۱۳۹۴ فروردین ۱۸, سه‌شنبه

پیام رفتار بسیار مدرن روحانی در استقبال از اردوغان با پرچم امام حسین!



1- متأسفم رفقا برای مزاحمت های پی در پی. اما خبرهای اینروزها چنان مهم و سرنوشت ساز و امیدوار کننده است که ناچار مرا از جا می کند. مضافاً به اینکه خوانندگان از طریق فید هم درخواست نوشتن مطالب مهم در روی صفحه را دارند و نه در کامنت دانی.

2- روحانی در استقبال از اردوغان دو کار بسیار بسیار مهم انجام داده است:

الف- از نظر محتوایی تسلیم اهانت اردوغان به ایران شیعه نشده و با عبور شجاع از انتظارات تندروان؛ سیاست را با ایدئولوژی متمایز و از اردوغان در سعدآباد استقبال کرده است.

ب- اما شاهکار دولت روحانی در حوزۀ شکلی این استقبال انجام شده است. و آن استقبال سواره نظام با پرچم نماد مذهب شیعه بوده است. این شاهکار که بطور قطع تراوش کرده از مغز یک انسان مدرن - در اینجا هنرمند هم - بوده است؛ بدون وارد کردن ایدئولوژی در سیاست به حرف اردوغان در اظهار نظر ضد شیعۀ او پاسخ دندان شکنی داده است. بطور بدیهی و قطعی می دانم و پیش گویی می کنم که روحانی در هیچیک از مراسم های استقبال از رهبران مسلمان منطقه در آینده از این نماد شیعه استفاده نخواهد کرد مگر برای رهبرانی که بطور پیشینی - مثل اردوغان - موضع ضد شیعی اتخاذ کرده باشند. و مژده می دهم که وقتی اندیشۀ مدرن وارد حکومت می شود چگونه و با چه ظرافت شگفت انگیزی می تواند از هویت مردم - در اینجا مذهب شیعه - دفاع کند بدون اینکه حوزۀ سیاست را به رفتار ایدئولوژیک آلوده بکند. یا...هو

بعد از تحریر: برای خوانندگانی که نیاز به تشریح منظور روحانی دارند از این نوع استقبال: در حقیقت روحانی به اردوغان می گوید: "ببین رجب من سیاست را از مذهب جدا می خواهم و ما بعد از آمدن من دخالتی در متشنج کردن منطقه نداشته ایم. لذا تو را علی رغم آن توهین صریح به جمهوری اسلامی در مورد یمن و مقایسۀ ما با داعش؛ در تهران پذیرفته ام و تسلیم ایدئولوژیست های داخل ایران نشده ام. اما خاطرت باشد که اگر مذهب سنت بخش مهمی از فرهنگ مردم ترکیه است؛ مذهب شیعه هم همانقدر ارزش فرهنگی برای مردم ایران دارد. پس اگر می خواهی همکار و همیار باشیم این جنگ حیدری نعمتی را دامن نزن. همین"

نگاهی به جدیدترین مطالب مهم وبلاگ توصیه می شود:

1- آیت الله خامنه ای چقدر پیر شده بود. منتقدش می مانم ولی دستور آتش بسش را می پذیرم!

2- حالا دیگر هر حرف علی مطهری مبشر یک گام بزرگ بسمت اصلاحات است. با درود به او!

هیچ نظری موجود نیست: