۱۳۹۳ اسفند ۲۹, جمعه

نوروز 1394 خورشیدی بر همۀ ایرانیان و فارسی زبانان مبارک باد!



1- سلام؛ سرم کمی شلوغ است و ایام به تحلیل و تکریم و تدبیر قد نمی دهد هنوز. با تکرار غزل "مولانا - شمس - یغمایی" از حنجرۀ خوش الحان مستانه جان؛ نوروز را شادباش می گویم. تا مطلب جدید در نزدیکترین زمان به معیار چندروز؛ لذت ناک و بی خیال باشیم ترا خدا!



نوروز بمانید که ایّام شمایید!
آغاز شمایید و سرانجام شمایید!
آن صبح نخستین بهاری که ز شادی
می آورد از چلچله پیغام، شمایید!
آن دشت طراوت زده آن جنگل هشیار
آن گنبد گردننده ی آرام شمایید!
خورشید گر از بام فلک عشق فشاند،
خورشید شما، عشق شما، بام شمایید!
نوروز کهنسال کجا غیر شما بود؟
اسطوره ی جمشید و جم و جام شمایید!
عشق از نفس گرم شما تازه کند جان
افسانه ی بهرام و گل اندام شمایید!
هم آینه ی مهر و هم آتشکده ی عشق،
هم صاعقه ی خشم ِ بهنگام شمایید!
امروز اگر می چمد ابلیس، غمی نیست
در فنّ کمین حوصله ی دام شمایید!
گیرم که سحر رفته و شب دور و دراز است،
در کوچه ی خاموش زمان، گام شمایید
ایّام ز دیدار شمایند مبارک
نوروز بمانید که ایّام شمایید!

شادباش ویژه به نازنین پدر عزیزم 
و باقی دوستان مقیم و غیر مقیم 
و با آرزوی نیکروزی و نیکبختی برای مردم سرزمینم

ایام یه کامتان....مستانه


رونوشت برای همۀ ایرانیان منهای دلقکان حاکم بر ایرانمان! دوستتان دارم یه دنیا. دلقک ایرانی.

۴۲ نظر:

رومی گفت...

سلام بر پدر عزیز و تیمسار گرامی،

نوروز کهن رو به شما، مستانه نازنین، خوانندگان سیرک و همه کسانی‌ که نوروز رو جشن میگرن شاد باش میگم.

سپاس فراوان از شما برای نوشته‌های عالی تون در سالی‌ که گذشت و به امید لب‌های خندان و دلهای پر مهر برای همه در سال پیش رو.

دوستدار پدر عزیز،
رومی

پای نوشت: گمان کنم که شعر مستانه نازنین از بانو پیرایه یغمایی باشه که به اشتباه به نام مولانا خونده می‌شه! بانو یغمایی این شعر رو به نام یک جمله زیبا از شمس تبریزی نام گذاری کرده. ("ایّام از شما مبارک باد! ایّام می آیند تا با شما مبارک شوند. ایّام شمایید ... " شمس تبریزی )
در هر صورت شعر بسیار زیباییِ و همیشه تازه میمونه. سپاس از شما و مستانه برای بازنشر اون.
https://www.youtube.com/watch?v=zCUdEqo-px0

Dalghak.Irani گفت...

مرسی رومی نازنین پسر دریا دل و فرهیخته ام. من هم کمی مشکوک بودم بخود مولانا اما بیشتر متوجه محتوا و مستانه بودم و بهار و نوروز. از یادآوری ات خیلی سپاسگزارم در متن هم هردو عاشق و معشوق را با هم گذاشتم. نوروز بر همۀ جوانان وطنم پیروز باشد. یا...هو

ناشناس گفت...

تیمسار عزیز ازنوشته های شما نهایت استفاده را میبرم .نوروز بر شما وهم میهنان مبارک باد.

آرسین گفت...

تیمسار عزیز،
سال نو مبارک. با امید به سالی نیکو برای شما و خوانندگان سیرک و مردم ایران.
نوروز خجسته باد

ناشناس گفت...

ما هم تبریک و دیگر هیچ

ناشناس گفت...

تیمسار. سلام. تیمسار! این روز ها صدای گنجشک، بد جوری قلقلکم می دهد! در بیت هم خبر هایی است. نوروزت مبارک. مانی

گمگشته گفت...

سلام تیمسار

امیدوارم سالی همراه با سلامتی و شادی پیش رو داشته باشید. ممنون بابت همه مطلالبی که در یک سال گذشته در اختیار ما قرار دادید.

ناشناس گفت...

دلقك عزيزم و دوستان تماشاگر سيرك، نوروز بر شما مبارك باد. با آرزوى سالى سرشار از تندرستى ، شادى و موفقيت براى همگيتان. و با تشكر از باز نشر شعر زيبايى كه مستانه با همه ما در ميان گذاشت.
مانا باشيد، هر كجا كه هستيد.
ارادتمند، افشين قديم

ناشناس گفت...

happy newruz
amudolar

مانی گفت...

نوروزتان شاد و پربار دلقک عزیز و اهالی سیرک.

مستانه شوریده گفت...

سلام...
سپاس از دقت نظر و یادآوری رومی عزیز...
حق با شماست.حقیقت امر این شعر رو دوستی برای من فرستادن و من به صرف ریتم سماعی و ضرباهنگ رقص آور و خاص و تصاویر شاد و مهیج اون،(و البته عدم اشراف کاملم بر اشعار مولانا)بدون تامل و درنگ،در انتساب شعر به مولوی شک نکردم!
اما الان که رومی تذکر دادن با یه سرچ گوگل متوجه شدم که خیلیا دچار همین اشتباه شده و گاه شعر رو منسوب به مولانا و گاه شمس تبریزی دونستن در حالیکه شاعر اصلی همان یغمایی است که حسن ختام یکی از مقالات کوتاهش در باب نوروز رو هم همین شعر سروده ی خودش قرار داده.
بهرحال عذرخواهم از پیشگاه دوستان که همه چیز را همگان دانند و شاخه ادبیات محض و ادبیات مقاومت هرچند از یک خانواده اما با مضامین و مباحث متفاوت پیگیری میشن.
باز هم تبریک میگم آغاز سال جدید و روزهای با طراوت بهار رو به دوستان و برای پدر عزیزتر از جانم هم تندرستی و طول عمر توام با لحظات خوش رو آرزومندم.

