۱۳۹۴ بهمن ۱۶, جمعه

واکنش مثبت خامنه ای به تحلیل امنیتی مهدی خلجی در بی بی سی فارسی!


1- واقعیت این است که خاطرم نیست که آیا دیدار اختصاصی خامنه ای با دبیرخانۀ شورایعالی امنیت ملی برای اولین بار اتفاق افتاده است یا نه. اما مطمئنم که اگر هم بار اول نباشد این دیدار در طول رهبری خامنه ای بطور حتم سومی نداشته در گذشته؛ و لذا دیداری غیرمتعارف بحساب آورده می شود. و البته از این جهت هم که شورای امنیت ملی جزو ستاد شخصی و تخصصی (بخوان حیات خلوت) رهبر است و خامنه ای حتی با اعضای اصلی آن هم دیدار رسانه ای انجام نمی دهد تا چه رسد به کارمندان دبیرخانه که نقش میرزا بنویس دارند؛ یا در بهترین حالت کارشناس و مشاور هستند و دخالتی در تصمیمات ندارند. اما چرا خامنه ای با این گروه کوچک کارمندان اداری دیدار اختصاصی و عمومی و رسانه ای کرده است و ان هم در مقطع حساس قبل از انتخابات.

2- بی بی سی فارسی در یکی از برنامه های تحلیلی هفتۀ گذشته اش این سخن خامنه ای را که گفته بود "مخالفان فقط انتخاب کنند  و نه اینکه نامزد هم بشوند" - و باعث طنز و فکاهه و تمسخر شده بود در بین مخالفان نظام و رهبری - را به بحث گذاشته بود. مهدی خلجی یکی از شرکت کنندگان این بحث آمد و یک زاویۀ جدید تبلیغاتی پیچیده تر و موجهی از سخن خامنه ای را برملا و پررنگ کرد. خلجی مدعی شد که حرف خامنه ای هم درست بود و هم آگاهانه زده شده است و حرف چرتی نبود و نیست. خلجی اینطور گفت که حرف خامنه ای با مخالفان دارای پیام امنیتی بود به این معنا که خامنه ای بمخالفان می گفت که امنیت فیزیکی ایران در بین اینهمه آشوب و ناامنی منطقه و همسایگان دستاورد حکومت (نظام) است و شما هم بشکرانه و هم بجهت تداوم این امنیت بی نظیر باید به حکومت کمک کنید با رأی دادن تا من بتوانم کماکان امنیت کشور - که شامل امنیت شما و خانواده تان هم می شود - را تأمین و تداوم بدهم.

3- گمان و حدسم بر این است که دیدار با دبیرخانۀ امنیت ملی بعد از گرفتن این اظهار نظر مهدی خلجی در بی بی سی کلید خورده و برنامه ریزی شده و انجام شده است. به این معنا که چون دیدار با اعضای اصلی شورای امنیت ملی بدلایل مختلف - از جمله بخاطر محرمانه بودن برخی از اعضای ترکیب شورای امنیت ملی هم - بطور علنی صلاح دیده نشده است. خامنه ای با دبیرخانه ملاقات کرده با دو هدف:

"اول بخاطر برجسته کردن موضوع امنیت و گره زدن خبر این دیدار با ذهن تازۀ نخبگان مخالف نظام در داخل کشور که ناشی از دیدن و شنیدن تحلیل موافق مهدی خلجی در بی بی سی فارسی بوده و از این طریق تزریق غیرمستقیم "امنیت خیلی مهم است و نظام آنرا تأمین کرده است" به جامعه. بویژه نخبگان مخالف تا آنان موضوع اهمیت امنیت را ناخواسته و با بحث در کلاس ها و تجمعات و دانشگاه ها گسترش بدهند در بین مردم و نتیجۀ بدیهی اش ترغیب زیرپوستی مخالفان به مشارکت در انتخابات پیش رو بشود.

 دلیل دوم هم این بوده است که با تأکید مؤکد به حزب اللهی خالص بودن و ماندن همۀ مرتبطان و کارکنان شورای امنیت ملی پیامش را جزیی تر هم بکند که امنیت مهم است و این مهم را نظام (متشکل از خامنه ای و منصوبان او در نهادهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی و قضایی) تأمین کرده اند و نظام جز جبهۀ نزدیک بمن و شریعت گراها نیست و انتظار جلب رأی برای اصولگرایان مورد نظر خودش را داشته است.

4- اما هرچه است این نکته قطعی است که دیدار خامنه ای با عناصر دست دوم مهمترین نهاد تأمین امنیت کشور از نظر تاریخ دیدار هم نامتعارف بوده؛ و بنظرم می رسد که خامنه ای هنوز در ضعف بعد از برجام است و با همۀ تمهیداتی که اندیشیده اند از انتخابات عنقریب هم بیم دارد و هم عواقب حاصل از آن را نمی تواند پیش بینی کنند. تأکید محکم خامنه ای به مقابله با "جریانی که از ابتدای انقلاب در داخل نظام بوده و به حرکت های رادیکال و انقلابی اعتقادی نداشته" بیشتر شبیه تیراندازی با دوشکا برای متفرق کردن تجمع کودکان دبستانی را تداعی می کرد که در حال تدارک برای جشن تولد دوستشان هستند. و الا عرفی گراهای داخل نظام زور و اختیاری ندارند از جنبۀ نهادهای قدرت که کارشان به پیام تهدید و سرکوب امنیتی نیاز داشته باشد. و من از همین جاست که ترس خامنه ای را مطمئن می شوم و معتقدم که احتمال یک شگفتی از رفتار مردم در انتخابات پیش رو بعید نیست. آن شگفتی چیست و انتخابات چه سرنوشتی در امید یا نا امیدی ما منتظران "استحالۀ نظام" رقم خواهد زد می ماند برای مطلب بعدی. زیرا مطلب دیدار امنیت محور خامنه ای خودش باندازۀ طول یک پست و خستگی پستچی زمان و مکان برد. یا...هو

