۱۳۹۵ اسفند ۶, جمعه

آقای ترامپ؛ کاری نکن که جهان بگوید صد رحمت به خامنه ای!

Image result for ‫ترامپ‬‎

 موارد دستمایۀ تحلیل های دلقکانه زیاد بوده این چند روز مثل خبر خوب عقب راندن ترامپ از مواضع هیجانی بی برنامه در امریکا تا سخنرانی مهم رهبر جمهوری اسلامی در مجمع دفاع از فلسطین در تهران و خبر بد موضعگیری های ضد ایرانی -  نه ضد جمهوری اسلامی - اردوغان در ترکیه و بهم پیوستگی همۀ این اخبار در قالب کنفرانس امنیتی مونیخ؛ اما واقعیت امر این است که هنوز هم نمی توان با احتمال قطعی در مورد سناریوی خطرناک پیش رو حرف زد و هر انچه هم من می گویم می تواند به طرفة العینی تغییر کند. زیرا که بازیگر اصلی اتفاقات جهان (امریکا) هنوز به ثبات قابل پیش بینیی نرسیده است و ترامپ کماکان کلافه و بی حوصله از "رییس جمهور شدن قطعاً مستلزم کنترل هیجان های شخصی است" نشان می دهد. پس با احتیاط می گویم:

1- نخستین سفر وزیر دفاع امریکا ژنرال متیس به ترکیه اولین سر نخی است که نشان می دهد امریکا قصد دارد اعضای پیمان ناتو را به خط مقدم مقابله با ایران از خط تماس ترکیه بکشاند. زیرا بعد از این اولین سفر ژنرال متیس بود که ما شاهد موضع گیری ضد ایرانی اردوغان در منامۀ بحرین بودیم و ورژن هماورد طلبترش را در سخنرانی وزیر خارجۀ ترکیه در کنفرانس امنیتی مونیخ شاهد شدیم. بعبارت دیگر بنظر می رسد که وزیر دفاع امریکا اردوغان را متقاعد کرده که در ازای تأمین منافع آن کشور در سوریه - از جمله دست برداشتن از اتحاد با کردهای سوری و ... - ترکیه باید خط مقدم جبهۀ ضد ایرانی ناتو را تقویت و بال و پر بدهد.

2- اردوغان اما مثل چندسال قبل و موضعگیری علیه بشار اسد با رؤیای احیای امپراطوری عثمانی؛ این بار هم عجله کرده و در دام امریکایی که خودش هم هنوز نمی داند چند چند است گرفتار شده و بر مبنای یک سری قول های وزیر دفاع امریکا پروژۀ ضد ایرانی اش را آغاز کرده است. اصرار به ضد ایران بودن و نه لزوماً ضد جمهوری اسلامی بودن این پروژه دارم به این دلیل بدیهی که اردوغان هم بعمد و هم ناگزیر ناسیونالیسم ایرانی را جایگزین ایدئولوژی مذهبی کرده است در "چرا با ایران مشکل دارد". او در شعارهای ضد ایرانش نقب می زند به تاریخ و ایران جمهوری اسلامی را به ایران ساسانیان - قبل از اسلام - پیوند می زند و خامنه ای را متهم به "درحال احیای امپراطوری پارس" می کند. همان اتهامی که کشورهای عرب منطقه - و البته غرب احمق هم - حکومت شاه را متهم به آن می کردند و خودشان را می ترساندند.

3- اینکه اردوغان برخلاف اعراب - در ظاهر - هجمه به مذهب سیاسی در ایران را با تاختن بر ملیت ایرانی جایگزین می کند کاملاً طبیعی است. زیرا اردوغان خودش هم از نظر فکری یک اسلام گرای رادیکال سنی است و پایگاه رأی و قدرتش در ترکیه را نیز از توده های مسلمان محروم و کمتر توسعه یافته می گیرد؛ و نه از بخش پان ترک های ارتدکس و مدرن. و اگر بخواهد با شعار دوگانۀ "سنی - شیعه" وارد مجادله با ایران شود دچار تناقض در ایدئولوژی شده و هوادارانش را منفعل و مسئله دار خواهد کرد. چون وقتیکه بگوید شریعت شیعه نباید در حکومت ایران باشد نمی تواند از " شریعت سنت باید در حکومت ترکیه باشد" خودش دفاع بکند. لذا او با انتخاب خطر ناسیونالیسم ایرانی می خواهد هوادارانش را متقاعد به "این یک جنگ مذهبی نیست" بکند و از سوی دیگر بخش افراطی پان ترک ها را نیز به اردوی ملیگرایی تازه اش ملحق کند.

4- بنظرم اما این فرمول در سیاست کار نخواهد کرد. زیرا اولاً باعث یکپارچه شدن کامل حاکمیت جمهوری اسلامی خواهد شد و ثانیاً بخش مؤثری از ملت ایران را هم به همبستگی ملی با حاکمیت جمهوری اسلامی سوق خواهد داد. زیرا ایرانی ها گوشت اسلامی های خودی را هم بخورند استخوانشان را که همن وطنشان ایران است را دور نخواهند انداخت. و هنگام تهدید خارجی با نام "ضد ملیت ایرانی" - بویزه که متجاوز یک همسایه باشد - واکنش یکپارچۀ منفی نشان خواهند داد. این سیاست ترکیه اگر ادامه پیدا کند فقط می تواند به جنگی تمام عیار با ایران در منطقه تمام شود. و این تنها راه جنگ با ایران هم است چرا که اعراب پتانسیل جنگ مستقل علیه ایران را ندارند. بنظر می رسد که این جنگ نیابتی "ترکیه با پشتیبانی ناتو" همان نقشه ای است که ژنرال متیس در ذهن دارد و ترکیه را در بد گردابی گرفتار می کند. گفتم تنها امکان جنگ؛ به این معنا نیست که قطعاً اتفاق می افتد. زیرا هنوز هم معتقدم که جنگ با ایران گزینه در حد هیچ بعید می نماید در وضع فعلی.

5- اما خطر این سیاست امریکا - تشویق اردوغان به خصومت فزاینده با ایران - در احتمال جنگ نیست که مرا می ترساند. بلکه ترس بیشتر و مهمتر من این است که این سیاست باعث احیاء و تقویت مجدد ایدئولوژی خامنه ای و استراتژی منطقه ای او بشود.چرا؟

الف- داعش بعنوان یک تشکل متمرکز و در کسوت یک شبه دولت ماه های آخر عمرش را سپری می کند و ما تا قبل از تابستان آینده شاهد پایان ساختاری بنام دولت اسلامی خواهیم بود . البته این بمعنای نابودی کامل داعش نیست و محتمل یقینی است که داعش نیز چون القاعده و بعنوان سازمانی تروریستی به شرارات های گاه و بیگاه خود ادامه بدهد. اما سقوط داعش باعث این خواهد شد که سنیان سلفی و تندرو اعتماد بنفس خود را از دست بدهند و بپذیرند که توانایی تشکیل حکومت اسلامی مثل مدل شیعۀ آن در ایران را ندارند. در نتیجه توده های سنی بار دیگر و اینبار هم با حسرت و هم با تحسین دوباره متوجه علاقه به جمهوری اسلامی و رهبران آن بشوند. بعبارت دیگر جمهوری اسلامی که بعد از تأسیس در ایران - بویژه در هنگام ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد - الهام بخش توده های عرب سنی شده بود باردیگر این شانس را پیدا بکند که توده های عرب را مجذوب ثبات ایدئولوژیک و استراتژی ضد غرب خود بکند.

ب- در یک چنین آشفته بازاری است که من نطق خامنه ای در جلسۀ دفاع از انتفاضۀ فلسطین را هم بسیار مهم و هم بسیار هشیار ارزیابی می کنم. این نطق که به بهانۀ حمایت از انتفاضۀ سوم یا چهارم - در حالیکه عملاً انتفاضه ای هم در کار نیست و انتفاضۀ چاقوکشی پارسال هم سرکوب شده است - ایراد شده است یکی از بموقع ترین و قوی ترین و ویراسته ترین و مؤثرترین سخنرانی های طول رهبری خامنه ای بوده است. تا جائیکه ایشان شخصاً به این مجمع رفته و نطق نوشته شده و بشدت غلط گیری شده و ویراسته اش را رأساً قرائت کرده است. در حالیکه خامنه ای هیچگاه از روی متن آماده روخوانی نمی کند و حداکثر مکتوبات سخنرانی های او یادداشت سرفصل ها - برای تمرکز بر موضوع - بوده است تا کنون و توضیح و تشریح شفاهی این سرفصل های یادداشت شدۀ قبلی بطور فی البداهه. خامنه ای در نطق چند روز پیشش حتی یک واو شفاهی هم از خودش اضافه نمی کند و فقط متن قبلاً تهیه شده در اتاق فکر استراتژی جمهوری اسلامی را بدقت می خواند. در این متن غیر از یکبار اطلاق "غدۀ سرطانی" به اسرائیل؛ هیچ دولت و گروهی مورد حمله و بی احترامی قرار نمی گیرد و خامنه ای از امریکا با عنوان "ایالات متحده" یاد می کند و از انگلیس خبیث و اشارۀ مستقیم بدولت های منطقه - از جمله عربستان و ترکیه - هم خبری نیست. او نطقش را بر سه کلید واژه تنظیم کرده بود که هرسه کار می کند و بدرستی انتخاب شده بودند:

ب1- اولین کلید واژه مربوط بود به "مقاومت در دفاع از فلسطین خط وحدت و فارق ما با دیگران است". او مشخص کرد که هرکس با اسرائیل مخالف باشد دوست اوست و هر کس دفاع از فلسطین را اولویت نداند دشمن اوست.

ب2- دومین کلید واژۀ خامنه ای مربوط بود به "شکست ایدۀ تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین" او تأکید کرد که به این ایده به اندازۀ کافی فرصت داده شد. اما موفق نبود. زیرا امریکا در اعلام نقش میانجی برای خودش صادق نبود؛ و صداقت امریکا همین موضع دونالد ترامپ است که می گوید "اسرائیل ظالم یا مظلوم مورد حمایت و پشتیبانی ماست" و علناً گفته است که به ایدۀ تشکیل دو دولت وفادار نخواهد بود و خواست اسراییل تعیین کنندۀ موضعگیری امریکاست.

ب3- از همه مهمتر اما این کلید واژه بود که خامنه ای اعلام کرد محو اسرائیل از منطقه امری مرحله ای است و نه دفعی. و مدعی شد که تاکنون نیز این عقب راندن مرحله ای اسرائیل اتفاق افتاده است و مقاومت نباید شرمنده باشد که دستاوردی نداشته است. او مدعی شد که همین که اسرائیل در 40 سال گذشته نتوانسته توسعه طلبی ارضی خودش در سفارش فورمول - از نیل تا فرات بنیانگذاران اسرائیل - را پیاده کند ناشی از سیاست های جمهوری اسلامی و محور مقاومت بوده است و نه خواست داوطلبانۀ اسرائیل. خامنه ای با زیرکی دو پیام مهم را در این کلید واژه می فرستد: اول اینکه شعار "مقاومت بی فایده است" مخالفانش را خنثی می کند و به موافقانش روحیه می دهد و دوم اینکه غیر مستقیم اعلام می کند که جمهوری اسلامی قصدی برای حمله نظامی به اسرئیل را ندارد و شعار "اسرائیل باید نابود شود"ش را طرحی مرحله ای و پروسه ای می داند و معتقد به دفع و رفع یکبارۀ اسرائیل و حذف فیزیکی نیست.

پ- این نطق خامنه ای از آن جهت بسیار مهم و مؤثر است که هم در بین روشنفکران عرب سنی و هم در بین روشنفکران لیبرال جهانی و هم در بین توده های عرب سنی - بویژه با پایان یافتن هژمون داعش - شنوندگان و تأیید کنندگان بسیاری خواهد داشت. و چه بسا بتواند در بدنۀ دولت های عربستان و ترکیه و هواداران آن ها رخنه های معکوسی به ضرر ملک سلمان و پاشا اردوغان ایجاد بکند. در یک نگاه از زاویۀ ترامپیسم می توانم اینطور نتیجه بگیرم که دونالد ترامپ چنان خودش را خطرناک معرفی می کند به جهان که خطر خامنه ای مثل یک نسیم سحری جلوه کند در مقابل صاعقۀ شباهنگام.

6- مشاهده کردیم و می کنیم که عناصر تشکیل دهندۀ دولت ترامپ از معاونش مایک پنس گرفته تا وزیر خارجه اش تیلرسون - کارشان شده توضیح و توجیه ترامپ در نزد متحدان بالفعل امریکا مثل آلمان در اروپا و مکزیک در امریکا. و اینان بجای تبیین سیاست های جدید امریکا مرتب - در خلوت و جلوت - توضیح می دهند که "بابا ترامپ آن هیولایی که فکر می کنید نیست". شما ملاحظه می کنید که در مورد همین برجام ترامپ از پاره کردن رسیده به نادیده گرفتن و حتی اینک برجام بیش از زمان اوباما اعتبار یافته و سهولت در اجرا می گیرد. 

7- دلبستن به تحریم های جدید - از جمله طرح مزخرف تحریم سپاه پاسداران - نیز کمترین فایده ای نخواهد داشت. زیرا در بهترین حالت توسعۀ ایران را در توقف جاری طولانی تر خواهد کرد. و الا با وجود برجام ایران برای گذران روزمره و ادامۀ سیاست های فعلی مشکل عمده ای نخواهد داشت. لذا یا باید برجام انجام نمی شد که عاقبت قابل پیش بینی نبود. اما حالا که انجام شده تنها راه ایدئولوژی زدایی از ایران و مهار خامنه ای تقویت دولت - بمعنای قوۀ انتخابی - و اتصال های قوی دادن به اقتصاد ایران با اقتصاد جهان و منطقه است. دولت های منطقه و اعراب نیز نباید فریب سراب ترامپ را بخورند و پالس های مرتب و قوی و پی در پی دولت ایران برای آشتی را پس بزنند. زیرا در غیاب فراواقعیت وحشتناک ساخته شده از جمهوری اسلامی توسط مدیای جهانی؛ جمهوری اسلامی - از نظر فلسفۀ سیاسی - از همۀ آن ها جلوتر نباشد عقب تر هم نیست. به این معنای مشخص که بخش مدنی و مدرن شدۀ ملت عربستان صعودی یک جمهوری اسلامی ایرانی در کشورشان را کعبۀ آمال خود می دانند در گشودگی فضای تنفس متکی بر المان های مدرنیته!

8- اشتباه نکنیم ما سیاست های جمهوری اسلامی را به این دلیل قبول نداریم که فلسفۀ سیاسی آن را - در نسبت با عرف مدرن جامعه مان - قرون وسطایی می دانیم. و نه بخاطر اینکه همۀ سیاست های داخلی و خارجی حکومت خامنه ای را غلط می دانیم. ما معتقدیم که ایران جامعه ای مدرن تر از آنی است که مستحق تحمیل سبک زندگی چادر نشینی و پیشا مدرنیته باشد و به این دلیل خواستار زدودن خشکه مقدسی شریعت از مناسبات اجتماعی مان هستیم. زیرا نشان می دهیم که تحجر مذهبی باعث کوچ مدام و دسته جمعی نخبگان و یأس و عدم بهره وری ماندگان شده و می شود؛ که نتیجۀ بدیهی آن ناممکن کردن توسعۀ کشور است. در حالیکه دیگران - دولت ها - با آنچه سر ما می آید کاری ندارند و مخالفت شان با جمهوری اسلامی جنبۀ سیاسی محض و منفعت خودشان را دارد. ما معتقدیم که ایدئولوژی شریعت محور مانع از رشد و شکوفایی ملت مان و کشورمان شده و ما را عقب مانده و توسعه نیافته نگه می دارد. در حالیکه متأسفانه حتی فیلسوفان و نظریه پردازان برجستۀ جهانی هم مشکل ایران را سیاسی دیده و معرفی می کنند و تأکیدی بر لزوم مقابله با ایدئولوژی تحجرگرا نمی کنند. بعنوان مثال چند وقت پیش - و در جریان دستور مهاجرتی ترامپ - بی بی سی فارسی مصاحبه ای داشت با مایکل لدین نظریه پرداز و اندیشمند بسیار معروف امریکایی. لدین در آن مصاحبه و هنگام مواجه شدن با این سؤال که ایران مدعی است حتی یک نمونه تروریست نشان دار و اثبات شده با ملیت ایران در هرکجای جهان نبوده است در سالیان سیطرۀ تروریسم اسلامی؛ مدعی شد که ارباب سیر نمونۀ مشخصی است که می خواست سفیر عربستان را در یک رستوران امریکایی ترور کند و بلافاصله مدعی شد که پس اینکه جمهوری اسلامی مهمترین حامی تروریسم است کاملاً صادق است. در حالیکه حتی اگر این ترور انجام نشده به اثبات صد در صد هم رسیده باشد - که چنین نیست - بازهم در مقابل ده ها ترور اعراب سنی سلفی قابل صرفنظر کردن است.در حالیکه از شخصی مثل لدین انتظار می رفت که موضوع را به حیطۀ ایدئولوژی بکشاند و بگوید که بقدرت رسیدن اسلام سیاسی در ایران باعث بروز و ظهور جنگ هویت ها در بین فرق مختلف اسلامی شده و تا این منشاء اختلاف - فعال کنندۀ گسل های هویتی - ساکت و ساکن نشود دنیا قادر به مهار این تروریسم ناشی از "هویت طلبی" نخواهد شد.

