۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۴, چهارشنبه

تأیید قدرت روحانی از سوی عربستان؛ نشانه ای مبارک از عقب نشینی خامنه ایست.


1- دعوت مبارک و غیرمنتظرۀ عربستان از وزیر خارجۀ ایران جهت مسافرت به آن کشور؛ علاوه بر همۀ شادی هایی که برای منطقه و جهان دارد از نظر دور شدن از تنش های - در حقیقت جنگ های آغاز شده - مذهبی بسیار خطرناک بین شیعه و سنی؛ یک ویژگی بسیار مهم هم دارد که آن عذرخواهی تلویحی عربستان از دولت حسن روحانی است. زیرا می دانیم که روحانی از روز اول نشستن بر صندلی ریاست جمهوری ایران اولاترین هدف سیاست منطقه ای اش کاستن تنش با عربستان و همکاری با این کشور قطب اصلی مخالف "هژمون شیعۀ خامنه ای" در منطقه و جهان بوده است. که اوج آن زمانی بود که محمد جواد ظریف در اولین سفر منطقه ای خود به مسقط و ابوظبی رسماً خواستار سفر به ریاض شد اما عربستان پاسخ منفی داد و او را نپذیرفت. حالا عربستان با دعوت رسمی از ظریف آن موضع را پس گرفته و و بطور ضمنی به اشتباه خود اعتراف و جبران مافات کرده است.

2- خیلی مهم نیست که هنوز دعوت نامۀ ادعایی بندربن سلطان به وزارت خارجه رسیده یا هنوز در راه است بلکه مهم همان اعلام رسمی وزیر خارجۀ عربستان در کنفرانس خبری بود. این دعوت علاوه بر اهمیت شکلی که گفتم نوعی پوزش خواهی هم است. از نظر محتوایی هم بسیار زیاد مهم است و مهمترین جنبۀ اهمیت این روند جدید عربستان این است که حکومت عربستان به تغییر استراتژی سیاست خارجی ایران تحت هدایت دولت روحانی متقاعد شده؛ و با اعتماد به آن می خواهد در تنش زدایی با مهمترین رقیب و دشمنش در خاورمیانه گام های عملی بردارد. اما چرا اعتماد - حتی - ابتدایی عربستان به سیاست خارجی ایران اینقدر مهم است.

3- یک تحلیل غالب مدعی است که علت رویکرد جدید عربستان بسمت ایران محصول شکست های سیاست خارجی اش - تغییر و تبدیل های مقام های امنیتی و خارجی عربستان در ماه های اخیر را هم پشتیبان تحلیل خود می کنند - می دانند. اما بنظرم این توضیح قانع کننده نیست و هر چند دلیل فرعی می تواند باشد اما علت اصلی نیست. زیرا اعلام علنی دعوت از وزیر خارجۀ ایران یک نوع اشتیاق را حامل است و نه اکراه و اجبار برای مذاکره را. چون هنگامی که تو مجبور از مذاکره با دشمنت هستی لزومی به ساز و آواز و خوشحالی و اعلام و جار زدن نداری، و معمولاً تماس ها بیشتر در کریدورهای بسیار پنهان و از راه های غیر علنی دنبال می شود. لذا بنظرم می رسد که عربستان قبول کرده است که دولت روحانی یک آدمک جلو صحنه از قدرت شریعت هماورد طلب خامنه ای نیست؛ و خودش دست بالا را دارد و تعیین کننده است.

4- این اطمینان عربستان بعد از نه ماه از روی کار آمدن روحانی در ایران نشان می دهد که سیاست خامنه ای در انگولک کردن شیعیان منطقه بر ضد دولت های عرب و بالا بردن تنش با همسایه ها؛ به سیاستی آرام تر و آشتی جویانه تر با همسایگان سنی مذهب و عرب خود تغییرات قابل توجهی کرده است و این جز در سایۀ تغییرات استراتژیک در خط مشی حکومت ایران نبوده است. زیرا بخش ارتباط ایدئولوژیک سیاست ایران از طریق سپاه پاسداران و مشخصاً سپاه قدس و قاسم سلیمانی اعمال می شود و نه از مجراهای رسمی دیپلماتیک و وزارت خارجه. پس دولت روحانی توانسته خط مشی اعتدال و میانه روی را خود را به سپاه هم منتقل کند که در موفقیت نهایی عرفی تر کردن حکومت از سوی هاشمی و روحانی فاکتور تعیین کننده ایست.

