۱۳۹۴ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

منصف باشیم و به مؤمنان حزب اللهی حق بدهیم. آنان از سوی خامنه ای دُور خورده اند و خیانت دیده اند!



1- همیشه همینطوری بوده برای ما که بجای نگاه به پشت صحنه هر چه را دیگران می گویند بلغور می کنیم. ما ایرانیان - برای معدود بارهایی است که از ضمیر"ما" بجای "من" استفاده می کنم. چون می دانم هیچ ایرانی میهن پرستی خارج از این کانتکست نیست. و الا من حقیرتر از آنم که سخنگوی مردم باشم - توافق هسته ای بدست آمده در وین را فقط و فقط و فقط از این جنبه مورد تأیید و تصویب و استقبال قرار داده و می دهیم؛ که این توافق اولاً شبح جنگ ویرانگر را موقتاً از سر ایران دور می کند، ثانیاً باعث گشایش حداقلی در کسب و کار و زندگی به فنا رفته مان می شود، و ثالثاً امیدواریم که در میان مدت باعث تثبیت دولت مدرن در سرزمین مان شود و تازه بعد از چهل سال بشویم یک ایرانی که حکومت متعارف دارد و با ثبات و رفتار قابل پیش بینی می خواهد بسمت توسعه و پیشرفت برود. اما - این اما مهم است - طبق عادت بشری - در میان ایرانی ها مضاعف هم است - اینقدر این خوشحالی سه گانه مان از توافق وین را تکرار و تکرار می کنیم یا سیاستمداران برای ما تکرار می کنند که اینک واقعاً باور کرده ایم که حرف های روحانی عین صواب است و ما دنیا را آچمز و گلباران کرده ایم. در حالیکه توافق وین فقط و فقط و فقط از نظر شکلی اهمیت دارد و خوب است و این خوبی شکلی کمترین ارتباطی به محتوای توافق که نوعی ترکمانچای مدرن است ندارد.

2- این را از این جهت مجبور شدم بگویم که می بینم بخش مؤمن و دیندار (فریب خوردگان روحانیت خشکه مقدس) جامعه ام که محتوای توافق را مورد نقد و مخالفت نقادانه و کارشناسی - در خیلی از موارد بدرست -  قرار می دهند بدجوری در تنگنا قرار داده شده اند. تا جائیکه مطبوعات شان توقیف یا مورد تهدید قرار می گیرند و خودشان مثل سربازان خیانت دیده از سوی فرماندهان شان نمی دانند به چه کسی متوسل شوند برای این وطن فروشی بی بنیاد خامنه ای. بداخلاقی های دولتی های روحانی در این روزها کم هم نیست و همه اخلاق حرفه ای را قورت داده اند و در حال توجیه گذشتۀ استراتژی غلط خامنه ای هستند با زدن احمدی نژاد هرچند نابغۀ ابله اما زیر امر مطلق فقاهت خامنه ای. چند نمونه برای مثال:

الف- معاون اول روحانی جهانگیری و وزیر نفتش زنگنه درست بلافاصله پس از امضای توافق آمده اند به صحنه و با ادبیات درشت از پاکی و بدون فساد بودن دولت شان شعار می دهند. تا جائیکه جهانگیری می گوید: "تندروان و احمدی نژادی ها باید آرزویشان را به گور ببرند که شاهد بابک زنجانی شماره دو و سه خواهند بود". در حالیکه تا نهایی شدن توافق و امضای آن نمی توانستند با چنین لحن و اطمینانی از جلوگیری از فساد صحبت کنند و هیچوقت هم جرأت نمی کردند. زیرا فساد و بابک زنجانی و ایکس و ایگرگ در پروسۀ دور زدن تحریم ها که لاجرم بود به این سوء استفاده ها - تازه اگر برخورد سیاسی نبوده باشد -  دست یازیده اند. و هر دولت دیگری نیز که در تحریم قرار داشته باشد ناچار از همین سازوکارها برای دور زدن تحریم ها می شد و دزدی هم روی شاخش بود. کما اینکه همین الان هم 5/5 میلیارد دلار - موضوع بابک زنجانی 2 - در امارات گیر کرده و قابل دریافت در داخل کشور نبوده است. بعبارت دیگر حالا که علت اصلی فسادهای ایجاد شده - تحریم های مالی و بانکی - از میان برداشته شده آقایان شیر شده اند که بگویند ما فساد نخواهیم کرد. و تا قبل از این جرأت بگور فرستادن آرزوی فساد را نداشتند.

ب- روحانی در سخنرانی اش برای مردم چنان از شق القمر دولتش در مورد محتوای توافق وین اولاً و کردیت دادن بخودش و مذاکره کنندگانش حرف می زند که گویی با دستۀ کر و کور و لال ها طرف است. من البته حرفی ندارم اگر در حد معقول و تا جائیکه توافق بخطر نیفتد از این توافق دفاع شود. اما این پیاز داغ زیادی و بنفع خود کمی تهوع هم می آورد؛ و آدم حس می کند جامعه را ابله فرض کرده گوینده. زیرا روحانی هم خودش می داند و هم هر کارشناس متوسطی می داند که پروژۀ توافق وین از این مراحل گذشته و به این نتیجه رسیده است:

1)- رژیم در داخل قفل کرده در سال 91 و ادارۀ کشور ممکن نبوده است. لذا خامنه ای مجوز - بخوان دستور - مذاکرات محرمانه با امریکا را به شورای امنیت ملی جلیلی داده است.

2)- اطلاعات محرمانۀ تصمیم به سازش خامنه ای از طریق جاسوس دو جانبۀ هاشمی رفسنجانی (علی اکبر ولایتی) به او و از طریق او به روحانی منتقل شده تا بتوانند هر دو در تبلیغات انتخاباتی خود از این رانت بزرگ و منحصر بفرد اطلاعاتی استفاده کنند و رقبای بدون رانت را منکوب و از صحنه خارج کنند.

3)- دستور خامنه ای به حسن روحانی پس از انتخاب شامل دو محور اصلی بوده است: الف- توافق صد در صد انجام شود چون نظام - احتمالاً ایران هم . البته امیدوارم ولی مطمئن نیستم که خامنه ای هم به ایران بدون نظام اهمیتی بدهد - در خطر است." ب- توافق بنحوی انجام شود که رهبر معظم و ام الفتنۀ سیاست در ایران  ناچار از صدور اعتراف نامۀ نوشیدن جام زهر نشود مثل رهبر فقید انقلاب آیت الله خمینی.

4)- همۀ دو سال مذاکره هم دقیقاً برای این طول کشیده که هیئت ایرانی بتواند جام زهر را طوری بزک بکند در لابلای کلمات و واژه ها و جمله ها و صفحه ها و ماده ها و بند ها و ضمیمه ها و حقوق و ادبیات و هر ترفند ممکن دیگری که برداشت غیر کارشناسی و ظاهری توافق نتواند آن را یک شکست و عقب نشینی و وطن فروشی جلوه دهد. و حالا این اتفاق افتاده و ما توافقی داریم که ظاهرش کاملاً پاستوریزه بزک شده ولی عمقش همان تسلیمی بوده که جز آن به توافق منجر نمی شد.

5)- اینکه روحانی مدعی شود که کاری کرده کارستان و شش قدرت جهانی را منکوب کرده و برای ایران آبرو خریده و تنها کشوری است که سازمان ملل را تسلیم منطق خودش کرده و از این قبیل "من آنم که رستم بود پهلوان" ها؛ زیادی توی ذوق می زند و نه لزومی دارد و نه واقعیتی. زیرا هیچ کشوری رهبر احمقی مثل خامنه ای ندارد که اول کشور را به لبۀ پرتگاه ببرد و بعد که با موتور خاموش و با هول و یا علی مدد همۀ ملت آن را از افتادن قطعی به دره کمی عقب کشید هلهلۀ ما پیروز شدیم سر بدهد . چون بقیۀ کشورهای متعارف جهان خودشان را دچار چنین مخمصه ای نکرده اند و نمی کنند که حالا بتوان ایران را با آن ها مقایسه کرد. تازه بعد از این همه بند بازی نصف حقوقی را بدست آورده ایم که داشتیم و همۀ کشورهای جهان همه اش را همیشه داشته اند. نگاه کنید به ممنوعیت پایدار صدور های تکنولوژی به ایران و اثرات مخرب تا ابد مدتی که در توسعۀ کشور برجای خواهد نهاد. این در حالیست که هیچ کشوری در دنیا بغیر از کرۀ شمالی تحت هیچ نوع تحریمی چه های باشد یا لو قرار ندارد.

3- در خاتمه باز تأکید می کنم که من ناچار این موضوع را نوشتم تا اولاً "هویی" باشد در جواب "های" های روحانی و دولتش تا ترمز نبرند و حواسشان به کارشان - تازه شروع شده و باید پاسخ ملت و وعده ها را بدهند - باشد. ثانیاً اظهار همدردی باشد با اعتراض درست مؤمنان و منتقدان و مخالفان توافق که توسط خامنه ای دور زده شده و خیانت دیده اند. و ثالثاً گفته باشم که این توافق از نظر محتوایی جز یک ترکمانچای قرن بیست و یکمی چیزی نیست. و الا هنوز هم از روحانی و تیم مذاکره کننده و جواد ظریف سپاسگزارم که مذاکرات را در بسته بندیی پیش بردند که غرور ایرانیان غیر کارشناس و معمولی هم زیاد جریحه دار نشود، و حماقت خامنه ای را طوری آراستند که حداقل در ظاهر یک گل مشکوک هم ایران زده باشد با حفظ بی ثمر حق غنی سازی اورانیوم؛ در مقابل گل های فراوان حضور و بازرسی های ریز بیگانگان در ایران بمدت 25 سال. و البته از این به بعد هم از روحانی و ظریف و هر که حمایت خواهم کرد اگر سیاست هایشان برای عرفی کردن و متعارف کردن حکومت ایران باشد و نه منویات ایدئولوژیک خامنه ای. چون خامنه ای یک رهبر متوهم و جاه طلب بی مسئولیت و مخرب است. یا...هو

۸۳ نظر:

ناشناس گفت...

اقای دلقک وقتی ما جار میزدیم که این قرارداد،ترکما نچای است. نه همین تو بودی که بما نهیب می زدی که معنی ترکما نچای را نمی دانیم.از طرف دیگر لابد می خواهی بگویی امیر کبیر باهوش تر از خامنه ای بوده؟!در ضمن یادت باشد که ناصرت هم ترکمنچای زیاد داشت. راستی دلقک بلدی بوق بزنی؟ یمن هم دارد واگذار می شود. حوثی های بدبخت از همه جا بی خبر با طناب اخوند به چاه رفتند.و اکنون گویا سید علی مانده و حوضش. البته او همیشه زبانش دراز بوده. چون شق القمر هایش زیاد هست.از سیاست خیلی سر در می اورد. همچون تو که در تحلیل سیاسی.

ناشناس گفت...

این یکی از بهترین نقد / تحلیل هایی است که منتشر کرده اید
واجب میدانم از شما بابت وقت و تلاشتان تشکر کنم

Dalghak.Irani گفت...

در پاسخ به ناشناس اول:
قطعاً من هم تحلیلگر خوبی هستم و هم جمهوری اسلامی را از شماها بهتر می شناسم و هم میهن پرست درجه یکی هستم. و احتیاطم تا قبل از امضای توافق دقیق و میهن پرستانه بود و اینک که توافق نهایی شده محظوری ندارم برای نوشتن از خیانت های خامنه ای بهمۀ ما از حزب اللهی های عزیز گرفته تا سکولارهای محترم. شما فقط باید از من تشکر کنید و حرف زیادی فقط خودتان را بدون درک جار می زند! و من نمی خواهم شما اینقدر هالو جلوه کنید. برای سیرکم افت دارد. البته ادعای تو هم کاملاً غلط است و من همیشه از اصل توافق - شکلی - حمایت کرده ام و در بارۀ محتوای توافق سکوت ملایم موضع من بوده است. یا...هو

فرزاد گفت...

...نرمشِ قهرمانانه ای شده ام که مپرس!

ناشناس گفت...

دلقک بیشتر حرفهایت درسته چون اتفاق افتاده و اخبارش ثبت شده. ولی اون قسمتی که خبر از محرمانه ها دادی برای مثال گفتی که ولایتی به روحانی گفته خامنه ای میخواهد تسلیم شود فکر نکنم درست باشه چون جنابعالی به اخبار محرمانه دسترسی نداری و علم غیب نداری و در ضمن خود ولایتی هم ناسلامتی جزو نامزدها بود.

و یک قسمت از حرفت هم که گفتی به مومنان ظلم شد و روزنامه هاشون توقیف شد به نظرم نه تنها اشتباهه بلکه وارونه سازی واقعیت هم هست. شما اداره کنندگان نشریاتی مثل 9 دی و کیهان رو مومن میدونی؟! پس با این حساب باید روزنامه ها و مجلاتی که داعش چاپ میکنه رو هم کار مومنان بدونیم!. از نظر من اداره کنندگان این نشریات نه تنها مومن نیستند بلکه چیزی شبیه کمونیست ها هم هستند. دموکراسی برای افراد تندرو ممنوعه و تندروها رو باید به شدت تحت فشار گذاشت چون اگر آزاد باشه از همین دموکراسی استفاده میکنه تا بالا بیاد بعد از به قدرت رسیدن اولین کاری که میکنه قربانی کردن دموکراسیه.

مسلم گفت...

اگە تلویزیونو ببینی، روحانی ایستادە، کاملا مثل یک انسان بی روح، مثل یک مترسک، با اون لبخندی کە بیشتر توھین بە شعور ازش برداشت میشە، با قیافە ای حق بە جانب و پیروز، اما توخالی و پوچ. سیل وزیر و معاون و مسئول اروپایی و اینوری و اونوری بە تھران سرازیر شدە و صدا و سیما دم از فتح قلە ھای پیشرفت برای ایران میزنە. غافل از اینکە ھمین فرستادە ھا میان کە قراردادھایی با این جنابان ببندن کە قال اون دلارھای بلوکە شدە رو بکنن و نذارن حتی یە دلارش صرف یە گلولە بە حزب الله و انصارلله شە. ھمون خارجیا بھتر از ما حساب پول ایران تو خارج رو دارن.بھتر از روحانی از داشتە و نداشتە ھا خبر دارن. اگە بذارن یە پنی برە تو جیب سپاە و تروریست ھاش. حالا اینا ھی پز بدن بگن ایران مرکز ثقل دیپلماسی جھانە.

جعفر گفت...

حزب اللهی های "عزیز" واژه سنگینی هست، سربازان هیتلر هم می گفتند ما گول خوردیم و من اشتباهیم و به این راحتی نیست، گول خوردی؟ حالا باید وایسی تا گول تو رو بخوره!

دیروز یک عده آمده بودند در مورد توافق و انقلاب با برکت اسلامی صحبت کنند، طرف خودش هم جلوی چشمان ناباور ما خنده اش می گرفت وقتی می خواست از دستاورد های عظیم جمهوری اسلامی دفاع کنه و اخرش رو با اینکه " حداقل این نظام از نظام قبلی بهتره، انشالله!" ماستمالی کرد و نیششو بست.

Dalghak.Irani گفت...

من هدفمند می نویسم و نه دوست دارم و نه لازم است که هر خواننده ای با هر سطح فکری را توجیه کنم. زیرا که به هدفم آسیب می زند. ضمن اینکه من شخصاً نه تنها حزب اللهی ها و مؤمنین را جزو بهترین هموطنانم می دانم حتی اگر لازم باشد چماق حزب اللهی ها را هم می بوسم. ایران مال همۀ ایرانیان است بغیر از آمرین سرکوب - بسیار معدود هستند - و روحانیون سیاسی قدرت طلب و متحجر که همۀ اینان هم فقط در حد نقشی که بازی کرده اند باید پاسخگو باشند در یک محکمۀ عادلانه و حقوق مدرن. در مورد ولایتی هم من تحلیل کرده ام و درست است چون خط قرمز او نیامدن هاشمی بوده همیشه و ائتلافش با قالیباف هم دستور برای خراب کردن سردار بوده است چون ولایتی بهتر از هر کسی می دانست که رأی ندارد. البته مزدش را هم در ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک گرفته است. یا...هو

ناشناس گفت...

فرزاد خدا بگم چکارت کنه. مردم از خنده.مسلم ایران مرکز ثقل دیپلماسی علی اباد کتول هم نیست. اخوند اگر مغز داشتی، ملت ایران اینهمه افسردگی نگرفتی.انواع بلاهت از چهر ه هایشان می بارد.همچون بلا هتی که از چهره دلقک می بارد.او چگونه می خواهد عرف را از دامن اخوند بیرون بکشد.خود داند و حضرت قا لیباف.اگر در مرداب گل رویید. این اخوندای احمق هم گهی خواهند خورد.

ناشناس گفت...

مقاله خوبی بود. همانطور که اشاره کردید دو سال بی جهت فقط برای فریبکاری بیشتر مذاکرات را طول دادند بدون اینکه متوجه ضرر این مدت طولانی مذاکرات بشوند.میلیاردها دلار ناشی از عوارض تحریم فقط به این خاطز که خامنه ای هر روز بیاید پشت تریبون و یکی به نعل بکوبد و یکی به میخ. و قطعا روحانی نیز بخاطر عدم ابراز قاطعیت در برابر او مقصر بوده است. روحانی کاری کرده است که کار به جای باریک بکشد و آنوقت اخطار نهایی کشورهای غربی را به او ابلاغ کند و ایشان نرمش کند.اگر از همان اول بجای دست بوسی قاطعانه در برابر او می ایستاد و شرایط خود را به او تحمیل می کرد حتی می توانست گشایش سیاسی را نیز از او طلب کند.

ملانصرالدین بچه اش از مدرسه گریان آمد و گفت معلم به من صفر داده است. ملا عصبانی شد و با بچه به مدرسه رفت و به معلم گفت چرا بهش صفر دادی؟
معلم گفت بچه ات را برده ام پای تخته و گفتم بنویس خیار نوشت کنار! گفتم بخوان ,خواند چنار!
ملا گفت خوب این سه تا غلط داشته نمره اش می شود هفده!

حالا نمره روحانی بخاطر تسلیم در آخرین دقایق و رسیدگی نکردن به وعده هایش می شود هفده!

نشاشیده شب درازه!

Dalghak.Irani گفت...

ممنوعیت کامنت های ابلهانه ای چون "دلقک من گفته بودم ... " با استنتاج "پس من تحلیلگری بهتر و زیرک تری از تو هستم" در حالیکه نیستی! بجای کامنت گذاشتن های منطقی و کمک به گسترش بحث و افزودن زوایای تاریک در متن نیامده بدلیل جلوگیری از تطویل کلام؛ خوانندگان کامنت دهنده را دچار انفعال نکند. پس یک سؤال روز را به اقتراح می گذارم تا نظرتان را بگویید و در آخر هم نظر مرا بخوانید ببینم چقدر تحلیل های دوستانم منطقی و با شناخت از جمهوری اسلامی و مهره هایش است:
اخیراً بحثی در گرفته و زاکانی نمایندۀ تندرو مجلس گفته است که علی اکبر صالحی رییس انرژی اتمی در حین مذاکرات بمن (زاکانی) گفته که این توافق خیلی خطرناک است و بروید دعا کنید که مذاکرات بهم بخورد و الا فاجعه خواهد شد" (نقل به مضمون نزدیک به اصل گفتۀ زاکانی) اما دکتر صالحی هم انرا تکذیب کرده و گفته که زاکانی حتماً تو خواب دیده که از من چنین حرفی شنیده و ادعای زاکانی را تکذیب کرده است. حالا سؤال من از شما این است که:

شما فکر می کنید اصل ماجرا چه بوده است و چرا زاکانی چنین ادعایی کرده و چرا صالحی آن را تکذیب کرده است. لطفاً تحلیل تان را بنویسد؟

ناشناس گفت...

زاکانی دارای افق دید محدود است و از اوضاع کشور داری چیزی سر در نمی آورد و نمی فهمد که خطر در بیخ گوشش است و خامنه ای با همه بی سوادی اش باز در دقیقه نود دوزاری اشت افتاد ولی او دروغ نمی گوید! صالحی چنین حرفی را به ظن و گمان گفته است چون همین مقدار حداقلی عقب نشینی ها نیز برای آنها فاجعه خواهد بود.در طرف آمریکایی صحبت از این است که ما میتوانستیم امتیازات چند برابر بگیریم چرا نگرفتیم. از این بابت صالحی برد کرده است ولی در مجموع حتی با این قراراد ضعیف نیز باخت کلانی کرده اند.

ناشناس گفت...

در پاسخ به پرسش شما، بنظر من هر دو راست ميگويند.
صالحي راست ميگويد چون هيچوقت بطور خصوصي و رو در رو به زاكاني چنين حرفي را نزده.
زاكاني راست ميگويد چون بطور غير مستقيم از طرف ديگر نمايندگان اين اظهار نظر صالحي را شنيده.
حالا چرا صالحي نظرش عوض شده؟
احتمال اول اينكه چون آنموقع نميدانست كه نظر خامنه ايي به توافق نزديكتر است و از سوي ديگر جلب نظر دلواپسان برايش اهميت داشته. اما حالا خودش به چشم خودش ديده كه تمام خط قرمزها كشك بوده، پس حالا از توافق دفاع هم ميكند.
احتمال دوم اينكه صالحي وقتي كه تازه به تيم مذاكره كننده پيوسته بود نظراتش افراطي تر بود و با واقعيات مذاكرات نميخواند (عكس صالحي را بياد بياوريد كه داشت بر سر ظريف فرياد ميكشيد) اما كم كم كه خودش عضو ثابت تيم شد، نظراتش تعديل شد و حالا مسئوليت مذاكرات را هم به عهده ميگيرد.
احتمال سوم هم ميتواند تركيبي از دو احتمال بالا باشد.
عليرضا

ناشناس گفت...

درود جناب تیمسار جان عزیز
من با نظر شما در مورد خامنه ای مخالفم و او را یک رهبر گنگ و کج فهم سیاسی نمیدانم.
معامله اصلی میان ایران و غرب یک معامله امنیتی , اقتصادی با پوشش اتمی است . مسئله قبل از هسته ای مساله اقتصادو امنیت جهانی است . حکومت با بازی هسته ای با غرب میخواهد به شکلی ابرو مند, ساعتش را با گرینویچ تنظیم کند, به شکلی که صدای شرکای شرقی در نیاید .امریکا و اروپا از این تصمیم ایران بسیار خوشحال اند .مخصوصن احتیاج عظیم اروپا به میعانات گازی ایران . چشم انداز معاملات کلان گازی کشورهای اروپا را هیجان زده کرده .به همین دلیل گروها ,دستجات و افرادی که در نقشه اقتصادی ,امنیتی فردای ایران سهمی ندارند.برای برهم خوردن یا بی خاصیت تلقی کردن "برجام" تلاش میکنند.
با در نظر گرفتن اینکه مانور هسته ای ایران بعد از تهدید اسرائیل, سیگنال بزرگی به غرب بود برای سهم خواهی حکومت ایران در اقتصاد و امنیت منطقه. حکومت توانست در یک برهه زمانی که اقتصاد جهانی در تلاتم بسر میبرد. با جنجال اتمی, خود را در منطقه و جهان سر زبانها بیاندازد, تا در یک فرصت مناسب جایگاهش را تقویت کند. و در همین راستا دستان خود را از یمان تا سوریه دراز کرد.
بزرگ ترین دستاوردی که این مذاکرات برای حکومت ایران دارد این است که از این منبعد, برای تشکیل حکومتهای منطقه,حد اقل مورد مشورت قرار خواهد گرفت.و بدون توافق ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای ,تحرکات سیاسی ,اقتصادی و امنیتی صورت نخواهد گرفت.

کبک نخبه گفت...

من از این تکنولوژیها سر درنمیارم زیاد هم خوشم نمیاد به جز همین انرژی مبارک هسته ای. اصلاح طلبهای افسادطلب رو زمین گیر کرد و درآمد سرانه رو هم پایین آورد. همونجور اگه سطح رفاه میرفت بالا معلوم نبود چی سر نظام و دین و ایمون مردم بیاد. الان که طبقه متوسط در هم شکسته و ادامه تحریمها برای اصل نظام خطر داشت دیگه باید متوقف میشدن که با تدابیر آقا این اتفاق افتاد. هیچ شکستی در کار نیست. 4 تا سانتریفیوژ چه اهمیتی دارن؟! ما هنوز با دوش حمام مشکلاتمون رو کامل رفع نکردیم بعد سانتریفیوژ کیلو چنده؟! آب سنگین صدی چند من؟! الانم پولای حاصل از رفع تحریم رو هر چقدر زورمون برسه خرج اسلام و دین و ایمان مردم میکنیم. بیخود با این خزعبلات سعی در شکاف اندازی بین آقا و امت حزب الله نکنین. 26 ساله دارین از آقا توی گوشی میخورین. توی دنیایی که الان داره تخت گاز میره سمت الحاد و لیبرالیسم هیچکس مثل آقا نمیتونست یک نظام دینی رو 26 سال به این خوبی حفظ کنه. خودم امام هم نمیتونست.

شهروند گفت...

اين جمله متعلق به صالحي بوده و زاكاني به درستي آنرا نقل كرده ، ولي صالحي وقتي با ايراد گرفتن و غرولندهاي زاكاني و حاضرين مواجه شده ، اين حرف رو در جواب گفته ، احتمالا بهش گفتن اين چه تركمنچايي هست كه امضاء كرديد ، اونم گفته طرف امريكايي مذاكره كننده ، اين قرداد رو جلوي ما گذاشت و گفت : يا امضاء كنيد يا برگرديم به پايتختها ، و هر اتفاقي هم كه بعدا افتاد تقصير خود شماست ، ما هم كه از ترس جنگ و خواسته مردم ، مجبور به امضاء شديم ، امروز هم شما مجلسيان كه نمي توانيد اين قرارداد رو رد كنيد ، چون اولين گام قرارداد كه بر پايه راستي آزمايي نوشته شده است ، دود هوا ميشود ، پس دعا كنيد كنگره قرارداد رو رد كنه ، چون با اين توافق واقعا امنيتي براي جمهوري اسلامي باقي نمي ماند
حالا چرا صالحي حرفش تكذيب كرد ، به نظرم چون زاكاني نا خواسته ، آرزوي قلبي خامنه اي رو فاش كرد ، خامنه اي از خداشه كه اين توافق توسط كنگره رد بشه ، چون با اين حجم بازرسي ها ، امنيت نظام. بيشتر در خطره تا جنگ احتمالي ، رد توافق مثل دم عيسايي ست براي مرده تسليم شده اي مثل خامنه اي
جنگ و در گيري براي آخوند در جاي امن و پناهگاه هميشه يك نعمته ، مخصوصا اگر طرف رو بتواند ، بدعهد و جنگ طلب به مردم معرفي كنه ، تنها راه ادامه تنش و برآورده شدن آرزوي زاكاني و رهبرش ، همين حرف صالحي ست ، دعا كنند تا امريكائيان قرارداد رو رد كنند .
پاينده باشيد

ناشناس گفت...

این نقل قول صحت دارد و وقوع آن مربوط به دوره ای است که تیم مذاکره کننده و به ویژه شخص روحانی تعمدا با تحقیر دلواپسان (مانند بی سواد بودن مخالفین یا "بروید به جهنم" ...) سعی در برانگیختن سر و صدای مزاحم آنها داشتند تا خامنه ای که از بهم ریختن اوضاع داخل سخت به وحشت افتاده بود را به حمایت علنی تر از مذاکرات مجبور کنند.
زاکانی با لو دادن گفته ی صالحی آن هم بعد از انجام توافق در یک جمله به صراحت به چند چیز اعتراف کرده و آن اینکه هم گول و کودن است، هم بلحاظ شخصیتی حریص و تک خور وهم بچه ننه و بدتر از همه اینکه دهانش لق است...

-

ناشناس گفت...

به نظر من صالحی چون در متن مذاکرات و درخواست های غرب قرار داشت میدونست که انجام توافق فقط با شکست کامل ایران و قبول تمام خواسته های غرب ممکنه و از طرفی تصور نمیکرد خامنه ای حاضر به قبول همه شرایط غرب بشه و این حرف رو زده و بعد دیده رهبرش خالی بند از کار در اومده و حالا تکذیب میکنه

Dalghak.Irani گفت...

با تشکر از علرضا و ناشناسی که در اقتراح شرکت کردند و منتظرم تا فردا بعد از ظهر که تعداد بیشتری بحث کنند تا نظرم را بنویسم. در مورد ناشناسی که بر مبنای اقتصاد و امنیت تحلیل کرده باید بگویم که مبنای تحلیل شما کمی غریب و برای من پیچیده است. لذا ضمن تشکر فعلاً وارد بحث نمی شوم و برای فرار از متکلم وحده بودن در کامنت دانی علاقه مندم خود خوانندگان بیشتر با یکدیگر بحث کنند و من هم اگر سؤال مشخصی از خودم شد وارد خواهم شد. اما اینکه هالو پشمالو دانستن خامنه ای را به من منتسب کرده اید تکذیب می کنم و من خامنه ای را سیاستمداری هالو و احمق نمی دانم بلکه اگر چنین جمله ای بکار برده ام منظورم در کانتکست حکومت متعارف بوده است و نه راجع به حکومت های انقلابی و ایدئولوژیک. خامنه ای در متنی که فکر می کند و جاه طلبی های ضد امپریالیستی شاکله اش است خیلی هم بیراه نرفته و عمل نکرده. هرچند که امری ناشدنی را تعقیب کرده و می کند و این بازی انتهایی ندارد مثل همۀ بازیهای توتالیتر. لذا تحقق رؤیای از راه حکومت ایدئولوژیک به سهم جهانی رسیده و یا خواهد رسید قطعاً نظرم مخالف است و چنین چیزی رخ نخواهد داد مگر اینکه تا حالا با این دست بازی کرده و اینک که به اهمیتی رسیده در اثر سایۀ وحشتناک داعش بخواهد و بتواند هماهنگ با غرب بازی متعارفی را پیش ببرد من هم دعا می کنم و برایم فرقی نمی کند که از ضعف بوده باشد یا از قوت. همین که با غرب کار کند مقصود ما حاصل است و ایران بتوسعه خواهد رفت و زندگی بازتر خواهد شد. اتفاقاً اگر فرضیۀ شما درست باشد - اعتقادی ندارم - روز عروسی و بره کشان من خواهد بود. یا...هو

ناشناس گفت...

http://gilehmards.blogspot.com/2015/08/blog-post_64.html#comment-form. . این هم برای دلقکمان که خامنه ای را خیلی با هوش می بیند.

ناشناس گفت...

زاکانی راستش رو گفته و حالا اینکه صالحی این حرفو واقعا به زاکانی زده یا نه مهم نیست.

مسئله اینکه این توافق رو همه میگن عالیه! به خاطر آلترناتیو توافق هست که جنگ بود، یعنی گزینه دیگه اینقدر وخیم بوده که این زهر به نظر بقیه عسل می اید.

اقای صالحی که خودش در متن مذاکرات بوده، شوخی بر ندار بودن این توافق رو به چشم دیده و بر خلاف تصور همواره این خطر وجود داره که اقای خامنه ای پول تحریم ها رو بگیره و بزنه زیر توافق مثل کره شمالی و این خطر جدی هست چون ایشون انقلابی هستند و از کی تا حالا شما یک انقلابی قابل اعتماد و غیر مشتعل و انفجاری دیده اید؟

از اونور اگه زبانم لال بزنند زیرش بخاطر خامنه ای به دلیل حجم زحمتی که اوباما و دنیا برای توافق کشیدند و حجت را بر رژیم تمام کردند، این خیلی خطرناک خواهد بود و منظور صالحی به نظر من اینه.


گراند دوک گفت...

به نظر من صالحی چون در متن مذاکرات و درخواست های غرب قرار داشت میدونست
که انجام توافق فقط با شکست کامل ایران و قبول تمام خواسته های غرب ممکنه
و از طرفی تصور نمی کرد خامنه ای حاضر به قبول همه شرایط غرب بشه

+ + + + + + + + + + +

ناشناس گفت...

این توافق انتظارات دنیا رو هم بالا برده از ایران و با قپی های روشنفکری رفسنجانی و رفقا هم تشدید شده اقای صالحی می ترسه همه دنیا بفهمند که اینا همش فریضه الهی تقیه بوده و اکبر و رفقا که کاره ای نیستند و قادر به ماله کشی چهره هیولایی تندرو ها نخواهند بود، چون تندرو های ما بر خلاف داعش فقط همون چهره هیولا دارند و گول زنک و منافق هستند و مثل داعش واقعا عرضه هیولا بودن ندارند، این ماسک بی شرمی رو از اینا بگیرید دیگه چی باقی میمونه؟

ناشناس گفت...

گفته که این توافق خیلی خطرناک است و بروید دعا کنید که مذاکرات بهم بخورد و الا فاجعه خواهد شد.... من یکی که منظور صالحی را از این جمله هنوز نفهمیدم.یکبار صالحی حین مذاکرات در تلویزیون ظاهر شد و گفت دارند دبه در می ارند. احتما لا این جمله را در همان روزها به اصول گرا ها گفته. و اینکه چرا طرف مقابل داشته اند دبه در می اوردند،باید از صالحی پرسید. در هر صورت دلقک هر چه بود گذشت. بازی تمام شد.غرب به خواسته اش رسید.و هیچ دبه و خطری هم در کار نیست. فقط یک موضوع هست و انهم به ایران مربوط می شود. واقعیت این است که دوره انقلابیگری گذشته.یعنی دوره اسلام سیاسی گذشته.و اخوند های حاکم بر ایران باید اینو درک بکنند.از عمق استرا تژیک و اینجور مزخرفات دست بکشندو به امر بازسازی و ابادانی کشور بپر دازند و تن به واقعیات زندگی امروزه دهند.ایران نه قدرت ان را دارد و نه جایگاه وپایگاه ان را دارد که بخواهد منطقه ای را رهبری و کشور هایی را در کنترل داشته باشد.چون استراتژی معین و حساب شده و قانون مندی ندارد.و غالبا به همان کشور هایی که کمک می کند. هما نها در مقطعی دیگر علیه اویند.این یعنی گه خوردن سر وارو.پس بهترین کار این است که از فکر هسته مسته در بیا یند و به معقو لات بپر دازند.اصلا این کشور با این وضعیت اب و محیط زیست و بهداشت و سایر مطالب دیگر ظرفیتی برای این کا رها ندارد.اتم به چه درد ما می خورد. حالا کره شمالی که انرا دارد. کجا را گر فته. فقط کشورش را روز بروز دارد بسمت پرتگاه بد بختی می برد.حالا بمبش را بگذارد در کوزه ابش را بخورد.فرصت خوبی شده که ایران اقتصاد و سایر رشته ها و ملزو مات دیگر را سر و سامان دهد.و این اسلا مشان را هم مثل هزار سال پیش داشته باشند.نما زشان را بخوانند. خدا یشان را عبادت کنند و سجده شکری بجا اورند.سالی یک مر تبه هم دزدی اشان را بکنند.ما دیگر عادت کرده ایم.دیگر این بمب و بزن و بکوب و عمق استرا تژیک و خاک تو سری که عاقبتش به قراد دهای ننگین بکشد برای چیست؟ مگر اخوندا همه چیزشان با بقیه باید فرق بکند. از طرف خدا ما موریت به انها محول شده؟ ملک عبد الله و ملک سلمان، نوادگان پیامبر همچو ما موریتی نداشتند. اینها دارند؟ یا فضول محلند. و اخرش باید برای ما دردسر درست کنند؟

گراند دوک گفت...

در هر صورت . . . . هر چه بود گذشت . بازی تمام شد و غرب به خواسته اش رسید .

+ + + + + + + + + + + +

ناشناس گفت...

البته توافق مبارک است به صرف توافق ولی تغییری که مردم به ان دل بسته هستند و تصور می کنند پیش نخواهد فعلا مگر در مرگ سیاسی اصول گرایان، از اون طرف اصلاح طلبان هم به جایی نخواهند رسید اگر بخواهند شیوه رقیب را تقلید کنند و به ترور شخصیت و مزخرف گویی روی بیاورند ما همین الان نمونه بهترش (اصولگرایان) رو داریم نیازی به کمک اینها نیست، امیدوارم اصلاح طلبان به جای دست گیری از اجنبی ها و دست فابیوس یا چک و چانه زدن و گدایی از دشمن ها و... دست از خساست و بزدلی برداشته و دست برای مردم دراز کنند وگرنه ایران را اگر مردم نخواهند آباد کنند هیچ کس نمی تواند آباد کند و روابط اقتصادی عادی نیاز به کشور عادی و نیاز به جامعه زنده و پویا دارد و نمی شود صورت مسئله را پاک کرد و در یک جامعه مرده و جسد روابط اقتصادی را عادی سازی کرد.

ماکسول گفت...


علی‌اکبر ولایتی: امروز ایران مقتدرترین کشور منطقه است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) صبح امروز سه‌شنبه در جمع تعدای از فرماندهان
ارشد نیروی انتظامی که با حضور سردار سرتیپ اشتری فرمانده نیروی انتظامی و معاونان
وی برگزار شده بود از فعالیت‌های نیروی انتظامی قدردانی کرد.

علی‌اکبر ولایتی در این نشست گفت : بی‌تردید با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب امروز
جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های نظامی ، دفاعی و امنیتی مقتدر ترین کشور منطقه محسوب
می‌گردد که زودتر از پیش بینی های انجام شده در برنامه چشم انداز بیست ساله محقق شده
است .

ناشناس گفت...

علی‌اکبر ولایتی در این نشست گفت : بی‌تردید با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب امروز
جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های نظامی ، دفاعی و امنیتی مقتدر ترین کشور منطقه محسوب
می‌گردد که زودتر از پیش بینی های انجام شده در برنامه چشم انداز بیست ساله محقق شده
است ..........ای کاش بجای مقتدر ترین کشور منطقه در حوزه نظامی بقول این اقا مقتدر ترین کشور در حوزه اقتصادی-فرهنگی-اجتماعی-و سیاسی بودیم! در تمامی حوزه های پیش گفته از تمام کشور های منطقه عقب تر و زیر صفریم.و هیچ بنی بشری نمی تواند اینرا رد کند.و درست در موضوعی از بقیه بطور نسبی بهترند،که نه بدرد این دنیا یمان و نه بدرد ان دنیا یمان می خورد.چون بنظر من دنیا باید به سمت صلح و دوستی برود. و می رود.بخش امنیتی -نظامی را هم کم کم باید در موزه گذاشت.شما اگر راست می گویید و چیزی بارتان هست،سایر بخش ها را قوی کنید.که نمی توانید. اگر این ثروت افسا نه ای سی ساله را به گینه بی صاحب هم داده بودند،و تمر کز او بعد نظامی بود.او هم در افریقا حرف اول را می زد. اینکه هنری نیست.امدی حرف بزنی راه رفتی اقای ولایتی.چقدر حر ف هایتان جلف و سبک سرانه است. یک عمر شعار دادید.چون بلد نیستید مثل یک سیا ستمدارموفق صحبت کنید.چون در هیچ عرصه ای اصو لا موفق نبوده اید. موفق؟!!

مازیار وطن‌پرست گفت...

به‌به! کیف کردم از خوندن مطلب دلقک و بیش از 90٪ کامنت‌ها. فقط عجیبه که آنچه دلقک اینجا نوشته، در همهٔ مطالب قبلی او درخصوص توافق هسته‌ای هم کاملا مفهوم بود، چطور دوست عزیز ناشناس این رو به حساب تغییر عقیده گذاشته؟
مخصوصا از مطالب نوشته‌شده تا اینجا (27 نظر) ابراز خوشحالی کردم چون بعضی وقت‌ها کامنت‌ها اینقدر بی‌دقت و سرشار از پیشداوری نوشته می‌شه که من نومید و افسرده و پشیمان از نحوهٔ تفکر طبقات بالاتر (منظور طبقات مالی نیست منظور کسانی است که هم با فضای مجازی سرو کار دارند و هم دغدغه‌های جدی دارند) هموطنانم راهم رو می‌کشم می‌رم سراغ یوتیوب و موزیک.

Dalghak.Irani گفت...

با تشکر از دوستانی که راجع به موضوع صالحی - زاکانی پرداختند و اغلب هم نظرات صائب و درستی ابراز داشتند نظر خودم را به اجمال و فشرده می گویم. چون اگر بخواهم بحث مستوفی بکنم یک کامنت و ده کامنت هم کافی نخواهد بود. پس فقط چند آدرس را می نویسم و امیدم به مغزهای پرورش یافتۀ شماست در بسط و گسترش آن.

ناچار با یک مقدمۀ کلی شروع می کنم که علت اصلی آن هم همان از "کلیشه ای فکر کردن" دوری کنیم است راجع به موضوعات و بویژه آدم ها. واقعیت این است که در جمهوری اسلامی تعداد زیادی آدم های خاکستری، غیر سیاسی و مسلمان لیبرال هستند که فارغ از بحث های ایدئولوژیک حیدری - نعمتی بین جناح های مختلف با گرایشات ایدئولوژیک در دیوان اداری و در سطوح مختلف پخش هستند و کار می کنند که هدفشان فقط و فقط حفاظت از منافع ملی و جلوگیری از تخریب بیشتر وطن به دست آدم های دگم اینطرفی یا آنطرفی است. من دکتر صالحی را در این دسته می شناسم. بعبارت دیگر صالحی بدون وارد شدن در دسته بندی های مختلف تلاش کرده و می کند که زهر اقدامات ایدئولوژیک مخرب برای کشور را بگیرد و با تأخیر انداختن در سیاست های مخرب زمان بخرد تا آن سیاست در عمل از تک و تا بیفتد و کشور به مخاطره نیفتد. لذا می بینیم که صالحی امروز می آید و نوع نگاهش به صنعت هسته ای را شفاف می کند و معلوم می کند که اگر او در سیستم نبود چه بسا فرد تندرو و ایدئولوژیک تری می توانست فاجعه را تا ساختن بمب اتمی پیش برده باشد چند سال قبل از این. لذا می آید و در مجلس می گوید که صنعت هسته ای - در غیر تولید بمب - برای کشور ما زیانبار و بدون صرفه و از بیخ و بن غلط بوده است زیرا ما حتی اورانیوم کافی برای تولید سوخت لازم برای همین یک نیروگاه کهنه را هم نداریم تا چه رسد که بخواهیم فراتر از آن آرزو داشته باشیم.

حرف زاکانی در مورد شنیده اش از صالحی - بدون اصرار به درست بودن همۀ کلمات استفاده شده در جملۀ زاکانی - درست است. اما این جمله یا در قالب طنز پنهان برای از سر بازکردن سماجت پسرخاله ای زاکانی بوده است. - هوادران محمود احمدی نژاد صالحی را بدلیل وزیر خارجه ایش در دولت او خودی و محرم ویا حتی آدم خودشان در کابینۀ روحانی می فهمند. بخاطر همین هم نه زیاد به او حمله می کردند قبلاً و ظریف هم هرجا گیر می کرد از مقبولیت صالحی در نزد تندروان استفاده می کرد برای توضیح و توجیه مذاکرات - و یا سختی ارتباط کلامی یک استاد لیبرال و مسلمان و اندیشمند دانشگاه شریف (صالحی) با یک دانشجوی رانتی نمره پائین تحصیل نکردۀ مدرک گرفتۀ مؤسس و رئیس بسیج دانشجویی و چماقدار کودن و نمایندۀ رانتی (زاکانی)؛ باعث آن دیالوگ با این پشتیبان ذهنی در نزد صالحی:

"ولم کن بابا دورۀ شما سرآمده و من دیگر نیازی برای تحمل شماها را ندارم. چون دستور سازش و مذاکره و توافق از رهبر اتخاذ شده و خدارا شکر که بالاخره قبل از بروز فاجعه این اتفاق افتاد. شما ها هم بروید توی دخمه هایتان دعا کنید حالا که نمی خواهید بفهمید که آیت الله خامنه ای با شما نیست و توافق باید انجام شود".

