۱۳۹۴ بهمن ۸, پنجشنبه

روحانی در سفر اروپایی؛ "ایرانی" نشان داد. مثل همۀ ایرانیان مدرن؛ که رؤیایشان آبادی و آزادی در میهن است!


1- حکایت پیشین:
قبلاً هم حداقل یکبار گفته ام که نقطۀ وصل و کشف و ارادت من به محمد باقر قالیباف شهردار فعلی تهران در لحظه ای رقم خورد که در سال 78 یا 79 اولین اقدام کلان او برای نیروی انتظامی خریدن 400 دستگاه بنز الگانس از آلمان بود. من که تفکری فلسفه محور داشتم و دارم و مشکلات ایران را در فراسوی اقدامات اجرایی و روزمره و سیاسی می دانم. ضمناً خودم را یک تحولگرای اصلاح طلب فرمالیست می دانم.- فرمالیست بمعنای کسی که اصلاح جمهوری اسلامی را بیشتر در حوزۀ قالب و شکل و فرم می داند و جستجو می کند تا در حوزۀ محتوا و آگاهی و آموزش و این قبیل محتواهای مورد تأکید و عنایت سایر متفکران - چنین باور داشتم که پاسبان سوار بر بنز الگانس همان رفتاری را نمی تواند بروز بدهد که همین پاسبان در هنگام رفتن به مأموریت با پیکان کار لگن و آبی بد رنگ. چون همانطور که ما هنگام پوشیدن - حتی - یک جوراب نو و خوش ریخت - با ژست و سبک بالی و آراستگی بیشتری راه می رویم. بدیهی است که هنگام نشستن بر وسیلۀ نقلیه ای خوش ریخت و شهسوار هم سعی در بروز فرهنگ متفاوتی از خود خواهیم بود. البته این را جهت یادآوری گفتم و خوشحالم که نه در فلسفه ام و نه در مصداق آن در میان مدیران جمهوری اسلامی (سردار قالیباف) اشتباه نکرده ام. و ایشان کماکان در راه مدرنیتۀ ایرانی چه با توسعۀ مترو و چه با اتوبوس بی آر تی و چه بیشتر اقدامات شکلی اش در سطح شهر تهران بهترین مدیر سی و هفت سالۀ جمهوری اسلامی است و باید از او سپاسگزار بود. من هستم.

2- روایت تازه:
طبق آخرین اخبار منتشر شده حسن روحانی رییس جمهوری ایران 118 هواپیمای ایرباس خریده از کشور فرانسه به مبلغ 25 میلیارد دلار. این اقدام حسن روحانی تا اینجا بهترین تصمیم و سیاست دورۀ سه سالۀ ریاست جمهوریش بوده بدون تردید. و حتی در حجم اهمیت از مادر خودش که توافق هسته ای و برجام است هم پیشی می گیرد. این خرید حسن روحانی درهمان کانتکست فلسفی تقدم فرم بر محتوای من عملی بشدت مستحسن و جسور و البته سختی بود که باید به ملت و دولت تبریک گفت بخاطر این درایت. خرید هواپیماهای ایرباس و نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور محسنات تقریباً نامحدود و متعددی دارد؛ که برخی از مهمترین و زودبازده ترین آن ها عبارتند از:

الف- حفظ جان مسافران ایرانی در داخل و خارج که یکی از معضلات لاینحل همۀ سال های بعد از انقلاب بوده است.

ب- ترغیب و تشویق مسافران کشورهای خارجی بویژه غربی - چه در حوزۀ بازرگانان و صاحبان صنایع و از این قبیل و چه در حوزۀ توریست و گردشگر و صنعت توریسم - برای مسافرت ایمن و راحت به ایران. تا جائیکه می توانم مدعی بشوم که تا حدودی این نوسازی سریع ناوگان هوایی ایران می تواند پادزهری باشد بر زهر تغییرات اخیر قانون ویزا در کنگرۀ امریکا.

3- گفتم که محسنات خرد و کلان زیاد دارد این کار و نمی خواهم در خوب ها و فایده های کوتاه مدت بمانم. لذا حسن اصلی و مورد نظرم را می گویم که عبارت است از "هویت بخشی و شخصیت افزایی برای مسافران ایرانی در جهت حفظ مدرنیتۀ ایرانی و جلوگیری از ادامۀ زوال آن و تهی کردن قالب ایران از محتوای مدرن". کمی بیشتر توضیح می دهم که مهم است:

4- واقعیت امر این است که مرگ دور سر من پرپر می زند. من و نسل من - متولدان تا 1330 یا حداکثر 1335 خورشیدی - در حال مردن هستیم. مرگ ما خیلی زیانبار و مؤثر خواهد بود در سرنوشت ایران. زیرا نسل ما حمال های مدرنیتۀ ایرانی و هویت مدرن جامعۀ قبل از انقلاب ایران هستیم. رفتن ما که شتابی ناگزیر گرفته - مثل مرگ ابوالحسن نجفی عزیزم که اگر نبود من ژان پل سارتر را نمی شناختم و کتاب فاخر و پیچیدۀ ضد خاطرات آندره مالرو را نمی خواندم. یا مرگ همایون بهزادی سرطلایی نوستالوژی های امجدیه ای من و همینطور فروزان که با گنج قارون او سینما را شناختم و آقای معصومی عزیز هنرمند تجسمی که در غربت مردند و... که خدا روانشان را شاد کند - هویت ایران مدرن را  بشدت تهدید می کند و نسل جوانی که مدرنیته را در ایران و با فرهنگ ایران آموزش دیده باشند هم غایب است. حالا این اقدام روحانی همان کارکردی را خواهد داشت در غرور بخشیدن بمسافرت های نسل جدید که بخش مهمی از حفاظت از هویت ایران مدرن را هم نگهدارد و هم بازسازی کند. چون اگر از بلندپروازی دست بشوییم و بجای اقیانوس آرزوی حوض داشته باشیم؛ دوباره سربلند کردنمان و بالیدنمان بسیار سخت خواهد بود. مثل بسیاری از کشورهای فقیر آسیا و افریقا که فقر باعث شده حقارت را ذاتی کنند و در کلیشۀ "یا نصیب و قسمت و دنیای قضا و قدری محبوب آخوندهای ایرانی" بمانند.