بعد از تحریر:
این موضوع را یادم رفت تصریح بکنم که بنظر من برداشت خلجی از حرف "دعوت بمشارکت مخالفان" خامنه ای خیلی سخت باور و پیچیده و چندلایه - هرچند درست از جنبۀ تحلیلی - است و در حقیقت خامنه ای بعد از شنیدن حرف خلجی؛ این زاویۀ امنیتی پیام خودش را کشف کرده و اقدام به بهره برداری از آن کرده است. و در روزی که از مخالفان خودش دعوت به رأی دادن می کرد به احتمال خیلی زیادچنین چیزی در ذهنش - به شفافیتی که خلجی گفت - نبوده است.

۳۹ نظر:

ناشناس گفت...

آیا خامنه‌ای هم مانند سلفش خط و خطوط را از بنگاه سخن پراکنی بی بی سی می گیرد ؟ البته به من این گونه است.
اگر مردم تهران با مشارکت نزدیک به هشتاد درصد تک رای به رفسنجانی در خبرگان رای دهند چه معنایی خواهد داشت؟

ناشناس گفت...

فکر کنم از حرف خلجی برداشت دیگری کرده اید لا الله را خواندید و الا الله را نخواندید. خلجی در پایان این تفسیر ها گفت که این روشی بوده که خامنه ای مردم را 37 سال بازی داده است و ما با انتخاب بین بد و بدتر همواره بازنده این بازی بودیم.هیچوقت فکر نکردیم که باید دنبال راه موثرتری بجای رای دادن بی هزینه باشیم.

ناشناس گفت...

می خواستی یهو بگی که خلجی توپ را زده به دروازه خودی؟ امنیت اقتصادی ایران با کشورهای جنگ زده فرقی نمی کنه، نظام با این تصمیمات صدور انقلابش خودش باعث از بین رفتن امنیت در منطقه شده که دامن ایران رو هم گرفته، امنیت ایران نتیجه سکوت و صبر مردم در برابر این افتضاح کشور داری است، نظام که کاری برای امنیت ایران نکرده، کشور را تا دم جنگ دوباره بردند.

Dalghak.Irani گفت...

بدیهی است که خلجی در مقام مخالف سرسخت خامنه ای و از زیرکی او و سادگی مردم سخن گفته است. اما حرف خلجی قبل از اینکه تأثیر مؤثری در تغییر رفتار انتخاباتی کردم ایجاد کند خامنه ای را هشیار کرده که : اِ پس اینطور. و دستور و تصمیم دمیدن بر این مقوله را تشدید کرده. مثل امروز که در نشریۀ حزب الله دفترش پیامش ئر جمع خانوادۀ کشته شدگان در سوریه را چاپ کرده که "اگر در سوریه و عراق نمی جنگیدیم باید در کرمانشاه و همدان می جنگیدیم". و این یعنی پیام امنیتی و ترس در دل بی تفاوت ها انداختن. این هم بیهی تر است که هیچ تحلیلگری نمی تواند برای پرهیز از استفادۀ احتمالی طرف مورد مخالفت و انتقادش از تحلیل او موضوع را تحلیل نکند. و کار خلجی عمل درست و هشدار صحیحی بود. و چه بسا طرح این موضوع در رسانه باعث تأثیر بیشتر آن در بخشی دیگر از مردم و تصمیم آنان بگذارد و جامعه هم مثل خامنه ای واکنش مثبت بخرج بدهد به تحلیل خلجی. یا...هو

قلندر گفت...

ناشناس ساعت ۱۱:۵۱ حرف درستی زده است.
یکی این وسط دارد از آب گل آلوده ماهی صید میکند.
حواست هست تیمسار ؟
از این نوع امنیتی که شما مدعی هستی ، نمونه پیشرفته ترش در کره شمالی هست ، همه خوشحال هستند و راضی.

ناشناس گفت...

