۱۳۹۳ تیر ۲, دوشنبه

ایران آزاد نشود جهان ویران می شود 3: حمام خون در عراق پشت قبالۀ مراجع شیعه!

File:Sphere before Sept 11.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f7/KoenigSphereJuly2007.JPG
این کره فلزی زیبا ساخته هنرمند آلمانی، فریتز کوئینگ است. این مجسه مدرن در محوطه مرکز تجارت جهانی نیویورک نصب شده بود که در حملات یازدهم سپتامبر مدفون شد. بعد‌ها از زیر آوار بیرون کشیده شد ولی دیگر این جلا را نداشت. به معنای واقعی کلمه "داغان" بود. جهانی ویران. 
یقینا تصاویری از وضعیت فعلی این کره (جهان نمادین) بعد از حملات را پیدا می‌کنید. [ادوارد آلبی دوم]

1- مشکل نوشتن در اینترنت و وبلاگ این است که نویسنده ثابت و خواننده متغیر است. لذا خواننده انتظار دارد که نویسنده تحلیل های بروز بنویسد از وقایع روز و نویسنده بالا می اورد از تکرار خودش و هر آنچه بارها و بارها و در گذشته نوشته است برای موضوع جدید. یکی از این بسیار سخت ها برای من نوشتن راجع به گروه های تکفیری و رادیکال اسلامی و چرایی تشکیل و رشد آن ها و بالاخره سرانجام آن هاست. زیرا از 5 اسفند سال 88 خورشیدی که به بهانۀ جنگ صعده در یمن بین سعودی ها و شیعه های الحوثی فشردۀ فلسفۀ حاکم بر تروریسم و رادیکالیسم اسلامی در جهان را نوشته ام و هنوز هم یک سر سوزن در درستی اش نه شک دارم و نه وقایع جدید خارج از چهارچوب معرفی کرده ام اتفاق افتاده است؛ بغیر از تکثر نام ها از القاعده و جند الله و ... به ده ها گروه دیگر و اخیراً بوکوحرام در نیجریه و اینک داعش در عراق. پس یکبار دیگر آن مطلب نوشته شده ام - فقط یکماه گذشته از شروع وبلاگ نویسی ام - را کپی پیست می کنم برایتان تا جدیدها مطالعه کنند و قدیمی ها تجدید خاطره بکنند و خودم هم خلاص بشوم از وسوسۀ درخواست شما که آینده چه می شود. ضمن اینکه این مطلب را چند بار هم در (جنگ کثیف) و  (القاعده و...) و (ایران آزاد نشود/دنیا نابود می شود) بازنشر کرده ام. نتیجه گیری فعلی ام این است که جنگ کثیف مذهبی تشدید خواهد شد و اگر سیاستمداران ایران عاقلانه رفتار نکنند حمامی از خون و ویرانی نتیجۀ این مادر جنگ ها در عراق خواهد شد؛ و محتمل بشار اسد هم قربانی مالکی شده و سقوط خواهد کرد. عراق قطعاً راه حل سیاسی و عقب نشینی از حکومت شیعی دارد و نه راه حل مالکی و فتوای مکارم شیرازی و مزخرف گویی خامنه ای! لذا بر مراجع شیعه و مفتی های سنی که درد دین دارند و مردم واجب قطعی است که باید اجماع کنند و دخالت مستقیم شریعت در سیاست را در کل بلاد اسلامی - از جمله ایران - حرام اعلان کنند.

متن:

1- نفرت منجر به نزاع وجنگ وخونریزی دربین مذاهب منشعب از یک دین حتی فجیع تر است از همین ستیز ونبرد بین دودین مختلف.- بروایت مطلق تاریخ والبته به تأیید منطق نیز- پس جنگ شیعه وسنی که برسربدترین جرایم وگناهان دینی یعنی تحریف وبدعت است نباید دربگیرد ولی اگر شروع شود -که شده است-جزبه غلبۀ یکی بردیگری یا عقب نشینی شیعه بمواضع قیل ازانقلاب اسلامی متوقف نخواهد شد.

2- ایران تنها کشوری است که حکومت مذهبی تشکیل داده وبخودش لقب "ام القرای" اسلامی داده است. وایران نه عرب زبان است ونه سرزمین وحی است ونه حتی ایرانیان بی واسطه وتوسط تبلیغ یاغزوۀ خود حضرت رسول گرامی اسلام(ص) مسلمان شده اند.