9- من معتقدم همانطور که خامنه ای در مورد نابودی اسرائیل گفته - فارغ از درست و نادرست بودن و نتیجه بخش بودن یا نبودن آن - و آن را مرحله ای معرفی کرده است. نابودی جمهوری اسلامی هم امری مرحله ای شده و نابودی دفعی و سیاسی آن 
ممکن نیست؛ مگر با نابودی خود ایران. و چون حربۀ تحریم هم دیگر - بعد از برجام - کارساز نیست لذا فقط مانده حربۀ تشویق و توسعۀ گسل های موجود در ایدئولوژی - از جنبۀ فلسفی تقویت روحانیان سکولار  و از جنبۀ سیاسی تقویت بخش انتخابی حاکمیت - تا ایدئولوژی توان مقاومتش را از دست بدهد و مثل فروپاشی کمونیسم اسلام سیاسی نیز فروبپاشد. یا...هو

بعد از متن:
این تحلیل مفصل را دو روز پیش نوشته بودم اما در انتشارش دو بشک بودم. زیرا هم سوء تفاهم برانگیز بود و هم نوعی کردیت دادن به خامنه ای از آن قابل سوء برداشت. اما چون بنا ندارم غیر از فهم خودم از وقایع روز حرفی فقط بمناسبت خوش آیند مخاطب سطحی بزنم بالاخره راضی شدم که مطلب را برای شما هم آشکار کنم. یا...هو

۱۰۳ نظر:

م.م گفت...

بسیار تحلیل خوبی بود.

ناشناس گفت...

لذت بردم به نظرم جزو بهترین نوشته های های شما بود. تحلیل شما در مورد اردوغان بسیار به واقعیت نزدیک بود. سر فرصت نظرم را بسیط تر خواهم نوشت.

ارد گفت...

جناب تیمسار عزیز
با لغت به لغت و واو به واوش موافقم متین و دقیق نوشته شده
ممنون

ناشناس گفت...

تحلیلی که شما درباره خامنه ای و سیاست هوشمندانه اخیرش ارائه دادید تقریبا درسته ولی به نظر میرسه عمر خامنه ای کفاف نخواهد داد تا بماند و پروژه اش را کامل کند و دوباره بشود رهبر مسلمین خاورمیانه و بتواند اکثریت را مجذوب خود و نظامش کند و این پروژه با مرگ قریب الوقوع خامنه ای نصفه کاره خواهد ماند و پس از آن نتیجه برای نظام کاملا برعکس خواهد شد و آنجاست که می گویند : چی فکر می کردیم و چی شد...

ادوارد البی دوم گفت...

سلام پدر
احتمالا زیاد فحش خواهید خورد، چون مبتنی بر حقیقت نوشته‌اید.

ناشناس گفت...

دلقک اتفاقا با وجودیکه سعی کردی کتمان کنی ولی کردیت اساسی دادی هم به خامنه ای و هم به خود نظام حکومتی جمهوری اسلامی.

در بند 8 هم بیانیه غرایی از طرف خودت به مردم ایران قالب کردی. این کلمه "ما" که در بند 8 بارها ازش استفاده کردی کیا رو شامل میشه؟ حداقل وقتی داری نظریات سیاسی خودت رو به جای مردم قالب میکنی یه خورده به شواهد و مدارک نگاه کن ببین این مردمی که ازش دم میزنی به چه سمتی متمایل شدن تا نظریات سیاسی خودت رو بر اساس نظرات واقعی مردم به روز کنی. برخلاف اونچه که ادعا کردی که "ما" همه سیاست های داخلی و خارجی خامنه ای رو غلط نمی دانیم (یعنی از طرف مردم بیانیه صادر کردی که ما با حکومت موافقیم فقط یه چند تا مشکل هست که باید برطرف بشه!). اتفاقا شواهد نشون میده که اکثریت مطلق ایرانیان "همه سیاست های داخلی و خارجی" این رژیم رو از دم و از سر تا پا غلط می دونن و خواهان پاک شدن کامل این لکه ننگ از تاریخ ایران و از دامان خود هستند. اساسا معمار این حکومت خشت اول رو کج گذاشته و هر گونه اصلاحی در این دیوار ساخته شده بر خشت کج راه به جایی نخواهد برد و تا این دیوار از بیخ کوبیده و ساقط نشود و از اول درست بنا نهاده نشود تا ثریا کج خواهد رفت. خشت های کج گذاشته شده هم ایدئولوژی ضدغرب و ضدسرمایه داری، آمریکاستیزی، اسرائیل ستیزی، ولایت فقیه، شورای نگهبان و ارتش های ایدئولوژیک (سپاه و بسیج) هستند. من نمی دونم شما چطور همه اینا رو نادیده می گیرید و اینقدر قضیه رو ساده می کنید و تازه مبارزه با اسرائیل رو هم توجیه می کنید. اصلا فلسطین به ما چه دخلی داره؟ خود فلسطینی ها به ایده دو دولت راضی هستن چرا ما کاسه داغ تر از آش بشویم. به خاطر محبوبیت مقطعی در بین ملت های سنی منطقه؟ یا مثلا این ایده احمقانه که از طریق مبارزه با اسرائیل نفوذ فرهنگی کنیم بین ملت های سنی عرب منطقه؟! ایرانیان هرگز تا ابد بین ملت های عرب منطقه نفوذی که در حد کنترل مناسبات اجتماعی و فرهنگی این جوامع باشد پیدا نخواهند کرد و همیشه رقابت (چه مثبت و چه منفی) بین ایران و ملت های عرب وجود خواهد داشت و حداکثر نوعی از احترام آمیخته با ترس (همانطور که در زمان پهلوی وجود داشت) در میان اعراب نسبت به ایران ایجاد خواهد شد.

شما همیشه روشنفکران رو به دلیل برج عاج نشینی سرزنش میکردید ولی فکر می کنم وضعیت حال حاضر شما دقیقا به مثابه یک نمونه بارز و تیپیک روشنفکر برج عاج نشین هست. حرف های تان طوری است انگار هیچ از وضعیت مردم (مردم کوچه و بازار، مردم طبقه متوسط و حتی مردم طبقات بالاتر) و دغدغه های شان خبر ندارید. انگار اصلا اخبار به روز ایران رو دنبال نمی کنید. نمی دانید میلیون ها نفر از مردم در استان های جنوبی درگیر سیل و هوای آلوده و ریزگرد هستند. ده ها میلیون نفر درگیر نان شب خود هستند. میلیون ها جوان استرس پیداکردن شغل و ازدواج دارند. همه اینها در حالی است که حکومت همچنان مشغول لفاظی و شعارپراکنی و درگیری با عربستان و ترکیه و... است. همچنان سمینار و همایش برگزار می کند برای نابودی اسرائیل. امام جمعه هایش بیانیه صادر می کنند علیه کنسرت و صدای زن. قوه قضاییه حکومت محرمانه خواستار اعدام زندانیان سنی می شود. وزارت اطلاعات حکومت به دختران کرد تجاوز می کند و دختران بیچاره پس از آزادی خودکشی می کنند. هزاران فرهنگی و بازنشسته مقابل مجلس تجمع می کنند. شما چگونه با وجود تمامی این شواهد بیانیه صادر می کنید که "ما" با سیاست های داخلی و خارجی حکومت به جز مواردی چند، موافق هستیم؟! حکومت از سر تا پا مشکل دارد چه بخش تحت نظر خامنه و چه دولت.

....

ناشناس گفت...

....

از طرف دیگر فرمایش کردید که طرح تحریم سپاه "مزخرف" است! این بخش از فرمایشات شما شاهکارترین بخش کل این نوشته تان بود. بعد توضیح دادید که "اقتصاد ایران" در صورت تحریم دچار مشکل می شود. و غیرمستقیم اقتصاد ایران رو برابر با سپاه دونسته اید!. مرد حسابی مشکل اساسی اقتصاد ایران همین به زیرسلطه رفتن اقتصاد توسط سپاه و نهادهای زیرمجموعه رهبر هست. یکی از بهترین طرح های آمریکا در طول این 4 دهه عمر جمهوری اسلامی همین طرح تحریم سپاه بوده. به نظرتون در طول 4 دهه قبلی که سپاه تحریم نبوده چه اتفاقی افتاده؟ غیر از اینکه سپاه با دست باز و خاطر آسوده در کل اقتصاد ایران دست درازی کرده و با بالاکشیدن منفعت اقتصادی برای عده معدودی از سرداران سپاه و مقامات و دلال بازی و حرکات اقتصادی بیمارگونه موجب وضعیت افتضاح اقتصادی کنونی در ایران شده. اتفاقا این طرح تحریم سپاه بسیار به ایران کمک خواهد کرد در پاکسازی اقتصاد خود از این بیماری و عفونت چرکین و در صورت اجرای سختگیرانه تحریم سپاه توسط دولت آمریکا، به تدریج سپاه از اقتصاد ایران بیرون رانده خواهد شد و رهبر ایران متقاعد خواهد شد دست سپاه رو از اقتصاد قطع کند چراکه حضور سپاه در اقتصاد مساوی با انسداد و قفل شدن اقتصاد و خطر شورش مردم و به خطر افتادن پایه های حکومت خواهد بود.

به نظر من روز به روز از قدرت و عمق و آینده نگری تحلیل های شما کاسته میشه و خبری از آن تحلیل های قدیمی ولی فوق العاده عمیق و قوی شما نیست. شما از ایران دور افتاده اید و هم اینکه در نتیجه این دورافتادگی جغرافیایی در دام برج عاج نشینی (به معنای دوری از افکار مردم) افتاده اید.

ناشناس گفت...

دلقك عزيز، نقطه نظرتان بسيار عالى بود. لطفا بنويسيد و خود سانسورى نكنيد كه نكند به مزاق بعضى خوش نيايد.
ارادتمند، افشين قديم

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

خیلی خوب کاری بود انتشار تحلیل به این درستی. مانا باشی دلقک عزیز

ناشناس گفت...

جالب اینجاست که شما به قدری از پیگیری اخبار ایران دور مانده اید که خبر اعتراف رسمی تروریسم دولتی در تلویزیون رسمی دولتی ایران را هم ندیدید که انیس نقاش تروریست مورد حمایت حکومت ایران با خونسردی اعتراف به درک واصل کردن شاپور بختیار کرد. و به قدری کم حافظه شده اید که نمونه های فراوان عملیات های تروریستی حکومت ایران (که یا مستقیما توسط حکومت برنامه ریزی شدند یا غیرمستقیم توسط عوامل نزدیک به ایران مانند حزب الله اجرا شدند) رو به خاطر نمیارید. مثل انفجار مرکز آمیا در آرژانتین، انفجار مرکز آمریکایی ها در عربستان، سعی در حمله به سفارت های اسرائیل در چند کشور مثل تایلند که تبدیل به افتضاح شدند، ترور فعالان کرد و در پی آن دادگاه میکونوس و خروج سفرای اروپایی از ایران. به آتش کشیدن سفارت های اروپایی در ایران که کم از عملیات تروریستی ندارند. و ده ها عملیات تروریستی ریز و درشت دیگر. کدام دولت از نظر تروریستم دولتی اینقدر فعال بوده؟

بر چه اساسی به لدین استراتژیست آمریکایی می توپید که دیدگاه نادرستی در مورد ایران داره؟ اینکه خود ایرانیان مستقیما عملیات تروریستی انجام ندادن تا حالا (که انجام دادن: عملیات انفجار سفارت های اسرائیل در آسیا) تغییری در این حقیقت که حکومت ایران بزرگترین یا حداقل یکی از بزرگ ترین دولت های حامی تروریسم هست ایجاد نمیکنه.

ناشناس گفت...

آقای تیمسار آیا شما برونده تمام آن نکات مثبتی که از نظام گفتید را ، برای رفاه حال ملت مثبت می بینید ؟

Dalghak.Irani گفت...

اول از همه سلام به ادوارد آلبی دوم و پوزش از اینکه ایمیلش را نتوانستم پاسخ بدهم از بس که غیر منتظره و دردناک بود. امیدوارم که حالت خوب باشد و بهتر هم بشود برای عمری طولانی و شاداب و پربرکت. اما بعد:
خیلی هم ممنون از دوستان هم مؤید و هم منتقد و چند توضیح واضحات مختصر به رفیق عصبانیم که از کوره در رفته و تحلیل من از اوضاع را بحساب پسند من و موضع من در تأیید خامنه ای و جمهوری اسلامی فهمیده. در حالیکه من در اول شروع بحثم گفته ام که سیاست جهانی ترامپ مرا نگران تقویت استراتژی خامنه ای می کند و سپس چرایی آن را شرح داده ام. آن مایی که ناراحتت کرده هم جزو معدود دفعاتی است که من استفاده کرده ام و حتی هنگام نوشتن هم فکر اعتراض شمای نوعی بودم چون خودم همیشه مدعی بوده ام که از زبان مردم حرف نباید زد. اما گذاشتم ضمیر جمع بماند به این دلیل که بعد از هفت سال نوشتن مدام بخش مهمی از خوانندگان اصلی وبلاگ نوع نگاه فلسفی من به مشکلات ایران را قبول کرده اند و آنرا تأیید می کنند. لذا ما برمی گردد بهمین چند نفری که مثل سوته دلان دور قلم و فکر من جمع هستند و نگاه مرا درست می دانند. من از مردم استفاده نکرده ام و ضمیر ما هم به بیش از دونفر هم اطلاق می شود و کافی است که یکی از خوانندگان هم مثل من بیاندیشد و مای من مشروعیت نوشتاری پیدا کند. بقیۀ مسایلی را هم که گفته ای بیشتر هیجانی از همان فراواقعیت ساخته شده توسط مدیای جهانی است و گر حکم کنند که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند. به این معنا که جمهوری اسلامی از نظر سیاسی غیرنرمال تر از هیچ رژیم دیکتاتوری - از شاهان گرفته تا جمهوری های مادام العمر و خلیفگی و غیره نیست. ترورهاییی هم که اشاره کرده ای اولاً مربوط بگذشته های دور است. ثانیاً قتل های هدفمند سیاسی است و ثالثاً همۀ دولت ها اعم از دموکراتیک و غیر آن مرتکب می شوند از جمله خود اسرائیل استاد ترورهای هدفمند مخالفانش است. و رابعاً اغلب آن ها مربوط به دهۀ اول انقلاب و در شرایط "تلاش برای استقرار رژیم انقلابی" بوده است. و خامساً جمهوری اسلامی در 20 سال گذشته هیچگونه کشتار هدفمند سیاسی موفق هم نداشته است. و این مصادف است با بخشیدن مجاهدین خلق از سوی اروپا و امریکا با این تمهید که انان ده سال دست به ترور جدید نزده اند. خلاصه اینکه منظور از تروری که ترامپ بخاطرش ان دستور معلق را صادر کرد ترور از روی شور حسینی بوده در میان توده های مردم کوچه و بازار و نه اشاره ای به کشتارهای هدفمند سیاسی افراد و اشخاص نشان دار سیاسی و مخالف. برخی نوشته هایت در مورد ربط دادن حرف من به ضرر کردن سپاه و تکرار مافیای سپاه و سایر مقولات هم بی ارتباط بود و من چنین حرف هایی نزده ام. تحلیل من گزارش واقعه بوده و نگران روند پیش گرفته شده جهانی هستم بخاطر تقویت ماندگاری جمهوری اسلامی. یا...هو

ناشناس گفت...

تحليل جالبي بود، متشكرم. هرچند هر روز كه ميگذره نسبت به امكان استحاله نظام از درون بدبينتر ميشوم.

رومی گفت...

عالی بود تیمسار عزیز.

دوستدار پدر نازنین
رومی

ناشناس گفت...

