۱۳۹۶ شهریور ۸, چهارشنبه

امید من به مثلث سلمان و صدر و صالح است. بلکه حسن روحانی را هم یک هولی بجلو بدهند!

Image result for ‫مقتدی صدر‬‎


1- از چهار سال پیش گفته ام که مقتدا صدر را تعقیب کنیم برای تغییرات مثبت در ایران و چندماه پیش هم تذکر داده ام که محمد سلمان بعد از صعود به جانشینی پدرش سیاستمدار عاقل تری شده و از تندی جوانی اش کاسته خواهد شد. و حالا خوشحالم که هر دو آدرسم درست بوده و هم آقای صدر جوان در حال ایدئولوژی زدایی از شیعه است و هم سلمان جوانتر در حال متحول کردن سلفی ها و مهمتر اینکه علی عبدالله صالح کبیر بنیانگذار یمن مدرن هم به این دو پیوسته و بزودی شاهد تبعات مثبت این هماهنگی سکولار در منطقه خواهیم بود و محتمل است که بتوانند حسن روحانی بسیار محافظه کار و دست به عصا را هم یک هول کوچکی بدهند بسمت وفای به عهدی که با ملت مدرن ایران امروز می بندد و فردا فراموش می کند.

2- بدیهی می دانم که عوامل متعددی در شکل گیری تصمیم به ایدئولوژی زدایی از دین دخیل بوده است. اما مطمئن هم هستم که  این مقتدا صدر عراقی بوده که با توصیه اش به محمد بن سلمان چرخ این ایدئولوژی زدایی را تا آنجا روغنکاری و روان کرده که سلمان به وزیر خارجه اش دستور مصافحه با ظریف بدهد و شایعه خبر درخواست میانجیگری وزیر خارجۀ عراق هم در همین بستر روییده است. و چه می گویم که حتی باور دارم که نزدیک شدن عبدالله صالح یمنی به عربستان و اختلاف با حوثی ها هم مستقیم یا غیرمستقیم در این مسیر اتفاق افتاده است. کمی توضیح می دهم. 

3- مقتدا صدر که از چهار سال پیش تصمیم به ترک اسلام سیاسی گرفت - و من تنها مفسری بودم که آن را برای شما نوشتم (اینجا) - یک شبکه ای ارتباطاتی با مراجع همفکرش - آیت الله سیستانی در عراق و برخی مراجع عمدۀ غیر سیاسی در قم و محتمل با احتیاط با دولت روحانی در ایران - را عملیاتی کرد که هدف عمده اش سیاست زدایی از دین و سکولاریزه کردن بهداشتی حکومت عراق و جلوگیری از نفوذ ایدئولوژی خامنه ای در حکومت عراق بود و است و این پروژه با کندی اما مستمر در حال پیشرفت بود و است. سفر صدر به عربستان و دیدارش با محمد سلمان این فرصت را به دو رهبر جوان داد که هماهنگی های بیشتر و بهتری برقرار کنند و افکار یکدیگر را هم پالایش و هم تکمیل کنند. 

4- چنین باور دارم که در دیدار مقتدا صدر دارای قدرت زیاد بالقوه در عراق و شیعیان و محمد سلمان دارای قدرت زیاد بالفعل در عربستان و سنیان جمع بندی های خوبی بدست آمده است. نتیجه ای که از بحث های ایندو بدست آمده مؤید این است که محمد سلمان تصمیم گرفته است که مقابله با سیاست منطقه ای خامنه ای - بویژه در سوریه و لبنان - را فعلاً از دستور کار خودش خارج کند. چون به این نتیجه رسیده است که اولاً مقابلۀ سیاسی در سوریه با ایران متولی های گردن کلفتی مثل امریکا و روسیه و اسرائیل دارد و نیازی به بازیگری خط مقدم عربستان (که خودش هم متهم به حمایت سلفی ها در سوریه است اولاً و بیش از اندازه در مظان اتهام همکاری با اسرائیل در افکار عمومی توده های عرب قرار خواهد گرفت ثانیاً) نیست و بهتر است تمام توجه و استراتژیش را معطوف به منطقۀ نزدیک (خلیج فارس و یمن) بکند و در این راه هم هردو طرف عرب جوان سعی کنند که بیشتر روی ایدئولوژی زدایی از دین - در هر دو شاخۀ شیعه و سنی - تمرکز بکنند و تمام نیروهایی از دو طرف - مثل حوثی ها و القاعده و داعش و امثالهم - را به انزوا کشانده و پرو بالشان را قیچی کنند. 