3- ایران تنها کشوری در بین مسلمانان است که اکثریت مطلق شیعی دارد. وشیعه تنها مذهب عمده ای دربین مسلمانان است که اقلیت مطلق است.پس ایران چه به لحاظ نسبتش با صدراسلام وچه به سبب دراقلیت بودن مذهبش صلاحیت ادعای رهبری جهان اسلام را ندارد.
4- عربستان سعودی سرزمین وحی وزادگاه وخاستگاه حضرت محمد(ص) پیامبر مسلمانان ودین حنیف است وبدیهی است که لقب "ام القرای اسلام" ورهبری جهان اسلام را فقط وفقط حق اعراب اهل سنت بریاست خودش بداند وهر ادعای"کشور ومذهب دیگری"را تقابل با هویت کشور، ملت وتاریخش تلقی کرده وهمۀ توان مادی ومعنوی خودش را بکاربگیرد تا آب رفته رابجوی بازگرداند.
5- عربستان سعودی کشوری با عقبۀ مستقل تاریخی ضعیفی است و"حضرت محمد" پررنگ ترین وشاخص ترین نماد "هویت" تاریخیش است. وبطور بدیهی حاضروراضی به مصادرۀ تنها هویتش "محمدامین" توسط شیعیان فارس ومجوس و...- به فتوای عالمان مذهب وهابی- زندیق نباشد.
6- بنابراین؛ جنگ هویت متوقف نخواهد شد مگراینکه: یا باید ایران از ادعای اسلامی بودن حکومت خود دست بشوید- ترتیبش مهم نیست، بهرطریق- یا سنی های وهابی باید بتوانند در یکی از کشورهای عمده اسلامی مثل پاکستان، افغانستان و...حکومت اسلامی قائم به"مذهب وهابی" تشکیل بدهند. وبا اتکاء به آن حکومت"مدل ناب خلافت اولیه"هویت بسرقت رفته شان از طرف حکومت شیعی ایران را بازپس یگیرند. ومهمتراینکه توده های عرب را ازگرایش به رادیکالیسم ایران بازدارند. 
7- هروقت حکومت در ایران بسوی عرفی شدن رفته روابط با اعراب هم بسرعت بهبود یافته وهرزمان شعارهای رژیم ایران مذهبی ورادیکال شده؛ بلافاصله اعراب را نگران وآشفته کرده است. فارغ از تحریکات عملی شیعیان ازسوی حکومت ایران حتی.

8- یک مثال نزدیک برای نشان دادن قدرت وارادۀ سازش ناپذیر سنی ها درمنطقه این که: جورج بوش رییس حمهورسابق آمریکا وهمکاران امریکایی وعراقی اش موفق نشدند درعراق امنیت حداقلی برقرار کنند تا هنگامی که حرف وایدۀ "یک نفر یک رأی" را پس گرفتند وحاضرشدند سهم تعیین کنندۀ اهل سنت عراق درقدرت سیاسی کشورشان را برسمیت بشناسند. وهمین امروز هم آمدن علاوی سکولارجزبه همین تمهید درست ممکن نشده است والا عربستان اجازه نمی دهد دولت جدید شکل بگیرد.
9- تروریسم القاعده، تفکرطالبانی، دعوا برسر نام ها ومالکیتهای ارضی مثل خلیج فارس وخلیج عربی، تنب ها وابوموسی، اروندرود وشط العرب- وحتی مصادرۀ نام شخصیت های ایرانی وهر آنچه می تواند تحت عنوان کلی "مصادرۀ هویت ها"خلاصه شود راه حلی ندارد؛ غیراز اینکه ایران باید ازادعای " تنها حکومت رسمی بنام "محمدامین" عرب" دست بردارد. 
چون که هم پول زیاد است نزد عرب های عربستان وهم "طالب" دربین مسلمان های کشورهای محروم وعقب مانده. حتی اگر ورود رسمی حکومت عربستان به این جنگ آشکارراندیده بگیریم بازهم می نوانیم مطمئن باشیم که شیوخ مؤمن وبسیارپولدارعرب همۀ هزینه های شاخه های مختلف بنیادگرایان منسوب به القاعده ودیگرگروه ها ازجمله جندالله بلوچستان ایران را تأمین می کنند. - البته خوددولت عربستان چنین احتیاطی را ندارد وچه دربعد رسانه ای وسیاسی وچه دربعد سازماندهی وپشتیبانی های تدارکاتی تلاشی برای مخفی کاری نمی کند-

