۱۳۹۲ بهمن ۳۰, چهارشنبه

جای پای آیت الله خامنه ای بر روی صورت جواد ظریف: تسلیم یا تدلیس!


1- نمی خواستم بحرمت دوستداران روحانی و ظریف اولاً و فرار از اتهام دیدن نیم خالی لیوان ثانیاً؛ وارد موضوع تغییر چهرۀ ظاهری ظریف از ریش پروفسوری به ریش کامل مذهبی بشوم در مذاکرات جاری وین؛ با اینکه آن را دیده بودم در همان ابتدا. اما جواب انکاری ظریف به خبرنگاری که این تفاوت را گزارش کرده است، ناچارم کرد که به این تغییر شکلی مهم بپردازم. زیرا یکی از معدود گزارش های واقعی خبرگزاری صدا و سیما همین گزارش "وزیر خارجه ریش تراشش را فراموش کرده است" بود در این سال های اخیر. و بهتر بود ظریف واکنش نشان نمی داد و اجازه می داد موضوع کمتر مورد تبلیغ و بزرگنمایی مخالفانش قرار بگیرد.

2- در اینکه بادی لنگویج یکی از بهترین و هنری ترین و مؤثرترین مکمل ها و ابزارهای ارتباطی بین انسان هاست تردیدی نیست. و در اینکه نوع پوشش و آرایش و شکل ظاهر انسان ها خودش یکی از مهمترین بخش های این بادی لنگویج است هم اجماع حاصل است. و مهمتر اینکه در مذاکرات و گفتگوهای سیاسی و دیپلماسی طرفین مذاکره حداکثر دقت را می کنند در انتخاب لباس و رنگ و آرایش چهره تا تأثیر بیشتری بگذارند در طرف مقابل از سویی و توضیح - قبل از شروع زبانی - شناسایی بدهند از مواضع اصلی و خط قرمزهای خود از جانب دیگر شکی وجود ندارد. تا آنجا که در دولت های مدرن بخش تشریفات با ده ها کارشناس در حوزه های مختلف علوم انسانی یکی از مهمترین وظایف شان مشاوره دادن به مذاکره کنندگان است و چه بپوش و چگونه راه برو و چگونه آرایش کن و ....

3- بنابراین تغییر آرایش صورت ظریف یک هوس شخصی و دنبال تنوع و از این قبیل نیست. و ایشان با قصد و نیت و سفارش و مشاورۀ دولتش و تیم سیاسی اش تصمیم به تغییر چهره داده است. لذا در اینکه ریش کامل ظریف جای پای زور چربتر خامنه ای است بر روی صورت ظریف در مقابل زور در حال تحلیل روحانی تردیدی نیست. فقط می ماند اینکه: این تغییر تاکتیک خود ظریف باشد برای تقیه در جهت پیش بردن اصل مأموریت "سازش با غرب". و یا زور و دستور و توصیه و گله و رهنمود علمای اسلام باشد برای هر چه بیشتر نزدیک شدن به چهرۀ ترسناک و ضد مدرنیتۀ تحجر حکومتی ولی فقیه. اگر اولی باشد - بیشتر برای دلخوشی خودمان نوشتم - قابل تأیید است و آفرین به ظریف. اما اگر دومی درست باشد - که هست - وای بحال مذاکراتی که هر دو طرف نقاب هایشان را برداشته باشند. 

4- و جواد ظریف حتی اگر تمام گلستان سعدی را هم کپی پیست می کرد در فیسبوکش بجای یک بیت و یک شعر؛ و در جواب خبر درست خبرنگار جوان؛ در اصل فرقی نمی کرد که او چهره اش را تغییر داده است و این صد درصد غیرعادی است و هر توضیحی خرابترش می کند. سکوت بهترین واکنش وزیر بود در این موقع. یا حداقل زرنگی می کرد و اجازه می گرفت اینبار با ریش تمام تراشیده شرکت می کرد و از دفعۀ دیگر تمام ریش می گذاشت برای همۀ عمر؛ تا تابلو نباشد دستور گرفتنش. ابتکار در جمهوری اسلامی فقط شهرت خانم معصومه معروف به مری است و دیگر هیچ. یا...هو

۲۶ نظر:

ناشناس گفت...