5- چیزی که از این استراتژی جدید بیرون آمده متقاعد شدن سلمان به برقراری ارتباط محتاط با دولت روحانی و تقویت مواضع او در مقابل ایدئولوژی آیت الله خامنه ای بوده است. بعبارت رساتر توضیحات مقتدا صدر از پیچیدگی های سیاسی ایران و جدی بودن شبکه ای از روحانیان شیعۀ ایرانی که خواستار سکولاریزه کردن مجدد مذهبشان هستند محمد سلمان را متقاعد کرده است که اگر هم با اکراه و ناباور از تندی قبلی خود در یکپارچه دیدن حکومت ایران دست بردارد و با بخش انتخابی قدرت در ایران وارد تماس و مذاکره شود با این تعهد و قول مقتدا صدر که اتصال محمد سلمان و روحانی خواهد توانست انفعال ایدئولوژیک فعلی خامنه ای در منطقه را بازهم ضعیف تر و ضعیف تر بکند تا روحانی نیز بتواند تندروان داخل ایران را بیش از پیش به حاشیه براند.

6- بنظرم می رسد که این استراتژی جدید عربستان و عراق - حیدرالعبادی نخست وزیر عراق قطعاً با افکار سیستانی و صدر موافق است - می تواند موفق بشود مشروط به اینکه حسن روحانی هم کمی جسارت بیشتر بخرج بدهد و از این موقعیت طلایی که بزودی وارد فازهای اجرایی خواهد شد - برگشتن سفیر قطر حتماً با عدم مخالفت عربستان انجام شده است - بهره برداری لازم را بکند و مذهب ایدئولوژیک را تضعیف بکند. البته به حسن روحانی خوشبین نیستم. زیرا او یا نمی خواهد و اگر می خواهد بسیار محتاط و محافظه کار عمل می کند و یا واقعاً شناختی از چگونگی رهایی از دین ایدئولوژیک را درک نکرده و نمی کند. زیرا که من قبلاً هم بارها مثال زده ام که ایدئولوژی از جنس مس یا آلیاژهای نرم نیست که با چکش کاری بتوان آنرا تغییر فرم داد. بلکه جنس ایدئولوژی از چدن است که فقط به مته کاری باید کنده شده و تضعیف شود و نهایتاً وقتی به اندازۀ کافی نازک شد با ضربات آخر در هستۀ مرکزی بشکند و خرد شود. اینکه روحانی گمان می کند که مثلاً در مورد مدیریت های عالی برای زنان و غیر شیعیان گذشت زمان مراجع قم را نرم خواهد کرد خیال خام و آرزویی محال است.

7- لذا بدترین خبری که می توانست مرا بیازارد این جملۀ روحانی در مجلس بود که گفت می خواسته سه وزیر زن تعیین کند و نشده است. البته اینقدر جسور نبود که بگوید چرا نشده است. اما - اگر دروغ نگفته باشد که بعید هم نیست - بطور قطع برای راضی کردن مراجع پیر و فرسودۀ قم بوده و حداقل در این مورد خامنه ای مقصر نمی تواند باشد. زیرا او اگر هم روی خوشی به زنان نداشته باشد - که ندارد - حداقل از باب پذیرش وزیر زن در دولت احمدی نژاد نمی توانست با وزیر زن در دولت روحانی مخالفت مانع بکند. اینکه روحانی باز داستان های هزار و یکشب تعریف می کند که فلان می کنم و سی درصد مدیریت ها را به زنان خواهم داد و از این وعده ها حتی در صورت تحقق هم - که بعید است - مثال همان چکش کاری فلز نرم است بجای مته کاری فلز سخت و شکننده. معرفی وزیر زن یک حملۀ سمبولیک به هستۀ مرکزی ایدئولوژی بود که صدها پست یواشکی و بی خاصیت دیگر نمی تواند جایگزینش بشود.

8- راجع به سایر سیاست ها و اتفاقات دوماه گذشته بازهم مجبورم بنویسم. اما برای پرهیز از تطویل در این اولین نوشته فقط به نتیجه گیری همین مطلب بسنده می کنم تا بعد. آن نتیجه هم این است که برخلاف اهن و تلپ های خامنه ای خوشبختانه ایدئولوژی اسلام سیاسی در حال بازهم ضعیفتر شدن است و پرواضح است که هیچ داروی شفابخش سیاسی برای نجات ایران وجود ندارد غیر از سکولاریزه کردن مجددمذهب. و این مهم در حال پیشروی است و عدم بهره برداری بموقع روحانی از این شرایط منطقه ای جدید در تداوم آن خللی وارد نخواهد کرد. اما در سرعت آن تأثیر منفی خواهد گذاشت و بویژه در داخل کشور هم جامعه را اذیت خواهد کرد و هم روحانی و اصلاح طلبان را توأماً بشکست خواهد کشاند. زیرا ایدئولوژیک ها - تندروان انقلابی - یا باید مورد هجوم و زیر ضربات مداوم باشند یا اگر کمترین فرصتی پیدا کنند هجوم می آورند و دمار از روزگار "رخصت دهنده شان به امید آشتی" - تاکتیک بعد از انتخابات روحانی - در میاورند و شکستش می دهند! یا...هو

۳۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام تیمسار، امیدوارم اوضاع به راه باشه. با نا امیدی صفحه رو رفرش کردم و دیدم برگشتی!!!
ممنون که هستی، هنوز نخوندم تحلیل رو البته =)

ماهور

ناشناس گفت...

درود بر تیمسار جان،
خرسند از نوشتار نو شما،
برگردم بخوانم ...

ناشناس گفت...

سلام
خیلی خوشحال شدم از دیدن پست جدید. انشالله سالم باشید و تندرست.
اگر فرض کنیم تا پایان امسال بنا به هر دلیلی نیاز به تعیین جانشین برای رهبر فعلی باشد، غیر از صادق املی که شما خیلی قبل او را یک پتانسیل قوی تشخیص داده بودید، جانشین دیگری متصور هست؟ ایا با پایان این دوره از رهبری خود به خود نظام ایران تغییر نخواهد کرد؟ نقش سید حسن خمینی را چطور ارزیابی میکنید؟
ارادتمند - یزد

ادوارد البی دوم گفت...

آقا شما ما رو نصف عمر کردید!

ناشناس گفت...

بند هفت درست و منطقى نيست،
هيچ فشار عمده اى براى معرفى وزير زن روى روحانى نبود، تنها دليل مردونه بودن دولت روحانى اينه كه هيچ زن قابلى كه با استانداردهاى جمهورى اسلامى همخونى داشته باشه وجود نداره! زن هاى قابل و كاردان ايرانى اصولا و عمدتا سكولار و شُل حجابن و روحانى هم انقدر خنگ نيست كه يه وزارت خونه رو بده دست يه فاطى كماندو زير چادر چاقچو كه نتنها صداى زنان جامعه نباشه بلكه بشه مايع ننگ جمائت نسوان! وزير زن احمدى نژاد رو يادمون نرفته!

ناشناس گفت...

در ادامه كامنت قبلى .....
بند هفت درست و منطقى نيست.
محسن مخملباف فيلمساز، تو هيچ كدوم از فيلماش هيچ نمايى از درون يه خونه كه بخواد يه خانواده رو بتصوير بكشه وجود نداره و اگرم باشه فقط مربوط به جنس مذكر ها ميشه!
يه بار يه خبر نگار همين سؤال رو ازش پرسيد و مخملباف در جواب گفت "اگه من تصوير يه خانواده رو با روسرى به مردم نشون بدم به شعورشون توهين كردم چون واقعيت خانواده اين نيست و بهمين دايل هيچ صحنه اى از داخل خونه كه مؤنث توش وجود داشته باشه رو كار نميكنم" (نقل بمزمون)
روحانى هم وزير زن نداره چون نميخواد بشعور زنان توهين كنه و بنظر من اين كارش جاى تمجيد داره!

Dalghak.Irani گفت...