دلقک جان. تز شما تغییر حکومت از طریق استحاله از درون یا حمله خارجی است.
کلیپی از سخنرانی صدام حسین دیدم که ظاهرا باید حول و حوش سال 66 باشد که نقل به مضمون می گوید که خمینی یک سیاستمدار است و مانند هر سیاستمدار دیگری نفع و ضرر خود را در نظر می گیرد و در مورد قبول مصالحه در جنگ وقتی فشار بر او زیاد شود، تصمیم بر پایان جنگ خواهد گرفت و دیدیم که چنان هم شد.
مقصود این است که صدام درک کرده بود که خمینی و ایدیولوژی در یک ظرف نگنجد ولی شما خامنه ای و نظام چارچوله باز او را مبتنی بر ایدیولوژی می دانید. اگر هم فرض کنیم که چنین بوده است، حال میراثی از فساد و دروغ بر جا مانده است. در این فرض شما منتظر چه تحول و استحاله ای هستید؟

و اما در مورد ترامپ. من همانی هستم که چند کامنت در وبلاگ شما گذاشتم و به نقل از یک پایگاه نظرسنجی که به روش علمی اعلام نظر می کرد گفتم که نظرسنجی اکثر رسانه ها در پیشتازی کلینتون نادرست است و البته به نظر من عامدانه این کار را انجام می دادند. حال این رسانه ها،" به قول ترامپ fake " دست از سر او بر نمی دارند. ولی از جنبه ایرانی سیاست ترامپ اگر دلقک رییس جمهور آمریکا بود و از کشوری با مواضع متخاصم افرادی قصد ورود به آمریکا را داشته باشد و پرسنل وزارت خارجه و مقام های امنیتی نتوانند از دولت متبوع آنها استعلام بگیرد آیا مانند مردم سایر کشورها با آن برخورد می کند؟
ترامپ از کدام وعده انتخاباتی خود عدول کرده است؟ ممنوعیت ویزا؟ مهاجران سوری؟ دیوار مرزی؟

خامنه ای متن ملایمی را در کنگره خوانده است.
خامنه ای دو بار در لحظات بحرانی متزلزل شده است و به گریه کردن افتاده است.
شخصیتی است که زیر بار حرف زور نمی رود مگر اینکه زورش خیلی پر زور باشد.
لحن ملایم او هم به خاطر ترامپ است و اگر اوبامای ضعیف النفس بر سر کار بود ایشان یلی بود در سیستان.
سخن بسیار است و من امیدوارم دختران عزیز شما و مملکتم بتوانند به راحتی به هر کجا و از جمله ایالات متحده آمریکا سفر کنند.
سر افراز باشید.

ناشناس گفت...

با سلام
دلقکعزیز همه مردم دنیا ازادند تا از همه چیز وهمه کسی خوششان بیاید یا بر علیه ان باشند فقط زمانی می شود روی له وعلیه ها تفکر کرد که در کشور و ملیت خود انسان باشد مثل عشق شما به قالی باف برای یک عرب یا امریکایی قابل قبول نیست که با شما هم فکر باشد زیرا نه در انتخاب ان دست دارد و نه اشنایی حالا شما مطابق گفته های ایت الله بی بی سی ته دل از ترامپ دل خوشی نداری ولی این نباید باعث شود دیده را نا دیده بگیرید فبلا با چند مثال برایتان نوشته بودم و حال دوباره گوش زد می کنم بعد از یک ماه که دستور ترامپ صادر شد و توسط سیستم قضایی از بین رفت هنوز در پیج بی بی سی در باره ان صحفه ویزه دارند تیمسار نه بحث ترامپ نه بحث اوباما باید قبول کنیم که همان طور که در کشور ها دیکتاتوری وجود دارد در مدیا هم این موارد وجود دارد گفته بودید که گاهی شبکه من وتو را می بسنید یک مثال در برنامه استیج کارگردان با نحوه فیلم برداری به راحتی می تواند یکی را به مردم قالب کند و این مشخصه مدیا است همان طور که در بالا گفتید وزارا ترامپ دارند فقط به کشور ها می گویند ترامپ این که مدیا به شما گفته نیست و این جنگ را مدیا با ترامپ ایجاد کرد حالا اگه ما ندانیم که واقعا چه جنگی در مدیا هست وگول انها را خوریم صد ها سال باید راه اضافه برویم تیمسار تبلیغات مدیا را ببین 90 در صد وسایل تبلغ شده فک هستند و بعد از خرید متوجه می شوید و یکی از بزرگترین فک هایی که به دنیا قالب شد اوباما بود یک روزی با پوست خون می فهمیم که اوباما چه کرد همان طور که احمدی نزاد را حس کردیم لطفا به خاطر تبلیغات بی بی سی ترامپ را نزنید البته مهم نیست بزنید ولی به افتضاحات اوباما هم فکر کنید و حتی می توانید سرچ کنید چند مورد یاد اوری می کنم
پاپ گفته دیوار بد است خیلی خوب اول دیوار های واتکان را خراب کند مرگ که برای همسایه خوب است
مکزیک حتی حاضر نیست که مکزیکی های امریکا را به پذیرد
پیمان ناتو
در زمان فروپاشی شوروی کلاهک های هسته ایی به شوروی داده شده به شرطی که امریکا از اوکراین محافظت کند ولی اوباما زیر قول امریکا زد
داعش که قصه اش مشخص ووووووو
دلقک دو سال دیگه هرچه از ترامپ بگی قابل قبول می شود ولی با 40 روز از مروت به دوره
در ضمن همان گونه که در بالا گفتی جنگ محال خودت هم می دانی ولی از انجا که تنه شما به اخوند ها خورده مروت را کنار گذاشتی و می گویی ترامپ عقب نشینی کرده ولی در اصل ترامپ با هوش این کار را انجام داده و می بینی که چه کسانی عقب نشینی کردند

در پایان من یکی از خوانندگان شما بودم و به عنوان یک هم وطن برای بار سوم از مروت خارج نشوید حتی برای کشور

مانی گفت...

عالی , دعالی و درخشان. دستتان را میفشرم دلقک نازک بین. از این که چنین هم وطنی دارم به خود میبالم و حیرتم این است که ایرانیان صاحب دم و دستگاه رسانه ای چرا نوشته های شما را باز پخش نمیکنند.و چرا دوستان اینهمه به جار و جنجال این هیولای مسخره دل بسته اند برای آزادی ایران.
انتظار از مایکل لدین و سیاستمداران مانند او نداشته باشید که بفهمند واقعیت چیست یا حتی بفهمند خودشان دارند چه میگویند آنان درست مانند منصور ارضی و دار دسته اش هستند منتها با کت و شلوار درست و درمان و کراوات و بوی ادکلن احتمالا گران قیمت. بادرود فراوان.

ناشناس گفت...

ترامپ را متهم به کنار آمدن با روسیه می کنند ولی روسیه کریمه را در دوران اوباما اشغال کرد. ترامپ ریگان عصر حاضر است. ریگان با برنامه جنگ ستارگان و وارد کردن روسها در مسابقه تسلیحاتی، روند فروپاشی اقتصادی آنها را تسهیل کرد. و ترامپ هم دیروز قول داد که قویترین ارتش تاریخ ایالات متحده و دنیا را پایه گذاری کند یعنی وارد کردن دوباره روسها به مسابقه تسلیحاتی دیگر.

ناشناس گفت...

صدای آمریکا که باید انعکاس دهنده نظرات وزارت خارجه آمریکا باشد، شده است انعکاس دهنده مخالفان ترامپ. ستاره درخشش و تیمی که چهارلنگی، سازگارا و.... را از صدای آمریکا بیرون کردند هر چه زودتر باید عوض شوند.

ناشناس گفت...

با سلام
اقاي ماني كه براي دلقك نوشابه باز مي كني
شما توي كشور انها پز دلقك مي دهي كه خودش به دنبال گرين كارت و چون ترامپ بهش نداده شده ضد ترامپ
نمي دانم بايد دم خروس باور كنيم يا قسم حضرت عباس شما ها را
دلقك ما توي زندگي و افكار خودش و كشورش مانده
بعد از لدين و غير صحبت شما مرغ پخته را به خنده وادار مي كنه

Dalghak.Irani گفت...

توجه کنید: این اخلاقی نیست که یک آیدی ناشناس بیاید و برای نقد مستدل یک تحلیلگر شناخته شده و با نام و نشان و سابقه و لاحقۀ معلوم اولاً به شخص او حمله کند و ثانیاً از اطلاعاتی که خود این نویسندۀ معتبر از وضع فرزندان یا خانواده اش داده سوء استفاده کندو ننوشتم پفیوزی است به این دلیل که می دانم طرف یک انسان ساده و درمانده و زیان دیده و بیچاره ایست و از روی آگاهی چنین غلطی را نکرده است. فرزندان من در راه انتقال فامیلی به ایالات متحده هستند و پروسۀ پرونده شان - حتی با تأخیری سه ماهه ای که فعلاً آن هم متوقف شده و اوضاع بر وفق مراد است - ادامه خواهد داشت و بخواسته شان خواهند رسید. البته اینک نگرانی شان رفتن به امریکا نیست - که در ایران هم مشکلی ندارند غیر از دور افتادگی از ما - بلکه الان پی گیر اخباری هستند که ببینند آن جوان هندی کشته شده بدست یک چلمبور ردنک قربانی نژاد پرستی ترامپ شده است یا نه. تا بیگدار به آب نزنند و به سرزمینی وارد نشوند که جز ردنک های امریکایی بقیۀ 7 میلیارد و دویست و پنجاه میلیون
- (7250000000= 50000000- 7300000000) کل جمعیت منهای 50 میلیون امریکایی مورد نظر ترامپ- بقیه از بهایم هم پائینتر نمره گذاری می شوند مگر اینکه مثل آن داف های سیاه و رنگین پوستی که در فیلم های تبلیغاتی ترامپ - بعنوان نوکران حاضر به بله قربان گویی و دریوزگی باشند. لطفاً این آدم حقیری که مرا با ترامپ ها و خامنه ای ها اشتباه گرفته یک تحقیق درست و درمانی بکند و کامنت بدهد ببینیم واقعاً ماجرای کشته شدن بسیار ترسناک مهندس 32 سالۀ هندی در آن کافه و با تیر کسی که شعار می داده از کشور من برو بیرون چه بوده است. خواننده های پرخاشگری باشید اما هرگز آدم های کثیفی نباشید. این یک اندرز واقعی است از کسی که سعی جدی دارد که هرگز حب و بغض شخصی اش را ملاک رفتار اجتماعی اش قرار نداده و ندهد. یا...هو

ناشناس گفت...

فکر کنم تو یه جوجه بسیجی هستی که به هر زبانی سعی میکنی از نظام دفاع کنی تحلیلهای مسخرت یه قرون نمی ارزه ، خبری در راه است چه توی دلقک بسیجی بخای چه نخای

ناشناس گفت...

باید توجه داشته باشیم که ضعف احتمالی ترامپ ، قوت ما محسوب نمی شود و نباید صورت مسئله که ضعف مفرط نظام خودمان است را فراموش کنیم ، هر کشوری حق دارد در مورد افرادی که میخواهند واردش بشوند ، تصمیم بگیرد و بس ، ایران خودمان هم به بسیار خیلیها ویزا نمی دهد ، پس این بحث فقط وقت کشی و سرگرمیست. حالا بین چهارصد میلیون آدم مسلح ، یکی پیدا شده و با تیر یک هندی را زده ، این دلیل بر هیچ چیز خاصی نیست که اگر در مملکت خودمان همه مسلح بودند ، هر روز دو صفحه روزنامه ها به اخبار مربوط به قتلها اختصاص می یافت

ناشناس گفت...

با سلام
دلقك شما خودت ٧٤ ماه ناشناس بودي كسي هم چيزي نگفت لطفا از ناشناسي ناله نكن
و اما بعد شما در حد يك وبلاگ و حرف زدن تحمل نداري
ولي براي ترامپ تعيين تكليف مي كني البته كون لق ترامپ ولي خر فرض كردن مردم اصلا خوب نيست
تو هم مثل عشقت قاليباف توهم زدي و همان طور كه اون برج دو قلو را با پلاسكو يكي كرد شما هم خودت را با ترامپ يكي نكن
بعدا هندي كه توي امريكا كشته شده با با يارو توي مملكتش نشسته امثال شما مي رويد انجا. و از دانش انها استفاده مي كنيد و فاز روشن فكر مي زنيد
بابا ميخواهي برو امريكا برو ولي لطفا طلب كار نباش از فرهنگ انها شما داري مي روي انها كه نيامده اند
شما مهمان ههايي هستيد كه از صاحب خانه طلب كاريد
تيمسار عزيز
من سالها خواننده شما بودم
چند بار هم بسيار بد با من رفتار كرديد
ولي برايتان احترام قايل بودم ولي حالا بايد بگويم به
صادق بودن افكار و قلمتان شك دارم
شما توي يك وب افكار فاشيستي داري
خرما خورده و نفي خوردن خرما
بله شما چنيني البته اصلا از اين كامنت خرسند نيستم
چون سالها يكي از اولين كار هاي روزانه ام نوشته هاي شما بود

ناشناس گفت...

احمدی‌نژاد مارمولک، بقایی را رو می‌کند تا مردم متوجه افرادی چون بذرپاش، زاکانی و ... نشوند.

ناشناس گفت...

در مورد انتخابات آتی دو حالت وجود داره : یا سپاه انتخابات را مهندسی میکنه و روحانی رو میزنه کنار و مثل سال 88 با کودتا مهره مدنظر خامنه ای رو رئیس جمهور میکنه که احتمالش زیاده دوباره همون داستان 88 تکرار بشه. یا به هر دلیلی نمی تونه مانع از رای آوردن روحانی بشه و میذاره روحانی رای بیاره ( ملت ما دوباره بهش رای میدن زیرا قبلا اینو ثابت کردن خاتمی هم دور اول به هیچ کدوم از وعده هاش عمل نکرد ولی دور دوم رای بیشتری آورد ) ولی قطعا نخواهد گذاشت دور دوم ریاست جمهوری روحانی به 4 سال برسه و با یک برنامه ریزی دقیق و بسیار هوشمندانه روحانی را حذف خواهند کرد

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

ناشناس ساعت ۱۹:۱۸
اگر راست گفته باشی که خواننده قدیمی سیرک هستی، تهمت و لجن پراکنی که در کامنت های قبلی کردی عین نمک خوردن و نمکدان شکستن و پلشتی و پلیدی بود! اما باور نمیکنم که خواننده قدیمی باشی و چون جدید و رهگذر بنظر میرسی از دلقک عزیز باید ممنون باشی که خطاب قرارت داد و افتخار همکلامی اش را نصیبت کرد.اینجا یک منبر میلیونی است و طبیعتا خیلی از رهگذران میتوانند پشتکی بزنند و بروند اما اگر واقعا حرفی درمان پشت لجن پراکنی هایت داری، زیر کامنت ات امضا بگذار و از ناشناسی خارج شو! فحش دادن پشت نقاب و فرار از این موضوع به ان موضوع دردی از من خواننده دوا نمیکند و اصطحکاک اش با نویسنده، ذهن بقیه را خسته میکند!
......
اما دلقک عزیز تو زبردست تر از این حرفها هستی و شان منبرت در خور بحث با ناشناسان نیست. انان که با افکار و فلسفه ات محشور هستند، فهم درست مطالبت را بقدر بضاعت فردی دارند و نیازی به توضیح مجدد خود نداری.
ارادت

ناشناس گفت...

دوستم از سایبری های ارشده بخاطر نان شب.
گفته که دستور رسیده که از بالا که به سیستم روحانی حمله شه و قراره تمام تقصیر ها گردن روحانی انداخته شه تا مردم اگر هم ریختن بیرون ، علیه روحانی باشه و بس.

ناشناس گفت...