بابا آدم باشید. طرف مادرش فوت کرده. ریش گذاشته. همین

Dalghak.Irani گفت...

مادر مرحومشان که از چله هم رد شده چه ارتباطی دارد به ریش هنوز به بلندی بخش قبلی در زنخدان نرسیده اش. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقك گرامي.
ريش آقاي ظريف نشانه پيشوازي از عزاست و ايشان پيشاپيش به عزاي جمهوري اسلامي نشسته اند. اين جمهوري نه راه پيش برايش مانده و نه راه پس. اگر به شرايط غرب راضي شود كه بلاي قذافي به سرش خواهد آمد و اگر راضي نشود بلاي صدام و در هر دو حال نابوديست و آقاي ظريف نيز به پيشواز عزاي مرگ اين جمهوري رفته اند.

ناشناس گفت...

باآفرین! به نکنته سنجی ات حرفت را با قطعیت رد میکنم و به این نکته اشاره کنم که ریش ظریف علاوه بر حرمت داری مرسوم در ایران برای مرگ عزیزان خصوصا مادر (و نه لزوما اعتقاد خود ظریف)که شاید اگر نمیگذاشت این ابلهان شناخته شده باز دبه ای دیگر هوا میکردند که: یارو حرمت مادر نگه نمیداره میخواهی حرمت شهدای هسته ای رو نگهداره! دلیل قطعی دیگری دارد: ظریف با آن ریش بزی و آن خنده های هیستریک و از روی استیصال، دقیقا شبیه ابله عقب افتاده ای بود که کوچکترین شباهتی به سکان دار کشتی طوفان زده ی دریای سیاست ایران نداشت. به گمانم ظریف در این مدت خود را و خنده ها و قیافه ی مضحکش را بارها و بار ها از رسانه ها و به صورت عکس و فیلم از زاویه ی دیگر دیده است،و چون قدرت بادی لنگوئج را نیز بهتر از من و شما میداند( و لابد تا قبل از فکر میکرده آن ریش و آن خنده ها باید نمای خیلی بهتری میداشته است!) و البته دیگران هم حتما قیافه اوراقش را به او یاد آوری کرده اند، خود تصمیم به این کار گرفته است که البته رضایت امت حزب الله را هم بیشتر جلب خواهد کرد و این تیر دیگری است به هدف.
جالب است بگویم من از همان آغار کار ظریف در صحبت با دوستان میگفتم ای کاش جناب ظریف فکری به حال ریش بی ظرافتش و آن خنده های ابلهانه اش به عنوان یک سیاستمدار که باید خیلی بیش از اینها جبروت و هیبت از خود نشان دهد، بکند خصوصا در این شرایط ضعف.گویا بالاخره حرف مرا شنید!
بدرود!

ناشناس گفت...

تیمسار
این جماعت حتی اختیار ریش خود را هم ندارند. ظاهرا برای مرگ مادر است ولی بهانه است. از نظر روانی تحت فشار است.

سه چرخه گفت...

من با تمام احترام براي تحليل هايتان دلقك به نظرم همان موردي كه براي دل خوش كنك نوشتيد به حقيقت نزديك تر باشه. اولا ظريف در حساس روزي كه به دنبال راي اعتماد بود تن به ريش گذاشتن نداد. پس به نظرم اين تصميم رو مستقل گرفته. دو حالت پيش مياد كه يا ميخواد جلوي خارجي ها سرسخت بشه يا بگه اختيارات محدود شده، يا اينكه داخلي ها رو نرم كنه. و يك نقل قول از انتخاب از قول يك ديپلمات خارجي خوندم كه مذاكرات به طرز غافلگيركننده اي خوب پيش ميره گزينه دوم در مورد نرم كردن داخلي ها رو به واقعيت نزديك تر ميكنه. اما خب اينكه من مفنگي به اين سادگي به اين تحليل برسم و جواب باشد و خود حزب اللهي ها هم بعدا شاكي نشوند كه اين ريا بوده خودش يك مقدار برد اين تحليل بنده رو كم ميكنه. اما اگر اين باشد بايد طولاني مدت به ريش آقاي ظريف عادت كنيم.

ناشناس گفت...