دوست بسیار نازنین یزدیم.
واقع امر این است که من علاقه به بحث در مورد جانشینی خامنه ای نیستم. و اگر در هنگام معرفی صادق لاریجانی بعنوان جانشین مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق هم راجع به احتمال جانشینی او نوشتم بخاطر این بود که قبل از من اکبر گنجی و کسان دیگری هم این بحث را شروع کرده بودند. زیرا معتقدم که هرنوع گمانه زنی در این مورد کمک به جبهۀ تحجر است از جهت تبلیغاتی و کسانی را بیخودی تیتر می کند. در مورد مرگ خامنه ای و جانشینی او بطور کلی هم اعتقادم بر این است که اولاً با توجه به سلامت ظاهری خامنه ای نسبت به پیروپاتال های نسل انقلابی بحث کمی انتزاعی است و ثانیاً اوضاع جمهوری اسلامی همیشه در عین ثبات متزلزل است و فقط در لحظه های وقوع حوادث روز است که قابل پیش بینی می شود. اینکه وقتی خامنه ای می میرد کدام یک از روحانیان درجه یک فعلی حکومت او زنده باشند و اوضاع جهان و منطقه در کدام وضعیت باشد و دست برتر در حکومت ایران با کدام جناح باشد و سیاستمداران روز کشورهای مهم جهان در اروپا و امریکا چه کسانی باشند و بسیاری فاکتورهای دیگر روز مرگ خامنه ای دخالت دارد و هرنوع پیش بینی و حدس و گمان راه به پیشگویی نوستراداموسی می برد. مثلاً اگر همین امروز خامنه ای بمیرد محتمل است که کسی مثل سعیدی سپاه - روحان هم جوان نسبی و هم بشدت ایدئولوژیک و توتالیتر شانس صعود به رهبری را داشته باشد. در مورد نقش سیدحسن خمینی هم خیلی امیدی به تأثیرگذاری مثبت ندارم زیرا او جاه طلبی پدر بزرگش را ندارد و بدلیل رشد راحت و رانتی و ناز و نعمتی بیشتر اشراف زاده است تا روحانی و روحانی زاده. و الا او اگر اهل چالش و دارای جاه طلبی های سیاسی بود می توانست همین الان هم با پیوستن علنی به مقتدا صدر عراقی هم جبهۀ روحانیان جوان را تقویت کند و هم مثل مقتدا در صدد حفظ خوش نامی خاندان خمینی در تاریخ ایران بشود. مقتدا صدر هم که امروز از موضع ولایت فقیه عول کرده و آن را رد می کند میراث صدری های عراق را دارد که خاندانش مدافع حکومت روحانیان بودند. سید حسن هم می تواند علناً از انحراف آرمان پدربزرگش استفاده کرده و نقب به "دین سیاسی نشدنی است" بزند و راه جدا کردن دین از سیاست را انتخاب بکند. البته او در ذهن به این نتیجه رسیده اما بدلیل شاهزادگی و عدم جسارت و بی جربزگی قادر به کمترین تحرک برای طراحی عملیاتی کردن عقیده اش را ندارد و حداقل تا امروز نشانه ای از اینکه او بتواند در بزنگاه ها اثری مثبت بگذارد در او سراغ ندارم. یا...هو

ناشناس گفت...

امیدتون به ترامپ نیست؟

ناشناس گفت...

چی چی داری میگی آقاااا
ایدءولوژی زدایی از شیعه یعنی چی؟ مثل اینه که بگی گرمازدایی از حرارت مگه میشه؟ فکر کنم منظورت سیاست زدایی از تشیع بوده؟
مقتدی صدر هم نفوذی جمبوری اسلامیه نقش مخالف خون بازی میکنه بهش دل نبند

ناشناس گفت...

مدتی گذشته نوشته بودید احمقانه بودن سیاست های ترامپ هدیه ای به ایدئولوژی منطقه ای خامنه ای است. بعد از گذشت چند ماه نظر شما را در این مورد جویا هستم.

الف گفت...

به به، کجایی تیمسار، نگران شدیم!

ممنونم از مطلبتون. فقط یک نکته رو توجه کنید: جریان صدر در کنار شیعه بودن سکولار که به درستی گفتید، یک رگه تند عربی هم دارد و نزدیکی به شرکای عرب منطقه از این جنبه هم قابل فهم است. عراق به دامن اعراب باز می گردد. و ما مثل همیشه از چسباندن خودمان به دنبال ماتحت آنها «هیچ» چیزی به دست نمی آوریم، چون به محض اینکه کارشان با ما تمام شود، پولی یا سیاسی، تفمان می کنند بیرون. حیف از ایران!
تکمله اینکه اعراب را که گفتم منظور نژادی یا زبانی ندارم، منظورم کشورهایی است که موسومند به این عنوان، سوء تفاهم نشود.

ناشناس گفت...

لطفا در مورد "خوشنامی خاندان خمینی" توضیح بیشتری بفرمایید.

مانی گفت...

درود , چه خوب که نوشتید. از هفته ها پیش که رفتار تازه عربستان آشکار شد به یاد شما و پیش بینی تان بودم. مرسی دوست نازنین.

Dalghak.Irani گفت...

در متن توضیح داده ام که اگر سید حسن جربزۀ شورش علیه میراث غلط پدربزرگش (ولایت فقیه) را داشته باشد ممکن است بتواند فامیل خمینی را از بدنامی تاریخی و خیانت به ایران هم یا برهاند یا تخفیف بدهد. یا...هو

اما در مورد ترامپ مطلب طولانی است و محتمل حوصله بکنم فردا پاسخ خواهم داد. و البته استدلال دوستمان در مورد زنان محجبه بی عرضه اند را قبول ندارم و حتی اگر هم حجابشان مصلحتی - برای مبارزه در داخل سیستم - نباشد بازهم زن زن است و نام زن علیه ایدئولوژی شیعه است و وزارت همان دستجردی هم غنیمت بود و وزارت کسی مثل مولاوردی در آموزش و پرورش می توانست پالس خیلی خوب و قوی بفرستد. یا...هو