مستانه:دختری که نمیخواد دنیای بعد از پدر رو با همه ی آزادی و شادی و دموکراسی شاهد باشه...

مستانه گفت...

راستی در تصویر بالا (از راست به چب سومیه)اون خانومه که یه گل صورتی زده به کنج موهاش و عجیب رفته توو حس و دف میزنه منم!
گفتم بگم فردا نگید نگفتید! :)) آقاجونم شاهده راس میگم!(چشمک)

ناشناس گفت...

با بهاریه ای از فریدون مشیری نوروز را به همه, بویژه بزرگ این وبلاگ تیمسار و بقیه دوستان تبریک می گویم.

عطر نرگس٬رقص باد٬
نغمهٔ شوق پرستوهای شاد٬
خلوت گرم کبوترهای مست٬
نرم نرمک می‌رسد اینک بهار٬
خوش به‌حال روزگار٬خوش به‌حال روزگار...

ماکسیموس دسیموس مریدیوس

غریب آشنا گفت...

جشن نوروز بر تیمسار و اهالی سیرک مبارک باد

ناشناس گفت...

سلام به دلقک خوب.

سال نو مبارک. این لینک یک کار معرکه از مجید درخشانی و گروه ماه بانو است. پیشکش همه دوستان.

شیرین



https://www.youtube.com/watch?v=VUWhIX7rurg

ناشناس گفت...

تصنیف زیبای بهار دلنشین استاد بنان،با صدای کیاوش عزیز https://www.youtube.com/watch?v=5qBfsS_4Xbw مانی

ناشناس گفت...

نوروز بر فارسی زبانان و ایرانیان مبارک بر کردهای غیر ایرانی که نوروز برای اونها هم هست نامبارک!!

ناشناس گفت...

نوروز بر همه شیرزنان و مردان ایرانی از هر قوم و قبیله ای و هر زبان و مرامی مبارک باد.
ترلان

مانی گفت...

ناشنتس گرامی چرا نا مبارک؟کردها ایرانیان اصیل اند برای برگذاری نوروز در ترکیه و سوریه سختی ها کشیده‌اند ولی از نوروز دست نکشیده اند .دیر نیست که نوروز نه تنها در ترکیه و عراق و سوریه که در همه جهان به رسمیت شناخته شده و جشن گرفته شود.

ناشناس گفت...

شاد باش سال نو به دلقک و مخاطبان غالبن نواندیش این وبلاگ

جناب دلقک هنوز هم خوش بینی قبلی خود مبنی بر به نتیجه رسیدن قریب الوقوع مذاکرات را دارید؟ چرا طرفین با گفتن "الان دیگر نوبت طرف مقابل است که تصمیم اساسی را بگیرد" دارند توپ را (با خر شوتی یا همان بی هدف زیر توپ زدن) به زمین دیگری می فرستند!

خامنه ای هم که با نشان دادن بیلاخ به پیام اوباما, حذف تدریجی تحریم ها را خدعه خوانده!

خلاصه اینکه آیا فکر می کنید تا آخر مارس چهارچوب توافقی سر هم خواهد شد یا اینکه همه چیز به دقیقه ی نودی دیگر موکول خواهد شد؟

با سپاس
شهریار

ناشناس گفت...

جذب افغان های عقب افتاده و بدوی به امپراتوری ایران مبارک.
فیلم حمله و کشتن زن افغان توسط افغانها را حتما ببینید که در فیسبوک ایرانی ها پخش شده

MiM گفت...

انتهای این قصه سرد و سپید، سبز خواهد بود...؟

نوروز بر شما هم مبارک...
ممنون که با ما هستید.

ناشناس گفت...

مانی جان به همون دلیلی که از صدا و سیما تا دلقک، نوروز سهم هموطنان ایرانی و فارسی زبانان جهانه

پراگماتیست گفت...

در حالی که به عنوان هدیه نوروزی، منتظر انتشار خبر مرگ حضرت ماه بودم، خبر مرگ خواهر حضرت ماه منتشر شد.

با امید به این که حضرت جبرئیل در انتخاب قربانی خود دقت بیشتر به خرج دهد، سال نو را به صاحب و بازیگران سیرک تبریک عرض می کنم.

ناشناس گفت...

شهریار جان عیدت مبارک

نمیخواستم آغاز سال نو را با جفنگیات خامنه ای شروع کنم ولی مگر تو آخوند جماعت را نشناختی؟ یک سال و نیم است که هشت وزیر خارجه و شونصد تا کشور را مچل خودش کرده و ده بار تا حالا تسلیم شده و باز به بهانه ای خر خودش را می راند.تازه رسیدیم به اینجا که مقام معظم رهبری رفع تحریم ها را یکجا می خواهد! و برنامه هسته ای نیز باید ادامه داشته باشد!بیچاره وزرای این 5+1 خوب است که در جزیان این مذاکرات دیوانه نشدند.حالا ببین در اجرای توافقنامه چقدر بامبول در خواهد آورد. تازه آغا امسال را سال همراهی و همدلی مسئولین اعلام کرده است . از آنجا که هر سال پیش بینی آقا برعکس می شود اگر در جریان مذاکرات دیدی ناگهان ظریف یک سیلی توی گوش صالحی زد و در تهران هم نمایندگان مجلس یک وزیر را شکار کردند و همان وسط مجلس آتش روشن کردند و کبابش کردند و خوردند تعجب نکن پیش بینی آقا بوده است.

