۱۳۹۴ تیر ۲۳, سه‌شنبه

مرسی ظریف با دکمه سردست های زیبایت. مرسی اوباما برازندۀ نوبل با آن رنگ دلپذیرت!


1436882646057_Mehdi Ghasemi-17.jpg
اگر دچار کور رنگی نشده باشم. دیدم که ظریف از تنها رنگ موجود در
 لباسش (دکمه سردست) پیام هم می فرستاد با تیره و روشن کردن رنگ ها!
تا جایی که دیدم در روزهای مذاکره رنگ نگین دکمه هایش تیره و امروز 
هنگام قرائت بیانیه فیروزه ای رنگ بود!
یا...............................................هو

1- نفسم گرفته بود مثل همۀ ایرانیانی که جنگ و کشتار و ویرانی را در ژرفای نگاهی واقع بین در نزدیک میهن بتاراج رفته ام می دیدند. راستش طبق شناخت بدبینی که به سیاستمداران دموکرات های چپتر امریکا داشتم  - معتقد بودم مرهم هایشان بجای مداوا؛ زخم را بسمت "جراحی لاجرم" سوق می دهد - و با اینکه خودم مبلّغ حتمی بودن توافق نهایی بودم؛ ته دلم خیلی مطمئن نبودم که اوباما بتواند این پروژه را به انتها برساند. و بدیهی است که اگر چنین نمی شد بی برو برگرد جنگ و خونریزی گزینۀ لاجرم و قطعی بعدی و بسیار نزدیک تر از قبل از شروع مذاکرات بود. اما خوشبختانه اوباما با نمرۀ 100 از این بدبینی من عبور کرد و با جمهوری اسلامی خامنه ای به توافق جامع رسید. از روز اول هم حرف و خواست من و مای بخشی از میهن پرستان ایرانی توافق بماهو توافق از جنبۀ شکلی بود؛ بدون اینکه جنبۀ محتوایی توافق اهمیت درجه یک داشته باشد. و اینک این توافق با هر قرائتی هم و از سوی هرکس و ناکسی؛ انجام شده و شبح جنگ خانمانسوز از سر کشورم ایران را رفع کرده است.


2- بهمۀ ایرانیان و بویژه مدرن ها و زندگی خواهان تبریک می گویم و مطمئنم که این توافق سلام بزندگی و پشت کردن بمرگ بود و است برای ایرانی "درراه بهتر شدن و پیشروی بجلو". دیروز وقتی آن جلسۀ عبوس و ناامید و بسیار تلخ گروه 1+5 را دیدم که بلافاصله دیزالو می شد روی تصویر خندان هیئت ایرانی در لابی و راهروها و بالکن ها؛ وحشت از شکست تا شقیقه هایم هم بالارفت. چون یقین کردم که آن قیافه های بسیار خسته و دژم و سرخورده و درشوک جان کری و موگرینی تا حتی فابیوس نشانه ای دقیق است از یک تصمیم بسیار سخت. و آن تصمیم سخت هم تصمیم اعلان شکست مذاکرات و پایان پروسه بود. حتی شک نداشتم که آن اخبار مربوط به مراسم در ساعت نیمه شب اطریش که خبرنگاران عکاس و فیلمبردار را بخود فراخوانده بود برای اعلان شکست بود در تاریکی های شبی تاریک! و نه اعلان پیروزی و بدست آمدن توافق. اما چرا هیئت ایرانی آسوده و بی خیال بودند هم به این خاطر بود که آنان آخرین خواستۀ غرب (موضوع دسترسی های حداکثری) را بتهران و برای خامنه ای فرستاده بودند و او هنوز مقاومت می کرد و اجازۀ را صادر نمی کرد. در نتیجه دیپلمات های ایرانی دغدغۀ جدی نداشتند برای نگرانی. زیرا تصمیم سیاسی دست آن ها نبود و آنان در حیطۀ اختیاراتشان انجام وظیفه کرده بودند و مسئول نهایی نبودند. 


3- موقعی که عراقچی عکس دست بقلم خامنه ای را توئیت کرد در توئیتر بودم و تحقیقاً جزو اولین نفراتی بودم که هم این توئیت را دیدم و هم مهمتر از آن نفسی براحتی کشیدم که مشکل حل شد؛ و خامنه ای قبول کرد که ایران با تن دادن به مهمترین خواستۀ اوباما مذاکرات را از شکست عنقریب نجات بدهد. و همینطور هم شد و بلافاصله پس از این توئیت عراقچی بود که مجدداً تحرک مثبت شروع شد و بفاصله ای کم به صدور "توافق انجام شد و نتیجه در ساعت 1000 صبح وین و در روزی روشنتر از هر روز روشنی اعلان و رسانه ای خواهد شد" از سوی مذاکره کنندگان انجامید. و من هم رفتم خوابیدم! محتمل آخرین دیالوگ وین با تهران هم این بوده: "این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست و رقبا دارند مقدمات اعلان شکست مذاکرات را می چینند" بوده؛ و دست چپ خامنه ای را از فلج "بیشتر مقاومت کنید" بتحرک "ناچاریم حالا که جدیند قبول کنیم" رسانده بود.


4- حالا اما وقت گفتن از امیدی واقعی است. امیدی که قطعاً پنجره ای تازه خواهد گشود بسوی زندگی ایرانیان. نه بخاطر رفع تحریم های اقتصادی و رونق نسبی کسب و کار - البته مهم است - بلکه به این علت تامه که این پنجره باعث زلزله ای سرسام آور خواهد شد در پراکندگی ها و ائتلاف های سیاسی داخل ایران و ما حتماً باید منتظر گسست ها و پیوست های تازه ای باشیم در بین عرفی گرایان و شرعی گرایان از یکسو و تشنجی مبارک در بین شریعت گرایان برهبری خامنه ای. البته قبلاً هم گفته ام که محتمل است خامنه ای تلاش کند تلاش اصلی هوادارانش را به مبارزه با مظاهر و نمادهای مدرنیته در بین مردم و حوزۀ حجاب و فرهنگ و هنر و پوشش و از این قبیل سوق دهد و فضای جامعه را دچار قبض های موقت بکند. اما ضمن اینکه معتقدم در بلند مدت دو ساله قادر به مانور تحجر در این حوزه هم نخواهند بود؛ اما هشیاری جامعه را تبلیغ خواهم کرد بعد از این در ترغیب جامعه به ایستادگی روی ساختار شکنی های شکلی مدرن و اجازۀ ترکتازی به برخی تحرکات محدود کننده در این حوزه های اجتماعی ندهند. در مطالب بعدی بیشتر توضیح خواهم داد.


5- هزار بار نفرین کرده ام بنی صدر را و هزاران بار مجدد هم لعنت می فرستم به او که با باز کردن کراوات از لباس دانشگاه باعث از ریخت افتادن دانشگاه شد و حوزه را با لباس کامل و ریختمند سنتی به دانشگاه مسلط یقینی کرد و نجات ایران را با همین یک کار ابلهانه بیش از 20 سال عقب انداخت. - توجه کنید که چه شوروی و چه چین اولین قدم های بازگشت بمدار عقلانیت را با ترک کت های یقه استالین در شوروی و یقه مائو در چین شروع کردند - اما نمی توانم خوشحالی خودم را از دکمه سردست های ظریف پنهان کنم که با پیراهن یقه آخوندی پوشیده بود. از نظر من پوشیدن دکمه سردست توسط ظریف یکی از رازهای جادویی "موفقیت دیپلماسی" او بود و به این ترتیب کامیابی او بحساب دانشگاه ریخته خواهد شد و نه بحساب حوزۀ علمیه. زیرا ظریف با عقل ناشی از دکمه سردست هایی مذاکرۀ موفق کرد که آن ها را به اختیار و انتخاب خودش پوشیده بود برخلاف یقۀ آخوندیش که بنا بفرمودۀ ایدئولوژی خامنه ای پوششی اجباری بود. البته این ابراز خوشحالی خارج از متن من برای دکمه سردست. بسیار مهمتر از همین اشارۀ نمادین و کوتاه در اینجاست و امیدوارم در پستی با عنوان "مصیبتی بنام خانم افخم!" بزودی بنویسم. اما چون من یک فرمالیست هستم و مطمئنم که مبارزه با کهنه پرستان جز از راه ساختار شکنی های شکلی امکان موفقیت ندارد لذا خواستم که این مهمترین شادیم از دیدن دکمه سردست های موفق را در اینجا نیز یادآور شوم.

۷۸ نظر:

ناشناس گفت...

ببخشید تیمسار
برای من جای سواله که هیئت ایرانی فقط بخاطر اینکه وظیفه شان را به نحو احسن انجام داده آسوده و بی دغدغه بودند بی هیچ نگرانی ؟! یعنی به اندازه من و شما هم نگران تبعات شکست نبودند؟! شبح جنگ و نابودی که بسیارانی را بی خواب کرده بود که از قضا هیچ تقصیری هم بگردن نداشتند لااقل به شکل پریشانی در نگاه خسته انان نباید بروز میکرد؟!اسوده باشی و شاد چون تصمیم گیر نهایی تو نیستی ؟

رومی گفت...

سپاس از پدر عزیز که با اینکه خودش نگران شکست مذاکرات بود، فرزندان و مهمانان سیرک رو امید می‌‌داد!!
پیروزی صلح رو به شما تبریک میگم،

دوستدار پدر عزیز و تیمسار گرمی،
رومی

شبگرد گفت...

دلقک نازنین من اگر تمام کتب و نشریه های عالم را هم بخوانم باز هم قطره ای در مقابل اقیانوس دانش شما نخواهد شد. کدام تحلیل گر یا نویسنده تاکنون با این دقت به لباس یک دیپلمات نگاه کرده است که تو کرده ای؟ "دکمه سردست" ؟؟ تیسمار عزیز به حق که سقراط زمان مایی. ممنون که می نویسی.

شاد و پاینده باشی
شبگرد

Dalghak.Irani گفت...

ممکن است توضیح من ناقص بوده که این برداشت را القاء کرده است.در حقیقت تیم مذاکره کننده از هماهنگی های قبلی در تهران هم بالای 98 درصد آسوده بودند که در هنگام پنالتی ها خامنه ای موافقتش را ابلاغ خواهد کرد و مذاکرات شکست نخواهد خورد. یعنی یک نوع بازی در داخل خودشان بوده که "هماهنگی قبلی با منوط کردن به آخرین تأیید" خامنه ای شرط بوده است.
در ضمن من با جستجوی مراجع و لینک های حرف هایم در ذهن شما می نویسم. لذا این نقل قول "هیئت ایرانی خندان" وقتی قابل استناد قطعی است که اولاً تحلیل من درست باشد و ثانیاً و مهمتر داستان امیرپایور عزیز خبرنگار بی بی سی روایتی حقیقی بوده باشد. چون او هنگام گزارش از بشاشت هیئت ایرانی فقط یک تصویر خندان در راهرو از دکتر صالحی نشان داد که معلوم نیست که همزمانی این خنده و ان اخم همزمان قطعی بوده باشد و ثانیاً امیر تیزهوش - او در مدرسۀ تیزهوشان تحصیل کرده است - چه به سیاست بی بی سی و چه به ذکاوت دراماتیک کردن گزارشش پیاز داغ را زیاد نکرده باشد.

با تشکر مجدد از رومی پسرم و شبگرد عزیز. می گویم به شبگرد که اغلب طنز نویسان و هنری اندیشان حتماً متوجه این ظرایف می شوند و در نوشته هایشان به آن توجه می کنند. با سپاس. یا...هو

تبریزی گفت...

دلقک جان با دقمه سردست و بی ان ایران روز تاریخی را سپری کرد اگر ملت بیدار تر شوند حتما میتئان از این گذربه سلامت عبور کرد واکنون نوبت تیم اقتصادی روحانی است که با بهره گیری صحیح از این فرصت غبار دهها سال عقب ماندگی یا درجا زدگی را پاک کنند سوالی داشتم ایا به نظر شما جناب قالیباف هم میتوانست این تیم را داشته باشد واینچنین عمل کند

ناشناس گفت...