5- لذا هرچه بیشتر بگویم و به به کنم درمورد این خرید استراتژیک؛ بازهم کم گفته ام. ضمن اینکه فراموش نکنیم که این تصمیم روحانی تصمیمی جسور و بسیار سخت و جنجال برانگیزی هم است و خواهد بود. چون درست است که مبالغی از دارایی های بلوکۀ شدۀ ایران براثر تحریم ها آزاد شده یا خواهد شد. اما ایران در حال حاضر بشدت با کمبود منابع مالی مواجه است در زمینۀ سرمایه گذاری های زیربنایی و حتی گذران روزمرۀ زندگی مردم. و به آینده و نفت و قیمت آن هم امیدی در چشم انداز نیست. بگذریم که دیوان اداری بشدت متراکم و فاسد فعلی ایران هم چونان چاه ویلی هر گشایشی را می بلعد. حتی اگر خواص فاسد حکومتی که مثل لاشخور همه منتظر سهم شان از گشایش جدید هستند را نادیده بگیریم. در چنین اوضاع خطرناکی اختصاص مبلغ درشتی مثل 25 میلیارد دلار به خرید هواپیما دل شیر می خواهد و عزمی قوی و بینشی فراتر از سیاست روزمرگی. و روحانی و دولتش این جسارت را داشتند و آفرین.

6- طول ندهم تا از دهان نیفتد! پس اشاره ای هم بسفر موفق روحانی به اروپا داشته باشم و تمام. طبق مشاهدات و ارزیابی های من سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه فراتر از انتظار - حداقل انتظار من - موفق بود. زیرا هم نوع استقبال و پذیرایی و احترام عمیق میزبانان مشهود بود؛ و هم دستاوردهای اقتصادی آن در قالب ده ها قرارداد و تفاهم نامه های ریز و درشت خیلی خوب بود - حتی اگر کمی گران بوده باشد عیبی ندارد و نفس قاطی شدن با اقتصاد جهانی خیلی مهم است از نظر فاصله گرفتن از ایدئولوژی - و هم مهمتر از همه نمایش با اعتماد بنفس روحانی و پرهیز کامل از هرنوع حرف و حدیث ایدئولوژیک و حساسیت برانگیز در غرب بود که کاملاً چشم نواز و آرامش بخش جلوه می کرد. تا جائیکه حالا بیشتر متوجه می شوم که روحانی حرف خامنه ای را می شنود و راه خودش را - و فقط راه خودش را - می رود. این تاکتیک روحانی از ابتدای دولتش بوده و تا کنون بد جواب نداده و باید به او فرصت بدهیم که با تاکتیک های خودش جلو برود. این تعریف من مطلقاً بمعنای فراموشی "فردا در حوزۀ ضعفش او را بشدت مورد انتقاد در حد لالیگا قرار خواهم داد مجدداً" نخواهد بود. و اعمال خوبش را ستایش و اعمال بدش را نکوهش خواهم کرد. معیار "چقدر رو به هدف میان مدت تضعیف ایدئولوژی حرکت می کند" خواهد بود. یا...هو

۳۴ نظر:

ناشناس گفت...

امیدوارم سالها از تجربیات شما استفاده کنیم و جوانانی از نسل جدید سکان هدایت کشور را بدست گیرند.

ناشناس گفت...

تیتر یک اشتباه املایی کوچک دارد.

ناشناس گفت...

مثل اینکه اکثر پول هایی که ازاد شده برای خرید هواپیما خواهد رفت قبلا در توافق اتمی پیش نویس قراردادها امضا شده است. آخر ما 118 هواپیما می خواهیم چکار؟

ناشناس گفت...

سلام تيمسار
من عاشق بند ٣ هستم و با تمام وجود دركش ميكنم
يك ايراني نگران

ناشناس گفت...

دوستان اخبار قرارداد رو دقیق نخوندید. ایران یک دلار هم فعلا بابت هواپیماها نخواهد داد. بیمه ساچه ایتالیا این خرید رو تضمین کرده. یعنی ایران هواپیماها رو خواهد گرفت سپس پول آنها را طی 20 سال به صورت تدریجی و با سود آن پرداخت خواهد کرد. علت اینکه خرید این هواپیماها از سوی حکومت جلوگیری نشده که هیچ بلکه تشویق هم شده همین بوده و کماکان پولهای آزاد شده برجام فرجامی جز حلقوم گشاد این افراد نخواهد داشت. بخشی از هواپیماهای خریداری شده را هم نیروهای نظامی صاحب خواهند شد و تبدیل به هواپیمای ترابری نظامی یا هواپیماهای تدارکات و راداری خواهند شد. این دلیل اصلی عدم مخالفت حکومت با این خرید بزرگ بوده وگرنه چطور میشه که روحانی لقمه ای به بزرگی 25 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار رو بدون در آمدن صدای رانت خواران و آقازادگان و برادران قاچاقچی برداره.

ناشناس گفت...

تیمسار جان نمیشه بجای اظهار نظر سیاسی در مورد قالیباف که نوچه اش حسن کرد میهن رید به وجهه رژیم جمهوری اسلامی و اسلام، با تخصص نظامی بما بگویی چگونه می توان از شر یک رژیم طالبانی و داعشی خلاص شد، زیرا رژیم جمهوری اسلامی و طالبان و داعش از یک طیف هستند و هر جایش را اصلاح کنید گندش از یک جای دیگر بیرون میزند.
فلسفه این که این مملکت شما را تیمسار وسرباز این مملکت کرده این بوده شما در یک برهه ای از زمان این مملکت را از دست اهریمن نجات دهید.

شهروند گفت...

