۱۳۹۳ فروردین ۱۶, شنبه

روحانی معلق بین خواهش و تهدید: ثبت نام برای یارانه بدون نتیجه و مسکوت خواهد ماند!


1- در هنگامۀ انتخابات ریاست جمهوری 92 که منجر به پیروزی روحانی شد به اندازۀ کافی این موضوع را شکافتم و بحث کردیم که اصولاً انتظار حماسه آفرینی در امر سیاسی قبل از اینکه موردی مثبت و قابل مباهات - آنطور که خامنه ای و دیگر اعضای الیگارشی روحانیت تبلیغ و ترویج می کنند - باشد امری بشدت منفی و حاکی از بی ثباتی سیاسی و بجان آمدن رأی دهندگان است. و الا هیچ جامعۀ نرمالی هیچ - و با تأکید بر هیچ - عمل غیرقابل پیش بینی انجام نمی دهند و با تقریب بالا هر نوع نتیجه ای بر اموری مثل انتخابات با خطای قابل اغماضی پیش بینی پذیر است و جامعه را شوکه نمی کند. با سوگواری اما در ایران جمهوری اسلامی نه تنها چنین حرکات یکشبه تا چند روزه ای بعنوان یک ژست دموکراتیک و با نیت حماسه سازی از سوی ملت تعبیر می شود بلکه در اغلب موارد جهان مدرن نیز فریب این نمایش از روی استیصال ملت را در همان کانتکستی که حکومت دوست دارد می خوانند و قبول می کنند؛ و از آن بعنوان فضای باز و تا حدودی دموکراتیک در جمهوری اسلامی استقبال می کنند.

2- بعبارت دقیق تر غربی ها نتایج حاصل از انتخابات - بویژه اگر با پیروزی میانه روها همراه باشد - بعنوان سندی قابل اتکاء در محبوبیت فرد انتخاب شده از سوی ملت ارزیابی و با رأی خامنه ای که این آراء را رأی به جمهوری اسلامی و مشروعیت حکومت دینی می داند همپوشان می شوند. در حالیکه قطعاً چنین نیست و آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری از سال 76 به بعد رأی نه به جمهوری اسلامی واقعاً موجود است و مردم فقط بدلیل عدم داشتن هیچ گزینه ای برای تغییر قطعی لاجرم نوعی قمار سیاسی انجام می دهند. با این امید که بلکه شانس آوردند و اینبار برنده شدند، و حکومت بر مبنای خواست آنان در جهت بهبود شرایط زندگی مردم گام برداشت.

3- اینک اما صحنه ای واقعی و خارج از هر نوع احساس و هیجانی بوجود آمده است از سوی حسن روحانی و دولتش که این توهم "مردم بصورت ایجابی رأی داده اند و پشتیبان دولت او هستند" به محک درستی یا نادرستی آزموده شود. حسن روحانی با راه انداختن کارزار "نه به یارانه" عملاً خودش و دولتش را در برابر این آزمون قرار داده است که مردم و رأی دهندگان چقدر به او اعتماد دارند و تا کجا حاضرند "نقد کوتاه مدت احمدی نژاد" را به "نسیۀ بلند مدت روحانی" معامله کنند. اگر روحانی و دولتش موفق بشوند که در صد قابل توجهی از مردم یارانه بگیر - بین 15 تا 30 میلیون نفر - را داوطلب عدم دریافت یارانه بکنند؛ باید اذعان کرد که روحانی موفقیت سیاسی بسیار بزرگی بدست خواهد آورد که فایده اش در سیاست بسیار فربه تر از دست آورد اقتصادی آن خواهد بود. مشروط به اینکه در هنگام ثبت نام یارانه خواهان شرایط اجبار و جریمه و تنبیه و دادن فرصت کم و مشکلات ثبت نام آنلاین و از این قبیل بکار برده نشود.