شده است.

من بقطع و مطمئن می دانم که صالحی در همۀ جیک و بوک تصمیمات خامنه ای برای مذاکره و جدی بودن اوضاع از همان بدو شروع در دولت احمدی نژاد بوده و کمترین تردیدی در "توافق بالاخره باید نهایی شود" نداشته است. این دیالوگ بی اعتنا بین صالحی دانشمند با زاکانی کودن (دکتر تحصیل نکرده) این نوید خوب را می دهد که تندروها از نفس افتاده اند و دیگر جدیشان نباید گرفت. و اگر چنین شود یعنی ایدئولوژی در حال فرسایش نهایی است. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

ولایتی و گفته هایش مطرح شد. سوژۀ خوبی است علی اکبر ولایتی در مقایسه با صالحی تا منظورم را بیشتر توضیح بدهم. - البته من از مجموع رفتار ها و گفتارهای آدم ها به یک داوری حسی می رسم که خیلی بندرت اشتباه در آمده تا کنون - ولایتی را در بحث های راجع به انتخابات 92 معرفی کرده ام از نگاه خودم. حالا اما اگر با صالحی مقایسه اش کنم. می توانم اینطور گفت که: "دکتر صالحی یک مسلمان لیبرال و اندشمند است که نقش ایدئولوژیک را بازی می کند. بزعم من برای خدمت به ایران. اما دکتر ولایتی ایدئولوژیستیست که نقش لیبرال را بازی می کند بزعم من برای قدرت شخصی و مزدوری" لذا شناخت این آدم ها خیلی هم ساده نیست و باید به "حس من از این آدم خوشم می آید یا من از این آدم بدم می آید" هم محک بخورد اگر حس خود داوری کننده سالم و آگاه و بدون حب و بغض شخصی یا سیاسی باشد. در نهایت اما تاریخ این روزها قضاوت خواهد کرد که آیا کدام برداشت نسبت بکدام شخصیت بصواب نزدیکتر بوده است. در حال حاضر بد آمدن از صالحی خیلی سخت است نسبت به "آدم اعتماد نمی تواند بکند به ولایتی". من که اینجور هستم. شما را نمی دانم. یا...هو

ماکسول گفت...

سخنان ولایتی را برای این گذاشتم ، که وی چند روز پیش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره
«امکانات دفاعی» و به خصوص موشک‌های ایران را «مردود» خواند و گفت که «جمهوری اسلامی
زیر بار آن نرفته و نخواهد رفت.»

http://www.radiofarda.com/content/f12-iran-not-accepting-un-resolution/27159143.html

این در حالی است که خود ایران، تاکید می کنم خود ایران اصرار داشت
که برجام وین (توافقنامه وین) به صورت یک قطعنامه به تصویب شورای امنیت برسد .

و علاوه بر آن نماینده ایران بدون حق رأی در کنار 15 عضو شورای امنیت با نهایت احترام
نشست و لحظه شماری می کرد تا هر چه سریع تر قطعنامه 2231 تصویب شود و حتی یک کلمه
بر ضد این قطعنامه صحبت نکرد .

دکتر ظریف ، دکتر صالحی و دکتر عراقچی نیز ، حتی یک کلمه بر ضد این قطعنامه صحبت نکرده اند.

ناشناس گفت...

جناب تیمسار چقدر احتمال میدید کنگره با بیشتر از دو سوم آرا توافق رو رد کنه؟
من به شخصه احتمال خیلی بالایی میدم که توافق توسط کنگره رد بشه و اوباما هم نتونه وتو کنه
به نظر من این توافق با علم به این واقعیت طراحی و تایید شده و باید منتظر دور دیگه ای از مذاکرات و چانه زنی های جدید پس از رد توافق توسط کنگره و شروط جدیدی که احتمالا گذاشته میشه باشیم
هیچ کدوم از طرفین چه ایران و چه امریکا چه روسیه نمیخوان این توافق رو اجرا کنند چون دوتای اولی در داخل دچار مشکلات فرسیاینده ای میشن و روسیه هم متحد منطقه ایش رو از دست میده فقط اروپایی ها این وسط منفعت اقتصادی میبرن
باید منتظر نتیجه فشارها و پول هایی که داره خرج میشه باشیم
تام

Dalghak.Irani گفت...

من قبلاً هم به این پرسش پاسخ داده ام و نظرم همان است. اوباما در حال تلاش است که کنگره یا از رأی گیری بر سر توافق صرفنظر کند و یا اگر رأی گیری کرد آرای مخالفین کمتر از تصویب باشد. و الا تقریباً - با احتمال 95 در صد ببالا - معتقدم که مخالفان قطعاً از وتوی رییس جمهور نخواهند توانست عبور کنند و توافق اجرایی خواهد شد. اینکه اگر توافق رد شود بر سر ایران چه خواهد آمد - هرچند مهم برای ما - برای غرب مهم نیست. اما اینکه در صورت رد توافق بر سر امریکا چه خواهد آمد از منظر نگاه ملت ها بسیار مهم است و ملت امریکا نخواهند گذاشت تا محافظه کاران چنین ریسکی را بکنند. یا...هو

ناشناس گفت...

بازدید ها همیشگب هست یعنی چی؟ یعنی تا ابد باید بازرس بیاد و ایرانو بگرده دنبال بمب؟ این بودآرمان های ما؟

ناشناس گفت...

تیمسار عریز سیرک شما مطالب متنوع و آموزنده ای داره که قابل تقدیره. سوالی داشتم اینکه به نظرتون عاقبت توافق هسته ای با توجه به نظر مخالف کنگره آمریکا چطور میشه؟ و به نظرتون اگه تحولات سوریه به جایی برسه که چاره ای به جز دخالت مستقیم و آشکارتر ایران باقی نمونه به نظرتون باز هم دو طرف مایل به اجرای کامل توافق خواهند بود؟ با تشکر

ناشناس گفت...

مشخصه آدم شناسه خوبی هستی. من شاگرد صالحی بودم و از نزدیک میشناسمش با اینکه خیلی بداخلاق و لجوجه ولی قضاوتت در مورد ایدولوژیک نبودنش درسته. از این پایداری چیها خیلی بدش میاد. یه بار هم میگفت این اصلاح طلبای تندرو به خیال خودشون خیلی پیشرون ولی در اصل سرعت تغییرات رو کند میکنن. این حرفش یعنی موافق تغییراته. یعنی حتی موافق تغییرات و اصلاحات سریع تره. شاهد دیگه ای برای این مدعام ندارم چون خیلی توی حرف سیاسی زدن محتاط و محافظه کاره ولی وقتی از مشکلات حوزه های مختلف و غیرسیاسی مثل محیط زیست و صنعت و انرژی و این چیزها حرف میزنه دل خیلی پری داره.

Dalghak.Irani گفت...

خدا لعنت کند هر کس را که وارد سیرک می شود و دو دقیقه با لذت به طرحی که از گوسفندان گذاشته ام راجع به مذاکره زل نزند و هورا نکشد برای هنرمند. دق کردم از دستتان. مگر می شود همه اینقدر بی خیال و سیخکی باشند. آهای شهروند که دنبال امید می گشتی. خب نگاه کن به این طرح زیبا که من می توانم در عرض 10 روز 200 صفحه شرح و بسط بنویسم برای آن. امید که ساعت ساعت و دریا دریا نیست. خوشبختی قطره هایی است معدود از دریای زهرمار زندگی. همه جا همین است. مال ما کمی زیادی سیاهی و تباهی قاطیش شده. پس هر لحضه و هر جا که زیبایی دیدید و هنر دیدید لختی درنگ کنید و بخلاقیت هنرمند آفرین بگویید لذیذ. اتفاقاً چقدر دیالوگ گوسفندان به حرف های برد برد این روزهای روحانی و اوباما شبیه است. ترا خدا کمی هم لبخند بزنید. مُردم از فقط سیاست کوفتی. یا...هو

ناشناس گفت...

درود تیمسار جان عزیز
خدمت مازیار وطن‌پرست عزیز, من نمی توانم درک کنم, چطور از کامنت من پی بردید من در فحوای کلام دلقک ,تغیر عقیده دیده ام ؟
بلعکس من همیشه نوشتهای دلقک را تحسین کرده و میکنم. از نظر من , جان کلام دلقک از جنس ناب اندیشه لیبرالیستی است.اتفاقن اگر شما کامنت قبلی من را یکبار دیگر بخوانید, پی خواهید برد که نه نقدی در کار است و نه زاویه ای. قائل به اینکه ممکن است از نظر شکلی و محتوا ی خیلی متفاوت (سازه نا کوک) به نظر برسد.
من از خواندگان قدیم دلقک هستم شاید ۵ سال یا بیشتر به خاطر ندارم دقیق اما این را همیشه خوب میدانم که دلقک همیشه خط فکری منحصر به فرد دارد و از هیچ منبعی به غیر از اصل اساسی خرد فردی , آبشخور دیگری ندارد.
فارغ از اینکه گاهی اوقات به سمت نظامیان راه یافته به سیاست نیم نگاهی مثبت میکند(که این هم هیچ اشکالی ندارد ) ولی ان هم در بازه زمانی مطلوب ان دسته ارز یابی نمیشود و فقط ریشه در حس نظامی خود جناب تیمسار دارد.
من فکر میکنم شما یا منظور من را در جهت منفی درک کرده اید ,یا اینکه با نظر من بکلی مخالفید. در هر دو صورت اینجا به لطف همت دلقک عزیز, فرصت و عرسه تضارب آرا باز و نامحدود است.

ناشناس گفت...

تمیسار عزیز، اجازه می خواهم که درخواست کنم اجازه بدهیم خود مردم آمریکا در مورد نظر خودشان بگویند. آخرین نظر سنجی دو به یک میزان مخالفین از موافقین توافق پیشی گرفته و 56 درصد مخالف هستند. اگر بخواهید می گردم و رفرنس می دهم اما همین است که عرض کردم.

"یک نظر"

ناشناس گفت...

لطفا کامنت قبلی را پابلیش نکنید ممنون خواهم شد. به اینصورت اصلاح می شود:
تمیسار جان، اگر بخواهید می گردم و رفرنس هم می دهم اما اینکه عرض می کنم واقعیت دارد که میزان مخالفین در جامعه امریکا نسبت به موافقین دو به یک است و 56% بر اساس آخرین نظر سنجی مخالف توافق هسته ای هستند

"یک نظر"

مانی گفت...

اتفاقا من هربارکه این صفحه را باز میکردم غرق تماشای گوسفند ها میشدم و یادم میرفت کامنتها را بترکیپ.و وقتم تمام میشد وباید بر میگشتم سرکار.خیلی هم دلم میخواست جستجو کنم و نام هنرمند را پیدا که تا الان وقت نکردم.طرح زیباییست .بیشتر عکسها و طرحها و نقاشی هایی که میگذارید سر صفحه زیبا هستند. بجز البته شیخ ها و شاه ها سیاستمداران بد ترکیپ.

مانی گفت...

دلقک گرامی اگر منظورتان از مردم آمریکا گروههای فعال و آگاه به مسایل جهان است که هیچ ولی اگر توده مردم منظورتان است , امیدی نباید داشته باشیم توده مردم آمریکا وقتی نانشان توی روغن نباشد مخالف دولت میشوند و یادشان میرود اوباما در چه شرایطی دولت را تحویل گرفت.هم و غمشان خورد و خوراک و تفریح و ازدواج و طلاق هنر پیشه هاست. نیم نگاهشان به سیاست هم بر میگردد به ازدواج همجنسگراها و پیشگیری از بارداری و سقط جنین که کشیشان و رهبران سبک مغز شان به خوردشان میدهند.از آنسو هم آگهی های گرانقیمت تلویزیونی در کار است که در شستشوی مغزی کار کشته اند.ولی خوشبختانه توده مردم در اینجا تصمیم گیرنده نیستند. با این حال من با شما موافقم که عاقلان بالاخره درست تصمیم خواهند گرفت و سر صدای کنونی برای آزار دادن به اوباماو کوبیدن اوست تا مخالفت واقعی با توافق.

Dalghak.Irani گفت...

یک نظر و اگر یک یک نظر فارسی زبان - نه ایرانی - دیگر هم باشد که بخواهد نان خودش را در خون ایرانین تریت کند خوب گوش کنند:

این توافق قابل بهم زدن نیست. حالا چه ده میلیون خرج کنند یا ده میلیارد. چون اگر هم یک مشت خل و چل و زامبی بخواهند و بتوانند از وتوی اوباما هم عبور کنند جز سرافکندگی و خفت برای امریکا بهره ای نخواهند برد. فرض این خل و چل ها این است که خامنه ای و روحانی و هیئت حاکمۀ ایران یک مشت خل و چلند که بمحض رد توافق در امریکا درهای ایران را ببندند و شروع کنند سانتریفیوژ نصب کردن و بمب ساختن و نئوکان ها هم با اسرائیل بزنند داغونشان کنند با بیست سورتی پرواز و تمام. گذشته از اینکه جنگ به این راحتی نیست و دنیا هم چنین که زامبی ها تصور می کنند هردمبیل نیست؛ و تازه باشد هم برای سقوط رژیم یک جنگ تمام عیار با یک میلیون نظامی زمینی نیاز است. حکومت ایران در شرایط رد توافق از سوی امریکا گزینه های مامانی در اختیار دارد که امریکا را بزانو در آورد. یکی از دم دست ترین گزینه های ایران این است که بگوید: "بسیار خوب. امریکا زد زیر امضاء و قول رییس جمهورش. اما دنیا که به آخر نرسیده است. چون ما با شش کشور توافق امضاء کرده ایم و فقط یکی شان بدعهدی کرده و از توافق بیرون رفته است. بنابراین ما به توافق با 5 کشور دیگر پایبندیم و حاضریم توافق را بدون مشارکت امریکا اجرایی کنیم و آژانس بین المللی هم راستی آزمایی کند". در چنین حالتی یا باید همۀ 5 کشور دیگر بگویند که ما هم زیر دست امریکا هستیم و توافق را قبول نداریم یا هم مجبورند که توافق را اجرا کنند. در چنین حالتی تحریم های اتحادیۀ اروپا و سویفت بانکی که یکی از معضلات اصلی ایران است رفع خواهد شد و تازه امریکا با کدام کشورهای همپیمان غربی تحریم های قبلی - نه تشدیدشده حتی - را اجرا خواهد کرد. چون تحریم های یکجانبۀ امریکا به این دلیل مؤثر بوده که دیگران به اجرایش تن دادند و اگر سرباز بزنند خود اقتصاد امریکا از گردون بیرون می رود بدلیل تحریم همۀ شرکت های بین المللی غربی که با امریکا مراوده دارند. ضمن اینکه هنوز اوباما بیش از یک سال دیگر کاخ نشین است و قدرت زیادی هم دارد و اگر با کنگره بزنند به تیپ هم یا باید انقلاب بشود و اوباما را برکنار کنند یا اینکه اوباما هم تحریم های دولت - نه کنگره - را اعمال نخواهد کرد. اصلاً قابل تصور نیست که اگر توافق رد شود چه آبرو ریزی تاریخی بپا خواهد شد و جمهوری اسلامی تنها برندۀ نهایی اش خواهد بود. ضمن اینکه بارها گفته ام که مغز بدن امریکا هنوز در سیاست بریتانیا ساکن است و کامرون و دولتش این توافق را امضاء کرده اند که هم محافظه کارند و هم سفید پوستند و هم شازده. یک نظر اگر خیلی عجله داری برگردی ایران همین فردا راه بیفت برو ایران تو که کاری نکرده ای بغیر از چند کامنت ناشناس در وبلاگ فکسنی من. تازه خود من هم اگر برگردم فوقش چندتا سؤال جواب کنند و یک تعهدی بگیرند یا حداکثر شش ماه زندان و کاریم نداشته باشند. مگر بیکارند دبال هر تک نفری که غرغری کرده راه بیفتند آخر. دستت را بگیر بزانوی خودت و فکر نکن که رییس الوزرایی پسا ملایان در انتظار لیاقت های تا بحال شکوفا نشده ات - در داخل و خارج - است. عوامل بیرونی در کامیابی یا ناکامیابی انسان ها حداکثر 20 درصد تأثیر دارد. اصل کار روبرو شدن با واقعیت و توانایی خود انسان هاست. یا...هو

ناشناس گفت...