5- برداشت کلی ام از اتفاقات اخیر در داخل کشور هم حس خوبی را منتقل می کند و با اینکه مرتب اخبار تحرکات تندروها در جهت مخالفت با سیاست های فرهنگی اجتماعی روحانی و لغو سخنرانی ها و کنسرت ها و تجمع علیه بی حجابی و ... در حال انتشار و دریافت است. اما رجوع به روزنامه ها و رسانه ها و ومواضع هادیان تندروها نشان می دهد که این حرکات شان بیشتر از استیصال و در ماندگی و احساس ضعف هر روز فزاینده شان است و نه قلدری هایی که در سال های اصلاحات انجام می دادند. بررسی جزیی تر این موارد را قول به آینده ای نزدیک می دهم. و فقط خواستم بگویم که اگر ادبیات بیشتر تهاجمی شدۀ اخیر روحانی - بویژه در خطاب قرار دادن گفتمان مقاومت در برابر جهان - اولاً و اقدام به تحرکات بیشتر از سوی نیروهای اصلاح طلب در نوشتن و گفتن - هرچند لغو و حذف هم بشود - ثانیاً تداوم یابد؛ فضای مناسبی را ایجاد خواهد کرد و تندرو های شریعت و ایدئولوژی را ناچار  به عقب نشینی خواهند کرد. انشاءالله. یا....هو

۲۲ نظر:

ناشناس گفت...

شما مو می بینی و من پیچش مو
شما ابرو می بینی و من اشارات های ابرو!

بر خلاف نظر شما این نشانه ای از عذر خواهی عربستان از روحانی نیست . عذر خواهی برای چه؟ نمی دانم شاید شما بهتر بدانید.
این نشانه ای برای باز کردن راه فرار گربه خامنه ای در بن بست مذاکرات اتمی است. می توان این را نشانه آن دانست که عربستان از اینده مذاکرات و اخبار پشت پرده آن خبر دارد و بنوعی می خواهد مرهمی بیاورد برای سیلی سختی که خامنه ای خواهد خورد. یک راه فرار هدایت شده. یعنی با ما بساز! در این بن بست ما تو را کمک خواهیم کرد تا احتیاجی به این نباشد که به عمان بروی!ریاض نزدیک تر است. شاه عربستان باهوش است و نیازی به عذر خواهی آن هم در منتها علیه ضعف حکومت خامنه ای ندارد! این خبر را قبل از نقل شما تا خواندم به این سیاست ورزی خردمندانه شاه عربستان آفرین گفتم. او می داند در صورت شکست مذاکرات, جو رادیکال خواهد شد پس لبخند مهری از سوی عربستان می تواند افسرده خاطران خامنه ای را بخود جلب کند. به تعبیری قرار است عربستان نقش پلیس خوب را بازی کند و اسراییل و کنگره نقش پلیس بد!

پیاز داغ

ارد گفت...

جناب تیمسار
راجع به نقش نوازشریف هم در این پرده چند خطی بنویسید
ممنون

ناشناس گفت...

دلقك عزيز، من بر خلاف دوستمون پياز داغ فكر نمى كنم كه عربستان قصد دلجويى از خامنه اى را دارد بلكه بيشتر مى خواهد خامنه اى و دار و دسته تندرو ها را در انزوا قرار دهد آن هم از طريق ايجاد برد مهم سياسى براى روحانى و بالطبع رفسنجانى، البته پياز داغ در مورد هوش شاه عربستان درست مى گويد كه كاملا فهميده خامنه اى قرار است سيلى سختى بخورد و جام زهر را تمام كند و در ضعيف ترين وضعيت سياسى خودش قرار دارد . و نزديكى به جناح عرفى تر سياست آينده ايران بركات زيادى را براى عربستان به همراه خواهد داشت و شايد اين جنگ منطقه اى ميان پروكسى هاى شريعت سنى و شيعه فروكش كند ، و اين البته همسو با خواسته اوباما و دموكراتها هم هست مخصوصا كه جبهه جديدى از اختلافات جهانى و منطقه اى با روسيه در حال غليان است.
بايد ديد.
ارادتمند، افشين قديم

Dalghak.Irani گفت...