دلقك جان، تيزبينى شما در مورد دكمه سردست كه نشانه خوش لباسى در كت وشلوار است و حتى از كراوات يك قدم جلوتر ميرود در آراستگى لباس فرمال مردانه، در ضمن تيزهوشى ظريف هم قابل تحسين است كه اينچنين نشانه غربى را در كت وشلوار غربى تر اضافه كرده بدون بر انگيختن حساسيت ديوانگان ضد كراوات داخلى. و با تغيير رنگ آن پالس هم ميدهد.
انشالله كه اين عقبنشينى اجبارى خامنه اى و شركا در مقابل زور بالا سرشان به سر كردگى آمريكا براى مردم ايران مبارك است، و اميدوارم كه ادامه دار باشد
به اين دوستانى هم كه تحت تاثير تبليغات ملى نمايانه رژيم ، هوار ميكنند كه ما حق ملى مان را در گرو گذاشتيم و چنين و چنان شد بايد گفت ، حقوق ملى ايران از سال ٥٧ وجود ندارد و ملت تبديل شده به امت و تنها در زمان نياز تبليغاتى به ملت تغيير نام ميدهد، ملت اكثريت ايران هم حقى ندارد در قبال امت اقليت ولى فقيه، بنا بر اين شعار حفظ منافع ملى تنها شعار بچه خر كن است، اگر هم منافع ملى از دست رفته به خاطر توافقنامه هسته اى نيست، ريشه اش جاى ديگر است.
به هر حال جلوى ضرر را از هرجا بگيرى منفعت است.
مباركه.
ارادت ، افشين قديم.

Dalghak.Irani گفت...

نه تبریزی. بدون دکمه سردست می شد توافق حوزه و غرب و با جلیلی نمایندگی می شد. پس دکمه سردست ناموس این توافق است. اینکه قالیباف هم می توانست این تیم را داشته باشد و اینطور عمل کند و با توجه به اینکه می دانم اهل شیطنت نیستی جواب می دهم. در مورد تیم داشتن می گویم که آره می توانست بهتر از این هم تیم داشته باشد اگر می خواست. من اگر ظریف و عراقچی را پررنگ می بینم یا می کنم نه اینه مادر نزاده چنین دیپلمات هایی بلکه می خواهم مدرنیته را برجسته کنم در مقابل تحجر. آیا قالیباف هم می توانست چنین عمل کند من نمی توانم اظهار نظر - حتی نسبی - هم بکنم زیرا عمل را فقط بعد از انجام می توان قضاوت کرد. اما سه نکته را می دانم. یکی اینکه این توافق اجبار حاکمیتی بود و نه صرف ابتکار روحانی. ظریف در تاکتیک ها خوب عمل کرد اما استراتژی مال نظام بود پس از این نظر قالیباف هم می توانست. دوم اینکه قالیباف در همۀ زمینه های مدیریتی و تصمیم گیری بهتر از روحانی است و اگر چنین پروژه ای را او دست می گرفت ممکن بود با آورده های بهتری حتی - بنفع نظام - نسبت به توافق جاری به کامیابی می رسید. سوم اما مشکل قالیباف غلبه به جو منفی ضدانقلاب و اصلاح طلبان مذهبی داخل و خارج بود که پروپاگانداشان بنفع روحانی و شناخت غرب از روحانی بود که محتمل دچار برخی مشکلات می شد. اما خوب شد که روحانی این موفقیت را کسب کرد چون اصولگرایان روحانی را خودی نمی دانند و این توافق باعث ترک های بیشتری در حاکمیت و ایدئولوژی می شود که محبوب و مقصود من است. قالیباف برای من یک دوست مدیر و خدوم است در پوزیشن فعلی و معلوم نبود اگر رییس جمهور شده بود الان بدم خر نبسته بودم با دقت در عملکردش. یا...هو

ادوارد البی دوم گفت...

دلقک عزیز این آدرس مورد تایید شما ست؟
https://twitter.com/DalghakIrani

مازیار وطن‌پرست گفت...

حالا روحانی باید به فکر بقیه وعده‌های انتخاباتی‌اش باشد وگرنه ممکن است با رو کردن یک کاندیدای نیمه اصلاح طلب مثل صادق خان خرازی، دورهٔ دوم ریاست جمهوری‌اش را باطل کنند.

راستی جناب دلقک مقالهٔ خسروی فارسانی در "خودنویس" 94/04/20 را خوانده‌اید؟ در مورد دوران پساخامنه‌ای؟ یک پاسخ به شکل کامنت (در وبلاگ محمد آقا) نوشتم. واقعا متعجبم چطور افرادی در این حد می‌توانند خود را تحلیلگر سیاسی جابزنند و تخیل را به جای تحلیل بفروشند؟

Dalghak.Irani گفت...

درست است ادوارد عزیز. حساب داشتم در توئیتر اما فعال نبودم. تصمیم گرفتم گاهی فعال هم باشم و مطالب وبلاگ را هم توئیت بکنم. مرسی از توجهت.
اما یک توضیح هم در مورد منافع ملی و امنیت و دسترسی های هرکجا هر زمان بدهم. اول اینکه بازرسی هر کجا هر زمان هم همینجوری سیخکی نیست که ما برداشت می کنیم. ثانیاً من کمی تغییر موضع داده ام نسبت به قبل و اینکه مستدل به این نتیجه رسیده ام که اگر امریکا و غرب بخواهند در این یک آیتم شیطنت هم بکنند بیشتر در تعقیب ایدئولوژی زدایی از حکومت ایران خواهد بود تا منافع ملی و امنیت ایران. زیرا ما در صورت متعارف بودن حکومت مان با دنیا تضاد منافع نخواهیم داشت که بخواهند رقیب از صحنه بیرون کنند و مانع پیشرفت کشورمان بشوند چون منع پیشرفت کشور از خارج امری نشدنی است در حکومت های بهنجار و غرب انگیزه ای و دلیلی برای عقب انداختن ما ندارد و نخواهد داشت. اما اگر خامنه ای کماکان بخواهد بجای پیشرفت و توسعۀ کشور جهان اسلام بازی در بیاورد طبیعی است که ما مخالفتی با شیطنت غرب نخواهیم داشت. چون ما یک هدف در صدر داریم: "زندگی در ایران آزاد و کشور در مدار توسعه باشد." گور بابای بقیۀ چیزها. انسان ایرانی مهمترین دغدغۀ من است حتی قبل از وطن. یا...هو

مسلم گفت...

این تو بمیری دیگە ازون تو بمیریھا نیست. غرب دنبال ھدف خودش بود کە رسید. فکر خامە اگە بگیم بعد از 8 سال ھمە چی تموم شدە. در حقیقت غرب تو این 8 سال ھم برنامە ھستە ای ایران رو متوقف کردە و ھم ایران و نشوندە سر جاش و مھمتر از ھمە اینکە آدرس و مختصات دقیق تمام مراکز نظامی و حساس رو بدست خواھد آورد برای اون روزی کە شاید حداکثر 10 سال دیگە باشە. مگە اینکە ایران خیلی سر بە زیر و رام شدە باشە، کە این خیلی بعیدە. در حقیقت تنھا چیزی کە مانع جنگ شد نداشتن اشراف اطلاعاتی غرب بر ایران بود، کە الان اونم آقایان دو دستی تقدیمشون کردن. پس جای ھیچ خوشحالی نیس. الان ایران تو مشت غربە. ھم مھار شدە، ھم نقاطی کە باید با بمب بزنن رو کم کم دستشون میاد.

شهروند گفت...

احتياجي به خواندن بند بند توافقنامه نيست تا مشخص شود خامنه اي از هر سه خط قرمز خود كه چند روز پيش ترسيم كرد ، عبور كرد ، تا توافقنامه امضاء شود . صحبت اصلا بر روي خطوط قرمز ديكتاتور حقير و پست فطرت نيست ، حرف اصلي بنده اينست كه شوربختانه جناب خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي ايران است و خيلي. تحقير آميز براي تمام ايرانيان از ديد بنده ، رهبري كه خطوط قرمزي براي كشورهاي ديگر تعيين مي كند ولي ...
در يكي از مطالب شما خوانده بودم ، هيچگونه جنبش اجتماعي در ايران شكل نمي گيرد مگر اينكه بخشي از رهبري آن بعهده روحانيت باشد ، آنچيزي كه براي حقير بسيار دردآور است اينست كه هنوزم جامعه ايراني از خواص گرفته تا عوامش همه پامنبري آخوندها هستيم هنوز ، بررسي سه بحران در زمان حكومت روحانيون گواهي بر بي عملي و بي عرضگي جامعه ماست
١- بحران گروگانگيري ، پس از آزادي گروگانها اصلا از حكومت پرسيديم ، سود و زيان اين بحران چه بود ؟ فقط نظاره گر بوديم و در حالتي روشنفكرانه پيگير ماجرا
٢- پس از پايان جنگ با عراق تا همين امروز ، از مسببين طولاني شدن جنگ چه وقت و كجا پرسيديم ؟ تقريبا هيچوقت ، بازهم نظاره گر و شكرگذار بوديم ، اگر سوالي هم مطرح شده درباره چگونگي پايان جنگ ، از طرف طيف مخالف سياسي گروهي از آخوندها بوده كه تا حد وحدود مجاز و به مصلحت بوده است ، نه مواخذه اي و محاكمه اي كرده ايم مقصرين را ، فقط تماشگران خوبي بوده ايم و نهايت كاري كه انجام داده ايم ، نچ نچ كردن است
٣- بحران سوم بزرگ جمهوري اسلامي همين پرونده هسته اي است ، امروز خوشحاليم و در جشن و سرور كه به ايران حمله نشده است ، ولي ما نه در آغاز بحران كاره اي بوده ايم و نه در اتمام يافتن آن ، امروز هم داريم خودمان را آماده مي كنيم براي فراموش كردن بحران سازان و استفاده كنندگان از تمام بحرانهاي زندگي بر باد ده
وقتي من و ما بي تفاوت از كنار مقصرين ميگذريم و ممنون دار آنها هستيم براي اتمام بحران به سرپنجه تدبيرشان ، وقتي هزينه هاي وحشتناك بحرانها را ما با جواني و آروزهاي بربادرفته خودمان مي دهيم ، و دم هم نمي زنيم ، چه باك از بحران سازان تا بحراني ديگر ساز نكنند براي ادامه حيات نظامي كه بدون بحران ( در شرايط عادي ) به قول خامنه اي دچار فروپاشي مي شود
جناب دلقك گرامي ، به نظرم ما هنوزم پاي منبريهاي خوبي هستيم براي آخوندها ، هنوزم چشم به دهان هستيم ، چه وقت و چگونه قرار است اين سيكل ويرانگر نابود شود ؟ بازهم بنشينيم تا در بين حكومتيان شكافي و گسستي اتفاق بيفتد ، شايد ما هم نصيبي برديم !
چه چيزي تحقير آميزتر از اينكه رهبركشورت به خاطر ناداني و جهالت ، در برابر جهانيان تحقير شود ؟چه چيزي درد آور تر از اين است كه پرونده اي گشوده شود و بحراني جهاني براي كشورت و مردمت ساخته شود ، بي آنكه نه در آغاز و پايانش نقشي بيشتر از كيسه بوكس داشته باشي ؟ نقش من و ما چيست در اين زمانه شرف شكن ؟ جشن گرفتن و ممنون دنيا به خاطر تحقير وتسليم خامنه اي ؟ از كجا معلوم كه فردا خامنه اي براي سركوب زندگي خواهان و عرفي گرايان باز بحراني جديد كوك نكند ؟ وقتي ساختن و ادامه بحران براي حكومت هزينه اي ندارد ظاهرا ، چرا كه نه ؟
پيروز و پاينده باشيد

ناشناس گفت...

سئوال من اینه که چرا دولت ایران و خامنه ای اسم ZANJANI, Babak Morteza را در لیست توافق قرار داده اند؟ مگر نه اینکه ZANJANI, Babak Morteza یک مجرم است و در زندان است و یک مهره سوخته است؟ چرا Babak Morteza ZANJANI باید در لیست زیر باشد که از لیست تحریم خارج شود؟
http://dynamic.faz.net/download/2015/irandealtext.pdf

ناشناس گفت...

