۱۳۹۳ اسفند ۲۴, یکشنبه

واقعیت خودسران: ولی فقیه مختار جنایت می کند؛ رییس دولت بی اختیار رفاقت می کند!


1- همۀ زورم را زدم که بتوانم همۀ بدبختی را در تیتر کوتاه بگنجانم. و الا تحلیل و تفسیری لازم نیست برای هر آنچه همۀ ایرانیان می دانند. اما متأسفانه هر تیتری که انتخاب کردم یا طولانی می شد و یا گنگ برای خوانندۀ معمولی. لذا تیتر را کنایی انتخاب کردم و حالا یک چند خط هم اضافه می کنم به تازه ترین نمایش "دولت خودسر و دولت بی سر".

2- خیلی شنیده ایم و خوانده ایم و خندیده ایم و مسخره کرده ایم و ترسیده ایم وقتی عناصر اصلی جمهوری اسلامی از طراحی نظام ولایت فقیه بعنوان قویترین دست آورد بشر قرن حاضر در دانش فلسفۀ سیاسی یاد کرده اند و پز داده اند. اما واقعیت قضیه این است که این عاشقان نظام ولایی! پر بی ربط هم نمی گویند در رابطه با سیستم طراحی کرده شان در ایران.

3- بگذارید با یک مثال از بریتانیا شروع کنم که همین روزها هم در تدارک انتخابات است و تشکیل پارلمان و دولت جدید. در بریتانیا بطور مشخص وقتی انتخابات انجام می شود و حزب یا احزاب برنده دولت را تشکیل می دهند؛ حزب و احزاب اقلیت هم دولت در سایه را تشکیل و سازمان می دهند که هر چند مسئولیت اجرایی ندارند اما شمایی هستند برای جایگزینی دولت در حال کار و مسئول. تئوری ولایت فقیه تا آن اندازه قوی و خلاف آمد عادت است که توانسته است جای دولت مسئول و منتخب - فارغ از هر کم و کاستی در انتخابش - را با دولت سایه عوض کند. بعبارت ساده تر پروژۀ ولایت فقیه توانسته همۀ قدرت و اختیارات را در دولت سایه و غیر مسئول برهبری خامنه ای متمرکز و منحصر کند و در عوض همۀ مسئولیت ها و پاسخگویی ها و مدیریت ها را به دولت منتخب بی اختیار اختصاص بدهد.

4- در حقیقت روحانیت سنتی از طریق حوزۀ قم با نماینده اصلی اش در تهران که همان ولی فقیه و مصداق کنونیش خامنه ای باشد حکومت و اختیارات را قبضه کرده تا او بتواند با شبکۀ گسترده اش در لباس امامان جمعه و نمایندگی های ولایت فقیه و با تکیه بر نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و پلیس و سپاه و ارتش از سویی و با تغذیه از نهادهای اقتصادی گسترده اش در سراسر کشور از جانب دیگر؛ همۀ امور کشور را در اختیار بگیرد بدون اینکه لازم باشد و از نظر قانونی موظف باشد که در مقابل خوب و بد کشور مسئولیت بپذیرد. البته اگر خوبی درکار باشد بلافاصله مصادره بنام می کند. اما در هنگام بروز ناهنجاری خودساخته اش و در صورت لزوم خودش هم در صف "آی دزد را بگیرید" قرار گرفته و موضوع را لوث کند.

5- بگذراید یک حاشیه هم بروم که مهم است و آنگاه بر گردم به ماجرای شیراز و اعزام هیئت های مختلف با شعار رسیدگی. واقعیت این است که ما سینه چاکان موافق توافق ایران و امریکا خوب می دانیم که بدلیل همان تضاد بنیادینی که در بالا اشاره کردم جمهوری اسلامی نخواهد توانست از قِبَلِ گشایش در تحریم ها دست آورد ملموس و عاجلی ایجاد کند در اقتصاد کشور و راضی کردن توده های بشدت تحت فشار و منتظر پایان تحریم ها. بنابراین این احتمال بشدت قوی است که بعد از توافق و برآورده نشدن انتظارات جامعه کانون های اعتراضی فعال شوند و ایران را از درون بچالش های تغییر دچار کنند. شرحش مفصل است و دقیقتر این نگاه را می توانید در نگرانی همۀ متخصصان اقتصاد و سیاست در داخل حکومت و تحلیل های کارشناسان خارج از حکومت بوضوح بیشتر شاهد باشید. اما ایران مشکل ساختاری بشدت ناکارآمدی دارد و گشایش در سیاست خارجی اثر گذاری منطقی حکومت های متعارف را نتیجه نخواهد داد. پس هر عملی که به انتظارات توده ها دامن بزند لزوماً بنفع تحولخواهان است و نه حاکمان.

6- اما در مورد حادثۀ شیراز که دولت هم هیئتی را مأمور رسیدگی کرده عرضم این بود که قطعاً به نتیجه ای نخواهد رسید و اگر اقدام روحانی اسکات موضوع و فریب جامعه نباشد؛ که من چنین اتهامی را نمی پسندم؛ عملی نمایشی و بیهوده است که مثل حادثۀ تلختر اصفهان به هیچ نتیجه ای منجر نخواهد شد. اما مشکل برای روحانی و دولتش آنجا شکل خواهد گرفت که اگر افکار عمومی در هنگام سکوت روحانی - در حوادث مشابه و زیاد - او را متهم می خواندند و می خوانند. اما در هنگام دستور و اقدام بی نتیجۀ او؛ مردم روحانی را مجرم هم تلقی خواهند کرد. دولت سایۀ روحانی فقط یک راه بیشتر ندارد برای فرار از توطئه های "دولت اصلی خامنه ای و قم و امامان جمعه و سپاه":  آن هم گزارش صادقانه به مردم است و اعلان علنی بی اختیاری و ناتوانی خودش و دولت سایه اش. یا...هو

۵۱ نظر:

ناشناس گفت...

پست عالی بود بویژه تیتر هم عالی تر
اگر طنز نویس بشوی عالی می نویسی و خودت هم شادتر خواهی بود.
مشکل ما همین دو دوزه بازی آقایان است.در امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فضایی و زیر دریایی کلا نامرد هستند.هر چیزی را با لعابی از دروغ می پوشانند و لی در عمل چیز دیگری مقصود آنهاست . بیشتر در پی جمع کردن قضیه هستند تا حل کردن آن. خنده دار است. اگر هیئت رسیدگی بخواهد به نتیجه برسد آنگاه اگر هیئت رسیدگی "بتواند" که به نتیجه برسد, آنگاه اگر روحانی بخواهد که به نتیجه "نتیجه" هیئت رسیدگی برسد, آنگاه اگر روحانی "بتواند" به نتیجه برسد, آنگاه....

متهمین تازه تحویل دستگاه قضایی خواهند شد! با قاضی القضات باشتین.و احتمالا مجبور به پرداخت دیه ریش تراش خواهند گردید.
در مذاکرات اتمی شان هم همین هستند.هزار وعده بی سرانجام.دلقک جان سناریوی فشاری که گفتی بدون توافق زودتر اتفاق می افتد تا با توافق.حقیقتا فکر می کنی اگر تحریم ها بر طرف شود این اوباش معمم خواهند گذاشت که ملت نفس بکشند؟
اینها از این دولت در سایه نقابی ساخته اند دروغین تا ماهیت خود را پنهان کنند اولین کار برداشتن این نقاب است.در اینصورت جامعه جهانی و مردم با دست اندرکار اصلی روبرو خواهند شد و آنها نیز قدرت رویارویی نخواهند داشت. در واقع آنها اصلاحات را دست اویز قدرت خود کردند و این یعنی پایان دکترین اصلاح از داخل من و شما! چی فکر می کردیم چی شد.اصلاح طلبان را پوسته نظام و اقتدار گرایان هسته نظام شدند هر جا کم می اورند ظریف و روحانی را به عنوان چهره نظام جلو می اندازند ولی موقع تقسیم غنایم اولویت اول هستند.
آیا واقعا باید توقع داشت که مردم دنیا به اینهااعتماد کنند؟

خُسن آقا گفت...

چیزی که من درک نمی‌کنم چرا مردم این همه پای صندوق می روند این صندوق رای چیزی نیست جز مشروعیت بخشیدن به کل نظام و هیچ ثمر دیگری هم ندارد.
در عوض اگر یک تحریم همه جانبه اتفاق بیفتد جهانیان بین حکومت و ملت را یک خط می‌کشند و حساب این دو را از هم جدا می‌کنند.
این بی خاصیت دولت ها از روز اول هم بوده و چیز جدیدی نیست.