پای نوشت:
این یک تیتر نویسی از یک تاریخ سی ساله است؛ و برای پرکردن همۀ صفحات سفید نوشته هایش مجالی نیست.
اینکه چرا القاعده بجای تهران در نیویورک ولندن می جنگد هم به این دلیل بدیهی است که وهابیون غرب را مقصر ایران امروز می دانند. ایران نام اسلام دارد وتوده های عرب قادربه هضم رویارویی مستقیم با مسلمانان نیستند وشهرت وهویت ایران با مبارزه با" امریکا" فریبا شده است.

پی نوشت جدید یکم تیرماه 1393: جنگ در بین فرق مذهبی در داخل یک قلمرو جدیدترین هدیه و ترفند سیاست های غرب و حماقت های رهبران ایران است که موجه شده و دیگر احساس مسلمانی را نمی خراشد چون حالا بحث سروری های داخلی است. اما بمحض اینکه ایران دست از هزمون شیعه بردارد رهبران سنی هم شروع به مهار رادیکال های سلفی می کنند. کمی طول خواهد کشید دوباره به صلح برگشتن زیرا خون ها و جان های زیادی هدر رفته و کینه های جدیدی انباشته شده است. اما هر روز که دیر شود آن بازگشت بهمزیستی انسانی در خاورمیانه هم به دوردست تاریخ پرتاب خواهد شد.

۱۵ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر من این مسایل به صورت 5 ساله و ده ساله حل نمیشود .ایرانیها آ رام ارام و به طور تدریجی از اسلام و دین کلا رویگردان میشوند و هویت خود را در فرهنگ ایرانی باز میابند .چیزی که باند احمدی نژاد و مشایی زودتر از همه جناح ها بدان اشاره کردند بدلیل فاصله از الیگارشی رو حانیت .واقعیت که در مورد ما ایرانیها مشهود هست و ما را از اعراب متمایز میکند این هست که اسلام برای ما فقط به منزله یک لایف استایل هست که فردا ممکن هست آنرا عوض کنیم مثل کسی که عادت دارد سیگار بکشد ولی یکباره انرا کنار میگذارد و ورزش هم میکند ولی عربها اسلام سنتشان هست حجاب دیگر دینشان نیست هویتشان هست اسلام برای آنها مثل عید نوروز برای ایرانیان هست .این درگیریها در اطراف ما روی خواهد داد و بعدها عربستان را هم شامل میشود چه در ایران جمهوری اسلامی باشد یا نباشد . متاسفانه کشور ما هر چقدر هم تلاش کند ولی در منتها از لحاظ جغرافیایی در منطقه بدی قرار گرفته ایم که کلا مردم ول معطلی دارد به شرق نگاه میکنی پاکستان دهاتی است اتمی در جنوب اعراب بادیه را با برجها تاخت زده اند ولی با انهمه پول قادر به توسعه انسانی نبوده و نیستند و نخواهند بود .موج سینوسی کشور ایران همه تا حد زیادی تحت تاثیر پیرامون خود هست که هیچگاه رنگ ثبات به سمت بالا ندارد چگونه انتظار دارید در آن منطقه جغرافیایی حکومت دموکرات و صنعتی و توسعه گرا ظهور کند . اعراب در فردای پس از سقوط عثمانی همه سودای رهبری جهان عرب دارند روی ناصر در مصر روزی صدام روزی قذافی روزی ملک عبدالله عربستان و این آخری خفت بارتر از همه قطر دلیل همه این قتل و غارتها تفوق جویی بین خودشان هست یک نگاه به عکسهای سفر ملک عبدالله به مصر بیاندازید حقارت و عقده ناشی از دلار های نفتی را ببینید که چطور مثل خلفای عقب افتاده بنی عباس رییس جمهور مصر را در هواپیمای اختصاصی به حضور پذیرفته یا نگاهی به اجلاس شورای همکاری خلیف فارس بیاندازید که چقدر با تبختر به هم مینگرند .اروپاییها عثمانی را فرو پاشیدند ولی الترناتیوی برای اداره این سرزمینها فراهم نکردند واقعیت تاریخی نشان داده تنها قومی که شایسته رهبری به جهان عرب هست نه از اعراب که از ترکان هست که ابتدا در لشکر ایشان بودند و بعد برایشان خلیفه تعیین میکردند و توی سرشان میزدند حتی امپراطوری ساسانی هم هیچگاه به اندازه ترکان در اداره این بخش سرکش زبون نفهم جهان موفق نبوده . این در گیریها با جمهوری اسلامی یا بدون آن ادامه خواهد یافت .
پیروز