گربه مرتضی علی

ناشناس گفت...

جمهوری اسلامی از بس احمق است. و همه چیزش بر عکس است. می ترسم بعد از قدرت گیری در عراق وضعیت کرد ها را در عراق سخت تر کند! این کرد های عراق که البته ریشه ایرانی دارند و سالها در ایران بوده اند از خود ما هستندو باید بشدت انها را تقویت کرد.و لی گمان کنم سیاست این اخوندای عرب غیر از این باشد. من هم بنوبه خودم به همه کرد های عزیز در سراسر جهان نوروز را تبریک می گویم و سال خوبی را برای انها ارزو می کنم. و امید که روزی گشتی در اربیل بزنیم.و لذتی ببریم.به جناب پراگما تیست هم بگویم ما ایرانی ها هیچو قت ارزوی مرگ کسی را نمی کنیم. و مرگ اندیش نیستیم. ما طالب زندگی هستیم و از هر چه مرگ و فنا طلبی متنفریم. به هر حال باز هم ارزوی سلامتی و بهروزی همگان دارم و سالی خوب برای همو طنان و همه مردم جهان خوا هانیم. مانی

ناشناس گفت...

اول میخوام عید رو به تیمسار و بقیه ی کامنت گذاران و اهالی این وبلاگ تبریک بگم...

اما بعد...تیمسار حتمن تا حالا سخنان جدید خامنه ای رو مطالعه کردی...این بار تند تر از دفعات قبل صحبت کرده بود باز هم ثابت شد که خامنه ای وقتی فشار از رویش برداشته میشه برمیگرده به اصل تندخویی و "دشمن پنداری" خودش. تیمسار شما که امید داشتی به بهبود اوضاع سبک زندگی و جامعه و فعالان مدنی با این سخنرانی امیدت بر باد رفته...خامنه ای با تاکیدش بر مذاکره فقط روی موضوعات هسته ای این هشدار رو به طرف های غربی داد که هرگز درباره ی موضوعات حقوق بشری و توسعه توانایی موشکی کوتاه نخواهد آمد و این برای فعالان داخل ایران هم پیامش این بود که سال دشوارتر و سخت تری در پیش خواهند داشت...احتمالا بدتر از سال 93 که حکومت ایران رکوردها رو در زمینه ی اعدام شکست و بالاتر از همه ی کشورها حتی چین (با وجود جمعیت بیش از 1 میلیاردی اش) قرار گرفت...نامگذاری سال جدید به عنوان سال "دولت و ملت، همدلی و همزبای" از سوی خامنه ای هم دقیقا نقطه حساس و نقطه ضعف حکومت رو نشون میده در پست قبلی وبلاگ هم گفتم که حکومت از اوضاع تک به تک شهرهای ایران به دقت خبر داره و دلیل داره وقتی حکومت پای میز مذاکرات میشینه...این نامگذاری نشون میده که اوضاع مشروعیت حکومت چقدر افتضاح هست و چقدر حکومت از این اوضاع به وحشت افتاده که سال رو هم در جهت ترمیم اون نامگذاری می کنه...تیمسار جان توجه داشته باش تنها نقطه ی ضعف این حکومت همینه با تزی که در پست قبلی دادی حکومت میتونه حداقل برای سالها هر چند به صورت ظاهری این نقطه ضعف رو بپوشونه و مردم رو برای چند سال دیگه مشغول و امیدوار نگه داره...

تیمسار جان اینقدر که روی شادی و سبک زندگی شاد تاکید می کنی و نگاه تک بعدی پیدا کردی با نگاه به تاریخ نزدیک 40 سال حکومت جمهوری اسلامی حتمن متوجه میشی که تنها با تبلیغ شاد زندگی کردن نمیشه رفتار چنین حکومت گردن کلفتی رو عوض کرد...اصلا از فردا همه چیز در ایران آزاد بشه و نایت کلوب باز بشه...مطمئن باش همون نایت کلوب ها رو هم برادران سپاهی در تمام شهرهای ایران اداره خواهند کرد...تا وقتی خر همونه عوض کردن پالان فایده ای نداره...دوستان دیگر به نکته ی مهمی اشاره کردن: مهم ترین مسئله ی مردم ایران اقتصاد و پول هست نه مثلا شاد زندگی کردن...پول هم ارتباط مستقیمی با شاد زندگی کردن داره وقتی پول باشه بساط دوبی گردی و آنتالیا گردی هم فراهم میشه...البته الان حکومت طوری عمل کرده که سطح توقعات این مردم تا حدی پایین رفته که فقط راضین به اینکه آب باریکه ای باشه که بتونن نیازهای اولیه زندگی شونو رفع کنن و اگر هم اوضاع کمی هم بهتر از حد این باریکه بشه که دیگه نور علی نوره!...این سطح توقع پایین رو الان میشه در دیدگاه های روشنفکران، فعالان مدنی و تحلیل گران و وبلاگ نویسان منتقد مثل شما جناب تیمسار هم دید...حکومت خیلی با هوشمندی این کار رو کرده و به خوبی حتی تونسته با شل کردن موقتی فشارها یا حتی تظاهر به شل کردن فشارها منتقدان خودش رو هم کنترل کنه...

وندتا

ناشناس گفت...

