...". مشروط به اینکه امثال "تَکرار" طلبان نبودند که اصرار کنند "جان مادرتان بیایید رأی بدهید". از سهم خودم در این پروپاگاندای قلابی شرمنده ام و پوزش میخواهم!"

لطفا در اینجا هم در مورد پروپاگاندای قلابی مذکور شفاف سازی کنید تا مریدان از گمراهی در بیان.

چیزی که برای من غیر قابل فهمه خوشبینی مفرط و ادامه دار شما به عناصر فرهنگی این پروپاگانداست.

با سپاس

(ببخشید اینجا نوشتم حساب توئیتر نداشتم)

صداقت گفت...

سلام تیمسار

خواستم دست مریزادی عرض کنم در مورد مطلب مقتدی صدر و دیگر هیچ...

به یادش بودم وقتی در توییتر خودتان اشاره کردید گفتم تشکری کرده باشم

منتظریم در باب اقتصاد ایران وآیا حکومت از این راه امکان زمین گیر شدن دارد یا خیر

صداقت گفت...


سلام
سعید زیبا کلام هم منتظر رفتن هست!
http://news.gooya.com/2018/05/post-14904.php

ناشناس گفت...

بنده حقیر خیلی منتظر نقد های بعدی شما هستم ،نوری باشید تو این شب تاریک...

صداقت گفت...

سلام
تیمسار گرامی
مطلبی در مورد فتاح نوشتید در توییتر که ایشان فردی درست و قابل احترام هست. با اطلاعات دقیق عرض می کنم که ایشان حداقل از مدیریت کوچکترین سواد و بهره ای نبرده است؛ بسیاری از بدنه انقلابی، سالم و قدیمی این مجموعه از سو مدریت ایشان به شدت ناراحت هستند. به صورت کلی سیستم کاری ایشان هیئتی است مانند احمدی نژاد با این تفاوت که کاریزمای احمدی نژاد را هم ندارد...

ناشناس گفت...

سلام
اینهمه مطلب ناب و دست اول اینروزها هست که میشه راجع بهش کتاب نوشت اونوقت این تیمسار ما بهمون محل نمیگذاره.
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

سلام
یادمه تو یکی از نوشته هاتون گفته بودید وقتی حال جامعه خوب است حال فوتبال هم خوب است( یا برعکس؟) . حالا بنظر شما الان هم این جمله صدق میکند؟ اگر بطور مثال از گروه خودمون بالا بیاییم آیا قرار است جامعه مدنی یک قدم پیش بگذارد؟
ارادتمند- یزد

صداقت گفت...

سلام
تیمسار عزیز، خیلی خوشحالم که از جام جهانی لذت می برید و حداقل برای لحظاتی در شادی غرق می شوید.
احساس می کنم پست جاری شما آخرین پست این وبلاگ تا جابجایی اساسی سیستم هست و معتقدید به زودی اتفاقات اساسی در مملکت رخ خواهد داد؛ بهمین دلیل دیگر پستی نخواهید زد؛ البته که این برداشت شخصی من هست از رویه شما و نه لزوما درست.
اما تیمسار اینجا هوا بس ناجوانمردانه سرد است!
یادتان هست یکبار فرمودید افرادی که درامدشان زیر 2000 دلار هست جزو قاذورات محسوب می شوند؛ الان جزو خودی ها چه کسی درامد 14 میلیون تومانی(دلار 7000 تومانی) دارد؟
تیمسار شایعه کردند و حالا دارد جدی می شود از دلار جهانگیری دارن به دلار 6500 کوچ می کنند و این یعنی دلار بازار آزاد می شود 8000 تومان و بالاتر
باور کنید یا نه در حال له شدن هستیم...
اگر شد برای جماعت قاذورات در بخش نظرات کمی بنویسید که چه بر سر ما خواهد آمد هنوز تحریم ها اعمال نشده این عددها دیده شده وای بروزی که اعمال شود...