در جواب شهروند بگویم که فایده بحران گروگانگیری این بود که استاد کانادایی من در حالی که با تمسخر میخندید گفت که ایرانی ها چون کارتر ترسو بود ریختند و سفارت را گرفتند وبعد که ریگان گفت که اگر رئیس جمهور شوم و اگر ایران گروگانها را آزاد نکرده باشد، دستورحمله به ایران راصادر خواهم کرد، ایرانی ها ترسیدن و گروگان گیری تمام شد.

ناشناس گفت...

ته دلت یک نمه ناراحتی

ناشناس گفت...

راستش به اندازه شما واقعا به قدرت دکمه ظریف (که عمرا متوجه می شدم اگه اشاره نمی کردید) یا نپوشیدن کروات اعتقاد ندارم، خودم هم از کروات خوشم نمی اید و تا به حال در دانشگاه ندیدم دانشجویی به این مسئله اعتراض کند(برخلاف اعتراض روز افزون دختران به سیاه پوش شدن اجباری!)


ندیدم کسی تو ایران جشن بگیره! ولی تبریک می گم به اونایی که طرفدار توافق بودند، فقط می ترسم روحانی توان استفاده از موقعیت را نداشته باشد، خدا کنه ایشون زودتر کلیدش رو پیدا کنه!

خانم افخم وقتی راجع به رفتار امریکا با همرنگ های اوباما انتقاد می کرد خبرشو توی سایت های امریکایی می دیدم که مردم مسخره اش می کردند که داره در مورد حقوق بشر حرف میزنه ولی خودش را خیمه پوش کردند.

شما قول داده بودید راجع به افت محبوبیت ایران بگید؟

Dalghak.Irani گفت...

راجع به کراوات خیلی نوشته ام و آن را نمادی از تجدد و مدرنیته و زیبایی شناسی مد نظر دارم و نه علایق شخصی که می تواند کراوات پسند یا برعکسش باشد. البته در دهۀ 1980 میلادی هنوز لباس کلاسیک بویژه در مجامع اداری و رسمی کاملاً وجاهت رسمی و حتی قانونی داشت و هنوز هم کت شلوار بدون پیراهن کراوات یا پاپیون زده کمی زیادی شلخته و راحت - بگو هنری - می رسد. راجع به نظر سنجی پیو و افت محبوبیت ایران هم کمی دیر شد اما چون مهم است اگر تحلیلم درست باشد خواهم نوشت بالاخره. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

در ضمن خوب است راجع به غیبت لاوروف در مراسم پایانی هم گزارش مستندی و دقیقی اینجا بنویسم حالا که هم خودش و هم ظریف راجع به موضوع حرف زده اند غیر مستقیم.
لاوروف گفته کا و تا حدودی چین سفت پای برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران ایستاده بودیم اما خود ایرانی ها وارد معامله شدند و بر سر تحریم تسلیحاتی معامله کردند.

ظریف هم گفته: لاووروف بطور جدی می گفت که من کار دارم و دیگر بیشتر از این نمی خواهم و نمی توانم در وین بمانم. و همین اخطار لاوروف یکی از عواملی شد که ما شب تا صبح سه شنبه کار کنیم و به توافق برسیم.

پس معلوم است که ظریف روس ها را دودره کرده و کنارشان نایستاده برای اصرار به رفع تحریم تسلیحاتی کامل و لاوروف شدیداً دلخور شده و نه تنها در مراسم پایانی شرکت نکرده بلکه خیلی زود هم وین را ترک کرده. یادتان باشد وقتی هتل را ترک می کرده خبرنگار ازش می پرسد کجا و او جواب می دهد دارم می روم بخوابم. ظریف هم با گفتن آن داستان امروز خواسته کمی از دلخوری لاوروف را تسکین بدهد. یا...هو

عصبانی گفت...

این هم یک عکس واضحتر از ظریف و دکمه سرآستینش :
shafaqna.com/persian/media/k2/items/cache/51b628c727ad221bcb744516fbeeaf6f_XL.jpg

ناشناس گفت...

با این توافق ده قدم به جنگ نزدیک شدیم تاریخ قضاوت خواهد کرد حق با خامنه ای بوده .
گرند لوژ ۲۲

galaxy گفت...

فضای امروز ایران تکرار تاریخی روزهای بعد از قطعنامه 598 هست که حکم به پایان جنگ داده شده بود. شادی مردم برایم تعجب برانگیز بود و حقیقتا منو غافلگیر کرد جام زهر هسته ای این بار در جنگ نرم تحریم ها از طرف رهبر حکومت دینی ایران سر کشیده شد.تمام تلاش رادیکال ها برای واریز نشدن پوئن توافق به جیب روحانی و یاران او مصداق کامل آب در هاون کوبیدن هست فقط یه نکته را به یاد داشته باشیم که همون طور که اسرای جنگ با عراق به محض پایان جنگ به ایران باز نگشتن و این مساله موکول به چندین سال بعد شد مساله پول های بلوکه شده و تحریم ها (به مثابه اسرای جنگ نرم هسته ای)نیز محل دیگری برای مناقشه خواهد بود و این فرایند برخلاف تمام گفته های این روزها سالیان سال به طول خواهد انجامید. تفسیر نتایج این توافق هم بر فرایند ها و دینامیک داخلی قدرت و هم در تغییر بافت قدرت در مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای قطعا خوراک جالبی برای اتاق های فکر و سیاست گذاران جهانی خواهد بود باز هم تاکید میکنم که غرب هرگز سلاح تحریم ها را که همچون شمشیر داموکلس بر سر رهبران جمهوری اسلامی نهاده و از آن برای تغییر رفتار آنان در مسیر دلخواه سود میبرد را از سرآنان برنخواهد داشت هنوز چندین سال تا تعیین تکلیف نهایی در حوزه های منطقه ای باقی مانده و این خمیر آب زیادی خواهد خورد مساله انتخابات امسال را جدی بگیریم که با کمی همت میشود گوشه عبای آقای هاشمی رو در صدر مجلس خبرگان از همین الان نظاره کرد

ناشناس گفت...

اگر قرار باشد باریک بین باشیم و یک دکمه سردست را تعیین کننده سیاست جهانی بدانیم! چرا باریک تر نبینیم؟ اگر خوب نگاه کنید جنس دکمه سردست فیروزه نیشابور است که سنگی اسلامی است! ظزیف این پیام را داده که ببینید من حتی دکمه سردستم هم اسلامی است پس حساب کار خود را بکنید! دوره آن زمان که دکمه سردست الماس می بستید تمام شد

ناشناس گفت...

من برخلاف خیلی ها و با تعجب بسیار در قیافه ظریف و ایضا ظریف بعد از توافق خوشحالی نمی بینم و بر عکس نگرانی و اضطراب می بینم و گاهی هم زیادی بی خیالی.او کسی است که مستقیما در جریان مخفیات توافق بوده است و بنظر نمی رسد از دیدی که ما با خوشخیالی به توافق می نگریم بنگرد. هنوز ماجرا گرم است و جزئیات توافق روشن نشده است و مردم بدون آنکه بدانند با اغراق بر طبل شادی می کوبند.این خنده می تواند خیلی زود تبدیل به گریه شود اگر بر اخلاف انتظار توقعات آنها را بر نیاورد.ظزیف متوجه ابعاد عظیم تعهداتی که ایران بالجبار امضا کرده است هست و برای همین نگران است. دست زدن ما هم مانند آن کسی است که آواز خر برفت می خواند بدون آنکه بداند که واقعیت چیست. این چارتا ماشینی که بوق می زنند نشان جشن کل جامعه نیست.بخصوص برخی از قیافه خانم هایی که پلاکارد در حمایت از ظریف دست گرفته اند خیلی ویژه است! نمی خواهم تو ذوق بزنم ولی واقع بینی بهتر از شادی های هیجانی است. شب شزاب خواهد رفت و بامداد خمار باقی خواهد ماند.

ناشناس گفت...

قیمت سکه و دلار هم به سلامتی توافق افزایش پیدا کرد که از شاهکارهای تیم اقتصادی اولترالیبرال (لیبرال افراطی که نقطه مقابل کمونیست افراطی و معادل قانون جنگل هست) به دقت منصوب و چیده شده توسط روحانی هست. روحانی نخواهد توانست از روزنه ها و فرصت های اقتصادی توافق به خوبی استفاده کند چون نیمی از کابینه و تیم اقتصادی وی از مهره های راست افراطی و نیمی دیگر از پیرمردهای محافظه کار تشکیل شده. متاسفانه تاریخ مصرف روحانی تمام شده است و باید با فشار بیشتر مردم یک آدم حسابی واقعی (با مدرک دکتری واقعی) از بین اصلاح طلبان واقعا رفرمیست و تحول گرا برای دوره بعدی ریاست جمهوری انتخاب شود. وگرنه که همچنان داستان حکومت اسلامی خامنه ای و پس از او جانشین تندرو اش ادامه پیدا خواهد کرد.

فـــرنـــاز گفت...

حدود 80 درصد مردم ایران در مقابل این توافقـنامه نه ناراحتند و
نه خوشحال بلکه بی تفاوت هستند.

10 درصد شادی می کنند

5 درصد مـخالف توافقـنامه هستند و آن را به زیان جمهوری اسلامی می دانند
5 درصد باقیمانده از جهتی دیگر مـخالف این توافقـنامه هسـتند و
می گویند از امروز به بعد دیگر اروپایی ها و آمریکایی ها
فشار حقوق بشری بر ایران نـخواهند آورد.

یکبار دیگر تأکید می کنم که مـخالفان توافق دو دسته کاملاً متمایز
و متفاوت هستند.


ناشناس گفت...

جواب ناشناس ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ه‍.ش.، ساعت ۲۳:۵۷

بابک زنجانی یک دلال بین المللی بود و وقتی احمدی نژاد نتوانست نفت را از راه های قانونی بفروشد دست به دامن این آقا شد . بابک هم این وسط مثل دلال ها حق خودشو بر میداشت فرض کن اگر بشکه ای 110 دلار میفروخت با ایران بشکه ای 100 دلار حساب میکرد . غرب هم بابک را در لیست تحریم قرار داد تا ایران نتواند نفت بفروشد . امثال بابک در دوره احمدی نژاد زیاد بود هم برای صادرات و هم واردات .

ناشناس گفت...

حاکمی که خودش رییس جمهور می اورد و می برد.و رییس خبرگان و مجلس تعیین می کند. شما چه انتظاری از اینده این مملکت دارید؟ دلتان را به چه چیز خوش کرده اید؟ لابد به دکمه سر دست؟ اگر ایران(یعنی خامنه ای!) خودش به این عقیده رسیده بود که با جهان تعامل کند(عمرا) می شد به اینده دل خوش کرد. اما عزیزان او مجبور شده و روحانی را خودش اورد تا از تنگنا فرار کند. او فعلا مثل فنر است. با کمی تنفس بجای اولش بر می گردد. البته دیگر قدرت این کار را ندارد. چون پوتین غرب روی گردنش هست. ولی در داخل دمار از ازادی خواهی و عرفی گرایی در می اورد. و ایران را این بار کاملا بدوره عصر مدینه می برد.چنان بساط روضه خوانی و گریه و مصیبت و پدر سو ختگی رونق بگیرد که همه این سی سال پهلو یش کوچک جلوه کند. من این توافق را اصلا به نفع جامعه ایرانی نمی دانم.اینده این موضوع را ثابت خواهد کرد.

ناشناس گفت...

فرناز خانم مردم بی تفاوتند هشتاد درصد امری به این مهمی اونوقت مردم بی تفاوت!!! .مردم دارند شما را نظاره میکنند چه بلایی دارید سر ایران میارید. کردیت ترکمنچای اگر کردیت داشته باشد که ندارد بلکه خجالت است مال ادمهای مجبور است حال ظریف با دکمه سردست یا جلیلی با پای شل.مردم عراق هم سال ۷۶شمسی خوشحالی نکردند که کاخهای صدام بازدید میشود ونفت در برابر غذا اعمال میشود .شما انگار نمیفهمید چه بلایی سرمان اومد.حکایت ما حکایت گوسفندی شده که قدری کاه و آب گذاشته اند جلویش تا به وقت گرسنگی حکیم باشی قصاب باشی سرش را ببرد .

