۱۳۹۵ مرداد ۱۵, جمعه

دستور آیت الله خامنه ای به محمد جواد ظریف برای صیغۀ خانم موگرینی و امتناع وعذرو بهانه های او!



1- رهبر جمهوری اسلامی ایران وزیر خارجۀ متدینش را فراخوانده و به او دستور داده تا خانم موگرینی نمایندۀ عالی اتحادیۀ اروپایی را صیغه کند. اما محمد جواد ظریف بشدت سرخ شده و برآشفته که اولاً خودش زن دارد و راضی به این وصلت نمی شود. ثانیاً خانم موگرینی هم خانواده دارد و حاضر بعقد موقت با او نمی شود. ثالثاً هیچ قرابت زبانی و فرهنگی بین خودش که ایرانی و بزرگ شدۀ فرهنگ انگلو ساکسن است با موگرینی که ایتالیایی و از تبار فرهنگ لاتین است وجود ندارد. اما خامنه ای هیچکدام از دلایل و عذر بهانه های مختلف ظریف را نپذیرفته و پاسخ داده است که وجود کشش دوجانبه و عشق همۀ این مشکلات را حل می کند و او بچشم خود شاهد بوده است که در جریان مذاکرات هسته ای با 1+5 نگاه و رفتار شما دو نفر حاکی از عاطفۀ شدید فی مابین بوده است. لذا بدون توجه به عجز و لابه های "پسر لوس" از قائم مقام و رییس قوۀ قضائیۀ خود آملی لاریجانی خواسته است در اسرع وقت برادر بزرگش اردشیر لاریجانی را بخواستگاری بفرستد و خودش نیز حاضر به جاری کردن خطبۀ عقد شود.

2- بند بالا خلاصۀ اتفاقی است که در حال رخ دادن است و شما را از شوک "پیشنهاد صادق لاریجانی برای گفتگوهای حقوق بشری به اتحادیۀ اروپایی" در می آورد. اما جزییات ماجرا.

3- بعد از اینکه اجرای برجام به صخرۀ کنگرۀ امریکا خورد و آنان حاضر نشدند پرزیدنت اوباما زیاده از حد نرمش نشان داده و کل ساختار تحریم های اولیه را نیز بی اثر کند. خامنه ای مصر بود که همان نگاه بشرق محبوب خودش تنها مسیر ارتباط ایران با جهان خارج بماند و ایران از مدار روسیه و چین بسمت غرب - حتی اتحادیۀ اروپا - چرخش چشمگیری نیابد. اما بعلت برخی زیرآبی رفتن روس ها با مخالفان خامنه ای در منطقه و بازی های فرصت طلبانه و منفعت محور چین بویژه در بور کردن ایران جهت عضویت در سازمان اقتصادی شانگهای؛ روحانی موفق شد که اجازۀ محدودی برای رابطه با برخی کشورهای اروپایی - و نه اتحادیۀ اروپا در کل اعضای آن - کسب کند. خب از قبل هم تعداد زیادی هیئت های سیاسی و اقتصادی اروپایی برای تقویت موقعیت روحانی در مقابل خامنه ای - آنموقع هنوز این شکاف محسوس بود - به ایران سفر کرده و قول و قرارهای شفاهیی هم گذاشته شده بود. بنابراین روحانی چند سفر اروپایی به ایتالیا و فرانسه کرد و برخی پروتکل های تفاهمنامه ای را هم امضاء کرد. کار به این مرحله که رسید خامنه ای تشخیص داده شد! که روحانی زیاده از حد مجاز دارد خودش را به اروپا نزدیک می کند. و لذا بلافاصله دستور توقف تداوم این سفرها داده شد و سفر به اتریش لغو شد.

