۱۳۹۵ بهمن ۸, جمعه

از قالیباف تا ترامپ و از پلاسکو تا ویزا. نوشته ای برای خواننده های دلقک ایرانی!

Image result for modern art about Monster


قبل از متن: حالا که با تردید وکم علاقه و بی شوری خاص بازهم می نویسم؛ خیلی دلم می خواست که مطلبی با تیتر "قالیباف: نابغه در مدیریت؛ صادق در خدمت، مظلوم در رسانه و روسفید در تاریخ" و همینطور مطلبی راجع به "تصمیم نرم رییس جمهور سخت در امریکا" بنویسم که اولی بخاطر تجلیل از قالیباف بود در مدیریت عالی بحران بعد از حادثۀ ساختمان پلاسکو و دومی راجع به تقلیل ممنوعیت ویزا برای هفت کشور از شش و چهار ماهۀ تمایل ابتدایی ترامپ به یک ماه! اما اولی را ننوشتم بخاطر پرهیز از لجن پراکنی های بازهم بیشتر اصلاح طلبان درپیتی مثل مسجد جامعی و حضرتی اعتماد و رحمانیان شرق و نوروزی و نعمتی حقوقدان! و چند آدم کوتوله از شورای شهر و مجلس شورای اسلامی؛ و دومی را که هنوز منصرف نیستم از نوشتنش و محتمل در پایان این مطلب در یک پاراگراف خلاصه اش کنم. اما اینک تصمیم گرفتم که برخی از مشخصات فکری و نوشتاری خودم را مجدداً آدرس بدهم بخاطر برخی کجفهمی های اخیری که - مثلاً در مورد پست قبلی و ماجرای عکاس شیرمحمدی - از سوی برخی خوانندگان متوجه قلمم شد. هرچند که تجربه ام ثابت کرده که چنین تلاشی در دنیای مجازی ابتر است بخاطر وجود ترول های آگاه و خوانندگان تازه و گذری که اولی بقصد تخطئه و دومی بعلت عدم شناخت حرف های هزار بار تکرار شده ام در وبلاگ را مجدداً مورد سؤال قرار خواهند داد.

1- من هم علاقه دارم و هم تشخیصم این است که مطالب مفید در مورد ایران "نقد بر مبنای فلسفۀ پدیده هاست" و هر نوع نقد سیاسی محض آدرس عوضی دادن است به مخاطب. لذا غالب نوشته هایم توضیح پروسه هاست و نه تمرکز بر پروژه ها. و می دانیم که پروسه ها زمان بر هستند و مثل پروژه ها تاریخ آغاز و پایان مشخص ندارند. مثلاً وقتی در ابتدای ظهور داعش نوشتم که داعش برای سکولاریسم در منطقه می جنگد. مشاهده می کنیم که در سه سال گذشته اسلام سیاسی افول کرده و جمهوری اسلامی از همانموقع و با چراغ خاموش از اشاعۀ ایدئولوژی اسلام شیعه در منطقه عقب نشسته تا امروز که تقریباً از شیطنت های منطقه ای و گسترش رادیکالیسم خامنه ای اثر چندانی نمانده است. بهمین خاطر پروسه محور بودن نوشته هایم هم است که معمولاً خیلی بندرت تحلیل های خطا می نویسم.

2- مشخصۀ دوم نوشته های من فراتر از متن بودن است. به این عبارت که من معمولاً عمق رفتارهای سیاسی در شکل گیری اتفاقات اساسی در آینده را مورد توجه قرار می دهم. و در جزییات هم بر متن ها حشیه می نویسم و بر حاشیه ها متن. زیرا که معتقدم در جمهوری اسلامی جای متن و حاشیه عوض شده و بتعبیر نام دلقکم معتقدم که در ایران امروز آدم های جدی حرف های مسخره می زنند و آدم های شوخی حرف های جدی. در نتیجه بیشتر از اینکه به متن سیاست متمرکز باشم به حاشیۀ آدم ها اعم از سیاسی و غیر سیاسی متمرکزم. خیلی دیده اید که من از تک رفتارهای آدم های عادی اعم از هنرمند و روشنفکر و ورزشی و سینمایی و غیره سیاست استحصال می کنم و تغییرات را در حوزۀ جامعۀ مدنی هم مهم می دانم و هم تشویق می کنم.

3- غالب نوشته های من متمرکز بر یک شخصیت مشخص است. به این معنا که در نوشته هایم همیشه یک مخاطب با نام و نشان دارم و سعی می کنم که شخصیت هایی را که بصورت ارادی یا تصادفی وارد متن زیست اجتماعی مردم می شوند برجسته کنم تا با اهمیت دادن به آنان در تشویق حرکت مثبتشان باعث تداوم اثرات بیشتر آنها بشوم و در حرکات منفی بعدی نقش بازدارندگی ایفا کنم. مثل همین مورد عکاس شیرمحمدی در امریکا. یا پست هایی که با تمرکز بر رضا کیانیان یا برنامۀ خندوانه و امثال آن نوشته ام.

4- همیشه گفته ام که هنگام انتخاب موضوع برای نوشتن وجوه مختلفی را در نظر می گیرم و انتظارهای متنوعی را هم دارم. یعنی هیچ مطلبی از من تک علی و معطوف به یک وجه تأثیر گذاری نیست یا حداقل خودم چنین اندیشه ای دارم و می خواهم در صورت دیده شدن از سوی مخاطبان خاص او را نیز تحت تأثیر وجهی دیگر از رفتارش و گفتارش بکنم که ممکن است خودش به آن توجه نکرده و یا اهمیت نداده است. 

5- حتماً مصرم که نوشته هایم هم از نظر شکلی و هم محتوایی جذاب و رغبت انگیز برای خوانده شدن باشد. لذا اغلب تیترهای چندوجهی و دارای عنصر کشمکش انتخاب می کنم و محتواها را تابو شکن و ساختار شکن تلاش می کنم و زوایای مهجور مانده از دید تحلیلگران رسمی را معرفی می کنم.

6- اغلب بدلیل رفتن سراغ مواردی که هنوز داغ نشده و تاریخ آینده نگر دارد در ابتدا نوشته هایم با عدم باور و نفی خوانندگان ناآشنا با طرز فکرم روبرو می شود که حتی گاهی ناچار بطور مقطعی عقب نشینی هم می کنم. مثل همین موضوع مربوط به عکاس ایرانی. اما بعداً که زمان پیشرفت و نشانه هایی از استدلال پیش بینم ظاهر شد خوانندگان منصف اعتراف می کنند که عمق نگاهم به صحنه درست بوده است.

7- من چون انسان را همانقدر حیوان (غریزی) می دانم که انسان (عقلمند) - و کمی هم بخش حیوانی انسان را بیشتر دوست دارم - معتقدم که نباید اجازه بدهیم عقل احساس را سرکوب کند - نشدنی هم است - و لذا خودم هم به احساسات اشخاصی که برای آنان یا از آنان می نویسم زیاد متمرکز می شوم و اغلب می خواهم عواطف و احساسات مخاطبانم را تشویق و تقویت و مورد بهره برداری قرار بدهم. برای حصول به هدف هم ناگزیر رونشناسی فردی سوژه هایم را هم جستجو و هم مورد استفاده قرار می دهم.

8- و بالاخره اینکه نثر من مینی مال است و بدیهیات جزیی را از متن حذف می کنم تا حجم بیشتری از آگاهی را در حجم کمتر منتقل بکنم؛ لذا مخاطبانم در آغاز خوانندۀ من شدن دچار مشکل ارتباط با متن می شوند و فقط کسانی با متن های نوشته ام راحتند که مرا مثل یک کتاب کاغذی و پاورقی های مجلات می خوانند و نه مثل نوشته های "بخوان وبگذر" دنیای مجازی.

بعد از متن:
این پست را در پاسخ به همۀ آنانی نوشتم که نوشته های مرا در قالب تحلیلگران رسمی و سیاسی محض می خوانند یا می خواهند تا بگویم که این خواسته ای فراتوان است از من. چون نه سواد و معلومات کلاسیک تحلیلگران حرفه ای را دارم و نه خودم و جنسم جنسی از نوع آنان است و نه حتی علاقه ای به "یکی مثل همه" شدن دارم. و از دوستان هم تقاضا دارم که مرا همینطور که بوده ام قبول کنند و متوجه باشند که مشخصات نثر من در "قطعیت و حتمیت " دادن به گزارشاتم دلیل "انتظار بالاتر از کشش فرصت های معرفی کرده ام" را به آنان القاء نکند. با یک مثال راجع بهمین موضوع عباس شیرمحمدی عکاس این مطلب را تمام می کنم و در همانجا معلوم می شود که ترامپ هم رفتار نرمتری در مقابل دستور ممنوعیت ویزا داده است. و این خوب است:

