۱۳۹۶ شهریور ۱۴, سه‌شنبه

فوتبال ایران و سوریه پیکر محسن حججی قربانی جشن عید رهبر را پنهان کرد!

Image result for ‫فوتبال سوریه و ایران‬‎

 ضرب المثل تب تند و عرق زود شامل حال جسد بی سر شهید محسن حججی شد؛ و بر خلاف تبلیغات پرحجم تا روز جمعۀ گذشته راجع به بازگرداندن آن به ایران و تشییع جنازۀ باشکوه؛ که تمام فضای خبر رسانی حکومتی ایران را قبضه کرده بود؛ یکباره سکوت خبری محض بر آن چیره شد و بعد از اطلاعیۀ کوتاه سپاه راجع به تعویق افتادن تشییع جنازه دیگر حتی یک کلمه - با تأکید بر یک کلمه - خبر و اطلاع هم روی میز خبرگزاری های مختلف نرفت و گویی نه شهیدی بوده و نه قراری برای تجلیل از او. نگاهی کرده ام به واکاوری علت آن. نه از این جهت که پس و پیش شدن عرفی یک مراسم تشییع - حتی از قهرمانان ملی! - خود بخود مهم باشد. بلکه از این منظر که به هموطنان حزب اللهی و دل در گرو شریعت خامنه ای آدرس بدهم که چطور در تفکرات توتالیتاریستی سیاست و قدرت تنها معیار بد و خوب و بموقع یا غیرموقع شدن هر امری است و مواردی مثل شرع و خدا و دین و هرچه باید فقط در خدمت قدرت و حفظ و تقویت هژمون سیاسی حاکم بالفعل باشد. چه آنکه طبق آموزه های اسلامی  دفن مرده - از هرنوع آن - در اولین فرصت ممکن بعد از مرگ نه تنها واجب است بلکه عدم دفن مرده بدون دلیل شرعی حرام هم است.

1- تعویق حمل و تشییع جنازۀ مرحوم حججی یک تصمیم سیاسی با طعم فوتبال بوده است که محتمل پیشنهاد سوریه و اسد بوده و مورد استقبال سپاه و خامنه ای قرار گرفته است. زیرا تشییع جنازۀ با آن ابعاد ملی و احساسات برانگیخته تا قبل از روز جمعۀ گذشته راجع به سربریده شدن حججی؛ بضرر سوریه بود و احتمال زیاد داشت که تا سکوهای استادیوم آزادی هم امتداد پیدا کند و باعث بروز مشکلات بیشتری بشود. زیرا علاوه بر اینکه کسر قابل توجهی از مردم - تماشاگران فوتبال - نگاه مثبتی به جنگ در سوریه ندارند حزب اللهی های هوادار خامنه ای و محور مقاومت هم نسبت به خود کشور سوریه و شخص اسد حساس نیستند و چه بسا خیلی هایشان از کشته شدن هموندان و همرزمان شان برای دفاع ناگزیر از رژیم سکولار و عرق خور و بی حجاب اسد هم نارضایتی خفته ای دارند. لذا تشییع جنازۀ محسن حججی در روزهای پیش از مسابقۀ فوتبال بین ایران و سوریه غلیان احساسات ضد سوری را هم بیشتر عملیاتی می کرد و محتمل بود قبل، در حین و بعد از بازی حوادثی را رقم بزند.

2- برای خاطر همین هم است که برخلاف انتظار محافل سیاسی و ایدئولوژیک؛ تیم فوتبال سوریه با هیچ خوش آمد مهمی در ایران مواجه نشده است و حتی تلویزیون رسمی خامنه ای هم از شکست سوریه هواداری و تبلیغ می کند و همۀ اصولگرایان اردوگاه خامنه ای هم سکوت همراه با بی اعتنایی را پیش گرفته اند. در حالیکه همانطور که گفتم در سیاست های مبتنی بر ایدئولوژی هیچ چیزی غیر سیاسی نیست و همۀ امور فقط باید در جهت تقویت ایدئولوژی حاکم برنامه ریزی و دستکاری و اجرا بشوند. و چه کسی است که نداند صعود تیم ملی سوریه به جام جهانی چه گزینۀ بی بدیلی است اولاً برای وحدت سوری ها و ثانیاً برای محبوبیت و تثبیت قدرت اسد و از آنجا بنفع وجهۀ خامنه ای در منطقۀ عربی است. 

3- دیروز خبر آمد که وزارت ورزش 2/5 میلیارد تومان به حساب فدراسیون فوتبال واریز کرده است. این خبر نشان می دهد که دولت روحانی هم وارد بازی شده و نمی خواهد تبعات باخت محتمل تیم ملی ایران به سوریه دامن دولتش را بگیرد. زیرا اولاً وزارت ورزش طبق وظایف سازمانی اش به فدراسیون ها - از جمله فدراسیون فوتبال - بودجه و پول می دهد و هیچگاه هم آن را در رسانه ها اعلان و دادار دودور راه نمی اندازد. ثانیاً معمولاً در هنگام اعتراض مربیان و بازیکنان اینکار را انجام نمی دهد تا از اتهام باج دهی تبری بجوید و پرداختش را هم پنهان و هم با توجیهات اداری انجام می دهد. در حالیکه این پول کلان - در معیار نحوۀ پرداخت های وزارت ورزش به فدراسیون ها - 2/5 میلیارد تومان؛ در پی اعتراض شدید کیروش و بازیکنان تیم ملی به عدم پرداخت پاداش صعود به جام جهانی و با هدف رضایت آنان و جلوگیری از انداختن توپ باخت بعد از بازی به زمین دولت پرداخت شده است.