4- در ادامه اما برای تبدیل برخی تفاهمنامه ها به قرارداد؛ علاوه بر مشکل عدم همکاری بانک ها یک دمل چرکین قدیمی هم سرباز کرد. آن هم این بود که اتحادیۀ اروپایی وارد جریان شد و مدعی شد که ایران با هر عضوی از اتحادیۀ اروپا هم که بطور مستقیم وارد رابطه شود شرط غیرقابل تغییرش وضعیت حقوق بشر در ایران و پاسخگویی در این باره است. در اینجا بود که مجدداً همۀ توافق ها برگشت خورد؛ و خامنه ای حاضر به پذیرش بحث حقوق بشر در ایران نشد. اوضاع در کشمکش چه باید کرد قفل شده بود که مردم بریتانیا به کمک خامنه ای آمدند و علت اصلی مخالفت او با اتحادیۀ اروپایی یعنی بریتانیا را از اتحادیه خارج کردند. خامنه ای که از خارج شدن انگلیس خبیث دست سالمش را ... - بکجا می مالید را من خبر ندارم چون دست معیوبش حالت طبیعی خوشحالی مالیدن دستها بهم را ممکن نمی کرد - مالید و شبانه روحانی و ظریف و سه برادر لاریجانی ها را احضار کرد و نه تنها مجوز راه انداختن بحث حقوق بشری - معلق مانده از زمان خاتمی - را مجدداً داد؛ بلکه تأکید کرد که طوری محکم کاری کنند که چسبندگی چرب و شیرین قرار دادها با اتحادیۀ اروپایی چنان سخاوتمندانه باشد که اروپای بی بریتانیا را از امریکای جنایتکار هم جدا کند و اختلاف ایجاد شده را تا سه طلاقه کردن همدیگر پیش ببرد.

5- خب نقش ها را هم که قبلاً توضیح دادم. اردشیر لاریجانی مدعی شود که ماه ها قبل به ظریف مأموریت داده باب گفتگوهای حقوق بشری با اتحادیۀ اروپایی را باز کند. به جانشین و رییس قوۀ قضائیه اش دستور داد که اولین تمرین رهبریش را با صدور دستور "پیشنهاد گفتگوهای حقوق بشری به اتحادیۀ اروپایی" تمرین کند و بروحانی و ظریف هم تکلیف کرد که این گوی و این میدان بروید ببینم چند مرده حلاجید در اختلاف انداختن بین اتحادیۀ اروپایی با امریکای جنایتکار و انگیس خبیث. و الا این بازی جدید چیزی غیر از تسلیم ایران برای ادامۀ دنبالۀ بحث های حقوق بشری قطع شده از زمان محمد خاتمی نیست؛ و در حقیقت پیشنهادی در کار نبوده و نوعی اعلام تسلیم و آمادگی است. اینکه این ترفند چقدر کار خواهد کرد هنوز معلوم نیست. اما چیزی که از روی میز سیاست در سال های بعد از تحریم می شود قطعی برداشت کرد این است که اتحادیۀ اروپایی دیگر آن گسستگی سابق از ایالات متحده را ندارد و همانطور که بانک های اروپایی خط مشی ایرانی شان را از امریکا می گیرند؛ دولت های اروپایی هم نه می توانند و نه می خواهند که بخاطر ایران رابطه با امریکا و حالا دیگر بریتانیا را سرد و منفعل کنند. 

6- اگر این نکتۀ اتفاق افتاده را هم اضافه کنیم که بریتانیای ترزا می با وزیر خارجه اش بوریس جانسون  برخلاف دیوید کامرون و دیوید هاموند بسیار سختتر خواهند گرفت به جمهوری اسلامی - کما اینکه در همین کمتر از یکماه گذشته از دولت جدید بریتانیا هم در سیاست های رسمی و هم در سیاست های رسانه ای در مقابل ایران نوعی خوانش "در ایران همه سر وته یک کرباسند" مشخص است. نگاه کنید به نوع برخورد بی بی سی فارسی با اعدام فله ای تکفیری سلفی های سنی در روزهای اخیر - لذا اتحادیۀ اروپایی تمایل چندانی نخواهد داشت که قبل از تعیین رییس جمهور بعدی امریکا اولاً و مهمتر از آن دادن فرصت چانه زنی های کشدار با اتحادیۀ اروپا به ایران همزمان با بهره برداری از روابط اقتصادی عادی با اروپا ثانیاً رغبت خوشحالی نشان بدهد؛ و اتحادیه را بازندۀ دو طرفه - حقوق بشر در حال مغلطۀ ایران و پیوندهای اقتصادی بدون رضایت امریکا و بریتانیا - کند. یا...هو

۲۵ نظر:

مانی گفت...