"جامعه هم مثل خامنه ای واکنش مثبت بخرج بدهد به تحلیل خلجی"

یعنی چی؟ یعنی به نظر شما اگر مردم به این اعتقاد باشن که خامنه ای برایشان امنیت تامین کرده و باید شکرگذار او باشند واکنش مثبت حساب میشه؟ یعنی باید برن باز هم تو انتخصابات به قول خودتون شرکت کنن؟

دو نفر از کامنت گذاران به نکته مهمی اشاره کردن. امنیت پادگانی فرق چندانی با عدم وجود امنیت نداره. خیلی از کشورها بودن که امنیت شدید پادگانی ایجاد کرده بودن مثالش کشورهای کمونیستی سابق و کره شمالی فعلی و حتی ایران فعلی. فضای امنیتی موجب بی ثباتی و عدم امنیت اقتصادی میشه. با این وضعیت فعلی در ایران هیچ شرکت عظیم بین المللی با تکنولوژی پیشرفته کارخانه ای در ایران احداث نخواهد کرد و اگر هم کارخانه ای احداث بشه برای مونتاژ و به دست شریک ایرانی خواهد بود. چون شرکت خارجی میداند که نهادهای پرقدرتی مانند سپاه به محض احساس خطر تمام اموال و کارخانه آنها را به نام فساد اقتصادی توقیف خواهند کرد. همانطور که قبلا هم کرده و سابقه داشته که سپاه حتی تانک جنگی برای بیرون کردن شرکت خارجی به میدان آورده.

امنیتی هم که ظاهرا در ایران برقرار هست بسیار لرزان است. با سرکوب هایی که حکومت طی این چهار دهه داشته بسیاری از اقوام مانند کردها، ترک ها عرب ها و... دست به اسلحه برده و علیه حکومت قیام خواهند کرد با دخالت در کشورهای همسایه نیز اکنون بسیاری از اعراب سنی به خون ایرانیان تشنه هستند در حالیکه قبلا همین اعراب نوعی احترام و ترس نسبت به ایرانیان داشتند. بنابراین اقدامات خامنه اتفاقا دقیقا برعکس تامین امنیت ملی ایران هست و نه در جهت آن.

Dalghak.Irani گفت...

خب معلومه که نظرم برای واکنش مثبت مردم قبول تحلیل خلجی و مقومت در برابر ترفند امنیتی خامنه ایست. اینجا که کمپین رأی جمع کردن برای خامنه ای نیست! صحبت از امنیت پادگنی و کرۀ شمالی و امنیت روانی مهمتر از امنیت فیزیکی و ... این گزاره های درست که مغفول نبوده و نیست از چشم تحلیلگران و در همین سیرک هم صدها بار تکرار شده است. اما در این هم شکی نیست که کسر بسیار بزرگی از مردم چه در ایران و چه در کرۀ شمالی امنیت گیاهی را بسیار مهم و اولویت زیست خودشان و قدرت و ابهت حاکمان شان حساب می کنند و قدردانی هم می کنند.حتی کار اینروزهای خاورمیانه بجایی رسیده است که طبقۀ الیت و نخبه هم وجود امنیت قبرستانی را هم بهرنوع هرج و مرج ناشی از برداشته شدن جو پلیسی ترجیح می دهند. حقیقتی هم اگر باشد لاجرم این واقعیت است که سیاست را عقب جلو می کند. یا...هو

ناشناس گفت...

آیت الله یزدی (رئیس مجلس خبرگان): مجلس خبرگان جای جوان گرایی و پیران از کارافتاده نیست!!!!

http://www.donya-e-eqtesad.com/news/922273/

ناشناس گفت...

این موضوع البته ابداع خلجی نیست.مدتهاست که خود رژیم و عواملش دارند تبلیغ می کنند که بمبی منفجر نشده و امنیت وجود دارد.که خوب این مطلب درست است. و زاییده در خود فرو رفتن مردم ایران است.وقتی کسی حال ندارد امنیت چرا بهم بخورد.عناصر خارجی هم که یا مرزها زیر نظر است و یا قدرت عبور و مانور ندارند.چون سریع شنا سایی می شوند.پس این موضوعات مثل همه چیز های دیگر به کمک رژیم امده اند.و رژیم از توان خود باید سپاسگذار شانس و بخت خود باشد. که همیشه حکومتش اسان بوده.اما اگر رژیم راست می گوید و چیزی بنام امنیت در ان وجود دارد دزدی ها را کنترل کند.خدا می داند در شهر ها و محلات کشور روزانه و شبانه مردم بدبخت مال می بازند و دزد هم پادشاه هست.این چه امنیتی است که من با خانواده ام می خواستم یک شب در پارک صفه اصفهان بخوابم زیر گوش نیرو انتظامی امدند گفتند باید بروید اینجا امنیتی نیست. ما برای خودتان می گوییم.ساعت یک شب به سمت تهران حرکت کردیم.تازه این پایتخت فرهنگی ان کشور است.شما به این وضعیت اسفناک می گویید امنیت؟اگر راست می گویند امنیت روحی بدون ترس از حوادث بیشمار غیر مترقبه مثل دزدی تجاوز به عنف ووو بوجود بیاورند.اگر روزی امنیت کشور تا حدودی بهم خورد. انوقت معلوم می شود اسیب پذیری اینها تا چه حد است.اگر چهار گروه مسلحانه شکل گرفتند انوقت معلوم می شود ترکانیدن یک بمب از اب خوردن اسانتر است.

قلندر گفت...

تیمسار گرامی ، چرا شآن عوامی را که باور به حقانیت آنها داری ، به داشتن یک زندگی و امنیت نباتی تنزل میدهی ؟؟!
مهمترین امنیت در جوامع جهانی ، امنیت روانی است که خیلی وقت است در بازار ایران نایاب است ، شما مثل این است که خیلی وقت است ایران نرفته اید ، پولدارها ، پول دارند ولی اعصاب خیر ، بی پولها هم که داستانشان معلوم است.