هرگونه بی ادبی و توهین و درشت گویی و طلبکاری و ادای شوهرننه ها را در آوردن مطلقاً ممنوع است و من مطلقاً در سوی طلبکار از شما ایستاده ام و بدهی به کسی ندارم و فقط برای دوستان گلم می نویسم و هیچ علاقه ای و اعتقادی به "دارم برای ایران مبارزه می کنم" ندارم و فقط می خواهم که دنیای وب از طرح دیدگاه های نگاه خاصم خالی نباشد که یخ کند. دیدید که امشب بی بی سی هم خبر اولش را مقتدا صدر انتخاب کرد در حالیکه کار مقتدا یک ماه پیش تمام شده بود. خلاصه فکر نکنید که من مثل دلقک سابق هر توهین و چرت و پرتی را تحمل خواهم کرد. این آخری یک انذار کلی است و ربطی به کامنت های این صفحه ندارد و کامنتی هم که مهوع بود را حذف کردم. یا...هو

ناشناس گفت...

زن زن است؟!
دلقك جون كى ميگه نام زن عليه شيعه است؟! اتفاقا ايدئولوژى شيعه پر است از صغرى و سكينه و زينب و فاطمه و معصومه و.... اگه معيارمون پس زدن ايدئولوژى و حركت بسمت مدرنيته باشه، وزير مرد بهتر است از فاطى كماندوهاى زن نماى ضد زن! اينو من نميگم، مسيح علينژاد ميگه كه يكى از برجسته ترين فمنيستاى جهانه. زنى كه تو كابينه قدرت اينو نداشته باشه كه برا پوشش خودش تصميم بگره، چطور ميتونه صداى نصف جامعه ايران باشه!؟ اگه روحانى يه زن بسيجى و همخوان با استاندارد جمهورى اسلامى رو وزير ميكرد، درواقع به تمام زنان مدرنى كه بهش رأى داده بودن توهين كرده بود. اينو خود زن هاى ايرانى ميفهمند!

ناشناس گفت...

باسلام
تیمسار فرموده اید من در سمت طلبکار ایستاده ام و بقیه را بدهکار فرض کرده اید و این در زمانی می باشد که دوباره تازه دست به قلم شده اید و حتی صحبت از حذف کامنت ها فرموده اید البته در مورد حذف کامنت هایی که توهین و حرف های رکیک است این کار هم حق شماست و هم به نفع خوانندگان ولی اگر اقدام به حذف کامنت هایی که برخلاف نظر شماست اجرایی شود دیگر نا خوادگاه از انسانت خودرا حذف خواهید کرد والبته اگر قرار باشد تمام وب نویس ها وصفحه های مجازی بابت نوشتن طلبکار باشند که کل مردم دنیا به خبر 8/30 و بی بی سی و غیر خیلی بدهکارند در ثانی وبی که نقاد نداشته باشد که مفت نمی ارزد اگه قراره شما طلبکارانه بنویسید و عدهای هم برایتان دست بزنند و احسنت احسنت بگویند و شعار این وب این باشد که خود گوییم وخود خندیم پس چه هنرمندیم باشد باور کنید منزلتان پایین خواهد امد پس لطفا بنویسید و نظر دادن را به خوانندگان واگذارید تا انها تشخیص دهند که نگاه شما خالص می باشد ویا خیر پس به عنوان یک انسان فهیم یک مقدار دمکرات تر باشید مثل اوباما

ناشناس گفت...

سلام
ممنون از پاسخگویی شما. مثل همیشه منطقی
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

خوش آمدی تیمسارامیدوارم اونقدر دیر دیر ننویسی

ناشناس گفت...

نه تیمسار جان ! موافقِ کاچی بهتر از هیچیِ شما نیستم .
کاچی معده درد هم میاره که بیا و درستش کن !
سرکنگبین امثال خانم دستجردی از قضا صفرا فزاید .
همون بهتر که وزیر زن انتخاب نکرد . سهنگوی آقای ظریف رو یادتون رفته

Dalghak.Irani گفت...

1- بدیهی است که حرف من راجع به عدم انتقاد و بحث و اظهار نظرات متفاوت خوانندگان نبود و فقط شامل مزاحمان گفتگوهای سالم بود.
2- با همۀ احترام به هم شما و هم نظر مسیح علی نژاد معتقدم که روحانی باید وزیر زن معرفی می کرد که رویکردی ضد ایدئولوژیک اسلامی است فارغ از وزیر زن که باشد. سخنگوی ظریف زن بود که بما هم اجازه می داد او را نقد کنیم و بسخره بگیریم و خواستار تحول فکری و رفتاری هرچه بیشتر زنان بشویم. حالا که زنی در سیبل نیست پس گیری هم در کار نیست و نه زنان به جلو رفته اند و نه ما ابزاری برای ارتباط با آنان از طریق سمبل های شان - هرچند عوضی - داریم. مراجع خیالشان آسوده باشد که کماکان از پشت پرده با زنان حرف بزنند از گوگوش تا دستجردی. زن قالیباف با زن روحانی یک وزن نیستند. چون زن قالیباف جلوۀ بیرونی و رسانه ای دارد که امری مدرن و ضد تحجر است در حالیکه زن روحانی و خامنه ای و ... بدلیل عدم جلوۀ بیرونی در خدمت صددرصد تحجر و حماقت هستند. کمی مسایل را عمیقتر ببینیم. یا...هو

ناشناس گفت...