خريد اين تعداد هواپيما نشانه تحليل درست دولت از وضعيت بازار نفت است به نظرم ، جمهوري اسلامي درسته كه هنوز بيشتر قراردادهاي بسته شده اش در حوزه نفت است ولي به خوبي فهميده است ، ديگر دوران اداره كشور بر پايه صرفا درآمد نفتي تمام شده است ، همانطور كه سرمايه گذار خارجي را نمي شود و نمي توان با پرايد سايپا از فرودگاه تا هتل برد ، براي رفت و آمدش هم نمي توان سوار هواپيمايي كردش كه روي زمين و در فرودگاه ، با ديدنش ، قالب تهي كند قبل از پرواز ، اين كشيدن دندان طمع از نفت ، بهترين خبر اين روزهاست ، نفتي كه زير پاي ماست و قيمتش دست ديگران ، آمدن سرمايه گذار خارجي ،طرز خوردن و نشستن آخوندها رو هم عوض مي كند ، مهمان مدرن و باادب به خانه ميزبان مودب و باشخصيت آمد و شد مي كند ، كم كم سر و شكل ميزبان هم نغيير خواهد كرد ، آخوندهاي حاكم هم ديگر نمي توانند ، يكي مثل احمدي نژاد كه بويي از ادب و نزاكت نبرده رو بفرستند به همنشيني و استقبال مسافران هواپيماهاي لوكس خريداري شده
هميشه با خودم فكر مي كردم و مي كنم ، چطور مردم وقتي به درياكنار و خزرشهر و خانه دريا يا كيش مي روند ، اينهمه مودب و خوش لباس مي شوند ! چقدر خوب و منظم رانندگي مي كنند ، چقدر عالي با هم رفتار مي كنند ، ولي همين مردم تا پاي در خيابانهاي تهران مي گذارند ، همه ي آن رفتارهاي زيبا رو فراموش مي كنند ، به خاطر يك سبقت همديگر رو به فحش مي بندند ! بنز الكانس ، هواپيما ، همانند كيش و درياكنار تأثير ماندگار خود را خواهد گذاشت ، تأثيري برگشت ناپذير
آخوندهاي بي ادبي از جنس امام جمعه كاشان هم ديگه بايد دست و پاي خود را جمع كنند ، دهها سال عادت به بي ادبي و گستاخي رو فراموش كنند ، چون در تمام اين سالهاي نكبت به سمتي رفته ايم كه ديگر كسي مثل خودشان باقي نمانده ، به خاطر همين اينهمه خشمگين و فحاش تر شده اند ، برعكس دوستاني در پست قبلي ، به نظرم آخوندهاي شكم پرست و سكس پرست در حال انقراض هستن ، در محاصره اند تا نسلشون منقرض شود ، حتي طلبه هايي هك كه تربيت كردند ، از جنس خودشان نيستند ، بيشتر شبيه مردم عادي هستن و سر در اينترنت و پايبند به مناسبات امروزي هستند ، به خاطر اين دوپست اخيري كه نوشتيد ، خيلي خوشحالم و اميدوار ، وقتي آدم بدبين و معترضي مثل حقير خوشحال و اميدوار باشند ، حتما اوضاع بهتر از حد نرمال در جريان است ، دست سرور ايراني ام را هم مي بوسم به خاطر تيزبيني هاي اميدواركننده اش .
پاينده باشيد

فرید الدین گفت...

سریع القلم چه حالی بکنه. یادش بخیر. استادم بود. کلا عاشق همین هواپیما و فرودگاه ساختن و اتوبان زدن و همین چیزاست. اونم از قالیباف اتفاقا خوشش میاد و مشکلی با نظامی ها نداره. اتفاقا میگه نظامی های توسعه گرا برای دیسپلین دادن و سریع کردن سرعت رشد کشورای بی نظم آسیایی خوبن. هر دفعه میگفت همچین چیزی میریختیم سرش. هنوز انقدر معروف نبود.

ناشناس گفت...

گویا مبلغ مورد نیاز برای خرید این هواپیماها از بانک های اروپایی قرض گرفته خواهد شد و در دراز مدت به همراه سود بازگردانده خواهد شد. در نتیجه از نظر مالی فشار سنگین در کوتاه مدت به دولت وارد نخواهد آمد. از طرفی درامد زایی حاصل از این خرید خود میتواند در بازپرداخت بخش قابل توجهی از مبلغ قرض شده کمک کند.

ناشناس گفت...

آنهایی که فکر می کنند خرید هواپیما ها هزینه بی جاست در اشتباه هستند. آنهایی که فکر می کنند که ناوگان جدید فقط برای بهبود سبک مسافرت و امنییت مسافرست، بخشی از مطلب را ادا کرده اند. توصیح:
- اگر خرج ناوگان نشود، مطمئنا صرف ملت نخواهد شد،
- خرید ناوگان تعهد متقابل برای ایرباس/فرانسه ایجاد می کند در خرید نفت و گاز بیشتر از ایران. به ویژه که عربستان بسیار نگران از دست دادن سهم فروش خودست. فکر نکنید که پول تمامی این پروژه یک جا از طریق برجام داده می شود. تعهدست در مقابل تعهد، اما این نیز درست که در شرایط مساوی ایران می توانست قسمت چرب تری از حلیم را صاحب باشد - اما آن شرایط چند سالی طول می کشد،
- جدای از سبک سفر و امنییت بیشتر و دارا بودن کرامت مسافرتی و متمدن گروی بالاتر (که خود بسیاری ست)، ناوگان جدید:
1) فرودگاه های مرده ونیمه کار ما را نجات می دهد و مدرن می کند و اشتغال می افزاید و و و و،
2) ایران را به دنیای مدرن دوباره وارد کرده، دهانِ دهان گشادهای داخلی افراطی و نیو کان های خارجی را تنگ تر می کند و و و و،