روزی که دونالد ترامپ توئیت کرد که فردا خبرهای خوبی برای امنیت بیشتر امریکا خواهید شنید و البته ما دیوار را هم خواهیم ساخت" بلافاصله خبرهای تکمیلی و تفسیری و تحلیلی هم شروع شد و در اکثریت این خبرها موضوع مدت ممنوعیت موقت ورود اتباع هفت کشور - از جمله یران - به امریکا 4 تا 6 ماه ذکر شده بود. اما دیروز که دستور ترامپ صادر شد این زمان به حداقل مدت ممکن - یعنی یکماه - تقلیل یافته بود. تا جائیکه چنین برداشت می شود که ترامپ بیشتر می خواست ژست "بوعده ام عمل کردم" بگیرد در این فرمان تا ایجاد محرومیت آزار دهنده ای که انتظارش ایجاد شده بود. بدیهی است که حرکت و موضعگیری جامعۀ مدنی - اعم از امریکایی و جهانی و از جمله اتباع کشورهای هفت گانه - در مدت یکروز فاصله بین توئیت ترامپ تا صدور فرمان او؛ در نرمش رییس جمهور سخت امریکا به کمترین زمان نقش بی تردیدی داشته است. اما چه کسی می تواند مطمئن شود که نام عباس عکاس ایرانی ما هیچ خلجانی اثرگذار - در همین موضوع روز - در ذهن دونالد ترامپ نگذاشته است. من این موضوع را در پاسخ کامنتی در بالاترین هم نوشتم و اینجا می گذارم:
در مورد عکاس ایرانی هم ارجاعتان می دهم بدستور ممنوعیت یکماهۀ ترامپ بجای ممنوعیت چهار ماهه ای که تصمیم و تمایل ابتدایی ترامپ گزارش شده بود. می دانم که هزار دلیل - از جمله واکنش بهنگام و خوب جامعۀ مدنی - در بحداقل رساندن مدت تصمیم ترامپ مؤثر بوده. اما من مطمئن نیستم که نام عباس عکاس و ایرانی بودنش یک اپسیلون هم خلجان ایجاد نکرده در ذهن ترامپ برای کوتاه آمدن به حداکثر زمان یکماه. انسان موجود پیچیده ایست و معلوم نیست مغزش تحت چه فاکتورهایی تغییر یا تعدیل می شود. اما من حق دارم که بگویم عکس عباس هم در مغز و تصمیم نرم و ملو ترامپ اثری نوک سوزنی داشته است. یا...هو
و در پاسخ خواننده ای که از من خواسته بود نقش عباس در نزد ترامپ را بازی کنم و مشخصاً بگویم که اگر در جایگاه عباس بودم به ترامپ چه توصیه هایی می کردم نیز همین "اثرگذاری نوک سوزنی" را می دهم. و به ایشان عرض می کنم که منظور من تعیین سیاست های ترامپ از سوی عباس ها و عکاس ها نیست و نبود. بلکه منظور من تحریک احساسات شخصی ترامپ بوده در همان حد اثرگذاری یک نوک سوزن بسمت منافع مردم ایران. ضمناً هنوز خود ترامپ عملی و سیاستی اتخاذ نکرده که من بگویم کجایش را چکار می کردم و به او چه توصیه ای می کردم. اما هنگام نوشتن پست عکاس در مغز خودم فقط یک مورد مشخص کاملاً برجسته بود: "بالابردن ضریب اطمینان جلوگرفتن از هرگونه حملۀ نظامی به ایران". همین. یا...هو

۵۵ نظر:

نستراداموس! گفت...

امیدوارم شور و علاقه برگردد چون من معتاد تحلیل های شما هستم، جسارت نباشد پیشنهاد الکی ولی شاید تنوع جواب دهد؟ مثلا شبکه های اجتماعی یا حداقل پادکست بزنید تا صدای شما را بشنوم.

اما سوال: اگر عباس تحریک احساسات مثبت داشت، تحریم ترانه علیدوستی تحریک احساسات منفی نیست؟ لیبرال هایی که می گویید خون ترامپ را شیشه کردند این حرکت را علم خواهند کرد، بهتر نبود ایشان شرکت می کردند و در آنجا اعتراض؟

ناشناس گفت...

توضیحات در مورد نثر شما با آنچه در سه چهار سال اخیر از نوشته های شما دریافت کردم منطبق است و به هر حال یادآوری خوبی بود برای من و راهنمایی خوب برای خوانندگان جدیدتر.
در مورد ترامپ یک احساسی به من می گوید که پشت این چهره سرد قلبی از طلا دارد اما با این نکته که برای مردم کشورش.
وقتی که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری، انواع اتهامات جنسی را به او وارد کردند انتظار داشتم که ترتیب هیلاری و بیل را مناظره بدهد ولی او این کار را نکرد و من احساس می کنم بسیار ملاحظه دختر کلینتون را نمود.
حال در مورد ایران.
من در جایی از یک چهره حکومتی خواندم که حکومت هزاران هسته خاموش در کشورهای مختلف دارد که در لحظه مناسب آماده ضربه زدن به اهداف مشخص را دارد. خوب قطعا چند صد یا حداقل چند ده تا از این هسته ها در آمریکاست. ترامپ صحبت از تروریسم اسلام رادیکال می کند که حسین اوباما حاظر نبود حتی اسم آن را بر زبان برآورد.
من تعجب می کنم چرا مردم ایران خود را مخاطب سخنان ترامپ می دانند. بسیاری از این افراد نه نماز می خوانند و نه روزه می گیرند و تنها به این دلیل خود را مسلمان می دانند که از کودکی به آنها تلقین کرده‌اند و اگر فرم استخدام دولتی مقابل آنها بگذارید گزینه مسلمان آنهم شیعه و آنهم اثنی‌عشری را پر می کنند.

آرسین گفت...

تیمسار گرامی،

بارها گفتم و گفتی تند است و بازهم میگویم و بگذار تندی اش به تنت بنشیند، شرمنده ولی باید اثر شوخ چندمدته را خنثی کند!
اعتماد به نفست آنقدر زیاد است که دنیای دیگری را تصور میکنی دقیقا مانند مثال زیبایت در وارونه بودن جهان کمونیسم. اینکه یک گوشه ای مثالی از میان هزاران مثال بیابی و دستمایه تحلیلی قرار دهی که اگر صحیح درآمد که موجب اشاره شما و کف زدن حضار سیرک می شود و اگر غلط دیگر نه خودت نه دیگری در میان انبوه نمایش های سیرک یادش نمی آید یادآور هنر پیشگویان و کف بینان و خوابگزاران و خصلت طبیعی برجسته ماندن امور دوست داشتنی در نوع بشر است!

البته دنیای مجازی جای استنطاق و تعهد به وعده ها نیست. که در دنیای واقعی هم نبوده و علی الخصوص در ایران! اما اینکه صرفا در وصف رشادت ها و دلاوری ها و من آنم که رستم بود پهلوان بنویسی و باور کنی که دلقک یلی بوده در سیستان، آنوقت باید مورد نقد تند بنشینی و کمترینی چون من از لابلای جمعیت سرک می کشم و لختی ادعا را فریاد میکنم.

شخصا دوستتدار قالب، مطلب ها و تحلیل هایت هستم و منزجر از خودستایی های بی خاصیت ات!
وارد موضوع صحبتت نمی شوم که بسیار هستند دوستان راجع به آن اشاره کنند، فقط خواستم اولا این عشوه و ناز نیستم و نخواهم بود و نمی آیم و التماس خوانندگان بینوا رو متذکر شوم که در این چندسال بنا به کمبود حوادث و بی حوصلگی میانسالی بارها تکرار کرده ای و مهوع است. ثانیا کوتاه اشاره کنم که آن عکس و عباس آقای شما هم تمسخری از حضرت ترامپ بوده و تشکر و عکس تویتری حذف شده(لینک زیر). امیدوارم طبق داستان سرایی شما حالا ترامپ خشمگین نشود و دستور تعلیق 3 ساله ورود ایرانیان را ندهد! چرا که رییس جمهوری که با یک عکس گرمی اش کند و 6 ماه را به 1 ماه تقلیل دهد قاعدتا با تمسخری، سردی اش می شود.. و امیدوارم دستور فلک ایرانیان را ندهد!

کمی آرامتر.
با تشکر آرسین


لینک بریتانیایی خبر:
http://www.independent.co.uk/news/world/americas/donald-trump-inauguration-photo-picture-twitter-capitol-mall-turnout-numbers-a7544171.html

Dalghak.Irani گفت...

نوستراداموس عزیز
پاسخی به خواسته ات ندارم تا چه پیش آید. اما بنظرم حرکت ترانه خانم نه مورد توجه ترامپ و دولتش قرار می گیرد و نه واکنشی را برمی انگیزد. زیرا ترانه یکی از گمنامترین سلبریتی هایی است که 90 درصد مشهورترین هایشان - از جمله در خو امریکا - مواضع بسیار رادیکالتری دارند و ترامپ اصولاً عددی حساب شان نکرده و نمی کند. اما عباس شیرمحمدی هم شهروند امریکاست و هم مستقیم بخود ترامپ حال داده و هم یکی از میلیون ها یقه آبی های مورد پشتیبانی - پایگاه رأیش هم - ترامپ است. بحث بیشتر نمی کنم که بنزیتمام نشده چند جمله هم راجع به کامنت عصبانی اما بسیار گرانبهای آرسین عزیز بنویسم که کل ماجرا را هم بنقل از ایندپندت روی هوا گزارش کرده است. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

اما راسین عزیزتر از هر عزیزی
اولاً خیلی خوش آمدی و ممنون که کامنت هم گذاشتی و شما یکی از افتخارات وبلاگ من از بدو شروع تا کنون هستی و همواره به عنایتت به وبلاگم افتخار کرده ام و اگر نگفته ام حالا اعتراف می کنم. کل کل هایم باشما و دیالوگ های پرشورمان یکی از ماندگارترین و بهترین صفحات این وبلاگ است.
واقعیت این است که بدلایل مختلف - جای بحثش اینجا نیست - بسیار روان فرسوده و خودباخته و اعتماد بنفس از دست داده هستم اکنون. و هیچکدام از رفت و آمدها و توضیحاتم رنگ و بوی خود خدا پنداری قدیمم را ندارد و صادقانه می گویم که این اعوجاج و قیقاج رفتن هایم از شرایط روحی خودم سرگردان است و دنبال عزیز بی جهت کردن خودم نیستم مثل شادابی قدیم. فکر نمی کردم این نوشته ام در همان قالب های "منم زدن"ها شکل گرفته و امکان دارد خواننده برداشت "دلقک خودستا" بکند از آن. اما حالا که شما چنین برداشت کرده ای معلوم است که موفق نبوده ام و آمده ام ابرویم را درست کنم زده ام چشمم را هم کور کرده ام. مطلقاً - با تأکید بر مطلقاً - قصد من آنم که رستم پهلوان است زدن را نداشتم و ندارم زیرا تازه به این نتیجه رسیده ام که از ابتدا هم تو درست می گفتی و من بیشتر از هرکس "هیچکس" بودم از همان ابتدا هم. بهرحال واقعاً بزور می نویسم - نه بمنت که برغبت. اما مثل کسی که ننویسد بیشتر فرومی پاشد با تصویر خراب شده اش در نزد خودش. الان هم اگر واقعاً بوی تهوع خودنمایی استشمام می کنی بگو تا کل این مطلب را حذف کنم. زوری ندارم که بمیدان جوان رعنا - و بدون کنایه و صادقانه می گویم - و تحلیلگر خوبی مثل شما بیاورم. اصلاً من بودنم بزور باختنم است و هیچ انگیزۀ مطرح شدنی ندارم. و مهمتر اینکه نیروی نوشتن کامنتم هم تا همین حد است و دیگر حوصلۀ دفاع و پاسخ مفصلی ندارم. تو عزیزی و بسیار متأسفم که ناراحتت کرده ام اما قصدم فقط یک توضیح بود که قبول دارم خود توضیحم هم توضیح بیشتری می خواهد مثل همیشه. دوستدار و مفتخر به شما و امثال شما دوستانم.
ارادتمند: دلقک سیرک برخی شادی های باهم بودن مان.