شما این فرضیاتت هنوز مبنی بر اینکه روحانی توی تیم مردم هست، شواهد نشان میدهد ایشان نقش جاسوس دوجانبه رو بازی میکنه و الان که خرش از پل گذشته بیشتر یک جانبه شده به سمت علمای قم، اونوقت شما از ایشان انتظار داری؟

ناشناس گفت...

تیمسار تو را به اجدادت قسم باز اسم قالیباف نیار الان باز بحثها تبدیل میشه به جدل سر دردانه چشم سبز شما. نبودی یک مدت دلت تنگ شده ها

ناشناس گفت...

جناب تیمسار عزیز
لطفا عکسی با لباس فرم در قبل از انقلاب در این بلاگ قرار دهید تا خاطره کودکی من از افسری که برای جلب پدر اعتصاب کننده آمد و با اینکه می دانست که او در خانه است اما با یک تذکر محترمانه خانه را ترک کرد؛ تداعی شود البته در صورت امکان.

ناشناس گفت...

http://www.isna.ir/news/96060905585/%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D9%86%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85
سیدحسن نصرالله: روش امام موسی صدر را در پیش می‌گیریم

ناشناس گفت...

سلام،
آخه فقط برای دوستان گلت مینویسی خیلی خوبه ولی کی به کی؟ میدونی از پست قبلیت تا کنون چقدر موضوعات مختلف داخلی و جهانی اتفاق افتاده و هر چی سر زدیم خبری ازت نبوده؟

ناشناس گفت...

رقص زیبا و هماهنگ دختر و پسر ایرانی
https://twitter.com/rad7dar/status/903503318286163968

ناشناس گفت...

دلقک نباید به روحانی امید چندانی بست. من از طرفداران روحانی بودم و باید اعتراف کنم که اکثر پیش بینی های شما مو به مو محقق شده است. همانطور که گفته بودین اصلاح طلبان آلوده به فساد و مشغول به روی کار آوردن ژن های خوب آقازادگان و خانم زادگان هستند. در مورد کابینه هم پیش بینی شما درست بود روحانی کابینه ای معرفی کرد که تو ذوق همه و اگر بی ادبی نباشد تودهنی اساسی به رای دهندگان و زنان و اهل سنت و هنرمندان و روشنفکران بود. روحانی ائتلاف با طیف لاریجانی را به هدف حفظ قدرت به برآورده کردن وعده ها و مطالبات مردمی ترجیح داد. یک احضار برادر و جلسه با سرداران سپاه و اولتیماتوم سرداران باعث شد تا روحانی آرا 24 میلیون نفر را به منافع برادرش ترجیح دهد. من خودم بسیار به روحانی امیدوار بودم و دلیل آن هم وعده ها و حرفهایش بود. و به شدت مخالف قالیباف بودم و هستم. منتها گذشت زمان ثابت کرد که بنده در مورد روحانی اشتباه میکردم و شما در مورد قالیباف. من البته از همان اول به اصلاح طلبان هم چندان امیدوار نبودم و امیدم به روحانی به تصور شباهت منش او با رفسنجانی و عملگرایی او بود. ولی مشخص شد که به قول فائزه هاشمی: "روحانی اصلا شبیه پدرم (رفسنجانی) نیست". روحانی آن کسی که من و شما و مردم تصور میکنیم نیست. شما نباید به روحانی ای که منافع لحظه ای برادرش را به یک ملت و کشور ترجیح میدهد امیدوار باشید. به قول زیباکلام در نامه پر از طعنه و کنایه اش به روحانی: "شما به عنوان رئیس جمهور بگویید در مورد کدام مطالبه و مسئله مردم قرار است ایستادگی کنید؟".