ارد جان.
خوب شد اشاره کردی. من برای طولانی نشدن مطلب از نقش نواز شریف گذشتم در متن اصلی. اما بدون تردید او ایلچی و جاسوس توأمان ملک عبدالله بود که باید همزمان با رساندن پیام های عربستان به روحانی و رفسنجانی استمزاج سیاسی هم می کرد از فضای واقعی کریدورهای سیاست در تهران و گزارشش را به متحد نزدیک و همه کاره اش عربستان می داد. بویژه که نواز شریف با خامنه ای هم دیدار می کرد و کرده. بنابراین بدون شک همۀ مسایل در طول چند ماه گذشته در جریان بوده ولی امضای نهایی علنی شدن از سوی عربستان به امضای فرد معتمدی مثل نواز شریف احتیاج داشت که انجام شده و اعلام شده است. یا...هو

ارد گفت...

از عقب نشینی مخالفین اسد از حمص و دیدار نواز شریف از ایران تا دعوت سعودالفیصل از ظریف در آستانه مذاکرات همه و همه به عنوان یک پکیج، اخباری پر از امید و نوید از برتری جناح به قول شما عرفی در مقابل جناح سنتی است که واقعا مبارک است.
تحلیلتون مثل همیشه بسیار جون دار و دقیق نوشته شده مخصوصا بخش آخر که مربوط به سوز گداز تندروها در داخل کشور است.
ممنون

مانی گفت...

کسی از اباما نام نمیبرد که این دعوت و آشتی نتیجه خواست و تلاشهای اوست.این ابامای فرهیخته صلح جو و ضدجنگ است که میخواهد همه با هم آشتی کنند و با آرامش درکنار هم زندگی کنند که این برنامه را ریخته و اجرا کرده نه هوش نداشته شیخ-پادشاه عربستان یا سیاستهای خوب روحانی.انصاف هم خوب چیزی است.و البته شاید ظریف کاریهای ظریف هم کمک کرده.

ناشناس گفت...

یادتان باشد وقتی احمدی نژاد شروع به جفتک انداختن مقابل رهبر و روحانیت کرد بلافاصله عربستان دعوتش کرد

دعوت از روحانی و ظریف هم همان است بعلاوه اینکه هاشمی هم پشت این دولت است

بوسه هاشمی بر پیشانی سفیر عربستان یادتان نرود



ناشناس گفت...

سلام
کامنت اولی که هم اشکال شکلی دارد و هم اشکال محتوایی!
نوشته ی دلقک هم نوعی نگاه "دگراندیشانه" است و جای بسی حرف دارد.
اما من اینگونه می اندیشم:
1. بشار اسد برنده ی قطعی نزاع سوریه است.
2. آمریکا تمرکز خود را بر تحولات اوکراین گذاشته و دوست دارد! ایران از اردوی روسیه جدا شود.
3.ایران با آخوند یا بدون آخوند قدرت بلامنازع منطقه است. این را از روی حس وطن دوستی ام نمیگویم. به این واقفم که تولید ناخالص ترکیه چند برابر ماست. این قابل جبران است به لطف نفت! تنها برتری ترکیه همان عضویت ناتو است و ناتو هم خب! صد در صد زور از ایران.
اما به اطراف خودمان که نگاه کنیم، کشورهایی با حکومت های سلطنتی مطلق و یا امیر نشین و شیخ نشین میبینیم که از بیم کودتا فاقد ارتش های کلاسیک هستند. بیچاره ها حق هم دارند؛ مصر و لیبی را دیده اند!
چند سال پیش، در همین سنای آمریکا وقتی بحث تجهیز عربستان به جهت جلوگیری از نفوذ ایران بود (در دوره ی بوش)یکی از سناتورهای صاحب نفوذ برخاست و با تجهیز علی حده ی عربستان مخالفت کرد. جان کلام او این بود: اگر دریا دریا سلاح راهی عربستان کنید باز هم ایران در یک جنگ کلاسیک پیروز میدان است.
او تنها چتر حمایتی آمریکا را مانع از پیروزی ایران میدانست.
بدون دخیل دادن عرق ملی، با کلام او موافقم.
4. عربستان پیشاپیش از برایند مذاکرات خبر دارد. و نمیخواهد در بلبشویه ی جانشینی ملک عبدالله طرف حساب ایرانی باشد که حالا هم عرفی تر شده، هم بشارش را نجات داده و هم گاهی مخفیانه با ایالات متحده ی آخر الزمان پیاله میزند!
5.وحشت عربستان از ایران را در اسناد ویکیلیکز جستجو کنید. مکاتبات پنهانی اینان در راستای راضی کردن آمریکا به حمله به ایران حتی به خرج عربستان!
......
آنکه دوستت دارد..