ناشناس گفت...

به نظر من گیر دادن دلقک به دکمه سردست ظریف، کراوات مردان و عینک مکش مرگ مای قالیباف نشانه ی ریزبینی یا نکته بینی اش نیست بلکه یا نشانه ظاهربینی و سانتی مانتالیسم درونی شده اوست یا نشانه برنامه اش جهت پرت کردن حواس مردم و مشغول کردن آنها به سطحی ترین مسائل ممکن.

مردان ایرانی الان چندان مشکلی در پوشش خود ندارن و کسی گیر بهشون نمیده همون کراوات هم بسیاری جاها بدون مشکل استفاده میشه. حتی در مراسم های حکومتی هم برخی خارجی ها حتی برخی ایرانی های مقیم خارج به راحتی کراوات استفاده میکنن. تو اگر واقعا درد ایران و زندگی خواهی مردم رو داری اول بچسب به نیازهای اولیه مردم که شامل خورد و خوراک و پوشاک و مسکن و شغل و ازدواج مردم میشه. در درجه ی دوم کمی هم در این وبلاگ درپیتی ات به جنبش های زنان بپرداز و از اونها حمایت کن بعد تازه بعد از خیلی موارد میرسیم به پوشش مردان. نگاهت خیلی مردانه ست. انتخاب هات هم عقل از سر آدم می پرونه آخه واقا مجیز گویی از احمدی نژاد در یک وبلاگ مثلا اپوزیسیون چه معنایی داره؟ یا حمایت ات از قالیباف چون باهاش دوستی! این مملکت رو دوست بازی و پارتی بازی و باندبازی و فسادهای ناشی از اونها (که اکثریت مطلق شون هم کار نظامیان و تندروهای طرفدار خامنه ای بوده) به این روز انداخته. یا برخی پست های عجیب دیگرت.

به نظر من بهترین انتخاب برای وضعیت فعلی ایران کسی هست که خامنه ای، سپاه، حوزه ها، گروهک پایداری و تندروها رو سرجاش بنشونه و یکی از این افراد رفسنجانی هست که البته آدم کامل و بی نقصی نیست ولی زخم خورده از تمام گروه های فاسدی هست که چنگ انداختن بر بدن نحیف ایران و در حال نابود کردنش هستن. غیر از رفسنجانی که هنوز خیلی از مردم هم باهاش مخالفند افراد مستقل دیگری هم هستند که شاید بتونن با پشتوانه دانش و علم شان و سالها پرورش در محیط دانشگاه سرانجام ایران رو از دست این زالوصفتان رها کنند از جمله قاسم شعله سعدی که استاد دانشگاه تهران بوده و واقعا استاد حقوق و حقوقدان بودن و نه حقوقدان فیک مانند برخی ها و در دوره گذشته هم نامزد شد ولی رد صلاحیت شد. یا مصطفی معین یا جعفر توفیقی یا اکبر اعلمی نماینده سابق تبریزی. همه اینها افراد با افکار واقعا مستقل هستند که می توانند بدون فساد و بدون تقدیم مملکت به سپاه، کارهای بزرگی رو به سرانجام برسونن. متاسفانه رسانه ها عمدا یا سهوا این افراد رو نادیده میگیرن.

ناشناس گفت...

قیمت سکه و دلار هم به سلامتی توافق افزایش پیدا کرد که از شاهکارهای تیم اقتصادی اولترالیبرال (لیبرال افراطی که نقطه مقابل کمونیست افراطی و معادل قانون جنگل هست)....
ناشناس محترم وقتی علم یه چیزی رو نداری مزخرف نباف
اقتصاد اولترالیبرال چه مزخرفیه؟؟
تا دیروز میگفتید نولیبرال(بازم یه واژه من درآوردی)حالا اولترالیبرال!!!
شما کمونیست و مارکسیستا که بعد از اون افتضاح شوری دیگه روتون نشد امروزم با پست مدرنیته ی شکست خوردتون( تو غرب) دارید جهان سوم رو بر باد میدید
دنیا یه راه حل بیشتر نداره:
اقتصاد آزاد

ناشناس گفت...

دعا کنید این بالا رفتن ارز و سقوط بورس اقدامی تعمدی از طرف دولت و زود گذر باشه و اگر خدای نکرده ادامه پیدا کنه بوی خوبی نمیده .

ناشناس گفت...

دنیا یه راه حل بیشتر نداره:
اقتصاد آزاد

مزخرف نگو رانت خوار حکومتی پورشه سوار که حالا بعد از توافق با یه تیپا از همه رانت ها و مفت خوری ها و لقمه های نون حرام که دست زن و بچه ت میدادی محروم میشی. مث اینکه توافق بهت نساخته و حسابی جوش آوردی و از دلارهای دولتی جهت واردات دارو و مایجتاج زندگی مردم که بعدش به قیمت خون بابات می فروختی محروم شدی. بعله دلار رو شماها نمیذارین پایین بیاد چون اجناسی مورد نیاز مردم در انبارهاتون رو مجبور میشید به قیمت ارزان تری به مردم از همه جا بی خبر بفروشید. ولی متاسفم برات حرام خور. درسته که دلار پایین نیومد ولی از این به بعد انحصارت خواهد شکست و حداقل مجبور خواهی شد به جای جنس بنجل چینی، جنس با کیفیت اروپایی و آمریکایی وارد کنی.

ناشناس گفت...

عزیزان چپ گرا توجه داشته باشند که سال ۸۹شوروی پاچید .
یک همکار روس داشتم میگفت شوروی خوب بود یکروز بابام رفت پیش مقامات محلی و گفت من هیچوقت سیر نمیشم و گشنه ام .چند تا سوال ازش پرسیدند و سهمیه شیر و نون و دیب دمینی اش را اضافه کردند .بیخودی مردم را به خون اشامی متهم نکنید دیروزم گفتم جعبه پاندورا باز شده کمربندها سفت ببندید هنوز کو بزارید بدمستی بپره مگه با ژورنالیزم و چهار تا قر کمر تو میدون ونک میشه کشور را اداره کرد .

ناشناس گفت...

ظریف با دکمه سردست میهن پرست است و فرشته سیرت با وجود سربازی دو در کرده دهه شصت
جلیلی با چفیه و پای از دست داده تو میدون جنگ بد طینت است و ضد میهن یعنی میشه به بعضیا خر را صورتی کنی و یک خورده اکلیل و شبرنگ بزنی جای لامبورگینی آب کنی .

ناشناس گفت...

دنیا یه راه حل بیشتر نداره:
اقتصاد آزاد

در ضمن حرام خوار نامحترم و بی سواد، اقتصاد آزاد یعنی اینکه دولت کوچکترین دخالتی در بازار نداشته باشد و فقط نقش نظارتی داشته باشد نه وضعیت فاسد و پر از رانت فعلی اقتصاد ایران که قیمت دلار رو بانک مرکزی به صورت دستوری تعیین می کنه. اگر واقعا به اقتصاد آزاد اعتقاد داری پس چرا نمیذاری وضعیتی شبیه کشوری مثل آمریکا در ایران برقرار شود. چرا در ایران واردات بسیاری از محصولات به صورت انحصاری در اختیار افراد محدود و حرام خواری مانند شما قرار دارد چرا مانند آمریکا و اروپا در ایران قوانین ضد انحصار وجود ندارد. چرا قوانین حمایت از مصرف کننده در ایران وجود ندارد چرا مردم نمی تونن به صورت قانونی از کیفیت بد محصولات وارداتی چینی یا محصولات مونتاژ شده ایرانی شکایت کنند. حرام خوار بی سواد عزیز که هیوندا و پورشه و بنزت حرومت بشه اقتصاد آزاد یعنی تعیین قیمت دلار بر اساس بازار نه بر اساس تمایلات و سود و ضرر شرکت ها و افرادی مثل شما. اقتصاد آزاد یعنی کنار کشیدن دولت از دخالت در بازار به پشتوانه اخذ مالیات از شرکت ها و ثروت مندان. شمایی که با پر کردن اسناد صوری در گمرک عوارض و مالیات رو دور می زنید و اظهار نامه های مالیاتی جعلی پر می کنید نباید از اقتصاد آزاد حرف بزنید.

ناشناس گفت...

یکی این چپ حال بهم زن ضد سرمایه داری رو از برق بکشه تو رو خدا .اه اه واقعا تحمل این حسین شریعتمداری از تحمل این چپ های همه چیز اشتراکی مال و زن و ناموس بهتره شما رفقای ضد امریکایی خودتو بردار با هم برید تو یه جزیره متروکه تو اقیانوس آرام اونجا یه حکومت ضد بورژوازی راه بندازید و تا ابد از حکومت مستضعفین برای هم بگید و اخر شب هم داشته هاتون رو با هم به اشتراک بذارید

ناشناس گفت...

یار محمد خان کرمانشاهی:
به این جمله عجیب تاریخی و طلایی از باراک حسین اوباما توجه کنید که پس از حصول توافق بیان فرموده: " نگرانی اعراب از نفوذ ایران در منطقه ناشی از ضعف داخلی این کشورها است. آمریکا به درد دل همپیمانان عرب گوش می دهد اما به آنها اجازه نمی دهد که هر سرزنشی را متوجه ایران کنند".
1- این اولین چراغ سبز پر رنگ و دستاورد مثبت توافق است. اگر این جمله سیاست راهبردی و خط مشی آینده آمریکا در منطقه باشد و نه صرفا عقید شخصی اوباما باید در انتظار افزایش ضریب نفوذ و قدرت ایران در منطقه و فروپاشی پادشاهی های عرب در راس آنها عربستان بود.
2-به نظر می رسد ایده لزوم تفکیک میان مردم و نظام حاکم سالهاست در سیاست خارجی آمریکا کنار گذاشته شده چرا که پیگیری این ایده لااقل در خصوص ایران دستاورد چندانی ندارد و مردم ایران علیرغم نارضایتی نسبی از حکومت حاضر به انقلاب کردن و بهم ریختن امنیت و آرامش کشور نیستند. نسل دهه60 و طبقه متوسط ایران می خواهد با استحاله نرم روند تنازل حاکمیت الهی اسلامی شیعی را به یک حکومت معتدل میانه رو و نسبتا سکولار در پیش بگیرد لذا در حال حاضر جبر تاریخی منافع جمهوری اسلامی و مردم را بهم گره زده است. آمریکا با درک این مهم به داد و فریاد نتانیاهو و جفت انداختن سعودی توجه نکرد و توافق را بست. حال باید ادامه کار را دید

Dalghak.Irani گفت...

فهم ارتباط موضوع بشدت پیش پا افتاده ای مثل کراوات مردان یا دکمه سردست با موضوعات کلانی چون فقر و فحشاء و میلیون ها! ناهنجاری از این دست در جامعۀ ایران البته از مغزهای آکادمیسین بعید و از مغزهای ریاضی محال قطعی است. برای فهم موضوع یا باید نخبۀ قطعی علوم انسانی باشی مثل هر فیلسوف و هنرمندی و یا باید تودۀ قطعی غریزی باشی مثل من. بنابراین کسانی که نمی توانند ارتباط حل مسایل کوچک با نتیجۀ تغییرات در مسایل کلان را درک کنند ناچار از پرسش از استادان دانشگاه های معتبر باشند یا از پدر بزرگ های بی سواد خودشان در روستاهای دور و نزدیک.

حالا اما یکی دیگر از بزرگترین آرزوهایم را که می خواستم محقق بشود و نشده است را مطرح می کنم و از شما فکر و پاسخ می خواهم بویژه از آنانی که نمی فهمند و اصرار دارند که می فهمند.