پیش بینی شما راجع به فساد اصلاح طلبان هم درست از آب درآمد. ببینید که پدرخوانده مذهبی اصلاح طلبان آیت الله موسوی خوئینی ها چگونه درست در هنگام شروع کار به شورای شهر تهران توصیه میکند که به گذشته شهرداری (در زمان قالیباف) کاری نداشته باشند. او حتی نمی گوید که بررسی کنید و صادقانه اگر فسادی نبود بگویید که فساد نبوده و اگر فسادی بود همه چیز را روشن برای مردم تشریح کنید. او از بیخ ریشه شفافیت را می زند. خب این نشانه چیست؟ تنها تفسیری که از این حرکات اصلاح طلبان میشود کرد اینست که خود اصلاح طلبان نیز تا خرخره غرق در فساد شده اند و به همین دلیل از ترس اینکه فسادهایشان در واکنش به افشاگری های آنها از فسادهای شهرداری برای مردم رو نشود، چنین تصمیم گیری ها و حرکاتی را انجام می دهند. عارف رئیس شورای عالی اصلاح طلبان هم از ژن خوب پسرش دفاع می کند و حرفهای منتقدین رو "افاضه" (مودبانه گوه اضافی!) می نامد. عارف استاد دانشگاه شریف است و پسرش هم از سهمیه ویژه اساتید دانشگاه که می توانند یکی از اعضای درجه اول خانواده خود را به دانشگاه خود انتقال دهند، استفاده کرده و تحصیل کرده است. یعنی پسر ایشان با استفاده از همین سهمیه در دانشگاه شریف مهندسی برق خوانده است! و جالب است که بدانید پسر ایشان دقیقا در زمانیکه پدرش وزیر ارتباطاط بوده، شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی را با دریافت میلیون ها دلار حق الزحمه به ایران آورده است! عارف همان کسی است که در هنگام بستن لیست کاندیداهای شورای شهر تهران در واکنش به اعتراض خاتمی قهر کرده و اعتنایی به او نکرد! چنانکه در نهایت دیدیم که چه اعتراضاتی به لیست شد و جناب عارف تمام این واکنش ها را به آنجایشان دایورت کردند!

....بقیه در کامنت بعدی....

ناشناس گفت...

....ادامه کامنت....

برنامه روحانی و عارف و اصلاح طلبان در ظاهر با نام اعطای 30 درصد از پست های مدیریتی به زنان و جوانان هم هدف پشت پرده اش وارد کردن ژن های خوب پس انداخته شده توسط آقایان و خانم های اصلاح طلب به درون حکومت و منتفع کردن مستقیم این آقازادگان و خانم زادگان از مزایای قدرت است و این برنامه هیچ وقت منجر به ورود جوانان نخبه رانده شده به درون حکومت نخواهد شد. با این اوصاف از دلقک تعجب میکنم که چگونه با وجود پیش بینی های خودش باز امید بسته است به روحانی و اصلاح طلبان. ایدئولوژی حکومت به هیچ وجه تضعیف که نشده است هیچ بلکه با ورود نسل جدید آقازادگان نیروی تازه ای پیدا خواهد کرد و خامنه ای هم با یک آخوند مرتجع جوان دیگر توسط مجلس عقب ماندگان خبرگان جایگزین خواهد شد. حکومت در حال تجدید قوا و سازگار کردن خود با تکنولوژی های جدید است. نسل جدیدی از هنربندان (همانند تتلو) در حال ظهورند که روی نسل دهه هفتاد به بعد تاثیر میگذارند و به نوعی آنها را هدایت میکنند. این گونه از هنربندان زیاد هستند. به قول وزیر اطلاعات، اکثر روزنامه نگاران مشغول همکاری با وزارت اطلاعات هستند. روشنفکران هم سرکوب شده اند و به جرات میشود گفت که هم اکنون در جامعه 80 میلیونی ایران تنها روشنفکری که هنوز زبان سرخش کار می کند صادق زیبا کلام است که البته او هم حد و مرزی برای خودش قائل شده است. من ماه ها پیش در همین وبلاگ گفنم که دلیل ساکت شدن مردم و خوابیدن صداهای اعتراضی خیلی خیلی ساده ست و نیازی به تحلیل های پیچیده و آنالیزهای دانشگاهی نیست. دلیل اینست که نسل معترض یعنی دهه پنجاهی ها و دهه شصتی ها دیگر پیر شدند و سرکوب و سرخورده شدند و نسل های جدیدتر هم همانطور که گفتم وارد بازی "ما سیاسی نیستیم" حکومت شده اند و غرق در موسیقی رپ پر از فحش و کلمات جنسی و رکیک، روابط جنسی، مصرف مواد مخدر (شیشه و گل) و دورهمی و پارتی شده اند. من برخلاف دلقک هم عقیده دارم که این "غیر سیاسی شدن" جوانان دهه هفتادی به بعد هم نه تنها موجب عقب راندن ایدئولوژی نمی شود بلکه موجب بقای طولانی مدت آن می شود. چرا؟ دلیل اش خیلی ساده است و دلقک هم در این پست اش در نقد روحانی به آن اشاره کرده: چون تمام این کارهای جوانان یواشکی است. جوانان سرکوب شده ایرانی به درون خلوت گاه های خودشون خزیدن و به این ترتیب هم موجب نابودی خودشون میشن و هم موجب بر فنا رفتن آینده ایران و دوام و بقای ایدئولوژی.