یعنی خامنه ای حاضر خواهد شد به خاطر قراردادهای اقتصادی زندانیان سیاسی را آزاد کند؟ و بخصوص آن سه نفر را که به گفته خودش رویشان حساسیت دارد؟ اگر اینطور شود که عالی است. خوب دماغش به خاک مالیده خواهد شد هرچند که آن سه نفر دیگر به هیچ دردی نمیخورند.

Dalghak.Irani گفت...

مانی شما هم مثل من و مثل مرادت اوباما خیلی آدم خوب و ساده ای هستی. مرد حسابی کدام زندانی و کدام آزادی و کدام حقوق بشر. خامنه ای گفته حالا که انگلیس خبیث جزوشان نیست بقیۀ اروپایی ها پخمه اند و کمی نخودچی کشمش می آیند طرف ایران. و الا اگر قرار بر عقب نشینی در حقوق بشر بود که می گفت بروند سراغ اوباما که بیچاره دستش نمک نداشت هرچه خوبی بود سر مذاکرات به خامنه ای کرد آخرش هم دستش را گاز گرفتند. یا...هو

ناشناس گفت...

با تشکر سرعت عمل و پست مطالب سریع، واقعا سوال شده بود و متوجه ارتباط پیشنهاد ناگهانی ایران و جدا شدن بریتانیا نشدم ولی یک قسمت مطلب برام مبهمه"نگاه کنید به نوع برخورد بی بی سی فارسی با اعدام فله ای تکفیری سلفی های سنی در روزهای اخیر" به چی دقیقا باید نگاه کنیم؟ من هر روز بی بی سی را می بینم ولی متوجه تغییری نشدم(اشتباهی فرستادم زیر مطلب قبل)

Dalghak.Irani گفت...

عرض می کنم راجع به تغییر لحن و ادبیات بی بی سی فارسی که اولاً متن خوانی کار تخصصی و تمرکزی بسیار سخت و گاهی هنرمندانه است و بدیهی است که خواننده های آماتور متوجه تغییرات در بدو شروع نباشند. بویژه اینکه بریتانیا و بی بی سی حرفه ای ترین و خوشفکر ترین رسانۀ جهان است در پوشش دادن بمنظور اصلی در قالب متن های عادی تا تأثیرش غیر مستقیم و تدریجی و ماندگار بشود و خواننده را بخاطر نقض بی طرفی رسانه ای فراری ندهد. در مورد اعدام های اخیر بی بی سی برای اولین بار در سال های اخیر از عنصر مذهب (سنی بودن) اعدام شدگان در تیترها استفاده کرده که قبلاً - حداقل - در تیتر بمذهب اعدام شدگان نمی پرداخت و بیشتر با تیترهای خنثی یا برخی مواقع با اشاره بقومیت یا ملیت خبر رسانی می کرد. ثانیاً این خبر را هم در بخش اصلاع رسانی و هو در بعد تحلیلی پوشش ویژه ای داد که بخشی از آن بخاطر اهمیت خبری بوده اما بخش مهمتر آن - بویژه در چینش مهمان ها و جهت گیری هدایت بحث از سوی مجری - نشانه های قابل تشخیصی در تغییر خط مشی بی بی سی در انتقاد صریح از کلیت جمهوری اسلامی بود. البته در برنامه های سیاسی دیگرش هم نشانه ها بوده و من لزومی به احصاء آن ها نمی بینم و دراینده که سیاست جدید بریتانیا ضفاف تر شد خودتان پی به آن خواهید برد. یا...هو

ناشناس گفت...

خب هر دو کاندیدای ریاست جمهوری امریکا، هم با ابران برخورد محکم تری خواهند داشت و اینجا می گویید که بریتانیا هم تغییر رویه خواهد داد، یعنی فشار خارجی دوباره بر روی جمهوری اسلامی بیشتر خواهد شد؟ همین الانم می خواهند مردم را فریب بدهند برای تشدید تنش با غرب و انجایی که می گویند علت دشمنی مداوم ما با امریکا فلان و دیدید که ما با امریکا کنار آمدیم! و خودشان پایه نبودندو... به نظر عمدا بعد دشمنی ذاتی حزب حاکم و نیاز حکومت به دشمن تراشی الکی را نادیده می گیرند، گفتن اینکه امریکا یا غرب جهان خوار هستند کاملا عمدیه، نیم دیگر حقیقت را نمی گویند که اصولا ایدئولوژی اسلامی هم امپریالیستی است و کلا همه کشورها جهان خوار هستند و کیست ان فرشته حق که از قدرت بیشتر بدش می آید؟ منتها هر کس بنا بر زورش تکه بزرگتر را می خورد! ترس من اینکه مردم هم با این تشدید فشار نتیجه بگیرند حرف حکومت در مورد بی فایدگی برقراری ارتباط با غرب (نه چین و روسیه البته!) درست است.

ناشناس گفت...

احتمال رهبر شدن لاریجانی پس از باز ماندن او از راهیابی به هیات رئیسه مجلس خبرگان کمتر شد. هر چند او هنوز از نامزدهای مطرح هست ولی در هنگام رای گیری در مجلس خبرگان مشخص شد که آیت لله های این مجلس چندان اعتقادی به او ندارند. فرد دیگری که این روزها به عنوان یکی از شانس های رهبری مطرح شده است ایت الله رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی است. در جلسات سخنرانی او مقامات مهمی از جمله فرماندهان سپاه حضور پیدا می کنند در حالیکه مقام مهمی در جلسات سخنرانی آیت الله لاریجانی حاضر نمیشود. تقریبا باید 100 درصد مطمئن باشیم که رهبر جدید از مشهد خواهد آمد. چون مشهد اکنون تبدیل به پایگاه اصلی حفظ نظام شده است. مردم این شهر همیشه نمایندگان تندرو را برای مجلسین (هم مجلس قانوگذاری و هم مجلس خبرگان) انتخاب می کنند و به جان بقیه مردم ایران می اندازند. کلا مردم این شهر به دلیل وجود حرم امام رضا و منافع اقتصادی فراوان نیازی به بقیه ایران نمی بینند و اگر نگاهی به تاریخ رفتار سیاسی مشهدی ها و کلا نگاهی به سیاستمداران مشهدی بیندازیم می بینیم که این تاریخ پر از تندروی و سیاستمداران مشهدی همیشه تندرو و افراطی بوده اند. جلیلی نامزد ریاست جمهوری سال 92 و نزدیک به احمدی نژاد هم مشهدی است. قالیباف هم مشهدی است. خامنه ای هم خود را سید خراسانی می داند هرچند محل تولدش جای دیگری است ولی او تقریبا تمام طول عمرش قبل از دوران رهبری را در مشهد گذرانده و پدر و مادرش هم همانجا زندگی می کردند.

ناشناس گفت...

آیا جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا فراغ بال بیشتر و قدرت مانور بالاتری به انگلستان در پیوند با آمریکای قدر قدرت نخواهد داد؟
فارغ از این که ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا شود یا کلینتون، ظهور پدیده ترامپ نشان از خشم گروه قابل توجهی از مردم آمریکا از سیاست های داخلی و خارجی آمریکا دارد همانطور که در انگلستان داشت.
بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صحنه سیاست جهانی مشخص خواهد شد و احتمالا سیاست های جدیدی بر روابط بین‌المللی حاکم می گردد.
بحث شیرین حقوق بشری از نظر جمهوری اسلامی، مانند مذاکرات هسته‌ای به رهبری جلیلی خواهد بود و مصداق ضرب المثل فکر می کنم افغانی که:
ما زیر بار حرف زور نمی رویم مگر اینکه زورش خیلی پر زور باشد.

ناشناس گفت...

