۱۳۹۳ تیر ۲۱, شنبه

آلمان یا آرژانتین؟ فرقی نمی کند. چون برندۀ نهایی جام مکتب پپ گواردیولاست! مثل جام 2010.


1- خودم شخصاً مکتب تیکی تاکا را دوست ندارم. زیرا بنظرم هیجان کافی فوتبال طبیعی تر را ندارد. و راستش هنگامی که بایرن مونیخ گواردیولا آن شکست شوک آور و تحقیر کنندۀ 4- 0 را از رئال مادرید خورد در نیمه نهایی جام باشگاه های اروپا؛خوشحال هم شدم از شکست تیم گواردیولا و تیکی تاکای آلمانی اش. اما ناجوانمردانه است اگر اعتراف نکنم که جام جهانی 2014 هم تحت تأثیر مکتب تیکی تاکای گواردیولاست که برترین هایش را به بازی نهایی فرستاده. بهمان آدرسی که قهرمانی تیم دل بوسکه در جام جهانی 2010 افریقای جنوبی را هم نهایتاً تیکی تاکای بارسلونای اسپانیا پایه گذار اصلی بود.

2- این سیستم جدید فوتبال که پپ کبیر و جوان مخترع آن بوده است مبتنی است بر اولویت اول در حفظ مالکیت توپ در زمین حریف با پاس های کوتاه و پرحوصله و آنگاه حمله های ترکیبی برق آسا از لابلای دفاع حریف؛ نیاز بسیار مبرمی به بازیکنان درجه اول و نابغه و تکنیک بالا - بویژه در هافبک و حمله - دارد و با هر تیم متوسطی قابل پیاده کردن نیست. همانطور که گواردیولا این مجموعه را در قالب ژاوی و اینیستا و رونالدینیو و بوسکتس و خیل بزرگی از بازیکنان جدید و قدیم بارسلونا - اسامی همه یادم نمانده - که در مقطعی با گواردیولا کار می کردند داشت. که در سال های آخر حضورش؛ گلش به سبزۀ فوق نابغه ای بنام لیونل مسی هم آراسته شد و دیدیم که دیگر بارسلونای گواردیولا حریفی در روی زمین نداشت.

3- او بعنوان آهنگ ساز اولیه و رهبر ارکستر باشکوه ثانویه هنگامی که بیشتر حسودان و مربیان بزرگ کمتر تواناتر از خودش را دید که موفقیت و کامیابی هایش در بارسلونا را بیشتر به مجموعۀ تصادفی بازیکنان نابغه اش در یک زمان و در یک تیم مرتبط معرفی کردند و به خلاقیت و تیکی تاکای ابتکاری او ارج لازم و کافی ندادند؛ گواردیولا تصمیم گرفت سیستمش را در جای دیگری به چالش بگذارد تا معلوم شود که درست است که بازیکنان درجه اول و ستاره مهمند در سیستم او. اما کارگردان و هارمونی بخش (سرمربی) مهمتر است. او بهترین تیم دارای ستاره های زیاد و نزدیک بهم را بدرستی و در آلمان و بایرمونیخ یافت. و تیم مونیخی را با همان کلاس خلاقانۀ خود در بارسلونا ترکیب کرد. بدیهی است که بایرن مونیخ را بارسلونای دوم نکرد بلکه روحیۀ آلمانی و بازیکنان جدیدش را در تیم جدید ترکیب داد و موفق بود غیر از همان تک نتیجۀ نیمه نهایی مقابل رئال مادرید.

4- حالا هر دو تیمی که به فینال جام جهانی 2014 رسیده اند هرکدام به نسبتی تحت نفوذ سیستم او هستند. آلمان با تکیه بر استخوان بندیش که از بایرن مونیخ گواردیولا می آید و آرژانتین که علاوه بر نفوذ ذاتی و تاریخی پاس های کوتاه در فوتبال امریکای جنوبی یک لیونل مسی دارد که اگر تکنیکش مادرزادی است تاکتیکش قطعاً در مکتب گواردیولا پخته شده و او مدیون پپ کبیر است برای اینهمه شکوفایی و البته ماسکرانو از همان بارسلونا. مطمئناً مدعی نیستم که این دو تیم مثل تیم های گواردیولا فوتبال می کنند. بلکه منظورم این بود که این تیم ها هر دو از بهترین بخش تیکی تاکای گواردیولا تأثیر ذهنی گرفته اند و آن ذهنیت در قالب تاکتیک های یواخیم لو آلمانی و سابیای آرژانتینی کارآمدی این دو تیم تا اینجا را تضمین کرده اند. خودم شخصاً هوادار آلمان و برد آنان هستم که در صورت برد آلمان نقش گواردیولا هم مستقیم و بیشتر ثابت خواهد شد. اما ارزیابی روحی و حسی ام جام جهانی امسال را در آرژانتین می بیند و بالای دستان لیونل مسی فوق ستاره. اما هرچه هست خدا کند بازی فینال بزیبایی بازی های مقدماتی در این جام باشد و زیبا و شورانگیز. و نه مثل بازی های مرحلۀ حذفی که بیش از اندازه محتاط و محافظه کارانه شد بغیر از آن ویرانی برزیل که ان هم فوتبال نبود. یا...هو

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سری قبل از مربیان بلژیکی گفتم و آنها را خدمتگزاران کشور و انسانیت نامیدم، مگر غیر از این است؟ در گوشه ای از کره زمین تعدادی بچه را دور هم جمع کنی و آموزش دهی تا بیست سال دیگر این بچه و بچه ها در قالب تیمی بنام بلژیک بازی را نشان دهند و دنیایی را در لذت فرو ببرند، مگر خدمت کردن به انسانیت غیر از این است؟ دنیایی لذت ببرند از بازی زیبا و فوق العاده، روح انسان پرواز کند از این همه تکنیک هیجان زیبایی مدنیت، چه چیزی زیباتر از این؟
تاریخ گواردیولا را فراموش نخواهد کرد که این همه زیبایی برای انسانیت تقدیم کرد و البته گوردیولا ادامه دهنده راه خدمت گذاری دیگر بنام کرایف بود، امیدوارم در آینده از گواردیولا سیستم های کاملتر و زییاتری را ببینیم.

ناشناس گفت...

اونا تيكي تاكا دارند ، بره زيري هاي (برزيل سابق) هم ژوگي بونيتو ، ما هم علي اصغري ...
سالها ميگذره و خواهد گذشت و همچنان علي اصغري ...
دريغ فوتبال آبگوشتي يا كله پاچه اي رو هم خواهيم خورد الان كه ذائقه مون عوض شده و معلوم نيس چه آشغالي به خوردمون ميدن

Unknown گفت...

این تیم آلمان از چند سال پیش که گواردیولا وارد آلمان بشه شکل گرفته و هیچ ربطی به گواردیولا نداره...
گواردیولا با رفتنش به آلمان فقط بایرن رو تضعیف کرد...فوتبال ماشینی آلملن خیلی قبل تر از پپ وجود داشته