Dalghak.Irani گفت...

واقعیت این است که این تحریم های کشورهای غربی نیستند که کشور را از پا در آورده اند. بلکه این "خود تحریمی" خود جمهوری اسلامی است که مشکلات را تلنبار کرده است. زیرا عدم ثبات سیاسی و عدم تحمل آزادی های فردی دلیل اصلی عدم رغبت سرمایه های بین المللی برای ورود به ایران بوده است که کماکان ادامه خواهد داشت. برداشتن نه چندان مؤثر تحریم جهانی و غربی سلاح توجیه حکومت را کند خواهد کرد و مردم بسمت مشکل ناکارآمدی ذاتی سوق داده خواهند شد. ضمن اینکه مردم چون منم هستند و مظلوم باور و مظلوم دوست هم هستند فقر ناشی از فشار بیشتر و بدون رفع مستمسک تبلیغاتی رژیم مردم را خرافی تر و بی عمل تر خواهد کرد تا بجان آمدن و اعتراض کردن. ضمن اینکه هرگونه اعتراضی احتیاج به کمی انرژی دارد و از پا نیفتادن از فرط فقر. لذا من معتقدم که رفع تحریم های غرب بیشتر به تحرک و اعتراض خواهد انجامید تا اجازۀ مظلوم نمایی و تولید قهرمانی از استقلال سیاسی و دمیدن بر مؤلفۀ غرور ملی. پس توافق با غرب بیشتر از اینکه به خامنه ای قدرت مانور بدهد مؤلفه های مانورهای عوام فریب رژیم را کند خواهد کرد. یا...هو

ناشناس گفت...

اخه اگر فرض کنیم نمایشی هم باشه، نمایش خیلی بدیه، حداقل یه زنجیری پاره می کرد روحانی یه فحشی می داد، به یه عده سیب زمینی دستور داده تعطیلات برن شیراز! بیشتر به از سر خود باز کردن و دهن مردم را بستن شبیه.

ناشناس گفت...

تیمسار جان!امیدوارم تیترت را با هیجان ننوشته باشی! کشف تازه ای نیست. اینرا که همه می دانستند!البته شما به زیبایی وبا قلم روان ومسلط انرا خوب تشریح وباز کرده اید. و مگر در طی این سی سال اینها غیر از این بوده اند. اصلا معنی ولی فقیه همین بوده. مگر اینکه خواسته باشیم خودمان را به ان راه زده باشیم.عزیز جان، ما ملت با این اقایون کار مان به سامان نمی رسد. ما ملت بزرگی بودیم. اینها کوچکمان کردند. دیگر نمی خواهم طولانی بنویسم. (لذا من معتقدم که رفع تحریم های غرب بیشتر به تحرک و اعتراض خواهد انجامید تا اجازۀ مظلوم نمایی و تولید قهرمانی از استقلال سیاسی و دمیدن بر مؤلفۀ غرور ملی). تیمسار جان چرا اینگونه فکر می کنی؟ اصلا فلسفه پای میز نشستن اینها برون رفت از تنگنای خطر ناکی است که در ان گیر کرده اند. انوقت شما می خواهید انها را خر کشان از این مخمصه نجات بدهید؟ لابد به نظر شما هر چه سنگ است باید پای احمد لنگ باشد. بگذار اینها در این مخمصه ای که خود شان درست کرده اند بیفتند و در این تار عنکبوت راه گریز نداشته باشند. ما ملت هم که 40 سال زجر و بدبختی را تحمل کرده ایم، این قسمت اخرش را هم اجبارا تحمل می کنیم. به هر حال ایرانی های با هوش بی جهت نگفته اند که :پایان شب سیه سپید است! مانی

ناشناس گفت...

مانی

با شما تا اندازه ای موافقم.اینجا دو راه وجود دارد
یک راه ادامه تحریم هاست که حتما به دگرگونی های وسیعی ختم خواهد شد و به همین جهت هم آخوندها پای میز مذاکره نشسته اند
یک راه هم کمرنگ شدن تحریم هاست که در اینصورت طبق نظر دلقک,"شاید" به دگرگونی ختم شود.
آخوندها در این وضعیت مانند گربه مرتضی علی هستند که همیشه روی چهار دست و پا فرود می آیند و دور از ذهن نیست که بتوانند وضعیت جدید را نیز سر هم بی آورند و ما فقط یک بازگشت به گذشته را تجربه کنیم و شاهد تولد یک جمهوری اسلامی 10 سال پیش باشیم!روز از نو روزی از نو.
یک قاعده مهار آخوند این است که بدانیم که علایق و نقطه ضعف هایش چیست تا طبق علاقه آنان بازی نکنیم.اگر آخوند بر سر میز مذاکره نشسته است حتما یک علتی دارد فرضا حقوق حزب الله لبنان دیر شده است و یا پروژه های موشکی نیمه تمام مانده ولی به اسم نداشتن بودجه برای پرداخت حقوق آن را عنوان می کند.خوب علت این نقطه ضعف هر چه باشد باید ادامه داد. فشار بیشتر منجر به نرمش بیشتر خواهد شد.از این بابت نتانیاهو درست می گفت آنها مجبورند که که به مذاکره ادامه دهند و بالخره به پای میز مذاکره باز خواهند گشت.دقیقا این حرف درست است. خامنه ای در موقعیتی نیست که بتواند با این وضعیت ادامه دهد.او انواع فریب ها و ترفندها را بکار می برد تا بلکه از این تله فرار کند. بیشتر این فریبها در زمینه اطلاع رسانی عمومی انجام می شود وعده های بی پشتوانه به طرف های غربی و مردم خود.گماشتن یک روحانی مترسک به عنوان سمبل حکومت مدنی مردم ایران!
بدین لحاظ شما راه محتاطانه را انتخاب کرده اید . در این قفس نباید باز شود مگر آنکه 1000 درصد مطمئن باشید که این حیوان وحشی قادر به آسیب به دیگران نیست.این فرض که این گرگ بیهوش شده حالا در قفس را باز کنیم تا ببینیم چه خواهد شد منطقا قابل قبول نیست.
مولوی داستانی دارد که مار گیری بغدادی برای گرفتن مار به کوهستان می رود و در آنجا اژدهایی را می یابد که بر اثر سرما کز کرده و و بیحال افتاده است . با خوشحالی اژدها را پایین می آورد و آن را در میدان بغداد به نمایش می گذارد مردم هم همه جمع می شوند و حسابی استقبال می کنند غافل از اینکه آفتاب بغداد گرم است و کم کم اژدها جان می گیرد و مار گیر و تماشاچیان را یکجا می کشد. افعی خطرناک خامنه ای نیز در سرمای تحریم ها کز کرده و بیحال است.نباید آن را بدون اینکه نیش هایش کشیده شده باشد توی آفتاب گذاشت.

گربه مرتضی علی

شهروند گفت...

سلام دلقك عزيز
قبل از هر حرفي ميخواستم از جنابعالي به خاطر نوشتن ، زيبا و راهگشا و راهنما نوشتنتان تشكر كنم .
به قول خود شما بايد خاك ريخت روي شستتان ،ايوالا داريد خلاصه ، زيرا بازهم زده ايد به هدف ، بر خلاف جناب ماني كه ادامه تحريمها را موثرتر ميداند ، خامنه اي دست كم ده سالي هست كه بارها گفته است : دشمن ميخواهد به مردم ايران القاء كند كه نظام جمهوري اسلامي و حكومت ديني ناكارآمد است ! به نوعي ايشان نعل وارونه ميزند ، نيازي به القاي ديگران نيست ، مردم با گوشت و پوست خود ناكارآمدي حكومت ديني را لمس كرده اند ، در تمام اين سالهاي نكبت بار جمهوري اسلامي ، حاكمان هميشه بهانه اي براي توجيه عملكرد ويرانگر خود داشته اند ، زماني شرايط انقلابي ، جنگ ، حق انرژي هسته اي كه تحريمهاي اقتصادي روز افزون را در پي داشته است ، حالا كه فرزندان انقلاب با جان كري شيطان بزرگ فالوده ميزنن ، ديگر بهانه اي در دست ندارند تا پوششي باشد براي حجم عظيمي از حماقتها در كشورداري ، لغو و كاهش تحريمها همانطور كه جناب دلقك عزيز فرموده اند كاملا به نفع مردم و تحول خواهان است ، از طرف ديگر نكته بسيار مهم تري از ديد حقير وجود دارد ( قصد پز دادن حضور در ايران را ندارم البته )
كسانيكه در ايران زندگي ميكنند كاملا احساس ميكنن چه حجم وسيعي از مردم دلخوش و اميدوار به رفع تحريمها هستند ! تا فشار اقتصادي كاهش پيدا كند و زندگي كمي راحتتر شود ، در اين بخش هم حرف جناب دلقك كاملا دقيق و نكته سنجي بي نظيري ست
ترس خامنه اي از فرداهاي پس از توافق بيش از اين روزهاي تحريمي ست ، ما ايرانيها بسيار منفعت طلب هستيم ، اين سالهاي تحريم را با ترس از سركوب و همچنين اميد به حل شدن پرونده هسته اي بدست روحاني تحمل كرديم ، فرداي امضاء توافقنامه ، سركوب كه مثل هميشه هست ، ولي اميد به بهبود شرايط به نوميدي منتهي شود به خاطر ناكارآمدي ذاتي حكومت ، با كدام دلخوشي و وعده اي به خودمان زندگي كنيم ! از آدمهاي كاملا نااميد ، اميد جنبش و فرياد بيشتر است ، و البته خطرناكتر هم هستند .