ودنتا خوب بود.
آخوندها با یک مشت حرف مفت انقلاب کردند.
با حرف مفت جنگ بی حاصل را کش دادند
با حرف مفت اصلاحات الکی کردند و حالا هم با یک مشت حرف مفت پای مذاکره نشسته اند. 37 سال مردم ایران را گول زدند و حالا نوبت بقیه دنیاست. وقتی اوباما قبول می کند که با کسی که بدرد دلالی خانه و ماشین بیشتر می خورد تا وزارت امور خارجه , بر سر میز مذاکره بنشیند باید منتظر عواقب آن نیز باشد.ظریف و خامنه ای شل کن سفت کن در آورده اند تا می بینند هوا پس است فوری به طرف های مذاکره می گویند ما تمام شرایط شما را قبول می کنیم ولی بعد که به میز مذاکره برگشتند دوباره نه و نو هایشان را از سر می گیرند.اوباما اشتباه بزرگی کرد که با اینها سر میز مذاکره نشست فکر می کرد اینها آدم حسابی هستند.

ناشناس گفت...

داشتم نا مه های صادق هدایت به شهید نو را یی را می خواندم.بفکر اندر شدم که بعد از گذشت صد سال ما درست سر جای اول، که شاید بدتر هم قرار داریم! واقعا این کشور کی می خواهد یک تکانی به خودش بدهد.این از علف چریدن، نیفتادن هم بد جوری اسباب درد سر است در این ملک. برویم به قسمتی از متن نامه : اینکه از قرارداد تجارتی با المان و 16 میلیون دلار کمک به صادرات میهنی اظهار خوشو قتی کرده بودید نمی دانم به نفع که تمام خواهد شد؟ فقط اربا بها از جیب چپ به جیب راستشان صدقه می دهند و بس. محصول ما تریاک، و تراخم و وقاحت و گدایی است. و گرنه کشک و پشم و پوست انار و پشکل ماچه الاغ اینجا ، می خواهد در نیمکره شمالی و یا نیمکره جنوبی معامله بشود. دیگی که سر ما نجوشد، برای سگ بجوشد. نیمه جانی که با اینهمه پستی و وقاحت و حمال بازی تا مین بشود، به زحمتش نمی ارزد.قایم باشک بازی هم معنی ندارد.هر چه می خواهد بشود بشود. به درک.)این نامه در 60 سال پیش نوشته شده. در این فاصله این کشور دستکم دو بار انقلاب کرده! و وقتی به ان نگاه می کنی.تا در بسیاری زمینه ها به ان دوران گفته زکی! بعد از گذشت این همه سال و دو انقلاب هنوز 90 در صد مردمش،مثل یهودی سرگردان،نه شب دارند و نه روز. انوقت تا یک چیزی می گویی دیگران هشدار می دهند که هیس! یواش. بدتر می شود. خوب بشود. از این بدتر می شود؟ یا قرار است بشود.بقول هدایت دیگی که قرار نیست برای ملت ایران بجوشد، می خواهم هفتاد سال سیاه برای سگها نجوشد. مانی

ناشناس گفت...

متن کامنتم زیاد شد سیستم قبول نکرد به همین دلیل دو قسمتش کردم:

از ناشناس و مانی تشکر می کنم...فقط میخوام خطاب به ناشناس بگم که مذاکره و توافق در ذات خودش بد نیست مشکل به قول ناشناس اینه که اوباما تصور میکنه با یه عده دولتمرد و آدم حسابی داره مذاکره می کنه که بند بند توافق رو در طی 10 سال آینده رعایت خواهند کرد و مثل بچه ی آدم هیچ مشکل یا بحران دیگری هم برای کشورهای منطقه و جهان ایجاد نخواهد کرد...از دید اوباما دولتمردان ایرانی هم مانند دولتمردان اکثر کشورهای دموکرات و متمدن هستند که در طی مراحل بسیار و از دل نهادهای مدنی و احزاب و پس از پشت سر گزاردن و آموختن سیاست و سیاستمداری بر آمدن...نمی دونه که در واقع دولتمردان ایرانی به یکباره و اتوبوسی و فامیلی میان و اتوبوسی و فامیلی هم میرن و اصولا کل عمر این حکومت هم کمتر از 40 ساله و این حکومت از دولتمردان باتجربه ی رژیم پیشین استفاده که نکرد هیچ بلکه به زندان و اعدام محکومشان کرد...حکومت ایران به قول ژنرال پترائوس حکومت تئوکراسی ارازل و اوباش هست...و به قولی حکومت پابرهنگان بی ریشه یا تازه به دوران رسیدگان حریص و طماع هست بر طبقه ی متوسط و مدرن ایرانی...الان در آمریکا نامزدهایی جهت ریاست جمهوری مطرح هستن که پله پله در حزب خودشون با جون کندن بالا اومدن و قبلا شیوه ی اداره ی سازمان های بزرگ رو در مقامات کم اهمیت تری آموزش دیدن و از خانواده هایی بودن که از ده ها سال قبل و بلکه بیشتر حرفه و پیشه ی اصلی شون سیاست و سیاست مداری بوده...بوش و هیلاری کلینتون دو نامزد مطرح ریاست جمهوری آمریکا هستن هر دو از خانواده هایی اصیل و قدیمی...خانواده ی بوش الان دو نسل هست که در سطح اول سیاسی آمریکا مشغول هستن...بله اوباما فکر میکنه همه جا مث آمریکاست...این مذاکرات و توافق میتونست خیلی بهتر باشه اگر اوباما شرط های دیگری رو درش میگنجوند از جمله شرط آزادی زندانیان سیاسی و آزادی بیشتر فضای سیاسی. شرط محدود کردن توانایی های موشکی تا هزاران میلیارد تومان پول ملت به شکم مهندسان کره شمالی و روسیه سرازیر نشه و حتی شرطی مثل اجازه ی حضور بازرسان حقوق بشر در ایران و حضور بازرسان بین المللی در انتخابات ایران...