تمیسار جان! خدا وکیلی می شود بپرسم از کجا متوجه شده ای که نان خودم را در خون ایرانیان تریت می خواهم بکنم؟ فکر نمی کنی بحث را شخصی نکنیم بهتر است؟ یا فردا بروم ایران چه شود یا چه نشود، این نظر کارشناسی است که می دهی؟ من با این فرض اینها را می گویم که کمکی برای بحثی باشد، نه یک کلمه بیشتر است یا کمتر. مثلا یک چیزی انسان امروزین دارد بنظر نظر سنجی، فرمایشاتی می فرمایی از طرف مردم امریکا، این هم نظرسنجی از مردم آمریکا! در تخیل خودمان که نمی توانیم نظر مردم را بگوییم که مردم همین را می خواهند در غیراینصورت چه و چه و چه.

امیدوارم در وبلاگت و در زندگیت همیشه موفق باشی خداحافظی می کنم.

"یک نظر"

Dalghak.Irani گفت...

خداحافظ یک نظر موفق باشی. اما موفقیت اولین پله اش صداقت است. تو از روز اولی که این توافق نهایی شد همۀ کامنت هایت اشتیاقت برای رد این توافق از سوی امریکا را حاوی بوده است. و هر زمان من گفته ام توافق رد نمی شود ایکی ثانیه بعدش کامنت تو آمده که "فلانی من 24 ساعته دارم همه جا را پایش می کنم و امریکا بدجوری مخالف توافق است و توافق رد خواهد شد". همین کامنت اخرت که من پاسخش را دادم و تو گفته ای که ویرایش کرده را منتشر کنم حاوی نصیحت - بخوان تهدید - من بود که تیمسار اجازه بدهیم خود مردم امریکا در مورد نظرشان تصمیم بگیرند". این جمله یعنی چه؟ یعنی اینکه تو اینقدر به رد شدن توافق علاقه مندی که فکر می کنی کامنت دانی وبلاگ در پیتی و فکسنی من توسط مک کین و مندز و کورکر در سنای امریکا مطالعه می شود و یک کامنت من ممکن است نظر آن ها را تغییر دهد. خب آدمی با این همه خطای توهمی و اشتیاق برای شکست توافق را چکونه باید ارزیابی کرد. من موضوع را شخصی نکردم و نمی کنم اما بالاخره تو یک شخص هستی که بجای نظر تحلیلی یا اخباری اشتیاق خودت را برای شکست توافق برملا می کنی. پس باید دنبال یک منفعتی میهنی یا شخصی باشی. منفعت میهنی شکست این توافق هم یا تحریم بیشتر است بقول ریاکارانتان و یا جنگ و نابودی بقول راستگویانتان. پس خواستۀ شما نابودی میهن است لذا باید نفع خودتان انگیزه باشد و من این را گفتم. یا نه اگر ما نمی دانیم شما بفرمائید که اگر این توافق شکست بخورد چه اتفاقی بغیر از دو اتفاق تحریم و جنگ (بخوان مرگ سفید و مرگ سرخ ایرانیان) ممکن است بیفتد و به چه دلیل و شواهد و تحلیلی متکی است که تو اینقدر شیفتۀ شکست این توافق هستی! یا...هو

Unknown گفت...

به نظر من ماجرای صالحی و زاکانی روی دیگه سکه ماجرای عراقچی و صدا و سیماست البته با تفاوتهایی که ناچار میباید داشته باشن. هدف هر دو نفر ساکت کردن حزب اللهی های دور خورده بوده ولی با تفاوتهایی در تاکتیک.
صالحی با امثال زاکانی طرف بوده و می دونسته خودش برای این ادما چندان قابل اعتماد نیست و حساب کرده بوده طرفشون اهل سیاست و بازی و گرا بهشون داده که آقا فاتحه خوندیم تو بحث هسته ای و چیزی که میخواستیم باعث امنیت بشه بدتر ما ر به بن بست رسوند ولی حالا که رسیدیم ناچار به توافق البته با امر خامنه ای. از طرفی چون میدونست خودش به اندازه کافی کردیت نداره بازی در اورده که یعنی منم از شما دلسوز ترم و دعا کنید اصلا توافق نرسیم با اینکه میدونسته این توافق از جانب ایران حتمیه. نتیجش اینکه توپ انداخته تو زمین خامنه ای که ای حزب اللهی ها من بهتر از شما میدونم این قرارداد چه صحرای ترکمنچایی هست ولی شما هم میدونید ما این قرار داد بدون نظر خامنه ای نبستیم ، پس یا خفه بشن و صداتون در نیاد بعد از امضا و یا برین از خود آقاتون بپرسین چرا کار به اینجا کشونده. یعنی هم خواسته ساکتشون کنه و هم اب بریزه اونجای کسایی که زیر پرچم همچین رهبر فرزانه ای سینه میزدن که بفهمن اقاشون چه کره ای براشون زاییده.
اما عراقچی از موضع بالاتر با صدا و سیما طرف بوده. هم خودش قابل اعتماد تر میدیده و هم صدا و سیما را مطیع تر. بنابراین نیاز به سیاست بازی ندیده. حرف خیلی رک و راست زده و گفته اقا ماجرا از اصل خراب بوده. صداش در نیارین.
ولی محاسبه دو طرف ظاهرا یک جاییش میلنگیده. در واقع این حزب اللهی ها هنوز باورشون نشده که بازی عوض شده. بنابراین نه زاکانی گرا گرفته و نه صدا و سیما. البته امثال زاکانی به نظرم با همه خریتشون فهمیدن چی شده ولی دیدن اینا که بازی رو باختن و از طرف خامنه ای دور خوردن و پیش حزب اللهی های سرگردون هم ضایع شدن یعنی یک جوری چوب دو سر نجس پس بذار با افشا کردن این ماجرا همچنان زمان و فرصت بگیرن و فکری برای اعتبار از دست رفته بکنن و شاید امتیازی حداقلی گیرشون بیاد. البته خیلی با هوش نیست والا مثل قالیباف اینم ساکت میشد و قهر میکرد و میکشید کنار تا اقا خودش یک جوری سر فرصت از دلشون در بیاره.

ناشناس گفت...

واقعا تبریک عرض می کنم تیمسار جان، زدی توی خال
دوباره پیشنهادم را تکرار می کنم: پیشنهاد می کنم بیشتر روی مسائل اجتماعی و هنری وقت بگذاری که خیلی مفیدتر است و حرفه ای تر، در مسائل سیاسی ممکن است خیلی مفید نباشد. من که خودم را بهتر از شما می شناسم، خوب اشتباه می کنی قربان به همین راحتی. امیدوارم روزی خارج از این بحث ها و کینه ها دور هم باشیم همه دوستان و به سلامتی همدیگر دمی...........
این کینه ها که عمدتا بدون دلیل ایجاد می شود، یعنی من و شما ایجاد کننده آن نیستیم اما قربانی چرا

ناشناس گفت...

آقایان حزب االهی قصد این را دارید که ایران را تجزیه کنید فاش بگویید با ایران اینگونه رفتار نکنید!

ناشناس گفت...

در مورد توافق احساسی قضاوت نمی توان کرد. موافقان تا حدی درست می گویند ولی زیاد هم مطمئن نمی توان شد.با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود. طرفداری و یا عدم طرفداری ما هم تقریبا بی تاثیر است . .راه میانه را در پیش گیریم و منتظر نتیجه برخورد دو دریای خروشان باشیم.درست است که کشورهای دیگر به تحریم های محدودی عمل نخواهند کرد ولی اکثر تحریم های کمر شکن متعلق به کنگره است .هم زور موافقان زیاد است و هم زور مخالفان.حمایت و یا عدم حمایت از توافق هم نشانه وطن پرستی نیست.برخلاف ادعای اوباما اصلا بحث جنگ در میان نمی تواند باشد وقتی راه های ساده تری وجود دارد.من فکرمی کنم هر دو شق قضیه می تواند به نفع ایران باشد یکی از لحاظ ظاهر و یکی از لحاظ ریشه و در عین حال هر دو حالت می تواند به ضرر مردم ایران باشد اگر بازیگران خوب بازی نکنند.اگر خوب بازی نکنند همین توافق بر خلاف ظاهر خود گامی بسوی جنگ خواهد بود.نمونه ای تاریخی اش زیاد است که توافقات ناموفق در اجرا راه را برای ورود ژنرال ها به میدان باز کرده است. یعنی فرصت سوزی بشود و راه را برای مذاکرات دوباره ببندد و کشورهای دیگر از مذاکره چشم ترس بشوند.و یا بهانه دست مخالفان بیافتد که عملا ثابت بشود که خامنه ای قابل اطمینان نیست.اگر اوباما کمی قضیه را چرب تر گرفته بود که دهان کنگره را هم ببندد بهتر بود . یه کم ناشیانه جلو رفت و دشمن تراشی کرد و خیلی ها را حساس کرد.جای تاسف است که جای تاثیر گذاری ملت ایران در این دعوا خالی است و این بخاطر انفعال فعالان است. وقتی جای تصمیم گیری ملت ایران در میز مذاکرات خالی باشد هر دو حالت می تواند خطرناک باشد ولی در حالت برعکس می تواند برد برد باشد.شخصا حدس می زنم کنگره آن را رد خواهد کرد ولی نه با اکثریت آرا و اوباما هم وتو خواهد کرد و فعلا قضیه برای روند بعدی مشت بازی تمام خواهد شد .بگذریم بالخره ما علم غیب نداریم و از خیر و مصلحت خود بی خبریم . بهتر است به اندازه ای که یک پیرزن یک مثقال آهن بجود صبر کنیم!

یک مثقال آهن

گراند دوک گفت...

از این به بعد هیچ گاه ایران ، به سوی گسترش تأسیسات هسته ای دیگر قدمی بر نخواهد داشت
و هیچ گاه سعی در ماجراجویی نخواهد داشت و از بلند پروازی هسته ای برای همیشه دست
بر داشته . از طرف ایران مطمئن باشید . (چه اصولگرا و چه اعتدال گرا)

الآن باید دید ، آیا تندروهای هر دو حزب آمریکا (تندروهای جمهوری خواه و تندروهای دموکرات)
آیا باز هم دنبال ماجراجویی هستند ، یا خیر .

البته ، چون قطعنامه صادر شده ، یقینا چین و روسیه و برخی از کشورها تحت هر شرایطی به همکاری اقتصادی با ایران 100 درصد ادامه خواهند داد و کاری به نظر کنگره ندارند و
می گویند بر طبق قطعنامه داریم عمل می کنیم.

خریدار نیمی از نفت صادراتی ایران ، چین است . چین از همین حالا واردات نفت از ایران را
از روزانه 500 هزار بشکه به 700 هزار بشکه در روز افزایش داده. قرارداد ها با چین و
روسیه امضا شده و "ساختمان تحریمها" فرو ریخته .

دولت در داخل در حال پرداخت بدهی های خود به چند پیمانکار بزرگ است.

یقینا کشور چین بیش از نیمی از قراردادها را (از نظر حجم دلاری) خواهد بست. تردید نکنید.

سرعت بستن قرار داد با چین و روسیه بالاست . سریعتر از کشورهای اروپایی.

رایزن ها و بازرگانان و مدیران چینی در ایران خیلی فعال هستند. بازاریاب های چینی
در تهران از مدت ها پیش منتظر بودند و زمینه عقد قرارداد ها از قبل فراهم شده بود





گراند دوک گفت...

از حالا به بعد ، دیگر مشکل اصلی ایران تحریم نیست . بلکه مشکلات اصلی ایران عبارتند از:
خشکسالی بی سابقه و از بین رفتن منابع آب زیرزمینی و از بین رفتن حدود نیمی از جنگل ها
از بین رفتن بیش از نیمی از دریاچه های آب شیرین و آب شور کشور
بیکاری بالاتر از 35 درصد
صنایع عقب افتاده و قدیمی و بدون راندمان ایران که توان رقابت با کشورهای دیگر را ندارند
تورم
گسست بین نسل ها و اختلاف فرهنگی شدید بین نسل گذشته و نسل جدید
تجزیه طلبی در استان های مرزی

Dalghak.Irani گفت...