Dalghak.Irani گفت...

قلندر.
من جمهوری اسلامی را با ته جانم زندگی کرده ام و هیچکس را سراغ ندارم که به مؤثری من و با ادبیات مینی مال و در قالب های مختلف ادبیاتی آن را معرفی کرده باشد و عمق مشکل را که همان نبود امنیت روانی است کاویده باشد. من به مردم حق داده ام که در شرایط خطر تهدید فیزیکی بالقوه امنیت فیزیکی - هرچند گیاهی - را برگزینند و این امر را ناگزیر انسان به ماهو انسان دانسته ام چه در کرۀ شمالی باشد و چه ایران و چه عراق و چه کرۀ مریخ. من جسارت نکرده ام که چرا چنین انتخاب ناگزیری دارند من فقط از نظر دانش جامعه شناسی وصف کرده ام که چه الیت بخواهند یا نه تودۀ مردم اولین نیازشان را امنیت فیزیکی می دانند و می شناسند. درست است که عدم امنیت روانی بسیار فاجعه بارتر است برای جوامع در بلند مدت اما این بمب زیر بچه اش نگذاشتن امروز است که توده را قانع به دفاع از حاکمان بکند و گریزی از این انتخاب توده نیست و حق با آن هاست. یا...هو

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

دوستانی که امنیت حال حاضر ایران را کم اهمیت می دانند را به وضعیت افغانستان و عراق توجه می دهم، دو همسایه ای که با وعده دمکراسی مورد تجاوز قرار گرفته اند و حکومتهایشان نه تنها نتوانستند دمکراسی ایجاد کنند بلکه امنیت سخت افزاری هم نمی توانند برقرار کنند چه برسد به نوع نرم افزاری ان که مقصود دوستان است. سوریه کمی انطرف تر هر دو را ندارد. ترکیه هم که هراز چندگاهی با یک انفجار هر دونوع امنیتش زیر سوال است. دیگر کشورهای خاورمیانه ام که تکلیفشان مشخص است. بنظر شما دوستان، کجای خاور میانه(غیر از اعراب سعودی و دنباله هایشان که قوانین انها هم سر و دست قطع می کند و تکیه به امریکا دارند)از ایران امن تر است؟
در ضمن مقایسه ایران با کره شمالی از پایه غلط است چرا که بین ما و انها هیچ اشتراک و خواستگاه مشترک (جز غرب ستیزی که ان هم در ایران در حال شل شدن است)از لحاظ جغرافیا، فرهنگ،زبان،نژاد،منابع طبیعی و انسانی وجود ندارد

شهروند گفت...

وقتي به تاريخ سي و هفت ساله جمهوري اسلامي نگاه مي كنيم ، هنوز هم خيل عظيمي از مردم ايران ، آخوند جماعت رو دستكم مي گيرند ! جديت و تيزهوشي اين جماعت را باور ندارند ، فقط ياد گرفتيم وقتي آخوندها كار خودشان را به خوبي انجام ميدهند ، از سر لج و عصبانيت به همديگر پرخاش كنيم ، بهتر نيست كمي هم به كم كاريها و رفتار متكبرانه خود فكر كنيم ؟
حرفهاي جناب خلجي دو بخش داشت ، بخش اول در مورد امنيت ايران و بخش دوم در مورد تحميل مناسبات انتخابات در جمهوري اسلامي به مردم ، به قول معروف همان انتخاب بين بد و بدتر ، خامنه اي خيلي سريع از بخش اول صحبتهاي آقاي خلجي به نفع خودش و نظام استفاده كرد ، اتفاقا حق هم دارد ، چون نظام ديگر چيزي براي عرضه ندارد ، فقط مانده پز امنيت دادن ، در كشوري هم كه همه بمب گذاران و قاتلان در رأس كار هستن ، چه كسي مي خواهد امنيت كشور را به خطر بيندازد ،بماند . حكومت از بخش اول حرفهاي جناب خلجي استفاده خود را كرد و مي كند .
سوال اساسي اينجاست كه چرا اپوزيسيون خارج نشين و اليت داخلي و مخالفان ريز و درشت نظام كه هميشه رگ گردني هستن ، چرا از بخش دوم حرفهاي حسابي ايشان استقبال و استفاده نمي كند ؟ چرا تحليلي در مورد بخش دوم نديديم ؟ اينكه ما نشستيم و چرت مرغوب ميزنيم ،دليل نمي شود خامنه اي هم بنشيند و شرايط را به نفع خود مصادره به مطلوب نكند ، در اين مورد به خصوص ، بايد از خامنه اي بياموزيم كه از حرف مخالف خود هم در جهت منافعمان استفاده كنيم ، در حاليكه اكثريت ما بسياري از تحليل گران جبهه مخالف را داخل آدم نمي دانيم تا چه برسد بخواهيم حرفهاي ايشان را بشنويم و خداي نكرده به نفع مردم استفاده كنيم ( منظورم اكثريت مخالفان است )

ناشناس گفت...