این را یادم رفت بگم که رد صلاحیت روحانی هم یکی از گزینه های مهم روی میز سپاه و خامنه ای است که تا لحظه آخر اتاق فکر سپاه به هیچ عنوان از آن چشم پوشی نخواهد کرد زیرا رد صلاحیت روحانی بی دردسر ترین راه برای حذف روحانی است زیرا زمانی است که جامعه هنوز وارد برهه زمانی حساس انتخابات نشده و احتمال وقوع تجمعات اعتراضی ای که همانند سال 88 به آشوب کشیده شود و تا براندازی نظام پیش برود وجود ندارد و اگر هم تظاهرات اعتراضی به ردصلاحیت روحانی صورت بگیرد مقطعی است و قابل کنترل برای حکومت و مانند رد صلاحیت رفسنجانی در سال 92 چند روزی سرو صدا می کند و بعد مردم یادشان می رود . بهرحال این سه گزینه ای که گفتم محتمل تر هستند زیرا به نظر من این پروژه از قبل کلید خورده با حذف رفسنجانی شروع شده و تا حذف تتمه و باقی مانده وابستگان باندی رفسنجانی از قدرت پیش خواهد رفت تا سپاه و خامنه ای قدرت را به طور کامل قبضه کنند و یک دولت گوش به فرمان که موی دماغ نباشد در اختیار داشته باشند تا درآینده اگر مجال یابند فاز دوم پروژه را اجرا و ریاست جمهوری را حذف و نظام به اصطلاح پارلمانی درست کنند که نخست وزیر حلقه به گوش آغا توسط اعضای طویله همایونی انتخاب شود و دیگر آیینه دق و موی دماغی به نام رئیس جمهور که توسط مردم انتخاب میشود برای ولی فقیه درکار نباشد و آغا بتواند با خیالی آسوده سلطنت مطلقه فقیه را برای بعد از خودش و آغا مجتبی یا آغا ابراهیم آماده کند. تا به این ترتیب خون دل هایی که خود آغا در طول رهبری اش از وجود برخی شکاف های دموکراسی ( مثل انتخابات ) در سلطنت مطلقه فقیه خورده بود دیگر برای رهبر بعدی تکرار نشود و همین اندک روزنه های نفوذ جمهوریت به داخل سلطنت فقیه را هم کاملا ببندد تا ولی فقیه بعدی بتواند با تاسی به کیم جونگ-اون یک کره شمالی اسلامی تمام عیار ایجاد کند

Dalghak.Irani گفت...

دوستم که معاون رییس جمهور افغانستان است. چطور به نان شبش محتاج شده و در انتخابات ایران فعالیت می کند؟! لطفاً توضیح بدهید و خبرهای غیر موثق را کامنت نکنید. ممکن است اسکول تان کرده باشند! یا...هو

ناشناس گفت...

شاگرد تنبل عزیز
فرقی بین ناشناس و شاگرد تنبل نیست هر دو را کسی نمی شناسه واز انجایی که بادمجان دور قاب تیمسار میچینی چیزی برات در نمی اید حالا چه فرقی داره که من چند وقت دارم می خوانم دلقک ایرانی را اگه جایزه می دهند من قبول دارم مال شما در کامنت هم گفتم از نوشتن در باره تیمسار به این شدت ناراحتم از دست خودم و اعتراف می کنم از سال ۸۸ خیلی چیز ها ازش یاد گرفتم تیمسار اجازه داد که باهاش یک فکر نباشم و مشگل نداشت اما تیمسار یک جا اشتباه رفت از نظر من (نظر من هم مهم نیست) ولی شما که تیمسار را منبری می دانید وسریک را مسجد این نشانه راه اشتباه این قلم قدیمی می باشد
به امید خدا دلقک هم به امریکا خواهد رفت ولی متاسفاه یک روز جلوی نوه اش را بسیج امریکا خواهد گرفت و از نداشتن حجاب سین جین خواهد شد چرا داریم می بینیم تمام بستگان سپاهیان و اخوند ها و حتی فک فامیل احمدی قشنگ خودمان راهی این دیار کفر هستند تا مردم را نهی از منکر کنند
فقط لطفا بلایی که به سر ایران و ایرانی امد سر کفار در نیارید

ناشناس گفت...

راستی تیمسار
اگر توجه کنی ننه ترامپ را دارند عروس می کنند حرفی هم نزده پفیوز هم نگفته وحتی ننوشته اگر از شما و تصمیم خانوا دگی نوشته شده صرفا برای نشان دادن تناقض های شما بوده هر که هندوانه می خورد پای لرزش باید بنشیند شما چند سال فقط دلقک بودی و در این سیرک هر کسی خایه مالی نمی کرد را یا بیسواد و یا درمانده وووو می خواندی درست مثل جمهوری اسلامی در کامنت من مردانه حرف زدم واز خوبی و بدی هر دو گفتم اخه چرا هرکی با شما زاویه داره بیسواد و درمانده ولی چاپلوسها نازنازی
گر اینه نقش شما ننمود راست خود شکن اینه شکستن خطاست
واقعا اگر اشخاص چاپلوس شما را ارضا می کنند بفرمایید

Dalghak.Irani گفت...

محمد باقر قالیباف گفته است که براورد مهار و آوار برداری برجهای دوقلو 3 ماه براورد زمانی شده بود که 8 ماه زمان برد. اما مهار و آواربرداری ساختمان پلاسکو ده روز برآورد شده بود که 9 روزه تمام شد. این حرف درستی بوده و مقایسه اش هم درست بوده چون خیلی های از ما و شما هم نوع فروپاشی پلاسکو را به ریزش برج های دوقلو ماننده کرده بودیم قالیباف هم از مثال اشنا استفاده کرد که کار خوب مدیریت بحرانش را توضیح بدهد. اگر تهران هستید لطفاً بروید از پلازای درست کرده اش در وسط میدان ولی عصر بازدید کنید هرچند گویا هنوز تمام نشده اما دیدم که هنرمندان رفته بودند برای افتتاح فاز اولش. اگر هم که نوروز تشریف می برید تهران نایب الزیاره باشد از جانب حسرت من و یک تور گردشگری با اتوبوس های شیک و زیبای گردشگری تهران تهرانگردی کنید که زیبایی های شهرتان را از نزدیک ببینید. چرت و پرت و مزخرف هم ننویسید چون اصلاً حوصلۀ مغزهای درپیتی مانده در نوستالوژی "بی عرضگی شخصی" را ندارم که خودم به اندازۀ کافی از این قبیل نوستالوژی های "من حیف شدم" دارم و نیازی به دیدن آدم های افسرده و شکست خوردۀ بیشتری را ندارم. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقک جان چرا برای افکار متضاد حوصله نداری ولی برای شاگرد تنبل ته کلاس که اسم قابل تفسیری است و بادمجان های زیبایی در قاب سیرک می چیند مشگلی نداری و یا اقا مانی که در امریکا مک دونالد امریکایی می خورد و اروغ جانانه برای ایرانی های می زند مشگل نداری باور کنید یا نه تمام کسانی که از ایران رفتند بعد از مدتی فرهنگ اولیه را از دستداده اند و مثالش اکثریت تفسیر گران می باشند کافی مثلا گفتار حسن شریعت مداری را پی گیری کنید تا متوجه شوید در ثانی تیمسار برای اخرین بار لطفا مثل اخوند ها مخالف را انگ نزن این خود بهتر بینی کار دست تفکرات شما خواهد داد به دور از مرده باد و زنده باد برای ترامپ و علی خامنه ایی وترزا می دنیا برای هر ملیت رنگ خودش را دارد فقط درستی مهم است فرض یک امریکایی چرا باید یک جنوب شرقی اسیایی را تحمل کند در کشورش البته چرا همه کفش هایشان جلوی پایشان برای رفتن امریکا اوکی بریم امریکا ولی حرمت صاحب خانه را نگهداریم نرسیده شخص اول به باد فحش و ناسزا کرفتن به دور از جوان مردی اخر یک ریس جمهور حق دارد برای اینده شغل و نسل خودش اقدام کند مطابق گفته یکی از مریدان شما شما به من حال دادید جوابی با پفیوز برایم نوشتی و شما را با مایکل لدین و فلین مقایسه کرده البته انها از کره مریخ نیامده اند و قبول دارم هم چون شما انسانند و برتری از شما ندارند ولی در عمل اخباری محرمانه به انها می رسد که شما ندارید و این فرق شماست با انها. که فرق کمی نیست در این جهان بر پایه اطلاعات تیمسار مشگل ما خدا دانستن اونور میزیهاست کسی که برای تفسیر شما نوشابه باز می کند و ادب به کنار خایه مالی می کند برای فردای ایران مضر است
تیمسار من با مهدی خز علی در قسمت دین از زمین تا خورشید مشگل دارم ولی شجاعت این مرد ستودنی و مهدوی فر ها و غیره که البته زیاد در اینجا حمایت نمی شوند تیمسار مرا به هرچه خواستی مثل همه دفعات پیشین متهم کن ولی مدتی که از ایران دور بودی نا خوداگاه تغییر کرده مخصوص از زمان اعلام شخصی و خودت بهتر می دانی و ما هم فهمیدیم از کلنجاری که با خودت داری شب قبل اعلام نتایج ترامپ و نوشته های شما اگر رجوع کنید و خودتان را قاضی کنید خواهد فهمید ما ایرانی ها عادت داریم پاچه خواری کنیم در باره من فرموده بودید من مشگل دارم و مغز در پیتی مانده در نوستالژی من حیف شده ولی خدا گواه همه طور امکانات رفتن دارم و از خوب خوش شانسی شغل من توی تمام دنیا طرف دار داره من نتوانستم خودم را راضی کنم که مهاجرت کنم برای اینکه اگر قرار به مهاجرت بود باید به سر زمین جدید احترام بگذاری تا احترام ببینی حالا اگر ریس سیرک هستی پس قلدر و با ادب و با توان باش واگر نیستی راحت درش را ببند تا گذشته خوبت پا برجا بماند
من خودم شخصا اول که بستی کلافه شده بودم ولی وقتی شروع کردی و دیدم از دلقک قبل خبری نیست دعا می کردم که دیکر ننویسی چون واقعا تا قبل اعلام شخصیت واقعی عالی بودی حال هرچه خواهی بچسبان و بگو من ضربه را از برگشت مواضع شما خوردم نه از چند فحش نصف ونیمه

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

ناشناس مانده پشت نقاب ناشناس،
با اینکه کامنت ات ملقمه ای است از چرت و پرت و پرت و پلاگویی و تهمت و توهین به دیگران اما لازم است بدانی هر تفکر و دیدگاهی در انسان بر مبنای تجربه و مطالعه و متاثر -مستقیم و غیر مستقیم-از اموزش اعم از خانواده و جامعه و همچنین بخش قابل توجه ای از غریزه درونی، شکل میگیرد و از انجایی که این تاثیرات و تجربیات در انسانها-بنا به شرائط- متغییر است لاجرم هیچکس به تنهایی نمیتواند اعلم و خودسر باشد و همواره برای درگیر نشدن و نماندن در چرخه بسته استنباط های شخصی و ماندن حول دایره داده های ذهن خود نیاز به منبعی الهام بخش و استادی زبردست - نه برای پیروی کورکورانه بلکه با سنجیدن ان منبع با سنگ محک خرد خود- دارد. لیکن در فضای مجازی فارسی نویسان، شخصا فردی صالح تر از دلقک نمیابم و کثر شان ندارم که ارادت و خاکساریم را نصبت به ایشان اعلام کنم. اما تو بااینکه بسیار از دلقک اموختی، بی مروتی را به حداعلا رساندی و برای به چالش کشیدن انسانی شریف و پاکنهاد به اعضای خانواده و زندگی شخصی اش بند کردی! پفیوزی ملایم ترین واژه بود برای این همه پلشتی و نامردی که خرج کردی!

Dalghak.Irani گفت...

پدرجان شما مشکلت چی است با من! چرا هی خودت را به در و دیوار می کوبی و آخرش هم چون قدرت بیان خوبی نداری معلوم نیست خواسته ات از من چیست؟ من نوشته ام که این ترامپ یا بنفع تثبیت خامنه ای خواهد بود یا حملۀ نظامی به ایران و چون هر دو را نمی خواهم لذا این مرد دیوانه را هم تأیید نمی کنم. و بر مبنای این موضع گیری مطلبی نوشته و مستندات و مشاهدات و قراین تحلیلی ام را در منطقه و ترکیه و غیر آن معرفی کرده ام. تعدادی از خوانندگان موافق تحلیل من از شرایط هستند و کامنت تأیید داده اند که موافقیم با گفته هایت. تعدادی از خواننده ها هم - از جمله شما - مخالف این تحلیل هستید و معتقدید که من درست نمی گویم. خب کسی که موافق است نیازی به دلیل آوردن ندارد چون متن را تأیید می کند و دلایل مرا قبول دارد. اما شما که مخالف هستید باید دلیل ذکر کنید و استدلال مرا رد کنید. مثلاً ثابت کنید که ترکیه بحرف امریکا و ناتو با همسایه اش ایران جنگ نمی کند و از این قبیل. و الا هی مرتب شخصیت مرا تحلیل کردن و موارد چیپ و بی ارزش و دور از شأن شخصیتی معتبر چون حقیر را استفراغ کردن چه مشکلی از شما حل می کند. بازهم بیا و چرت وپرت بنویس که تو عالی بودی و غالی شده ای یا الماس بودی و مفرغ شده ای. خود این نشان می دهد که ادم متعادلی نیستی. زیرا که نمی شود من دیروز در عرش فکری بوده باشم و امروز به فرش نظری سقوط کرده باشم. فکر مثل ثروت مادی نیست که یکباره ورشکست شود. البته مطمئنم که نمی فهمی و باز یک شر و ور جدید خواهی نوشت. عدم فهمت هم معلول نوع مغز سیخکی است که داری و ربطی به سواد و بیسواد هم ندارد. یا...هو

ناشناس گفت...

حاجی شما نمیری برای دیدن فروشنده؟ ما که اونور نیستیم ولی به شما نزدیک تره

ناشناس گفت...

ناشناس ۶:۳۳؛ کاری به انتقاد تو از دلقک و قضاوت شخصیت دلقک ندارم. البته خودت را هم خیلی‌ دست بالا قضاوت کرده ای‌. شغل تو چیست که در همه جای دنیا خواهان دارد؟ لطفاً اعلام کن تا جوان‌های بخت برگشته در ایران به سراغ شغل تو رفته و از ایران فرار کنند. گیرم دکترای الکترونیک از شریف داری، یا پزشکی یا تخصص یا دندان پزشکی‌ یا تخصص از دانشگاه تهران یا شهید بهشتی‌ یا تخصص گوش حلق بینی‌ از تهران داری. یا کاسبی بسیار موفق مثلا صاحب کارخانه ساویز یا نیک کالا هستی‌. پدر آمرزیده همهٔ این شغل‌ها که در بالا نام بردم در تورونتو هستند، مک دونالد میخورند و آروغ میزنند چون کار ندارند. نهایتاً اگر پولدارند بساز بفروش میشوند بنگاهی می‌شوند یا اگر مایه علمی‌ دارند با هزاران بدبختی مدرکی‌ دانشگاهی میگیرند تا کاری پیدا کنند. حالا شما نیامده دم از اعتبار کاری و موفقیت در غرب میزانی‌. پدر آمرزیده نشاشیدی ببینی‌ سنگ غرب چقدر سفت است. کسان زیادی هستند پدرشان در آمده تا دکترا بگیرند از دانشگاه تورنتو البته اگر بفهمی دانشگاه تورنتو چه جایگاهی‌ دارد. با اینحال کار پیدا کردن چنان هم آسان نیست و خود کار پیدا کردن یک شغل است و اثبات در محیط جدید شغلی‌ هم .... البته که موفق میشوند در غرب اما با هزاران خون دل و زحمت...

ناشناس گفت...

شاگرد تنبل
شاگرد تنبل ته کلاس گفت...
ناشناس مانده پشت نقاب ناشناس، خنده داره هرکسی این ببینه فکر می کنه شما نام پدر شماره شناسنامه و محل تولد و ادرس خودت را قبلا برای همه افشا کردی پس شاگرد تنبل که پشت نقاب شاگرد تنبل پنهان شدی گوش کن اینجا انجمن ادبی نیست و من هم هیچ ادعایی ندارم ولی شما از اسم مستعارت معلوم که خیلی ادعا داری چون شاگرد تنبل ته کلاس همه می دانند که کودن وبه کلاس توجه نداره ولی شما خیلی اظهار فضل می نمایی ومی خواهی با انتخاب این اسم بگویی که فاضلی ولی بسیار فروتن بعد شما نباید هر کسی که مثل شما فکر نمی کنه را با الفاظ لجن پراکنی و از این لفظ هایی که حکومت مخالفان را صدا می کنه صدا کنی در باره تیمسار هم همین مورد صدق می کنه ایشان فکر می کنند که هنوز توی ارتش که همه باید بله بگویند وکوچک ترین مخالفتی را نمی تابند و سریع شروع می کنند طرف را به بیسوادی و کم فکری و غیره نواختن تیمسار بارها وب شما را به اشخاص معرفی کردم و جالب بود خیلی ها همان نظری که شما به من اظهار فرمودی را به شما عنوان نمودنند اخر درست نیست شخص اول وب این قدر کم جنبه باشد و طرف مقابل حقیر ببینه تیمسار شما درست مثل خامنه ایی دو پهلو نقد می کنی حتما همه می دانند تا حالا نشده مورد رخ دهد و حرف خامنه ایی را کامل نقض کند قابل توجه شاگرد زرنگ اول کلاس که شما را بهترین می دانند که در زمان انتخابات امریکا شما خیلی اشتباه تحلیل می کردید و همین طور در زمان برگزیت انگلیس
مشگل من با شما این است که در زمان اوباما بیشترین ظربه ها به ملت ایران و خاورمیانه خورد و روسیه اوکراین را گرفت و چین هم جزیره های مصنوعی را ساخت و اشتباهات اوباما باعث امدن ترامپ شد و شما قبول ندارید که اوباما باعث بد بختی جهان می باشد
تیمسار ترکیه اردغان تمام کردیتی که از مردمش کرفته به خاطر پول ایران بوده و هر ترکی که داره پشت اردوغان راه میره مدیون پول نفت ایران و مطمئن باش ترکیه هیچ مشگلی برای ایران نداره واگر خدایی نکرده قرار به جنگ باشد باید مواظب اذربایجان باشیم ترکیه داره گارد می گیره که در ان صورت از پول های ایران استفاده کنه ترامپ سرمایه زیادی و همچنین برش فروانی در اذربایجان دارد و اسراییل در اذر بایجان دارای پایگاه می باشد فقط ترکیه می خواهد یک مقدار روابط پایین بیاره که بتواند از هر دو طرف استفاده کنه

مانی گفت...