با صحبتهای مانی هم کاملا موافقم و از متن به جا و غنی اش هم که در عین حال تشویقی هم هست برای ما که بیشتر کتاب ها و سخنان پیشینیان مون رو بخونیم و بیشتر از تاریخ درس بگیریم و اینقدر حافظه ی تاریخی مون ضعیف نباشه...اما در مورد بخشی از حرف مانی که میگه بعد از دو انقلاب هنوز ما سرجای اولمون هستیم...میخوام توضیحاتی رو اضافه کنم: بعد از مشروطه ما در جا نزدیم بلکه یکی از پیشروترین حکومت ها و دموکرات ترین حکومت ها رو در آسیا به وجود آوردیم آزادی و توسعه ی سیاسی در زمان مشروطه به شکل بسیار زیبا و پیشرفته ای وجود داشت روزنامه هایی در اون زمون در ایران منتشر میشد که غنا و محتوای وزین اونها هنوز هم در زمان ما شگفت آور به نظر میرسه بسیاری از شعرا و روشنفکران ایرانی در اون زمان شکوفا شدند و هنوز هم آثار و نظرات شون قابل استفاده است...انقلاب دوم یا همون انقلاب سال 57 هم در ابتدا انقلاب پیشرو ای به نظر میرسید اگر انحراف پیدا نمی کرد ما می تونستیم کشوری مانند سنگاپور یا ترکیه زمان حاضر بشیم...قدرت در ترکیه الان سالهاست دست یک حزب اسلامی هست که تونسته از لحاظ اقتصادی ترکیه رو به شدت بالا بکشه...روحانیون در انقلاب 57 ایران با موج سواری و سوار شدن بر احساسات مردم تونستن انقلاب رو به انحراف بکشن به نظر من انقلاب 57 انقلابی برای دین نبود بلکه انقلابی برای آزادی و دموکراسی بود...دموکراسی ای که شاه نتونست علیرغم کارهای بزرگش برای ایران به ارمغان بیاره...

اما آیا شکست این انقلاب ها دلیل این خواهد بود که دیگر انقلاب، سلاح و نیروی زیبا و هیجان انگیز تغییر و تحول رو به کناری بنهیم و روی بیاوریم به اصلاحات، تعمیرکار پیر و فرتوتی که معلوم نیست چقدر طول خواهد کشید تا موتور این پیکان فرسوده (حکومت دینی ملایان) رو با موتور پیکان دیگری (حکومت دینی خاتمی-روحانی-رفسنجانی-سروش و کدیور و...) عوض کنه که اونم معلوم نیست کار کنه یا نه! مسئله اینجاست که اساسا دیگه زمانه ی پیکان نیست!


وندتا

ناشناس گفت...

فرانسه هم برای اینکه فرانسه ی پرآوازه ی فعلی بشه چندین جمهوری گاها خونین رو تجربه کرد...در زمان حاضر به کشورهای دیگری که انقلاب رو به تازگی تجربه کردن نگاه کنید هر کشوری که مردمش انقلاب کردن (در صورت عدم دخالت ایران یا کشورهای ثالت) اگر هم به موفقیت اقتصادی نرسیده باشن حداقل به آرامش و شادی و آزادی رسیدن...می پرسید کجا؟ نگاه کنید به افغانستان که مردمش سخت درگیر دموکراسی شدن هر چند هنوز مانند کودکی ناآشنا گاهی اشتباهاتی هم می کنن، مجلس افغانستان رو ببینید که تعداد زنان نماینده اش بیشتر از زنان نماینده ی مجلس ایران هست...نگاه کنید به تونس کشوری با اکثریت مسلمان که قانون اساسی ای را تصویب کرده که برای زن و مرد حقوق یکسان در نظر گرفته، به تمام ادیان (دقت کنید به تمام ادیان) آزادی داده، قوانین اجرایی رو منوط به قوانین شریعت اسلامی نکرده و حقوق بشر رو به رسمیت شناخته...نگاه کنید به مصر که بزرگترین راهپیمایی و تظاهرات مردمی تاریخ در حمایت از دموکراسی در این کشور برپا شد...نگاه کنید به عراق که اگر ایران دست از دخالت در آن بردارد میتونه در مدت کوتاهی تبدیل به یکی از پیشرفته ترین کشورهای عربی بشه...

اما ببینید زیبابی انقلاب های جدید رو در تونس که علیرغم اینکه جبهه اسلامی النهضه در آن در ابتدا قدرت رو به دست گرفت ولی در نهایت اتفاقات و فشار افکار عمومی باعث شد تا این جبهه از بسیار از نظرات واپس گرای خودش عقب بکشه و یکی از درخشان ترین و پیشرفته ترین قوانین اساسی کشورهای عربی در تاریخ در این کشور تصویب بشه...و ببینید زیبایی انقلاب های جدید رو در مصر که مردم بلافاصله اشتباه خودشون رو در انتخاب یک اقتدارگرای اسلامی با ترتیب دادن بزرگترین اجتماع مردمی تاریخ جبران کردن...انقلاب های جدید زیبا و دوست داشتنی هستن هر چند گاهی به رنگ زیبای قرمز حاصل خون جوانان وطن نیز مزین میشن ولی ارزشش رو داره...

اما یه مورد هم که میخواستم بگم دو حادثه اخیر هست که پتانسیل بالایی برای تحلیل و پوشش خبری دارن ولی تیمسار متاسفانه نپرداخت بهشون...اول قتل جوان متاهل ایرانی در بازداشتگاه یک کلانتری در اصفهان و دومی که بسیار مهم تر هست قتل و سوزاندن یک زن بیگناه در افغانستان توسط مردم متعصب دیندار...لینک زیر توضیحات کامل تر و دقیق تری نسبت به بقیه ی سایت ها درباره این رویداد وحشتناک داده:
http://baharnews.ir/vdciu3ay.t1arz2bcct.html

وندتا

ناشناس گفت...