سلام دلقک، فکر می‌کنم فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم اسپیلبرگ را به یاد داشته باشی‌، ایران و آمریکا در حال نزدیک شدن به این آخرین برخورد هستند، آمریکا خیال عقب نشینی ندارد و سیستم از هم پاشیده ایران هم به راحتی‌ از شاخ و شانه‌ کشیدن‌های جعفری و دعوت رهبر به ریاضت اقتصادی پیداست. به قول معروف عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. برای ما ملت بهتر از این نمی‌شد.به خاطر حفظ جبروت و یگانه ابر قدرت بودن هم که شده آمریکا کوتاه نخواهد آمد که اگر چنین نبود تا به حال پشت پرده با هم کنار آمده بودند.آمریکا (و نه غرب) همه چیز را با هم به صورت یک پکیج از ایران می‌خواهد و رهبر و دار و دسته هم خوب میدانند که این پکیج یعنی‌ نابودی آنها.

Dalghak.Irani گفت...

هرچه می خواهید تحلیل و تفسیر کنید. اما جان مادرتان این جان مادر ظریف را رها کنید. زیرا نه خودش حرفی زده در جوابش که بطور طبیعی اگر چنین بود می گفت و عکس ها و فیلم های بسیاری است بعد از مرگ مادرش با همان تیپ سابق. و مهمتر اینکه مادر ایشان چون باکره ای طاهره و صدیقه و زهرا علیها سلام در سن 18 - 28 سالگی جوان مرگ نشده است که در تحت فشار دشمنان اسلام. که از اینجا تا ابدیت عزاداری بطلبد. یا...هو

ناشناس گفت...

دلقك جان، همه تفسيرهاى بالا برداشتهاى مدل ايرانى است كه همه چيز را صد دور مى پيچونيم تا توجيهش كنيم، و يا همه حركتهاى كسى رو كه دوستش داريم با يك دليل موجه براى خودمان توجيه مى كنيم. موضوع خيلى ساده اس ، انقدر به ظريف گير دادند كه مجبور شد همرنگ جماعت نظام شود، خلاص. بقيه اش رو هم كه شما گفتيد.
ارادتمند، افشين قديم.

مانی گفت...

ولی فراموش نکنیم که ما ملتی هستیم که برای یک عرب که 1400 سال پیش مرده هر سال یک ماه سیاه میپوشیم و روز مرگش کسی ریش نمیزند و خانمها آرایش نمیکنند. حتی من بی دین سالگمرگ مادرم سیاه میپوشم.کلا خیلی سانی مانتال هستیم! ریش ظریف هم البته مهم است و شاید به این خاطر که جمهوری اسلامی دارد امتیازهای بیشتری میدهد و چه بهتر که درشکل و شمایل خود آخوند ها امتیاز بدهد.

ناشناس گفت...

همگی شاهکاریم ...
ببین با یک " ریش " ، چه بحث و جدلی راه افتاده ! هرچی " پوارو " و یا " خانم مارپل " داریم ، همگی با یک ذره بین در دست ، دنبال چرا و زیرا هستند ...
نمیدونم چرا یاد مجموعه تلویزیونی" تعطیلات نوروزی " ساخته خسرو ملکان در سال 71 افتادم که در اون زنده یاد پروین سلیمانی با چنگالی در دست ، ایفای نقش " طاهره خانم " یا خان عسگری رو کرد ، که به واسطه همون در یاد همه نهادینه شد...« طاهره خانوم » با چنگالی به دست، دوست داشت از همه چیز سر دربیاره .
كنجكاوی او پایان‌ناپذیر بود. او فكر می‌كرد با چنگالی كه دارد می‌تواند هر در بسته‌ای را باز كنه...
به هر حال ؛ ممنون همه نظرات که میخونم و باعث میشه " یاد بگیرم " !

غریب آشنا گفت...