ناشناس پرخاشگر,
یک خواهش دوستانه: اگر میشود پس از تایپ نوشته خودتان بخوانید اشتباه تایپی به کنار جمله بندی ها و واژه های جا به جای نوشته های شما چنان است که خطبه های نماز جمعه ها را به یاد میاورد و (با پوزش) به دنبالش حالت تهوع.

ناشناس گفت...

ناشناس ١٩/٣٥
واقعا متوجه نشدم چه منظوري داري گفتي به انتقاد به من به دلقك كاري نداري و گفتي من خودم دست بالا گرفتم. و در باره دانشگاه كانادا صحبت كردي و از شغل و موقعيت كار من خوب اشتباه شما همين جاست متاسفانه من تحصيلات دانشگاهي ندارم ولي توي اجتماع بزرگ شدم هم زمان با ابر پول دارها بودم و همان روز با كار گران افغاني سر يك سفره غذا خوردم
خوش بختانه اكثر كشور ها را ديدم و گفتار شما در مورد كار و تحصيل و سختي ان وا قبول دارم ولي ايا فقط ايراني ها چنين توانايي دارند. و دانشگاه مورد نظر شما توسط ايراني ها بنا شده ميگويند هنر نزد ايرانيان است
واقعا چنين است ايا با يك گل بهار مي ايد البته منظورم اين بوده ايراني ها با محصولات غرب به بزرگي رسيدند. ايا جند ايراني مي شناسيد كه بدون استفاده از غرب مثل دانشگاه و وسايل توانسته توي دنيا نام اور باشه براي درمان يك مريضي بايد اول مريضي را شناخت و دنيا به ما اين اجازه را نمي دهد توي غرب شركت ها همه امور را در دست دارند ولي چند شركت ايراني وجود دارد براي اينكه ايراني شركت بلد نيست نمي دانم توانستم مواضع خودم را بيان كنم يا نه

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

ناشناس مانده پشت نقاب ناشناس،
ظاهرا با فضای مجازی اشنا نیستی، کامنت هایت نیاز به یک اسم مستعار دارد تا جواب دهندها دچار سردرگمی نشوند و ازطرفی نقطه نظراتت را ذیل نام مستعارت تضمین کن تا بعدها نتوانی زیر حرفهای زده شده ات بزنی! واعلا نام و نشانت چه دخلی بما دارد عزیز!
ضمنا پشت نام مستعار من داستانی نهفته که چون تازه واردی و کامنت دانی را دنبال نکردی از ان بی اطلاعی،بنابراین تفسیرت از ان کلا غلط است!
تو باید برای مخالفت ات استدلال بیاوری در غیر اینصورت مخالفت ات میشود لجن پراکنی ان هم پشت نام ناشناس. دلقک هفت سال است مفت و مجانی برای من و تو زحمت میکشد و فسفر میسوزاند و سیرک را اپ دیت میکند و بجای تشکر، این کجای رسم جوانمردی و مروت است که ناشناسی بیاید و هزارجور وصله بچسباند و سو استفاده کند در قالب مخالفت؟! من شخصا این رفتار را برنمیتابم!
لطفا بجای این بحث ملال اور شاگرد تنبل زرنگ است و نیست و کجا بادمجان میچیندو کی مک دونالد میخورد و ... به استدلالت فکر کن و اصطحکاکت با دیگران را کمتر کن که واقعا حوصله سر میبرد!

ناشناس گفت...

جناب دلقک اصولا ترامپ یا هر خر دیگری با هر مواضعی باشد آیا تاثیری بر مواضع خامنه‌ای و شریعتمداری کیهان دارد؟ آیا حجم مداخلات در یمن و عراق و افغانستان و سوریه و.... در زمان اوباما کاهش پیدا کرد؟ اگر ترامپ موضع خصمانه تری بخود بگیرد خامنه ای دریچه آزادی های باقی مانده را تنگ تر می کند؟
آمریکا بعد از انفجار الخبر عربستان و نقش حزب‌الله حجاز در آن تصمیم به حمله نظامی گرفت. نتیجه چه شد؟ آیا فشار حکومت بر مردم بیشتر شد؟ نه جانم. نه عزیزم. سید محمد خاتمی ناجی افسانه ای اجازه ریاست جمهوری گرفت. فضای مطبوعات که یاد آور دهه بیست و سی شمسی بود شکل گرفت. لطفا آدرس درست به خوانندگان بدهید و ترکیه در گیر با کرد ها را به عنوان دشمن ایران
قالب نکنید و مردم را بترسانید. فشار اقتصادی خامنه‌ای را به شعار اعتدال راضی می کند و فشار نظامی به اصلاحات.
در ضمن اصغر فرهادی اسکارت مبارک. اما خودمان می دانیم که چه خبر بود آنجا.

ناشناس گفت...

یک چیز بی ربط با ربطی هم از ما بی خایه های برانداز از پشت کامپیوتر
بلانسبت تیسمار، مردمی که بعد 38 سال رسیده اند به لیسیدن جواد ظریف و چهار تا چاقوکش و لیست امید، حالا چپ و راست برای مردم آمریکا و رئیس جمهور منتخبشان پیغام می فرستند و نصایحات می فرمایند
جماعتی که محمد خاتمی سقف آرزوهایشان و رهبر اصلاحاتشان است، دمکراسی خواهانی که روش خاص خودشان را دارند برای رسیدن به دمکراسی:رای دادن به ری شهری و یک مشت گری گوری و لات بی سر و پا حالا برای بهترین و قوی ترین مردمان جهان نامه و نصیحت پشت سر هم
کناری بایستید بادی بیاید شاید بوی تخم مرغ گندیده را ببرد و نفسی بکشیم

یار قدیمی گفت...

شاید ربطی به موضوع نداشته باشد اما قابل ذکر است که مک دونالد خوردن از نظر دار و دسته کیهان و اعوان و انصارش و کلا کسانی که یکبار پایشان به مک دونالد نرسیده نشانه لیبرالیسم و مرفه خارج نشین است . والا غذای فری کثیف و رضا میکروب شرف دارد به مک دونالد. اصولا مک دونالد غذای مستضعفین و بی بضاعتان است. لطفا برای افاضات روشنفکری خود مثال هم میزنید مثال درست و درمان بزنید.

ناشناس گفت...

یک تحکیمی
در دور اول احمدی نژاد یک روزنامه ای توانسته با یکی از پسرهای احمق احمدی نژاد مصاحبه کنه .. در یک جایی از مصاحبه که چالش بعدی جمهوری اسلامی چیست یکدفعه درآمده و گفته بود جنگ با ترکیه !
این مربوط به زمانی بود که نه داعشی بود و نه گرفت و گیری با ترکیه داشتیم . لذا این پیش بینی را من جزو شنیده های خانگی او دانستم که احتمالا بابا جانش از جن گیر دولت مشاعی نقل قول کرده است .
الله اعلم !

ناشناس گفت...

ناشناس ناشناش
شگرد اول عزیز هر نظر مخالف لجن پراکنی نیست این عادت توی وب با دلقک مد شد طی سالیان هر کسی مخالف دلقک بود چند تا وصله نا جور بیسواد لجن پراکنده کن و چند مورد دیگر شما ببین تمام کامنت دانی های این وب را بگرد ببین چند نفر مثل شما هستند که اسم وامضا دارند و با توجه به چندین ساله بودن و اعلمیتی که شما برای دلقک قایل هستید البته من تمام تحلیل ها دلقک می خوانم برای محک با دیگر تحلیل ها و از بینشان برای خودم مواردی را بر می گزینم و اصلا فکر نمی کنم که ایشان خدا
الان می دانم نه شما حوصله دارید و نه دلقک ونه من همین قدر برایمان کافیست
من نوشته ام که این ترامپ یا بنفع تثبیت خامنه ای خواهد بود یا حملۀ نظامی به ایران و چون هر دو را نمی خواهم لذا این مرد دیوانه را هم تأیید نمی کنم.
جمله بالا توسط دلقک بیان شده دلقک اوباما را تایید می فرمایند که 400 هزار کشته توی سوریه رو دستمان گذاشته و ایران به گه کشانده و عربستان و عربهای دیگر را تشنه خون ایران کرده اگر درست فکر کنیم می بینیم که اوباما خامنهایی را محکم در منطقه گذاشته و عراق را هم دو دستی تحویل ایران داد
دلقک به همه ادرس غلط می دهد
البته کار ما ایرانی ها از این حرف ها گذشته اینده ثابت خواهد کرد دیدیم که برجام یک سراب بود

ناشناس گفت...

این اسکارچی ها در خواندن اسم برنده جایزه مشکل دارند ولی برای آمریکا نسخه میپیچند.

ناشناس گفت...

چون آمریکا با زمینه سازی انقلاب 57 باعث رنج و عذاب ملت ایران گردید، امیدوارم ترامپ از دستور خود برگردد تا بتوان با خیال آسوده تر افکار ناب الهی به سرزمین کفار وارد گردد. پول هم داریم فراوان. دویست میلیارد تومان هم تصویب شده به اسم بازگردان ایرانیان خارج از کشور.

ناشناس گفت...

شاگرد تنبل یا زرنگ یا چه می دانم... اصطکاک درست است نه اصطحکاک! می بخشیندا!! خواستم دیگران به اشتباه نیفتند. چون چند بار تکرار کردی. صبور باشید و مانا.

ناشناس گفت...

سلام
خواهش می کنم این فیلم را حتما ببینید:
https://vid.me/JjGT
اینطوری سر آدم کلاه میگذارند.

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

درست میگویی دوست عزیز، ممنون که تصحیح ام کردی گرامی!

ناشناس گفت...

ناشناس 21:01
با شما در این نظر و نظرات دیگر هم عقیده هستم.
اگر چه دلقک ما را ساده و نادان می پندارد ولی من ریاست جمهوری روحانی و عدم ریاست یک محافظه کار را بدرستی پیش بینی کردم و ایضا ریاست ترامپ.
حال هم به کسانی که پیش گویی ریاست جمهوری آینده را عنوان می کنم می گویم که روحانی چهار سال دیگر هم بر این مسند تکیه خواهد زد.

ناشناس گفت...

این اصطحکاک را آنقدر تکرار کرد که من هم شک کردم در املای درست آن.

ناشناس گفت...

اعتراف میکنم که من برای اولین بار اشاره به درخواست اقامت فرزندان دلقک نمودم اگرچه ناشناس بعدی فیتیله آن را خیلی بالا آورد. گر چه اوایل می خواستم معذرت خواهی هم کنم ولی بعد از سخن دلقک که خود را چهره شناسنامه دار و معتبر خواند با تاکید، دست نگه داشتم و با خود گفتم که حال که خود دلقک چنین باوری دارد و خود را شخصیت مدرنی می داند باید مانند هر شخصیت سیاسی دیگر پاسخگو باشد و این شائبه را از خود دور کند که بغض او نسبت به ترامپ انگیزه شخصی ندارد. گر چه اعتقاد قلبی من این است که دلقک شخصی به غایت مغرور است البته در وجه مثبت آن و شخصیتی میهن پرست و مثبت به طوری که اگر من مشکل داشته باشم در مشورت با دریغ نخواهم کرد و این ناشی از گذراندن سالها با او از راه نوشته هایش می باشد. من هم یک انسانم با همه خوبی ها و بدیهایش.

ناشناس گفت...

ناشناس پشت نقاب ناشناسی
بعضی ها باید بدانند (شاگرد تنبل ته کلاس) که انشا خوب و گفتن کلمات قصار صد در صد فهم سیاسی نمی اورد و در کامنت دانی سیرک قرار بر امتحان دیکته نیست اینجا نباید به کسی برای غلط نوشتن توهین شود همان طور که می دانید و خوانده اید دلقک به گفته خودش بعد از ارتش در نشریات دوره دیده ولی با توجه به نثر و سواد بالا و مهم تجربه اشتباهات کمی در تفسیر زوزگار نداشته و جالب بوده که هر وقت کسی کوچکترین اشگالی گرفته فوری انگ های که خود می دانید زده شده لطفا هرکسی که تا حالا از تیمسار ایراد گرفته و توسط ایشان عوام و بیسواد خوانده نشده خودش قضاوت کند لطفا خوانندگان سیرک این وب را با امریکا مقایسه کنند توی این وب توسط فرد اول سعی می شود که ذهن ها سازمان دهی شود و هر گونه دیکر پنداری توسط دلقک و چند نفر نفی میشوند باید اول من وشمای عادی قدرت اینکه ما خر که نیستم تیمسار را داشته باشیم تا تیمسار عزیز گنجیشک را جای قناری رنگ نکنه و به ما بدهد دوستان عزیز من از سال 88 توسط بالالترین با دلقک اشنا شدم و یکی دو بار کامنت داد که متضاد دلقک بود و ایشان به بد ترین نحوه برخورد کرد و خودش را بالا نشاند ولی از زمان رد کردن خط قرمز توسط اوباما من تازه متوجه شرایط منتطقه شدم و سعس کردم خط قرمز دلقک رد کنم و تازه متوجه شدم تمام ایرانی های خارج از کشور یک جورایی با رژیم یکی فکر می کنند و دوست دارند استخوان در گلوی ایران باقی بماند تا انها هم از توبره بخورند هم از اخور همه ما دوستان و اقوامی در خارج داریم می دانیم که از این وضعیت بهترین اسفاده را می کنند خانم انوشه جای پرچم ایران نقشه مشهد را شال می کنه و دلقک در فکر رفتن ولی به ما ادرس غلط می دهد اصغر فرهادی اسکار می گیره و ترامپ را لجن مال می کنه ولی هیچی از داخل ایران نمی گوید چون هزینه دارد بله دوستان ایرانی ها سه دسته شدن عوام و خواص وخارج نشین ها که البته میدانیم فقط عوام هستند که به هیچ حساب می ایند چون مواضع خارج نشینان و خواص توی این چند سال نزدیک شده و از دو طرف می خورند برای همین که خارج نشینان از ترامپ متنفر هستند چون قراره جلوی بخور بخور خواص و خارج نشینان را بگیره دلقک می فرمایند ترامپ باعپ قدرت خامنهایی می شود پس حتما شاید ما نمی دانیم حتما اوباما خامنهایی را بر انداخته و ما خبر نداریم اقا داره میره امریکا بعد ما را به دکمه سر دست ظریف حو.ال می دهد و چون مچ دلقک کرفتیم در تناقض ناراحت شده و غیر اخلاقی می داند ولی تیمسار کار شما غیر اخلاقی که وطن فروشی کنید و عوام را خر فرض کنید از دوستان می خواهم در بین خارج نشینان بگردند و ببینند که کی برای ایران بها داده

ناشناس گفت...

باز هم تکرار میکنم که فقط استفاده از پتانسیل مثبت سید محمد خاتمی و همراهی تمام و کمال با وی است که نظام و مملکت را نجات میدهد که آنهم از بازگشت رضا بهلوی به قدرت بعیدتر است.