ناشناس گفت...

جناب تیمسار
بنده با تعاریف شما مشکلات اساسی دارم خیلی هم نمی خواهم بحث کنم که به تجربه سریع عصبانی خواهید شد و یا چیزی به ما خواهید چسبانید یا چهار تا بارمان خواهید کرد بنده هم یک بنده خدایی مثل شما با اعصابی ضعیفتر. البته ممکن است پرسیده شود پس چه مرضی داری که بنویسی؟ انصافا سوال خوبی است اما احتمال بدهید الان سرکار هستم و کاری ندارم و همه رفته اند و باید تا ساعاتی دیگر بمانم این شد که اینترنت گردی می کنم.
اولا: بسیار مشکل دارم با مدرن خواندن مردم ایران
آره همین هایی که هقت قلم آرایش می کنند و بوی فرند دارند و برای قرل فرند پشت چشم نازک می کنند و جماعت نرینه ای که ابرو برمیدارند
همین ها را می گویم
رفتار حال حاضر اینهایی که مدرن می گویید کمترین شباهتی به مردم مردنی که می توانیم مثال بیاوریم ندارد مثل مردم اروپا و آمریکا
مردم مدرن لاابالی نیستند ولی مردمی که در ایران مردن می گویید لاابالی هستند
مثال های بسیار بزنم خدمتتان؟ لاابالی گری و مدرنیسم یکسان نیست
اگر خواستی و عصبانی نشدی مثال خواهم زد

رفتار سعودی ها در سوریه و عراق تغییر محسوسی نداشته
شاهزاده ها و امرای پولدار و گردن کلفت از همان اول درخواست هزینه کردن برای مخالفین داشتند و دارند
آمریکا نگذاشت و نمی گذارد
چرایی این رفتار غربی ها دلایل بسیاری دارد که بعضی ها مشخص و بسیاری نامشخص است
شاید نمی خواهند افغانستان دومین متولد شود
که البته بدتر از افغانستان متولد شد

رفتار غربی ها در سوریه و عراق بنزین گروه های جهادی برای ده های آینده را تامین کرده
از قضا سرکنگبین صفرا فزود

اما و اگر در گفته هایتان بسیار است
اصولا حسن روحانی اعتقادی به تفکیک سیاست چرکین و خشن و مافیای آلوده و خون ریز از مذهب شیعه دارد؟‌ فرمایش شما چنین است
از کجا فهمیده اید؟‌چرا مثال نمی زنید؟‌ اگر جدایی حکومت از وضعیت چرکین جدا شود عره و عوره ظریف و شکم باره ها که ول خواهند بود
یعنی برادر پرزیدنت باید گل لگد کند
قربان شما
اگر یک انصافی درحکومت پیدا شود این همه مفت خور و بی مصرف و شکم باره
باید چه بکنند؟‌ مدیر عامل و شهردار و این همه را ول می کنند؟‌
گفته هایتان مشکل بسیار دارد
ناگفته هایتان هم بسیار است

سورنا گفت...

تیمسار مرندی (دلقک) ، بی بی سی ، مسعود بهنود ، رادیو فردا، اکبر گنجی ، زیبا کلام و ... چقدر این اسامی به یکدیگر نزدیک و وابسته اند. چقدر حرف هایشان شبیه هم است. همگی بوی خیانت می دهند. همگی در یک مسیر حرکت میکنند . همگی یک سیاست و استراتژی را دنبال می کنند و آن حفظ نظام مغدس جَمهوری اَسلامی است البته با کمی رنگ و لعاب مالیدن به آن و حذف ولایت وقیح... همین...

ناشناس گفت...

سلام تیمسار. پدر پروژه شیعه سکولار در هزاره جدید عبدالمجید خویی دوست تونی بلر بود که به فرمان خامنه ای و به دست اوباش مقتدی صدر با شمشیر و قمه در نجف قطعه قطعه شد...

Unknown گفت...

هنوز نوشته‌های جدید شمارو نخوندم
دلتنگ نوشته های شما بودم

تحلیل جمشید برزگر درباره‌ی بازی دیروز بین ایران و سوریه رو که میخوندم پیش خودم گفتم ایکاش تیمسار بود و در این زمینه تحلیل مینوشت. اومدم و خوشبختانه دیدم نوشتید.

نمیدونم چی میشه که یکهو مدتها سکوت میکنید، امیدوارم همیشه قوی مانا و برقرار باشید تا دقیقه نود، تا وقت های اضافه ، تا لحظه ی سوت پایان قوی باشید و سرزنده.