چرا آیت الله خامنه ای دستور نمی دهد حسینیۀ امام خمینی را مبله کنند. مگر نمی بیند که کارگزاران نظام دیگر فرتوت و فرسوده و پیر شده اند و قادر نیستند روی زمین چهارزانو یا دو زانو بنشینند و اغلب وقت ها بجای توجه به سخنان گهربار ایشان در حال این پا و آن پا کردن هستند برای خلاصی از درد کمر و پا و خشک شدگی عضلات و اذیت ترکش های احتمالی یادگار جنگ. تا جاییکه برخی دیگر امکان نشستن روی زمین ندارند و ناچار چندتا صندلی در اختبیارشان قرار می گیرد که بازهم بصورت شلخته بین زمین نشسته ها روی صندلی بنشینند؟

پاسختان شامل اینموارد نباشد:
می خواهند حسینیه برای اقامۀ نماز یا سینه زنی و عزاداری های سنتی و غیره هم مورد بهره برداری قرار بگیرد و اگر مبله شود این مورد قابل انجام نیست. این جواب به این دلیل مردود است که پاسخ های مستدل زیرین راهش را سد می کنند:

1- می توانند سالن مشابهی در همانجا تعبیه بکنند یا بسازند و از سالن مبله برای ملاقات ها از سالن مفروش به زیلو برای مراسم عبادی استفاده کنند.

2- اگر محظور فضا و بودجه دارند برای ساختن یا تجهیز سالن موازی و ضمناً می خواهند "سیاست ما عین دیانت ما" باشد و هر دو در یک مکان واحد اجرا شود می توانند با تهیۀ تعدادی صندلی اجر تاشو همان تک سالن را مورد بهره برداری سیاسی عبادی توأمان قرار دهند.

منتظر پاسخ هایتان هستم. یا...هو

ناشناس گفت...

اقتصاد ایران بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی اقتصاده.بهشت دست نخورده . نیروی کار فراوان نرخ ارز پایین جمعیت هشتاد میلیونی سر چها راه جهانی .عزیزان دیروز دیوار برلین دوباره ریخت پایین .بزرگترین بازگشایی اقتصادی بعد از فروپاشی شوروی در راهه. عزیزان کمونیست و سوسیالیست با واقعیت رو برو بشوند و از تهمت به دیگران دست بردارند خداحافظ کرملین سلام وال استریت خداحافظ کلاشینکف سلام ویزا کارت.بای بای پیونگ یانگ سلام برلین .
مسابقه ورود غرب شروع شد معاون مرکل در راس یک هیات بلند پایه برای بازدید از چند شهر ایران توی پلکان هواپیماست . دومینوی خروج روسیه بزودی شروع میشود .
توی یکسال گذشته هر روزنامه غربی را نگاه میکردی یا دختر خوش بر روی ایرانی داشت موتور سواری میکرد یا یک پسر خوش تیپ داشت درام میزد یا یک زن با کلاس شیک داشت مرصع پلو درست میکرد .خوب دختر خوشگل و پسر خوشتیپ که بد نمیشند مگه میشه به سرزمین دخترهای خوشگل و پسر خوشتیپ حمله کنی . بمب را میریزند سر کشوری که تومجله ها یک عکس آفتاب سوخته با لباس پشمینه باشه و با ریش انبوه نا متناسب مثل طالبان در با لای کوههای هندومش در دهانه یک غار .
خداحافظ کمونیسم برو به درک سلام کپیتالیزم .ما ناموس خودمون را صادر نمیکنیم به دوبی جاش سوخو بگیریم این گند و کثافت را ببرید ونزوئلا که دستمال توالت هم نداره با اونهمه دلار نفتی

ناشناس گفت...

جناب خان کرما نشاهی! ایران چه قدرتی دارد؟ اوباما با این حرف هندوانه زیر بغل اخوندا گذاشته.و انها را مسخره کرده. فروپاشی پا دشا هان سعودی!! چه دلیلی داری؟.. می بخشی ولی داری پرت می گی..مثلا:جبر تاریخی منافع جمهوری اسلامی و مردم را بهم گره زده!!!! چه منا فعی؟ تمام مردم از دست حکومت روانی شده اند. شما می فرمایید منافع مشترک دارند. از این گذشته ایران غیر از پرورش چند سردار و چند موشک اب کشیده چه قدرتی دارد. فن اوری و استعداد صنعتی و قدرت اقتصادی و فرهنگی و انسجام سیاسی ان در کجاست؟ همین عربستان اگر نیروی زمینی و پیاده داشت. ایا چهل کشور مثل ایران را نمی بلعید؟ ایرانی در کار نیست. همین نفت و گاز را از فردا ازش بگیر. خوب چه دارد؟ لطفا در نوشتن کامنت اول فکر کنید.البته نسبت به اقای اوباما تعرض نداشتم. او سیاست های کشورش را در راستای منا فع ملی مردم امریکا و در جهت ارامش و اسایش مردمش راهبری می کند. و فوق العاده برایش حرمت قایلم. حاکم ما هم ثروت عظیم و خدادی نفت و گاز را برای مدینه کردن ایران و شعب ابی طالب ساختن و تو دهن مردم زدن خرج می کند. فرق قدرت و درجه فهم ایران و امریکا این است.

ناشناس گفت...

باز هم دلقک و بینی گنده اش که نمی گذارد جلوتر از بینی اش و یک متری اش را ببیند.
فهم این موضوع خیلی سخت نیست وقتی خود دلقک اعتراف می کند من فرمالیست هستم. دلقک توده ای که از میان مردم هست و ساده زیست! و ساده گو که از کلمه ی دهن پر کن فرمالیست استفاده میکند. بگذارید من به زبان ساده و به زبان مردم این سخن او را که می گوید من فرمالیست هستم ترجمه کنم: دلقک خودش اعتراف می کند که من فقط به ظاهر اهمیت میدم. فرمالیست یعنی کسی که فقط به فرم اهمیت میدهد و محتوا و عمق ماجرا برایش با کشک فرقی ندارد!.

مشکل دلقک با دانشگاه مانند مشکل گربه ای هست که دستش به در دیزی نمی رسد. یا مانند بچه بسیجی 15 ساله پایگاه مقداد که از دنیا فقط "مقام عظما" را شناخته و کسی از او انتظار ندارد سخنان یک دانشگاهی یا یک سخنران علمی را "بفهمد". بنابراین او در پاسخ از روش وارونه سازی واقعیت استفاده می کند راه میفتد در دهات خودش جار زدن که آی مردم این آدم از دماغ فیل افتاده، آمده است و ما را تحقیر می کند چون ما سواد نداریم پس او هم حق ندارد حرف بزند چون آکادمیسین است!. آکادمیسین و شیطان یکی هستند. آکادمیسین نجس است!.

خامنه ای را ساده زیست و نورانی تبلیغ می کنند چون در اینصورت میتوان ارتباط او را با ده ها نهاد میلیارد دلاری که از مالیات معاف هستند منکر شد. احمدی نژاد خودش را مبارز علیه فساد و ساده زیست معرفی میکرد و اکنون حساب فسادها و غارت های او از دست هم سفره ای هایش هم در رفته است.

ارتباط دکمه سردست با فقر و فحشا به قدری گوز و شقیقه است که میتوان به عنوان مثال سمبلیک جهت معنای واقعی اصطلاح ارتباط گوز با شقیقه در دیکشنری ها ثبتش کرد. واقعا ارتباط دکمه سردست با فقر و فحشا چی میتونه باشه استاد؟

مازیار وطن‌پرست گفت...

واقع بینی؟ واقعیت اینست که پایان جنگ به هر حال خوشحال کننده بود، فارغ ازآنکه اصولا جنگی احمقانه بود و حیثیت و مال و جان ما را بیهوده ببازی گرفت و نسلی ایده‌آلیست و ایثارگر را که می‌شد در راه آبادی زیرساخت‌های کشور مدیریت کرد، بیهوده بباد داد، اما پایانش (اگرچه با قطعنامه نیم بند 598 که از تعیین متجاوز طفره می‌رفت) خوشحال کننده بود. آزادی گروگان‌ها خوشحال کننده بود اگرچه از اول کار احمقانه‌ای بود (به رغم تایید همهٔ روشنفکران چپ و مذهبی و تودهٔ مردم، به استثنای دولت موقت) اما خوب شد که تمام شد و باعث خوشحالی بود.
این بار هم وضع همان است و تغییری نکرده، خوشحالی برای اتمام کاری احمقانه و عبث -با هر هزینه‌ای که تمام شود- کاملا واقع بینانه است.

دلقک بزرگوار، این مقاله را می‌گفتم: https://khodnevis.org/article/65230#.VaYTgvmqqko

چطور چنین مقاله‌ای را به عنوان تحلیل منتشر می‌کنند؟

ناشناس گفت...

چرا به جای یافتن راه حل مشکلاتی مثل فقر و فحشا در جای اصلی شان یعنی سیستم دولت مداری و دیوان سالاری ایران لقمه رو دور کله ت می پیچونی و میری سراغ دکمه سردست؟ خیلی ساده ست: به محض اصلاح راس سیستم خود به خود اجزا سیستم هم اصلاح میشن. حالا تو برو سراغ پیج و مهره های اجزای سیستم و هی عوض شون کن به امید اینکه کل سیستم اصلاح بشه!

من فکر می کنم این کار شما با برنامه ست. هدف شما از مشغول کردن مردم به جزییات بی اهمیت، دور کردن تمرکز آنها از مشکلات اصلی سیستم یعنی رهبر، رییس جمهور، سپاه، حوزه و نهادهای فاسد غیرپاسخ گو هست.

فکر می کنید با دکمه سردست، سیستم اصلاح میشه. محسن رضایی با کت و شلوارهای شیک و آنچنانی ختم شد به ایده درخشان گروگان گیری 1000 نفر از آمریکایی ها. همان کاری که داعشی ها میکنن. قالیباف با عینک ریبن و نگاه های متفکرانه اش به دوردستها ختم شد به قرارداد بیست هزار میلیارد تومنی با سپاه و بیانیه های تند علیه روحانی و تفکیک جنسیتی.

ناشناس گفت...

یار محمدخان کرمانشاهی
دوست عزیز توجه نکردی به عرایض قدرت ایران در دست به قول شما آخوندا نیست قدرت آشتی جویی و صلح خواهی که به صورت یک انرژی متراکم در ایران جریان دارد در توده مردم طبقه متوسط است قول و فعل این مردم اکنون ایرانی گری و ایران خواهی است که بستر اولیه و لازم برای تحقق آن مفهومی به نام کشور و وطن است که در ایران تبلور یافته فارغ از نوع حکومت حاکم بر آن این انرژی عظیم وطن خواهی هر نوع حکومتی ولو استبداد مطلق را نیز با خود به عرش اعلا می برد مفهومی که در کشورهای با سابقه 60 و 70 ساله پادشاهی عرب نمی توان یافت و همین امر باعث ایجاد شکاف و گسست اجتماعی در این جوامع و به قول اوباما ضعف داخلی آنها شده وقتی می گویم افزایش قدرت نفوذ ایران یعنی ظرفیت عظیمی که قرار است آزاد شود و غل و زنجیر تحریم و اقتصاد بسته از دست و پای آن برداشته شود آمریکا متحد بهتری از ایران در منطقه نخواهد یافت. نمایش مهیب داعش همانند یک دوربین مخفی بود که عکس العمل اعراب و حاکمان عرب در قبال بربریت را به خوبی نشان داد آنها در این نمایش مردود شدند و نشان دادند لیاقت پذیرش ارزشهایی چون آزادی خواهی و تکامل نوع بشر را ندارند یکی از اهداف تهیه و تدارک آیتم های نمایشی دوربین مخفی فارغ از جنبه سرگرمی آن روانسنجی و روانشناسی افراد در موقعیت های کنترل شده است و در دوربین مخفی داعش به کارگردانی آمریکا اعراب مردود و ایران قبول شد این حرف من نیست. جان کری در جلسه ای که با وزرای خارجه عرب داشته از آه و ناله آنها از دست ایران عصبانی شده و گفته با وجود همه سخنان شما این تنها ایران بود که در منطقه با خطر داعش مبارزه کرد.... نمی دانم توانستم منظورم را برسانم یا نه با عرض پوزش از دلقک به خاطر زیاده گویی

ناشناس گفت...

در ضمن دلقک پدر بزر گهای بیسواد روستا هایشان!!! یعنی چه. نزدیک به شصت درصد ایران از اهالی روستا ها هستند. و جالب اینکه بزر گترین مردمان این کشور از میان همین روستا یی ها بلند شده اند. چرا توهین می کنی. دیگه از فردوسی بالاتر؟ فردوسی یک مثال است. هزاران امثال او از دهات ایران بلند شدند. گویا وقتی کم میاری. به کوچه علی چپ می زنی. در ضمن لازم شد بروی پای صحبت همین پیر مرد های روستایی بنشینی تا بتو هم درس سیاست بدهند و هم طرز حرف زدن. موفق باشی.