امنیت ایران چیز خاصی نیست که که اینقدر توی بوق می کنید. دو همسایه شمالی ما ترکمنستان و آذربایجان هر دو امنیت دارند. همسایه های جنوبی هم از کویت و امارات و قطر و عمان گرفته تا بحرین و عربستان همگی امنیت دارند غرب ایران هم اردن وسط بحران بهترین امنیت را دارد. عراق و افغانستان از قبل از انقلاب ناامن بوده پاکستان هم که اصولا یک کشور قبیله ای بوده و خواهد بود.عراق از قبل از انقلاب با کردا و شیعه ها درگیری داشت. امنیت ایران در زمان شاه هم همین بود برای آخوندا تبلیغ الکی نکنید.

ناشناس گفت...

همانطور که ناشناس ساعت 21:37 گفت اکثر کشورهای اطراف ایران امنیت را در سطح عالی در کشورشان برقرار کرده اند و حتی اغلب آنها آرامش و امنیت ذهنی مردم شان را نیز برقرار کرده اند. حتی به قول دلقک حکومت های این کشورها از مردم خودشان جلوتر هستند و با این منطق میتوانیم آنها را کشورهای پیشرو از نظر سیاسی نیز بدانیم.

جناب شاگرد تنبل ته کلاس که حتی ترکیه را نیز ناامن اعلام کرده است. اگر قرار است به صرف انفجارات تک و توک در مناطق توسعه نیافته و غیرصنعتی این کشور رو ناامن اعلام کنیم، ایران را باید با همان منطق ناامن تر معرفی کنیم چرا که برخلاف ترکیه که تنها با کردها مشکل دارد و ناامنی ها نیز اکثرا ریشه شان به کردها برمیگردد. ایران علاوه بر کردها با اعراب، بلوچ ها، ترک ها، لر و... طرف است و هر از گاهی هم گروه های مسلح موجود در این مناطق به پاسگاه ها یا نواحی دیگر حمله کرده و تعدادی از نظامیان، پاسداران و سربازان وظیفه را میکشند. امنیت ایران بسیار سطحی است و اگر از نظر علمی نگاه کنیم ایران بسیار مستعد ناامنی است و هر آن امکان دارد شورشی مسلحانه در گوشه ای از کشور اتفاق بیفتد.

ناشناس گفت...

ترکیه اکنون از نظر اقتصادی پیشروترین کشور منطقه هست. ترکیه فقط از محل شرکتهای هواپیمایی خودش نزدیک به 30 میلیارد دلار یعنی بیش از تمام درآمد فعلی نفت ایران که حدود 20 الی 25 میلیارد دلار است در سال درآمد کسب کرده است. اگر ترکیه ناامن بود اولین کسانی که از این کشور فرار میکردند سرمایه گذاران و دلارها بودند. وضعیت اقتصادی هر کشور بهترین شاخص نشان دهنده امنیت آن کشور هست.

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

دوست ناشناس اگر حکومت در موردی موفق عمل کرده، دلیل نمی شود جهت مخالفت، خودمان را به کوچه علی چپ بزنیم. اتفاقا اخوندهایی که شما می فرمائید در برقراری امنیت از ترک های سکولار کت شلواری بهتر عمل کردند.و البته امنیت سخت افزاری بسیار بسیار مهم است و باعث جهش اروپا به سمت شهر نشینی و بدنبال ان رنسانس و بعد از ان کشف قاره امریکا و بتناوب ایجاد شرائط تسلط بر جوامع عقب مانده و ... شد و درواقع ایجاد امنیت سخت افزاری اولیه بود که باعث شداکنون جهان به این تمدن فعلی برسد(واگر عقب تر برویم به انسان غارنشین و خطرات تولید نسل و حمایت از ان میرسیم و دوباره بحث اهمیت امنیت مطرح می شود که اینجا جای این بحث ها نیست) و البته دلقک عزیز هم مثل همیشه دست روی بحث مهمی گذاشت که خیلی سطحی نگران از ان غافل اند
شما بنده را به تبلیغ برای اخوندها ننوازید چراکه ضعف ها و اشکالات بوجود امده از قبل حکومت شریعت اسلامی از منفعت امنیت بالا بسیار بیشتر است که این را همه میدانیم.
در ضمن ترکمنستان و اذربایجان به خاورمیانه ربطی ندارند

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

ناشناس عزیز ۲۲:۱۶
انفجارهای ترکیه در مرکز شهر استانبول بود نه مناطق توسعه نیافته.
حملاتی که به مراکز نظامی در ایران می شود، نمونه های مشابهی در امریکاهم دارد

ناشناس گفت...

در فرانسه هم امنیت وجود ندارد. بمب گذاری های اخیر ثابت کرد که مردم فرانسه از این ابتدایی ترین خواسته انسانی بی بهره اند. امیدواریم که مردم بلاد فرنگ به آقا سید علی اقتدا کنند تا رستگار شوند.

Dalghak.Irani گفت...