ناشناس گفت...

وای که دوستت دارد...!

وای که چقدر خوشبختیم! و نمی دانستیم! ما ایرانی ها در گنده گودرزی نامبر وان هستیم! همیشه در دنیا یا اول هستیم و یا دوم! مثلا یک آب معدنی در یک ده داریم می گوییم این آب معدنی را می بینی در دنیا دوم شده!(اول نمی گوییم که کسی شک نکند) نانم نداره اشکنه. ترکیه اخ است و عربستان پخ!اصلا قرار است آمریکا از ایران درخواست کنه بره اوکراین را به کمک حزب الله یک سرو سامانی بده! همین الانش ایران با پول خوردای جیبش تمام هیکل آمریکا و عربستان را می خره! این ترک های زبان ایرانی نفهم هم معلوم نشد چطور شده بودن دولت عثمانی؟ بنظرم قبلا ها هم ناتو بوده است که کمکشان می کرده! شاید یک بشقاب چیزی زیرخاکی پیدا بشه روش نوشته باشه ناتو! اصلا این ترک ها همه بچه سوسول! آدم مشتی می خواهی بیا ایران همه جنگی ! بخصوص آخوندهاش! پول نفت که باشه تا اون سر دنیا رو مسلح می کنه و اگه نباشه دشمناشو سر میز مذاکره می نشونه به زور چه جور!این ترک های نادان بجای اینکه سرمایه گذاری مثل ما روی نفت کنند رفتند رو خط شلوار لی! آخه اینم شد کار!اینم شد تولید ناخالص ملی؟ اخه رقصیدن تو آنتالیا هم شد تولید ناخالص ملی؟ همه اش چشمت بدست یک مشت توریست از خدا بی خبر باشه؟! اون عربستان ملخ خور هم برای ما ادم شده. تو یه جنگ کلاسیک این بچه بچه های قم نشونشون می دن نسبت 10 میلیون به 70 میلیون یعنی چه!10 میلیون ایرانی همه 70 میلیون عربستان را کنده کش می کنه! همین بچه ها نشون می دند که اگه جفت پا بپرند از اف شانزده هم بشتر می پرند! اصن جنگ کلاسیک مث مسابقه طناب کشی می مونه! بجون خودم سناتور آمریکایی گفت!اون ملک عبدالله هم بزودی از دست پیاله زنی ما با امریکا دق می کنه و داره قمصور می شه .آخه بهش خبر دادند که آمریکا در مذاکرات تسلیم ایران شده و قراره که ایران تحریم هاشو لغو کنه یک بیست میلیارد هم صدقه به امریکا بده.حالا ملک عبدالله هم از وحشت خرج زن و بچه اومده پابوس و گفته خامنه ای جان بشارتیم به مولا! جوونی کردیم یک غلطی کردیم شما آقاگی کن فکرکن ما هم سوریه! اون ویکی لیکس هم یک غلطی کرد و یک زری زد شما چرا باور کردی؟!

پیاز داغ

ناشناس گفت...

آقا اسم نمیبرم مبادا چشم بخورد .
دیروز گوشه پاکت یکی از خریدهایم از فروشگاه که تولید روز هم بود خیلی کوچک نوشته بود " فرزند کمتر ، زندگی بهتر "
خیر نبینم اگه دروغ بگم .

ناشناس گفت...

سلام
همین الان بازی تیم العین و منچسترسیتی داره انجام می شه تماشاچیهای عرب حتی وقتی تیمشون گل می خوره از بازی زیبا لذت می برن و لبخند به لب دارن
ما شدیم عینهو شوروی سابق و کره شمالی نه دوست درست حسابی نه زندگی شاد و امیدوار به آینده
ذهنمون پر شده از قیمت دلار و سکه و آیا توافق می شه؟ اجاره بالا می ره؟ یارانه قطع نشه؟ آیا اجازه می دن بچه دار بشیم یا نشیم؟ آیا می تونیم یواشکی جوری که می خوایم لباس بپوشیم.
واقعیت اینهکه ما زندگی نمی کنیم مثل ماتریکس فقط رویای زندگی توهم زندگی داریم.
و همین عرب و ترکهای اطرافمون دارن از زندگی محدود و تکرارناپذیر انسانیشون روی کره زمین لذت می برن
ما هم دلمون به هژمونی نداشته خوش باشه

ناشناس گفت...