ناشناس گفت...

خامنه ای ایدئولوژیست و متحجر نیست. بلکه کله شق و یکدنده هست که خصوصیت اصلی تمام دیکتاتورها هست. البته نمیتوان عقاید قدیمی (متحجر) او را پنهان کرد ولی او اگر آدم نرمالی بود از این عقاید متحجرانه به دلیل شرایط زندگی جدید در دنیا عقب نشینی میکرد. علاوه بر یکدندگی او شیفته و شیدای قدرت هم هست. او حتی پول را هم فدای حفظ قدرتش می کند. او عمدا در سیستم حکومتی فساد ایجاد می کند یا حداقل جلوی فساد را نمیگیرد تا از مفسدان باجی به بهای حمایت و حفظ قدرتش بگیرد. این دلایل هست که توجیه کننده رفتارهای او هستن. نمیتوان با هدف قراردادن مظاهر تحجر او، او را اصلاح کرد بلکه باید قدرت او هدف قرار داده شود. اگر قدرت او کم شود در نهایت از تحجرش نیز کوتاه خواهد آمد. دلقک فقط به مظاهر تحجر خامنه ای گیر داده است غافل از اینکه مشکل جای دیگری است و در ضمن بسیار دیر هم شده است. خامنه ای به زودی به آخر خط خواهد رسید و ادامه کار و ادامه این فساد همه جانبه را به رهبری تازه نفس خواهد سپرد.

ناشناس گفت...

یار محمدخان کرمانشاهی
در ادامه.... اگر ایران غیر از چند سردار پاسدار و چند موشک چیزی ندارد پس نباید نابود کردن آن چندان سخت باشد سوال این است که پس چرا به جای نابودی باید با این کشور هیچی ندار توافق کرد؟ آیا با خود فکر کرده اید که موج غیر قابل کنترل جوانان عربی که در جوامع ثروتمند عربی و اروپایی پرورش یافته اند چرا اینقدر تمایل به انتحار و داعشی شدن دارند؟ آیا نباید به این فرضیه توجه کرد که با ضرب و زور دلار نفتی نمی توان جامعه زندگی خواه ، با فکر باز و آزاد درست کرد؟ آیا نباید به این نتیجه رسید که نژاد عرب _منظور عرب ایرانی نیست_ ذاتا خشونت طلب و مرگ اندیش است و نمی تواند متحد خوبی برای تحقق یافتن آمریکن دریم در سطح جهانی باشد؟ آیا به تفاوت سترگ روحیه زندگی خواهی ایرانی طبقه متوسط با نمونه مشابه آن در جوامع عربی اندیشیده اید؟

ناشناس گفت...

دلقک که دانشگاهی نیست بنده خدا چندین بار جار زده زیاد براش فرق نمیکنه کی راس کاره و یا شکم سیر هست یا نه یا دانشجوی پزشکی داره با جندگی خرج دانشگاه ردیف میکنه یا کودک کار وجود داره و کلیه فروشی. مهم مبل تو حسینیه و دکمه سردست و کراوات هست و سینما و هتل هزار دفعه هم طفلک گفته و قبلا ها به جای عکس فقط نقاشی رنگ و روغن و کوبیسم میگذاشت شرط میبندم الان تو کمدش یک عطر وان من شو قایم کرده شما چرا دلقک را نمیفهمید مسلمونها .

Dalghak.Irani گفت...

"برای فهم موضوع یا باید نخبۀ قطعی علوم انسانی باشی مثل هر فیلسوف و هنرمندی و یا باید تودۀ قطعی غریزی باشی مثل من. بنابراین کسانی که نمی توانند ارتباط حل مسایل کوچک با نتیجۀ تغییرات در مسایل کلان را درک کنند ناچار از پرسش از استادان دانشگاه های معتبر باشند یا از پدر بزرگ های بی سواد خودشان در روستاهای دور و نزدیک."

ناشناس عجول یا دیر فهم.

فراز بالا نقل قول مستقیم از کامنت من است. کجای این نوشته توهین به دهاتی ها شده است. من که پدر بزرگان روستاهای دور و نزدیک را هم شأن و هم فهم (استادان فهم مطالعاتی و عقلانی و روستاییان فهم غریزی و حسی) معرفی کرده ام و از آنان تجلیل کرده ام. پس زود از من عذرخواهی کن. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

در ضمن تعدادی از دوستان با فرهنگ و دانش آموخته و خفن بجای پاسخ به سؤال روشن و مشخص من دارند خود مرا (دلقک) تحلیل شخصیت و انگیزه یابی می کنند. یا پاسخ سؤال را می دانید یا نمی دانید اگر می دانید بخاطر اینکه برای من مهم است بگویید اگر هم نمی دانید و ارتباط تحجر و ایدئولوژی و فرد و سیستم و مدرنیته را نمی فهمید از من خواهش کنید تا برایتان تدریس کنم. و الا بشما چه ارتباطی دارد که من چقدر دیوانه یا عاقل یا کارگر یا کارگزار یا ... هستم و از کجا حقوق می گیرم. مگر تا کنون حتی یک مورد من از شمای ناشناسان شجاع پرسیده ام که خرتان به چند من! یا...هو

ناشناس گفت...

حق با شماست دلقک. از روی خستگی .از بس پای کامپیوتر می شینیم. جمله را جور دیگری متوجه شدم. همین جا از شما عذر خواهی می کنم. شرمنده.

شهروند گفت...

حقير به قدر فهمم جوابي به سوال شما مي دهم ، شايد درست باشد جناب دلقك گرامي
پدر ما مردم رو آخوندها در نياوردن ، بلكه همين كت وشلواريهاي در آوردن ، از قطب زاده تا ابراهيم يزدي بگيريد تا برسيم به ظريف و زيباكلام ، وقتي يك آخوند از در بانك وارد مي شود و رييس بانك چنان سلام و عليكي مي كند و آخوند را جلوي ميز خود مي نشاند و كارش را به يكي از تحويلداران بانك مي سپارد تا انجام دهد ، بگيرد تا تحصيل كنندگان كت وشلواري وزارتخانه ها را در نظر بگيريد با سالها تحصيل و رياست ، هنوزم دنبال پيش نماز وزرات خانه روان هستند و حاج آقا حاج آقا گويانند
خامنه اي اجازه يا دستور مبله شدن را نمي دهد ، براي اينكه تمام كارگزارن نظام بايد مثل بچه پامنبريهاي مسجدي ، دو زانو و چهارزانو باشند هميشه و هنوز ، شما اگر بهترين وزير و مدير و ديپلمات هم باشيد ، بازهم از نظر دانش و آگاهي نياز به راهنمايي و ارشاد يك منبري هستيد ، شما اگر موفق ترين و بهترين كارگزار باشيد ، چون كاري كه انجام مي دهيد ، دنيوي ست ، و آخرت بسيار مهم تر است ، پس در مورد كسي كه بهترين راهنما براي آخرت جاويدان است ، پس بايد شنونده باشيد ، چون كاري كه او انجام مي دهد ، جاودانه و مهمتر و تنها در توان و تخصص خودش است ، نوعي برتري و تقدم آخرت به دنياست ، اگر همين برتري بالاي منبر و پاي منبر هم از بين برود به دست خامنه اي ، همسطح وي شوند در نشستن ديگران ، ديگر القاء برتري و متكلم وحده بودن بسيار مشكل است ، جامعه ما از نظر ذهني پذيرفته است ، كسي كه آن بالا نشسته از ما خيلي چيزها رو بهتر مي داند ، نان آخوند در همين ذهنيت غلط بوده و هست .
پاينده باشيد

ناشناس گفت...

به نظر سوال دلقک خطاب به طرفداران حکومت بود ولی به هر حال...

نشستن مسئولین در حسینیه و خامنه ای روی صندلی می تواند به علت ترویج نابرابری و ساختار هرمی جمهوری اسلامی باشد و خامنه ای چون نوک هرم حساب می شود، می تواند روی صندلی بنشیند و بقیه روی زمین باید بنشینند به ترتیب جایگاه خود در هرم، شایعه بود که نلسون ماندلا نپذیرفته روی زمین بشینه در دیدارش با حضرت اقا به دلایل مریضی البته ماندلا هم قهرمان مبارزه با نابرابری بود.

از نظر مذهبی هم خوب اقا روضه خون هستند دیگر! روش حسینیه ها همیشه همین بوده که از نسل اول ارتباطات و مونولوگ استفاده می کردند، واعظ باید می رفت بالای منبر و خطبه رو فرو می کرد توی حلق مستمع بدبخت.

ناشناس گفت...

دلقک خودت که گفته ای.دین و شریعت خط قر مز هایی دارد. و البته در مقابل تقیه را هم دارد. هر کجا لازم شد انرا بکار می گیرد. خمینی تقیه را خوب بلد بود.یعنی خوب بلد بود ملت را خر کند. و البته خودش هم در نامه اش به خامنه ای گفت که ولی می تواند مسجد را خراب کند.و نماز را تعطیل کند. خوب این یعنی تقیه.الان اغایون تقیه کردند که با شیطان کنار امدند.یعنی هر جا سمبه پر زور شد از خر پا یین می ایند و می گویند تقیه کردیم.یا جام زهر نوشیدیم. اخر چه کاری است. مگر لازم است که ادم گهی بخورد. بهترین جوانان یک کشور را گوشت دم توپ کند و بعد بنشیند زهر بخورد؟ این نشانه بلاهت و احمقی انهاست. و الا ادم عاقل اول اندیشه می کند. در اسلام اندیشه تعطیل است. دلقک تو هم اینرا بدان. چون خیلی عرف عرف می کنی. اما بله... اگه پایش بیفتد مبل معمولی که سهل است. مبل سلطنتی را خودشان روی کول گذاشته و به حسینیه. مسجد یا هر جهنم دره مقدس مکانی!! می برند.بدبخت ما ملت شش هزار ساله سر و کا رمان با چه مو جداتی افتاده. بگمانم در این مدت مغز بخش قابل توجهی از ملت را هم از کار انداخته اند چون به اینها خوش بینند. چیزی که من تا هزار سال باور نمی کنم.چهل سال روزگار کممان نیست؟ دلقک خیلی روراست بگویم و قصه را تمام کنم. اینها مملکت اباد کن نیستند.نهایتش چهار تا شرکت غربی هم می ایند که دنبال مسایل اقتصا دیشان هستند. ماییم و شهنه و داروغه و اخوند احمق.همه مغز انها حول و حوش مدینه و مکه و کربلا دور می زند. دعای کمیل و ندبه و توسل و چاه جمکران. و نماز جمعه بی خاصیت با پشتبند وسیع دزدی. بقول گاندی: این است مذهب من. خسته شدیم دلقک. خسته شدیم. پیروز باشی.

ادوارد البی دوم گفت...

شکل آدمیزاد مهم است که همان اوایل ریش پروفسوری ظریف تغییر کرد. بله کراوات و دکمه سردست مهم است. چادر داشتن یا نداشتن مهم است. چون فرم ظاهر بسیار مهم است. حکومت هم درک عمیقی از این موضوع دارد. اگر مهم نبود گشت ارشاد به قیمت بدنام شدن راه نمی‌انداختند. اگر مهمم نبود حجاب اجباری نبود. اگر مهم نبود بارها و بارها به دکتر کهرم نازنین در دانشگاه علامه طباطبایی به خاطر دستمال گردنش جسارت نمی‌شد. اگر مهم نیست و اصلا اهمیتی در امور ندارد، حکومت چرا جلوتر از همه به این مورد توجه دارد؟

شکل انسان نمایانگر تفکر اوست. شخصیتی که در اولین دیدار کسی و قبل از حرف زدن با او در ذهن تشکیل می‌گردد اغلب به سختی قابل تغییر است، و غالبا صحیح. انسان ناخواسته درون خود را در ظاهرش به نمایش می‌گذارد. پس حکومت سعی دارد با اجبار حجاب و ممنوعیت کراوات و تحمیل یا ممنوعیت سایر مظاهر، درون مردم را آنطور که نیست در ظاهر منعکس کند. یعنی سنتی. هزینه مادی زیادی در این راستا تحمیل شده و البته از آبروی خودشان هم مایه گذاشته‌اند.