ببین یک مثقال آهن عزیز.
من با این گزارۀ کامنت شما مشکل دارم:

"...برخلاف ادعای اوباما اصلا بحث جنگ در میان نمی تواند باشد وقتی راه های ساده تری وجود دارد..." - پایان نقل قول از کامنت شما -

این راه های ساده تر چه ها هستند. من نه تنها از شما بلکه از هیچ جمهوری خواه و دموکرات مخالف توافق یا حتی نتانیاهو حرف قابل اعتنایی در این باره نشنیده ام. ببین دوست عزیز یک وقت هست که ما مدعی باشیم اوباما در انتخاب راه مذاکره و تنظیم برجام فعلی اشتباه کرده و نباید چنین می کرد. خب این یک حرف حسابی بود از ما در مقطع خودش. اما حالا آن خواستۀ ما محقق نشده و امریکا توافقی را همراه با شرکا و رقبا امضاء کرده است. حالاست که ما باید در این مقطع موضع گیری کنیم و یا موافق و یا مخالف توافق امضاء شده بشویم. چون در هیچ جای این توافق بندی و تبصره ای وجود ندارد که اعتبار آن را به تصویب کنگرۀ امریکا منوط و مشروط کرده باشد. نه تنها چنین چیزی وجود ندارد بلکه شورای امنیت سازمان ملل هم قطعنامه ای به اتفاق آرا تصویب و قطعنامه های تحریمی ایران را مشروط به اجرای تعهدات ایران در برجام لغو کرده است. این به ایران این قدرت را می دهد که شروع کند به اجرای تعهدات خودش و قطعنامۀ شورای امنیت را بالفعل کند. تازه قطعنامۀ شورای امنیت را چه کسی می تواند بی اثر کند وقتی نمایندۀ رییس جمهور امریکا هم جزو امضا کنندگان آن است. درست است من هم با کلمۀ موقتاً در متن گفته ام که شبح جنگ را موقتاً از سر ایران کم کرده چون ممکن است بدعهدی خامنه ای یا بهانه گیری غرب در وسط اجرا دوباره سناریو را تجدید کند و جنگ بازهم ناگزیر شود. اما فرق است زمانی که خامنه ای عهد می شکند و کشور را به گا می دهد با زمانیکه امریکا بد عهدی می کند و به ایران حمله می کند. چون در هر کدام از دوحالت پیش آمده واکنش مردم ایران له یا علیه خامنه ای در دفاع از کشور و مقاومت متفاوت خواهد بود. در خاتمه ضمن درخواست از شما برای بیان آن "راه های ساده بغیر از جنگ و سازوکار اجرایی چنین راه کار موهومی عرض می کنم که برای شخص من مهم است که همین الان موضع بگیرم و بقول شما با توجیه اینکه من و ما نه سر پیازیم و نه ته پیاز نظاره گر بی تفاوت سرنوشت مردم کشورم و خودم و بچه هایم نباشم. یا...هو

ناشناس گفت...

پس خود شما هم مخالف این دل دادن و قلوه گرفتن اوباما و ایت الله هستید، این توافق از این قراره که امریکا بزاره اخوندا ایران رو زیر نظر امریکا تخریب بکنند و کاری به حقوق بشر و مردم ایران نداشته باشند و در عوض ایت الله بمب نسازد، توافق برد برد برای اخوندا و اوباما و دو سر شکست برای مردم منفعل و خیار ایران است.

ناشناس گفت...


شما یک ژنرال هستی مطلبی را که برای شما می گویم کاملا درک می کنی. یک مثال ساده تاریخی برای شما می آورم.

فدائیان اسماعیلی دارای مخوف ترین و مستحکم ترین قلعه های کوهستانی در ایران بودند که فتح فیزیکی آنان بسیار مشکل و گاها غیر ممکن بود.ولی لشکر مغول همه این قلعه ها را فتح کرد. اگر مغول می خواست با حمله به این قلعه ها کار خود را پیش ببرد با تلفات بسیار سنگینی روبرو می شد . لشکر مغول برای فتح قلعه ای که در روی 300 متر صخره نشسته است چقدر باید کشته و تلفات بدهد؟
مغول آنها را از طریق محاصره به زانو درآورد. فرض کن شما الان قوبیلای قاآن هستی و یک قلعه را یکسال است که محاصره کرده ای و آب و آذوقه قلعه تمام شده و ناگهان پیکی از داخل قلعه می آید که ما آماده جنگیم ولی صلح چیز خیلی خوبی است! چرا ما باید خونریزی کنیم و هم ما تلفات بدهیم و شما ! بیاید مذاکره کنیم تا بعد با هم برویم کنار رودخانه و کاهو سنکنجبین بخوریم.
پس از مدتی مذاکره شما در می یابید که حریف حرف های گنده تر از دهانش می زند و فرضا می خواهد که فداییانش کما فی السابق به ترورهایشان ادامه دهند!
حالا به نظر شما راه ساده ای که حتی یک بچه دبستانی هم آن را می فهمد چیست؟
پس فرستادن هیئت مذاکره کننده به قلعه و ادامه محاصره!
حالا یکی از میان لشکر شما پیدا شده و می گوید مبادا پیشنهاد صلح آنها را رد کنی ها والا باید به 300 متر صخره حمله کنی!آیا به این استدلال نخواهی خندید؟ این یک مغلطه است. علت آمدن هیئت مذاکره کننده قلعه, محاصره بود پس این هیئت یکماه دیگر برخواهد گشت!
از این مغالطه ها اوباما زیاد می کند . برای مثال می گوید شعار مرگ بر آمریکای خامنه ای را جدی نگیرید اکثر مردم ایران با ما دوست هستند! حالا سوال می تواند این باشد که کلید روشن کردن موشک ها و بمب ها دست خامنه ای است و یا دست مردم ایران؟!
و یا می گوید من می دانم حسن روحانی مشکلات داخلی زیاد دارد و این پول هایی که به او می دهیم خرج تروریسم نخواهد کرد! درست مانند این حرف که می گفت من به فتوای آیت الله خامنه ای مبنی بر حرام بودن بودن اتمی احترام می گذارم!
و یا اینکه ما باید سعی کنیم کرامت خامنه ای ( ایران؟) حفظ شود!

انشالله این توافق مبارک باشد.ولی بهتر از اینها می توانست صورت بگیرد.بیشتر در پی پر کردن جیب خود بودند تا حل اساسی مشکل.این آقای حقوق بشر آیا کلامی تاکنون در مورد حقوق بشر در ایران گفته است؟

یک مثقال آهن تو دهن پیرزن!

ناشناس گفت...

ناشناس گفت...
پس خود شما هم مخالف این دل دادن و قلوه گرفتن اوباما و ایت الله هستید، این توافق از این قراره که امریکا بزاره اخوندا ایران رو زیر نظر امریکا تخریب بکنند و کاری به حقوق بشر و مردم ایران نداشته باشند و در عوض ایت الله بمب نسازد، توافق برد برد برای اخوندا و اوباما و دو سر شکست برای مردم منفعل و خیار ایران است. ...اتفا قا تنها مشکل کار همین جاست.ما از شر جنگ ممکن است راحت شویم. ولی اینکه چگونه از اخوند الاغ راحت شویم را نمی دانم.این ناشناس در ست می گوید. چون واقعا اخوند در حد این نیست و لیاقت و فهم و شعور و درک اداره ایران را ندارد. مسا له این است.مکه و مدینه و شعب ابی طالب بشدت روی مخ اینهاست.و نو ستا لوژی سختی به ان دارند.انها مکه و کر بلا را ول نمی کنند و دنیای مدرن امروز را بگیرند. دلقک چه می گویی؟ پیشنهادی داری؟

ناشناس گفت...

به گزارش خبرگزاری رويترز، سناتور مک کانل گفت، رييس جمهوری در سخنرانی روز چهارشنبه «اشتباه بزرگی» مرتکب شد، «اين نيست که (انتخاب) بين جنگ يا توافق باشد. بلکه (مسئله انتخاب بين) اين توافق يا توافق بهتر است».

مانی گفت...

یک.مثقال آهن و هم نظر هایش,
نه اینکه مخالفان جمهوریخواه توافق شب روز برای حقوق بشر در ایران و عربستان پستان به تنور میچسبانند, مثل آن یابو که دلش آتش گرفته بود از شلوار جین نپوشیدن جوانان ایران. جایی ,'گوشه ای خالی نگذشته اند که اوباما از حقوق بشر یک کلمه بگوید.
اما در واقعیت این اباماست که با توافق و پرهیز از جنگ دارد برای حقوق بشر زحمت میکشد. چندین سال صبر کردیم که شما ها طرفداران حقوق بشر یک غلطی بکنید.همه اش حرف زدید و ناله کردید و به هر کس به اندازه دلخواهتان از حقوق بشر حرف نزد و حکومت بد نگفت و مردم ایران را سر زنش نکرد توپیدید. حالا بفرمایید یک توافق نامه بنویسید تا اوباما یاد بگیرد 5 کشور آنرا امضا کنند و سازمان ملل قطعنامه صادر کند و خامنه ای بگوید چشم و به درک واصل شود.. ومن قول میدهم بروم کاخ سفید یا هر جایی که بشود یک کتک حسابی به ابامای نازنینم بزنم که چرا به حرف شماها گوش نکرده.

ناشناس گفت...

من هم فکر میکنم که اگر توافق رد شود تنها گزینه ممکن ادامه مذاکرات خواهد بود. البته اگر از سد وتوی اوباما رد شود که احتمالش بسیار کم هست چون فقط کمی بیشتر از نصف نمایندگان جمهوری خواه هستند و در آمریکا کار حزبی بسیار قوی هست و اگر هم دموکراتی اعتراضی داشته باشد در نهایت هماهنگ با آنچه که بزرگان حزب میخواهد رای خواهد داد نانسی پلوسی رئیس دموکرات ها از توافق حمایت کرده. در نهایت توافق با رای جمهوری خواهان رد خواهد شد ولی به حد نصاب عبور از وتوی اوباما نخواهد رسید.

حالا اگر فرض کنیم که مخالفان بتونند از سد وتوی اوباما هم عبور کنند. از نظر قانونی ما یک قطع نامه شورای امنیت رو داریم این قطع نامه "فقط" تحریم های قبلی همین شورا رو لغو کرده در حالیکه تحریم های اصلی و کمرشکن رو کنگره وضع کرده. کشورهای دیگر هم تنها به همین قطع نامه عمل خواهند کرد و در ضمن مصوبات کنگره رو هم مو به مو اجرا خواهند کرد شاید فقط روسیه و چین کمی مشکل ایجاد کنند ولی اونها هم هیچ وقت به طور جدی رودر روی آمریکا قرار نمی گیرند بنابراین همه چیز بر میگرده به حالت قبل از مذاکرات. فرانسه و انگلیس قطعا با آمریکا همراهی خواهند کرد و آلمان هم با کمی سردی همراهی خواهد کرد. هیچ شرکت و موسسه و بانک و حتی دولتی در دنیا جرئت عمل کردن برخلاف قوانین آمریکا رو نخواهد داشت چون بلافاصله با جریمه های میلیارد دلاری و قطع دسترسی از بزرگترین بازار مصرف کننده دنیا یعنی آمریکا روبرو خواهد شد. کنگره تصمیم به تحریم کامل نفت ایران خواهد گرفت در صورتیکه ایران دست به اقدامات احمقانه ای مثل خروج از ان پی تی یا غنی سازی با درصد بالا بگیره و البته ایران اینکار رو نخواهد کرد چون میدونه که آخرش به چی ختم میشه. در نهایت ایران دست از پا درازتر دوباره مجبور خواهد شد بر سر میز مذاکره برگرده و این بار آمریکا به چیزی جز تعطیلی کامل یا بازرسی و دسترسی 100 درصد در هر جا و هر زمان و توقف کامل برنامه موشکی و دخالت های ایران در کشورهای منطقه رضایت نخواهد داد.

ناشناس گفت...

یک سئوال را در اینجا مطرح می کنم و اگر کسی پاسخی دارد.می تواند محبت فرموده پاسخ دهد.بر اساس شرع اسلام و صدر اسلام و عقیده اخوند هر چه در صدر اسلام گذشته ملاک عمل اخونداست.مثل بهای شتر در دیه.مجازات اعدام -زن و صیغه و اینجور مز خرفات حال بهم زن که هنوز بعد از هزار و پانصد سال!! دقیقا سر جای خودشان هستند.در صدر اسلام هم که با شمشیر می جنگیده اند. حالا سئوال این است که چرا نمی روند با همان شمشیر بجنگند؟ مگر پیغمبر شان با موشک و بمب اتم می جنگید؟ چگونه است که تحجر و ایستادگی اشان در تمام شرع و عرف مذهب اشان سر جای خود است. فقط در موضوع ابزار جنگ موازنه را بر هم زده و ابزار دنیای مدرن را بکار می برند.ایا این از ریا کاری انها نیست؟ اگر ابزار جنگ می تواند تغییر کند، چگونه امور دیگر تغییر نا پذیر و شامل مرور زمان نمی گردد. ؟ ایا دنیای پیچیده و مدرن امروز با صحرای هزار و پانصد سال پیش عربستان که در ان فقط شتر و مرغ و مارمولک و چند حیوان زبان بسته دیگر بوده. و زندگی عربها بسیار ساده و بدوی بوده یکی است و هیچ تفاوتی نکرده؟ اگر تفاوتی نکرده پس تفاوت شمشیر و موشک و بمب اتم از کجا امده؟ و انها چرا بجای شمشیر پیا مبرشان با موشک می جنگند؟

ناشناس گفت...

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem2/article/-3a9e4161c8.html. مبارک باشد.!

ناشناس گفت...

http://www.iranglobal.info/node/49391. خدا بداد برسه. هنوز سرشان از هسته ای فارغ نشده.پول هست. سر مستی هست.بیکاری هست.احمقی هم هست.دیگه شما ها چی می خواهید.چی مرگ؟ برو دم قصاب خونه.

ناشناس گفت...

آقای کری در اين مصاحبه طولانی هشدار داد که اگر کنگره به اين توافق‌نامه رای ندهد، در واقع بدگمانی‌ها و ترديدهای ضد آمريکايی آيت الله خامنه‌ای را تصديق کرده و هر گونه فرصت حل معضل اتمی ايران به طور مسالمت آميز را از ميان خواهد برد.
کری گفت، «آیت الله دائما بر این باور است که ما غیر قابل اعتماد هستيم، که ما با نمی‌توان مذاکره کرد، که ما به آن‌ها کلک خواهيم زد. عدم تصويب کنگره نهايت دوز و کلک خواهد بود.» وی در ادامه استدلالش افزود، رد توافق‌نامه توسط کنگره «تائيد گر ظن آيت‌الله خواهد بود. او از روی عزت و به دليل بی‌اعتمادی به آمريکا ديگر به ميز مذاکره بازنخواهد گشت. دليلی که ارايه خواهد کرد اين است که آمريکا با حسن نيت مذاکره نمی‌کند. او خواهد گفت، نگاه کنيد، ببينيد که با ما از روی حسن نيت مذاکره نکردند.»

عجب! فکر می کند خامنه ای یک آدم نرمال است! تمام اساس سیاست خارجی ابرقدرتی مانند آمریکا را روی توهمات یک فرد برنامه ریزی کرده است! آهسته برو آهسته بیا که آیت الله ناراحت نشود.آدم به این پخمه گی در مذاکرات پیدا نمی شود.

گراند دوک گفت...

به نقل از مانی

نه اینکه مخالفان جمهوریخواه توافق شب روز برای حقوق بشر در ایران و عربستان . . . .

+ + + + + + + + + + + +

امانوئـل گفت...