عرض شود، آقای ظریف با ریش پروفسوری، بدون آن، با سبیل، بدون سبیل، با ریش تراشیده، با ریش انبوه از زیر چشم تا وصل به موی سینه و خلاصه در هر شکل و شمایلی که فکر کنید ، کاره‌ای نیست بنده خدا. این آقا وزیر شدنش هم با تک‌ ماده بود و شلوارش سر زانوست هنوز.نه اینکه شایستگی این پست را ندارد، نمیدانم ولی‌ تورو خدا اینقدر گیر ندین به کیفیت و کمیت ریش این آقا، یعنی‌ چیزای مهمتری نیست برای توجه؟ این از آن جزئیاتی است که هیچ نقشی‌ در تغییر کلیاتی که میخواهیم ندارد.توی مجلس، توی رسانه‌ها و جراید و در مصاحبه‌های متعدد شنیدیم و خواندیم که شخص رهبر تصمیم گیر نهایی است و حتی رئیس جمهوری که با رأی مستقیم ملت انتخاب شده، عددی نیست که تأثیری در اصل ماجرا بتواند داشته باشد.به قول دلقک حالا که هر دو طرف یعنی‌ ایران و آمریکا( و نه غرب)نقاب از چهره برداشته و پوکر روبازی را آغاز کرده‌اند، ظاهرا دیگر نیازی به ریش مدرن آقای وزیر برای گول زدن افکار عمومی‌ دنیا نیست و ایشان هم باید همان استیل فابریک دولتمرد ایرانی را به خود بگیرد تا با شلوار سر زانو ترتیبش را نداده اند هنوز. شاید هم با پکیج وحشتناکی که آمریکا پیش روی آقای وزیر گذاشته برای توافق اخیرا، دیگر حال و حوصله‌‌‌ای نمانده برای آقای وزیر و اینکه روز در میا‌‌ن جلوی آینه به بالانس کردن ریش بپردازد.من تغییر و پلشتی اخیر ریش ایشان را به حرکت رو به افول نظام و خوردن تیر آقایان به سنگ تعبیر می‌کنم. بیانات اخیر رهبر و گنده گوزی‌های مقامات نظامی در دو هفته اخیر بیانگر این است ظاهرا این تو بمیری از اون تو بمیری‌ها نیست که حضرات تصّور میکردند و آمریکا با هیچ چیز ایران مشکلی‌ ندارد جز با اصل نظام که مشکلی‌ بنیادی است و با هر هزینه‌ای آنرا رفع خواهد کرد.

Dalghak.Irani گفت...

زمین را که 35 سال پیش توقیف رده اند. امروز بالاخره "آسمان" را هم توقیف کردند فقط بعد از 4 شماره. لذا به آنانی که - برای دلخوشکنک خودمان نوشتم - را نمی پسندند می گویم کور باشد گدایی که شب جمعه را تشخیص ندهد. حالا منتظر می مانیم تا واکنش دولت و روحانی را ببینیم به توقیف اولین روزنامه ای که با شعار اعتدال شروع بکار کرد و هوادار دولت و حکومت ملایم بود.
بازهم تأکید می کنم که من دنبال رادیکال کردن روحانی و ظریف و هیچکس نیستم. من بدنبال پرنسیپ های شخصیتی سیاستمداران هستم که باید در آنچه باور دارند - چه حداقل باشد و چه حداکثر. و چه ریش باشد یا بفرمان من گفتن سرهنگی (فرمان 11 ماده ای روحانی به جهانگیری) - باید ثبات قدم و قاطعیت و ایستادگی داشته باشند. یا...هو

ناشناس گفت...

با اين "ريششون ريشه مردم رو زدند" ولي با اين ريششون ريشه خودشون رو.

خُسن آقا گفت...

به این می‌گویند یک انسان بی اراده و بی جرات! در شرایطی که علما و خصوصا خامنه‌ای گرفتار آمده‌اند اگر ظریف با شورت مامان دوز هم به میدان غرب می‌رفت علما امکان نداشت عکس العملی از خود نشان دهند.
این آزادی که به ظریف داده شده و اینکه در میانه راه است امکان هر گونه مانوری را از علمای گرفته و او و تنها او "ظریف" است که نشان داد با همه هشیاری‌اش هنوز کم و کثری در کارش هست! و خصوصا شهامت هیچ کاری بجز امر بری ندارد!

ناشناس گفت...