ناشناس گفت...

پيروز خان، نوشته شما يك مشكل بزرگ دارد كه متاسفانه گريبانگير اكثر ما ايرانيان است، كه خود را از ما بهتران مى پنداريم و اعراب و پاكستانى ها و همسايگان مان را قوم خوار و زبون ، بايد پذيرفت كه نمى توان تمام يك ملت يا قوم را زير يك چتر قرار داد و مثلا همه اعراب را به قول شما سركش و زبون نفهم دونست. اين نسخه اى كه شما مى پيچيد بسيار خطرناك است كما اينكه با منطق شما كشورهاى ديگر و يا ملل ديگر چه در غرب و چه در شرق ، به راحتى مى توانند ايرانيان را عقب مانده و زبان نفهم بخوانند و به راحتى هزار دليل و برهان هم بياورند. كه اين نهايت جهل است.
ارادتمند دلقك، افشين قديم

ناشناس گفت...

افشین قدیمی مطالبی که من گفتم از تاریخ بوده از خودم چیزی نیاوردم که نهابت جهل باشه . تمام مذاهب ابراهیمی از همین کشورها شروع شده . یک نگاهی به کشور اسراییل بیاندازید تا آبشخور مذهبی اسلام را هم در یابید . در بعضی مناطق اسراییل رانندگی در روز شنبه مساوی است با خردشدن شیشه جلو ماشین اگر روسهای یهودی به اسراییل نمیرفتند که با خود تساهل را ببرند اوضاع از این هم بدتر میشد . آیا مردمان شبه جزیره حجاز ذره ای خلق و خویشان با1400 سال پیش فرق کرده . این تفاوت ملتهاست وچیز خطرناکی هم نیست . آیا نسخه شیعه زرتشتی همان اسلام محمد وحجاز هست آیا نماز خواندن 3 وعده هل هلی ما ما همانند عبادت 5 وعده ای اعراب هست . مردم ما مشکلات دیگری دارند ولی حداقل در ذات سنتشان آنارشیسم نیست .نفی پدیده های پیرامونی خود فریبی است .درست مانند کسی می ماند که از قدیم ساکن محله ای بوده و بعدها ان محله شهر نو شده و حالا بگوید من هم فاح... چون اینانم
پیروز

ناشناس گفت...