اما فواید 10 تا بیست ساله آن:
- این 118 فروند اکثرا برای پروازهای داخلی و فاصله کوتاه تا میان برد خارجی ست،
- 400 تا 500 فروند دیکر در دستور کارست (شامل 100 تا 150 بویینگ، اگر کنگره آمریکا کوتاه بیاید)، بیشتر آن ها برای پروازهای خارجی،
- پرواز های متنوع و زیاد خارجی چهره کشور تا کوچکترین قصبه ها را عوض خواهد کرد،
- فرودگاه های مجهز و بیشتر رقابت بزرگی برای امارات خواهد بود. امارات یکی از مراکز ترانزیت عمده دنیاست به خاطر موقعییت جغرافیایی برای اتصال دنیا به یک دیگر تا آن جایی که به خاورمیانه مربوط می شود. از راه این ترانزیت امارات سالیانه 23 میلیارد دلار درآمد آشکار و میلیاردها درآمد جانبی اقتصادی دارد. ایران به خاطر شمالی تر بودنش نسبت به امارات دارای، حتی، موقعییت بهتری ست برای مرکز ترانزیت هوایی جهان در خاورمیانه بودن، یعنی یک درآمد بل قوه 30 میلیارد دلاری در سال در ده سال آینده، با شکوفایی بیشتر صنعت جهانگردی، و درآمدهای جانبی دیگر - یعنی اینقدر نگران نفت نباشیم،
- حرف مدیرعامل ایران ایر بسیار بجا بود امروز که گفت: ما سرویسی خواهیم شد که حسادت منطقه را برخواهد انگیخت،
- بی حا نیست که ایران 8 فروند A380 غول پیکرترینِ جهان را سفارش داده، که حتی یکی از آنها را نیز ایرباس در سال گذشته نفروخته است،
- سرویس مجهز و مدرن یک کشور 80 میلیونی با شمار بالای جوانان تحصیل کرده، مشتاق، و آدم و مدرنیت دوست، نبرد را از زمین ایدئولوژی به زمین تکنولوژی و خدمات متنوع همراه آن می کشاند. در چنین هماوردی، این فقط امارات، و تا حدی قطرست، که در رقابت خواهد بود در منطقه، که این نیز بسیار خوبست برای پیشرفت و نزدیک شدن کشورها به هم و برآشفته شدن عربستان که سخت کینه اندوز و یران گر شده است. مثال کوچک: تلویزیون الجزیره با برد جهانی و ژورنالیست های تحصیل کرده، نسبتا بی طرف (این می باشد معادل صنعت هوایی ده سال آینده ما) بسیار بیشتر قطر را بر روی نقشه کره زمین قرار داد، تا تبانی شرم انگیز برگزاری جام جهانی فوتبال در گرمای کشنده تابستان در آن کشور،
- از سوی دیگر قرارداد مهم با شرکت ایتالیایی برای تسریع و افزایش داده های اینترنتی اقدام بسیار مهمی ست در پیوستن به جامعه جهانی، اویی که در هوا با سرعت و وفور سرویس، مدرنی هواپیما در گردش ست نمی تواند، و نباید، خود را از اینبرنت کارآمد محروم کند، که این دو لازم و ملزوم هم باشند،
- چنین سرعت و افزونی بالای داده ها در فضای مجازی افکار و انرژی جوانان ما را شتاب و توان داده، به پیشرفت سریع آنها (آن گونه که در دنیای پیشرفته در قالب دانشجو، صنعت گر، وسرمایه گذار ثابت کرد ه اند) می انجامد،
- دست به دست دادن این رابطه سریع در پیوست، رقابت، و لذت بردن از زندگی از این گونه، در کنار مردمان پیشرفته جهان، چون اسیدی قوی (یا باز، شیمی دان ها لطفا به یاری آیند) خنثی کنند محلول مکدر دوران پارینه سنگی و خوشونت،و آن گونه عارضه هایی ست که در پوست و گوشت واستخوان مردم چنگ انداخته،
- از شما دعوت می کنم به این نکات خود بیافزایید.

آن چه باید ما را نگران کند، قرارداد پانصد میلیاردی (البته در طی سالها) با چین، و قراردادهای نیروگاهای اتمی با کشور خشن و تکنولوژی نامطمئن روسیه می باشد.

در آخر باید اضافه کرد که نگرانی های اقتصاد دان خوبمان دکتر فریبرز رییس دانا را نباید فراموش کرد، که این یورش شرکت های غربی مبادا که کارگر ایرانی به ابزاری کم بها تبدیل کند، بی آنکه انتقال تکنولوژی صورت گیرد. دوستان در این مورد می توانند ما را از نظرهای خود بهره مند سازند.

ناشناس گفت...

به نظر می رسد که در آینده تا حدود زیادی از الگوی چین استفاده شود یعنی در بعد خارجی ورود سرمایه ها از خارج و باز شدن اقتصاد و در بعد داخلی بسته ماندن فضا و ایجاد آرامش با مشت آهنین در صورت لزوم. البته فرقی که وجود دارد این است که زمامداران چین با فرهنگ ملی چین در نیافتاده اند و زندگی روزمره آنها را به کامشان تلخ نمی کنند. شرکت های دولتی چین سهامدار شرکت های بزرگ هستند و نیمه دولتی محسوب می شوند و در ایران سپاه این وظیفه را بر عهده دارد. ولی سپاه و شرکای داخلی آن با توجه به درگیری در داخل و خارج کشور ، هر آن در معرض تحریم های اقتصادی آمریکا قرار دارند.تاکنون تنها سپاه قدس در معرض تحریم بوده است. در کل ترکیب سرمایه‌گذاری خارجی و میل به پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیک می تواند در تعیین رهبر آینده هم تاثیر گذار باشد. دنگ شیائو پینگ کشور ایدئولوژی زده مائو را متحول کرد. شاید در ایران اقتصاد رهبران را متحول کند.

Dalghak.Irani گفت...

ضمن تشکر از بحث های آگاهی بخش این نکته را یادآوری کنم که من در زمینۀ چنین معاملات کلانی بی تجربه و ناآشنا نیستم و منظورم این نبود که ایران 25 میلیارد جرینگی ریخته یا خواهد ریخت بحساب ایرباس. طبیعی است که این قرارداد قطعاً بی سابقه از نظر تعداد و قیمت و زمان در طول تاریخ هوانوردی و شرکت ایرباس با تمهیدات و تسهیلات مختلفی انجام خواهد شد. من می خواستم عظمت این تصمیم مهم را بیان کنم. زیرا ایران هنوز هم معلوم نشده که چقدر پول بلوکه شده دارد اما مشخص است که دولت بالای 500 هزار میلیون تومان بدهی به پیمانکاران خودش دارد. لذا اگر این تصمیم در دولت احمدی نژاد با نفت بالای صد دلار هم گرفته می شد بازهم یک سورگرایز ناباور تلقی می شد تا چه رسد به الان که با توجه به گرفتاری های کمر شکن دولت در بخش های مختلف آموزشی و بهداشتی و معیشتی و الا ماشاءالله سهم حمل و نقل نمی توانست بیش از یکی دو میلیارد باشد. و بخاطر همین است که به محسنات متعدد اشاره کرده ام که بدرستی خواننده محترم بخشی از آن ها را احصاء کرده است. و مهمترین حسن کوتاه مدت دیگرش پالس روانی صادره از این تصمیم بجهان و منطقه است که ایران واقعاً قصد و تصمیم قطعی برای پیوستن به جامعۀ جهانی دارد و چه بسا با این علامت بزرگ شرکت های امریکایی مثل ایرباس و سایر شرکت های بزرگ نفتی هم تحریک بشوند که بدولت امریکا فشار بیاورند برای ورود به بازار ایران. تصمیم تصمیم خیلی بزرگی است و ایران بچندین تصمیم بزرگ غیر قابل برگشت از این نوع نیازمند است که خامنه ای و تندروان را در مقابل تعهدات دراز مدت قرار و آچمز کند. یا...هو

ناشناس گفت...