4- مسئله این است که تزریق ویروس ستیز و اعتراض ناشی از فرهنگ عاشورای مذهب شیعه به دولت ها و حکومت ها، در میان مردم توسط روحانیت در طول تاریخ تشیع - تنها ایرانیان بوده اند در کل جهان و بویژه در میان مسلمانان و علی الخصوص در خاورمیانه که همواره در طول تاریخ متعرض حکومت ها بوده اند و حاصلش چندین انقلاب و خیزش و ناآرامی های ادواری بوده است - اینک یقۀ حکومت خود روحانیان را نیز گرفته است و مردم نه به این خاطر که احمدی نژاد را به روحانی و نقد را به نسیه و امروز را به فردا ترجیح می دهند و خواهان دریافت یارانه هستند؛ بلکه این موضوع معلول این علت است که مردم هیچگاه از وعده های بلند مدت دولت ها - در جمهوری اسلامی - بهره مند نشده اند و اگر از حق امروز خود گذشته اند پاداشی در سال های بعد هم ندیده اند. و لذا ترجیح می دهند "نقد خانه خراب کن" را به "نسیۀ خانه آبادنکن" معامله نکنند.

5- من هم معتقدم که روحانی کار اشتباهی کرده و این طرح قبل از اینکه قاتق نانش بشود قاتل جانش خواهد شد و او موفق به انصراف دادن امار قابل قبولی از مردم نخواهد شد. به این دلیل بدیهی هم که خود دولتش هم کمترین معیاری برای ثروتمند و فقیر و نیازمند و غنی اعلان نکرده اند و ریش و قیچی را بدست مردم داده اند با ته مایه ای از تهدید که اگر اغنیا اعلام نیاز کنند جریمه و تنبیه خواهند شد - کدام اغنیاء با چه سقف درآمدی و با چه ثروت ثابت و سرمایه ای معلوم نیست - مشکل اینجاست که هر گونه تصمیم ترمیمی - ناگزیر خواهد بود - بعد از شکست این طرح روحانی را در سیبل رأی دهندگانش هم قرار خواهد داد در حالیکه اگر دولت روحانی مثل همۀ دولت ها - در چنین موقعیت هایی - تصمیم روشن و با داده های ریاضی قابل تبیین و دفاع اقتصاد دانان گرفته و ابلاغ و اجرا می کرد هم موفقتر بود و هم مردم در موضع اتهام و دروغ گویی و زیاده خواهی قرار نمی گرفتند بعد از شکست طرح داوطلبی. یا...هو

۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام به دلقک از مذهبی
کاملا درست می گی . هیچکس دواطلب انصراف از دریافت یارانه نخواهد شد. حتی در میان مذهبی ها من کسانی رو می شناختم که ثروتمند بودند و هیچ نیازی به دریافت یارانه یا سبد کالا نداشتند و می گرفتند؛ در مقابل اعتراض من که شما که نیازی ندارید، چرا می گیرید؛ می گفتند : می گیریم و به مستمندان می دهیم.
به نظر من، مشکل در فرهنگ ما ایرونی هاس . ما همه چیز رو حق خودمون می دونیم و حاضر نیستیم از آن گذشت کنیم؛ هرچند بدونیم که این گذشت در درازمدت به نفع خودمونه.
غوره نقد به از حلوای نسیه.

ناشناس گفت...

دلقك عزيز،
متاسفانه جمهورى اسلامى در ٣٥ سال گذشته و با شيب تند ترى در ٨ سال اخير طبقه متوسط را به حد اقل ممكن رسانده است و در حال حاضر ايران يكى از كشورها يى است كه بزركترين شكاف را بين طبقه فقير و طبقه غنى دارد و هر روز اين شكاف بزرگتر مى شود و عده بيشترى از ايرانيان فقير تر مى شوند و عده بسيار محدودى ثروتمند تر.
حالا با توجه به واقعيت جامعه بايد پرسيد كه روحانى و مشاورانش بر اساس داده هاى آمارى موجود از طبقه متوسط كوچك شده ايران كه حتى در ٦ ماه اخير كوچكتر شده است چگونه انتظار حماسه آفرينى دارد با انصراف فله اى از يارانه. آيا مى توان انتظار داشت وقتى ماشينهاى ميلياردى در خيالبانها جولان مى دهند و راننده هايى با ميانگين ستى ٣٠ ساله دارند، مردم به وعده هاى تو خالى روحانى اعتماد كنند. حتى اگر هم در صد بالايى به اينكار دست بزنند مگر چند نفر شامل شكم سيران ويا اقشارى هستند كه به نحوى تحت فشار اقتصادى نيستند.
روحانى دوباره خودش را آچمز كرده و نشان مى داده كه راى از سر استيصال مردم به خودش را بسيار جدى گرفته.
خانه از پاى بست ويران است ، و ايرانيانى كه فكر مى كنند با روحانى و توافقات اتمى مشكلات اقتصادى رفع مى شود و بر مى گردنند به وضع معيشتى ده سال پيش و دلار هزار تومانى در خوابى بسيار عميقند، وقتى هم از خواب بيدار شوند ، خانه را دزد برده.
ارادتمند
افشين قديم