نوروز بر همگی مبارک
به نظر من برای مشکل ایران یک راه حل وجود داره؛ دفعه دیگه که امکان یک جنبش فراهم شد فرصت را از دست ندهیم. اگه در ایرانیم از پشت مانیتور بلند شیم بریم در خیابان اگه خارج نشین هستم بلیت بگیریم برگردیم ایران به جنبش کمک کنیم. بشینیم در خیابان آزادی و چند روز همانجا بمانیم به هر قیمتی. وگرنه ببخشید هر کس که دلش میخواد اسرائیل و آمریکا حمله کنند و ایران و ایراتی را نجات دهند زر مفت میزند. آنها ما را بدبخت تر مثل افغانستان و سوریه و عراق می خواهند.
در ضمن اینکه خانواده بوش فرهیخته و آدم حسابی هستند هم بسیار با مزه بود!
نسیم

ناشناس گفت...

نوروز را به دلقک و همه ی باشندگان سیرک شادباش می گویم
فقط از دوستانی که به فکر دموکراسی واراداتی از طرف دوستان آمریکایی عربستانی !!!! و اسراییلی هستند در عجبم و امیدوارم بزودی آن ها را در خیابان آزادی در حال فریاد زدن برای آزادی و مدرنیته ببینم به جای آنکه در حال نق زدن در پشت رایانه هایشان برای کری و اوباما تعیین تکلیف کنند که برنامه موشکی ایران را هم در مذاکرات بگنجانند با نه!!!
پری سا

ناشناس گفت...

اینکه ما گناه عقب ماندگی خود را به گردن دیگران می اندازیم هم خیلی بامزه است ، اصولآ ما ملت فقط منافع شخصی خود را می بینیم و انتظار داریم یک مغز خر خورده ای از راه برسد ، از جان و مال خود هزینه کند و ما را نجات بدهد از چیزی که خود باعث آن هستیم ، این هم صرفآ به این دلیل است که ما ملت خیلی تیز و زرنگ هستیم ، ارواح خیکموون .

بهروز - س گفت...

چشمم آب نمی خوره که توافق پایداری صورت بگیره با ایران ، اوضاع بطور عجیبی ، قمر در عقرب شده .

ناشناس گفت...

ظا هرا یه عده. یا شاید هم چه می دانم عده زیادی دو زاریشان نمی افتد. یه چیزی فهمیدند که ادم باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند اما نمی گو یند با کدام ساز و کار. دوستمان وند تا پیشنهاد درستی می دهد. و ان اینکه مسائل حقوق بشر باید در جریان هسته ای در نظر گر فته شود. کجای این حرف مشکل دارد. من نمی دانم. ظاهرا کسانی که پشت سر جناب میر ویس بودند ، از هر چه مربوط به حقوق بشر است،متنفرند! البته حق دارند. چون مزه اسلام ناب تا ته حلقوم مبارکشان فرو رفته و برگشت نا پذیر است. چون هنوز لکه سبز دزدیده شده از امام زاده ها هم زینت بخش مچ دست مبا رکشان هست! و با لکه سبز می خواهند حکومت عوض کنند! اقا جان شما اول محبت کنید فکرتان را عوض کنید تا برسیم به مو ضوعات بعد. شما هنوز در ار مان های اولیه انقلاب اسیری، چی رو می خوای عوض کنی؟ عقل هم خوب چیزی است. مردم مگه نیومدند تو خیا بون. مگه کشته نشدند. چیزی عوض شد؟ بلیت بگیریم بیاییم ایران به جنبش کمک کنیم. زنده باد سیب زمینی! حاج خانم اگر به این سا دگیها بود.خیلی وقت پیش شده بود. تازه با کدام جنبش و به رهبری کی؟.. یکی دیگه از دموکراسی وار داتی می نا لد! مثه اینکه تا کنون دموکراسی محصول خلیفه عمربن ا لخطاب بوده. ان یکی دیگه می گه ما عادت داریم بد بختی خود مان را گناه دیگران بندازیم. لابد حضرت عمر که تشریفش را اورد، دیگران نبوده و خودی بوده. البته جزو خودی ها بوده. انقلاب مشرو طه را عمه من به بیرا هه کشاند. انقلاب 57 را هم خود مان به بیراهه کشیدیم. و غرب و امریکا و دیگران تا کنون هیچ د خالتی در امور این کشور ندا شته اند. سا زما نهای جا سوسی همه از دم بیکار بوده اند. بیچاره جمهو ری اسلامی هم هیچ دخا لتی در هیچ کجای جهان نمی کند.عزیز من شناخت درد نیمی از درمان است. امروز بچه های کو چو لو هم می دانند مشکل ما چیست. عقب ماندگی بخش قابل توجهی از مردم. عقب ماندگی فکری. غوطه خوردن در اوهام و خرافات. خوب این گوی و این میدان. بفرما مردم را روشن کن. ما هم دلمان می خواهد مردم با قوه و قدرت خودشان به خوا سته ها یشان برسند. مگر اینقدر عقلمان کم است.؟ اما چگونه. با کدام ابزار؟ شما با کروبی می خواستی انقلاب کنی؟ عزیز دنیای سیاست دنیای بده بستان هست. باید با کمترین هزینه و در وقت منا سب و با شرایط صد در صدی به خوا سته ها رسید. الان موقع خوبی است. شما چطور از صدای بمب می ترسی. ولی از حمام خون نمی ترسی؟ مردم بیایند در میدان ازادی. لابد این اخوندای دلرحم هم دلشان به رحم امده حکومت را دو دستی به تو می دهند. اینها کسانی را از سر راه برداشتند. که هزاران امثال تو در مقا بلشان عددی نبود. کجای کاری گرامی. باید راهی جستجو کرد. بله، اگر بتوانی طی چند سال دیگه فکر این ملت را عوض کنی ، بیا تا با هم صحبت کنیم. مانی

ناشناس گفت...