Dalghak.Irani گفت...

آرسین جان
ببین چقدر خاطرت عزیز است که مجبور شدم ساعت یک بعد از نیمه شب لندن بروم دوپینگ کنم تا بلکه هم انرژی اش را داشته باشم و هم رویم بشود که این دو خط را هم راجع به دو ایراد مشخصت بنویسم:

1- من هم در متن و هم در کامنت نقل کرده ام از بالاترین گفته ام که ممکن است در کنار هزاران عامل مؤثر - و در رأس همه واکنش جامعۀ مدنی - یک خلجان سر سوزنی هم ادعای من اثر گذاشته باشد در تعدیل تصمیم ترامپ. و لذا ادعای اینکه عباس عکاس ترامپ را از این رو به آن رو کرده اتهام مستند نیست بمن.

2- هرچه اعتراف به بی سوادی می کنم شما ها برداشت خودستایی می کنید اما واقعاً من بی سوادم و بویژه در زمینه های فنی - ازجمله عکاسی - هیچ سررشته ای ندارم. اما متخصصان اینجور می گویند که عکس هایی که با نگاتیو گرفته می شوند تاریخ ظهور فیلم در لابراتوار را بر سینه دارند و نه مثل عکس های دیجیتال که تاریخ فیلم برداری را ثبت می کند. بنظر من هم این ادعا زیاد وارد نیست به این دلیل که بالاخره این عکس ها قابل بزرگنمایی و خوانده شدن هستند و مراسم های تحلیف مختلف هم از نظر مهمانان و هم از جهت چینش آدم ها و هم از نظر نور و اب وهوای روز و ده ها عامل دیگر قابل قالب کردن بجای یکدیگر نیستند. حتی اگر قبول کنیم که نه ترامپ تنها و بی کس و نه همۀ عوامل کاخ سفید تاریخ 21 ژانویۀ عکس را ندیده باشند و تشخیص نداده باشند - پس این مرتیکه چطور 5 میلیارد ثروت را کاسبی کرده است آخر.

3 می ماند این مورد که پس چرا از توئتر ترامپ حذف شده است - اگر شده باشد - پاسخ خیلی ساده است: به سخنان خامنه ای گوش کرده اند و تصمیم گرفته اند موضوع را زیاد کش ندهند. این را به این دلیل هم مطمئنم که سخنگوی کاخ سفید پس از اولین برخورد قهرآمیز با رسانه ها روز دوم آمد و نوعی آتش بس را پذیرفت و گفت بیایید آشتی. و نمی خواستند موضوع عکس تحلیف در کنداکتور رسانه های غول باقی بماند و مانور بدهند.

با پوزش از این توضیحات و کماکان اصل حرفت که من کسی نیستم پابرجاست. سوگند مجدد می خورم در عالم ... و راستی! یا...هو

ناشناس گفت...

میگن 90 روز شد که!

ناشناس گفت...

دلقک جان سلام!
من همان روزی که دوباره شروع کردی به نوشتن و کامنت دونی را باز کردی، بلا فاصله ضمن گله گذاری از غیبتی که داشتی، خواهش کردم که تو باید بنویسی ولی خواهش نکردم که تو باید همیشه پیش بینی درستی داشته باشی.چرا که همه انسانیم و جایزالخطا. همین که می نویسی و میتوانیم نظراتمان با هم در میان بگذاریم، ما را به مسیر فکری بهتر و صحیح تری رهنمون میشود.
برای مثال من با نظرت در مورد قالیباف کاملا مخالفم و می پندارم که او از وحشتناک ترین سر سپرده های سیستم ایدیولوژیک ولایت فقیه است و ذره ای به حال مردم مقید نبوده و نخواهد بود.مثلا در مورد ساختمان پلاسکو، با آنهمه مردم و کسبه ای که در داخل ساحتمان بودند، با خنده و به راحتی آمار ۱۵-۱۶ نفره درگذشتگان را اعلام کرد تا نوکری حفظ امنیت ولایت را کرده باشد.
اما در مورد ترامپ! زمانی که نوشتی ترامپ دارد رییس جمهور میشود، من جزو کسانی بردم که سریعا و طی صغرا،کبرایی نوشتم که صد البته که نه! ولی الان من و همه دیدیم که چه دید تیزی داشتی!
اکنون ترامپ منع ورود ۳ ماهه را ابلاغ کرد.به نظر من موضوع بزرگتر از آن است که آقای عکاس در آن تاثیرگذار باشد.ترامپ میخواهد قدری صاف و پوست کنده رفتار کند و سریال طولانی و کسالت بار و پر هزینه و پر تلفات گروه های تند رو را حداقل به پایان فصل اول برساند!
او با ایران سخت تر خواهد شد. باید بگویم که نه با ایران، که با رژیم ایران سخت تر خواهد شد و البته نتیجه آن میتواند برای مردم ایران بهتر از حال و روز امروزمان باشد.هر چند طی این مسیر با سختی های زیادی برایمان همراه خواهد بود.
باور کن ماه های آینده، شاید هر روزش همراه با شگفتی باشد. و باز هم گوش زد میکنم که نا رفیق بازی در نیاوری و بنویسی که حداقل من یک نفر سخت نیازمند خواندن از سوی تو هستم. راستی من همانم که مثل مرد و دایره اش را برایت نوشته بودم!

آرسین گفت...

تیمسار گرامی،

ممنون از ابراز لطفتان و قطعا پهلوانان نمی میرند هرچند در نقش خوب داستان نباشند!

عمیقا ناراحت شدم از فرسودگی و آشفتگی و سایر توصیفات دردمندانه، امیدوارم که خارج از دنیای مجازی حال جسمی تان خوب باشد و فرود حال روحی تان هم طولی نکشد تا به فراز رسیدن دوباره و اساسا درست است "دلقک خودستا" کمی تناقض دارد اما آشناست! ;)
بهرحال قصد دردسر انداختن یا بدتر کردن احوال را نداشتم، متاسفانه از ده ها جنبه ارتباط و درک در دنیای مجازی فقط بزور یکی دوتایش منتقل می شود و آن چیزی که خواندم توضیح واضح کامنت را نداشت و این دلقک همان دلقک سابق دیده می شد. مثل سابق تیز -طوری- گفتم که خطی بیاندازد نگو که از آن سویش بیرون زد!
اگر اینطور می گویید و می بینم، تنها افسوسم از این است که سالیان پیش در این سیرک عزیزان و متکلمانی داشتیم که یکی پس از دیگری رنجیدند یا بکل رفتند یا نطقشان کور شد و دیگر حرف نمی زنند. بماند...
یک واو از وبلاگ کم نکنید که -خود سانسوری- بدترین راه حل است. از نظر حقیر این تکمله بر متن بالا عالیست و خوانندگان خود متوجه خواهند شد.

راجع به اقدام عملی، ترامپ هم بالاخره به 3 ماه تعلیق رضایت داد و امضا کرد و منتظر باشیم و ببینیم این موج تغیراتش در هفته دوم زمامداری چه خواهد بود و اساسا کی تمام می کند و زندگی نرمال یک رییس جمهور را پیش می گیرد. هوشیار نخست وزیر شما بود که سریع و قبل از هر واکنشی، این محمود امریکایی را ملاقات کرد و جلوی هرگونه اقدام و سخن نسنجیده اش را گرفت به نفع بریتانیا.

سیرکتان همیشه برقرار،
از ردیف پشتی با ارادت فراوان،
آرسین

ناشناس گفت...

دلقك جان، دمت گرم ، فقط همين.. ارادت افشين قديم.

مانی گفت...

دلقک خوب, من پوزش میخواهم که ما خوانندگان گاهی قدر ناشناس میشویم و پس از چند سال هنوز هم نوشته های شما را یک بعدی میخوانیم و میفهمیم. اما در دلمان شما را بزرگ و عزیز میداریم. حتی آرسین بی رحم هم ته دلش عاشق شما و نوشته های شماست اگرنه چرا هنوز اینجاست؟

ناشناس گفت...