شهروند گفت...

سلام دلقك عزيز
قبل از هر حرفي ميخواستم از جنابعالي به خاطر نوشتن ، زيبا و راهگشا و راهنما نوشتنتان تشكر كنم .
به قول خود شما بايد خاك ريخت روي شستتان ،ايوالا داريد خلاصه ، زيرا بازهم زده ايد به هدف ، بر خلاف جناب ماني كه ادامه تحريمها را موثرتر ميداند ، خامنه اي دست كم ده سالي هست كه بارها گفته است : دشمن ميخواهد به مردم ايران القاء كند كه نظام جمهوري اسلامي و حكومت ديني ناكارآمد است ! به نوعي ايشان نعل وارونه ميزند ، نيازي به القاي ديگران نيست ، مردم با گوشت و پوست خود ناكارآمدي حكومت ديني را لمس كرده اند ، در تمام اين سالهاي نكبت بار جمهوري اسلامي ، حاكمان هميشه بهانه اي براي توجيه عملكرد ويرانگر خود داشته اند ، زماني شرايط انقلابي ، جنگ ، حق انرژي هسته اي كه تحريمهاي اقتصادي روز افزون را در پي داشته است ، حالا كه فرزندان انقلاب با جان كري شيطان بزرگ فالوده ميزنن ، ديگر بهانه اي در دست ندارند تا پوششي باشد براي حجم عظيمي از حماقتها در كشورداري ، لغو و كاهش تحريمها همانطور كه جناب دلقك عزيز فرموده اند كاملا به نفع مردم و تحول خواهان است ، از طرف ديگر نكته بسيار مهم تري از ديد حقير وجود دارد ( قصد پز دادن حضور در ايران را ندارم البته )
كسانيكه در ايران زندگي ميكنند كاملا احساس ميكنن چه حجم وسيعي از مردم دلخوش و اميدوار به رفع تحريمها هستند ! تا فشار اقتصادي كاهش پيدا كند و زندگي كمي راحتتر شود ، در اين بخش هم حرف جناب دلقك كاملا دقيق و نكته سنجي بي نظيري ست
ترس خامنه اي از فرداهاي پس از توافق بيش از اين روزهاي تحريمي ست ، ما ايرانيها بسيار منفعت طلب هستيم ، اين سالهاي تحريم را با ترس از سركوب و همچنين اميد به حل شدن پرونده هسته اي بدست روحاني تحمل كرديم ، فرداي امضاء توافقنامه ، سركوب كه مثل هميشه هست ، ولي اميد به بهبود شرايط به نوميدي منتهي شود به خاطر ناكارآمدي ذاتي حكومت ، با كدام دلخوشي و وعده اي به خودمان زندگي كنيم ! از آدمهاي كاملا نااميد ، اميد جنبش و فرياد بيشتر است ، و البته خطرناكتر هم هستند .

ناشناس گفت...

به شهروند

خلاصه سناریویی که با علاقه تشریح کردی این است. ایشالا تحریم ها رفع می شود و مردم پولدار می شوند و بعد می گویند چرا بقیه مردم دنیا مک دونالد می خورند و ما نمیخوریم و چون حکومت بهانه دیگری ندارد, پس میریزند توی خیابون و حکومت را ساقط می کنند و بعدشم جشن می گیرند و زنها روسری هایشان را بر می دارند و همه بوق و چراغ می زنند....
به به چه عالی خوشخیال

ناشناس گفت...

این مقاله مجتبی واحدی می تواند در تایید نظر مانی باشد حاکی از ان که رفع فشار از خامنه ای باعث باز شدن دست او در سرکوب مردم خواهد شد.

http://news.gooya.com/politics/archives/2015/03/194371.php

غریب آشنا گفت...

تیمسار ، از دیگ توافق با غرب ، آبی برای مدنی خواهان ایران گرم نخواهد شد، توافق با غرب ، هم جهت با مصالح نظام و بقای آنرا تا سالها حفظ خواهد کرد. همانطور که قبلآ هم گفتم ، اولویت اول مردم ما ، آزادی های مدنی نیست ، بلکه اقتصاد و پول است. به محض امضائ توافق و گشادگی اندکی در اقتصاد و رکود بازار ، همه ، از هر قشری، پولدار و پول ندار ، دنبال پول راه خواهند افتاد و خرید و فروش و معامله و دست در جیب یکدیگر و کسی از آزادی مدنی سراغ نخواهد گرفت. انتظار بیجائی است اگر از مردم بخواهیم که سودای چیزی را در سر داشته باشند که تجربه آنرا ندارند و با آن بیگانه اند. فهم مدنی در جامعه، نیاز به یکسری سازوکار و پیش شرط دارد ، که در مملکت ما ، اکثریت مردم با آن کاری ندارند و آشنا هم نیستند البته.
مفهوم زندگی در مملکت ما ، مفهوم خاصی است که درک آن برای یک آدم مدنی ، ناشناخته و بهت آور است.
فراموش نکنیم که مسئولیت تمام اشتباهات یک حکومت ، متوجه ملت آنهاست ، که به آنها اجازه داده تا اشتباه کنند و بازخواست نشوند. مردم ما بقدری در مصالح شخصی خود و امور بی خاصیت غرق هستند که توجه و نظارت بر حاکمان بکلی از رده امور زندگی خارج شده است. اینکه ما انتظار داشته باشیم که انشائالله ، کسی یا گروهی یا ارتش یک کشوری بیاید و یک اکسیژنی از جایی بگیرد و هیدروژنی از جای دیگر و آندو را بهم زده آب برایمان تولید کند ، به قول معروف " حسابی است که کور با اسباب خود میکرد "
هیچوقت این نوشته مولیر را فراموش نمی کنم که :
بدبخت مردمی که نیاز به قهرمان دارند.

ناشناس گفت...