در تایید نظر دلقک باید به نحوه و گستردگی پوشش رسانه ای همایش اخیر سازمان مجاهدین خلق و نیز دعوت از سران کرد در یک میزگرد و اعلام شروع دوباره فعالیت مسلحانه از سوی آنها در برنامه های بی بی سی اشاره کرد.

Asgar گفت...

یه نظرم بی بی سی اصلا رسانه قابل اعتمادی نیست بیشترین خیانتی که به مردم میکنه همین بی بی سی و اصلاح طلبان هستند(از خاتمی ترسو گرفته تا اکبر گنجی و عارف بی سیاست). در قضیه انتخابات هم این بی بی سی بود که تونست مردم کسخول کنه برن این مجلس و با این نمایندگانش انتخاب کنند و این هم هدفمند انگلیس میخواد این نظلم همین جوری تو ایران باشه ... و طبیعتا ریس جمهور آینده هم همانی خواهد بود که بی بی سی میخواد.

ناشناس گفت...

فراموش کردم که بگویم آیت لله علم الهدی افراطی ترین امام جمعه کشور هم باز متعلق به مشهد است.

چرنده گفت...

از این ماجرا بوی برجام دو به مشام میرسه،همیشه فکر میکردم که ایا برجام دو برجام منطقه ای هست یا برجام موشکی ولی مثل این که اقا حال کرده اول حقوق بشری بده، برخلاف گنده گویی ها اقا در حال مالیدن وازلین برای نرمش قهرمانانه جدیدی هست دوران تلخ اوباما در حال به سر رسیدن هست و رئیس جمهور بعدی آمریکا چه خانم کلینتون و چه ترامپ رویکرد محکم تری در قبال خامنه ای و داعش خواهد داشت ترس از طوفان های سهمگین آینده این ها رو به پای میز کشونده،با عرض پوزش قضیه برخلاف تصور تیمسار قضیه نخودچی کشمش نیست،اگر میبیند که روسیه و سپاه و حزب الله این جور دیوانه وار به حلب سوریه چنگ میندازن و این ها بازی حقوق بشر جدیدی رو شروع کردن نشان از وخامت اوضاع و رسیدن طوفان ها به کرانه ها هست یادم هست که خبرنگاری از گری کاسپاروف پرسید اگر اوباما رو ببینی به اون چه خواهی گفت،جواب داد که بهش میگم تو مرد خوبی هست ولی تمام گردن گلفت ها و زورگوهای دنیا روی تک تک روزهای بودن تو داخل کاخ سفید حساب کردن حالا این ها میخان از اخرین مواهب این روزها بهره مند بشوند

عـسـکـر گفت...

. . . . .
مـتـاسـفم که برخـی افراد از روی ناآگاهی و جهالت، سیاستهای صلح جویانه و اعتدال گرایانه BBC را
در گذشته و حال زیر سوال می برند که بنده به این افراد ناآگاه برای آخرین بار هشدار می دهــم که
............خــود دانـــیــد............
. . . . .
و اما نکته دیگری که ذکر آن را ضروری می دانم: بـنـده در ماه July بـیـمـار بـودم و هـیـچ کامنتی
نــنــوشــتـم و در نتیجه، خوانـنـدگان این وبـلاگ از "الـطـاف خـفـیـه" ای که حضور بنده در این وبـلاگ
برایشان داشت محروم شدند که امیدوارم خداوند متعال عذرم را کوتاهی خدمت بـپـذیـرد.
(بندگان خدا میخواهند عذرم را بپذیرند ، می خواهند هم نپذیرند، برای من فرقی نمی کند)
. . . . .
. . . . .
. . . . .
. . . . .
. . . . .
اگر کسی با اسم "عـسـکـر" در ماه ژوئن کامنت گذاشته من نـبـوده ام.
. . . . .

ناشناس گفت...

تیمسار نظرتان در مورد ابراهی رئیسی چیست؟ می گویند ایشان قرار است رهبر شود به جای صادق لاریجانی؟

ناشناس گفت...