ناشناس ۹ بهمن ۱۳۹۴ ه‍.ش.، ساعت ۷:۱۹
بابا خوابتان خوش است.شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه! یعنی می گویید ایران رو دست دبی بلند خواهد شد؟ ایا این همه بخشی از وعده های توخالی اینده است؟ نمی دانی پول این هواپیما ها پیش پیش از حساب های بانکی ایران برداشته خواهد شد و اصلا قراردادش را در همان مذاکرات اتمی نوشتند و حالا دارند اجرایی می کنند. اگر دقت کرده بودید در خبرها آمده بود در آستانه سفر روحانی به فرانسه ناگهان شایع شد که فرانسه طبق قرارداد اتمی از روند اجرای آن اظهار نارضایتی کرده است! این یعنی چه یعنی دوباره اهرم فشار خود را بکار انداخته که ایران یادش باشد چه قول و قرارهایی داده است و سعی در فراموشی سهم فرانسه نکند! البته من از این خریدها خوشحالم و قبلا هم نوشتم که نباید به ایران دلار نقد بدهند که خزج اسد و حزب الله کند. لااقل این هواپیماها سرمایه مردم ایران خواهد بود. روی هم رفته برنامه خوبی است ولی خیال بافی نکنید واقع گرا باشید غرب عملا دارد اهرم های اجرایی اش را بکار می برد پس منتظر انتخابات باشید که ببینید چقدر این اهرم های اجرایی در گشایش سیاسی ایران تاثیر دارد. محک اصلی موفقیت انتخابات ایران است که فوق العاده برای غربی ها اهمیت خواهد داشت.یک نماینده از جناح روحانی به مجلس برود ارزشش از یک هواپیما برای آینده ایران مهم تر است. ریشه تمام مشکلات سیاسی و اقتصادی ایران سیاسی است و تا سیاست سامان نگیرد در هیچ حوزه ای موفق نخواهیم شد.

قلندر گفت...

یک سوآل ،
چه تغییر سخت افزاری در بدنه غالب نظام اتفاق افتاده که باعث شده فکر کنیم نحوه تفکر آنها تا این حد ممکن است اوضاع را تغییر دهد به نفع رفاه عمومی ؟
تخیل وسیله خوبیست برای مقابله با آلام ولی اگر در همین تخیل هم زیاده روی شود ، خودش یک بیماری روانیست که منفعل میکند انسان را .
بنظر میرسد در پشت پرده معامله ایرباس چیز دیگری در جریان است ، چیزی که با تخصیص بودجه کلان برای بازسازی عتبات عالیات همخوانی ندارد . دو تصمیم در دو جهت متضاد نشان میدهد که هنوز هم دارد با مردم بازی میشود ، گندش چند ماه دیگر درخواهد آمد مثل تمام گندهایی که زده اند در دهه های اخیر .
شب دراز است و قلندر بیدار.

ناشناس گفت...

دلقک حقا که دلقکی .باز 4 تا طیاره دیدی فیلت یاد هندوستان کرد وایام جوونی .مرد حسابی اینهمه طیاره خریدن یعنی ما میدونیم این دریچه بزودی بسته میشه یعنی نظام داره مانند اسب آبی تا میتونه آرواره را باز میکنه منتظر باش که برجام مالیده بشه .

ناشناس گفت...

...بعد از آمدن جمبوهای 747، مسیرها هم کوتاه‌تر شد. مثلاً می‌شد از لندن یا فرانکفورت مستقیم به تهران رفت و از تهران بدون توقف تا بانکوک یا هنگ کنگ سفر کرد.

اکنون البته دوبی چنین نقشی دارد. فرودگاه بین‌المللی دوبی این روزها شلوغ‌ترین فرودگاه جهان از نظر پروازهای بین‌المللی است. در سال 1990 این فرودگاه 4.3 میلیون مسافر داشت. در سال 2015 این رقم به عدد خیره‌کننده 70 میلیون مسافر رسید. به همین دلیل قرار است در دوبی تا سال 2020 فرودگاهی با پنج باند پرواز و چهار ترمینال ساخته شود و به بهره‌برداری برسد. این فرودگاه قادر خواهد بود سالانه میزبان 160 میلیون مسافر باشد.

امارات تاکنون استراتژی‌های هوشمندانه‌ای در به کارگیری جت‌های گوناگون در مسیرهای خاص داشته است. مثلاً از جت‌های بزرگ‌تر برای مسیرهای پررفت‌و‌آمدتر و شهرهای مهم‌تر استفاده کرده و کوچک‌تر‌ها را برای مسیرهای کم رفت‌و‌آمدتر نگاه داشته است. امسال اماراتی‌ها رکورد طولانی‌ترین پرواز را با 8600 مایل مسافت از دوبی تا شهر پاناما به نام خود ثبت خواهند کرد. برای دوبی تنها فرودگاهش مثل یک ابر باران‌زا پول پارو می‌کند. درآمد سالانه فرودگاه دوبی اکنون 27 میلیارد دلار است که اتفاقا 27درصد از تولید ناخالص ملی امارات را شامل می‌شود.
http://www.iranjib.ir/shownews/19246/

پسر حاجی اصل اولی گفت...

سلام
اولا که سرتان سلامت
اما با عبارتی مثل "در حد لالیگا" که در متنها استفاده میکنید من بیشتر فکر میکنم همسن و سال ما 24 پنج ساله ها هستید :)

اگر امکانش هست روی گزینه اپلیکیشن تلگرام و زدن یک کانال برای خودتان فکر کنید فیلترینگ هر روز سخت تر می شود و تلگرام هر روز پر محتوا تر و بزرگتر و پرمخاطبتر و بدون فیلتر

Dalghak.Irani گفت...

3- تیتر:
استاندار حسن روحانی غلط کرد به دیدن امام جمعۀ متحجر کاشان رفت. در ماجرای اهانت به ساحت هنرمند ایرانی!