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

ناشناس ساعت ۱۷:۵۷
اولا دلقک از هشتاد و هشت در بالاترین نبود و اگر اشتباه نکنم از حدود نود یا نود و یک به بالاترین پیوست و شاید کاربر دیگری در بالاترین نوشته هایش را منتشر میکرده که در اینصورت شما نمیتوانستی با کسی که عضو بالاترین نیست، در بالاترین بحث کامنتی برگذار کنی!
اما در سیرک هیچکسی همقد و همطراز دلقک نیست و در بالاترین هم ایضا، نتنها کسی در سطح سواد و بینش و اندیشه و قلم دلقک نیست، بلکه به گردپایش هم نمیرسد. نشان به نشان انتخابات خبرگان و مجلس اخر که همه شاهد بودیم چگونه استدلال دلقک بقیه استدلال ها را یک لقمه سر صبحانه کرد و در نهایت شاهد بودیم که چه انتخاباتی شد و چگونه دو ضلع مثلث جیم خانه نشین شدند. نمیخواهم نشان زرین ان فتح الفتوح را یگانه به سینه دلقک بزنم اما استدلالش در نهایت پیروز شد و حداکثر جامعه به ان سمت معطوف شدند. برای راستی ازمایی این مدعا کافی است نگاهی به تعداد بازدیدهای سیرک بی اندازی و با دیگر وبلاگها مفاسه کنی تا متر و معیار دستت بی اید.
ته حرف امثال شما استمداد از امثال ترامپ است تا با موشک و توپ و تانک خوشبختتان کنند و اگر این ارزوی شما را وطن فروشی و خیانت به ملت ندانیم، حتما دریوزگی و بی بته گی و واداده گی را لایق میدانیم!

ناشناس گفت...

ناشناس ۱۷:۵۷ ، خارج نشینان دودسته هستند ، اول آنها که هم از آخور میخورند و هم از توبره و هیچ بهایی هم بابت ایران پرداخت نکرده اند و دوم آنهایی که بهاء پرداخت کرده اند لیکن امیدی به تغییر اوضاع نداشته و جلای وطن کرده اند ، برای هیچکدام از دو دسته هم آینده ایران اهمیت چندانی ندارد ولی بی اهمیت هم نیست. در باره ساکنان وطن حرفی ندارم چون یک گروه اینها قسم خورده اند که شیره جان وطن را دوشیده و پوسته اش را دور بیاندازند و دسته دیگر هم اصلآ کاره ای نبوده و نیستند که تغییر مثبتی در اوضاع بدهند لذا فقط نظاره گرند.

غریب آشنا گفت...

شاگرد تنبل کلاس ، هدفت از این نوشته ات را درک نکردم ، دنبال اثبات چی هستید شما ؟؟؟

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

نوشته ام یک مخاطب داشت که نامش را اول کامنت ذکر کردم عزیز!

ناشناس گفت...

ناشناس ناشناس
شاگرد عزيز اگر دلقك بت شماست من دوست ندارم خرابش كنم در ذهن شما ولي نوشته بالاي شما تا حدي مثل اين مي ماند كه با يك گل بهار بياد من چه دروغي دارم بگويم و مجادله ايي هم ندارم شما٧٤ ماه به گفته خود دلقك حساب كن مي شود سال ٨٩ در ثاني اخر دلقك از چه منبعي عنوان مي كند نهايت از بي بي سي و سايت هاي ايراني و منابع مهمي ندارد و دست بي بي سي. هم براي همه رو شده اقاي لدين و بنن از خبر هاي دست اول كه بسيار محرمانه است استفاده مي كنند. و اين قابل سنجش با دلقك نيست حالا اگر شما مي خواهيد از دلقك براي خودتان ولي فقيه بسازي امري جدا است
اگر حساب كني در باره انتخابات امريكا توي جاده خاكي بود حتما بهياد داري چند وقت ننوشت ايا مي داني چرا. چون هر چي نوشت بر عكس شد. مي تواني خودت تحقيق كني در باره ترامپ هم بايد بگويم. با طرف داري من و ما ها از ترامپ و شما و شماها بر ضد ترامپ توي سياست دنيا هيچ اتفاقي نمي افتد. چون دلقك كه هيچ پدر و هفت جد اباد همه هم نمي توانند سياست جهاني را عوض كنند. و گريه دلقك از ترامپ و بقيه خارج نشينان هم نه براي كشور بلكه براي خودشان است. كه بالا توضيح دادم و دلقك هم بهتر از همه مي داند و براي همين است كه خيال مهاجرت ايلي دارند حالا اگر شما ها راضي مي شويد و دلقك هم جلوي ترامپ را مي تواند بگيرد ما راضي نيستيم وطن در گير جنگ شود ولي محض رضاي خدا بياييم احمق نباشيم فقط يك ساعت بشين و بي بي سي. را نگاه كن و ببين كه صدا وسيماي ايران جلويش بنگ مي اندازه دلقك ٦ سال از ايران دور بوده و اصلا قبله را گم كرده و هيچ كسي بهتر از خودش اين را نمي داند بابا ترامپ مادر سك بي همه چيز و ديوس و هرچي شما خواستيد يك تنه كل مديا غرب و هاليود و دموكرات و جمهوري حواه شكست داد البته سو برداشت نكن مردم امريكا اين كار را كردن به خاطر حماقت هاي اوباما و دموكرات ها مردم خر نبودن مي ديدند هيلاري و اوباما خودشان داعش ساختند و عراق تحويل ايران دادند و سوريه به خاك نشانند. بعد دلقك لوباما را تتحير مي كند حتما ترامپ بده ولي اوباما كثافتي كه اينده درباره ان خواهد نوشت و شك نكن دلقك و هر كسي از او حمايت كنه مسئول خواهد بود لطفا حافظه ات را قوي كن و دو سال قيل را مرور كن همراه گفته هاي دلقك

Dalghak.Irani گفت...

لطفاً مثبت یا منفی نسبت به شخص من و شخصیت من بحث نکنید و نظر ندهید. اگر راجع به نوشته هایم نظری دارید یا دز نوستراداموسی تان زده بالا و می خواهید بقول رفیقمان پیشگویی بکنید و اینقدر اهمیت ندارید که کسی دیوارش را برای یادگاری شما در اختیارتان قرار ندهد در دیوار سیرک من بنویسید مثل همیشه ولی از هر نوع اظهار نظری راجع به من جداً خودداری کنید که قطعاً دیگر منتشر نخواهم کرد. یا...هو

ناشناس گفت...

در نظر داشتم که کامنتی بگذارم در راستای اشاره دلقک به حادثه تیراندازی در کانزاس به دو جوان که این نفرت نژادی در آمریکا از قبل وجود داشته و دوز آن کم و زیاد می شده است. ارتباط آن با دونالد ترامپ می تواند به جو ایجاد شده در مطبوعات و مناظره هیلاری و اتهامات او که سی سال قبل پرونده ای حقوقی در مورد سیاهپوستان داشته است. و در پایان می خواستم سوالی مطرح کنم که گروگان‌گیری دیپلمات های آمریکایی، شعار های هر ساله علیه آمریکا، خوار و خفیف کردن ناویان راه گم کرده آمریکایی نفرت از ایرانیان و مسلمانان را در نزد آمریکاییان بیشتر می کند یا فرمان اجرایی ترامپ؟
تا اینکه دیشب خبردار شدم که متهم حادثه سابقه خدمت در نیروی دریایی ارتش آمریکا را داشته است. تا چه حد محتمل است که چنین واکنشی ناشی از برخورد خفت آمیز با ناویان آمریکایی باشد تا تفسیر رسانه های کلینتون از سخنان ترامپ؟
از صاحبان وجدان های آگاه سوال می کنم اگر دولت و ملت کشور دیگری در ابعاد مشابه، علیه ایران به مدت قریب چهل سال چنین رفتاری کند چه واکنشی در ایران شاهد خواهیم بود؟

ناشناس گفت...

تحلیل که تحلیل خوبی بود ولی خداییش ابن دفعه نظرات خیلی درب و داغون بود!!...

ناشناس گفت...

ناشناس ناشناس
دوستان جوابي. براي شاگرد تنبل نوشتم
دلقك سانسور كرد

ناشناس گفت...

اي دلقك شرافتت كجا رفته

ناشناس گفت...

نا شناس ناشناس
مي دانم اين مطلب را منتشر نخواهي كرد
ولي بخواطر سانسور مطلب من كه هيچ توهيني نبود و فقط
مشت نامردان را باز مي كرد به يقين رسيدم
كه خيلي بيسوادي اي دلقك

ناشناس گفت...

اي حقير
مي بيني. كه اكثر افراد با من اتفاق نظر دارند خودت ببين
همين كه جرات نداري نظرات بي سانسور بدي بيرون
نشان از حقارت تو داره
ترامپ حق داره امثال تو و ايل تبارت را راه نده
انجا ازادي بيان داره حقير
تو كامنت من را پخش نكردي

ناشناس گفت...

دلقک بسار برات متاسف واقعا دوستارانت می دانند که تو سانسورچی هستی و انعکاس ندادن نوشته های من نشانگر پو پو لیست بودن شماست لطفا از خوانندگان عذر خواهی کن ولی اگر نکردی در مدت باقی مانده عمرت نزد وجدانت بی ابرو خواهی بود و این کار تو نشانه ضعف و اشتباه تو می باشد و هر دفعه که دست به کیبرد می بری اول به خودت خیانت خواهی کرد ولو به اینکه هیچ کسی به غیر من و تو نداند که واقعیت را بر ملا نکردی و بدان راه ندادن امثال تو به امریکا به خاطر بی وجودی توست

ناشناس گفت...

من حق دارم که بتوانم جواب شاگرد اول را بدهم و چنانچه این حق داده شود شخصی که باعث شده یک قواد است بست

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

ناشناس ناشناس عزیز،
ترامپ بگور پدرش خندید که یک تنه جلوی مدیا امریکا ایستاد، سریال خانه پوشالی (هاوس اف کارد)خیلی قبل تر از انتخابات امریکا شروع به پخش شد اگر ان را دنبال میکنی توجه کن که داستان در حذب دموکرات اتفاق می افتد و سازنده که حتما بسفارش جمهمری خواهان سریال را تولید کرده یکسره در متن، دموکراتها را موجوداتی پلید و بی همه چیز نشان میدهد که نه اخلاق سیاسی دارند و نه حتی اخلاق فردی و برای احراز سمت دست به هر کثافت کاری و معامله ای میزنند و در حاشیه،جمهوری خواهان صاف و صادق بدنبال سیاست ورزی منزه و پاکیزه اند. و تولید این سریال بنظرت بازی مدیا نبود علیه دموکرات ها؟!
جمهوری خواهان هرگز اجازه استمرار دموکرات ها را نمیدادند حتی اگر ترامپ در راس خودشان میدیند و ترامپ خودش مجری شو تلوزیونی بود و از مدیا نتنها بی نصیب نبود، بلکه با تجربه ای که داشت اتفقا خوب بلد بود چگونه از مدیا استفاده کند و خودش بنوعی جزوی از مدیا بود.
ترامپ در حال پشت پا زدن به تمام قواعد جهانی است و اگر چنین ادامه دهد، خارج از تصور نیست که ریاستش در یک دوره چهار ساله به پایان برسد بدون اینکه از او قهرمانی در خاطره امریکایی ها بجا بماند و امیدوارم این چهارسالی که پیش روست، با کمترین خسارت از طرف او به ملت ایران پایان پذیرد.


مانی گفت...

ناشناس ناشناس ,از فرصت استفاده کن و کمی روی فارسی نوشتنت کارکن و خواندن هم. اینطور که پیداست بیشتر عربی دانی و نوشته هایت رنگ و بوی طلبگی و مراجع عظام دارد و معنی واژه ها و اصطلاحاتی را که به کار میبری نمیدانی. خدا را چه دید شاید با خواندن بیشتر سنجه سلیقه ات هم بالاتر رفت و از ترامپ کم سواد زده شدی و به ابامای فرهیخته که همین چند ساعت پیش قرارداد 65 میلیون دلاری کتابش را امضا کرد علاقه پیدا کردی.
اینها را از روی خیر خواهی و علاقه پایدارم به هموطنانم که شما یکی از آنها هستی میگویم و بس.

ناشناس گفت...


سلام

حال و حوصله تیمسار چقدر ابری ست که حتی اشاره ای هم به اسکار فرهادی نکردند یا حداقل من ندیدم
به کجا پناه ببریم از دست این ترول ها که پشت در سیرک چادر زده اند و تیمسار همچنان تحمل می کنند...

سلامت و شاد باشید تیمسار گرامی

ناشناس گفت...

لطفا در مورد اعلام کاندیداتوری حمید بقایی و حمایت رحیم مشایی و سکوت احمدی نژاد نظر و تحلیل خود را اعلام فرمایید
با تشکر

ناشناس گفت...

بدون اینکه بخواهم ترامپ را تحلیل کنم ( که هنوز خیلی زود است ) ، باید بگویم که پوکر رووباز جمهوری خواهان را ترجیح میدهم و البته شخصیت انفرادی اوباما هم نماینده تفکر دموکراتها نیست.

ناشناس گفت...

ناشناس ناشناس
تیمسار گزینه ایی عمل کرده و زمانی که کامنت سانسور شود و بعد درشت گویی های من ارایه شود همین می شود که عده ایی که تعداد انها از انگشتان دست کمتر هست جو گیر می شوند اقا مانی من می گویم نره شما می گویی به دوش شما که حرف از تحصیلات می زنی و قبله ات اوباما است ایا چاپ کتاب سعادتی برای ایران وایرانی می شود و اگر هم هست نازشما به نوشتن کتاب است تحریر ها وکتاب های ترامپ از اوباما بیشتره می توانی توی اینترنت سرچ کنی در ضمن اوباما هشت سال سکان جهان دستش بود ولی ترامپ به40 روز نمی رسه و تا زه دیگی که برای ایران نجوشه سر سگ توش بجوشه اوبی تمام شد رفت اگه ما زرنگ باشیم از این نمد کلاهی برای ایران بدوزیم راستی میدانم جواب شما ها به حرف ما مقلطه است های های تو سواد نداری وای قدرت بیان نداری باشه اوبی مال شما ولی حد اقل به چند تا منبع دیگه سر بزن حداقل شما و امثال شما مرد باشند و قبول کنند که به خاطر نفع شخصی با ترامپ مشگل دارید گویا مثل بچه ها می مانید (بچه ها بچه ها میدانید اوباما تازه کتاب نوشته 65 میلیون بچه ها بچه ها اوباما خروس قندی هم داره ) گویندپدر تو فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل لطفا به نقشه خاورمیانه توجه کن و جا هایی که در گیر جنگ می باشد علامت بزن زمان اوباما را یک رنگ و زمان بوش را یک رنگ دیگر و در ضمن لطفا کشته های زمان این دو را سرچ کن لطفا چون با من در حال یکی به دو هستی از عدالت خارج نشو و من قول می دهم هرچه شما گفتی بخوانم در هر منبعی در باره اینکه ترامپ یک تنه جلوی مدیا ایستاد حرف من نیست و شما می توانید تحقیق کنید البته اگر عادل باشید خودتان می دانید کل هالیود و هنرپیشه وخواننده بر ضدش بودن و همین الان هم جنگی با رسانه دارد این خود شاهد اتست بعدا فکر نکنید من کشته ترامپ هستم در واقعیت هیچ کدام شامل مقامات ایران نیستند اوباما شخصیتی است تحصیل کرده در قضا و انسانی ارام و صبور و دل رحم که در جای خودش بسیار انسان خوبی است ولی در جایکاه کد خدای جهان این صفات باعپ جنگ و خون ریزی بیشتری شده نرمش با روسیه که باعپ گرفتن اوکرایین شد و رد کردن خط قرمز سوریه و چندین و چند کار دیکر مثالی می زنم شما در شهرکی خانه داری و زن و فرزند داری در این شهرک انسانهای شروری هم وجود دارند که اگر پاسبان قوی نباشد به خانه و زن و فرزند شما تهاجم می کنند حال حاضری یک ادم قوی و بزن بهادر را پاسبان کنی یا یک ادم پرقسور ولی ضعیف در صورت انتخاب فرد قوی فقط به ان شخص باج میدهی و زن وفرزند و خانه در امان ولی اگر فرد ضعیف را انتخاب کنی
باید قید همه چیز را بزنی و همه می دانند که بیشه ایی که شیر نداشته باشه روباه پادشاه می شود پس دعوا ما سر اوباما و ترامپ نیست کد خدا باید یک فاکتور هایی داشته باشد که دقیقا مخالف شخصیت اوباما
در ضمن از دلقک هم عذر خواهی می کنم و تمام گفته های بالا را پس می گیرم

ناشناس گفت...