دلقک جان بالاخره بعد از صد بار بالا و پایین زدن، بالاخره رسیدی به همان چیزی که باید برسی. توی ایران راست و راه حل راست ، چاره ای ندارد مگر اینکه به همین جمهوری اسلامی بسنده کند. بهتر از این راه حل ندارد. اگر داشت، شاه سرنگون نمی شدو جمهوری اسلامی روی کار نمی آمد. جمهوری اسلامی کاری را که رژیم شاه قادر نبود، انجام دهد، قرار است انجام دهد. اقتصاد ایران از سال 1354 که دچار بحران شد، راه حلی نداشت بجز گسترش مناطق نفوذ از یکطرف و سرکوب خونین مردم از طرف دیگر. شاه موفق نشد نه اولی را بخوبی انجام دهد (نفوذش از ظفار در عمان بیشتر نشد) و نه نتوانست مردم را سرکوب کند. جمهوری اسلامی روی کار آمد. توانست نفوذ سیستم را در لبنان، عراق و سوریه و یمن گسترش دهد، از طرف دیگر توانست کار سرکوبی را که شاه نتوانست، با موفقیت انجام دهد. تنها بدشانسی که آورد این بود که روی کار آمدنش برای سرکوب یک انقلاب بود. گسترش نفوذش توی منطقه در نتیجه شعارهای ضد آمریکایی و غربی بود و حالا مثل زنگوله ای بگردنش افتاده و تلاش دارد انرا از گردن در آورد، بدون اینکه خفه شود. این راه حل راستها در ایران بوده است و خواهد بود. در این راه حل قرار نیست به مردم چیزی برسد بجز کشتار و سرکوب بیشتر. بهر صورت جامعه ایران که تفاوتی با مثلا انگلیس ندارد. مثل انجا راست هست ، مرکز هست، چپ هست. به نظر من ورشکستگی جمهوری اسلامی و طرفداران سینه چاک اصلاح طلبان و روحانی در همین نکته نهفته است. از یکطرف حاضر نیستند از راه حل راست روانه بازسازی اقتصاد ایران دست بکشند و مثل جن از بسم الله از مردم و قدرتشان میترسند، از یک طرف دیگر غر ولند می کنند که چرا جمهوری اسلامی خود را مطابق بازار جهانی سازمان نمی دهد. اینها با خرمردرندی مخصوص مالداران ایرانی، خود را به کوچه علی چپ میزنند که جمهوری اسلامی روی کار آمد چون اینها از چپ و قدرت گرفتن آن میترسیدند. همین الان هم از ترس همین چپ و قدرت مردم است، که حاضرند نعلین اخوند را مقابل پایش جفت کنند، و هزار تعظیم کنند تا شاید معجزه ای بوقوع بپیوندد. بعد که می بینند از این امامزاده معجزه ای بر نمی آید، باز دندون قروچه می کنند ولی حاضر نیستند به رفتن این جمهوری اسلامی و راه حل چپ تری تن دهند. اینها مثل گربه مرتضی علی راست آمده اند و راست خواهند رفت و راه حل شان بیشتر از جمهوری اسلامی نیست. اگر مالداران ایرانی اینفدر از این وضعیت مالدار نمیشدند، اینقدر حقیر برخورد نمی کردند. راه حل راست در ایران برای مردم قرار نیست چیزی بیاورد.
ارژنگ

شهروند گفت...

اتفاقا دقيقا برعكس حرف شما . تحريمها برداشته مي شود ، ولي وقتي مردم مي بينند تغيير عمده اي در شرايط زندگيشان ايجاد نشده است ، مي بينند اين سرخوشي و اميدي كه به گشايش اقتصادي پس از رفع تحريمها داشته اند ، بيهوده بوده است ، آنوقت بايد به چه چيزي دلخوش باشند ! صحبت در مورد ناكارآمدي سيستماتيك جمهوري اسلامي ست و يقيين قطعي مردم به اين مسئله ، مك دونالد رو از كجاي سناريوي بنده در آوردي !!!
صحبت از شرايط زندگي ايرانيان در زمان تحريمهاي بين المللي و پس از برداشتن تحريمهاست و توانايي جمهوري اسلامي براي استفاده از فرصتها و موقعيتهاي پس از تحريم
در مورد ريختن مردم به خيابانها ، حجاب يا بي حجابي خانمها كه امري شخصي ست و به خودشان مربوط است ، آروزهاي قلبي خود را به ديگران نسبت ندهيد ، وقتي تنها دستاوردانقلاب ٥٧ خلاصه شده است به اجبار روسري بر سر خانومها كردن ، انقلاب بعدي هم به زعم امثال جنابعالي احتمالا خلاصه خواهد شد در اجبار براي برداشتن روسري از سر خانومها ! تفاوتي بين نگاه جنسي شما به مسائل و آخوندها وجود ندارد كه اميدي به رستگاري ايجاد كند

شهروند گفت...

اتفاقا دقيقا برعكس حرف شما . تحريمها برداشته مي شود ، ولي وقتي مردم مي بينند تغيير عمده اي در شرايط زندگيشان ايجاد نشده است ، مي بينند اين سرخوشي و اميدي كه به گشايش اقتصادي پس از رفع تحريمها داشته اند ، بيهوده بوده است ، آنوقت بايد به چه چيزي دلخوش باشند ! صحبت در مورد ناكارآمدي سيستماتيك جمهوري اسلامي ست و يقيين قطعي مردم به اين مسئله ، مك دونالد رو از كجاي سناريوي بنده در آوردي !!!
صحبت از شرايط زندگي ايرانيان در زمان تحريمهاي بين المللي و پس از برداشتن تحريمهاست و توانايي جمهوري اسلامي براي استفاده از فرصتها و موقعيتهاي پس از تحريم
در مورد ريختن مردم به خيابانها ، حجاب يا بي حجابي خانمها كه امري شخصي ست و به خودشان مربوط است ، آروزهاي قلبي خود را به ديگران نسبت ندهيد ، وقتي تنها دستاوردانقلاب ٥٧ خلاصه شده است به اجبار روسري بر سر خانومها كردن ، انقلاب بعدي هم به زعم امثال جنابعالي احتمالا خلاصه خواهد شد در اجبار براي برداشتن روسري از سر خانومها ! تفاوتي بين نگاه جنسي شما به مسائل و آخوندها وجود ندارد كه اميدي به رستگاري ايجاد كند

ناشناس گفت...

لازم دانستم یک تشکری از گربه مرتضی علی بکنم که به زیبایی و اوردن داستانی زیبا از مولوی بزرگ، تصویر جالبی از وضعیت موجود بدست داد.و البته دیشب مطلب ایشان را که می خواندم نمیدانم چه روح طنزی در اخر نوشته ایشان بود که از خنده روده بر شدم.ولی دیر وقت بود نتواستم جواب بنویسم. در مورد پایان بندی تیمسار،و در مورد برداشتن تحریمها طبعا احساس او را درک می کنیم.نگرا نی هایش. و تلاش فراوانی که ،سعی کرده با مدارا وتساهل هر چه تمامتر،وبا تکیه بر برداشت هاو پویش مدرنیسم،سیر مقالات را سمت و سوی بدور از خشونت طلبی دهد.و در اساس،درست قضیه هم همین هست. اما چه کنیم که با موجوداتی طرفیم که بقول معروف زبان ادمیزاد، حالیشان نیست.وبا ذکر این نکته که مردم ایران خیلی پیشرفت کرده اند. مردم سال 57 نیستند.به کردستان ایران بنگرید.همه مردم و همه اقوام ایرانی، امروز بدرستی خوب و بد خود و کشورشان را می شناسند. فقط یک قوم و قبیله به این درک نرسیده؛ و انهم همین طایفه ای است.که علی الظاهر همه را منتر خود کرده اند! طایفه ای نفهم که تا روز سقوط اشان، که دقیقه 99 هست، نرسد،گویا مطلب حالیشان نمی شود. به درک اسفل که بشود. روزش خواهد رسید. مانی

ناشناس گفت...

مانی خیلی خلاصه جان مطلب رو گفته...من هم در واقع میخوام همون حرف رو بگم ولی کمی روشن تر و واضح تر...

تیمسار جان این مملکت رو میشه با 10-20 درصد درآمد نفتی متوسط 100 میلیارد دلاری در سال هم اداره کرد و هم موجب پیشرفتش شد به شرطی که این پول درست و دقیق و با برنامه ریزی خرج بشه و حتی یک دلارش هم هدر نره. قبل از تحریم ها حکومت چند میلیارد دلاری رو (3-4 درصد حداکثر 5 درصد پولهارو) به صورت واقعی صرف پروژه های عمرانی یارانه ها بهداشت و سلامت مردم و بودجه های دانشگاهی میکرد هر چند در این چند میلیارد دلار هم باز هم خودی ها سهم خودشون رو خیلی هم قانونی و بی دردسر به جیب مبارک سرازیر میکردن ولی در نهایت این پولها موجب میشد مردم حداقل امیدوار باشن که حکومت آقایان و آقازاده ها همه چیز رو بالا نمی کشن و گوشه ی چشمی هم به رعایای خودشون دارن. الان مشکل حکومت اینه که با بسته شدن شیر دلارهای نفتی توسط تحریم ها مجبورن فقط! همون 95 درصد سهم خودشونو بردارن و دیگه خبری از اون 5 درصد باقیمانده برای مردم نیست (به عبارت دیگه 100 درصد پولی که الان دست حکومت میاد فقط خرج خورد و برد خوشون میشه)...همینه که موجب نگرانی حکومت و حاضر شدنشون سر میز مذاکرات هسته ای شده...