4- متن:
یکی از معدود دفعاتی بود که ما ایرانیان از شبکه های اجتماعی درست استفاده کردیم و امام جمعۀ کاشان عبدالنبی نمازی را به غلط کردم و عقب نشینی واداشتیم در ماجرای اکران فیلم "یحیی سکوت نکرد" و حضور مبارک فاطمۀ معتمدآریا در کاشان. واقعیت قضیه این است که بسیاری از ما فعالان فضای مجازی از کارکرد رسانه دانش و اطلاعات نداریم و اینترنت را چونان توپخانه ای می پنداریم که قادر است از هیچ همه چیز بسازد و حتی انقلاب راه بیندازد. در حالیکه نقش رسانه در پررنگ ترین حالت کوه ساختن از کاه است و نه اختراع کاه. به این معنا که حتماً باید کنشی در واقعیت اجتماع و جامعه بقوع بپیوندد که رسانه بتواند با بزرکنمایی - مثبت و منفی - آن از رویداد اتفاق افتاده بهره برداری - مثبت و منفی - بکند. حالا اما در جریان اعتراض بسیار کثیف و حساب نشدۀ امام جمعۀ کاشان به بانوی روسری آبی ایران - ناشی از بیرون کردن خفت بار داعشی های حمله کننده به سینما بهمن کاشان توسط جوانان مدرن - واکنش فضای مجازی بسیار درست و مؤثر بود. و امروز امام جمعۀ متحجر کاشان در خطبه های نماز جمعه شکست و عقب نشینی تلویحی خودش را اعلام کرد. اما نکتۀ مهم و تازۀ این واقعه به این برمیگردد که نمازی گفته که استاندار اصفهان به کاشان و دیدار - بخوان دستبوسی در متن سنت مذهبی - او رفته است و موضوع رفع و رجوع شده است. و اینجاست که من می گویم استاندار "گه خورد" که چنین کرد - من برای پرهیز از حساسیت زایی مؤدبان و به احترام دولت "گه خورد" را "به "غلط کرد" در تیتر این نوشته فروکاسته ام - زیرا همۀ گرفتاری ایران در این است که رییس جمهور مسئول است و رهبر مختار، استاندار مسئول است امام جمعه مختار، رییس دانشگاه مسئول است نمایندۀ ولی فقیه در دانشگاه مختار، فرمانده ارتش مسئول است عقیدتی سیاسی مقیم مختار و ... این غصه تا آبدارچی و مستراح چی جمهوری اسلامی هم تداوم دارد. لذا اگر حسن روحانی و استاندارانش می خواهند اصلاحی انجام دهند چرا سر چنین مسائلی نمی ایستند و حداقل به بی اعتنایی نمی گذرند. و استاندار کار و زندگی و وظیفه و هزار کار واجبش را کنار می گذارد و به دستبوس ضد فرهنگ و ضد زندگی و امام جمعۀ هتاک و فرمانده خودسران می رود. البته که محظورات و توازن قوا و همۀ موانع سخت موجود را می شناسم و می دانم که استاندار با اشتیاق نرفته است. اما می گویم باید در همان حد شعار اعتدال هم شده بهر ترفندی بهانه می تراشید و تن به این خفت نمی داد. یا...هو

مازیار وطن‌پرست گفت...

دلقک بسیار گرامی
من آموزه‌های شما را نه تنها درک می‌کنم بلکه با آن موافق نیز هستم. البته مثل هر آموزه‌ی دیگری در علوم سیاسی به آن انتقادهایی هم وارد است که خود من نیز -چون با شما موافقم- در مورد آن سؤال‌ها و انتقادها می‌اندیشم. جناب فریدالدین هم کاملا درست گفته سریع‌القلم در مقالاتش (همچنین دکتر نقیب‌زاده) مدرن شدن فرمال را بر دموکراسی ارجح می دانند و اصلا از خواندن مقالات همین اساتید است که یک رشته انتقاد و سؤال به ذهن من متبادر شده، که پاسخ جویی برای آن ها بماند برای وقتی دیگر.


اما مطالبی را که امروز در وصف قالیباف گفتید را نیز کاملا می‌فهمم اما انگار این پسر سردارتان بسیار ناخلف است و هر گاه پدر تیمسارش می‌خواهد ما دیر باورها را مجاب کند که به او امید ببندیم او یک لات بازی درمی‌آورد: قالیباف دیروز در دفاع از آقای کرد میهن (حمله کننده به سفارت عربستان) او را از نیروهای ارزشی خوانده که در سال 88 نیز در معرکه بوده‌است.
دفاع قالیباف از سرکوب اعتراضات مردمی را در مقام یک پایور نظام اسلامی و در کانتکس همین نظام می‌شود درک کرد اما دفاعش از یک نیروی لمپن قانون گریز و ضد سیستم و مخالف با هر نوع فرمانروایی قانونی را کجای دلمان بگذاریم؟

جعفر گفت...

به نظر سید حسن خودشم دیگه تمایلی به شرکت در خبرگان نداره با مصاحبه امروزش.

Dalghak.Irani گفت...

مازیار
من پاسخ این مطلب را در پست قبلی زیر لینکی که حذف کرده ام داده ام و باعث رنجش شدید کامت دهندۀ لیک هم شده ام که گفته دیگر نظر نخواهد داد. من به اصالت خبر دو کلمه ای سایت کلمه که به نقل از انصاف نیوز نامعتبرتر از خود کلمه است و من در انصاف نیوز هم منبعی پیدا نکردم جز می گویند و شنیده های ما و .... اعتمادی ندارم و اعتباری قائل نیستم. همۀ اینها را هم دوستان بشدت کثیف اصلاح طلب ما ساخته اند برای کوبیدن قالیباف زیرا می توانسته اند از دو دستاویز بهره بجویند. یکی معروف به اصولگرا بودن قالیباف. و دیگری حمایت بخشی از تندروان - از جمله همین کرد میهن و من اضافه می کنم لمپن نویسنده مثل حسین قدیانی را - از او در انتخابات ریاست جمهوری.و تصمیم به چسباندن نان دروغ و نوالۀ خویش به تنور "زدن قالیباف." در حالیکه چنین حرفی در بعد از اتفاق سفارت از قالیبافی که چنان ماهر است در بالانس کردن خودش که 37 سال است در خدمت به مردمش بوده بعید است. قالیباف بدلیل عدم جاه طلبی شخصی - نقطه ضعف او بعنوان یک سیاستمدار - خیلی خودش را تیتر رسانه ها نمی کند و اگر هم اسمی از او باشد رسانه های اصلاح طلبند که بخاطر زدن او و تیراژ درست کردن برای خودشان انگشت تا فیها خالدون این سردار خدمتگزار می کنند و البته هماره هم دست خالی برمی گردند. چون خودشان می دانند که کدر کردن شفافیتی مثل قالیباف با حضرتی و حسرتی امکان پذیر نیست. مثل قیراندود کردن خدمت با خیانت. شدنی نیست. و اضافه کنم که حتی اگر قالیباف چنین حرفی را زده باشد حرف بی ربط و شاذی نزده و درست گفته از نقش کردمیهن در اعتراضات سال 88. اما صحبت اینجاست که همین کلمه ایها فراموش می کنند که این قالیباف همان قالیبافی است که تظاهرات 25 خرداد سبز را سه میلیونی خواند و شد مبداء تاریخ اصلاح طلبان؛ و اینقدر سطل زباله گذاشت دم دست تظاهرات چی ها برای آتش زدن و تخلیۀ باخسارت کمتر هیجان. در مورد ارزشی بودن کردمیهن هم که عین واقعیت را گفته. یعنی این گفته یک توصیف است از گذشته و حال کردمیهن و نه داوری در مورد رفتار اخیر یا هواداری از رفتار او. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