هر کلیتی از جزییات تشکیل شده و هیچ کلیتی به یکباره قابل ساخت یا تغییر نیست. روابط انسانی و زناشویی هم معمولا سر چیزهای جزیی به ظاهر بی‌اهمیت به هم می‌خورد تا موضوعات کلی.

پنج سال است این وبلاگ را می‌خوانم. دلقک اسمش دلقک است و با این اسم هر تمسخری را به جان خریده. با حرفهای شما که میدان خالی نمی‌کند. قدری به حرفهایش بیاندیشید. در طولانی مدت به صدق حرفهایش پی می‌برید. منظورم از صدق حرفهایش، ترجیح سیاسی او نیست که بگویید از قالی‌باف حمایت می‌کند و فلان است و بیسار. نگاهش به دنیا را بفهمید. اینکه بفهمید هم به معنی پذیرش نیست البته. امروز دیگر ساز مخالف زدن و منم کردن و تحقیر و فحاشی کار هر ایرانی است و دیگر هنر نیست.

ولی گفت...

حرف دلقک درست است و ظاهر، مهم؛ چونکه "عقل آدمها در چشمایشان است!".

ناشناس گفت...

دلقک عزیز،

در فراخوان شما به سؤال، من نیز یک نظر کوچک دارم. آخوند در جمهوری اسلامی مظهر تبعیض است. او این تبعیض را از سه‌ شاخص ویژه میگیرد.

۱- لباس ویژه: عبا، عمامه، نعلین و یقه آخوندی که مردم عادی هیچگاه چنین پوششی ندارند.

۲- جایگاه ویژه: آخوند بر منبر و در مسجد سخنرانی می‌کند. این جایگاه در طی‌ قرون برای او ساخته شده است و به آسانی حذف نخواهد شد. تا به حال هیچ متفکر و روشنفکری نتوانسته بالای منبر سخنرانی کند.

۳-دادگاه ویژه: آخوند‌ها هیچگاه در دادگاه عموم محاکمه نمیشوند. آنها فقط در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه میشوند.

حال افراد عادی برای نزدیکی‌ به این جایگاه و استفاده از منافع آن‌ از یقه آخوندی استفاده میکنند و این ابزار در جامعه پذیرفته شده است. استفاده از مظاهر تمدن خود نفی این ابزار است.

شیرین

ناشناس گفت...

شاه در تمام سخنرانی های خود ایستاده نطق می کرد.چون یک نظامی بود و دیسیپلین و در عین حال انرژی داشت. کشور هم در حال پیشرفت. ولی رهبران فعلی کشور نشسته وعظ می کنند وکشور هم هردمبیل. اصولل آخوندها مردم عادی را به گوسفند تشبیه میکنند که اراده و ارزشی به خودی خود ندارند و در مفهوم شکلی هم باید این ریاست گله بودن و سروری به چشم بیاید .دنیای ما دنیای نشانه هاست.

ناشناس گفت...

دویچه وله:

مهم‌ترین دستاورد این توافق برای ایران برداشته شدن تحریم‌هایی است که اقتصاد این کشور را فلج کرده است. جمهوری اسلامی در مقابل محدودیت‌ها و نظارت‌هایی را پذیرفته که در مواردی تا ربع قرن دیگر پابرجا خواهند بود.

در یک تفسیر بدبینانه می‌توان گفت که جمهوری اسلامی در برابر امتیازهای زیادی که داده هیچ چیز "دریافت" نمی‌کند؛ این کشور با توافق وین در بهترین حالت به حقوقی دست پیدا می‌کند که مانند اغلب کشورهای جهان زمانی از آن برخوردار و برای مدتی از آن‌ها محروم شده بود.

در حقیقت حکومت ایران پس از تنش‌های فراوان و مذاکرات طولانی به چیزهایی دست پیدا می‌کند که می‌توانست از دست نداده باشد. با این همه با مشکلاتی که جمهوری اسلامی با آن روبروست، با توافق وین "امتیازهایی" کسب کرده که می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور منجر شود.

نکته‌ای که رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای قبلا با آن مخالفت کرده بود و در توافق وین بارها بر آن تاکید شده، لغو تحریم‌ها پس از راستی‌آزمایی اجرای اقدام‌های توافق شده توسط ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

تهران به نظارت‌هایی تن داده که تا کنون به این شدت و در مدتی چنین طولانی در مورد هیچ کشور مستقلی سابقه نداشته است.

در توافق وین و برنامه اقدام جامع مشترک، کار بر روی موشک‌های بالستیک و هر گونه موشکی که توانایی حمل کلاهک اتمی را داشته باشد برای جمهوری اسلامی ممنوع شده است.

ایران برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای علاوه بر اجرای پروتکل الحاقی که شامل بازدیدهای سرزده و نظارت دائم بازرسان آژانس می‌شود، به نظارت و محدودیت‌های زیادی در یک دوره طولانی تن داده است.

ناشناس گفت...

من در عجبم از این خواب و خوابزدگی که دلفک رسوایی می بافد و مریدانش میجوند !!

ناشناس گفت...

دلقک سوال تو را با یک سوال پاسخ میدهم چرا حاکمیت از زنان کم حجاب و با آرایش و مردان کراواتی در تظاهرات حکومتی استفاده میکند و حتی فیلمها و عکسهای آنرا به نمایش عمومی میگذارد

مساله ما فراتر از ریش و پشم است کارد الان دقیقا وسط مغز استخوان است

ناشناس گفت...

https://www.facebook.com/home.php?_rdr=p

چه روضه ای می خونه این وندی شرمن. فکر کنم خیلی دلش برای ظریف و عراقچی تنگ شود.

ناشناس گفت...

من نگاه فرمالیست تیمسار را تا اندازه ای و بیشتر قبول دارم اما خود جناب تیمسار نقض اشکار این نگاه فرمالیستی است .
اسم دلقک را انتخاب کرده و اصرار دارد که به ما قال توجه کنید و این یعنی تناقض در صورت و محتوا .

ناشناس گفت...

نگفتم توافق قطعی است چون دلار هاشون ته کشیده. توافق مبارک صاحب پولهای آزاد شدهباشد. راستی اسامی افراد شامل لغو تحریم دیدید؟ بابک زنجانی و شرکا ؟ آزاد میشن دوباره برن دزدی. البته من کور شوم اگر نتوانم خوشحالی مردم را ببینم. امیدوارم این توافق برا مردم اگر نان نشد آب بشه لااقل. بهر حال دیدن مردم خوشحال خیلی زیباست .

ناشناس گفت...

جلیلی بدطینت نیست. جلیلی و همپالکیاش فقط دنبال ایدیولوژی خودشون هستند به هر قیمتی. نادان در ماموریتی که مامور انجامش بود. اینا از نظر عقیدتی جنایتکارند. این نوع جانی ها خطرناک ترند. داعش رو ببین. کمتر از دو سال رو دست مافیای سیسیل بلند شده. جلیلی از او دسته ست . شیرین کشور رو میبرد به جنگ جدید.
ظریف و همراهانش باظرافت تمام برای همراهی با غرب تمدنی که قبل از اونا داشتیم رو پر رنگ نشون داد.
ضمن عرض ادب حضور تیمسار.
آرش

ناشناس گفت...

ناشناس خوب گفتی
حکومتی که از زنان بدحجاب و مردان کراواتی برای تظاهراتش استفاده می کند می تواند دیپلماتش را هم با دکمه سردست به مذاکرات بفرستد تا دلقکی خوش خیال باور کند.حاج میرزا آغاسی آخوندی که چای امیرکبیر صدراعظم شد گفته بود ما (آخوندها) اگر لازم باشد برای رسیدن و حفظ قدرت ریش مان را در کون خر کنیم و از مدفوع خضاب سازیم ممطمئن باشید که خواهیم کرد!

نشاشیده شب درازه!

ناشناس گفت...

از یک کامنت اینترنتی

"آقاي اوباما مبلغ پول بلوكه شده‌ي ايران را 150 ميليارد دلار اعلام كرده است و مديركل بانك مركزي ايران 29 ميليارد دلار! دليل اين اختلاف سرگيجه‌آور چه مي‌تواند باشد؟ يك عده‌اي به‌جاي تامل و تفكر در دلايل و براهين منتقدان توافق هسته‌اي بنا را بر طرح اتهامات بي‌اساس گذاشته‌اند. چسباندن انگ نخبه‌گرايي و برج‌عاج‌نشيني و توده‌ستيزي و همزمان اصرار بر تجاهل و غفلت خود چه حاصلي دارد؟! به‌جاي بازتوليد اين فرهنگ سخيف به استدلال‌ها گوش فرا دهيد و البته بيش و پيش از آن متن توافق را موشكافانه و به‌دور از هيجانات مقطعي عاميانه بررسي كنيد. نقاط مبهم و ضعف اين توافق در ازاء نقاط قوتش به اندازه‌اي هست كه نگراني هر ناظر آينده‌نگر و دلسوزي را موجب شود. آيا كسي از خود فراموشكارش پرسيده است كه دليل اين اختلاف رقم سرسام‌آور براي چيست؟ من ترجيح مي‌دهم پول‌هاي مملكت همچنان در بانك‌هاي سوئيسي و آمريكايي بلوكه باشد تا اينكه صرف سياست‌هاي امپرياليستي ايران در لبنان و سوريه و عراق و يمن شود. توافق هسته‌اي و برچيده شدن بساط تحريم‌ها اگر با تجديدنظر اساسي در سياست خارجي و داخلي ايران همراه نباشد، نه‌تنها سودي براي ما نخواهد داشت، بلكه اسباب ضرر بيشتر خواهد شد. آقاي روحاني فرمودند نعمات اين توافق تنها نصيب مردم ايران نخواهد شد بلكه شهروندان سوري و لبناني و فلسطيني نيز از آن بهره‌مند خواهد شد! شايد دليل اين اختلاف نجومي سرسام‌آور ميان آمار رئيس‌جمهور آمريكا و مديركل بانك مركزي همين باشد. بهتر است به‌جاي لج‌بازي‌هاي كودكانه و متهم كردن ديگران به هزار اتهام ناصواب در كنار هلهله و قيل و قال كمي هم جانب سياست را پيش بگيريم. خدا را هم خوش مي‌آيد."

Dalghak.Irani گفت...