ناشناس گفت...

جناب تیمسار ؛ من شما را ارجاع می دهم به نوشته های پیشین خودتان . توقع انجام دادن کار اصولی و مدرن با تفکر و برنامه ریزی در حیطه حکومت های مدرن و امروزی است که اصلا معنی حکومت را می فهمند. در کشوری که به سبک خلافت و انقلابی و الله بختکی اداره می شود توقع کار منطقی و با آینده نگری امیدی عبث است . پیروز باشید

حسام گفت...

به مذهبی:
خودت فهمیدی چه میگویی؟ کمتر عبادت کن و بیشتر تعقل که ارزش یکساعت تفکر دلقک و امثال او از هفتاد سال عبادت تو بالاتر است طبق معیارهای مذهبی خودت.
حالا خوب گوش کن بلکه چیزی دستگیرت شود:

واقعیت این است که فقط درصد ناچیزی از مردم آنقدر ثروتمند هستند که به یارانه نیاز ندارند. فراموش نکن که خط فقر در ایران چقدر بالا رفته است.

و گیرم که ثروتمندان یارانه نگیرند. باز مشکلی از دولت شما حل نخواهد شد.

دردآور این است که دولت کریمه شما از ثروتمندان مالیاتی را که باید بگیرد نمی گیرد (خیلی از آنها خمس را نوعی مالیات میدانند و حمایت مراجع مذهبی را دارند در این استدلال. که اگر مالیات درست گرفته میشد ایتقدر دولت برای پرداخت همین شلندر غاز یارانه درمانده نمی شد.)؛
حال از مردم غیربرخوردار توقع دارد جبران این تخفیف ویژه به ثروتمندها را بکنند.

نکته آخر اینکه هیچ عاقلی همین طوری از یک پول مجانی صرفنظر نمی کند مگر اینکه امید داشته باشد به نحو دیگری جبران خواهد شد. حتی توی مذهبی توقع داری خدا توی اون دنیا برایت جبران کند.

شهروند گفت...