ناسناس10/04
بیایید لطفا به داشته ها ننازیم ما ایرانی ها به تاریخ می نازیم به همه چی می نازییم و خودمان را تاحدی اشرف مخلوقات می دانیم ولی وقتی نیک نگاه کنیم در سطح جهانی توی تمام رنج ها جایی نداریم بیاییم نه نداشته ها فکر کنیم به جعفر پناهی که حتی با موبایل اجازه گرفتن فیلم نداره به خاطر اینکه از داخل انتقاد کرد ان هم رک و پوست کننده اگر باید به انوشه انصاری بنازیم باید به پدرش بنازیم که مبلغ زیادی داد تا این خانم فضا بره باید فرقی بین خانم معتمد اریا با دستبد سبز که به حکومت خودش تاخت و ترانه علیدوستی باشد که هیچ اعتراض نکرد اگر این فرق ها را ندانیم شما بگویید چه می شود

ناشناس گفت...

بیشتر سنجه سلیقه ات هم بالاتر رفت و از ترامپ کم سواد زده شدی و به ابامای فرهیخته که همین چند ساعت پیش قرارداد 65 میلیون
داداش مانی قسمتی از کامنت شما را بالا گذاشتم نوشته بودی من سواد ندارم و مشگل دارم ولی خودت توی همان کامنت توی یک خط دو تا غلط داری

پس هرکی گفت نون پنیر تو درت بگذار بمیر
اقای دلقک لطفا به شاگرد هایت بگو سوتی ندهند
من که ادعایی ندارم اگر اشتباه کنم ولی کسی که ادعا دار و توی متن ادعایی خودش دو غلط داره باید قهوایی بشه

روشنگر گفت...

بااینکه میدانم دلقک جرات پخشش را ندارد ولی به هر حال خود دلقک آن را می خواند و میداند :

دوستان توجه کنید جناب تیمسار در همین حکومت جمهوری اسلامی بوده و در همین حکومت هم به نان و نوایی رسیده و بعد از سال 88 مانند دیگر اصلاح طلبان همچون : ابراهیم نبوی و... به خارج گریخته اند . تیمسار در نوشته های پیشینش ارادت خود را به امثال ابراهیم نبوی نشان داده است در نتیجه ایشان هم مسلک ابراهیم نبوی ها و دیگر اصلاح طلبان خارج نشین هستند و مانند آنها با سرنگونی جمهوری اسلامی مخالف هستند زیرا به هر حال در همین حکومت سبیلشان چرب شده و وام دار آن هستند و فقط از این ناراحتند که قدرت در دست اصلاح طلبان و محمد خاتمی و میرحسین موسوی نیست و در دست خامنه ای و باندش است زیرا اگر اصلاح طلبان بر مسند قدرت بنشینند آنوقت تیمسار و ابراهیم نبوی و دیگر اصلاح طلبان می توانند مانند سابق به ایران بازگشته و اینبار حسابی نونشان در روغن بیفتد و خودشان پای سفره انقلاب بنشینند و تنها چیزی که ذره ای برای این جماعت اهمیت نداره مردم ایران هستند و اینها فقط به فکر منافع خودشون هستند ولی اگر این حکومت سرنگون شود قطعا جایی برای نوری زاده ها، ابراهیم نبوی ها ، اکبر گنجی ها، سازگاراها، رفیق دوست ها و ... در حکومت بعدی نخواهد بود و در نتیجه سرشان بی کلاه خواهد ماند برای همین است که اینها عاشق جمهوری اسلامی هستند ( با رهبر شدن محمد خاتمی) و جداً از خط و مشی براندازی نظام دوری می کنند و محتاطانه می نویسند و اسمش را هم می گذارند نمی دونم چی چی اصلاحات مرحله به مرحله تا سقوط حکومت ولی همه تان را سرکار گذاشته اند همانطور که گفتم اینها به هیچ وجه دوست ندارند حکومت سقوط کنه زیرا نانشان برای همیشه آجر خواهد شد و شاید حتی به جرم خیانت به ملت ایران تحت پیگرد حکومت بعدی هم قرار بگیرند. همانطوری که خود نوری زاده علناً اعلام کرد که راه نجات این است که خاتمی ولی فقیه شود این دقیقا خواسته این جماعت است زیرا با ولی فقیه شدن خاتمی این اصلاح طلبان گریخته به خارج به ایران می آیند و می نشینند سر سفره انقلاب و حالا نخور کی بخور تلافی تمام این سال ها را می خواهند در آوردن و اینبار خودشان اختلاس های نجومی بکنند و سر سفره ملت ایران بریز و بپاشی راه بیندازند که نگو و نپرس. بنابراین این را به شما دوستان گوش زد می کنم که اگر نشسته اید که تیمسار بیاد برای شما نوشته های قاطعانه و رک و پوست کنده با اهداف براندازانه بنویسه انتظار بیهوده ای می کشید تیمسار هیچگاه چنین کاری نخواهد کرد به دلایلی که در بالا گفتم آن دوستانی هم که مجذوب تیمسار شده اند و با اوراد و ذکرهایی چون : " مرحله به مرحله پیش رفتن - بر اساس امکانات موجود جنگیدن برای اصلاح و سپس براندازی و از این جور چیزا سرکارشون گذاشته در همین خواب خرگوشی بمونند تا اموراتشون بگذره . یا حق

ناشناس گفت...

دوستانی که فکر میکنن دلقک اپوزیسیون نظامه برید نوشته های پیشین دلقک را بخوانید که بارها ارادتش را به میرحسین موسوی و ابراهمیم نبوی و ... نشان داده و آنها را عزیز خطاب کرده ...میرحسین موسوی عزیز - ابراهیم نبوی عزیز... .درسته که الان دیگه با گذشت چندسال و روشدن دست اصلاح طلبان سبز، با احتیاط تر رفتار میکنه و میرحسین را عزیز خطاب نمی کنه ولی همین الان که بصورت زنده داره ارادت و تعصب شدیدش را به سردار محمدباقر قالیباف نشون میده و میبینید...که هر روز هم یه پرونده جدید از دست گل های این سردار ارزشی محبوب بیت رهبری رو میشه ...

ناشناس گفت...

ناشناس عزیز,
ما را گذاشتی سر کار! با یک شکایت من نثرت خیلی بهتر شد! نکند نفوذی هستی در جمع طلبگان و مراجع عظام, یا بیش از یک نفر هستی, یا دوشخصیتی که البته هبچکدام ایرادی ندارد بلکه دستمایه خوبی هم میتواند باشد برای نویسنده ای توانا. اما از کتابهای ترامپ نوشته ای , که جانم براست بگوید این کتابها در حد همان رساله های علمیه مراجع خودمان است و من حاضر به ورق زدن هیچ کدام نیستم. و درباره کدخدای جهان هم تا به حال همه جور کدخدای زور گو و خشن جنگجو و آدم کش و البته احمق داشته ایم چرا یک با که کدخدای انسان دوست و فهمیده و باسواد نداشته باشیم ؟ حداقل اینقدر به او بد و بیراه نگوییم. و راستی روسیه اکرائین را گرفت به ما چه ربطی دارد ؟ اکرائین از اول به روسیه تعلق داشته و مردمش هم رای به پیوستن دوباره به روسیه دادند.و همینطور خط قرمز سوریه که از زبان جمهوریخواهان هم نمیافتد, میخواستید اباما چه کند جنگ بزرگتری راه بیاندازد؟
من نوشته بودم (خدا را چه دیدی شاید با خواندن بیشتر سنجه سلیقه ات هم بالاتر رفت و از ترامپ کم سواد زده شدی و به ابامای فرهیخته که همین چند ساعت پیش قرارداد 65 میلیون دلاری کتابش را امضا کرد علاقه پیدا کردی).که (ی)بعد از دید جا افتاده بود.و اگر لطف کنی و غلط مرا بگویی یک دنیا ممنون میشوم.
دوستدار ناشناس چیره دست و پر کار.
مانی

ناشناس گفت...

تز دلقک این است که تغییر حکومت ایدئولوژیک در ایران از دو مسیر است 1_ حمله نظامی از خارج 2_ استحاله از درون
حمله نظامی از خارج را که یک بچه دبستانی هم می داند و بحثی در آن نیست.
اما استحاله از درون.
منظورتان را در یک کامنت و یا یک پست با مثال های واضح و روشن بفرمایید تا یک عمر رهین منت شما شوم.

ناشناس گفت...

ان شا الله که در مورد استحاله از درون روشنگری بفرمایید.
ولی سوال دیگری دارم از دلقک تیزبین.
تیرانداز کانزاس ظاهرا هدفش ایرانی ها بوده است.
وی 51 ساله و کهنه سرباز نیروی دریایی است. در زمان تحقیر آمریکا در جریان اشغال سفارت آمریکا به دست ایرانی ها تا خاتمه آن می تواند 15 تا 18 سال داشته باشد. وی تحقیر هم رزمانش در نیروی دریایی به دست ایرانی ها را هم شاهد بوده است. تا چه حد جنابعالی رفتار ایرانی ها را در واکنش تنفر آمیز او دخیل می دانید و تا چه حد رفتار و گفتار ترامپ را؟
نوک تیز اظهارات ترامپ که متوجه مکزیکی ها بوده است و در مورد ایران بیشتر به برجام و توافق بد انگاشتن آن تاخته بود. یعنی ضارب کانزاس آنقدر برجام روح و روانش را آزار می داد که دست به چنین کاری بزند؟

ناشناس گفت...

ناشناس 21/32
من ناشناس ناشناسم که کوتوله های دلق من بیسواد ومن را بیسواد و اخوند و خود دلقک من را دارای قدرت بیان پایین خوانده و برعکس خودش را جزو تحلیل گران سطح بالا در حدی که کوتوله هایش ان را با اشخاص جهانی مقایسه می کنند حال بگذریم نظرت را کاملا قبول دارم چیزی که اعیان است دگر چه هاجتی به بیان
ولی متاسفانه دلقک همه را خر فرض کرده گفتم من خواننده خاموش دلقک بودم ولی باعرض پوزش ما امسال می فهمییم که پارسال چه قدر کودن بودیم البته متاسفانه نوی این وب سانسور وجود دارد

ناشناس گفت...

ناشناس ساعت ۴:۱۸ ٫ استحاله از درون به لحاظ کیفیت ، امریست که خود تیمسار باید روشنگری نماید لیکن به لحاظ مدت ، چنین می پندارم که فرایندیست کوتاه مدت در مقیاس زمین شناسی!! که احتمالا بین یکصد تا دویست سال زمان میبرد و به بنده و جنابعالی و نوه و نتیجه مان هم حتی مربوط نمی شود ، لذا بقول رضا مارمولک : ماستمون رو بخوریم . ضمنآ این وبگاه که بر انداز نیست و تیمسار و بازدیدکنندگان هم برانداز نیستند و یادم نمی آید که چنین ادعایی کرده باشند ، اینجا یک محل تخلیه فشارهای روانی حاصل از جامعه است که با سرزدن بن پستهای تیمسار و مطالب خوانندگان ، جند ساعتی را به خوشی بگذرانی و زیادی ملول نشوی از سرنوشتی که برای جند نسل رقم خورده. چیزی در حد یک پیک ویسکی ، ولی مفت و مجانی.

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

ناشناس ناشناس،
خود ترامپ میگوید من فقط ريس جمهور امریکا هستم و بر مینای منافع امریکا و نه جهان تصمیم میگیرم و این وسط من نمیفهمم شما چه اسراری بر کدخدا بودن ترامپ داری!

ناشناس گفت...

در ابتدای این بحث در سه کامنت سوالاتی رو مطرح کردم و مشکلات تحلیل دلقک رو بیان کردم که متاسفانه با ترولینگ عده ای کلا بحث از متن به حاشیه منتقل شد. سه مشکل اساسی نوشته دلقک این ها بودند:

1 - بیانیه صادر کردن از جانب مردم که از نظر "ما" همه سیاست های داخلی و خارجی غلط نیست. که توضیح دادن که منظورشون خودشون بعلاوه چند نفر موافقان شون در این وبلاگ بودن که به نظر من توضیح قابل قبولی نیست چرا که تحلیلی که بر اساس نظر موافق چند نفر نوشته شود به درد همان چند نفر میخورد. شما ادعای نوشتن تحلیل های سیاسی-اجتماعی دارید که بر همین اساس لزوما باید وقایع و اتفاقات و نظریات اکثریت مردم لحاظ شوند.

2 - دومین مشکل این تحلیل، "مزخرف" خواندن تحریم سپاه بوده که در رد چنین نظری کافی است به تاریخ دهه های متمادی عدم تحریم سپاه و نتیجه این سیاست یعنی چنگ انداختن و سلطه سپاه بر تمام شریانهای اقتصادی کشور شامل نفت، پتروشیمی، بانک ها، دارو، پیمانکاری پروژه های عظیم عمرانی و واردات اشاره کرد. تنها بخش خدمات و تاحدودی صادرات تاحدودی در سیطره سپاه قرار نمی گیرند. قبل از نظامی شدن کامل کشور و تبدیل شدن به یک کره شمالی دوم باید کسی کاری میکرد که از آنجا که هیچ امیدی به اصلاح طلبان و عافیت طلبان و مرحله ای استحاله شوندگان (مانند دلقک) نبود باید این طرح ترامپ یعنی تحریم سپاه (که البته هنوز مطرح و تصویب نشده است) رو یکی از بزرگ ترین خدمات خارجی ها به ایران دانست در طول تاریخ. چون فقط زور پرزور آمریکا قادر خواهد بود که از رشد بیشتر سپاه و غرق شدن مردم ایران در منجلاب ساخته دست سپاهیان جلوگیری کند.

3 - سومین مشکل این تحلیل، در یک چشم بهم زدن تطهیر کامل عوامل حکومت جانی (جانی به معنای واقعی کلمه که حتی به زن و بچه نیز رحم نمی کنند) از اعمال تروریستی به بهانه "تحکیم پایه های حکومت در ابتدای انقلاب" است. آیا هدف وسیله رو توجیه می کنه؟ آیا بهانه تحکیم پایه های حکومت مجوزی مشروع برای اعمال تروریستی وحشیانه حکومت بوده است؟ فرموده اید اگر تروری هم بوده سیاسی بوده. قتل های زنجیره ای تعدادی نویسنده و روشنفکر که برخی از اونها اصلا در فضای سیاسی ایران دخالتی نداشتند نیز ترور سیاسی بود؟ برخی از این افراد رو با چاقو در خانه شان تکه تکه کردند طوری که خون تمامی دیوارهای خانه رو پوشاند. فرموده اید این ترورها مربوط به گذشته های دور بوده! گذشته های دور از نظر شما به چه زمانی گفته میشه؟ بمب گذاری های نیروهای اطلاعاتی ایران با هدف گرفتن سفارت های اسرائیل در تایلند و هند در سال 2012 هم جزو همین گذشته های دور محسوب می شود؟ لیست بعضی از ترورهای حکومت ایران رو در لینک زیر میتونید ببینید:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85_%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C

ناشناس گفت...

ناشناس ناشناس
اقا مانی دوباره شروع کردی تهمت زدن من یک فرد کاملا عادی و سطح سواد دیپلم با معدل پایین شاید این باعث شود که برای بار چندم متذکر شوم من ادعای روشن فکر ندارم و خودم را نرمال می دانم وطرف داری از هر کسی را دوست ندارم شاید در بد ترین حالت که با شما در گیر باشم ولی چنانچه حق را با شما ببینم حتما قبول خواهم کر
اقا مانی شما طرف دار اوباما هستید و گفته ایی حاضر نیستی کتاب های ترامپ را ورق بزنی نقل خودتان اخر این چه قضاوتی است که بنا به گفته خودت کتاب ترامپ را ورق نزده و کتاب اوباما که هنوز نوشته و یا انتشار نداده را قضاوت می کنی به خدا شما از ترامپ نژاد پرست هستید
اما در مورد اوکرایی در زمان فروپاشی شوروی به خاطر موقعیت کریمه مقدار زیادی سلاح های اتمی در اوکرایین بود و امریکا تعهد کرد که سلاح های اتمی به روسیه عودت داده شود و در عوض امریکا از مرز های اوکرایین محافظت کند و اقای اوباما این کار را نکرد و در بقیه موارد باید بگویم
کسی که خوابه می شود بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خوب زده را نمی شود بیدار کرد
حالا شما شیدا اوباما هستی و نمی خواهی ضرر های این مرد را قبول کنی ولی زمان همه چیز را ثابت می کنه
بالا برات نوشته بودم لطفا از اینترنت امار کشته شده های جنگ در دنیا را ببین لطفا امار فروش اسلحه در دنیا راببین بعد شاید شاخ در بیاری که تمام این فاجعه ها در زمان رییس جمهوری بوده که هنوز یامده صلح نوبل گرفته
اگر سیاست بدانی در سیاست همیشه یک چیزی گفته می شود و کار دیگه ایی انجام می شود سیاست یعنی جنگ طلب صاحب صلح می باشد و صلح طلب یعنی جنگ طلب
هرکسی ملاک سنجشش وجدان اوست

خواننده قدیمی شما گفت...