راجع به فرمالیست اشتباه تعریف کرده ای. فرمالیست کسی است که فرم را تقدم می دهد بر محتوا و معتقد است که - در کانتکست زمان و مکان و موضوع - شستن قالب ها زودتر به نتیجۀ شکستن محتواها منجر می شود و ربطی به ژرف اندیشی و سطحی نگری ندارد. حتی برعکس فرمالیت عمقی نگرتر است چون عامۀ مخاطبان قدرت درک تأثیر فرم بر محتوا را ندارند و بعادت مألوف ادبیات مبارزاتی چپ مارکسیست - نهادینه شده در جهان سوم - می خواهند با یک کله - بخوان مانیفست یک صفحه ای - و یک کلت سرنوشت جهان را تغییر دهند. حالا هم که کلت را از دست شان گرفته زمانۀ فروپاشی مارکسیسم لنینیسم مانده اند با یک کلۀ گوسفند که فقط بدرد کله پاچه می خورند بعنوان صبحانه ای لذیذ برای ایرانیان. یا...هو

با تشکر از دوستانی که راجع به سؤالم نظر دادند باید بگویم که همه درست بود و طراحی فرهنگ دینی بر تحقیر و مونولوگ و ظاهر فریبی و گوسفند انگاری در قالب خدا (آخوند) و بنده (گوسفندان) پایه ریزی شده است و اگر این قالب در هر کجا چه در مبله کردن بیت خامنه ای و چه در پوشش مردان و چه در اطوار زنان جلوه بکند بدون تردید اساس و بنیان حکومت شرعی را می لرزاند و تردیدی در این نیست. خودآخوندها فریاد می زنند که حکومت شان قائم به چادر و توی خاک وخل نشاندن مردم و مبارزه با مظاهر شکلی تمدن و تجدد است و با کمترین نشانۀ تغییری در این حوزه ها فریاد متحد سر می دهند که دین خدا از دست رفت. اما ما هنوز هم دنبال ترکاندن قدرت سیاسی شان هستیم از راه بسیج مردمی - بشرطی که خودمان جزوش نباشیم و فقط امریه صادر کنیم - و ترکاندن عمامه هایشان. عمامه و آخوند و دین ازلی بوده و ابدی هم است و تنها کار ممکن عقب راندن مجدد آخوند بحوزۀ دین و خارج کردن شان از حوزۀ قدرت سیاسی است. این مورد هم جز مبارزۀ راحت و دهان کجانه و کم هزینه در حوزۀ اجتماعی نیست. هرچقدرشکل جامعه به شما ل تهران نزدیک تر بشود همانقدر می توان مطمئن بود که آخوندهای مرجع و ارشد بیشتری به حجره برگردند. و هر چقدر آخوندهای مرجع و ارشد بیشتر بحجرۀ دین برگردند قدرت سیاسی پشتوانۀ ایدئولوژیکش را از دست می دهد و مجبور از عقب نشینی بسوی خواسته های مردم می شود. حرف زیاد است در این باره اما بنا ندارم بیشتر از این در اینجا بگویم. یا...هو

مازیار وطن پرست.
هروقت بمن لینک یا مطلبی را توصیه می کنی. اگر جواب دادم که هیچ ولی اگر پاسخ ندادم معلوم بشود که موضوع نه از نظر مؤلف و نه از نظر منبع و نه از نظر رسانه و نه از جنبۀ ارزش برایم جذابیت و اهمیت ندارد و رغبتی به ورود ندارم. مطلب این عزیزمان که بدلیل طولانی و یاوه بودن قابل تحمل برای خواندن نبود در خودنویس که سایتی زیر زرد و بشدت بی اعتبار است منتشر شده و مدیر خودنویس یک منبع خبر فروش است و یک جنایتکار مطبوعاتی. یا...هو

الف گفت...

تیمسار عزیز

می خواهم از دانش و ذائقه استراتژیک شما کمک بگیریم،

پیشروی عربستان در عدن به نظر شما از نتایج توافق است و یا آنکه باید منتظر دست به دست شدن دوباره شهر باشیم؟ یا آنکه یک مصالحه ای در مورد یمن-سوریه میان ایران و عربستان در کار است؟

ناشناس گفت...

من اشبه بقوم فهو منهم

این روایت از محمدبن عبدالله می گوید هرکس پوشش قوم دیگری را بر تن کند از آنها محسوب می شود.

روحانیون برای ممنوعیت کراوات به همین روایت استناد می کنند.

ناشناس گفت...

من کاری ندارم که صد و خورده ای مییارد یکشبه شد بیست و چهار میلیارد یا سوخو میخواد هواپیمای مسافربری بفروشه .امروز یک چیز مهمی تظرم را جلب کرد دلقک .سرمقاله فارسی گاردین توصیه میکنم دوستان حتما بخونند .گویا داستان خیلی فراتر از اتمی هست .من که رفتم بلیط یکسره به تهران بخرم .هرکی زودتر زمبیل بگذاره برده .

ناشناس گفت...

این روایت از محمدبن عبدالله می گوید هرکس پوشش قوم دیگری را بر تن کند از آنها محسوب می شود..... مدینه گفتی و کردی کبابم. پس اخوندا هم عربند. چون دراز پوشند.فکرشان هم که عربی است. پس چرا در این سرزمین دارند حکومت می کنند؟ بروند عراق. هر چند انجا راهشان نمی دهند.

ناشناس گفت...

بنده هم یه سوال از دلقک دارم، شما بالاخره دین داری؟ یا بی دین هستی؟ نوشته هات نشون میده هم دین داری و هم بی دین هستی و این غیر ممکنه.

مازیار وطن‌پرست گفت...

نظام جمهوری اسلامی از آخرین حکومت‌های همچنان ایدئولوژیک باقی مانده از قرن بیستم است. با این ویژگی خاص که اگر حکومت‌های شوروی، چین یا خمرهای سرخ رنگ‌های بومی/ملی را با مارکسیسم آمیخته و به ترتیب قرائت روسی، چینی و کامبوجی از آن به دست دادند. رنگ‌هایی که گرچه از سنّت نشأت می‌گرفتند اما بین تجدد و لیبرالیسم قائل به جدایی بوده و دومی را به نفع اولی می‌کوبیدند.

جمهوری اسلامی اما آمیزه‌ای از سنّتی به شدت متحجر و ضد عقل را به ملغمهٔ ایدئولوژیک خود افزوده که هیئتی پارادوکسیکال به همهٔ تصویرها و تصوراتش از خود و جهان خارج می‌بخشد. تناقضی که از دگمه سردست با "یقهٔ حسنی" آغاز می‌شود و با تشکچه نشینی کسی که بر تعداد "سوهای" مطلوب "سانتریفوژ" پای می‌فشارد، ادامه می‌یابد.

رسیدن به پاسخ دلقک بزرگوار با عنایت به مقدمهٔ بالا و برای کسی که از جنجال آن روزهای حسینیهٔ ارشاد باخبر باشد -که همشهری‌های رهبری از شریعتی و مطهری و حجازی و حکیمی و [آیت‌الله]میلانی و ... بر سرِ مبله کردن آن دستار از سر می‌افکندند و کراوات می‌کشیدند- بسیار راحت است. اما شرحش در اینجا دشوار! پس به ذکر این حکایت (بی‌ربط!) بسنده می‌کنم:

از حلاج نقل است که چون بر سرِ دار به پائین می‌نگریست گفت: "از کوچه‌ای می‌گذشتم که زنی بر بام آواز داد و به بالا نگریستم [و چشمم بدو افتاد]. این از بالا به پائین نگریستن، کفارهٔ آن از پائین به بالا نگریستن است!" بلکه حکایت بر زمین نشاندن مدعوین رهبری نیز همان باشد: این پائین نشستن و به بالا نگریستن کفارهٔ بر منبر و مسند نشستن‌ها و به پائین نگریستن‌هاست! مبادا هوای نفس برشان دارد و متعهٔ قدرت را عقد دائم پندارند!

Dalghak.Irani گفت...

الف عزیز. مرسی از لطفت با تأیید بخش فقط به ذائقه ام؛ و نه دانشم.

اخبار یمن را خیلی وقت است تعقیب نکرده ام و در جریان ماوقع یکماه گذشته نیستم. اما فکر نمی کنم هر تحولی در این روزهای یمن ارتباطی با توافق و ایران و ... داشته باشد و فقط یک اتفاق معمولی در جنگ است. زیرا هنوز فرصتی نبوده که اثرات توافق نشت کند به تحولات منطقه. تازه امروز ظریف دارد می رود برای تشکر از عمان و مشاوره با قطر راجع به نگاه جدید ایران. البته غیر از این که در مورد سیاستمدار خوب بودن ظریف - بعنوان سیاست گذار و مبتکر ایده های جدید بعنوان سرفصل -هنوز تردیدهایی دارم بر عکس دیپلمات قهار بودن ایشان که بدون تردید است. اما قطعاً خیلی زود توافق جدید در روابط ایران و عربستان اثرات تعیین کنده و مثبتی خواهد داشت و عربستان برعکس اسرائیل دیگر آن هیستری مخالفت مدام نتانیاهو را تکرار نخواهد کرد و حالا که نتوانسته از توافق جلوبگیرد با آن کنار خواهد آمد و صف خودش را با اسراییل جدا خواهد کرد. با توجه به این واقعیت هم که ایران هم قطعاً ایران قبل از توافق نخواهد بود در هراساندن همسایه ها. با تشکر مجدد دارم یک مطلب خیلی مهم می نویسم و نخواهم توانست در بحث های شما شرکت کنم. یا...هو

ناشناس گفت...

فرض کنید ظریف چند وقت دیگر پا را فراتر بگذارد و در اقدامی متهورانه علاوه بر دکمه سر دست کراوات هم ببندد.در اینصورت تازه می شود محمد مرسی رهبر اخوان المسلمین که کراوات هم می زد و می خواست جمهوری اسلامی را در مصر پیاده کند! واقعیت این است که حکومت ایدئولوژیک در هیچ حالتی قادر به انطباق با جهان مدرن نیست همانگونه که دیدیم اخوان المسلمین نتوانست.کمک کردن به تغییر چهره ظاهری حکومت تغییرات چندانی در باطن آن بوجود نمی آورد بلکه برعکس هر گونه تغییری در باطن حکومت تغییرات باورنکردنی در ظاهر آن ایجاد خواهد کرد.

مازیار وطن‌پرست گفت...

دلقک گرامی
گمان کردم چون آدرس نداده‌ام نخوانده‌ای، برای همین با ذکر نشانی تکرار کردم. کمترین حُسن این نظر خواهی، بالا رفتن اعتماد به نفسم بود. یکنفر متن و لینکش را گذاشته و القاب و مدارک و انشای نویسندهٔ مقاله خیلی غلط انداز بود. وقتی خواندم حسابی عصبی شدم و علی‌رغم گرفتاری نشد که پاسخ ندهم. یکجور فریب و دغلکاری موذیانه در متن بود. نوعی دغلکاری که می‌شد هم بگویی از سر بلاهت است.
این صفاتی را که برای "خودنویس" شمردی هم، پس از خواندن همین مقاله برایم مسجل شد. یکوقت است آدم "کیهان" یا "کیهان لندن" یا "کلمه" را می‌خواند تکلیف آدم با مقاله‌ها و نویسنده‌ها روشن است، مشکل ازینجاست که "خودنویس" را جدی‌تر می‌پنداشتم.

ناشناس گفت...

پست تر از اید ئو لوژی چیزی در جهان نمی شناسم. چون کاملا بی معنا و بی دلیل است.هیچ دینی از طرف خدا نیامده. حالا چه خدا باشد چه نباشد.ما هیچی نمی دانیم. هیشکه هم از ان دنیا نیامده که خبری بدهد. ملیو نها سال از عمر جهان گذشته. ما نه رد می کنیم. نه اثبات. چون در اندازه فهم بشر نیست. حالا چرا باید یک مملکتی و یک ملتی را بر سر چیز مو هومی که کاملا بنده مهر باطل بر ان می زنم.به خاک سیاه بنشیند. باید از این رفسنجانی احمق. خاتمی دیوانه. روحانی الدنگ و خامنه ای نادان پرسید.بابا جان دست وردارید.خیلی خدا پرست و عر بید. حسینیه که دارید. بروید فرایض دینی ا تان را در انجا انجام دهید. مردم ایران همه قصد دارند به جهنم بروند. و اتفا قا در این زندان اسلامی ایران تمرین جهنم که به اندازه کافی کرده اند. بشما چه? فضول محلید.به اندازه کافی پول دزدیده اید. امکانات هم که دارید. همه چیز دارید. گناه مردم بدبخت ایران چیست؟ می خواهند خودشان باشند. چهل سال نقش بازی کردن و بو قلمون وار زندگی کردن بسشان است. چرا نمی خواهید بفهمید.بابا شما فرایض ات را انجام بده برو بهشت. چکار به اندیشه مردم داری؟ مردم بیسواد ایران هم متوجه شدند که اسلام دروغ است و ساخته عثمان.کی می خواهید دست از سر مردم بکشید.چکار به موی زن مردم دارید.چرا در همه چیز دخا لت می کنید. اصلا در این مملکت شما از کی بهترید؟ می تونید شمه ای از خصایص و بر جستگی ها یتان را بشمارید.مردم از چی شما و اون اسلام عربتان پیروی کنند؟ واقعا از چی اتان پیروی کنند تا به صلاح و رستگاری برسند؟یادم رفت بگویم ایدئو لو ژی انقدر پست است که پوتین بعد از سی سال فروپاشی عن کمونیسم هنوز پس لر زه هایش در تن اش مانده و کمونیست بازی در می اورد. اینها نتیجه و خاصیت عقیده است.