اوباما نمی خواهد در خاورمیانه ، خواهان کاهش تنش و بحران است لذا ، عقب نشینی ایران را کافی ارزیابی می کند . ولی اکثریت جمهوری خواهان دنبال ایجاد تنش بیشتر در خاورمیانه هستند. اکثریت جمهوری خواهان می دانند که ایران عقب نشینی کرده و کوتاه آمده ولی با این حال دوست دارند خاورمیانه را غرق در خون و آتش کنند

همچنانکه لیبی و عراق و سوریه و یمن و اوکراین را غرق در خون و آتش کرده اند

امانوئل گفت...

اصلاحیه (در کامنت اول من اشتباه تایپی رخ داده)

اوباما نمی خواهد در خاورمیانه جنگ شود ، اوباما خواهان کاهش تنش و بحران است لذا ، عقب نشینی ایران را کافی ارزیابی می کند . ولی اکثریت جمهوری خواهان دنبال ایجاد تنش بیشتر در خاورمیانه هستند. اکثریت جمهوری خواهان می دانند که ایران عقب نشینی کرده و کوتاه آمده ولی با این حال دوست دارند خاورمیانه را غرق در خون و آتش کنند

همچنانکه لیبی و عراق و سوریه و یمن و اوکراین را غرق در خون و آتش کرده اند

ناشناس گفت...

حرف یک مثقال اهن کاملا تا یید می شود. او لب کلام را گفت.کسانی که مخالف توافق با ایرانند. منظور ایرانیان مخالف توافق می گویند حالا که ایران گلو یش گر فته شده و به خر خر افتاده است باید تقاص پس دهد. و به زبا له دانی تاریخ رود تا مردم هم زنده شده و احساس کنند که زنده اند.( با ادامه تحر یمها و نه جنگ) مثال قلعه. اما با توافق همان اش و همان کاسه هست. در حقیقت اخوندا با تحجر نکبت اشان فقط کشور را به هزار سال پیش می برند. و مگر نبرده اند.در ضمن اقای مانی تو اینقدر عقب افتاده و بیسوادی که نه طرز حرف زدن بلدی و نه می دانی این کشور هر سال که می گذرد حراج دائمی فرهنگ و انسانیت و تمدن و اقتصاد و... بوده و حضور و ادامه حکومت ملا چه اسیب وحشتناکی به این نقشه ای که دیگر ایران نیست زده.فکر می کنی میهن پرست تر از ما هستی. این بحث چه ربطی به جمهوری خواه دارد. ما باید خود در فکر خود باشیم.و حالا که فرصتی شده نباید از دست داد با ادامه تحریم.لابد تو از طرفداران سر سخت اسلام ناب ولایی هستی؟

ناشناس گفت...

من نیز با خواندن خرف های جان کری به این نتیجه رسیدم که آخوندها همانطور که سر ملت ایران را با وعده های دروغین و سرخرمن کلاه گذاشتند یر جان کری و اوباما هم تا خرخره کلاه گذاشته اند.
http://ir.voanews.com/content/atlantic-kerry-interview-on-iran-nuclear-deal/2902434.html

دست مریزاد دکتر ظریف دست مریزاد دکتر حسن روحانی.
شاهکار کردید. توی روز روشن قورباغه خامنه ای را رنگ کردید و جای قناری اصلاحات به اوباما فروختید.جان کری نگران است که مبادا مذاکرات به هم بخورد و روحانی که بفرمان خامنه ای آمده است و بفرمان او هم خواهد رفت میز و کرسی اش از دست برود و بعد آمیریک کاسه چکنم دست بگیرد! ابرقدرتی که نتواند تنبانش را در مذاکره با یک کشور جهان سوم که در تحریم و محاصره هم هست بالا بکشد همان بهتر که بازنشسته شود و امپراطوری شیعه حزب الله خودمان جایش را بگیرد.حرب الله که چند وقت است قهر کرده ای بیا عزیز برادر به احترامت کلاه از سر بر می دارم دور تو آغاز شده و دیگر به تو و امپراطوریت نخواهیم خندید تا زمانی که ابله هانی مانند جان کری و اوباما آقای دنیا هستند مفلس در نمی ماند.رهبرت تخمی تخمی امپراطور شد!

Dalghak.Irani گفت...

بهترین گزینه در حال حاضر را کسی مورد بحث قرار نمی دهد. همه فقط اگر خاله ام آلت داشت دائی ام می شد حرف می زنند. اینکه سر اوباما یا خامنه ای کلاه رفته است بحثی مربوط به قبل از توافق بود. پرسش من از شما این بود که در حال حاضر که توافقی امضاء شده و قطعنامه ای صادر شده و اولاند و مرکل و کامرون هم قاق بودند و گول اوباما و کری را خورده اند در مراسم کلاه گذاری یا کلاهبرداری خامنه ای در وین چه سناریویی بنفع ایران است فارغ از اینکه بنفع رژیم هم باشد یا نباشد. - نگویید رد شدن توافق و تشدید تحریم ها. بلکه اگر نظرتان این است مشخص کنید چرا فکر می کنید که تشدید تحریم در صورت رد توافق عملی است با توجه به پنج امضای دیکر - اگر کسی پاسخ این سؤال را نداشته باشد نوشتن نوستالوژی های 37 ساله فقط خود تخلیه کردن و تشفی لحظه ای "انتقامم را گرفتم از آخوندهای دیوس" بیشتر ارزش نخواهد داشت که 37 سال است گفته و نوشته ایم و 37 سال دیگر هم می توانیم در نسل نوه هایمان ادامه بدهیم. یا...هو

متفکر گفت...

سلام دلقک نمیدونم من اینطور فک می کنم یا همینطوره
ما دهاتی ها وشهرستانی ها که اصلا به خیالمون نیست توافق چی شده اصلا هم بین مردم اعتقادی نیست که توافقی بدر بخور انجام شده وگل وبلبل خواهد شد. اصلا هیشکی نمیدونه چه توافقی شده. ته حرف مردم در مورد تفائق اینه که اگه یه جا تخم مرغ رو 50تومن ارزئن تر بخرن به شوخی بگن از اثرات توافقه.
این وسط صدا سیما ودولته که سیخ کردن رواین توافق. اون از دولت ک با این توافقش هی باد به غبغب میندازه. اونم از تلویزیون که صبح تا شب برجام خوانی وفرجام خواهی میکنه. اصلا شوق وذوقی که توصدا سیما هست از مذاکرات ونتیجش یک صدومش تو ملت نیست.!!

ناشناس گفت...

اقای نا شناس چرا به جناب اوبا ما و اقای جان کری توهین می کنی؟ مگر جرم اونا چیست.اتفاقا دو بزرگ مرد تاریخ صحنه سیاست جهانی بوده و هستند و طبعا موضع گیری انها کاملا انسان دوستانه و در اصل درست است.حالا به هر دلیلی.مشکل به انها مربوط نمی شود. مشکل به ما و ملت ما و اخوند های کوفت زهر ماری هیچ نفهم الدنگ مربوط می شود.که نه زبان ادمیزاد حالیشان هست و نه تن دادن به واقعیات.در نیت خیر این دو بزرگ مرد، ما شک نداریم.و اتف قا خیلی هم از جمهوری خوا ها بهترند.و مخا لفت جمهوری خوا ها نه از روی دل سوختن برای ماست.اینکه اظهر من الشمس است.اما دست بر قضا موارد به شکلی پیش رفته که مواضع انها صر فنظر از نیتشان به نفع ماست.اگر کار ادامه تحریم باشد و نه جنگ.چون با ادامه تحریم کار اینها سا خته می شود.و ما هم لازم نیست بیاییم و هر روز مزاحم اقای دلقک شویم و هم اوقات او و هم اوقات خودمان را تلخ کنیم.و همه راهی ایران می شویم.و مردم ایران هم بار دیگر شاهد کنسرت-سینما.پارک رفتن و زندگی سالم می شوند. مثه همه جای دنیا.هر که هم دوست ندارد نمی رود.این شکلی بهتر نیست تا این اخوندا بما نند و ما هر روز کار مان گفتگو در مورد سیاست و بدبختی مملکت باشد؟ اینها ام الفساد قرن اخیر بوده اند.این برنامه انتحاری را هم همین ها با مرحوم حسین فهمیده استارت زدند که امروز بلای جان همه شده.اصلا بگو چه نکرده اند اینها؟

ناشناس گفت...

دلقک جون امریکا هر تصمیمی بگیرد کشور های نامبرده هم بد نبالشند.انها دنبال منا فع اشان هستند.

ناشناس گفت...

صغزی های استدلالت با کبری نتیجه گیریت نمی خواند. می گویی چون 5 کشور امضا کرده اند پس دیگر معامله تمام است. نه چنین چیزی نیست.بله این قطعنامه جدید است و قضیه را پیچیده تر کرد ولی حق کنگره بر جای خود باقی است. مصوبه شورای امنیت کاری به تحریم های کنگره ندارد و اساسا نمی تواند داشته باشد . فرضا شورای امنیت نمی تواند برای مجالس کشور های دیگر تعیین تکلیف بکند. این یک حق شخصی است که مجلس آمریکا نمی خواهد با فلان کشور معامله کند و شورای امنیت نمی تواند بگوید نه علن باید معامله کنی! سلبی می تواند ولی ایجابی نمی تواند . باز کنگره می گوید هر کس که که معامله کند هم باز من هم با او معامله نمی کنم این یعنی تحریم نا نوشته جهانی که هیچ کس حتی شورای امنیت سازمان ملل هم نمی تواند وابزاری برای دخالت در آن ندارد.این مانند این است که من بگویم چرا دلقک فلان ماشین را نمی خری؟ نمی توانم شما را مجبور کنم که بخری. باز شما می گویی هر کس که با فلانی کار کند من از او هم ماشین نمی خرم. باز من نمی توانم بگویم که چرا ماشین نمی خری.شورای امنیت هم نمی تواند از کنگره بخواهد با ایران معامله کن .این مسئله عملا سرمایه گذاری در ایران را مسدود می کند . هیچ کمپانی حاضر به حضور در بازاری که بیش از یکسال اعتبار ندارد نمی شود که بعد هم با کلی ضرر و ترس عقب نشینی کند. فقط شاید یک مقدار جنس بفروشندو پولش را جرینگی بگیرند همین.
بهترین سناریو برای ایران وجود ندارد! شرایط دست ما نیست ما فقط می توانیم حدس بزنیم عملا چه اتفاقی خواهد افتاد.اکنون دو نماینده ارشد سنا و مجلس نمایندگان مخالفت خود را اعلام کردند که با این کار احتمال رای قاطع کنگره بالاتر رفت. این دست شطرنج را باید از اول بچینند. این توافق مانند بار کجی است که عاقبت از الاغ خواهد افتاد. یا همین الان و یا یکسال دیگر.آخوند جماعت سواد و فهم دراز مدت مسائل استراتژیک را ندارد. مثلا ظریف را می فرستد تا با شیرین کاری بلکه برای مقطعی هم که شده یک کلاهی بگذارد ولی نمی داند که در آخر کار به بن بست می خورد. همین مذاکراتی که عامل نجات بود می تواند قاتل جانش شود.اعتبار مذاکرات را خراب کرد.در دور بعدی مذاکرات سخت گیری بیشتری خواهند کرد تا زمانی که اگر مذاکراتی اساسا شروع نشده بود. درست مثل فرصت های مذاکره ای جلیلی که حاضر شدند حتی یک نیروگاه و ده تا ایرباس هم بدهند ولی آقای ما قبول نفرمودند.حالا هم در دور بعدی مذارکات حسرت خواهند خورد که چرا عدم دخالت در کشورهای منطقه را قبول نکرده اند و یا چرا میرحسین را آزاد نکرده اند و یا چرا اساس سایت های اتمی را جمع نکرده اند.اینها حسرت های آینده آقای ما خواهد بود.بهترین کار برای ما فعلا فشار به خامنه ای است که دست و پایش را زودتر جمع کند و برود.خامنه ای تحت فشارهای خارجی ضعیف شده است و ضعیف تر هم خواهد شد.هر چه زودتر این نکبت سایه اش را از سر ما کم کند زودتر راحت می شویم. نظام جهانی جایی برای امثال خامنه ای نیست.او حتی یک نوکر خوب هم برای آمریکا هم نمی تواند باشد.

ناشناس گفت...

امریکا ابر قدرت است و اروپا هم به احتمال زیاد بین اقتصاد مدرن امریکا و اقتصاد مال خر ایران، ایران رو انتخاب نمی کنه! میمونه چین و روسیه که اونا هم کمک خاصی به ایران نمی توانند بکنند به غیر از دوشیدن بیشتر ایران، امریکا باید کار را یکسره کند و خط قرمزی مثل ممنوعیت شعار مرگ بر امریکا را برای توافق ضروری اعلام کند، توافق فعلی شتر سواری دولا دولا است که ما از جمهوری اسلامی انتظار داشتیم نه از امریکا، خود شما فکر کن این توافق خنده دار نیست که 22 بهمن بعد توافق بیان فحش امریکا بدهند؟ امریکا می توانست و می تواند با توافق بهتر تکلیف جمهوری اسلامی را برای همیشه روشن کند، اما الان با تداوم بلاتکلیفی خطر جنگ و خشونت را در میان و بلند مدت افزایش هم داده است.

ناشناس گفت...

این دوستانی که نظر میدهند ادامه سخت گیری امریکا در موضوع تحریمها میتوانست و یا میتواند سیستم را به کرنش بیشتر و در نهایت به نفع خواسته های ملت وادار کند ناخواسته دچار تناقض در دیدگاهشان نسبت به جمهوری اسلامی هستند . از یک طرف معتقدند جمهوری اسلامی را یک مشت دزد و شارلاتان و آدمکش اداره میکنند که حاضرند به خاطر منافع ایوئولوژیک و یا شخصی شان کشور را به ته دره فلاکت و جنگ و هرج و مرج و ادبار بفرستند و از طرف دیگر اعتقاد راسخ دارند که در صورت ادامه تحریمها با دوز بالاتر ، حکومت و اداره کنندگان دزد وشارلاتانش به خاطر کشور و مردمانش ، دست از بلند پروازی برداشته و راه عقلانیت در پیش خواهند گرفت .

از کجا معلوم که تصمیم گیرندگان در آخرین لحظات مثل سامورایی شکست خورده ، در تنهایی و تاریکی دست به خودکشی بزنند و چرا کشتی و همه سرنشینانش را با خود به قعر دریا نبرند و اگر بردند تکلیف نسلهای بعدی و کودکان این سرزمین که هم اکنون هم در حال بازی و شادیند چه میشود؟ با همین توافقنامه مزخرف به زعم شما و مخالفان ،آیا کورسویی از روشنایی در انتهای تونل مشاهده نمیشود ؟
به نظر من جنگ و نابودی نتیجه محتوم ادامه تحریمهای شدید تر است .

ناشناس گفت...