با سلام
جناب دلقک لطفا با توحه به تجربه چندین ساله به همگی کمک کن تا منو تو انها تبدیل به ما ها شویم اخر فکر کنیم ترامپ بد ترین رییس جمهور دنیا اخر چرا ما ها نباید از این اب گل الوده ماهی خودمان را بگیریم امدن ترامپ را هر کسی در جهت منافعش ترسیم می کنه ترانه چون کاندید اسکار بوده وخانم کارگردان دیگر چون هیلاری نیامده شمشیر از رو بستند حالا اگر این دو بانو واقعا شخصی فکر نمی کردند اول باید به نظام خودمان گیر میدادن البته روی سخنم فقط با دلقک واقعا اگر می خواهی از این مشگل ذهنی که نه فقط شما درگیرش هستی بلکه هر ایرانی وطن پرست کهوطن و فرهنگ از سایل شخصی براش مفید تره باید شروع کنی باید درک کنی که قالیباف انگشت کوچک رفسنجانی هم نمی شد و اصلا قابل غیاص با هم نبودن ولی رفسنجانی از همه چی گذشت تا نظام ی که خودش نی دانست خانه و وطن سوز است بماند اگر درد وطن داری پس اید هر انچه در نظام اسلامی هست را کنار بگذاری و بدانی که راه برون رفت یکی شدن ایرانیان است در روز دفن رفسنجانی فقط. یک بلند گو اگر دست مردم می بود برای یکی شدن شاید امروز شما در ایران می بودی تیمسار مشگل ما بزرگان هستند که فقط به فکر خودشانند و مشگل ما هنرمندانند که به فکر خودشانند مردم خسته هستند و فقط باید هماهنگ شوند متاسفانه روشن فکران احق دارند برگ اس ترامپ برای ایران را می سوزانند الان باید فقط بر سر ما شدن ایستاد کاری که خمینی کرد وحدت کلمه
در پایان خدمت ترانه های ایران چراغ که به خنه رواست به مسجد حرام
شما اگر می خواهی سینه سپر کنی برای زندانیان سیاسی ایران و امام جمعه ها سینه سپر کن

ناشناس گفت...

سلام تیمسار
لطفا هدف خودت را مشخص کن بعد ادامه بده بعضی وقتها سواد به درد نمی خوره شهامت مهم
مثل زنده یاد ستار بهشتی که درد بلاش بخوره توی سر ترانه های وطن فروش

ناشناس گفت...

متاسفم تیمسار امیدوارم نا امید نشی و باز هم بنویسی. مشکل از تو نیست مشکل از دنیایی است که دیگر از هیچ اصول منطقی پیروی نمیکند و نمیتوان آنرا تحلیل کرد. متاسفانه ا زهم مربت خشک نشده ترامپ فرمان جدیدی داد و یک ماه را کرد سه ماه و گرین کارت را هم شاملش کرد.

یک بالون قدیمی گفت...

متاسفانه ترامپ در اجرایی کردن وعده هاش خیلی جدیه حتی جدی تر از نرم جمهوری خواه ها که همیشه تا حد زیادی حرفشون عملشونه ,اشتباه اعضای
گروه فیلم "فروشنده" که بلبل زبونی نابجا کردن رو هم بی تاثیر نمیدونم
تو تبدیل 30 روز به 90 روز اجالتا ,اما در کل میشه به شخصیت اعتماد به
نفس داره ترامپ امیدوار بود. برای همین اتفاقات اخیر رو به فال نیک
بگیریم بیراه نیست ,نظر شما چیه؟

مازیار وطن‌پرست گفت...

به خانه خوش آمدی!
از شرایط روحی بد گفتی و برایم خیلی گران تمام شد. در تمام این مدت می‌آمدیم اینجا تا اگر نه دلخوش شویم، دست‌کم از شرایط روحی بد خود فاصله بگیریم. بس که امید دادی و گاه فقط محض امید دادن نوشتی، اما با احترام به مخاطب و نه با تحمیق و نه دلخوشکُنک؛ و حالا کاری از ما برنمی‌آید.

چیزی ندارم بگویم جز اینکه: تو که بهتر از هرکسی حال ما را درک می‌کنی، ما را تنها نگذار!

ناشناس گفت...

خیلی نگران جنگ هستم. دلقک تو که تیزبین هستی، برداشت ات از پیغام تصویری نتانیاهو به مردم ایران چی بود؟ برداشت من این بود که این پیغام پیش از شروع جنگ است و نتانیاهو که تاریخ می داند و جایگاه مردم ایران را در تاریخ یهود می فهمد، در واقع با این پیغام به نوعی دارد می گوید: ما را حلال کنید. سه شنبه نتانیاهو به دیدار ترامپ می آید. همزمان مذاکرات دخالت نظامی مشترک آمریکا و روسیه و ترکیه هست. خواب هایی برای ایران دیده اند. چیزهایی که ترسناک بود دارد بیرون می آید.

Man گفت...

نميدونم چراهروقت ثابت ميشه قاليباف خداى مجسم يا فرشته نيست شما مثل اقا بد دهن ميشين و اصطلاً ميخاين جررر بدين منتقداى اين برادر حماسه ساز سپاهُ.

ناشناس گفت...


سلام تیمسار

سخنان مهدی خزعلی در مورد قتل هاشمی

https://www.youtube.com/watch?v=Pso_QnLW458

رامیار گفت...

من واقعاً از ترامپ خوشم میاد و فکر میکنم در مسیر درستی است. درسته که ما شهروندان اولین قربانی آن شده‌ایم ولی ما به عنوان ضعیفترینها در هر جنگی نخستین تلفاتیم و غیر قابل چشمپوشی. ترامپ این پیام را مخابره کرده که مرد عمل است، یک کله خر تمام عیار است و در مبارزه و نبرد اهل نتیجه گرفتن است از هر راه ممکن. از شکنجه دادن و ممنوع کردن یکجا و این خط شکنیها هم هیچ ترسی نداره.
من نتایج این اقدامش را بسیار بسیتر مفید میدانم. طبیعتاً ما قربانیان اولیه آن خواهیم بود ولی بعد متوجه نتایج مثبتش خواهیم شد.
پیش بینی من هم این است که ایران با خواسته های آمریکا همکاری خواهد کرد و اطلاعات شهروندانش را خواهد داد. هم اینکه تعداد زیادی آقازاده در رفت و آمدند و منافعشان حکم می‌کند و هم اینکه در برابر زور ما تسلیمیم. دوران جرج بوش صدا از کسی در نیامد ولی دوره اوباما جسور شدیم. الان با این شلتاق ترامپ در همین یک هفته همه جا آقای ترامپ صدایش میکنند و ماستها کیسه شده.
من به این فرد خوشبینم. امیدوارم خوشبینیم بیجا نباشد.

ناشناس گفت...

سلام
عجب کاری کرد این ترامپ! اول اون بلایی که سر مکزیک آورد که کلی خندیدم. عوارض بسته به کالاهای وارداتی از مکزیک و پولشو خرج دیوار میکنه! به قول یزدی ها باید بهش بگیم " ترامپُک شق بِستون! ( شق بستون یا بِسِتان یعنی کسی که سر پول گرفتن اصلا کوتاه نمیاد. اون ک آخر هم ت تصغیره). بیچاره رئیس جمهور مکزیک گفته بود قرار نیست به شما پولی بدیم!
ولی اون بیچاره هایی که الان در فرودگاهها سرگردانن خیلی ناراحتم کرد. من که نه پولشو داشتم و نه برنامه شو که برم آمریکا. خیلی دوست داشتم یه روزی بتونم خانواده ام رو ببرم دیسنی لند یا هاوایی ولی کجا بود پولش؟!! ولی اون بیچاره هایی که مقیم هستن و ... چه تلاطمی افتاده توی زندگیشون. اونایی که قرعه کشی گرین کارت برنده شده بودن این اواخر ، اونایی که الان مثلا پدر و مادر مریض دارن یا تو راه ایرانن، یا قرار بوده برن، یا داشتن بر میگشتن و.....
خوشم نیومد از این کارش. بنظر شما هدفش چیه؟ کلا با همه دعوا داره گویا.

ناشناس گفت...

یادم رفت بنویسم اون نظری که با مسئله ی مکزیک شروع شده بود از من بود
ارادتمند- یزد

ناشناس گفت...

میدونستید با لغو ویزای ایرانیان به امریکا ، یک مشکل اساسی پیش اومده !!!؟؟ الان ما ایرانی‌ها رو دیگه نه خونهٔ خدا ( عربستان )راه می‌دن، نه خونهٔ شیطان(امریکا)
قشنگ هیچ‌کس مسؤولیت ما رو به عهده نمی‌گیره!

ناشناس گفت...

"بالابردن ضریب اطمینان جلوگرفتن از هرگونه حملۀ نظامی به ایران"
فعلا که داره پایین میاد، بهتره حضرت اغا زودتر غلط کردم نامه رو بفرسته برای ترامپ! خمینی گفت حفظ نظام مهم تر از صدور انقلابه

Unknown گفت...


سوگند نامه ی دلقک ایرانی:
من...سوگند می خورم به خدایی که انسان اورا آفرید تا او انسان را بازآفریند که قاتق نانش باشد ونه قاتل جانش که:
بچه ها ودلقک ها را دوست داشته باشم که آنان بی گناهند ودوست داشتن را وشادی را وراستی را وزندگی را دوست دارند. ودوستیشان را به هیچ قید وبند اعتباری سد نمی زنند. من پیمان می بندم که درراه این ستایش دوستی وصلح وشادی وزندگی هیچ خطایی را آگاهانه به ضمیرخویش راه ندهم وانجام ندهم. وجزبه زیبایی وعشق وشادی انسان به هیچ خدایی لبیک نگویم. امضاء
من این سوگند رو بهترین سوگند میدونم و فقط به این عمل کنید در نوشته هاتون ممنون دلیل دوری شما از حادثه پلاسکو و شایعات انفجار و مدیریت بحران بعد از حادثه و کوتاهی ها در تجهیز اتشنشانی و ...... که بخشیش مربوط به شهرداری میشه فقط به خاطر این که به قالیباف مربوط میشه دلمو به درد میاره هر چند از لحاظ فکری ادمه مستقلی هستم ولی همیشه با شما دلقک عزیز عشق کردم امیدوارم همیشه موفق و شاد باشی دوست عزیز حتی اگه عاشق قالیبافم باشی بازم دوست داشتنی هستی شاید نظرمون در این زمینه متفاوت باشه و گذر زمان درستی یکیشو ثابت کنه

یکی از تماشاچیان چند ساله سیرک با بغضی بر گلو گفت...

کامنتتون منو تحت تاثیر قرار داد امیدوارم همیشه برقرار باشی
همین که باشی برای من دلگرم کننده است
ارادت داریم :-*

MiM گفت...