حسن اقا
درست گفتی . اصلاح طلبان موقعی که قدرت ندارند مدام بهانه می اورند که قدرت نداشتیم و اله و بله و وقتی هم که به قدرت می رسند آنگاه تازه تعارفاتشان با مقام معظم رهبری شروع می شود که بله ما هر چه داریم در سایه ولایت داریم و از این خزعبلات. حقیقتی است که روحانی و دولتش از قدرتی بی نظیر در طول تاریخ جمهوری اسلامی برخوردار هستند. خامنه ای محتاج دلار است و آنها تنها واسطه های رساندن او به دلار برای جلوگیری از سقوط حکومتش هستند. اگر فردا روحانی قهر کند هیچ کاری نمی توانند بر علیه او بکنند و باید هر چه او خواست بپذیرند.اگر روحانی کنار برود کشورهای غربی باب مذاکره با خامنه ای و بانداش را کاملا مسدود خواهند دید. اینجا میدان تسلیم خامنه ای است و باید حالش را گرفت قبل از انکه مجددا خود را به دلار های باد اورده برساند و روحانی را همچون یک دستمال کاغذی فین کرده بدور اندازد! امروز آنکه فرمان می راند روحانی است نه خامنه ای!

آشپیرام گفت

ناشناس گفت...

روحانی عرضه یک آزاد سازی ساده موسوی و کروبی را هم نداشت. و تازه می گوید در آینده نزدیک امکان پذیر نیست. حتما باید از طرف امریکایی ها و غرب این موضوع گفته شود تا بتواند در آینده نزدیک انجام شود! اگر روحانی ول کند و برود این خامنه ای چه خاکی را باید بر سر خودش بریزد؟چه کسی را جانشین اودارد؟ چه کسی را غرب بعنوان مذاکره کننده مشروع قبول خواهد کرد و تازه اگر بتواند اینکار را بکند باز هم وقت بسیار تنگ است تا بیاد جانشینی برای روحانی بیابد یکسال حیاتی گذشته است و تا آن موقع دولتش به ورشکستگی کامل خواهد رسید.هیچ ملتی از بله قربان گویی به جایی نرسیده است .تاریخ را مردان بزرگی ساخته اند که با شهامت پا به میدان گذاشته اند و تصیم لازم را گرفته اند. و تازه این میدانی است که شهامت چندانی نمی خواهد.جامعه جهانی پشتیبان حسن روحانی است.خامنه ای یک تو به او نمی تواند بگوید.موقعیت روحانی بسیار قویتر از آنی است که تصور می کند.امروز حتی ناله قویترین فرد نظامی خامنه ای یعنی سردار جعفری هم درآمده است و مذاکرات را با بغضی بچه گانه می نگرد! جلوی چشم سرداران سپاه دارند موشکهای عزیزشان را می برند.سپاه مستاصل است خامنه ای زمینگیر است و دست روحانی کاملا باز است.او میتواند آینده ای درخشان را برای ایران رقم بزند و یا خدای ناکرده به راه خاتمی برود و در اوج قدرت بشود تدارکاتچی نظام و یا محلل زن سه طلاقه رهبر!

آشپیرام گفت

ناشناس گفت...

یکی امشب به من میگفت: ظریف ریش را برای ترساندن طرف غربی روی میز گذاشته!
گفتم غرب از پشم جلیلی هم نترسید چه برسد به ریش مزوانه ی ظریف!
....
آقایان ریده اند به مملکت و این رئیس جمهور حتی در حرافی هم به گرد مموتی نمیرسد!
هرچه میگوید تبلیغاتی و انتخاباتیست! انگار دارد برای دور بعدی تبلیغ میکند.
هم گشنگی را میخوریم و هم چوب استبداد را که البته این دو با هم یاران قدیمند!
خبری از آزادی زندانیان سیاسی نشد
خبری از رفع حصر نشد
خبری از جمع شدن بساط گشت ارشاد نشد
خبری از بسته نشدن روزنامه ها نشد
خبری از جمع شدن بساط عربده کشان نشد
خبری از خیلی چیزها نشد

ناشناس گفت...

تف به گور محمدرضا پهولی که بی جربزه بود و رفت و اینها را بر ما مستولی و مسلط کرد!

ناشناس گفت...

رادیو اسراییل می گفت توافقات وین بسیار موفق آمیز بوده است و راه را برای نوشتن توافق نهایی باز کرده است . بنظرمی رسد آقایان آنجا که رفته اند هر چه را که طرف های غربی خواسته اند امضا کرده اند و البته از این طرف شاخ و شانه کشیدهاند که قافیه را نبازند.خامنه ای برای امضای توافق نهایی عجله دارد و علت ان معلوم نیست . در افکار عمومی چانه میزند و نق می زند ولی در مذاکرات پرچم تسلیم را بالا می برد.