در اینجا - منظورم سیرک است - کسی مدافع جمهوری اسلامی در کلیت آن هم نیست تا چه رسد به دفاع از بخش شرعی آن که تحت افکار حوزه و خامنه ای قرار دارند. بنابراین همدیگر را هول ندهید بسمت دوگانۀ موافق و مخالف. بحث برسر این است که بگردیم و بحث کنیم و نقاط کلیدی و قوتی که توده های مردم در آنجاها بیشترین لینک را با حاکمیت تحجر دارند و بخاطر آن منفعل هستند در مقابل خرابکاری های حوزه های زیست و پیشرفت و توسعه را پیدا کنیم. تا درثانی بتوانیم چاره ای برای جلب نظر مردم بسمت پرهیز از اشتباه و گرویدن بسمت مخالفت با متحجران بیندیشیم و رفتار کنیم. بدیهی است که حوزۀ آخرت محوری متکی بر مذهب اولاً امنیت پلیسی و فیزیکی در فضای بشدت تحت کنترل ثانیاً و غیرت های کور سنت ناموس پرستی و زن ستیزی ثالثاً مهمترین نقاط لینک توده با شریعت نمایان روحانی است. که بنوبۀ خود فقر و عدم برخورداری دنیوی را بوعدۀ بهشت اخروی توجیه و مردم را منفعل می کند. و این چرخه اینبار برعکس عمل کرده و فقر و عدم آموزش باعث تقویت آن سه محور رفتار جاهلی می شود. لذا منظور از همۀ بحث های ما باید قبول واقعیت ها و آنگاه چاره ادندیشی برای قطع این چرخۀ کنش واکنش هرز مردم و حاکمان بشویم. چون اگر نقاط قوت رژیم از سویی و نقاط ضعف خودمان را شناسایی نکنیم نمی توانیم راه حلی هم بجوییم برای صورت مسئله ای که نمی شناسیم و یا حاضر نیستیم بشناسیم. پس آرام و مداراگر بحث کنید و به ایده های خلاقانه فکر کنید و نه انکار صورت مسئله. یا...هو

ناشناس گفت...

ایول...

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...

من فکر می کنم انچه که دلقک در پست ؛نیروی انتظامی در راستای منافع ملی به صحنه امد؛ تحلیل فرمود، راهگشا است
هر حرکتی مشابه باید تقدیر و تشویق و البته حمایت شود

شهروند گفت...

دلقك گرامي
حرف خامنه اي در مورد اينكه اگر در سوريه و عراق نمي جنگيديم بايد در همدان و كرمانشاه مي جنگيديم ، چند وقتي هست كه از زبان اطرافيان و هواداران ايشان مي شنويم ، در داخل با دوستداران ولايت چند باري سر صحبت كه باز شد ، خيلي از اين مسأله دفاع مي كنند، خيلي مردم رو از داعش چند ده هزار نفري مي ترسانند ! خيلي نقش وطن پرستانه و امنيتي به حضور در سوريه و عراق مي دهند خلاصه ، لطفا از نقطه نظر نظامي بفرمائيد ، چقدر اين حرف مبناي صحيحي دارد ؟ دفاع از منافع ايران و جمهورس اسلامي در منطقه يك چيز است ، حضور و مداخله نظامي در عراق و سوريه ، به خطر افتادن امنيت ايران كه حكومت روي آن خيلي مانور مي دهد ، چيز ديگريست ! اگر امكان دارد در اين مورد اظهار نظر شما را داشته باشيم ، واقعا اگر ما به جنگ داعش در عراق نمي رفتيم ، تماميت ارضي و امنيت كشور به خطر مي افتاد ؟ منظور چند بمب گذاري اينجا و آنجا نيست
پاينده باشيد

ناشناس گفت...

خلجی میگه رژیم توانسته در سیاست خارجی حالا به هر فریبی مردم را با خودش نسبتا همراه کند، در حالیکه از پیشبرد اهدافش در سیاست خارجی برای تداوم سرکوب اعتراضات و خواسته های مردم در سیاست داخلی خرج می کنند و مردم حواسشان نیست که وقتی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی حمایت می کنند، در واقع از سرکوب داخلی خودشان دارند حمایت می کنند! ما کاری نمی توانیم بکنیم جز اگاه کردن مردم، خصوصا وقتایی که برای لحظاتی پرده می افتد و مشخص می شود که هدف واقعی این جنگ های نیابتی امنیت ملی و صلاح مردم ایران نبوده است.

قلندر گفت...

دوستان توجه کنند که فقدان نظریه انتحار و عدم اعتقاد (کورکورانه) به آخرت ٫ یکی از دلایل نوع امنیتی است که همسایه هایمان ندارند و ما داریم .

ناشناس گفت...

قلندر, میشه فارسی بنویسی ما هم چیزی بفهمیم از این دو خط شما:
"عدم اعتقاد و فقدان نظریه با ندارند و ما داریم"
خیلی سخته ربط دادن و فهمیدنش!

قلندر گفت...

راست میگی ناشناس ، آش شله قلمکار نوشتم ، ببخشید که گنگ نوشتم ، شاید اصلآ حرفم خیلی حسابی نباشه.
ولی منظورم اینه که اگه ما ملت زمینه انتحار و سودای رفتن به بهشت رو داشتیم ، اونوقت اینجا هم ما از این حملات انتحاری و ناامنی ها داشتیم ، همینه که ما ملت اهل اینجور کارها نیستیم .

ناشناس گفت...

مرسی قلندر جان,
موافقم, مردم ما فرق دارند با همسایه هامان خوشبختانه, وهمانطور که دلقک همیشه میگوید خیلی زیاد از حکومت جلو تر و دانا تر و با فرهنگ ترند. اما بدبختانه روزنامه و تلویزیون و همه چیز دست آنها و فرهنگ و ادبیات نیمه عربی نیمه آخوندی ناخود آگاه بر زبان خیلی از ما مینشیند,هرکدام از این کلمات لا به لای جمله های فارسی راست در چشم فرو میرود.
باز هم ممنون

ناشناس گفت...

وزارت ارشاد زیر بار تهدید امام جمعه کرج نرفت/ کنسرت برگزار شد

به رغم سخنان تند و انتقاد صریح امام جمعه کرج در خطبه های نماز جمعه، شامگاه جمعه ۱۶ بهمن کنسرت موسیقی با اجرای رحیم شهریاری نه تنها لغو نشد که برگزار و با استقبال فراوان نیز رو به رو شد.

ناشناس گفت...

امنیت فیزیکی در مملکت ایجاد کردن؟ اساسا زیر ساخت امنیت کشور از نظام قبلی مونده بوده. خود خمینی فکر نمیکرد روزی انقلاب بشه چه برسه مردم عادی. از 50 ساله ها به بالاتر بپرس. حکومت قبلی اداعا میکردن کشور امنیت داره و شاه نباشه مملکت به گا میره و همین چیزایی که خامنه ای تراوش میکنه. با این حال گروهای ناراضی مسیر رو تا نزدیکای انقلاب کشبدن و مردم همراه شدن. و خمینی بر خر مراد سوار شد. رژیم خامنه ای هم برای نگه داشت خودش مخالفا رو بدتر از نظام گذشته قلم و قم میکنه چون تجربه نابودی نظام گذشته براشون درس شده. این امنیت اینا هم بخاطر سرکوب مخالفانه . میتونه ادعا کنه امنیت کشور رو توی کشورهای همسایه تامین کرده ولی منطقی پشتش نیست چون تا جاییکه میدونم کمترین تغییرات تو سازمان اطلاعات دادن و وزارتشم کردن و اینکه یه نظرم 8 سال جنگ چه بد و چه خوبش، بعد از انقلاب و دوران سخت تازه شکل گرفتن حکومت جدید، به کشورهای منطقه نشون داده از این مرز اینورتر بیاینن پاتون قلمه و مردم الزاما نه بخاطر دفاع از رژیم و دین و اینا ولی برای دفاع از ناموس و شرف و وطنشون میستن. چه حکومت باشه چه حکومت خامنه ای نباشه. امریکا اگر حمله نکرد بخاطر این که دید 8 سال با جون و دل جنگیدن. درسته تهش یه نفع ملت نشد ولی امنیت دست کم فیزیکی فعلی حاصل اون کار شجاعانه بوده امنین روانی رو ولی متاسفانه رژیم با پلیسی نگه داشتن کشور گرفتتش. خامنه ای میتونه حرف مفت بزنه مالیات که نداره. حرف اخر اینکه اگر شعور جمعی بخواد انقلابی و تغییر اساسی بده. شما تا دندون هم مسلح باشی جلو موج خروشان خشم ملت نمیشه دوام اورد. نمونه بارزش حکومت شاه بوده. من خوشبینم که این پدیده تو ایران روی میده امیدوارم اینبار به نفع مردم تموم شه

ناشناس گفت...

با سلام.
خوشحال خواهم شد نظر شما را در مورد ارتباط سرافراز و خانم شهرزاد میر قلی خان بدانم. آیا سناریوی حذف او کلید خورده است. به نظر من یکی از نشانه های تغییر جو داخلی تغییر در مدیریت صدا و سیما است.
آیا عدم کاندید شدن آقای باهنر می تواند ناشی از ارائه پیشنهاد پست ریاست صدا و سیما به وی باشد؟

Dalghak.Irani گفت...

شهروند. پاسخ سؤال شما هم آری است و هم نه. نه است به این دلیل بدیهی که اگر جمهوری اسلامی نبود داعشی هم نبود که بحث در کجا باید با او جنگید مطرح شود. اما آری است به این دلیل که جمهوری اسلامی وجود دارد و مقر استقرارش هم ایران است. لذا هرکس بخواهد به جمهوری اسلامی (ایدئولوژی شیعه و حاملان آن) ضربه بزند لاجرم باید ضربۀ نهایی در مقر سرزمینی آن و داخل ایران باشد. خامنه ای از جهت دفاع از جمهوری اسلامی با جنگ در عراق و سوریه درست می گوید و بدیهی بود و است که اگر رقیب (عربستان وهابیت) در عراق دست بالا را پیدا کند متشنج کردن مرزهای ایران جمهوری اسلامی در دستور کارش خواهد بود. حرف ما این است که استراتژی حکومت بر مبنای شریعت نه دنیا و نه آخرت و نه داخل و نه خارج ایران را در امان نگاه نمی تواند نگاه دارد. و تنها راه هم نه جنگیدن در سوریه که عرفی تر کردن حکومت بر مبنای منافع ملی و دادن اطمینان بهمسایگان است. چون جنگ در سوریه و عراق با هدف ایدئولوژیک قطعاً بازنده خواهد بود و فقط مقدار ویرانی در منطقه و عقب ماندگی بیشتر ایران را نتیجه خواهد داد. وچرا عاقل کند کاری که بازارد پشیمانی. اما حرف خامنه ای که ما در سوریه از قدرت خودمان که همان عظمت اسلام است دفاع می کنیم حرف بی ربطی نیست اگر؛ ادعای خامنه ای را راجع به رسالت توسعۀ اسلام شیعی در جهان را بپذیریم و شدنی هم بور کنیم. یا...هو

ناشناس گفت...