به پیازداغ،
اخ که حال کردم دمت گرم...به این میگن یه جواب فک شکن. من که بلد نیستم اینجوری بنویسم داشتم خود خوری میکردم. هر چه میکشیم از همین خود برتر بینی هاست.

حیرون.

ناشناس گفت...

جناب تیمسار ؛ نمی دانم شما چرا با یک غوره سردی تان می شود با یک مویز گرمی !!! مشکلات آنقدر بر سر هم در منطقه تلنبار شده و سر کلاف در هم چنان نا پیدا که هر طرف این کلاف را بکشی فقط گره ها کورتر می شود. اما رابطه با عربستان : عرب ها هیچ وقت در تاریخ دوست ما نبوده اند و نیستند. ما با اعراب مشکلات زیاد مرزی داریم ، رقابت بر سر منابع خلیج فارس ، حتی نام خلیج داریم ، بر سر سوریه و لبنان و بحرین و یمن و القاعده و حوثی ها و حزب الله بحث و دعوا داریم. بر سر قدر قدرت بودن در منطقه دعوا داریم . از لحاظ پیشرفت علمی و ام القرا بودن برای مسلمین دعوا داریم آنوقت شما فکر می کنید مثل آشتی کنان های فامیلی ظریف شیرینی به دست می رود پیش ملک علدالله و با روبوسی همه چیز تمام می شود ؟ تازه مولفه های ترکیه و آمریکا و اسراییل و اروپا و روسیه را هم بگذاریم کنار. دعوت از ظریف به ظن قوی برای یافتن چاره برای سوریه و یمن است . خیلی به باقی موارد امیدوار نباشید.

Dalghak.Irani گفت...

غوره و مویز که فعلاً گیرم نمیاد نقداً اما فرمایش شما متین است و همینطور است که می فرمائید. منتها من از وضعیت بسیار وخیم بسمت با هم اختلاط کنیم را جار زده ام و نه بیشتر؛ و می دانی که ضرب المثل کم نداریم در زبان فارسی مثل لنگه کفش هم در بیابان غنیمت است. بالاخره هر گره کور هر کلاف دشواری را هم با بازکردن اولین گره آغاز می کنند و من هم بشارت همین را داده ام. یا...هو

ناشناس گفت...

پياز داغ، كيف كردم، انقدر تند و خوش طعم بود كه شده سير داغ.
ارادتمند كل سيرك مخصوصا دلقك، افشين قديم

ناشناس گفت...

غرض من از نوشته ی بالا ترویج"آهای ما سرآمد مردمان جهانیم" نبود.
ولی حالا که" پیاز داغ"ش را زیاد کردید و فلاکت باعث "حیران"یمان شده است باید عرض کنم: شما هم از آن طرف بام افتاده اید.
اینجا حرف از دنیای مدرن است نه امپراطوری دوزاری عثمانی! و الا راه دور چرا، آیا من از نادرشاه افشار و نامه اش به کاترین روس نوشتم که خیلی هم دم دست است و نیازی به تورق زیاد صفحات تاریخ نیست؟
خدا رحمت کند سعدی را که گفت:
فهم سخن گر نکند مسنمع
قدرت طبع از متکلم مجوی
فصحت میدان بلاغت بیار
تا بزند مرد سخنگوی گوی!
....
آنکه دلقک را دوست دارد

ناشناس گفت...

دلقک جان سلام
می گویند اگه تو خارج از کشور تو خیابون راه می رفتی و دیدی یه نفر داره راه می ره و هیشکی رو قبول نداره و از آنطرف هم هیشکی هم اونو قبول نداره بدون اون یه ایرانیه!

نمی دانم آیا این غرور ورزی تا مرحله پشت پا زدن به واقعیت ها , مانند آفت دروغ میراث دیرینه ماست؟ شناخت درد نیمی از درمان است . تا به عیوب خود دقت نکنیم رفع عیب نمی توانیم بکنیم.اصولا از ابتدا یک زندگی رقابتی را برای ما تعریف کرده اند که اگر پیروز شدی دیگه باید توقع داشته باشی که همه تعظیم کنند و اگر نداشته باشی حق خود می دانی که چاپلوس قدرت شوی! قدر مسلم این است که اولین ضرر این اخلاق متوجه زندگی خود ماست قبل از انکه به دیگران نیز صدمه برساند. ما بجای آنکه سعی کنیم خود را منطبق با حقیقت کنیم در عوض تلاش در جهت منطبق کردن حقایق با ذهنیات خود می کنیم.