4- اگر این تحلیل درست باشد باید منتظر کلید خوردن مجدد پروژۀ مراسم محسن حججی از امشب باشیم. اما در مورد خود بازی فوتبال هم نظرم این است که احتمال برد سوریه زیاد است و بازی پربرخوردی خواهد بود و تعجب نخواهم کرد اگر بازیکن اخراجی هم از طرفین داشته باشیم. زیرا اولاً سوریه بجان خواهد زد و بازی کردن با چنین تیم هایی بسیار سخت و فراتر از فقط تکنیک و تاکتیک است. ثانیاً بطور پیشینی هم سوریه برای ایران حریف سختی است چون عراق و سوریه تنها دو کشور عربی منطقه هستند که هم از نظر فیزیکی و هم از جنبۀ نوع فوتبال به ایران شباهت زیادی دارند و ایران همواره با این دو تیم به مشکل برمی خورد. درست است که سوری ها را اغلب برده ایم اما این هم حقیقت دارد که این بردهایمان اغلب کم گل و با یک گل بوده است و سوریۀ امروز نمایندۀ ملت جنگ زده ایست که اگر ما آن ها را مسبب کشته شدن حججی ها می دانیم بسیاری از آنان نیز خامنه ای و ایران را آتش بیار جنگ در کشورشان می شناسند. خودم دلم نمی خواهد که رکورد ایران خراب شود. اما اگر سوریه ببرد برای ملت سوریه خوشحال خواهم شد. یا...هو 

۵ نظر:

ناشناس گفت...

به احترام این پست کلاه از سر بر می دارم. چیزی شد که شما گفتید. مخصوصاْ مساله ورود بانوان و حواشی آن مساله ایران-سوریه را تا حد زیادی لوث کرد و این بدترین وقت برای تشییع پیکر شهید حججی بود. این یکی از بهترین تحلیل های شما بود.

ناشناس گفت...

من هم به احترام عينى كردن مثال گوز و شقيقه و ربط فى مابين اين دو پديده توسط دلقك، كلاه ندارم كه از سرم بردارم! بجاش ايستاده با ريتم شيش و هشت دست ميزنم و قر ميدم (چشمم كور). # فلسفه_ليبراليزم #ليبراليزم_فلسفى #حالا هر چى #علل پديده ها در مواجهه با معلول فلسفه اكت هاى سياسى #پاچه خور #بادمجون دور قاب چين

Dalghak.Irani گفت...

همانطور که گفته بودم گریۀ شادی سوری ها بیشتر از تردید متأسف ایرانی ها در من اثر کرد و من ملت رنجدیدۀ سوریه را مستحق دریافت این پاداش نصفه نیمه - تا دوماه دیگر و پایان پلی آف ها - آمید داشتم و امیدوارم موفق بشوند جشن شان را کامل کنند و در روسیه حاضر بشوند. کی روش با همۀ خوبی هایی که دارد خودخواهی و لجبازی های خودش را هم دارد و استفاده از بازیکنان ناآماده و حتی بدون باشگاه - عزت اللهی در کره و علی کریمی در امروز تهران - عامل اصلی عدم پیروزی در کره و از دست دادن رکوردها در تهران شد و البته من اگر بجای او بودم از محمد انصاری هم در این بازی استفاده نمی کردم زیرا محمد یک مؤمن دیندار بالفعل است و احتمال نزدیکی فکری (ایدئولوژیک) او به مظلومیت سوری ها و دچار تزلزل و تردید شدن در جنگیدن تمام عیارها دور از واقعیت نیست. البته من فقط توصیف می کنم و الا خودم پرسپولیسی تیر هستم و محمد انصاری را هم خیلی دوست دارم و هم او را یکی از سالم ترین و با اخلاق ترین بازیکنان فعلی فوتبال در ایران می دانم. یا...هو

ناشناس گفت...

شاید علت تاخیر در تشییع جنازه نزدیک بودن عید غدیر هم بوده و نخواستند عیش مردم را عزا کنند بلافاصله بعد از اونت هم محرم شروع میشه و تشییع در حال و هوای محرم موجب بهره برداری بیشتر تبلیغاتی میشه

ناشناس گفت...

فکر نمی کنید موجش دیگه خوابید؟ موج مردمی رو که نمیشه برای فوتبال یه دقیقه خاموش کرد و بعد دوباره روشن کرد. ضمنا این جناب نابغه فوتبالی که شما معرفی کردی دروازه بان روی زمین بود توپ رو زد بیرون! حالا چون پرسپولیسی هستید میگم اگه یه پاس گل سوم رو میداد میشدیم 3 تا و گل بعدی اثری نداشت.