ناشناس گفت...

ساکت شده ای تیمسار

ناشناس گفت...

چون هموطنان چندین بار پرسیده اند در مورداینکه چرا دلقک کمترتحلیل مینویسد من یک گمان دارم، شاید بد نباشد که حتی بدون جواب منتشر شود.
احتمالا دلقک مدتهاست که متوجه شده هر مسیری که باقی مانده با صدمه جدی به ایران (به عنوان یک جامعه، نه لزوما به عنوان یک واحد جغرافیایی) همراه خواهد بود. این چیزی نیست که او برای ایران و انسان ایرانی میخواسته، مضاف بر اینکه پیشینه ارتشی او اتخاذ مواضعی که ممکن است مخل مصالح کشور به شمار آیند را دشوار میکند. پس شاید سکوت را صلاح دیده است...

صداقت گفت...

سلام تیمسار

سوال، به نظر شما اتحاد چپ و راست با این شدتی که در حال شکل گیری ست توان جلوگیری از فروپاشی اقتصادی را دارد یا خیر؟
در صورتیکه جواب شما خیر باشد این همبستگی سیاسی چه فوایدی را برای سیستم موجود به همراه خواهد داشت و با چه امید و هدفی در حال شکل گیری هست و اصلا این شدنی هست یا خیر؟
با تشکر

صداقت گفت...

سلام تیمسار

ما هر چه درخواست و تلاش کردیم شما به مباحث روز ایران در وبلاگ ورود نکردید حالا کمی از فوتبال بگیم شاید شما تجدید نظر کنید در مورد سکوتتان در وبلاگ
در زمانی که آلمان جام جهانی را برد شما اشاره کردید که آلمان ها گواردیولا را به کشورشان بردن برای پیاده کرده فلسفه تیکی تاکا در آلمان با هدف فتح جام جهانی
به نظر شما انگلستان هم با همین نظر جمعی از بهترین مربیان جهان را لیگ جزیره جمع کرده و البته آیا این رویه جواب خواهد داد برای فتح جام
کلا جام دلچسبی نبود شاید تا حدودی بلژیک هم تیمی خوب بود هم ستاره داره...

ناشناس گفت...

نمیدونم چی میشه فقط امیدوارم ایران همیشه ایران بمونه

ناشناس گفت...

ایاین اقای دلقک یکی به تخته یکی به میخ قالیباف خوبه اما اون یکی بده خخ در جنهوری اسلامی مسولین باید ذوب در ولایت باشند و ذوب در ولایت اینجوری اثبات میشه فاسد و فاسق و زورگو و ضد ایرانی بودن نشانه هایش است یا حق

ناشناس گفت...

آماده باشید به محض اینکه خامنه ای مرد می ریزیم تو خیابون جمهوری اسلامی رو نابود می کنیم

Unknown گفت...

سال1399سال پایان است

ناشناس گفت...

من یک مقنا و بهمن میکشم و با قلیان آلو یخ به افق خیره میشوم یاشاسین آذربایجان

ناشناس گفت...

دلقک جون الان تقریبا ۵ ماهه که ترامپ هم رفته اما همچنان حکومت اسلامی روی کاره، به نظرم بهتره به جای دلقک بازی و مسخره بازی و تعیین اعداد و ماههای جعلی برای سقوط رژیم کمی به این فکر کنیم که چرا خودمون نباید با ریشه تفکرات اسلامی مبارزه کنیم بلکه شاید فرجی بشه نه اینکه منتظر سیرک غربی ها باشیم تا ما توش مثل دلقکها به بقای این رژیم کمک کنیم و خودمون رو مسخره کنیم، و بهتره دیگه زمان الکی و سال سقوط برای این رژیم تعیین نکنید این رژیم سال سقوطش وقتیه که مردم منطقه توی کعبه توالت عمومی ساخته باشن و از برگه های قرآن برای پاک کردن باسنشون استفاده کنن.