پيروز خان، من مجادله اى در برداشت شما از تاريخ و تفاوت ملتها با فرهنگهاى متفاوت ندارم، آنچه كه من مى گويم اتفاقا با نگاه به تاريخ و درس گرفتن از آن است ،آن هم در نگرش انسان به خويشتن و ديگران با تفاوتهايشان، اينكه دين من درارى فرقه هاى مختلف مشكل كل بشريت است درش بحثى نيست، از كاتوليك دو آتشه گرفته تا انواع مسلمانان و يهوديان و لائيك ها و غيره. كشت و كشتار دينى هم مختص مسلمانان و خاور ميانه نيست ، كما اينكه تا همين اواخر در ايرلند كه باخترى ترين قسمت اروپاست ، كشتار فرقه اى پرونستان و كاتوليك برقرار بوده و هنوز هم دل خون از هم دارند.
نكته اى كه من به آن اشاره مى كنم و نهايت جهل مى دانم خصوصيت تاريخى ابنا بشر بوده و هست، هر فرقه اى چه از لحاظ نژادى، قومى و رنگ پوست و مذهب كه خود را برتر دانسته ، منجر به كشتار و تبعيض نژادى و غيره شده كه حتما شما مستندات تاريخى آنرا بهتر از من مى دانيد.
مايى كه فكر مى كنيم متمدن تر از اعراب اطرافمان هستيم ، به تاريخ مورد نظر شما نيم نگاهى بيندازيم، همين اعراب عقب مانده در زمان خلافت بنى عباس كه اروپا در جهل و بيمارى و كشتار فرو رفته بود، به دليل آزادى تفكر ، مهد علم و دانش و پيشرفت بشريت بوده كه در تمام كتب و دروس مورخين غربى هم به آن اشاره مى شود كه پايه علوم مدرن كنونى قرار گرفته.
مشكل ما نژاد انسانها نيست بلكه تفكر حاكم بر آنان است ، كه نمونه اش در وحشى گرى دينى در خاور ميانه جاريست. ايراد من اين است كه ما هم نبايد دنباله روى اين طرز تفكر باشيم كه ما برتريم، باور كنيد همين داعش هم پيرو اين طرز تفكر است كما اينكه نو محافظه كاران آمريكا هم به دنبال همين دكترين هستند.
مم فكر مى كنم اولين نشانه متمدن بودن اين است كه بپذيريم در هر قومى خوب و بد وجود دارد ممكن است به لحاظ شرايط تاريخى كم و زياد باشند ولى هيچ قومى بد مطلق و يا خوب مطلق نيست ، و اين نوع نگاه است كه ما را در دور باطل نگاه مى دارد.
با پوزش از روده درازى، ارادتمند ، افشين قديم

ناشناس گفت...

روند تجزیه عراق با اخبار جدید وارد مرحله تازه ای شد به این دو خبر توجه کنید:

ستیزه‌جویان افراطی بزرگترین پالایشگاه عراق را «تصرف کردند»
با این خبر منابع جدیدی برای داعش(شما بخوانید )اما در اصل قبایل سنی ناراضی از حکومت مالکی-بعثی ناسیونالیستها-سلفیها بوجود امده است که به تشکیل حکومت سنیها در عراق بپردازند همچنین دولت مرکزی عراق (شیعی) با از دست دادن بزرگترین پالایشگاه به زودی باید یک سوم فراورده های نفتی خود را وارد کند

و اما خبر بعدی

مسعود بارزانی می گوید لحظه انتخاب مردم درباره آینده اقلیم کردستان فرا رسیده است
کردها نیز همزمان در حال فراهم سازی بستر ایجاد کشور مستقل هستند
راستی تکلیف کردهای سوریه به کجا خواهد انجامید؟ایا خطر از بیخ گوش اسد رد شده است؟به زودی به جواب این سوالات خواهیم رسید


خاورمیانه جدید در راه است!!!!

شهاب گفت...

مشکلات سیاسی و فرهنگی ایران امروز با ناآرامی های قومی و جنگهای مذهبی منطقه رابطه مستقیم دارد.

تنها راه حل بحران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران تغییرات در رده حاکمان و قانون اساسی است. غیر ایدئولوژیک شدن نیروهای نظامی و امنیتی و برسمیت شناختن گوهر آزادی برای شهروندان. و تنها راه این مهم هم متحد شدن لایه های جنبش سبز و اصلاحصلبان سکولار داخل ایران و خارج نشینانی که به موارد مذکور در بالا التزام عملی داشته باشند.

اگر این اتفاق بیفتد منطقه هم آرام میشود همانطور که سایر بزرگواران هم بدرستی بدان اشاره کردند.

ناشناس گفت...

1.اسراییل هم یک کشور مبتنی بر دین و مذهب است!2. شیوه ی پرداخت پول به فرماندهان نظامی و پلیس برای عدم دفاع و پیوستن به داعش مشابه طالبان و... است. 3. دمکراسی فرقه ای که خود امریکا در عراق در بدو امر برای روشن نگاهداشتن آتش ستیزه بین مردم عراق و تجزیه نهایی آن برای کنرل منابع نفت و گاز و موقعیت های سوق الجیشی برای چنین روزی بوده است. 4. حکومت دینی و ضد ایرانی حاکم برایرانیان نیز دستپخت همان کشوری است که حکومت های مصنوعی نظیر اسرییل، ایران، داعش، طالبان و.. است زیرا مردم عموما دنبال این گونه باورهای افراطی و غیرانسانی نمی روند نه حداقل در درازمدت!

ناشناس گفت...