یک مساله دیگه اینکه تیمسار جان این حکومت انقدرها هم حکومت بیشعور و احمقی نیست (همیشه بیشعور نیست!) اطلاعات بسیاری از واحدهای اقتصادی به صورت آنلاین (شبکه های محلی) هم به وزارت های اقتصادی مربوطه منتقل میشه و هم به وزارت اطلاعات...آقایان دقیق (خیلی دقیق) میدونن وضع اقتصادی مملکت چگونه هست و برای مثال در فلان شهر دقیقا چند درصد جوانان بیکارند چند واحد اقتصادی فعال هست و اصلا اوضاع اجتماعی و سیاسی شهر چگونه هست اوضاع ملتهب است یا ملتهب نیست...
پس وقتی خامنه ای میاد و تز نرمش قهرمانانه میده و ظریف به دیدار نمایندگان قدرت های جهانی فرستاده میشه بی دلیل و بی فلسفه نیست...در این شرایط تیمسار جان چیزی که شما در این پست میگی تنها فایده اش اینه که این دلیل و فلسفه و اجبار رو از روی حکومت برمیداره...

این مردم تازه دارن از خواب بیدار میشن تازه دارن از بیماری و خلسه ی هلندی-نفتی رها میشن تازه داریم صداهایی از اعتراضات یا تجمعات معلمان و پرستاران و اعتصابات کارگران میشنویم...همه ی اینا به محض اینکه دوباره شیر و گوشت و نون و... مقداری ارزون بشه یا دلار مقداری ارزون بشه و بساط آنتالیا گردی و تایلند گردی دوباره به راه بشه و... در یک چشم به هم زدن دود میشه و به هوا میره...

واقعا خیلی ساده انگارانه ست اگر به این پندار باشیم که بله با رفع تحریم حکومت مجبور به پاسخ گویی خواهد شد!...مگر قبل از این تحریم ها هم پاسخ گو بود که حالا بعد از رفع تحریم ها پاسخ گو بشه در بهترین حالت میشه مثل زمان خاتمی (که 1 درصد اون زمان هم نمیشه) که اون زمان هم 70-80 درصد اقتصاد کشور در چنبره ی غارت نهادهای زیرنظر رهبری نهادهای نظامی و مذهبی و... بود./

وندتا

نور بالا گفت...

به نظر میرسد که اگر احیانآ توافقی سربگیرد ، توافقی بسیار بد برای طرف ایرانی خواهد بود ، تمام سیاه بازی های هفته های اخیر اعم از کنگره و نتانیاهو و عربستان و غیره هم ، فقط نقش کاتالیزور را برای طرف ایرانی دارد که زودتر توافق را پاراف و برای امضائ بفرستند تهران.نمایش کنگره باعث شد که ایران ، تائید توافقنامه در شورای امنیت را برگ برنده خود قلمداد کند که در واقع چنین نیست و آنرا الزام آورتر میکند برای طرف متهم ، که در این ماجرا ایران است. در داخل قضیه طوری جا انداخته شده که انگار ما به دنیا اعتماد نداریم ، در حالیکه جریان برعکس است. طرف مقابل با توجه به قدرتی که دارد ، اگر بخواهد در آینده زیر میز بازی بزند، لزومی ندارد که از حالا شاخ و شانه بکشد !!
متآسفانه ما کمتر تحلیل میکنیم اخبار را و بیشتر باور می کنیم چیزی را که بیشتر دهان به دهان میگردد و همه این دهانها هم همین طرز تفکر را دارند..

ناشناس گفت...

اقا چرا شما ها مثل فلاسفه اخر نوشته هاتون اسمتون رو می نویسید؟ :)

غریب آشنا گفت...

با این بیانیه ای که ۲۶۰ نماینده مجلس شورای اسلامی امروز امضآ؛ کردند ، فی الواقع دوتا سوور زدند به کنگره آمریکا ، عقل هم چیز خوبیه ...عید همه مبارک

ناشناس گفت...

توافق احتمالا روز ۱۲فروردین اعلام میشود .
حزب الله

ناشناس گفت...

غریب آشنا جان
پیشنهاد اکیدم آنست که خداوند پنداری و بسیار باهوش بودن پنداری را کناری بگذاریم و عاقلترین و دانمشندترین هایی که در یک جایی جمع شده اند و سناتورهایی آمریکایی نامیده می شوند را با ادبیات چپی - ایرانی - اسلامی بسیجی خطاب قرار ندهیم. تا آنجایی که می بینم ما ایرانی های قهرمان 36 سال آزگار است که خود را بسیار عاقل می دانیم و دانشمندان را احمق......... این وضع و حالمان است. فکر نمی کنید که ما خنگ هستیم نه سناتورهای سنای آمریکا؟ بس نیست؟ چقدر باید به زمین گرم بخورید تا کمی با عقل فکر کنید........... سناتورهای آمریکایی حالیشان نیست، دولت اسرائیل حالیش نیست....... کی حالیش هست؟ لابد ظریف حالیش هست شاهدش هم خنده های تهوع آورش است چون اگر حالیش نبود که اینجوری نمی خندید. کی حالیش است؟ کی؟ کافی نیست؟ بهتر نیست خنگی خودمان را داد بزنیم و بنشینیم سر جایمان؟ مثلا سناتورهای آمریکا عقلشان نمی رسد، لابد شما عقلت می رسد. این ادبیات عجیب و غریب چپی که با فرهنگ ایرانی آمیخت و به این حال و روز فعلیمان کشید........ کی حالیش است؟ لابد شما

غریب آشنا گفت...

ناشناس جان چکار به من داری ؟؟!! حالت خوبه عزیز ؟؟

ناشناس گفت...

خبری داری حزب الله یا از قراین حدس می زنی

ناشناس گفت...

ودنتا

بسیار درست نوشتی, خامنه ای یک سری مخارج بیسیک و اساسی دارد که تا چاه آنها پر نشود اجازه برخورداری ملت از رفع تحریم ها را نخواهد داد و تازه بعد از این مرحله تازه رانت های گرسنه کار خود را آغاز خواهند کرد! پس ابتدا مخارج جنگ های مقدس سردار سلیمانی و توپ و تانک بشار اسد و موشک های حماس و یالغوز های سید حسن نصرالله و شعبات داخلی آنها و گروه های فشار و نیروی های نظامی و .... تازه اگر چیزی ماند سر و کله آقازاده ها پیدا می شود تا آش را با جاش ببرند.به همین خاطر است که رفع تحریم ها عملا در زندگی مردم آن بهشت موعود را ایجاد نخواهد کرد.
عزیز نسین داستان خنده داری دارد که در آن مجلس ترکیه تصمیم می گیرد برای کمک به کشاورزان برای اولین بار به هر کدام 500 کیلو کود شیمیایی مجانی بدهد ولی چون دله دزدی زیاد بود پس یک تبصره محکم هم به آن می چسباند که هیچ احد و الناسی حق برداشت از این کمک را ندارد و کودهای شیمیایی باید مستقیما بدست کشاورزان برسد.
لایحه مصوبه ابتدا زیر دست نخست وزیر می رسد و او آن را امضا می کند و دستورات لازم را می دهد ولی در زیر آن دستور می دهد" برای مصارف کشاورزی زمین های خود! 5 تن را کنار بگذارند".
دستور نخست وزیر بدست وزیر کشاورزی می رسد و امضا می شود ولی وزیر زیر آن دستور می دهد که 3 تن از این کودها برای کشاورزی در محدوده ویلای خود ارسال گردد!
معاون وزیر هم دستورات لازم را می دهد و مقداری هم او کش می رود.
بعد نوبت استاندار و فرماندار و ذیحساب و بخشدار و اینها می رسد و عاقبت کود شیمیایی طبق مراسمی به روستا می رسد. اهالی جشنی می گیرند و مراسمی و کدخدا برای سخنرانی از منبر بالا می رود درحالی که یک قاشق پلاستیکی شکسته که در آن چند دانه کود شیمیایی ول می گشتند در دستش بود! پس از سلام و تعارفات و حمد و ثنای مسئولین و دست اندرکاران, کدخدای ساده دل که در عمرش کود شیمیایی ندیده از لطف دولت تشکر می کند ولی در پایان از دولت گلایه می کند که این یک قاشق کود شیمیایی را روستاییان باید شب قبل از خواب بخورند یا صبح؟!

گربه مرتضی علی

ناشناس گفت...

پاس دارم آتش جاويد را
يادگار فطرت جمشيد را
چند روزى مانده بودش تا به عيد
آمد آتش در چنين روزى پديد
بهر او آتشگهى آراستند
از پليدى و سياهى كاستند
پس ازآن هر روز در روزى چنين
جشن سورى بوده در ايران زمين
تا كه آتش را پرستارى كنيم
از اهورا طلب يارى كنيم.
چهارشنبه سوری خجسته باد
حزب الله

ناشناس گفت...

چهارشنبه سوری بر همه برو بچه های سیرک تیمسار، بر او وبر حزب الله و بر همه اصحاب قلم در این سیرک و دیگر مراحعه کنندگان سیرک و بر همه مردم عزیز و صبور میهنم تبریک و خجسته باد. و باری چهارشنبه سوری را که بعضی از این اخوندا بزرگش کردند( بقول تیمسار،نوعی کردیت منفی ، بهش دادند) اصلا نه چیز بدی بوده و نه کوچکترین جنبه منفی داشته.ایرانی ها عادت داشتند که در اخر سال و در شبی که فردایش چهارشنبه بوداتش کوچکی که مظهر روشنا یی و پاکی بود روشن می کردند. روی ان می پریدند و فریاد می زدند: زردی من از تو. سرخی تو از من! یعنی در این پایان سال ای اتش، من همه بیماریها و مر یضی ها و بد شگونی ها را بتو می سپارم.و در عوض همه زیبا یی ها سرخی ها و سر زند گی ها و شا دا بی ها را از تو می گیرم، و به استقبال بهار ماه رویش زمین و سال نو و خانه تکانی می روم. همین. خداییش این کجایش بد است که این اخوندای زبون و احمق این همه برایش ماتم گرفته اند؟ مگر هر کس مسلمان هست. هیچ چیزش نباید شکل و رنگ معمول باشد؟ بلاخره مذهب و اعتقاد بجای خود.ملیت و هویت و شنا سنامه ادم کجا می رود.اداب و سنن نیکو چه ضرری بحال مردم دارد. بهتر است در این سال خجسته و نو بدون اعصاب خردی و نا راحتی به استقبال بهار، این بهترین واژه، که باور کنید از واژه عشق هم برایم زیباتر است برویم. بهار بر جملگی شما مبارک باد. مانی

ناشناس گفت...

سخنگوی کاخ سفيد در واکنش به گفته‌های علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران که گفته بود «۹۰ درصد مسائل حل شده است»، افزود: «هنوز معامله سختی در راه است و ايران بايد تصميم‌هايی دشوار و مسئوليت‌هايی سخت بر عهده بگيرد».

آقای ارنست گفت: «هنوز بايد منتظر علائم از تمامی مقامات تصميم‌گيرنده ايران – و نه فقط مذاکره‌کنندگان اتمی – بود و خيلی سخت است که بتوان نتيجه‌ای را در اين مقطع پيش‌بينی کرد».

وی اظهار داشت: «در جريان مذکرات يکسال گذشته پيشرفت‌های خوبی به دست آمده است هرچند موانعی هم بوده که همين طور تا پايان حل نشده باقی مانده است».

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «بيشترين زمان برای مذاکره صرف سخت‌ترين مسائل شده و هنوز هم سخت‌ترين مسائل به قوت خود باقی است».

این خبر نشان می دهد که گره کار بدست خامنه ای باز می شود و از طرف دیگر سخت ترین مسائل که احتمالا بازرسی ها باید باشد بیشترین زمان را به خود اختصاص داده است . مسائل حاشیه ای و ساده را حل کرده اند ولی اصلی ترین مسائل بر سر جای خود باقی است.در این دو هفته باقی مانده خامنه ای باید تصمیم خود را بگیرد شاید آخرین تصمیم خود را برای دقیقه 90 گذاشته است تا آن موقع چانه خواهد زد.
مسئله دیگر اینکه بسیاری فکر می کنند ما بر سر دوگانه توافق و عدم توافق قرار داریم در صورتی که چنین نیست. حتی اگر مذاکرات قطع بشود باز بنا به درخواست ایران باز می توانند پشت میز بنشینند منتها با یک فرق بزرگ که این بار ترمز مجلس سنا برداشته شده است و این بار ایران باید امتیازات بیشتری بدهد.بنابراین در عمل مذاکرات قطع نمی شود بلکه نرخ ها گران تر خواهد شد.شاید هم خامنه ای منتظر نتیجه انتخابات اسراییل است.اگر هرتسوگ برنده باشد این یک عامل منفی در روند مذاکرات خواهد بود و آن چیزی نیست بجز چشمه امیدی که خامنه ای بر طفره رفتن از مذاکرات پیدا خواهد کرد مانند ظهور داعش که فکر کرد می تواند با کارت داعش در مذاکرات تخفیف بگیرد و مذاکرات طولانی شد.در عمل فرق زیادی بین نتایاهو و هرتسوگ نخواهد بود.

ناشناس گفت...

بخش سه و چهار عالی بود.

ناشناس گفت...

سلام به همه هموطنان نگران به حال وطن:اینها هیچ خدایی را بندگی نمیکنند وبه غیراز زبان زور هیچ مفری ازاین وضعیت بغرنج واسفبار تاثیرگذار نیست. خدا خیرشان ندهد که روی هردیکتاتور وجبار فاسدو ستمگر وظالم وهر آتیلا وهیتلر واستالینی را سفید کرده اند.من قبلا هم از تیمسار فرهیخته تمنا کردم که در مورد پتانسیل نیروی نظامی وطن پرست ودلاور ارتشیانی که میتوانند یکبار برای همیشه خودی نشان دهند نکته نظرات خودش را بیان نمایند ولی انگار ایت پتانسیل را در نظر نمیگیرند!!
از مردم عادی ونخبگان سیاسی انتظاری نداشته باشید که کاری اگر بناست انجام بگیرد با قوه قهریه ارتش مردمی وطن پرست باید انجام بگیرد والا اگر قرار بر این باشد که مردم عادی کوچه وخیابان با رسیدن به آن بلوغ سیاسی وفرهنگی وآگاهی کاری بکنند راه بسی طاقت فرسا خواهد بود و نامحتمل ای عزیز دل برادر.....

مانی گفت...

چهار شنبه سوری پر سرور!

ناشناس گفت...

باز بگید نتانیاهو نفروخت

بفرما در انتخاباتم پیروز شد

ناشناس گفت...

بعضی ها امیدوار بودند که شاید یک باراک اوبامای بی عرضه هم در اسراییل بر سر کار بیاید تا به این بهانه از قبول توافق اتمی طفره بروند.نتانیاهو هر چه هست برای مردم اسراییل فردی قاطع باهوش و سلیطه است ! علف باید به دهان بزی شیرین بیاید!

ناشناس گفت...

بعد از انتخابات بین المللی فلسطین که مردم فلسطین ناامید از فتح، تندرو های حماس رو انتخاب کردند که امریکا و اسرائیل گروه تروریستی می خواندند بسیاری از امریکایی ها و اسرائیلی ها گفتند مقصر نسل کشی اسرائیل مردم فلسطین هستند که ازادانه حماس انتخاب کردند.همون سناریو معروف "تو باعث شدی بهت ظلم کنم" حالا هم مردم اسرائیل با دست خودشون حزبی رو که عملا صلح نمی خواهد انتخاب کردند، فقط امیدوارم در جنگ بعدی حماس شیوه جنگینش رو عوض کنه و به جای تکیه بر مظلوم نمایی و کشتن مردم از جان گذشته خودش، برنامه اش افزایش مدت زمان جنگ ها و کشاندن اسرائیل به فشار اقتصادی و استفاده از بمب گذاری انتحاری باشه،اگر جنگو نمی تونن ببرن دستکم می توانند کاری کنند که اسرائیل هم نبره، انتخاب نتانیاهو رو نتیجه عقب ماندگی فکری مردم اسرائیل و کمی هم جسارت نتانیاهو می دانم، کاش رهبران فلسطینی هم چنین جسارت هایی داشتند.

الف - خ گفت...

کل اگر طبیب بودی ، سر خود دوا نمودی.
بچه ها بیاین ایراد کار خودمون رو پیدا کنیم.

ناشناس گفت...