"زیرِ بارِ منّت‌های بزرگ بودن کینه‌توز می‌کند نه سپاس‌گزار. و چون نیکی‌ای کوچک از یاد نرود به کرمی جَوَنده بدل می‌شود.
«چیزی را آسان نپذیرید! با پذیرفتنِ‌تان بر بخشنده منّت گذارید!» چنین است اندرزِ من به آنانی که چیزی برایِ بخشیدن ندارند.
اما من که بخشنده‌ام به خوش‌دلی می‌بخشم، چون دوستی به دوستان. لیک، غریبان و مسکینان را بِهِل تا خود از درختِ من میوه بچینند.اینگونه کم‌تر شرمسار می‌شوند.
امّا گدایان را یکسره باید از میان برداشت! به راستی، ایشان را چیزی دادن مایه‌یِ برآشفتگی‌ست و چیزی ندادن نیز."
فردریش نیچه

این جمله نیچه من را یاد خامنه ای و رفسنجانی و دعوای این دونفر انداخت. خامنه ای زیر بار منت بزرگ بود و کینه توز شد. گدا هم که بود وهست.

بابک

ناشناس گفت...

تا ساعت 5 صبح بیدار موندم تا کاروان ایران را ببینم، همینجا از مسئولین المپیک کمال تشکر را دارم که بعد از کاروان ایران، رژه عراقی ها را شاهد بودیم چون سر کاروان ایران من گفتم از این بدتر نمیشد! بعد عراقی ها آمدند و ثابت کردند که چرا بدتر هم میشد و همینم باید خدا را شاکر باشی، البته خانم زهرا نعمتی مایه افتخار ماست ولی ان زن داعشی پشت سر ایشان... بالاخره مقام رهبری و ابوبکر را به آرزویشان رساندند و یک چادر مشکی تمام را فرستادند المپیک! من نمیدونم دستور سازمانی بوده یا انتخاب شخصی! ولی به هر حال برای کسانی که می گویند خب ما مسلمانیم دیگر، می گویم رژه افغانستان را نگاه کنند یا حتی رژه سعودی را! هیچ کشوری با چادر نیامده بودند چه رسد به مشکی داعشی، قبول که بعضی کشور ها اصلا نسوان را نیاورده بودند ولی ان هایی هم که اورده بودند، هیچ چادری نپوشیده بودند و فقط کاروان ما بود که مظلومانه پرچم اسلام (داعش) را به تن کرده بود. نکته دیگر اینکه المپیک لندن افتتاحیه اش خیلی بهتر بود ولی باید خوبی برزیلی ها رو هم گفت، از اول تا اخر رقصیدند! من فکر می کنم ویدیو این المپیک را باید برای مردم ما روزی یکبار پخش کنند تا همه ببینند این عمل شنیع و غیر اخلاقی و فسادآور (رقص) چقدر در همه جای دنیا طرفدار دارد و حتی بچه ها هم ذاتاانجام می دهند که معصوم ترین ما هستند! فقط 5 یا 6 کشور بودند که کاروانشان هیچ رقص و کرشمه ای نیامد، کنار کامرون و بوگا بوگا، ما هم بودیم! خیلی اموزنده است تا مردم ببینند انچه اخوندا به عنوان فساد به خورد ملت همیشه مظلوم ما دادند، یک زبان جهانی است. با امید موفقیت برای کاروان ایران.

تیرگر گفت...

در باب انرژی هسته ایی و تحصیلات عالیه


تحصلات عالیه در رشته های مختلف #فیزیک هسته ای در ایران سه حالت دارد

◘ اولین حالت اینه که با حکومت همکاری میکنی ، این احتمال وجود داره که اسرائیل شما رو ترور کنه #مجید_شهریاری

◘ دومین حالت اینه که با حکومت همکاری میکنی، حکومت همه جا میگه شما قهرمان هسته ایی هستی، اما بعدا برای محکم کاری به جای اسرائیل شما را اعدام میکند #شهرام_امیری