عمل وازکتومی ۲ تا ۵ سال حبس دارد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) به کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای دادند.به گزارش ایسنا، کلیات این طرح عجیب که پیش از این یک فوریت آن به تصویب مجلس رسیده بود، در جلسه علنی امروز مجلس مورد بررسی قرار گرفت و مهدی دواتگری، حمیدرضا طباطبایی و نادر قاضی پور به عنوان مخالف و همچنین علی مطهری، محمد صالح جوکار و داود محمدی به عنوان موافق کلیات این طرح اظهار نظر کردند.

دولت بايد "ساپورت" را غيرقانونی اعلام و با آن برخورد قانونی کند

علی مطهری نماينده مردم تهران به عنوان نماينده سوال‌کننده از وزير کشور طی سخنانی گفت: سوره نور در قرآن درباره مساله مربوط به حجاب و عفاف است و در بيان شهيد مطهری آنچه قرآن درباره حريم‌های عفاف و حجاب و مجازات بی‌عفتی بيان می‌کند، می‌خواهد تاکيد کند که اينها مسائل بسيار جدی است و يکی از بدبختی‌های دنيای امروز تحقيرکردن اصول عفاف و تقوا در امور جنسی است. وی سوال خود از وزير کشور را سهل‌انگاری وزارت کشور در نظارت بر پوشش اسلامی در جامعه برشمرد و با اشاره به سهل‌انگاری‌های صورت‌گرفته در پوشش اسلامی گفت: نقطه شروع انحطاط در پوشش اسلامی، مربوط به سياست‌های دولت گذشته در نظارت بر اين موضوع بود به طوری که رئيس‌جمهور گذشته و آقای مشايی معتقد بودند که دولت در اعمال قانون در موضوع پوشش اسلامی، وظيفه‌ای ندارد و فقط بايد کار فرهنگی انجام داد و کار فرهنگی هم وظيفه مربيان جامع مثل روحانيون، صداوسيما و آموزش و پرورش است که در واقع يک مغالطه بود. اين نماينده مجلس يادآور شد: ما شاهد بوديم که رئيس‌جمهور وقت چند بار عليه اقدامات نيروی انتظامی صحبت کرد و در جلسه سوال از رئيس‌جمهور هم نظارت دولت بر پوشش اسلامی را به سخره گرفت و خطاب به نمايندگان گفت: «مگر خود شما گناه نمی‌کنيد، اين قدر گير سه پيچ ندهيد، بگذاريد مردم خوش باشند» و اين درحالی است که اجماع فقها بر اين است که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اقدام عملی و اعمال قانون است، وظيفه دولت اسلامی است.

ناشناس گفت...

تیتر خوبی است. وقتی که ریشه یک کار را در نیاوریم و به مداوای عوارض بپردازیم به گسترش سزطان کمک کرده ایم.سر مار اختلافات مذهبی و تروریسم در ایران بود. یک تروریسم سازمان یافته دولتی . بجای آن دنبال چهار تا افغانی پاپتی توی کوه ها دویدیم و نامش را مبارزه با تروریسم گذاشتیم.حکومت خامنه ای خود را در عراق باز تولید کرد. این رشته حالا حالا ها سر دراز دارد. مشکل عراق به این زودی ها حل نخواهد شد. کانون بحران به زیر گوش ما رسید. لعنت بر هر چه ایدئولوژی است.

ناشناس گفت...