برنده شدن نتایاهو در اسراییل فقط نشان دهنده آنست که در خاورمیانه دوران گذشته که آمریکا خط تعیین می کرد، به پایان رسیده است. قدرتهای محلی به سرکردگی اسراییل، ترکیه، عربستان و قطر و ایران هر کدام برای خود سیاست تعیین می کنند و آمریکا را با عمل انجام شده مواجه میسازند. انتخاب نتایاهو نشان میدهد که قرار نیست در خاورمیانه به این زودیها آرامشی برقرار شود. درگیری بین قدرتهای محلی بیشتر شده و رقابتهای تسلیحاتی بالا خواهد گرفت. مساله استقلال کردستان بیشتر بجلو خواهد آمد و این خود میتواند به تلاطمات زیادی در منطقه دامن بزند. جمهوری اسلامی دست از مطامع منطقه ای خود دست نخواهد کشید و برای مردم در ایران هیچ گشایشی بوجود نمی آید. تصویب حداقل دستمزد به میزان 1/3 خط فقر در ایران نشان میدهد که دولت جمهوری اسلامی خود را به دولت ایده آل سرمایه داران ایرانی تبدیل کرده و خواهد توانست حتی طرفداران سلطنت سابق را نیز بخود جلب کند. موفقیت این رژیم در اجرای نقشه های شاه، یعنی گسترش نفوذ در منطقه و سرکوب مردم و تحمیل بدترین قوانین کار و پایین ترین حد دستمزدها با موفقیت در حال اجراست. بی جهت نیست که در همین کامنتها "حزب الله " اهورایی میشود و سلطنت طلبان، اصلاح طلب.این وضعیت را فقط یک عامل میتواند تغییر دهد، جنبشی دیگر از نوع سال 88 و جنبش بهار عربی. اگر نه منطقه دهها قدم به بدبختی سقوط خواهد کرد.
ارژنگ

ناشناس گفت...

ارژنگ
خوشم آمد معلومه باهوشی ولی بایدبگم در آینده فقط دوقدرت در منطقه باقی میماند ایران و اسراییل احتمالا کویت شکارآینده هست فقط یک چیزی را همیشه در تحلیلها به خاطر داشته باش جریان قدرت همیشه از شرق به غرب حرکت میکنه و نه بالعکس هیچ اتفاقی هم برای ج ا نمی افته .این امپراطوری بزرگترمیشه وهرکشوری هم اعم از ترکیه و عربستان که بخواد سرراهش بایسته خرد میشه.
حزب الله

ناشناس گفت...

ناشناس گفت...
بعضی ها امیدوار بودند که شاید یک باراک اوبامای بی عرضه هم در اسراییل بر سر کار بیاید تا به این بهانه از قبول توافق اتمی طفره بروند.نتانیاهو هر چه هست برای مردم اسراییل فردی قاطع باهوش و سلیطه است ! علف باید به دهان..........پاراگراف اولت پوچ بود! چون جمهوری اسهالی واقعا اسهالگرفته بود و به اهن اهن افتاده بود. و می خواست خودش را نجات دهد. ربطی به نتیجه اسراییل نداشت. پاراگراف دومت هوشمندانه بود. چون مردم اسراییل باهوشند و به حمد الله با نتا نیا هو منافع ملی اشان خوب دارد تامیین می شود. و این واقعیت قضیه هست.حر فهای ابکی را کنار بگذار.............. ناشناس گفت...
بعد از انتخابات بین المللی فلسطین که مردم فلسطین ناامید از فتح، تندرو های حماس رو انتخاب کردند که امریکا و اسرائیل گروه تروریستی می خواندند بسیاری از امریکایی ها و اسرائیلی ها گفتند مقصر نسل کشی اسرائیل مردم فلسطین هستند که ازادانه حماس انتخاب کردند.همون سناریو معروف "تو باعث شدی بهت ظلم کنم" حالا هم مردم اسرائیل با دست خودشون حزبی رو که عملا صلح نمی خواهد انتخاب کردند، فقط امیدوارم در جنگ بعدی حماس شیوه جنگینش رو عوض کنه و به جای تکیه بر مظلوم نمایی و کشتن مردم از جان گذشته خودش، برنامه اش افزایش مدت زمان جنگ ها و کشاندن اسرائیل به فشار اقتصادی و استفاده از بمب گذاری انتحاری باشه،اگر جنگو نمی تونن ببرن دستکم می توانند کاری کنند که اسرائیل هم نبره، انتخاب نتانیاهو رو نتیجه عقب ماندگی فکری مردم اسرائیل و کمی هم جسارت نتانیاهو می دانم، کاش رهبران فلسطینی هم چنین جسارت هایی داشتند.........عزیز، اولا که موضوع فلسطین هیچ ربطی به ما مردم ایران ندارد. چون سودی برای ما ندارد.باور کن نه تنها سودی ندارد. بلکه بلکل ضرر است. ضرر نه فقط مادی. به لحاظ ساختار سیاسی و عقیدتی و نژادیو.. کلا ضرر که چه عرض کنم. خطرناک است!....در مورد جنگهای بعدی حماس و انهم انتحاری! اخر چه کاری است؟ پس چرا شما ها داعش و طالبان را محکوم می کنید؟ برای انها خوب نیست. برای شما خوب است؟ عزیز اسلام سیاسی و توسعه ان هر چند در اینده نیز غیر ممکن است. اما اصلا توسط ایرانی ها کار درستی نیست. به هزار دلیل که فرصت وارد شدن به ان را ندارم. فقط دیوا نگی و حما قت است. اما تعجم از شما که لابد ایرانی هستید می باشد. باز هم جملات خود را بخوانید. از یک مغز سالم تراوش نشده. بعد از گذشت سا لها رویت نمی شود به ان نگاهی بکنید.بقول الف خ کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی. متا سفانه اخوندا مغز شان گنجایش حرفای درست و یا ضرب المثل های ناب ایرانی را ندارد. بقول معروف به کی میگی؟ اما انها اخوندند.مغز شان سالم نیست. تو که ایرانی هستی. تو چرا. یا تو هم اخوندی؟ و در اخر با ارژنگ موافقم. کار مردم اسراییل را هم همانطور که گفتم هوشمندنه می دانم.کشور کوچکی با هزار دشمن. نتا نیا هو نباشد. کی باید باشد؟ تا ایران و امثال احمدی نژاد ها باشند. نتا نیا هو هم هست. سیز ساغ من سلامت. مانی

ناشناس گفت...

یک اشتباه صورت گرفت.گفته های اخر ارژنگ منظور نظرم بود. متا سفانه بخش اول فرمایش ایشان بلکل اشتباه و اصلا خند دار بود. و دیدم حزب الله هم به شوق امده. نه عزیز ،داستان به این خوشمز گیها هم نیست. و من احتمال می دهم که پروژه صلح ممکن است دام بزرگی برای ایران باشد. که البته در صورت مساله چیزی تفاوت نمی کند.اگر موضوع دام درست باشد. ایران در هر دو صورت بازنده هست و گریزی ندارد. حرف ارژنگ بی ربط بود. نتا نیا هو دقیقا در راستای خطوط سیاسی امریکا گام بر می دارد. امدنش به کنگره بی جهت نبود. برای رای اوردن بود. مسایل را ظاهری نبینید. هنوز خیلی راه در پیش داریم. مانی

ناشناس گفت...

ارزنگ یک فکری بحال خودت بکن.وقتی حزب الله می گوید باهوشی و ازت خوشش اومده باید در اسرع وقت به روانپزشک مراجعه کنی.

ناشناس گفت...

من با ارژنگ موافقم در اینکه راه حل یک جنبش مردمی مثل 88 هست. این قطعا اتفاق می افتد فقط موضوع زمان هست و آمادگی نیروهای مدنی.
بعضی ها اینقدر از رژیم ج. ا. بیزارن که گویا حاضرن ایران را هم برای رفتن اینها با خاک ویران کنند. نمونه اش گروه اپوزیسیون معروف که به دامن صدام افتاده بود و خاین به وطن شد. این دوستان 47 سناتور جمهوری خواه را وطن پرست و بقیه سناتورها و اوباما را خاین مینامند! بسی جای تعجب دارد که ملاک قضاوت شما برای درستی و نادرستی همه مسایل اسراییل هست. شما به اسراییل حق میدهید که ریس جمهور تندرو داشته باشد ولی به ایران نه!
نسیم
نسیم

ناشناس گفت...

iranesabz.se/?p=25928/

یک مقاله جالب در مورد گروهبان گارسیا قاسمی

ناشناس گفت...

ناتانيهو با برگ ايران بازى را برد !!!
اوباما ؛ سليمانى ؛ محمود عباس
آچماز شدند !!!
ايا قاسم گل رفقا ؛بازنده بزرگ
بازى استراتژيكى ااست ؟

حالا بايدديد تيم اوباما ؛ پس از
خط زدن سپاه و حزب الله از
ليست سياه تروريستى و ابراز
تمايل به گفتگو با بشار اسد
به نشانه حسن نيت ديپلماتيك
به رژيم تهران تا كجا پيش
خواهد رفت ؟!!

اما ناتنيهو كه بسبك ميخايىل تال
استاد بزرگ يهودى تبار شوروى
با گامبى وزير بازى تهاجمى خود
را اغاز كرده بود ؛ با بازى برگ ايران
خود را اخرين ال سيد قهرمان در
برابر يورش هاى استرا تژيكى
سپاه قدس در محدوده هلال
شيعه كه جهان عرب را دوشقه
كرد ومنافع اهل سنت را تهديد
مى كند ؛ به نمايش گذاشت كه
كارساز هم واقع شد .