خیلی مخلصیم

ناشناس گفت...

راست میگوید چندی پیش در اینترنت یک سایت دیدم یک مقاله با عکس زده بود تحت عنوان:
"غار کتله خور زیباترین غار دنیا!"
طرف فکر میکرد که این هم مثل انتخاب ملکه زیبایی بانوان است. یا مثلا یک خط کشی وجود دارد که با آن زیبایی را متر می گیرند.بنظرم این فرد اصلا از زنجان بیرون نرفته است و یا حتی مفهوم دنیا و کره زمین را نمی داند.در همین ایران غار هایی وجود دارد که به مراتب قشنگ تر و شگفت آور تر هستند چه رسد به جهان که صدها و شاید هزاران غار عجیب در گوشه کنار آن خوابیده است.

ناشناس گفت...

از زاویه دیگری نیز می توان این مسئله را دید. حال فرض کنیم که اولین قدرت بلامنازع جهان باشیم باز این رفتار متبخترانه با دیگر ملت های جهان را توجیه نمی کند. یعنی از فرهنگ اصیل ایرانی چنین انتظاری نیست. اگر به تخت جمشید بروید تمام سنگ نگاره ها متعلق به حضور هیئت های نمایندگی از ملت ها و اقوام مختلف است که در فضایی مملو از صلح و دوستی برای شاه هخامنشی هدایا اورده اند . یعنی ایران یک امپراطوری بین المللی بوده است که بر اساس احترام متقابل و همکاری مناطق مختلف اداره می شده است. آنها خود را در تقویت امپراطوری هخامنشی سهیم می دانسته اند و این رابطه تنها بر اساس زور نبوده است.به تعبیر دیگر با داشتن چهارتا موشک نباید بفکر باجگیری از ملت های دیگر بیافتیم. فرهنگ اصیل ایرانی یکی از شیرین ترین و بهترین فرهنگ های جهان است و نباید آن را به تلبیس اسلحه الود.

حُسنت به اتفاقِ ملاحت، جهان گرفت
آری، به اتفاق، جهان می‌توان گرفت
مِی خور! که هر که آخر کار جهان بدید
از غم سبک برآمد و رَطل گران گرفت

بازم مخلصیم!

محسن گفت...

دلقک عزیز خوشم میاد همیشه یا یه حرکت و کلام کوچک که زیر ذره بین موشکافانه خود میزارین سریع به این نتیجه و الگوی همیشگی میرسین :
دیدین روحانی با اون منطق عظیم و غیرقابل انکار! اعتدالی! اش همه رو مسحور کرده حتی بیت و سپاه و چماق بدست ها رو ...
و سریع آرزو میکنید همین روال با همین بزرگنمایی که شما انجام دادین! به بدر کردن اقتدارگرایان و بر صدر نشستن اصلاح طلبان و حذف متحجرین بیانجامد و شما هم به آرزوی حکومت عرفی تون برسین ... و بعدشم یاهو .

دیشب یه بنده خدایی که عشق و حال دو زمان رو کرده بود و از سفر اخیر لوس آنجلسش میگفت ، بحث که به سیاست کشید گفت "باز این وزرا یه آب پاکتر از وزرای احمدی نژادن ، ذره ذره آسه آسه ..."

ناشناس گفت...

به ایشون که دلقک (تیمسار ببخشید مجبور شدم بگم دلقک) رو دوست داره!
نمیدونم منظورتون از "فلاکت باعث حیران یمان شده است" چه بود..ولی هرچه بود من نمی خام اینجا توضیح بدم که چرا اسم حیرون رو انتخاب کردم که جاش نیس...ولی با خودم فکر میکردم اگه ما مثلا (خدای ناکرده ) تو این شرایط جای امریکا یه ابرقدرت بودیم یه پوستی از مردم دنیا ( غربیا) میکندیم که هیتلر باید پیش ما لنگ مینداخت! ..طرف از ایران میاد اینجا واسه فرصت مطالعاتی...وقتی تجهزات ازمایشگاهی رو میبینه معلومه که کپ کرده ولی همچنان ادعاش میشه! این یکی از مواردیکه ادم حیرون میمونه !

حیرون!

Dalghak.Irani گفت...

محسن جان. کاملاً حق با شماست. و در مورد من و آن لس آنجلسی عین واقعه را گفتی. اما نگفتی خود تو چکار می کنی؟! یا...هو