تیمسار عزیز بگذار حسودان هرچه دلشان میخواهد بگویند خواهش میکنم به حرف آنها توجهی نکن و نوشتنت را ادامه بده . بخاطر یک عده حسود عقده ای نادان و اجیرشده دست دیگران نوشتنت را قطع نکن ما با نوشته های تو زندگی میکنیم ما را از آنها محروم نکن تیمسار عزیز

ناشناس گفت...

ناشناس 4:18 دقیقه هستم. لطفا خوانندگان به دلقک اجازه دهند تا پاسخ خود را در مورد استحاله ارائه دهند در صورت تمایل. با تشکر از دلقک و خوانندگان

Dalghak.Irani گفت...

من لپ تابم دچار مشکل شده و فعلاً در دسترس نیست. کامنت های شما را با تلفنم پابلیش می کنم که آن هم نه کیبورد فارسی دارد و نه حوصلۀ تایپ با تلفن دارم. این کامنت را با استفاده از لپ تاب قدیمی ام - خودش هم مشکل دارد - نوشتم تا اطلاع بدهم که کامنتدانی را موقتاً می بندم تا بازگشت مجدد که حتماً با پاسخ دوستی که راجع به پروسۀ استحاله پرسیده خواهد بود.در اینجا فقط به سه نکته - خیلی گذرا - اشاره می کنم تا بعد:
1- من یکبار در قدیم پستی کنایی نوشتم که "من برای بیسوادان وبلاگ می نویسم" حالا اما می بینم که برخی آن را چقدر جدی گرفته اند که مرتب به دیپلمه بودنشان اصراری افتخارآمیز می کنند و من چقدر بدبخت باید باشم که بعد از 8 سال فعالیت شبانه روزی یک دیپلمۀ در پیتی کامنت گردان سیرکم باشد. البته چرت و پرت هایی که می نویسد و از توهین بمن هم دریغ ندارد اهمین پاسخ را ندارد چون خودش هم نمی داند دارد چه درافشانی هایی می کند. مثلاً میگوید سه چهار نفر تحلیل های مرا تأیید می کنند و من نباید تحلیلی بنویسم که فقط عدۀ معدودی موافق باشند و منطبق بر نظر اکثریت جامعه نباشد. - البته این حرف خودش یک جوک خنده دار است که می گذرم - اما اگر چند کامنت موافق من نظر اکثریت انبوه خوانندگان خاموش من نباشد بطریق اولی یکی دو کامنت مخالف نظر من هم نمی تواند نظر اکثریت خاموش باشد. یا مرا جابجا متهم به سانسور می کند که تمام کامنت های اتهامی اش هم در همینجا منتشر شده است و شرم نمی کند بدلیل عدم کشش مغزش و بی شرمی در نمک خورده و نمک دان شکننده.
2-

Dalghak.Irani گفت...

2- از دو هم صرفنظر کردم تا بازگشت مجدد راجع به بخش هایی از مزخرفاتی بود که راجع به اوباما و ترامپ بود و بسیاری حرف هایی که من و ما نگفته ام و طرف خودش گفته و خودش هم پاسخ خودش را داده.

3- اما راجخ به دردانه فرهادی هم یکی پرسیده بود - خدارا شکر - عرض می کنم که می خواستم بنویسم اما واکنش های مجازی خارج از ایران و در فضای مجازی سیاسی چنان نافهم و در برخی مواقع کثیف بود که ترجیح دادم من فرهادی را سیبل لجنپراکنی مضاعف نکنم. ضمن اینکه مدت هاست به این نتیجه هم رسیده ام که وبلاگ من شأن نام های بزرگ را پائین می آورد و نباید چنین خطایی را مرتکب بشوم. در یک مثال در مثل مناقشه نیست باید بگویم که - چون من خودم هم در این وبلاگ فکسنی دچار عدم مفاهمه شده ام و حداقل بیش از 70 درصد خوانندگان وبلاگم اصولاً با نوع بینش من به جهان و انسان کمترین ارتباطی نمی گیرند و دارای مغزهای منجمد خطی هستند - اصغر فرهادی هم دچار یک مشت خشکه مغز سیاسی یا بازنده و یا دردمند و یا ترولر و یا زامبی شده است. بعنوان مثال با اینکه پروغسور نادری خودش شخصاً توضیح داد که انتخاب او و انوشته - و دلیل پذیرش آن از سوی این دو ایرانی موفق و در قله - با این نگرش فراسینمایی اصغر فرهادی انتخاب شده اند که پیام هر دو شخصیت فضایی این باشد به جهان و سیاستمداران - اعم از ترامپ و خامنه ای - که:

زمین سیاره ای در یکی از میلیونها کهکشان جهان هستی که هر کدام دارای میلیارد ستاره و سیاره هستند. زمین در کهکشان خودش اندازه ای بیشتر از یک نقطه - در مقیاس فهم ما - ندارد از آن بالا. حالا یک یا دو انسان از 7/5 میلیارد انسان روی زمین چح مقدار اهمیت می یابند از آن نقطه ای که گفتم. پس این حرکات فاشیستی و زیاد خواهی ها و منم منم زدن ها چه موجودات پست و فلاکت باری را بتصویر می کشد در یک نگاه هستی شناسانه. اما نه تنها عامه نفهمیدند بلکه خواص هم که فهمیدند خودشان را به نفهمی زدند که چرا فرهادی بهروز وثوقی و امیر نادری و مریلین مونرو و شهناز تهرانی را نمایندۀ خودش نکرده. لذا خیلی حال نمی کنم نامی به بزرگی فرهادی را بدست کودکان عقب ماندۀ ذهنی بدهم که عقده گشایی کنند. در استحاله خواهم گفت که راه اصغر فرهادی ها تنها تسریع کنندگان استحاله است و نمی گدارند ما اولاً بفهمیم و ثانیاً سپاسگزار فراهم کنندگان اسباب های مؤثر استحالۀ فرهنگی باشیم. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

من هم دنیا و انسان را مثل رضا کیانیان می بینم:

رضا کیانیان درباره موفقیت فیلم «فروشنده» در کسب اسکار و واکنش‌ها نسبت به آن گفت: عده‌ای از این که آقای فرهادی اسکار گرفته است، خوشحال نیستند و بیشتر ناراحت هستند که چرا آنها اسکار نگرفته‌اند؟! اما دلیل این که درباره یک ماجرای خوشحال کننده آنقدر بحث می‌شود، این است که فرهادی یک نفر است و ما یاد نگرفته‌ایم بدانیم که او جزئی از ماست.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده،این بازیگر که در سومین روز از رویداد بزرگ «تکانه» 13 اسفند ماه در تالار ابن سینا دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، سخن می‌گفت،ادامه داد: در دنیا ثابت شده است که هیچ دوتایی شبیه به هم نیستند. آدم‌ها نیز همین طور هستند و حتی ادیان مختلف و مباحث فلسفه نیز بر این موضوع معترف‌اند. اما ما گاهی این اصل را یادمان می‌رود، با این وجود هنرمندان بیشتر شبیه خود هستند و در موج‌ها سهیم نمی‌شوند.

وی با اشاره به این که هر کس گنجی در درون خود دارد که با کشف آن به فردیت می‌رسد، افزود: هر فردی باید گنج درون خود را پیدا کند. گاهی بعضی از بازیگران تلاش می‌کنند شبیه مارلون براندو یا رابرت دنیرو شوند. اما من می‌گویم آنها که هستند، پس باید سعی کنیم شبیه خودمان باشیم. نباید جیره خوار گنج دیگران شویم. بلکه باید بدانیم چگونه گنج درون خود را کشف و از آن استفاده کنیم. به همین دلیل است که لباس و قیافه‌هایمان شبیه هم می‌شود.

کیانیان ادامه داد: انسان‌ها برای کسب احساس امنیت معمولا شبیه هم می‌شوند و انگار جریانی ما را وا می‌دارد که شبیه خودمان نباشیم. چراکه عده‌ای همواره ما را در جمع حمایت می‌کنند و این احساس امنیت ما را از بروز فردیتمان باز میدارد.

وی با اشاره به موفقیت فیلم «فروشنده» در کسب اسکار و واکنش‌ها نسبت به آن گفت: این روزها کسب اسکار توسط اصغر فرهادی لق لقه دهان همه شده است و درباره علت آن صحبت میکنند. اما عدهای از این که آقای فرهادی اسکار گرفته است، خوشحال نیستند و بیشتر ناراحت هستند که چرا آن‌ها اسکار نگرفته‌اند؟! اساسا چرا باید درباره یک ماجرای خوشحال کننده آنقدر بحث شود؟! به این دلیل که اصغر فرهادی یک نفر است. اما ما یاد نگرفته‌ایم بدانیم که او جزء ماست. حال اگر تیم فوتبال ایران با هر تیمی بازی کند و ببرد، همه مان خوشحال میشویم و شادی می‌کنیم. باید یاد بگیریم به دیگران ایراد نگیریم؛ بلکه به خودمان ایراد بگیریم.

کیانیان با بیان این که هنرمندان واکاوی را از درون خود شروع میکنند، خاطر نشان کرد: هنرمندان به دلیل این که برای خلق هنر مجبورند فردیت داشته باشند، ابتدا به خود نگاه میکنند. هنر هیچ وقت ابزار و وسیلهای برای چیز دیگر نیست. بلکه مثل نقاشی ناب است نه مثل بیلبورد و تبلیغات تجاری که شبیه‌اش را هرجا ببینیم.

وی با اشاره به این که برای آن که خودمان باشیم باید کودکانه زندگی کنیم، گفت: وقتی قرار است خودمان باشیم، باید به درون خود برگردیم، کودکانه زندگی کنیم و بازیگوش باشیم. زیرا برای کودکان مهم نیست که دیگران چه می‌گویند. هر فرد با استخراج گنج درون خود در جهان یگانه و مثال زدنی خواهد شد. در این صورت است که اگر در جهان تنها باشیم، وحشت نمیکنیم به همین دلیل است که هنر را دوست داریم. زیرا هنر انسان را بازیگوش می‌کند و به فردیت می‌رساند.

Dalghak.Irani گفت...

من برگشته ام و تا فردا یک مطلب نپاهی به هفته خواهم نوشت. کامنتدانی هم از دیروز باز بوده است. یا...هو

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

در اغاز کامنت یکی مانده به اخرت از نزدیکی و همانندی دیدگاهت با هنرمند فیلسوف رضا کیانیان نوشته بودی. جالب این که اخرین اینترویو رضا کیانیان گرانقدر را تماشا میکردم، در میانه بحث کیانیان گفت ؛بزرگترین ارزویم این است که دلقک باشم؛ و توضیحی مختصر در چرایی ارزویش داد که در ذهنم پیوندی میان ارادت و همزادپنداری شما دلقک عزیز و رضا کیانیان گرامی ایجاد شد و نمیتوانم پنهان کنم که چقدر شگفت زده شدم! دور از ذهنم نیست شاید کیانیان گرانقدر جزو خوانندگان ات باشد و البته -بدلیل فضا و طرح تقاضای سیرک- از نوع همیشه خاموش اما میتوانم این پیوند میان نوع بینش دلقک عزیز و ارتیستی که ارزوی دلقکی دارد را لابلای فلسفه چیستی ها و چگونگی های بینش هر دوی تان به دنیای پیرامون، بقدر بضاعت ام درک کنم.
برای اینکه دیگر دوستان هم از دیدن این اینترویو لذت ببرند و احیانا اگر شما دلقک عزیز هم ان را ندیدی، لینک اش را علی رغم اینکه عادت به این کار ندارم، زیر این کامنت میگذارم.
......
دلقک عزیز خوشحالم که برگشتی و امیدوارم مشکل لپ تابت مرتفع شده باشد.
.....
https://www.youtube.com/watch?v=MhuqgboPx9s&t=2398s

ناشناس گفت...

baba to ham dige shoresho dar avordi yeroz miyay ye roz miri yeroz gahr mikoni malom nis baba dige adamo az shog mindazi

ناشناس گفت...

رضا کیانیان گفت
شاگرد اول ته کلاس واقعا بهت زده شدم از اینکه مچ من را گرفتی در باره اینکه خواننده دلقک ایرانی هستم و از خدا که پنهان نیست از شما هم پنهان نباشد که من با اینکه فیلسوف هستم ولی تا قبل خواندن وب دلقک ایرانی کاملا با این موجود بیگانه بودم و از اینکه یک ایرانی بنام تیمسار مرندی دلقک را اختراع کرد خوشحالم البته باید بگویم با صحبتی که با اقای محمد اصفهانی داشتم متوجه این شدم که ایشان هم ترانه زیبای دلقک را همین طور از دلقک ایرانی اقتباس کرده اند

ناشناس گفت...

ناشناس گفت
درباره فیلم فروشنده باید بگویم که اقای فرهادی بسیار کارگردان خوبی است و البته که شهاب حسینی یک بازیگر بسیار خوب و دوست داشتنی ولی این نظر من می باشد که پس از دیدن فیلم واقعا در بهت مانده بودم که چرا اسکار را به این فیلم دادن و یاد فیلم ارکو افتادم که بعد از دیدن واقعا مانده بودم چرا جایزه اسکار اون هم از دست میشل اوباما گرفت پس فارغ از اسکار باید بدانیم که مسایل سیاسی خیلی در اسکار دخیل می باشد البته بازم هیچ فرقی برای دو طرف ندارد فقط باید با فکر باز به ماجرا نگاه کرد و با توجه به سیاسی بودن ماجرا بگوییم یک اسکار سیاسی بردیم در چنین صورتی نه خودمان را گول زدیم و نه اسکارمان بی ارزش شده در غیر این صورت هر کسی با سینما اشنا باشد و فیلم های ایرانی و هالیودی دیده باشد متوجه می شود که فروشنده از نظر بازی شهاب حسینی فقط قوی بود ومابقی کار در ضعف کامل بود

Dalghak.Irani گفت...

دلقک در معنای اسم عام به همۀ هنرمندان - با اولویت هنرمندان نمایش - اطلاق می شود و نیازی به متلک پرانی نیست. بدیهی است که من شاگرد اساتید هنرمند باشم در وام گرفتن دلقک از آنان و نه برعکس. لزومی به حمله به صمیمیت شاکرد اول ته کلاس نبود. اما گله ای هم ندارم زیرا لغز گفتن بخشی از شخصیت خود من هم است. البته نون و دلقک دکتر اصفهانی تأثیری در انتخاب من نداشت و من دلقک را در ادبیات و سینما می جستم و دوست داشتم و دارم. یا...هو

ناشناس گفت...

ناشناس
دلقک منظور متلک شما نبودید
شاگرد تنبل باید بداند که بعضی از مطلب نباید به صورت پاچه خواری عنوان شود و اگر نیک بنگرید در اصل شاگرد تنبل به شما متلک گفته و اینکه شما و اقای کیانیان را در چیزی بسیار پیش پا افتاده یکی و باعث تعجب دانسته اغراق گونه وناشایستی می باشد البته هیچ گونه اتراض به شما وارد نیست

ناشناس گفت...

با سلام
دلقک یک پرسشی داشتم در زمان معرفی خودتان یک حالتی درنوشته شما بود که همه فکر می کردنند که قرار به زودی خوانندگان شما قرار که توی یک مدیای قوی و معروف شما را ببیند و نحوه معرفی شما هم با ان عکس های زیبا این را نوید می داد و اگر غیر این میبود فقط معرفی اسم کفایت می کرد و بعدا به شما خیانت شد وبه قرارها عمل نشد

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

ناشناس ساعت ۲۱:۵۹
کامنت اولت را ندید گرفتم چرا که برداشت ات از کامنتم -با در نظر گرفتن اینکه ان کامنت تنها مخاطبش دلقک عزیز بود- انقدر سطحی و بچه گانه بود که نتنها بخودم نگرفتمش، بلکه باعث خنده ام شد که متلکی توام با ذوق بود. اما کامنت دوم ات دیگر اضافه کاری است و نشان مستقیم از شعور پاین و ناتوانی ات از درک صحیح کلمات و جملاتی است که در کامت قبلی بکار بردم.
شما دوست عزیز خیلی بیجا میگویی که قصد من متلک گفتن به دلقک بود و البته این نیت خوانی سراسر اشتباهت کامنت اولت را در نظرم توجیه کرد!