از روزى كه شعمون پرز ندا دادكه
خاورميانه كف دست سردار سليمانى
است ؛ بازى جديدى در منطقه
اغاز شد .

از اين پس پروژه عقب راندن قدسي ها
در الويت كار فرار خواهد گرفت.
وقتى ناتانيهو شعار مى دهد كه
خواب سرزمين فلسطين را ببينيد
كه نيست ؛ هدفش رژيم تهران است
كه هنوز فتواى خمينى را در رابطه
به فتح قدس از طريق كربلا پاى
بند ند و عمليات متهورانه سليمانى
را در جبهه شمالى شامات را
به حساب رسيدن به اين ارمان
انقلابى و شرعى مى گذارند.

ناتانيهو در ضمن با زرنگى خاصى
توپ فلسطين را در زمين اوباما انداخت
يعنى اينكهً فلسطين در ازاى ايران ؟
به اين معنا كه اگر به سر گيرى مذاكرات دو سرزمينى تمايل داريد
خوش و بش با ايران را فراموش كنيد !!

از سوى ديگر به فلسطينى ها ياد اور
شد كه تا زمانى كه رژيم تهران براى
منافع استراتژيكى و تبليغاتى خود
برگ قدس را بازى مىكند ؛
ملت فلسطين بازنده اصلى است.

بنابر اين بايد. منتظر بود كه
دريافت كه تيم. مشورتى اوباما
بر گرفته از سوزان رايس؛ بن رودز؛
سامانتا پاورز ؛ والرى جارت و
جو بايدن چه تدبير و راهبرد جديدى
را بكار خواهند گرفت .

اما در اين ميان قاسم گل به گفته
صادق خرازى. همان دوستى كه ميخواهد يواشكى
روى شانه هاى. او سوار شده و
با اراى حزب نداى ايرانيان به
كرسى رياست جمهورى دست
پيدا كند؛ پس از جبهه تكريت
تا كجا پيش خواهد رفت ؟

شايد حركت بعدى گامبى تركى باشد !!! شايد اردوغان هم وارد
صحنه شود ؟؟؟

ناشناس گفت...

ظریف گفته است که 90 درصد کار حل است ولی یک مقام اروپایی گفته است که فقط یک موضوع باقی مانده است وآن دسترسی به مراکز نظامی است!!
این شرطی سنگین است بدون آن راستی آزمایی اتمی امکان ندارد و شاید خامنه ای سانتریفوژهایش را در مناطق نظامی نصب کند و غربی ها هم امکان بازرسی نداشته باشند . از طرف دیگر این شرط برای ایران هم خیلی سنگین است. فرض کن فردا بخواهند خانه سردار جعفری را بگردند! حتی اگر ایران قبول هم بکند بدان عمل نخواهد کرد.

ناشناس گفت...

این عکس را هم دلقک جان ببین یک دنیا حرف دارد.
http://www.welt.de/politik/ausland/article138592253/Der-Iran-und-die-Weltmaechte-reden-aneinander-vorbei.html

پراگماتیست گفت...

1. اروپا شیعه را به عنوان اسب تروای خود در جهان اسلام می داند که در تضعیف خطر اسلام برای آن نقش موثر ایفا کرده است. شیعه در تلاش برای رد گم کنی مدام شعار وحدت جهان اسلام سر می دهد اما کارکرد اصلی آن ایجاد تفرقه و جنگ داخلی در جهان اسلام بوده است و خواهد بود.

2. نق نقیون را دعوت می کنم نخست به تقویت فرهنگ، هنر و رسانه های پیشتاز سبک زندگی امروزی ایرانی و سپس به حضور گسترده در انتخابات آینده. تلاش مجددی برای انقلاب مخملی در راه است ...

3. سپاس از رییس جمهور محترم جناب آقای روحانی که در میان اقدامات ارزشمندی که انجام دادند ارائه نسل سوم و چهارم اینترنت موبایل و اخیرا افزایش سرعت اینترنت علی رغم تاکید خامنه ای و سپاه به چشم می خورد. این اقدام ارزشمند امکان رهایی میلیونها نفر دیگر از مردم ایران از سبک زندگی بدوی/بیابانی (در سخن خامنه ای ایرانی/اسلامی) را فراهم می کند.

4. آمریکا از خاورمیانه می رود. (بلکه رفته است!) نخست به دلیل افتضاح عراق و سپس به دلیل کاهش اهمیت استراتژیک این منطقه؛ نخستین پیامد ورود نفت شیل آمریکا به بازار. کشورهای منطقه تصمیم گیرنده در مورد سرنوشت آن خواهند بود.

5. جمهوری اسلامی که پایدارترین پیوندها را با شیعیان عرب و غیر عرب منطقه برقرار کرده است در مقابل جمیت بسیار بیشتر اما متشتت سنی توازن قدرت برقرار می کند؛ با جنگ های متعدد یا با معاملات دیپلماتیک.

ناشناس گفت...

همش افسانه سرایی بود، اقای پراگماتیست.انشا ئا لله که حالتان خوش شود. بسلا متی ات!

ناشناس گفت...

محمد نوری‌زاد در جدیدترین نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، با بیان اینکه «نفرت مردمان متنفر [از نظام جمهوری اسلامی] یک واقعیت است، که سر بر تن این نظام و آدم‌هایش نمی‌خواهد و شما چه بخواهید و چه نخواهید با این تنفر فشرده و در کمین مواجهید، تنفری که بی‌تاب فوران است و برای انتقام له له می‌زند» به او پیشنهاد داده که «پیش از آنکه به آن سوی این دنیا کوچ کنید، بیایید و اسم سید محمد خاتمی را از دل مجلس خبرگان خود بیرون بکشید برای رهبری». به گفته نوری‌زاد با رهبر شدن سید محمد خاتمی، «خیال‌تان تا مدت‌ها از بابت نظام آسوده خواهد شد و بساط آخوندها برقرار خواهد ماند.» به این ترتیب، به گفته نوری‌زاد خطاب به علی خامنه‌ای «زهر که نه، شربت سر می‌کشید» و «من شما را از هزار توی این‌همه نگرانی می‌رهانم. هم بقای شما و نظام‌تان را تضمین می‌کنم و هم فضا را برای تنفس و آرامش و رشد مردمان فراهم می‌سازم».

الف - خ گفت...

پراگماتیست عزیز ، لطفا یک تجدید نظر کلی‌ در چارچوب نظراتتان بفرمائید ، خود سردار سلیمانی هم به هر پنج بند این کامنت شما اعتقاد ندارد . یک کم واقع بین باش ، سخت نیست والله.

ناشناس گفت...

بعضی کامنتا منو حسابی به فکر فرو می بره. پراگماتیست اینجوره.

مستانه گفت...

غزلی زیبا از حضرت مولانا

نوروز بمانید که ایّام شمایید!
آغاز شمایید و سرانجام شمایید!
آن صبح نخستین بهاری که ز شادی
می آورد از چلچله پیغام، شمایید!
آن دشت طراوت زده آن جنگل هشیار
آن گنبد گردننده ی آرام شمایید!
خورشید گر از بام فلک عشق فشاند،
خورشید شما، عشق شما، بام شمایید!
نوروز کهنسال کجا غیر شما بود؟
اسطوره ی جمشید و جم و جام شمایید!
عشق از نفس گرم شما تازه کند جان
افسانه ی بهرام و گل اندام شمایید!
هم آینه ی مهر و هم آتشکده ی عشق،
هم صاعقه ی خشم ِ بهنگام شمایید!
امروز اگر می چمد ابلیس، غمی نیست
در فنّ کمین حوصله ی دام شمایید!
گیرم که سحر رفته و شب دور و دراز است،
در کوچه ی خاموش زمان، گام شمایید
ایّام ز دیدار شمایند مبارک
نوروز بمانید که ایّام شمایید!

شادباش ویژه به نازنین پدر عزیزم
و باقی دوستان مقیم و غیر مقیم
و با آرزوی نیکروزی و نیکبختی برای مردم سرزمینم

ایام یه کامتان....مستانه

ناشناس گفت...

گاف گرامری "دکتر" ظریف دو سه دهه امریکا نشین در تویتش:
"Iranians have already made their choice:
Engage with dignity. IT'S HIGH TIME for the US and its allies TO CHOSE: pressure or agreement".

Metastrat