ناشناس گفت...

یک مقام آمریکایی گفت:
بر اساس برنامه اقدام مشترك كه ايران آن را پذيرفته است، پيش از آن كه توافق جامعي به دست بيايد، ايران موظف است كه به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل ‌متحد هم بپردازد".

این قطعنامه های سازمان ملل حکم وغیره را دارند! تا حال تصور می شد که توافق ژنو رافع قطعنامه های سازمان ملل بوده ولی حالا معلوم می شود مکمل آنها بوده است و ایران موظف است علاوه بر توافق ژنو به قطعنامه های سازمان ملل هم عمل کند
بیخود نیست که وقتی وندی شرمن از موضوع موشک های بالستیک خامنه ای سخن گفت محمدی گیلانی عصبانی شد و او را پیرزن اسکلت خواند. آقایان امیدوار بودند که موضوع موشک های بالستیک خامنه ای از یاد آمریکاییها رفته باشد! ولی دیدنددر آخرین لحظه خروس بی محل وندی شرمن خواند و آنها را از خیال خوششان باز داشت! استناد آمریکاییها به یک بند کوچک ولی استراتژیک در توافق نامه ژنو بود که توی چهار خط کوتاه نوشته بود: ایران باید از جنبه نظامی برنامه هسته ای خود ابهام زدایی کند!! همین ! با این بند ناقابل آمریکایی ها پس فردا می توانند اتاق خواب خامنه ای را بگردند ببیند چاشنی ماشنی چیزی زیر تخت قایم نکرده باشد!!

سکنجبین و کاهو گفت

ناشناس گفت...

من از دوستان تعجب می کنم ایرانی باشی گیرم که با آخوندها هم مشکل داشته باشی قبول چرا از اینکه ایران توان موشکی اش را زمین بگذارد خوشحال می شوید این توان موشکی تنها توانایی نظامی ما بود که ما را از گزند دشمنان حفظ می کرد

tin tin گفت...

به این ناشناس آخری که از داشتن توان موشکی ایران دفاع میکرد عرض می‌کنم که من دوران سربازی مشهد خدمت می‌کردم با این بچه مشهدی‌ها ، یه مثلی دارند که اینجا صدق می‌کند، به فینگلیش مینویسم که تلفظش راحت تر باشد :
nederom bokhorom noone esh-gene
oo vaght gooozom derakhte meshkene

ناشناس گفت...

1-هر کسی از اینکه کشورش دارای نیروی نظامی پیشرفته باشد خوشحال می شود ولی در این ارتباط نیاز به وجود به مدنیته در کشور است . کشوری که مدنیته نداشته باشد موشک و بمب اتمی بجز ادبار و بدبختی چیز دیگری برای او نخواهد داشت.بقول شاعر
تیغ در کف زنگی مست
ستمکاری بود بر گوسفندان!

2- بسیاری از کشورها هستندمانند ژاپن که فاقد هرگونه موشک و بمب اتمی هستند ولی دارای قدرت فراوانی هستند. اصولا حکومتی که پشتیبانی مردمش را داشته باشد نیازی به جنگ افزار آنچنانی ندارد. پرهیز از جنگ بیشتر نیازمند تدبیر است تا تسلیح.

سود این موشک ها به جیب ملت ایران نرفته است و برعکس باعث جری شدن و هار شدن خامنه ای شده است.

سکنجبین و کاهو گفت

ناشناس گفت...

خوشحال میشوم نظر شما را به عنوان یک نظامی در مورد این متن اولا و خود فیلم در مرحله بعدی بدانم
http://asranarshism.com/1203

ناشناس گفت...

سلام تیمسار
در خصوص توان موشکی ایران یه نگاه به وصیت سردار تهرانی مقدم گویای چرایی نگرانی غرب و خیلی از اعتدالیون داخل از توان موشکی میباشد.
ریش ظریف هم چه با اراده و یا بی اراده باشه کاربرد خارجی داره. واسه اونا که بادی لنگویج رو قورت میدن پیام واضحی داره " حالا که وادادیم کمتر بتپون"
با عرض پوزش از لحن گفتار
سالم باشید
آرش