و اما انتظار سؤالی را که داشتم و شماها نپرسیدید. خودم طرح می کنم و پاسخ می دهم. و آن پرسش این است:

"آیا اگر برمبنای تبلیغ و خواست من قالیباف بجای روحانی رییس جمهور شده بود و بجای او به این مسافرت رفته بود می توانست بخوبی روحانی عمل کند یانه"؟

پاسخ من این است که نه بضرس قاطع که با احتمال قریب به یقین می گویم نه! زیرا همانطور که گفتم قالیباف در کسوت سیاستمدار جاه طلبی شخصی که فاکتور مهم و بایسته ای در سیاستمداران است را ندارد. و او قطعاً با فراغ بال شخصیتی روحانی در این سفر عمل نمی کرد. و ناگزیر این را هم اضافه می کنم که حتی اگر قالیباف بی احتیاطی کرده و از کردمیهن دفاع هم کرده بود یا کرده باشد دقیقاً عین صواب و عمل مهمی انجام داده بود یا می داد. چون در کامنت مطلب قبلی باجمال گفتم که ایدئولوژی عقب نشینی بکن نیست و از جنس شکستنی است. دفاع از کرد میهن همواره با این قرائت قابل خواندن است که او بر مبنای ارزش های رهبر عمل کرده است و انصاف نیست که او را بعنوان یک نیروی میدانی بصلابه بکشیم. بلکه اگر ایدئولوژی و استراتژی رهبر پاسخگو نیست و مهاجم و خرابکار است باید با او برخورد شود و نه با عمله های زیردستش. و معنای نهایی این موضع گیری یعنی روحانی باید دلخوش به محکوم کردن کردمیهن و احتمالاً محکومیت سبک و صوری او نباشد. چون اینطوری ایدئولوژی سالم می ماند و درجای دیگر توسط یکی دیگر فاجعۀ دیگری رقم می زند. پس روحانی مجبور است که ایدئولوژی را در جایی تعقیب کند که نقطۀ ثقلش است و فقط فشار در آنجاست که باعث شستن ایدئولوژی می شود. البته با احتمال زیاد قالیباف در پس ذهنش شکستن ایدئولوژی نیست و نبوده اگر چنین اظهار نظری کرده باشد. بلکه دارم از نتیجه و پی آمد منطقی چنین اظهاراتی - مثل دفاع خودم از حزب اللهی ها - سخن می گویم. یا...هو

ناشناس گفت...

یک مقاله در دویچه وله به موضوع پوشش مجسمه‌های لخت دای ایتالیا هنگام بازدید روحانی اعتراض کرده.

http://www.dw.com/fa-ir/%D۸%AA%D۸%B۵%D۹%۸۸%D۸%B۱%DB%۸C-%D۸%A۷%D۸%B۴%D۸%AA%D۸%A۸%D۸%A۷%D۹%۸۷-%D۸%A۷%D۸%B۲-%D۹%۸۵%D۹%۸۷%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۹%۸۶%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۸%B۲%DB%۸C-%D۸%AA%D۹%۸۱%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%B۱/a-۱۹۰۱۲۳۴۵

به ذهنم رسید خوب چرا اینها یک نظر سنجی از خود ایرانی‌ها نمیکنند؟ خوب چه اشکال داره یک سایتِ ملی‌ و خاص درست بشه و همه ایرانی‌ها برن اونجا در مورد مسائل مختلف نظر بدن. اگه این سایت مثل بالاترین و خیلی‌ بیشتر از اون معتبر بشه آیا نظر سنجی هاش نمیتونه منعکس کننده خیلی‌ چیزها باشه حتا مسائل سیاسی و قانونی باشه؟ خوب یک سایت نظر سنجی که معتبر هم بشه در طول زمان، خودش میشه یک اتفاق و کنش اجتماعی. من و تو در اولین نظر سنجی برای برنامه استج ۱۲۰۰۰۰۰ نظر ثبت کرده خوب این خودش می‌شه یک اتفاق و کنش اجتماعی. بد همین سایت بعد از چند سال بیاد نظر سنجی بذاره راجع به ولایت فقیه، تا کی‌ باید منتظر بشینیم ما خودمون باید کنش اجتماعی داشته باشیم. میگن انقلاب منجر به دموکراسی نمی‌شه یا امکان انقلاب رنگی‌ یا مخملی نیست. خوب تو همین انتخابات اسفند برای خبرگان اگر ۳۰ میلیون نفر ری سفید بدن یا مثلا یک ضربدر رو برگ رای بنویسن آیا این خودش یک کنش نیست؟ آیا کمتر از انقلاب هست؟ نسل جوان هم که به ننت دسترسی داره کم هزینه هم هست. آیا این‌ها فقط خیالات هست؟

عسکر گفت...

. . . . . . . .
جناب تیمسار
متاسفانه شما به اصل موضوع توجه نـنـمودیـد

حقیقت این است که آقای قالیباف متاسفانه نه اعتدال گراست و نه اصلاح طلب.

قالیباف یک فرد نظامی است و آیت الله خمینی ورود نظامیان به عرصه سیاست را
ممنوع اعلام کردند.

آیت الله خمینی فرمودند:
"ورود در امور سیاسی همان و حیثیت ارتش از بین رفتن همان. امور سیاسی در ارتش
از هروئین بدتر است . چطور هروئین انسـان را چه می کند و از بین می برد، امور
سیاسی هم باطن ارتش را از بین می برد؛ دید ارتش را از بین می برد."

منبع:
http://www.imam-khomeini.ir/fa/c75_22171/

جناب تیمـسـار ، بنده به عنوان شخصیتی اعتدالـگرا همچون آیت الله خمینی با ورود
آقای قالـیباف به عرصه ی مملکتـداری به شدت مخالفم . باید مراقب بود . ضمنا
علت حـمایت من از آیت الله هاشمی و حجت الاسلام روحانی و حجت الاسلام ناطق نوری این
است که این سه بزرگوار نظامی نیستند ، هر سه فقیه هستند و هر سه اعتدالـگرا.