خنده دار نیست؟ مالکی یکی از بهترین ژنرال های خود را مسئول بازپس گیری موصل کرده است و طرف هم نه گذاشته و نه برداشته فرار کرده رفته کردستان عراق! اگر این روند اینگونه پیش برود مالکی تنها گروه های شبه نظامی شیعه را برای محافظت از خود خواهد داشت.تصور نمی شود که این گروه ها بتوانند دست به یک اقدام سیستماتیک و پخته برای باز پس گیری مناطق اشغالی دست بزنند و تنها در موضع دفاعی عمل خواهند کرد. نتیجه حل نشدن بحران و در عاقبت تجزیه عملی عراق به مناطق کردنشین و سنی نشین و شیعه نشین خواهد بود.اگر شانس بیاورند و مناطق سنی نشین دارای تشکیلات منسجم برای اداره کشور همچون زمان صدام باشند آنگاه شاید آتش جنگ فروکش کند والا یک باتلاق تروریست پرور در عراق تشکیل خواهد شد. یعنی وضعیت هرکی هرکی!بنظرم آمریکا باید مولفه های دیگر قدرت در عراق نظیر تشکیلات سنی ها را به رسمیت بشناسد و با آنها بجای جنگ وارد گفتگو شود . اگر حاج حسین اوباما بخواهد وارد جنگ با سنی ها شود ابعاد این جنگ گسترش خواهد یافت و خشم سنی های دیگر مناطق خاورمیانه را نیز بر خواهد انگیخت و دشمن تراشی خواهد شد.اینکار تدبیر می خواهد و زور و تفنگ کار ساز نیست. بویژه آنکه نیروی موثر نظامی هم برای مقابله با داعش وجود ندارد که فرض دخالت نظامی آمریکا بتواند کفه جنگ را به نفع مالکی تغییر دهد!چهارتا بمباران بی حاصل, و برانگیختن دشمنی سنی ها با آمریکا! از این بدتر نمی شود!

ایـــــــــــــــــــران گفت...

سلام بر امیر گرامی

"اینکه چرا القاعده بجای تهران در نیویورک ولندن می جنگد هم به این دلیل بدیهی است که وهابیون غرب را مقصر ایران امروز می دانند."

مشکل اسلام راست افراطی با غرب ارتباطی با ایران ندارد (لااقل میتوان گفت دارای ارتباط بسیار کمی است). مشکلات اینها با غرب به دلیل "اصول بنیادین غرب" است؛ نه دلایل دور و ثالث.



" بمحض اینکه ایران دست از هزمون شیعه بردارد رهبران سنی هم شروع به مهار رادیکال های سلفی می کنند."

این نظر نیز بسیار بعید است. رادیکالهای سنی جبهه ای برای مبارزه پیش رو دارند که منحصر به یک عامل نیست و از چند دلیل برمیخیزد. گزاره شما از آنجا دارای مشکل است که تنها عامل را ایران میپندارید. گروه های افراطی همواره وجود خواهند داشت زیرا آرمان و ایدئولوژی آنان محصور به وجود یا عدم وجود شیعه نیست.
ایدئولوگهای جریانات رادیکال سنی، تحت تاثیر خلافت سنی -علی الخصوص- عربستان نمیباشند؛ گاهی منافع مشترک باعث ایجاد همگرایی بین این دو گروه میشود اما بدیهی است که جریان خلافت سنی با اسلام رادیکال دارای تمایز و رهبری جداگانه است. نمونه ی بارز این مسئله، اتفاقاتی است که در افغانستان رخ داد. جریان طالبان در افغانستان ابدا متاثر از شیعه نبود... دلیل و علت قیام آنان در افغانستان بخاطر مسائل داخلی آن کشور بود نه هژمون شیعه. در آفریقا نیز چنین شرایطی حاکم است. گروههایی نظیر بوکوحرام نه متاثر از خلافت عربستان هستند و نه دشمنی همانند ایران را پیش روی خویش میبینند. اینان آرمانی برای خویش متصورند که به معنای واقعی کلمه، مستقل است. امیدوارم توضیحاتم برای خوانندگان محترم قانع کننده بوده باشد.



سپاس

Dalghak.Irani گفت...

نگاه شما صرفاً سیاسی و در سطح اتفاقات نزدیک و روزمره می ماند در حالیکه تحلیل من در عمق و روانشناسی هویت جمعی انسان ها انجام پذیرفته است. بطور قطع ایجاد موج جدید شورش های اسلام رادیکال - بتعبیر درست خامنه ای بیداری اسلامی - با خمینی و انقلاب اسلامی ایران وارد چرخۀ سیاست جهان شده و البته غرب در ابتدا چه در ایران و چه در افغانستان نه تنها مخالف این خیزش دینی نبود بلکه خودش هم کمک رسان بود با این تحلیل اشتباه که از دین اسلام بمثابه سدی در مقابل مارکسیسم درست کند و کرد. اما بعد که غول را رها کرد و شوروی هم نه تنها از افغانستان بلکه از جهان بیرون رفت دیگر نتوانست غول را به داخل چراغ جادو برگرداند. این ناتوانی غرب در مهار رادیکالیسم ایجاد کرده اش در مقابله با مارکسیسم علتی غیر از این نداشته است که شیعه در ایران قدرت رسمی و حکومت شده بود. و رادیکال های سنی هم تشجیع شدند که حکومت های خودشان را تشکیل بدهند و الا در سنت مذهب سنی اصولاً شورش بر علیه نظم مستقر حرام شرعی است و حاکم جائر هم بدلیل استقرارش توجیه مشروع دارد. بهرحال شماها که جوان هستید حتماً روزی دنیا را مجدداً در غیاب مسلمانان رادیکال بنظم مدرنیته خواهید دید و آنموقع به عمق حرف من خواهید رسید. یا...هو