جمله درست در مورد امنیت ایران اینه

حکومت آخوندی یکی از معدود خوبی های رژیم شاه رو که از بین نبرد امنیت فیزیکی هست.

اژدها گفت...

تلخک،

"اگر جمهوری اسلامی نبود داعشی هم نبود که بحث در کجا باید با او جنگید مطرح شود."

فرض کنید وقتی ایالات متحده در ۲۰۰۳ به عراق حمله برد؛ در ایران به جای جمهوری اسلامی، جمهوری ایران حکومت می کرد. در چند خط برای این کمترین بنویسید چه می شد که داعش به وجود نمی آمد. اگر وقت یا حوصله ندارید از "تحلیلگران" همسوتان نشانی بدهید.

با سپاس.

ناشناس گفت...

جواب این کامنت آخری رو من می دم. چون شیعه ها بیش از اندازه حقشون حکومت رو غصب نمی کردن در عراق نفرتی از ایران و حکومتش که بانی این حماقت هست به وجود نمی امد. پس دشمنی به سمت آمریکا و غرب می رفت نه به سمت شیعه.

Dalghak.Irani گفت...

استراتژی غالب بر نگاه من مطلقاً قبول دارد که انقلاب اسلامی در ایران و شعار "مسلمانان بیدار شوید" امام خمینی چه در صورت مثبت آن جذب و تحریک توده های مسلمان در جهان و کشورهای مسلمان و چه در بعد منفی آن در گارد تدافعی و رقابتی و هراسی دولت های حاکم بر کشورهای مسلمان - بویژه حکومت "مذهبی - قبیله ای با تکیه بر قالب مدرن" عربستان و سنی های سلفی - دو عامل مؤثر در تمام اتفاقات افتاده در خاورمیانه و شمال افریقا بوده و کلاً نقشۀ جهان را تحت تأثیر قرار داد. با توجه به این نگاه بدون انقلاب تهاجمی در ایران مجاهدین افغان و طالبان و القاعده در این شکل بوجود نمی آمدند و بویژه بعد از سقوط شوروی در افغانستان القاعده تداوم نمی یافت که منجر به حملات 11 سپتامبر بشود و آموزش و گسترش سلفی گری از سوی عربستان در جهان هم موضوعیت نمی یافت که منجر به ظهور داعش شود بعد از 30 سال آموزش و آماده سازی فکری و ایمانی. و لاجرم صدام حسین موضوعیت نمی یافت و جنگ با ایران اتفاق نمی افتاد و ... تا بحملۀ امریکا بعراق منجر شود و سؤال اژدها موضوعیت پیدا کند. بنابراین بررسی یک پدیدۀ تاریخی از کمرکش آن در سال 2001 آدرس درستی نخواهد بود در یافتن پاسخ زیرا که تاریخ جهان باید با نگاه "دنیای بعد از انقلاب ایران و دنیای پیش از انقلاب ایران" خوانده و تحلیل فلسفی بشود. من البته ضمن قبول امام خمینی بر ساختار کل جهان شخصاً معتقدم که این تأثیر شروع و ظاهری مثبت و غرور انگیز نتیجه و پایانی فاجعه بار ببار آورده و تداوم خواهد داشت تا روزی که مجدداً حکومت ایران سکولار شود تا آهسته آهسته سلفی های سنی هم با از دست دادن پایگاه اجتماعی شان در میان اهل سنت - ناشی از گزارۀ بسیار پرطرفدار و غیرتی و اعتقادی سنی در مقابل شیعه بدون تقدم و تأخر - رو به افول بگذارد و دنیا از حمام خون جدید نجات پیدا کند. من هیچ بدیلی جز حکومت شدن انقلاب ایران در وحلۀ نخست نمی شناسم. پس اژدها چون سؤال شما پرسش سیاسی - جغرافیایی است. و نه پرسش اصلی گرفتاری خاورمیانه که یک پرسش فلسفی - تاریخی است؛ غلط است و پاسخ به آن هم هرچه باشد راهگشا نیست. یا...هو

مانی گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
Dalghak.Irani گفت...

مانی عزیز.
نظرت را حذف کردم. نه بخاطر اینکه موافق یا مخالف نظرت بودم. بلکه به این دلیل که موضوع را لوث می کرد. و یکی دیگر هم می آمد مبداء شوم را می برد بدوران قاجار و مشروطه و بعد هم صفویه و الا ماشاءالله تا می رسید به ظهور اسلام در 1400 سال پیش و اصل دعوا گم می شد. با این افزوده که طرف من در آن پاسخ خودش استاد بازی با کلمات است و تردید افکنی و لوث کردن صورت مسئله ها. یا...هو

مانی گفت...

خوب کردی دلقک جان اتفاقا خودم هم همین فکر را کردم .