حالا پنج شنبه ظریف می دود لوزان و سراسیمه می گوید ما بالخره خ.ر را راضی کردیم تا شرایط شما را بپذیرد (دوباره وزیر امور خارجه فرانسه تعجب خواهد کرد)ولی احتیاج به زمان بیشتری داریم تا در این باره مفصلا گفتگو کنیم! بعد دوباره بر می گردند سر میز و حالا کش نده و کی کش بده بعد هم مجددا سه ماه دیگر خامنه ای یک سخنرانی دیگر خواهد کرد و دوباره به پایان زمان خواهیم رسید. دوباره ظریف پا در میانی خواهد کرد و به طرف های غربی خواهد گفت خوشبختانه روزنه های امید خیلی خوبی باز شده که ما می توانیم به تفاهم برسیم ولی همانطور که می دانید این حوزه وسیعی از اقداماتی است که بایستی با تفاهم طرفین صورت گیرد لذا باید وقت کارشناسی بیشتری روی آن صورت گیرد! لذا اگر موافق باشید 6 ماه دیگر آنرا تمدید کنیم و این داستان ادامه دارد.....!

ناشناس گفت...

مانی
اگر جنبش رهبر مناسب ندارد تقصیر خود ما ملت است چرا کس یا کسانی مناسب از دل این همه نیروی ناراضی و اپوزیسیون درست نمیشود. نکند قرار است آمریکا و اسراییل حمله کنند و خودشان هم یک دولت فرهیخته برایمان انتخاب کنند؟ بله جنبش 88 شکست خورد به خاطر همین بی رهبری من آنجا بودم. حاج خانم هم نیستم. من چند سال بعد به استرالیا مهاجرت کردم. اینجا یادم گرفتم که حقوق بشر خالی بندی بیش نیست. تا دهه شصت میلادی اینجا قانون white policy رسما وجود داشته آنوقت میامدند به شاه گیر میدادند که چرا دموکراسی و حقوق بشر نداری! نه جانم دعوا دعوای قدرت است. آمریکا و اسراییل یک ایران مهار شده میخواهند چه کار دارند که برای ما دل بسوزانند. شما هم لازم نیست بلیت بگیری برگردی ایران!
صدای بمب؟ یعنی آمریکا میاد سه جا را بمباران میکند و آخوندها تسلیم میشن؟ نه جانم ایران را با خاک یکسان میکنند همان کاری که با عراق کردند تمام تاسیسات و زیربناها رانابود میکنند به تبع آن گروهای رادیکالیزه پدید میاید که هر گوشه از شهر و جاده برایت بمب انتحاری میترکاند! اسراییل هم در حالیکه در دلش قند آب میشود ابراز تاسف میکند. ا
اگر فکر میکنی مردم یعنی اکثریت هنوز فکرشان برای انقلاب کردن عوض نشده پس چطور توقع داری با حمله نیروی خارجی همه فکرشان عوض شود و گروهای به قول دلقک تیفوسی ها ، انتحاری نشوند. عجب!
نسیم

ناشناس گفت...

با ارزوی سالی پر برکت برای همه .
از ته دل علاقه مندم این توافق عملی بشه وگرنه این خیانت به بشریت هست.لحظات حساس ونفسگیری هست.
حزب الله

ناشناس گفت...

در جنگ سال 2003 آمریکا در عراق در عرض 3 هفته ارتش و دولت عراق نابود و صدام حسین دستگیر شد...حالا من نمی دونم آمریکا چطور تونست در عرض این سه هفته کشوری با وسعت عراق رو "با خاک یکسان" کنه. آمریکا حتی تلاش کرد قبل از این سه هفته مستقیما با بمباران کاخ های محل زندگی صدام و کشتنش موجب اتمام سریع تر جنگ بشه...اصولا ارتش عراق مقاومت چندانی از خودش نشون نداد که نیاز بشه آمریکا، عراق رو با خاک یکسان کنه...بیشتر خرابی ها و خسارت ها پس از سرنگونی حکومت صدام و با درگیری گروه های نظامی شیعه ی تحت حمایت ایران و گروه های سنی و نظامیان بعثی باقیمانده از زمان صدام بر عراق تحمیل شد...مردم بیگناهی که در اثر این درگیری های فرقه ای کشته شدن بیشتر از مردم بیگناه کشته شده با بمب های آمریکا بودن.
مث اینکه تبلیغ شبانه روزی رسانه های جمهوری اسلامی کار خودش رو کرده و این تصور هست که آمریکا در عراق مشغول قصابی مردم و بمباران بیمارستان ها، راه ها، خانه های غیرنظامی، ساختمان ها، کارخانه های غیرنظامی و... بوده! آمریکا اگر هم میخواست اینکار رو بکنه در وسعتی به اندازه ی عراق به حداقل یک سال زمان نیاز داشته تا بتونه همه ی اینا رو "با خاک یکسان" کنه...
آمریکا در این جنگ اولویتش رو گذاشته بود به بمباران واحدهای نظامی، پادگان ها، مراکز فرماندهی نظامی و فرودگاه های نظامی...آمریکا وقتی توانست به راحتی تنها با بمباران این مناطق و مراکز فرماندهی، قدرت واکنش و دفاع نیروهای نظامی عراق رو بشکنه و در عرض مدت کوتاهی به بغداد برسه چرا باید مشغول بمباران زیرساخت هایی میشد که می دونست باعث متزلزل شدن حکومت بعدی عراق خواهد شد؟

اما در مورد رهبری جنبش های اجتماعی...آیا جنبش های اجتماعی در تونس، مصر، یمن، سوریه، لیبی و اوکراین رهبر داشتن؟...شما در واقع با منوط کردن واکنش و وظیفه ی خودتون به داشتن رهبر از خود سلب مسئولیت می کنید...