سلام دلقك عزيز
با اجازه جناب دلقك
مذهبي محترم ، شما چه علاقه عجيبي به تقسيم مردم به مذهبي و غير مذهبي داريد !؟ تازه از فرهنگي كه قرار بود مقتداي بزرگتان ( آقاي خميني ) انرا متعالي كند و ايرانيان را به سعادت الهي و ابدي برسانند ، انتقاد هم ميكنيد !
اين مردم نجيب گذشت ندارد يا شما مذهبي ها كه از خر مرده هم نميگذريد ؟ سي و پنج ساله سقف آروزهاي اين مردم را در حد يك آپارتمان كه قسطش تموم شده باشه و يك ماشين غراضه كه دولا پهنا به مردم ميندازيد با يك حقوق بخور نمير ، پايين آورديد ، آنوقت سقف آرزوهاي شما مذهبي ها كجاست ؟ تمام خاك ايران ، عراق ، سوريه، فلسطين ، لبنان و هر كجا كه بتوانيد دست اندازي كنيد تا جاه طلبيهاي دروني خود را ارضاء كنيد ، هزينه جاه طلبيهاي خلفاي جمهوري اسلامي رو هم كه اين مردم بي گذشت پرداخت ميكنند به سلامتي !
اصلا دوست ندارم شما را با اسم مذهبي خطاب كنم ، چون مذهب يك امر شخصي ست ، اصلا به من چه ربطي داره كه شما مذهب داريد يا نه ؟ اگر مثل ديگر مذهبيون جمهوري اسلامي قصد سوء استفاده از نام مذهب را نداريد ، شايسته است تا نامي براي خود انتخاب كنيد و نظرات شخصيتان ( كه احتمالا از دريچه مذهب است ) را بيان كنيد
مشكل اصلي مذهبيون در خود مذهب نهفته است ، آقا يا خانمي كه خود رامذهبي ميداند ، با خودش حساب و كتاب ميكنه ، ميگه خوب در توبه كه بازه هميشه ،وقت هم كه داريم ، بعد شروع ميكنه به انجام دادن هزار و يك كار كه خلاف فطرت انسانه ( من با خلاف شرع و اسلام كاري ندارم ) مثل دروغ گفتن ، دزدي و ..... بعد زمانيكه كه حسابي منتفع شد ، ميره سراغ دين و مذهب ، استغفار ميكنه و يك بخشي از مالي رو هم كه به جيب زده ، خمس و ذكات ميده تا مالش پاك بشه !
در مورد بحث يارانه ها ، پيش بيني جناب دلقك كاملا درست است در مورد عدم توفيق براي انصراف مردم
زيرا فكر نميكنم هيچ ملتي توي دنيا با ديدن و شنيدن اينهمه دزدي سازمان يافته توسط حاكمانشان ، حاضر باشند كه باز هم گذشت كنند
وقتي كه با زور اسلحه و فريب مذهبي ، حقي بزرگ و بديهي را از ايشان به يغما برده باشند ، طبيعتا مردم هم "يك مو از خرس غنيمت است "، واكنش نشان ميدهند
جناب دلقك نازنين ، حقير كه هيچگونه شكي ندارد كه قصد آقاي روحاني فقط پيچاندن ملت است ، ظرف ده روز ، با اين سرعت اينترنتي كه ما داريم بعلاوه تعداد سرپرستان خانوار ، امكان نامنويسي وجود ندارد ،تازه بماند كه در كمال وقاحت ولي نعمتان خود را ( به تعبير خودشان ) تهديد هم مي كنند
پاينده باشيد

ناشناس گفت...

سلام به شهروند از مذهبی
نوشته ای که من علاقه عجيبي به تقسيم مردم به مذهبي و غير مذهبي دارم !؟.
نمی دانم از کجای نوشته های من این برداشت راداشته ای؛ من فقط خودم را تعریف کرده ام و دیگران را غیر مذهبی نمی دانم . حتی غیر مذهبی هم باشند ، ایران برای همه ایرانیان است.
دیگر اینکه از قدیم گفته اند : اثبات شیء ، نفی ماعدا نمی کند.
شاید شما فکر می کنی که ما دیگران را غیر مذهبی یا خدای ناکرده لامذهب می دانیم؛ قسم می خورم ما چنین تصوری نداریم.

ناشناس گفت...

من كه از اول هم يارانه نمي گرفتم ولي اميدوارم افراد نيازمند كه اتفاقا كم هم نيستند بتوانند از ان بهره بگيرند و اميدوارم مردم ايران به جايي برسند كه منافع ملي را به سود خودشان ترجيح دهند مخصوصا ثروتمندان ارزو بر جوانات عيب نيست :(

ناشناس گفت...