سلام تیمسار عزیز. چشممون روشن شد. ممنون که هستید باز...

ناشناس گفت...

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اکنون پس از شبها و روزهای تلخ نگرانی و کاوش، نوبت آن است که یاد #فداکاری با شکوه و مظلومانه‌ی آتش‌نشانان مؤمن و شجاع ملت ایران ثبت و بزرگ داشته شود و مردانی را که حقاً باید قهرمانان کم‌ادّعا و با اخلاص نامیده شوند همگان بشناسند و درس آنان را در خاطر نگه دارند.
این جوانمردان برای نجات جان و مال هم‌میهنان خود، با شهامتی شگفت‌انگیز به درون آتش و آوار رفتند و جان خود را در خطر نهادند و خود را فدا کردند. آنان یک بار دیگر خاطرات فداکاریهای دوران #دفاع_مقدس را زنده کردند و نشان دادند که ایرانی مؤمن آنجا که پای خطرپذیری برای ادای وظیفه در میان است عزمی راسخ و شجاعتی مثال‌زدنی را تجسّم می‌بخشد و در راه خدا متاع جان را بی‌چند و چون عرضه میکند.
خانواده‌های داغدار و همه‌ی ملت ایران به این عزم و #شهامت برخاسته از ایمان ببالند و صاحبنظران، این پدیده را در تحلیلها و محاسبات خود درباره‌ی ایران و #ایرانی_مؤمن به حساب آورند.
این حادثه از سوئی غم‌انگیز و از سوئی افتخارآمیز است. اینها شهیدان راه خدمت دشوار و انجام وظیفه‌ی پر خطرند و هرگز فراموش نخواهند شد ان‌شاء الله.
اینجانب در غم آن عزیزان و دیگر جان‌باختگان حادثه‌ی #پلاسکو با خانواده‌ها و بازماندگان آنان شریکم و از خداوند متعال برای آنان رحمت الهی و برای اینان صبر و اجر مسألت میکنم.
همچنین از دستگاهها و افرادی که در این ده شبانه‌روز تلخ با همه‌ی توان برای نجات جان آتش‌نشانان و گرفتارشدگان، کوه سنگینی از کار و تلاش و همت و نگرانی را بر دوش کشیدند و با همکاری و صمیمیّت، کاری بزرگ را به پایان رساندند تشکر میکنم و پاداش الهی را برای آنان میطلبم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۵

منظورش از صاحب‌نظران کیه؟

Dalghak.Irani گفت...

مرسی به همه و خوب شد چمانه که سوگندم را گذاشتی تا خودم هم یادم بیاید که دلقک جز به شادی و طرب و طراوت نباید سیرک داری کند. من از دستور تعلیق سه ماهۀ پذیرش ایرنیان شخصاً متضرر شدم و رفتم توی لک. اما برخورد افراطی با این تصمیم را که مثلاً آخر دنیا شده قبول ندارم. و زیاد آه و ناله را هم زیادی پیاز داغ "ترامپ هیولاست" می دانم. این دستور یک سکتۀ خیلی کوتاه سه ماهه است و بعد از آن شرایط عادی می شود و هرچقدر که سخت گیری برای احراز شرایط بیشتر شود شانس بی شیله پیله ها هم زیادتر می شود و نباید ترسید. در مورد "ترامپ و آینده" هم نظراتی دارم و ممکن است بنویسم اما هیچ پیش داوری خاصی از "موفق یا ناموفق" نمی توانم بکنم و فقط معتقدم که باید به او فرصت داد تا ببینیم عملاً چه خواهد کرد. او حرف های ساختار شکنی زده و می زند اما حرف هایش عقلانی هم است و پرت و پلا نمی گوید. همین که مردان و زنانی را بهمکاری انتخاب کرده که هرکدام شان یک سر و گردن از خود ترامپ بلندتر و موفقتر هستند / بوده اند در کارهایی که مسئولیت داشته اند - والبته زندگی های شخصیشان هم - نشانه های مثبتی است از توانایی های ترامپ. چون این اصل بدیهی است که ادم کوتوله ها - مثل محمود خودمان در سیاست یا بسیاری از مدیران در زمینه های مختلف که حتماً شما می شناسید و دیده اید که آدم حسابی تر از خودشان را تحمل نمی کنند بعنوان همکار- محال ممکن است آدم های قد بلندتر از خودشان را در زیر مجموعه شان راه بدهند. چون آدم قد بلند بهر ساز مافوقی نمی رقصد و آلت دست و گماشتۀ کسی نمی شود. این معلوم می کند که ترامپیسم یک پروژۀ مرکزی است و نه یک لات برخاسته از حاشیه های بی اهمیت. یا...هو

ناشناس گفت...

دیروز متن فرمان اجرایی ترامپ در مورد محدودیت های ویزا را خواندم و مشخص است که گروهی حرفه ای آن را تهیه کرده است. این پروژه ای که دلقک اشاره می کند؛ مدیران و مشاورین آگاه و حرفه ای دارد که به سرعت فرمان های اجرایی را آماده می کند. شاید متنفذین و قدرتمندانی که در پشت پرده سیاست های آمریکا را به پیش می بردند به دلایلی خود به صحنه آمده‌اند.

Dalghak.Irani گفت...

منظور خامنه ای از صاحب نظران روشنفکران لیبرال ایرانی است. البته این پیام خامنه ای پیام خوبی است در بستر اجتماعی درست هم است مشروط به اینکه کلمۀ "مؤمن" را در جلو ایرانی نمی گذاشت. چون نظور او از ایمان ایمان سیاسی است و این ظلم به همبستگی عاطفی ایرانیان در حوادث تلخ است. زیرا هیچکدام - با تأکید بر هیچکدام -از متن مردم در گیر عملی یا ذهنی با قضیۀ آتش نشان ها مطلقاً به بعد سیاسی ماجرا متمایل نبودند و از اتفاق افتاده شوکه و از فداکاری آتش نشانان عزادار شده بودند و همبستگی شان فقط و فقط حالت قدرشناسی از همنوعان و هموطنان شان را داشت. این البته برای برخی اپوزیسیون احمق هم قابل تذکر است که آنان هم مذبوحانه فکر می کردند مردم بخاطر بی لیاقتی حکومت و نارضایتی از جمهوری اسلامی چنین شیدا عاطفه می ورزیدند و حتی از آنان می خواستند که تشییع جنازه ها را سیاسی کنند. البته حرف خامنه ای راجع به مدیریت بحران درست است و من هم معتقدم که برهبری و نبوغ قالیباف بحران پلاسکو در استانداردهایی بالاتر از منطقه مدیریت و جمع شد و اگر یک تیم متخصص بین المللی مقابله با بحران به این مدیریت نمره بدهد نمرۀ بسیار بالایی خواهد داد. در مورد بوجود آمدن حادثه البته حرف و حدیث است که مهمترینش تضاد ایدئولوژی حاکم با دولت مدرن و عقب ماندگی ایران از قافلۀ تمدن روز است و بقیۀ حرف ها فقط سیاسی کاری و مزخرف است. زیرا در ساختار حقوقی و حقیقی جمهوری اسلامی فعلی کاری که نبوغ و مسئولیت پذیری قالیباف نتواند انجام بدهد بطریق اولی هیچ مدیر در پیتی دیگری هم نمی توانست انجام بدهد و این عقده گشایی ها فقط برای زدن فرزند برومند ملت است. خواهیم منتظر ماند و ابعاد قضیه بالاخره مشخص خواهد شد و شما خواهید دید که کمترین قصور و تقصیر متوجه قالیباف نبوده است. یا...هو

ناشناس گفت...

TEHRAN BUILDING COLLAPSE: INVESTIGATORS MUST CONSIDER EXPLOSIVES

Based on preliminary analysis of many videos of the collapse, Architects & Engineers for 9/11 Truth (AE911Truth)—a nonprofit that represents more than 2,750 architects and engineers who are calling for a new investigation of the 2001 World Trade Center disaster—strongly urges President Rouhani, Iranian authorities, and the people of Iran to thoroughly investigate the possible use of explosives in the Plasco Building’s shocking demise, and to act swiftly and decisively to preserve the physical evidence.

مانی گفت...