شما که به یک کشور ثروتمند و آرام و برخوردار از حقوق انسانی مهاجرت کردین و کشور خودتون رو پسند نکردن به من بگید آیا در صورت ترتیب دادن یک تجمع اعتراضی در همون کشوری که نمی پسندید احدی به شما معترض خواهد شد؟ آیا اگر شما در رسانه ها یا در فضای مجازی بدترین انتقادها رو علیه نخست وزیر استرالیا بکنید، احدی مزاحم شما خواهد شد؟ همینکار رو آیا می تونید در ایران علیه مثلا خامنمه ای انجام بدید؟ در بهترین حالت سرنوشتی مانند ستار بهشتی پیدا خواهید کرد که بعد از کشته شدن دادگاه های نمایشی علیه قاتلش برگزار کردن و در بدترین حالت مانند ده ها و صدها آدم دیگری که بیصدا به قتل رسیدن یا اعدام شدن...آیا در استرالیا هم مانند ایران شهادت شما نصف شهادت مردان ارزش داره آیا نیاز هست جهت خروج از کشور از همسر خود اجازه بگیرید آیا حق طلاق فقط برای همسر شماست آیا همسر شما جرئت میکنه دست روی شما بلند کنه بدون اینکه پلیس بازداشتش نکنه آیا ارثیه شما کمتر از همه مردان و پسران دیگر در نظر گرفته میشه آیا حق داشتن یا نداشتن حجاب از سوی حکومت به شما اجبار میشه؟...شما که به استرالیا طعنه میزنید آیا وضع همین ایران خودمون رو در مثلا 1-2 قرن پیش می دونید؟ مردم در بدترین وضع بهداشتی و اقتصادی زندگی میکردن وضع آگاهی های فرهنگی و اجتماعی مردم هم که صفر بود بیسوادی و خرافات بیداد میکرد، حتی راه درست و حسابی هم بین شهرها وجود نداشت و زنان هم که جزو آدم محسوب نمیشدن، برده داری و کنیز داری در ایران تازه در 85 سال پیش ممنوع اعلام شد...بعد هم اصولا هر مهاجری که به کشور دیگری مهاجرت میکنه حتی اگر حق شهروندی اون کشور رو هم کسب کنه به هر حال یک خارجی هست در همین ایران هم هنوز ما دیدگاه های به شدت فاشیستی و ریسیستی داریم درباره ی خارجی هایی مانند افغان ها، هنوز بسیاری از ایرانی ها وقتی درباره اعراب صحبت میکنن به صورت توهین آمیزی اونا رو سوسمارخور خطاب میکنن...بدترین و پست ترین کارها به افغان ها سپرده میشه...استرالیا هم یک کشور به شدت مهاجر پذیر هست هر کسی هم جای دولتمردان اونها بود قوانین سختی رو علیه مهاجران تصویب میکرد...

اما در مورد فرهنگ ایرانی...فرهنگ ایرانی حتی همین الان هم از مشکلات زیادی رنج میبره: دروغ و ریاکاری، حقه بازی، پدرسالاری، محدود کردن زنان، دلالی و یک شبه به ثروت رسیدن، چاپلوسی و... همه اینا در بالاترین درجه در ایران وجود داره...فساد اداری هم که نیازی به یادآوری نداره...آیا فساد اداری و فرهنگ اجتماعی استرالیا رضایت تون رو جلب نکرده که طعنه میزنید به کشوری که خودتون برای مهاجرت انتخاب کردین؟

وندتا

ناشناس گفت...

وندتا
لطفا موجز بنویسید. لعنت به جمهوری اسلامی که بعضی حاضرن به وطنشون حمله نظامی بشه. بابا در استرالیا مردم سیاسی نیستند و از تحت تاثیر مدیا هستند. خیلی پیچیده هست. اگر ایرانی بهت حق میدم تصورات دیگری داشته باشی.
عراق هم در چندین سال تحریم بعد از جنگ اول خلیج فارس تا قبل از حمله نهایی نابود شده بود جناب
نسیم

ناشناس گفت...

فک نکنم تحریم (بدون موشک و بمباران) باعث بشه کشوری با خاک یکسان بشه...در مورد ربط دادن حقوق بشر و حقوق انسانی به سیاست هم دقیقا تصورات شما اشتباه هست خیلی از حقوق انسانی که در کامنت قبلی ام اشاره کردم و شما پاسخی ندادین اصلا ربطی به سیاست ندارن و شما در استرالیا از این حقوق بهره مند هستید و در عین حال از کشور میزبان تون هم می نالید!...

امیدوار هستم این حکومت بدون جنگ سرنگون بشه...اگر اوباما توافق رو منوط به شرایط حقوق بشری میکیرد نهادها و فعالان مدنی ایران دوباره تقویت و فعال میشدن و موتور جنبش اعتراضی دوباره روشن میشد در اونصورت خودمون این جونوران وحشی رو سرنگون میکردیم...

و در نهایت لعنت به کسانی که حاضرن جمهوری اسلامی بر سر کار باشه که خساراتی بدتر از جنگ تحمیل مردم ایران میکنه (طبق اظهارات سه تن از اساتید دانشگاه تهران منتقد علیه مذاکرات هسته ای که گفتن موضوع هسته ای خسارتی بیش از جنگ ایران و عراق به ایران وارد کرده)...

وندتا