این توافق نهایی نشده و نخواهد شد. هنوز آمریکا را نمیشناسید اگر گمان دارید توافق خواهد شد. اوباما یک انسان نادان است که گمان کرد میتواند همه را از جنگ بترساند و فریب دهد. توافق توسط کنگره رد خواهد شد، وتوی اوباما هم رد خواهد شد، جنگ هم نخواهد شد! به نفع همه خواهد بود که دوباره سر میز برگردند و اینبار ابتدا توافق را در کنگره تصویب کنند تا برای همه درس عبرت شود که تلاش نکنند این نهاد را دور بزنند. توافق نخواهد شد چون دنیا با چند سال دیگر تحریم کردن ایران هیچ مشکل خاصی ندارد. همانطور که شما گفتید شروع مذاکرات با احتمال بالا خواست ایران بوده است. اگر ایران موافقت نمیکرد تحریمها ادامه پیدا میکرد. اگر مردم ایران به جلیلی رای داده بودند تحریمها ادامه پیدا میکرد. این یعنی اوباما دروغ میگوید که تحریمها قابل ادامه پیدا کردن نیست. توهم های اوباما در این مورد بخاطر این است که او میخواهد کار را به نام خودش تمام کند و میراث برجای بگذارد. او یک جاه طلب است. برخی میخورند اما همه فریب او را نمیخورند. مشکل تیم روحانی این نیست که یک گل مشکوک را علت پیروزی میدانند، مشکلشان این است که نمیفهمند اصلا بازی هنوز تمام نشده بلکه تیم داوری بازی را نگه داشته اند ببینند اصلا ادامه بدهند یا دستور تکرار بازی را بدهند!

ناشناس گفت...

تشدید تحریمها کاملا عملی است چون هیچکس نمیخواهد جنگی دیگر در بگیرد. تحریم در دنیای کنونی تنها راه ممکن است. این توافق توهین به شان کنگره آمریکاست و راهی جز شکست ندارد. تا احترام کنگره حفظ نشود توافقی با ایران ممکن نیست جنگی هم ممکن نیست. فقط تحریمها ادامه پیدا میکند. اروپا نمیتواند تخظی کند چون ریسک جریمه شدن توسط آمریکا یا از دست دادن امکان معامله با دلار بالاست. اوباما نمیتواند با توهین به کنگره و نادیده گرفتن اسرائیل برای خود میراث بجا بگذارد. میراثی اگر درکار باشد باید میراث مشترک دولت و کنگره باشد. پس دنیا راهی جز ادامه تحریم ندارد. نه اروپا راه دیگری دارد نه آمریکا. روسیه خود به خود الان تحریم است! چین هم مایل به انزوا نیست. شک نکنید این توافق رد خواهد شد چون با تصویب بی موقع قطعنامه حتی کری هم معتقد بود که این کار باعث عصبانی شدن کنگره خواهد شد و شده است. مهمترین دموکراتها مثل شومر هم با توافق مخالفت کرده اند. نانسی پلوسی هرگز به قدر شومر موثر نیست. خواهید دید که خیلی زود قضاوت کردید و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و تا وقتی اوباما رئیس جمهور آمریکاست هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

ناشناس گفت...

هیچ احتیاجی به جنگ نیست. تشدید تحریمها همه چیز را عوض خواهد کرد. هیچ رفتاری غیرقابل تغییر نیست. در اسلام هم عنصر مقتضیات بسیار موثر است. مسلمانان به موقعش سکوت خواهند کرد. در مقابل معاویه کاملا سکوت کردند! مهم این است که آمریکا چقدر بتواند خودش باشد. یعنی ابرقدرت. اوباما آمریکا را از ابرقدرتی انداخته است. روزی که بوش به عراق حمله کرد تا چند هفته در نمازجمعه هم شعار مرگ بر آمریکا نمیگفتند! همه چیز قابل تغییر است. مهم این است که فشار چقدر فشار باشد. هیچ نابودی هم در کار نخواهد بود. ادامه تحریم به معنای تسلیم ایران خواهد بود.
و این توافق به معنای تسلیم ایران نخواهد بود بلکه به معنای مصون شدن تدریجی ایران در برابر تحریمهای آینده خواهد بود. وقتی میلیاردها دلار سرمایه خارجی راهی ایران شد تحریم کردن ایران و تشر زدن به ایران و ناامن کردن ایران و تغییر رژیم در ایران و هر نوع آسیب زدن به ایران به خطر انداختن سرمایه گذاران است. اوباما مشغول خیانت به قانون اساسی آمریکاست.
خوشحال نباشید.
کسی در آمریکا این اجازه را به این دولت خائن نخواهد داد.
تحریمها ادامه خواهند یافت و هرکس به معامله با ایران بپردازد تاوانش را با محرومیت از دلار خواهد داد.
یادمان نرود: ابرقدرت هنوز فرونپاشیده است! مگر اینکه شما معتقد باشید آمریکا دیگر نمیتواند دنیا به به خط کند که این توهم شما خواهد بود و واقعیت ندارد.
کسی که نمیتواند دنیا به را به خط کند اوباماست نه آمریکا. این دوتا را با هم اشتباه نگیرید!

ناشناس گفت...

کی گفت مسئولین برای شکم گشنه مردم دل می سوزونند؟ چنین انسانیتی از این بی شرف ها بعید است،مردم ایران اگر بیشتر تحریم شوند و اوضاع به استخوان برسد دیگر ساکت نخواهند نشست و رژیم را وادار به تغییر می کنند، توافق وقتی کور سوی امید داشت که خامنه ای بره با اوباما دست بده در حالیکه هر دو می خندند، انهم در مراسم افتتاح سفارت امریکا در ایران، نظر ما تغییر رادیکال نبوده و نیست خود رژیم با تصمیماتش دارد کار را به جنگ و خشونت می کشد، و زلزله سیاسی قطعا وقوع پیدا خواهد کرد در سیاست ایران ما فقط می خواهیم از این زلزله ی حتمی استفاده کنیم، سرعت اصلاحات بسار کند هست و کار از اصلاح مدت هاست که گذشته و با توافق نیم بند با اوبامای یک سال مانده، قضیه حل نخواهد شد. الان 5 کشور اومدند با اوباما و پشت توافق، این 5 کشور با همان سرعت هم پشت ایران را خالی خواهند کرد. طبیعی است هر تغییر سریعی درد و خون خواهد داشت و این اجتناب ناپذیر است.

Dalghak.Irani گفت...

البته حالا که سخنگوی فارسی زبان کنگره و نمایندگان و سناتورها هم لطف کرده اند و به سیرک رونق داده اند دیگر زبانم قاصر است از کامنت مخالف دادن. اما من چون ایرانی ام لاجرم متمرکز بر سرنوشت وطنم هستم و مطمئنم که در صورت رد توافق - چنین چیزی بعقل من جور در نیامده هنوز - ایرانیان ضرر خواهند کرد و نه خامنه ای و روحانیان. ما اگر امریکا را نمی شناسیم تو هم در برابرش دین و خرافات و آخوند و قدرت و سرمایه وجهل مرکب را نمی شناسی. اما روزی که بچه ات مثل بچۀ امروز من بگوید بابا این چه غلطی است که کردید - من باید پاسخ 57 را بدهم که نمی توانم و تو باید پاسخ 95 را بدهی که نخواهی توانست - تو مجرم خواهی بود و نه فقط متهم. چون من نمی توانستم جلو انقلاب را بگیرم حتی اگر می خواستم. اما تو نمی خواهی جلو جنگ را بگیری حتی اگر بتوانی. دقیقاً منظورم این است که اینقدر نزدیک به کنگره و سخنگویش هستی لطفاً بگو کمی کوتاه بیایند ما می ترسیم! یا...هو

ناشناس گفت...

تیمسار عزیز
در جواب سئوالت در مورد بهترین استراتژی ایران عرض میکنم که حساب حکومت رو از مردم جدا کنیم و بعد در مورد هر کدوم پاسخ بدیم
این توافق همونطور که بالاتر گفتم ابتر میمونه و به نظر من با رای بالای کنگره رد میشه
دلایلش خیلی مفصله ولی همین قدر اشاره کنم که حکومت ایران نشون داده نمیخواد و ماهیتا نمیتونه تو نظم جدید مورد نظر غرب و بویژه آمریکا نقش و وظیفه خودش رو در خاورمیانه بازی کنه و این موضوع رو اعراب واسرائیل و نهایتا محافظه کاران و کلا عقلای قوم فهمیدن حتی دولت انگلیس و فرانسه هم این موضوع رو میدونن ولذا امکان نداره به ایران با این حکومت اجازه بدن در منطقه لگد پرانی بکنه
بعد از رد توافق توسط کنگره ایران زیر توافق نمیزنه چون همونطور که خودتون اشاره کردین بهترین فرصت برای مظلوم نمایی وننه من غریبم بازی ایرانه و نهایتا توافق رو با اروپا بصورت نصفه نیمه انجام میده و مذاکرات بعد از یه وقفه دوباره از سر گرفته میشه اما همه چی معلق میمونه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام بشه

استراتژی مردم فقط باید مبارزه منفی و مسالمت آمیز با حکومت باشه و فشار درخواستهای حقوق بشری و رفاه اجتماعی و رونق اقتصادی رو در غالب اجتماعات کوچک و متعدد نشون بده و از هر فرصتی استفاده کنه تا نفرتش رو از این حکومت فاسد ایدئولوژیک به حکومت و همه دنیا نشون بده
مردم نباید گول شعارهای حکومت در مورد بهتر شدن شرایط زندگیشون با اجرای توافق رو بخورن چون به فرض انجام توافق هم نهایتا با این سیستم آلوده و فاسد چیزی گیر مردم نمیاد . فشار بیشتر به حکومت و مثلا قهر کردن از شرکت در انتخابات(انتصابات) حکومت و دنیا رو هوشیار میکنه که این مردم سرسازگاری با این حکومت رو ندارن و در تاکتیک های بعدیشون این فکت رو در نظر میگیرن
تام

Dalghak.Irani گفت...

تام عزیز حرفت را فهمیدم یانه مهم نیست و جدل نمی کنم. اما فقط مانده ام که:

"...مردم نباید گول شعارهای حکومت در مورد بهتر شدن شرایط زندگیشون با اجرای توافق رو بخورن چون به فرض انجام توافق هم نهایتا با این سیستم آلوده و فاسد چیزی گیر مردم نمیاد . فشار بیشتر به حکومت و مثلا قهر کردن از شرکت در انتخابات(انتصابات) حکومت و دنیا رو هوشیار میکنه که این مردم سرسازگاری با این حکومت رو ندارن و در تاکتیک های بعدیشون این فکت رو در نظر میگیرن" - پایان نقل قول از کامنت شما -

این "مردم" را از کجا بیاوریم تا سناریوی شما را اجرا کنیم. لطفاً در پست بعدی که بهمین خاطر نوشتم آدرس بدهید. یا...هو

شهروند گفت...

فكر مي كنم انتظار كشيدن براي رد توافق در كنگره و موفقيت در مقابل وتوي اوباما كار بيهوده ايست ، چون اين اتفاق هيچوقت نخواهد افتاد ، از اينهمه جلسه و كوبيدن توافق توسط جمهوري خواهان ، دو هدف عمده مدنظر مخالفان جمهوري خواه است . ١- بي ارزش كردن و احمقانه جلوه دادن عمده ترين دستاورد سياست خارجي دولت دموكرات ٢- عدم اعتماد به حكومت خامنه اي و اجرايي بودن سيستم راستي آزمايي مندرج در توافقنامه به خاطر تجربه ناموفق كره شمالي ، والا فرض كنيم كه كنگره حتي بر وتوي اوباما هم فائق آيد ، بعدش چي ! هر روز كه نمي تواند يك قانون تحريم عليه ايران وضع كند و بيفتد دنبال اينكه اگر اوباما آنرا وتو يا اجرا نكرد ، دوسوم نمايندگان را عليه دولت متحد كند ، كنگره امروز براي يكبار عبور از وتوي اوباما مشكل دارد ، واي به روزي كه با رد كامل توافق بايد تمام قد برود به جنگ اوباما ! اونوقت نظم كشور داري امريكا و روابطش با متحدين و ديگر كشورها به سرعت به سمت ناكجاآباد خواهد رفت ، در نتيجه اين توافق با وتوي اوباما و مسئوليت حزب دموكرات اجرايي مي شود ، اما بنده يك نگراني مشترك با نمايندگان امريكايي مخالف دارم ، آنهم تكرار تجربه توافق بيل كلينتون دموكرات با كره شمالي ست ، اگر خامنه اي پنج سال ديگر اقدام به ساخت بمب اتمي كند ، تكليف چيست ؟ اگرقرار است توافق صادقانه اجرا شود ، چرا روحاني چند روز پيش مي گويد با جذب سرمايه گذاريهاي خارجي بايد هزينه برگشتن تحريمها رو بالا برد ! دنيا به همين توافق در صورت اجراي دقيق راضيست ، پس مشكل هزينه ساز در آينده كجاست ؟ اگر خامنه اي متوهم و نادان دست از پا خطا كرد و شديم كره شمالي تكليف چيست ؟ لطفا نگوييد كه مردم ايران با مردم كره شمالي فرق دارند ، چه فرقي وجود داشت بين واكنش مردم ما با كره در اين پنج سال اخير كه فشار تحريم و بحران اقتصادي كمر همه رو شكست ؟ اصلا در شرايط تحريمي و بحران مالي واكنش اكثر مردم جهان يكسان است ، آنهم سير كردن شكم خود و خانواده و نهايتا فرار از كشور و پناهندگي ، غير از اين سراغ و توقع داريد از ما مردم ؟ تازه تغيير نسل فعال رو هم داريم توي پنج سال تا ده سال آينده ، نسل دهه هفتاد و هشتاد هم كه قربونشون برم ، تعطيلن .
جناب دلقك گرامي ، كاري كه بنده از دولت روحاني تقاضا دارم اين است كه ، ، با اخراج وزيران كشور ، كار ، آموزش و پرورش ، آموزش عالي ، ورزش ، و معرفي وزيران جوان و غير ايدئولوژيك ، برود به جنگ مجلس ، هر كدام از وزيران هم كه رأي نياورد ، بعنوان سرپرست منصوب كند ، اينطوري هم فضاي سياسي كشور را مال خود مي كند ، و هم به جامعه اين پيام را مي دهد كه روحاني قصد كارآمد كردن دولت دارد ولي مجلس اصولگرا مانع است ، تداوم وضعيت فعلي دولت ، خمودي و سكون دولت با اين هيئت وزيران همين سن حضرت نوح ، شور و نشاطي به جامعه تزريق نخواهد كرد و دولت روحاني به وقت تلف كردنهاي فرصت بر باد ده خود ادامه خواهد داد ، اگر وزيران پيشنهادي از روي شايستگي انتخاب و معرفي شوند ، دولت مي تواند اليت جامعه و روشنفكران رو هم از انفعال خارج ، و همراه خود كند
پاينده باشيد