روانکاو شهیر آمریکایی: ترامپ به خودشیفتگی بدخیم مبتلاست
دکتر جان گارتنر، روان‌درمانگر آمریکایی هشدار داده که رئیس‌جمهور آمریکا از اختلال روانی "خودشیفتگی بدخیم" رنج می‌برد؛ اختلالی درمان‌ناپذیر که با توجه به قدرت جایگاه او می‌تواند منشا تهدیدهای جدی برای آمریکا و جهان باشد.
یک هفته از آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ گذشته و او در این هفت روز چنان طوفانی به پا کرده که زنگ خطر را برای بسیاری از شهروندان در آمریکا و سراسر جهان به صدا درآورده است. دکتر جان گارتنر، استاد بنام روان‌شناسی در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، تحلیلی از وضعیت نابسامان شخصیت دونالد ترامپ ارائه کرده که هشداردهنده و هراس‌آور است.
به گزارش "یو اس نیوز" جان گارتنر معتقد است: «دونالد ترامپ به‌طور خطرناکی روان‌پریش است و دمدمی‌مزاجی‌اش او را در انجام وظایف ریاست‌جمهوری ناتوان می‌سازد.» این روان‌درمانگر برجسته که پیش‌تر بیوگرافی روان‌کاوانه بیل کلینتون را در قالب کتابی منتشر کرده، گفته است: «ترامپ به اختلال درمان‌ناپذیر خودشیفتگی بدخیم مبتلاست که نشانه‌های آن رفتارهای تهاجمی و ضد اجتماعی، دیگرآزاری (سادیسم)، پارانویا و خودبزرگ‌بینی حاد است.»
بیشتر بخوانید: "تفتیش فیس‌بوک" افراد در فرودگاه‌های آمریکا
این استاد دانشگاه جان هاپکینز همچنین از رویت نشانه‌هایی از "هیپومانیا" (شیدایی) در شخصیت دونالد ترامپ خبر داده که نشانه‌هایش «فقدان هم‌دلی و از دست دادن کنترل رفتارهای هیجانی و این احساس غالب است که دیگران عظمت او و شخصیت بی‌نظیرش را درک نمی‌کنند.»
نمونه‌ای از این رفتارها را می‌توان در واکنش‌های هیستریک ترامپ به اندازه جمعیت شرکت‌کننده در مراسم تحلیف او اشاره کرد. او می‌گوید مراسم تحلیف هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا تا این اندازه با استقبال عمومی روبرو نشده بود، در حالی که شواهد خلاف آن را نشان می‌دهند. این‌که دونالد ترامپ تا این اندازه به میزان و اندازه هرچیزی اهمیت می‌دهد و به چیزی جز "برتری مطلق" راضی نیست، خبر از درگیری‌های جدی ذهن او می‌دهد.
ترامپ حتی برای توجیه باختش به هیلاری کلینتون در شمارش مطلق آرای عمومی، سناریوی "سه تا پنج میلیون آراء تقلبی" به نفع کلینتون و به ضرر خود را ساخته و کمیته‌ای را مسئول بررسی آن کرده، در حالی که هیچ‌گونه شواهد و مدارکی برای مدعای خود ندارد. این‌ها همان توهمات هشداردهنده‌ای است که به اعتقاد جان گارتنر می‌تواند در طول زمان تهدیدهای بزرگ‌تری برای آمریکا و جهان بیافریند.
بیشتر بخوانید: سقوط آمریکا به دسته «دموکراسی‌های معیوب» جهان
جان گارتنر با انتشار تحلیل روان‌کاوانه شخصیت ترامپ، یکی از قواعد اساسی اخلاق روان‌شناسی را که به "قاعده گلدواتر" معروف است، نقض کرده است. بر اساس این قاعده، روان‌کاوها اخلاقا مجاز نیستند تحلیل روان‌شناختی خود از شخصیت‌های مشهور را بدون ملاقات با آنها و آزمودن وضعیت آنها و جلب رضایت‌شان منتشر کنند. با این حال، او می‌گوید پی‌آمدهای این اختلالات حاد روانی در شخصیت دونالد ترامپ ممکن است چنان ویرانگر باشند که او ترجیح داده با نقض این قاعده، افکار عمومی را از آن مطلع سازد.
آنچه وضعیت کنونی را نگران‌کننده‌تر می‌کند این است که ترامپ حالا در کاخ سفید در محاصره دستیاران و استراتژیست‌هایی است که در آتش اختلالات او هیزم می‌ریزند و او را به‌طور فزاینده‌ای حتی متوهم‌تر و روان‌پریش‌تر می‌کنند. دکتر گارتنر در توضیح این وضعیت می‌گوید: «مثل این است که کسی را که با اعتیاد به الکل دست به گریبان است، در حلقه کسانی قرار دهی که دم به دم برایش بطری‌های ویسکی اسکاچ باز می‌کنند.»

ناشناس گفت...

قابل توجه مانی از امریکا
ما ایرانی ها خار در چشم دیگران را می بینیم ولی شاخه در چشم خودرا نمی بینیم بله ترامپ قطعا نه انسان کامل حتی خودشیفته است ولی این خودشیفتگی بی دلیل نیست لطفا چشم دل باز کن ببین یک تاجر کاملا بزرگ کسی که خود به تنهایی رییس جمهور امریکا شد داشته باش اوبا اونا تمام امریکا را بسیج کرد خودش هم با هواپیمای ریاست جمهوری شروع به گدایی رای کرد همه رسانه بر علیه ترامپ ولی ترامپ باهمه این موارد تازه کلی از جمهوری خواهان و هالیود هم بر علیهش شد رییس جمهور تازه ثروت و خانواده موفق را هم بهش اضافه کنی می بینی که اگر یک صدم این موافقیات را به هر کسی بدی باید خودشیفته بشه اگر نشه اون حتما خود خداست بیا صادق باش اون دکتر از حسودی ترکیده از نوشته هایش معلوم و اما بعد شما گفته بودی امریکا هستی خود ناراحت نشو لطفا بیا ایران واگر جرات داری همین انتقاد را در ایران از حکومت بکن بله شما عافیت نشین و دوراز واقعیت ها هستی تمام کسایی که قد قد می کنند از ترامپ در راحتی بسر میبرند و اصلا خبراز فشار توی ایران ندارند شما هم اگر راست می گویی و ایرانی هستی در تهران ریسه کشی کن
لطفا از سر خوش شانسی کفران نعمت نکن مبادا نعمت از کفت بیرون شود
همان طور که بعد از احمدی نژاد تا سال ها ی سال باید بد بختی کار های اون بیشرم بدیم برای اوباما نیز دنیا باید سالها بد بختی بده اوباما احمدی نژاد دنیا بود حد اقل زمانی که می توانی ترامپ نقد کنی ۲ سال دیگه است می دانییک بارامریکا یکقران اتش زد ببینه توی دنیا چه قدر احمق دیوانه وجود دارد
حال دارند توی امریکا با این افکار ضد ترامپ عافیت نشین ها را میشمارند البته من نگران نیستم چون در اینده معلوم خواهد شد کارهای بد حسین اوباما راستی کار شما هاضد ترامپ ها کار پدران من و شما در ایران خودکشی از سر خوشی در پایان امید وارم حسین اوباما همان طور که از ترامپ شکست خورد تقاص ۸۰ میلیون ایرانی وکل افراد خاورمیانه را بدهد

ناشناس گفت...

و اما تیمسار قالی دوست
تیمسار ای کاش می توانستم درک کنم که از چه رو و چه خاطر خاطر خواه قالیبافی اقای مرندی در شهرداری فسادی که نمیشود بیان کرد می توانم اسم ببرم بیست تا سی مهندس که زیر دست یک سوم راهنمایی کار می کنند تازه این شخص فقط تنها حسنی که داره یکه بزن و یرادر شهیده و هر ماه یک خانه میخره زیر بنای تهران که کرباسچی گذاشت فیلم گریه قالی باف برای زدن رفسنجانی هم داره دست به دست میشه در نیروی پلیس در زمان ایشان یک افعانی در خاوران چه کرد و در مشهد چه شد اخر تیمسار اگر خواب نما شده ایی و چیزی در عالم خواب دیدی که همه ایرانیان ندیده اند بگو قالی یاف خیلی منفوره و منفور تر خواهد شد
ودر ضمن تیمسار غیر ممکن کسی در این رژیم بیشتر از یک سال سمت داشته باشه وبماند اگر کسی به این انسان دل بست در اشتباه است حتی اگر به اندازه ارزن انصاف داشته باشد یا باید در زندان باشد یا سکته زده باشد خود شما تیمسار مرندی حاضری توی گوش یک دختر ایرانی بزنی و در عوض فرمانده نیروی هوایی شوی
فکر کنم قطعا جواب خیر باشد تیمسار همان طور که خامنه ایی ابرویش راگرو احمدینژاد گذاشت و باخت شما هم خواهی باخت اگر روی قالیباف بمانی مطمعا باش نه قالی باف در تاریخ رو سفید می باشد و نه هیچ کس از این رژیم حتی پدر معنوی خاتمی و منتظری هرکسی که حتی یک بار در سال ۵۷ بامشت بیرون رفته

Dalghak.Irani گفت...

فقط در مورد شخص من درست قضاوت نکرده ای و آن این است که اگر شرط فرمانده نیروی هوایی ایران شدن - در زمانی که می شد - زدن توی گوش یک دختر ایرانی بود. بله من حاضر بودم چندین دختر ایرانی را هم بکشم. اما متأسفانه کسی بمن پیشنهاد نداد و آوارۀ دیار غربت شدم. البته از اصل ماجرای قالیباف و دختر ایرانی خبر ندارم و فقط اصرار دارم که قالیباف نابغه در مدیریت و صادق در خدمت است و هیچکس در جمهوری اسلامی را حتی نزدیک به توانایی ها و خلوص او نمی شناسم! یا...هو

ناشناس گفت...

لینک توییت تشکر ترامپ از عباس شیرمحمدی حذف نشده. توییت را به طور سنتی حذف نمی‌کنند، بلکه در توییتی دیگر بر آن اصلاحیه می‌زنند، که چنین هم نشده. حذف توییت باعث بی‌آدرس شدن پاسخ‌ها به آن، و نیز باعث کاهش اعتبار و زیرسوال رفتن قطعیت گوینده می‌شود. ترامپ چنین روحیه‌ای ندارد.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/823937936056008704

ناشناس گفت...


سلام

معتقد هستم ابتدا هاشمی به صورت فیزیکی حذف و در ادامه با حادثه پلاسکو به صورت روانی حذف شد. احتمالا نفر بعدی روحانی خواهد بود (نه لزوما فیزکی) و نباید به ریس جمهور شدن مجدد آن خیلی امیدوار بود. از اینجا به بعد سکان باید دست تیم جدیدی که گوش به فرمان هست، باشد. برای همین از هاشمی شروع کردند این انتخابات برایشان حیاتی بود برای همین از ریشه شروع کردن که مثل سال 88 خیلی مشکل ایجاد نشود.

در پست مرگ با شکوه هاشمی تیمسار این مورد را فرمودند از اینجا به بعد همه نتایج و اتفاقات بر عهده شخص اول هست و دیگر قدرتی وجود ندارد که مشکلات را به آن مربوط کنند در نتیجه باید ارتباط جدید با امریکا یا جنگ یا هر گزینه دیگری را به نام خودشان ثبت کنند.

ناشناس گفت...

من مطمئن هستم، یعنی حس ششم من می گوید دلقک دروغ می گوید که حاضر توی گوش یک دختر بزند تا برسد به اینکه یک نفر را بکشد برای پست. ولی نمی دانم چرا....

ناشناس گفت...

بله موضوع همین به گفته خودتان تنها شاخ نظام اقای قالیباف هست شاید میشود این طور معنی کرد در بیشه شیر کهنباشد روباه پادشاه می شود البته همگی باید خوشحال باشیم که خدا خر شناخت و بهش شاخ نداد همین شهر داریش برای ما بس شما هم خوش باش با رضا خان اسلامی ما که هلاک شدیم از کلاه ابی میدانیش خدایی تنها کسی بود که با این که فرمانده میدان بود کلاه ایمنی را فراموش نکرد
متاسفم ما ایرانی ها دچار تضاد شدیم بین اقتصاد و فرهنگ نمی دانیم چی می خواهیم همگی هم خرمی خواهیم هم خرما همه در اصل دوست دارن امریکا حمله کنه ولی با گلوله نه بلکه باگل بیایند و مملکت هم از نظر فرهنگ و اقتصاد درست کنند درست کنند ما هم اب توی دلمان تکان نخورد مثلا یکی حقوق ایران بگیره بعد گرین کارت دم در خانه تقدیمش کنند توی فرودگاه فرش قرمز و با احترام کامل مثل ترانه خانم
نه این خبر ها نیست هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد یا باید فشار قبول کنیم تا ازاد شویم واگه قرار بی فشار ازاد شویم و بی هزینه باید تا ابد بنشینیم قبول کنیم یا نکنیم غربی ها زرنگ شدن پیش خودشان می گویند خاورمیانه ایی ها که هستند که از زیر پایشان نفت بایید و انها بفروشند و ما غربی ها بهایش را بدهیم حتما بها ۱۰۰ سال اخیر را که ما نفت دادیم و انها جان را جبران می کنند

ناشناس گفت...

خزعلی میگه قالیباف ۱۰۰۰ میلیارد به موسسه خیریه زنش داده که ثبت خصوصی هم هست اما به آتش نشانی‌ ۲۱ میلیارد نداده هلی شات بگیره. املاک نجومی هم که درز کرد روزنامه نگارش تو زندان حالا دلقک چسبیده میگه اگه یه اختلاس با مدرک از قالیباف نشون بدین من غلاف می‌کنم. اما نه اینو منتشر میکنه نه‌ غلاف میکنه زبونه میچرخه کنتور که نمیندازه تازه اینارو هم حاشا میکنه. اینم لینکش:

ناشناس گفت...

خزعلی میگه قالیباف ۱۰۰۰ میلیارد به موسسه خیریه زنش داده که ثبت خصوصی هم هست اما به آتش نشانی‌ ۲۱ میلیارد نداده هلی شات بگیره. املاک نجومی هم که درز کرد روزنامه نگارش تو زندان حالا دلقک چسبیده میگه اگه یه اختلاس با مدرک از قالیباف نشون بدین من غلاف می‌کنم. اما نه اینو منتشر میکنه نه‌ غلاف میکنه زبونه میچرخه کنتور که نمیندازه تازه اینارو هم حاشا میکنه. اینم لینکش:

https://www.youtube.com/watch?v=rmWdKKtp4XA&spfreload=10

Dalghak.Irani گفت...

بلی درست می گوید حس شما که دلقک - حداقل در فکر امروز و پوزیشین فعلی - حاضر نیست برای پست و مقام ظلم بکند. اما من آن طنز و کنایه را گفتم که به دوست مان یادآوری کنم که اولاً از کدام دختر و کدام سیلی و کدام قالیباف حرف می زند. ثانیاً یادآوری کنم که حکومت در همه جا بویژه در جهان سوم - ما هم هستیم فعلاً به میمنت 40 سال حکومت آخوندها - ملزوماتی دارد که اجتناب ناپذیر است که یکی هم برخی مظالم و ستم ها به برخی ناهنجاریها و گردن کشی ها و مظلوم نمایی ها و از این قبیل که اجتناب ناپذیر است. لطفاً نه بمن گوش بدهید و نه آلودۀ دروغ های دیگران بشوید بلکه رصد کنید بی طرف و سره را از ناسره تشخیص بدهید. در جریان پلاسکو تهران بدشانس بود که قالیباف شخصاً در تهران نبود و نتوانست بلافاصله در صحنه حاضر شود و مدیریت کند که محتمل است خسارت ها - بویژه جانی - کمتر می شد. اما بمحض اینکه حاضر شد سریع سازماندهی کرد و فقط هم یکبار در ابتدای فاجعه در مصاحبه ای کوتاه کشته شدن بیست نفر را اعلام کرد که نشان از اشراف او به آمارها بود و ثانیاً تشخیصش از اینکه کسانی که گیرافتاده اند مرده اند. و بلافاصله هم نزدیک ترین مدیر به مسئولیت حادثه را سخنگوی رسمی معرفی کرد و خودش رفت دنبال فرماندهی و مدیریت میدان و دیگر کسی قالیباف را در هیچ رسانه ای ندید بغیر از هنگام کار و کار و کار. در آنطرف اگر نگاه بکنیم اولین نفر - خیلی هم فکر می کند آدم حسابی است - مسجدجامعی فرزند آخوند است که اول مانور داد که بخاطر آتش نشانان استعفای خودش را پس می گیرد در حالیکه با بی احترامی به رأی دهندگانش برای گرفتن پست نان و آبدار ریاست کتابخانۀ ملی استعفاء داده بود و انگشت نمای رفیقانش بود که حاجی بکجا چنین شتابان. بعد هم او رییس شورای شهر بود که قالیباف می گوید پلاسکو فاجعه است و بیایید پشتیبانی کنید دو تا از نا امن های گردن کلفت را تعقیب کنیم چون من بتنهایی زورم نمی سد و رفقایتان هم نشسته اند که من یک خدمتی بکنم بگویند قالیباف علیه دولت نارضایتی ایجاد می کند. اما مسجد جامعی نه تنها اهمیت نداده بلکه حتی همان ریاست خودش را هم با بی عرضگی و عدم کارآمدی از دست می دهد در سال دوم. خدا آتش نشانان را بیامرزد و شما خواهید دید - تعقیب کنید - که از همۀ این شعارها و قول و قرار ها بازهم این قالیباف خواهد بود که قول هایش را عملی خواهد کرد و بخانواده های آسیب دیده کمک لازم را خواهد کرد همانطور که در بقیۀ موارد قبلی حوادث هم هم دیه ها را داده و هم خانواده های بازمانده از حوادث را ساپورت همه جوره کرده و می کند. البته که از جیبش نمی کند و وظیفه اش است اما من راجع به فرق مدیران حرف می زنم و نه بزرگ کردن قالیباف. حادثۀ پلاسکو هم کمی تلفات آتش نشانی بالا رفت در عوض جلوگیری از تلفات کاسبان و مردم عادی بیشتر اما اولاً چنین خطری جزو امکان وقوع با اطلاع آتش نشانان است و بضرس قاطع می گویم که با شناختی که از فرهنگ سیاست زدۀ جامعه دارم اگر آتش نشانی کشته نمی شد اما از دماغ دیگری خون هم می آمد همین آدم هایی که چنان برای آتش نشانان مایه گذاشتند ساز کوک می کردند که آتش نشانان بجای نجات جان مردم جان خودشان را فراری دادند و چه لیچارهایی که بارشان نمی کردند. بقیۀ همۀ حرف هایی که شنیده ام جز پروپاگاندای دروغ ژورنالیستی و سیاسی و جناحی چیزی نبوده. غیر از یک درخواست از سوی آتش نشانان از مجلس و دولت که خواسته اند ورود برخی اقلام آتش نشانی که جزو ممنوعیات تحریمی بوده را تسهیل ورود بکنند. با این همه منتظر رسیدگی ها خواهم ماند و قول شرف می دهم که تقصیر و قصور قالیباف در هر زمینه ای در این واقعه را هم بپذیرم و هم برای شما ریز کنم. اما نه حرف های کلی و سیاسی و انتقام کشی و مدیرکشی و غیر مستند. یا...هو

مانی گفت...

دوست ناشناس که توجه مرا خواسته بودی,
متاسفم که نوشته آن روانشناس شما را در چنبره خشم گرفتار کرد. اصلا دوست ندارم هموطنان عزیزم را برنجانم آنهم در خانه دلقک مهربان. ما فعلا با دست خالی کاری نمیتوانیم بکنیم جز خواندن و نوشتن و گفتگو با یکدیگر. در جستجوی راه رهایی امید بستن به دیگران که کاری برای ما کنند جز سر خوردگی و خشم بیشتر چیزی ببار نخواهد آورد. سالها پیش خیلی از دوستان چشم به دست بوش داشتند که تند میگفت و پرخاش میکرد و دیدیم که چه ها کرد و نکرد. سه جنگ به راه انداخت و بسیار کشت و در هر سه شکست خورد و دست به ترکیب نکبت حکومت اسلامی نتوانست بزند و خیلی ها افسرده و آزرده شدند. اوباما که نخواست تندی کند و به قول شما با اونا بود به هدفی که میخواست دست یافت اما آرزویی را که خیلی ها داشتند بر آورده نکرد در عوض از یک جنگ دیگر جلو گرفت و از جنگ داخلی احتمالی در ایران هم. بگذریم از این که نه بوش و نه اوباما وظیفه نداشتند برای ما کاری کنند.این یکی هم ندارد اما ... من دیگر در این باره چیزی نخواهم گفت دوست دارید به هارت و پورت او دلخوش کنید و چماقی را که بر گرده مردم بیگناه میکوبد به مبارزه با نکبت حکومت اسلامی ترجمه کنید آزادید.
و از اینکه مرا به ایران عزیز دعوت کردید سپاسگذارم, نوروز در ایرانم و احتمالا پس از آن هم.
*تا چه بازی رخ نماید بیدقی خواهیم راند*
*عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست*

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

درود دلقک عزیز،
تحلیل هایت عین روشنگری و جهت ات بسمت خیر و نیکی، مثل ایام قدیم با صلابت وباابهت، تسلیم ناپذیر و سرافراز، تنها دلگرمی این زمستان سرد دیکته نویسی و زرد زدگی، حضور قلم اصیل وغنی تواست. مصرانه نوشته هایت را تعقیب میکنیم، مانا باشی فیلسوف و استاد اعظم دنیای مجازی!