دلقک گرامی
از قدیم گفته اند که " یک سوزن به خود بزن و آنگاه یک جوالدوز به دیگران".
آقای روحانی نیز بهتر است قبل از اینکه به این شکر ریزی ها ادامه دهد و جوالدوز را بر تن ملت یک لاقبای ایران فر برد بهتر است سوزن را بر تن آقایان سپاهی ها و آیتالله ها و آقازاده ها و بیت رهبری و خودی ها فرو کند و لااقل بخشی از درآمدهای رانتهای قاچاق سپاه و رانت شکر مکارم و رانت سیگار همدانی و رانت محصولات غذایی طبسی و همینطور بخشی از درآمدهای آقا مجتبی و هاشمی ها و عسگراولادیها و صدها امثالهم را به خزانه خالی کشور برگرداند و یا بهتر اینکه سهمی از درآمدهای این ملت را که به جیب حماس و حزب الله و میلیشیای عراق و ارتش اسد میرود کم کند آنگاه نه نیازی به زیادکردن قیمتهای حامل انرژی و مواد خوراکی و مایحتاج مردم خواهد داشت و نه نیاز به پرداختن یارانه.
آقای روحانی تصور نموده اند که مردم از روی رضایت تام به ایشان رای داده اند و این واقعیت را نمی بینند که این ملت از ترس مار غاشیه به افعی پناه برده است.
به هرحال آن اقتصادی که می گفتند مال خر است میرود که تومار آقایان را بر هم پیچد و اینها نیز آخرین رعشه های این مریض رو به موت است.

ناشناس گفت...

حتی 1% هم انصراف نمیدن

اجرای فاز دوم دولت روحانی را ساقط خواهد کرد

دولت چاره ای جز افزایش دلار برای تامین مخارج یارانه نخواهد داشت

علی گفت...

1)ببین دلقک جان دوباره داری شروع میکنی به مزخرف گوبی تمام دولتها در سرتاسر جهان به مشارکت مردمی خودشون مینازند و از اینکه مردم در امر حکومتشون دخالت میکنند و رای میدن خوشحال میشند و نشانه تایید نظامشوم و حکومتشون میدونند
بنا به نمونه
مشارکت با درصد بایین در این هفته های جاری در فرانسه و شکست اولاند و عوض شدن نخست وزیر
انتخابات اخیر افغانستان و مشارکت 57 درصدی مردم
و قس علی هذا
اما در مورد مطلب دوم
که به نوعی مطلب اولت رو نقض کرد
خوب مشارکت مردم در 22 بهمن رو چی میگی مشارکت مردم در روز قدس رو چی میگی عاشورای 88 رو چی میگی اینها هم یک قمار سیاسی بود ببین اونور ابی بیا ببین این روزها رو
اما در مورد مطلب سوم
اینجا هم اشتباه کردی هیچ وقت دولت راضی به اجرای فاز دوم هدفمندی نبود و نیست و اجرای این فاز از ابلهانه ترین کارها است تو این فضای اقتصادی ولی مجلس اصول گرا دولت رو مجبور به این کار کرد که چهره دولت روحانی رو خراب کنه و تو این کار موفقه مو معلومه که عموم مردم از یارانه انصراف نمیدن
دقت کن روحانی مجبور شد
در مورد مطلب 4 هم باید بگم من ربط صدر و ذیل مطلب رو نفهمیدم دلقکی
فکر هم نکنم خودت هم فهمیدی لطفا توضیح بده
اما در مورد مطلب اخر باید بگم که سیاست دولت اینه که اگه همه هم ثبت نام کنند میاد از مردم تشکر میکنه و کم کم کار خودش رو میکنه تا کار مجلس روشن بشه

باید بگم دلقکی روو انتخاب مطالبت بیشتر دقت کن و تحلیلی تر بحث کن

ناشناس گفت...

"طرح سؤال از علی جنتی٬ وزیر ارشاد به خاطر دیدار با محمد خاتمی با ۱۲ امضاء تحویل هیات رئیسه مجلس شد".
اصولگراهای عصبانی فقط با گرفتن قربانی از دولت روحانی و رد صلاحیت وزرا آروم می شن .
فکر نمی کنی جنتی اولین قربانی باشه
در واقع نمایندگان با این کار می خوان آب رو بریزن اونجاشون که احمدی نژاد گفت.
مذهبی؛ با عرض معذرت از بکار بردن تعبیرهای احمدی نژادی.

حسین60 گفت...

آقای علی میشه کم مزخرف بگی .تیمسار اینجا نیست ،خودتم نیستی؟ بعدشم مشارکت یعنی ۲۵ خرداد ۸۸، یعنی روز قدس ۸۸ که با اون همه اتوبوس اعزامی بازم تو بلوار کشاورز اثری ازتون نبود پس کم مزخرف بگو