◘ سومین حالت اینه که شما افکار صلح طلبانه دارید و حاضر نیستید در پروژه های نظامی و مشکوک هسته ایی با حکومت همکاری کنید ، در این صورت حکومت %100 شما رو حبس و زندانی میکنه و بعد از اینکه در زندان حسابی نابود شدید با قید وثیقه موقتا برای درمان در حد زنده ماندن آزاد می شوید #امید_کوکبی

در هر حال احتمالِ عاقبت به خیری و طی کردن پله های ترقی از مسیر رشته های مرتبط با هسته ایی یک درصد هم نیست ، بنابر این توصیه میشود در یکی از رشته های مدیریت ترجیحا MBA که به نظر میرسه خیلی با کلاسه درس بخونید.

http://bbc.in/2b2T1nS

ناشناس گفت...

دلقک اگه روحانی دوباره بشه همون زبون درازی که تو میخواستی بااین قضیه اعدام شهرام امیری ننگ برتو اگه نه تنها از روحانی بلکه هر خره دیگه ای از این قماش کثیف حمایت کنی. گو..گل

ناشناس گفت...

نظر استاد را در مورد پرونده شهرام أميري جويا هستم

Dalghak.Irani گفت...

ننگ به هفت جد و آباد خودت که حتی قادر نیستی حرفت را درست بزنی تا ببینم چه ربطی بین اعدام شهرام امیری و روحانی موجود است. یا...هو
در مورد ابراهیم رییسی من نظری ندارم غیر از اینکه نظر خواننده ای که از اولویت رهبری رییسی گفته را قابل تدمل می دانم. یا..هو
در مورد شهرام امیری هم من نظر قاطعی ندارم مثل همه که مقداری راست و دروغ از همه طرف منتشر شده و اصل ماجرا خیلی شفاف نیست. حس خودم اما این است که شهرام امیری یک هالوی ساده لوحی بوده که یک پروژۀ پیچیده را که نیاز به سازماندهی و تدقیق دارد خودش بتنهایی طراحی و اجرا کرده و از هر دوطرف ماجرا - هم سیا و پنتاگون و هم سپاه و اطلاعات ایران - رودست خورده و اعدام شده بحق! او چون تنها خودش از طرحش خبر داشت اطلاعات ایران نتوانسته ردش را بگیرد و وقتی رفته عربستان با سفارت امریکا تماس گرفته و حاضر بفروش اطلاعاتش شده. امریکا هم استقبال کرده و برده امریکا بعد هم که دیده خیلی مالی نیست مایۀ تیلۀ حسابی نداده و از او خواسته که برایشان کار کند و رفقای مهمترش را وصل کند به سیا. شهرام هم که فکر می کرده با چهارتا اطلاعات از برنامه های اتمی ایران - در حد یکی از مهندسان پروژه - به گنج خواهد رسید و مثل پادشاهان عزیز کرده زندگی خواهد کرد دلش برای زنش تنگ شده و از روی حماقت دوباره افتاده توی تور اطلاعاتی جمهوری اسلامی و باور کرده که همه خوابند و او را بعنوان یک شهید زنده که امریکای جنایتکار ربوده است در ایران پاس خواهند داشت و برگشته به ایران. بعدش هم معلوم است دیگر جاسوسی کرده و بداهتاً حکمش اعدام بوده و اعدام هم شده. حالا چرا این 6 سال طول کشیده و حالا اعدام شده بی سر و صدا تنها نکتۀ مبهم این ماجراست. یا...هو

ناشناس گفت...

تام کاتن گفته انتشار ایمیل های کلینتون باعث اعدام شده

مازیار وطن‌پرست گفت...

این شایعه‌ی جانشینی رئیسی رو همین هفته از یک دوست شنیدم و زیاد توجهی بهش نکردم چون دور از ذهن بود و جای دیگری هم تکرار نشد. حالا که اینجا هم عنوان شده توجهم بیشتر جلب شد. به نظر شما امکان یا احتمالش هست؟

ناشناس گفت...

با سلام.
در باره موضوع رئیسی به نظرم اصلا و ابدا ربطی به رهبری نداره. داستان اما کمی ریشه ای تر و ورای حکومت و جمهوری و رهبریت است. موضوع تقابل شیعه و سنی از اول تاکنون است. داستان کعبه ای است که همواره محل و مرکز معنوی سنیان است و حج هم یک واجب شرعی برای همه مسلمانان. شیعیان این حج واجب را چون استخوان در گلو تحمل کرده اند البته در سطح روان ناخوادگاه شان. علما از عهد صفویه که تعارضها به سیاست و دو نوع حکومت(صفوی و عثمانی) کشیده شد، به مسئله زیارت توجه کردند ودو محل یکی کربلا و دیگر مشهد را پرورش دادند با ساختن هزاران حدیث که خاک کربلا از هر خاک حتی خاک کعبه برتر است. حالا اینکه چرا جای کربلا را با مشهد تغییر اجمالی دادند باز جای کنکاش دارد. از همان دوره صفویه علمای جبل عاملی مثل حر عاملی به مشهد آمده و بعد از زیارت یا بر می گشتند یا متوطن می شدند و این شد یک رویه مذهبی در مقابل حج. حالا هم مشهد باید بعد از قضایای حج در مقابل کعبه قرار بگیرد و تبلیغات می خواهد و دلیل نفرتشان از کنسرتها هم همین است! قم مرکز علمی است اما مشهد را می خواهد مرکز«معنوی»کنند. معنویت یعنی زیارت مهمتر از حج است. مبنای این کار هم طبع خود علمای شیعه و هم شیعیان و هم ملی گرایی ما ایرانیان است که دوست داریم پولمان برای خودمان بماند! اینگونه است که ما و سنیان هیچ گاه به وحدت که هیچ به اشتراکات اولیه هم نمی رسیم! این است به نظرم سر داستان مشهد و رئیسی و ربطی به رهبریت ندارد

ناشناس گفت...

سلام تیمسار
اگر اقای جوادی آملی هم بی ادب شود باز چیزی از ارزش ادب کم نمی شود. لطفا مثل سابق خوب بنویسید.

ناشناس گفت...

آیت الله رئیسی یک امتیاز مهم هم دارد که نقش مهمی در رهبر شدن او میتواند داشته باشد. او سید است و رهبر قبلی و فعلی جمهوری اسلامی نیز سید بودند. و قطعا سید بودن یکی از ملاک های مهم کمیسیون بررسی کاندیدهای رهبری در مجلس خبرگان است. در مقابل لاریجانی ها سید نیستند. شانس صادق لاریجانی برای رهبر شدن کم است چرا که غیر از داشتن رای کم در مجلس خبرگان، سپاه نیز چندان با لاریجانی ها میانه خوبی ندارد. در ضمن علی لاریجانی نیز در خانواده لاریجانی ها بیش از حد معتدل و نزدیک به میانه روها و اصلاح طلبان شده است در حدیکه او در لیست امید اصلاح طلبان نیز قرار گرفت. حضور علی لاریجانی که در مجلس قبلی یکی از عاملان سرکوب تندروهای نزدیک به سپاه بود قطعا نکته منفی است که شانس برادرش را در رهبر شدن به شدت کاهش می دهد. آیت الله شاهرودی یکی دیگر از کاندیداها نیز مدتهاست که از انظار رسانه ای غایب است و شایعاتی مبنی بر فساد مالی اطرافیان او پخش شده است. او نیز از جمله کاندیداهایی با شانس کم برای رهبری است. اکنون جدی ترین گزینه های رهبری مجتبی خامنه ای و آیت الله رئیسی هستند.

یک بالون قدیمی گفت...

یه خبر جالب ("50 نفر از کارشناسان امنیت ملی حزب جمهوری خواه اعلام

کردن که مخالف رئیس جمهوری ترامپ هستند و ترامپ رو فاقد صلاحیت برای

رئیس جمهور شدن دونستن ") انگار رد صلاحیت داره تو دنیا باب میشه اونم

برا کسی که 12 میلیون رای تو دور مقدماتی از شهروند های ایالات متحده

گرفته ,نظر خودت چیه دلقک ؟