Amir گفت...

تیمسار عزیز (بزرگتر و عزیزتر از آنید که دلقک خطابتان کنم)این لینک را دیروز دیدم صحت وسقم آن را نمیدانم . مربوط به دریافت هزینه های کفن و دفن توسط شهرداری از یکی از کشته شدگان آتش سوزیست دیگر قضاوت شهرداری آقای قالیباف با خودتان

https://www.facebook.com/ShorayeMeliIran/photos/pcb.1425945387466908/1425943280800452/?type=3&theater

ناشناس گفت...

با سلام مخصوص اقا مانی
باید از هم پرسوجوکنیم که دنیا ما ایرانی ها کجا میرود چرا جای همه کسی وهر چیزی عوض شده مبادا فکر کنی که شخص ترامپ یک ایده ال است و قابل تقدیر موضوع جنبش است که در دنیا شروع شده و مخصوص ایران نیست اوباما و ترامپ سمبل های تفکرات دنیا هستند خیلی سخت که می بینیم دنیا در مسیر رسانه ها قدم بر می دارد البته مدیا خوب بشرطی که دموکرات باشه شما مدیا را ببین همین در زمان انتخابات امریکا لطفا چند دقیقه طرف داری از هر حزب و دسته را کنار بگذار مثلی است که می گوید شب چهار شنبه یکی پول گم می کند یکی پیدا حال در زمان اوباما که مطابق گفته همه دنیا زمان ماه عسل جمهوری اسلامی بود حدود ۴۰۰ هزار نفر در سوریه کشته شدند چرا مردم امریکا که برای ویزای دو سه هزار نفر بیرون ریختند هیچ تکانی نخوردن ایا قابل غیاث هستند اگر این افراد که دارند شلوغ می کنند واقعا درد دموکراتی دارند چرا به دولت قبل هیچ چیزی گفته نشد متاسفانه ایرانی های امریکا فقط مشگلشان سرمایه های توی ایرانشان هست وبس درد وطن ندارند حاضرند ملت و کشور خشک وبی اب بشه ولی سر سال بیایند و پول و اجاره املاک بگیرند و حالش توی امریکا ببرند یک سوال از همه ایرانی ها باید به کجا بریم چه کسی برایمان خوبه و چه کسی بد خوبامثال اوباما بیایند با حکومت بسازند و طی ۵۰ سال یره ایران و ایرانی را خشگ کنند و یا یکی دو سال خرابی و بعد شروع و بر خواستن از خاکسر بحث بسیار بزرگی هست این باید اول هر ایرانی با خودش انجام بده قبلا هم گفتم هم خرو خرما نمی شود برگشتن دنیا به روال قبل به علت تنوع سلیقه های مادی غیر ممکن فرض کن توی لندن جوان انگلیسی یک عرب میبینه سوار پورشه با خانه مجلل این شروع داعش غربی این حرکات ضد ترامپ و حمایت نکردن از این مواضع ترامپ اگه ادامه پیدا کنه همه دنیا تقاسش را پس خواهند داد حکایت در نامه هاشمی به خامنه ایی سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گرفتن به پیل بد ترین حالت دنیا زمانی که روشن فکران در ثروت دارند و نه مردم و این مورد در زمان اوباما شروع شد تنها درمان این سرطان جراحی و مقداری درد

Amir گفت...

ضمنا کاملا تصادفی این را هم دیدمhttps://iranwire.com/fa/features/20429

Dalghak.Irani گفت...

من چون در مقام ولایت فقیه این سیرک هستم ناچار باید اعتراف کنم که نظرم به نظر "مانی" نزدیک تر است و من هم دونالد ترامپ را در کانتکست "شاهزاده و گدا"ی سلف ایرانی اش محمود احمدی نژاد می بینم. و به این خاطر که خودم هم به درجاتی از بیماری خودشیفتگی دچار بوده ام ناگزیر در مقابل خطر اظهار نظر آن دانشمند گرانمایه راجع به خطرناکی ترامپ لنگ می اندازم و آن را درست می دانم. شوق لازم برگردد به ذهنم مطلب مفصل تری راجع به داوری ام از ترامپ خواهم نوشت اما عجالتاً می گویم که همچنان که بارها گفته ام ایرانان و امریکاییان مثل دو پارۀ سیبی هستند که بخش بروز و شادابش را امریکا تشکیل داده و نیمۀ چروکیده اش سرنوشت ایران معاصر است؛ دونالد ترامپ و احمدی نزاد هم تقریباً کمترین تفاوتی با هم ندارند و تنها فرق شان در همان شاهزاده ترامپ و محمود گدا قابل تمایز گذاری است. تنها کاری که بید منتظرش باشیم این است که نظام امریکا چه رفتاری با ترامپ خواهد داشت در مقایسه با نظام - بخوان خامنه ای و حوزه - جمهوری اسلامی. البته بیم و امیدهای شماها را درک می کنم زیرا ایرانیان مستأصل هر پدیده ای را در رابطه با "رفتن و نرفتن جمهوری اسلامی" تحلیل می کنند و بهمین خاطر اغلب از تعمق در شناخت خود پدیده ها - ناخوداگاه - پرهیز می کنند. یا...هو

ناشناس گفت...

درباره موشک پرانی نظرتون چیه؟

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

یک نکته کوتاه درمورد نوع تقابل و تنظیم زاویه دید نسبت به تصمیم اخیر ترامپ در موردتوقف ورود اتباع هفت کشور مسلمان به امریکا!
اول باید روشن بدانیم اکثریت مردم امریکا(به گزارش رویترز و طی یک نظر سنجی که توسط رویترز صورت گرفته) موافق و پشتیبان این تصمیم ترامپ هستند و عده معترض، اکثریت جامعه امریکا را تشکیل نمیدهند. ترامپ به معنای کلمه در راستای امنیت و اسایش ملت امریکا این فرمان را صادر کرده به دو دلیل. اول اینکه از سال ۲۰۱۶ میلادی ایران حدود دوازده هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در خاک امریکا دارد که بر همه روشن است انان از نخبگان و سرامدان رشته های خود هستند و بطور عمده پس از پایان تحصیلات جذب کار در شرکتهای مهم و سرشناس از جمله گوگل و اپل و غیره میشوند و بهمین منوال فارق التحصیلان سالهای قبل مشغول کار در بازار کار و فناوری امریکا هستند. (همین مساله را میتوان در اشل کوچکتر به باقی شش کشور مسلمان بست داد). شما فرض کنید چند هزار ایرانی و مسلمان نخبه که هنوز در فرهنگ امریکا حل نشده و صاحب پاسپورت امریکایی نیستند، توانسته اند مشاغلی که امریکایی ها در ان فعال بوده اند را تصاحب کنند؟! اگر ترامپ بتواند با این تصمیم حتی پنجاه تا شصت هزار شغل برای امریکایی ها ایجاد کند، به نقطه خوبی رسیده است. دوم اینکه غیر از ایران و عراق، باقی کشورهای حاضر در این لیست، خطر بلقوه ای از مخلوط بودن با اوامل بنیادگرا و تروریست هستند و این تصمیم ترامپ، قسمتی از بار مالی امنیت داخلی امریکا را بطور چشم گیری میکاهد.
درست است که تصمیم ترامپ عین پشت پا زدن به کنوانسیون ژنو و ارزش های بشری است اما وقتی یک احمدی نژاد تاجر سکان هدایت امریکا را بدست بگیرد، از این قبیل تصمیمات دور از ذهن هیچ عاقلی نخوهد بود.
ان دسته از ایرانیان داخل ایران که چشم امید به ترامپ و دیگران برای بهتر زیستن دارند را به تماشای فیلم ایستاده در غبار و بعد از ان به فیلم فروشنده دعوت میکنم تا در میان این دو سناریو، دوسر تفکر قالب بر جامعه ایران را کشف کنند و تا ابد دنبال خوشبختی وارداتی نروند!
ارادت

ناشناس گفت...

دلقک روزهایی که باید درباره سیاست خارجی بنویسی سکوت می کنی. یا تو هم مثل من تحلیل هایت تاریک است؟

ناشناس گفت...

در تایید صحبت شاگرد تنبل ته کلاس.
مردم نباید دنبال خوشبختی وارداتی باشند. نمونه اش انقلاب مشروطه. چقدر این انقلاب که ناشی از افکار منحرف غربی بود باعث شد که شرافت ملت ایران از بین برود. پایه های دین در جامعه ما سست شود. قوانین غربی وارداتی جای قوانین اسلامی ناب را بگیرد. مدارس غربی افکار غربی پوشش غربی.... وای خود آن روز را دوباره نیاورد. الهی آمین یا رب العامین.

ناشناس گفت...

ضد ایرانی، نون به نرخ روز خور، مرندی، چه قدر پول میگیری برای دفاع بدون دلیل از قالیباف که 200 نفر را تو پلاسکو به قتل رساند. دلقک! دلقلکها ادم نمیکشند و از قاتلها دفاع نمی کنند

ناشناس گفت...

جالب شد وقتی خودت نقد میشی منتشر میکنی وقتی سرورت قالیباف نقد میشه منتشر نمیکنی! قالیباف این بچه بسیجی ذوب در اقا، چماق بدست و فاتح کوی دانشگاه، سردار حراف بی سواد در امور شهرداری 200 نفر بیگناه را به قتل رساند چون یا پول مردم را در پروژه ضد ایرانی پای پیاده تا کربلا خرج کرد یا حقوق نجومی داد و زمینها را بین رفقا تقسیم کرد! منتشر کن این نظر را و اگر جواب مستدل داری بنویس