ناشناس گفت...

اگه فکر می کنید حتی یک گروه چه از شیعیان و چه سنی ها هستن که بدون ارتباط با یک یا چند سرویس امنیتی از کشورهای منطقه در وهله اول و خارج از منطقه در وهله دوم قادر به ادامه فعالیت و حیات هستند کاملا در اشتباهید.
همه اینها در نهایت یا به ایران وصلند، یا عربستان، قطر، امارات، پاکستان و یا سوریه و به طور غیرمستقیم هم یا از طرف روسها و چینیها و یا آمریکاییها و انگلیسیها و فرانسویها مورد حمایت قرار می گیرن
هر حرکتی از این دست در دنیا نیازمند پول، تجهیزات، اطلاعات و منابع انسانیه هیچ مرام و عقیده ای به تنهایی نمی تونه هر چهار عامل رو فراهم کنه هرچقدر هم بنیادگرا و سفت و سخت باشه، باید درکنار اون مرام و عقیده (شیعه، سنی، چپگرا ...) یکی باشه پول بده، یکی تجهیزات بده، یکی اطلاعات تا صاحب مرام بتونه با اینها آدم جمع کنه با پول و اطلاعات ادمها رو تطمیع، جهت دهی و کنترل کنه

کشورهای منطقه و بین المللی این گروهها رو برای جنگ پنهان به استخدام در میارن و چون همه پای گیر در این داستانها دارن هیچکی اعتراض جدی به این بازی نمی کنه

ایـــــــــــــــــــران گفت...

با سلام دواره خدمت امیر گرامی

هرچند که من به آن گزاره های آخر متنتان نقد وارد کردم اما امید و آرزوی همه یکسان است... امیدوارم ماحصل این مسائل در نهایت به سود ایران و مردم ما باشد.

جدا از این مسائل و در خلال تحلیل هایی که از ضعف سپاه قدس و ایران در عراق میشنویم (درست یا غلط بودنش را کاری ندارم)، دیروز تحلیلی از زبان یکی از دوستان نظامی شنیدم که فرمودند عدم دخالت قوی ایران در عراق به دلیل منافع ثانویه است. ایشان صحبتی از منافع ثانویه ی مدّ نظرشان نکرد ولی میشد فهمید که انگار منافعی در عدم دخالت ایران وجود دارد. بنده به شخصه گمان میکنم که این سناریو و منافع احتمالی ما چندان دور از ذهن نیست ... مایلم دیدگاه دوستان را در خصوص این احتمالات بدانم..

ادوارد البی دوم گفت...

سلام پدر

از اینکه قابل دانستی و از من نقل قول کردی بسیار سپاسگزارم. این نوشته، اولین کامنت من در این وبلاگ بود. خوب به یاد دارمش.

در مورد بیزاری از تکراری نویسی، پیشنهاد می‌کنم از امکان دسته بندی مطالب در blogger استفاده کنی. موضوعات مهم را در بخش برچسب‌ها وارد کن و بدون افزودن فاصله پس از هر موضوع کاراکتر کاما یا ویرگول «،» قرار بده. بدین ترتیب هر کس با انتخاب هر موضوع در صفحه اصلی وبلاگ، به تمامی پست‌ها در آن زمینه دسترسی خواهد داشت. شما نیز نیاز به تکرار خود، که می‌دانم چقدر سخت است، نداری.

به ذکاوت و موشکافی‌ات ایمان دارم. تا همیشه پیگیر تحلیل‌هایت هستم. به امید یک چای ناب، در حضورت، روی برف‌های جمشیدیه تهران.

کوچکترین از هزارن فرزندت