شاگرد تنبل ته کلاس گفت...


روحانی با این سفر، دیدار پوتین و داستان هدیه اش و خواسته هایش را، بنفع ملت، کلا برباد داد
راستی دلقک عزیز بند چهارم یک نصیحت بلیغ برای نسل جدید جوانان مدرن اتی ایران کم داشت
ارادت

ناشناس گفت...

شما هر از چندی تخم یکی از سران بیشرافت و حرام لقمه رژیم رو میگیری و پس از مدت کوتاهی که گند کارشان و ماهیت عملشان معلوم شد میگی که بعله البته من در فلان روز گفته بودم که به فلانی امیدی نیست و همیشه یک متمم برای خودت داری که بگی : من میدونستم.مثل کارتون گالیور.
اکه واقعا نون شاه رو خوردی باید میفهمیدی از جماعتی که حتی یکبار از عشق به وطن درین سالهای جهنمی،حرفی از کسی زده نشده،نه آبی گرم میشود و نه حتی آفتابه ای.
خنده ام میگیره از کسانی که همچون اطرافیان هیتلر به به و چه چه میگن به اراجیفت.
آخوند آخونده و بهترینشم نوع مرده اش است.
قالیباف دزد پدر مردم و شهر تهران رو در آورده و حالا شده مدرن از دید شما.
خدا شفا بده اون احمقایی که فکر میکنن شما خیلی میفهمی.اگه تیمسار بودی یا باید مرده بوده اوائل و یا الان در سنین آلزایمر.
همون دلقک برازندته و تنها چیزی که میتونم باور کنم از نوشته های سراسر تناقض و نرخ نون روز خوری.
خداوند ایران شفایت دهد

ناشناس گفت...

http://news.gooya.com/didaniha/archives/2016/01/207858.php
تبلیغ تازه سپاه, باور کردنش سخت است دوستانی که در تهران هستند اگر ممکن است تایید یا ردش کنند.

ناشناس گفت...

خوشحالم که یواش یواش مردم ایران حتی فیلسوفهایی مانند شما قبول کردند که راهی جز تامل با این نظام ندارند ,و بین بد و بدتر انتخاب کردن براشون بهتره .همانطور که شما میفرماید پاسدارها یی مانند آقای قالیباف از سر این مردم زیادم هست.این همون فرهنگ سازش ایرانیهاست که علی رقم همه توهم فرهنگ ۲۵۰۰ ساله و حرفهای پوشالی همیشه در تاریخ با حاکمان زورگو و دیکتاتور سازش کردند چون از جنس خودشون بودند.

الف گفت...

تیمسار عزیز

چند نکته به ذهنم می رسد بی ربط به هم:

1.یکی اینکه حتما تشخیص شما مثل همیشه درست است. این عسکر عمرا همین آدمی باشد که نشان می دهد، همه مان را اسکل کرده است!
2. پلیس جلوی تجمع بسیجی ها را گرفته. در این سالها مورد مشابهی یادم نمی آید که پلیس جربزه ای از خودش نشان داده باشد. حالا ظاهرا در اثر گندی که در جریان سفارت زده شد، روحانی دست بالا را در نیروهای انتظامی گرفته و حقوقش را تا حدودی به دست آورده.
3. فیلمی را تلویزیون ایران نشان می دهد درباره عباس بابایی. با درست و غلطش کاری ندارم. اما ناخودآگاه یاد شما می افتم و برخی از بستگانم در سایر نیروهای ارتش. یاد شاه هم می افتم و نسل گردن کلفتی که پرورش داده بود. یاد نسل خودم هم می افتم و خجالت می کشم! البته ماها در واقع نباید خجالت بکشیم، ولی خب حرف حق تلخ است دیگر! نسل من بی بنیاد و پیزوری است. و شاید همین نسل پیزوری است که بهترین رابطه را با لیبرالیسم برقرار می کند. هر موقع نسلی نیرومند بالا آمده گند زده به کشورها. نمونه غیر ایرانیش، نسل درخشان (در اشل تاریخ بشریت) آلمان در فاصله سالهای 1910 تا 1930 (پر از فیلسوف و جامعه شناس و فیزیکدان و ریاضی دان و ...) که از آن هیتلر درآمد! مسخره است این نتایج معکوس.

ناشناس گفت...

یکی از مدلهای مورد توافق ایرباس A380 می باشد که در پرواز بدون توقف از تهران تا لس آنجلس صرفه اقتصادی دارد ( از لحاظ بعد مسافت و تعداد مسافر مورد انتظار). امیدوارم حدسم درست باشد و این امر تحقق یابد که نشانه خوبی است.

ناشناس گفت...

یکی از مدلهای مورد توافق ایرباس A380 می باشد که در پرواز بدون توقف از تهران تا لس آنجلس صرفه اقتصادی دارد ( از لحاظ بعد مسافت و تعداد مسافر مورد انتظار). امیدوارم حدسم درست باشد و این امر تحقق یابد که نشانه خوبی است.

ناشناس گفت...

سرلشکر سلیمی درگذشت. با توجه به سابقه شما و فارغ از هر گرایشی که داشت ایشان را همچون شما سرباز وطن می دانم و درگذشت ایشان را تسلیت.

Dalghak.Irani گفت...

شما دوست و خوش خبرید اما وای چه خبر بد و محتومی. سرلشکر سلیمی افسر خیلی خوبی بود و به خود من هم خیلی لطف داشت و از لطفش بهر برده ام. روانش شاد و خدایش بیامرزد.
سرلشکر بابایی هم یک دوره قبل از اینکه من فرمانده دانشکدۀ خلبانی نیروی هوایی بشوم دانجو بود و زیر دست من نشد اما افسر خیلی خوبی بود و خوب می شناختیم همدیگر را که متأسفانه از روح پاک و زلال و مؤمنش استفاده های زیادی شد از سوی متحجران. اما چند وقت پیش بود که جایی دیدم دخترش فیلم ساز شده و لیبرالی خوب. دنیا چه بازیهای غریبی دارد. روان او هم شاد. الف داشتم مطلب بعدی را می نوشتم که تو هم داشتی همان را کامنت می نوشتی. خدا کند این خبرهای خوب اینروزها خواب و خیال نباشد و ما دورۀ جدیدی را شروع کنیم. بشدت فرسوده و نازمند اکسیژن هستیم. یا...هو

ناشناس گفت...

سلام تیمسار توی تلگرام یک کانال باز کن فیلترینگ وضعش خرابه