۱۳۹۲ آذر ۲۶, سه‌شنبه

جمهوری اسلامی در واکنش یغرب سانتریفیوژهایش را بازسازی و جایگزین کرد!


1- جنجال در گرفته بر سر تحریم های جایگزین شده - و نه جدید - از سوی امریکا در لفاظی های پیچیده و سیاسی چنان مهم معرفی شده است و می شود که گویی غرب و امریکا توافق ژنو را نقض کرده اند و برخلاف تعهدات خویش عمل کرده اند. حداقل تخفیف در این مورد موضع دفاعی خود وزارت خارجۀ ایران بوده است که گفته اند: "تحریم های ترمیمی امریکا اگر چه از نظر حقوقی مغایر با توافق ژنو نیست اما با روح اعتماد ساز و مثبت این بیانیه در تضاد است". لذا بر آن شدم که توضیحی عامه فهم از این اقدام امریکا - حتی اگر ترفند حسن نیت اوباما را در نظر نگیریم برای ساکت کردن تندروان کنگره و اسرائیل در مورد اصرار به وضع تحریم های جدید تر و شدیدتر - بدست بدهم تا مشخص شود که حرف جنجال کنندگان کاملاً سیاسی و بدون حسن نیت است.

2- توافق ژنو در حقیقت غیر از دو موضوع مشخص زیر واجد هیچ الزام و تعهدی برای طرفین نیست:

الف- غرب و جمهوری اسلامی در یک اقدام موازی و مساوی "وضعیت تحریم ها از سوی غرب و وضعیت فعالیت های هسته ای از سوی جمهوری اسلامی" از تاریخ "روز امضای توافق اقدام مشترک" را بدون تعلیق و تعطیل و تخفیف در جایی که هستند فریز می کنند. و در همین امتداد غرب متعهد شده است که تحریم جدیدی وضع نکند و جمهوری اسلامی متعهد شده است که فعالیت جدیدی را شروع نکند."

ب- جمهوری اسلامی متعهد شده است که موجودی اورانیوم 20 درصد غنی شدۀ خود را با انجام عملیات فنی لازم کاهش بدهد و بازدیدهای بازرسان را تسهیل کند و در مقایل غرب هم متعهد شده است که مقداری از تحریم های تاکنون اعمال شده را کاهش بدهد. جزئیات اینکه ایران با 20 درصد چه بکند و برای شفاف سازی چه؛ و غرب کدام تحریم ها را لغو کند بطور مشخص و دقیق در توافق ذکر شده است.

3- معنای حقوقی فریز کردن هر نوع فعالیتی؛ یعنی اینکه آن فعالیت - در اینجا - اعم از فعالیت هسته ای ایران و یا تحریم های اعمالی از سوی غرب و امریکا - در وضعیتی نگهداری و نگاهبانی شود، که اگر طرفین نتوانستند در بازۀ زمانی توافق شده برای فریز کردن فعالیت ها؛ طرفین به تفاهم برسند؛ فردای آن بازۀ زمانی (در اینجا شش ماه) هر دو طرف قادر باشند بلافاصله به فعالیت خود در قبل از توافق برای فریز کردن برگردند و ارادۀ سیاسی شان را اعمال کنند.

4- زیرکی ظریف و همکارانش در این بوده است که در توافق نوشته اند که ایران اگر چه نمی تواند فعالیت هسته ایش را گسترش بدهد؛ اما می تواند کمبودهای پیش آمده برای فعالیت جاریش (از جمله جایگزین کردن و بازسازی سانتریفیوژهایی که بهر دلیل شکسته یا دچار اشکال فنی شده و از چرخۀ بهره برداری خارج می شوند) را انجام و عملیاتش را در حد توافق "فریز کردن ششماهه" تازه و عملیاتی نگهدارد. 

5- کشورهای غربی و امریکا یا زیرکی اش را نداشته اند و یا موضوع را چنان بدیهی می دانستند از نظر حقوقی که لزومی به تصریح "حق ترمیمی خود در تحریم هایی که دور زده شود" را در توافق نامه ذکر نکرده اند. و الا هیچ فرقی بین این دو حق ترمیم - برای ایران بازسازی فنی تأسیسات مستهلک شونده یا شده در این شش ماه ، و برای غرب و امریکا جایگزین کردن تحریم شرکت های جدیدی که برای دور زدن تحریم های پابرجا ایجاد می شوند - وجود ندارد.


6- لذا موضوع تحریم های ترمیمی جدید امریکا کاملاً ساده و طبیعی و منطبق بر حقوق طرفینی است. و الا مثل این می ماند که غرب هم جنجال سیاسی براه بیاندازد که: "جمهوری اسلامی تعدادی از سانتریفیوژهایش را جایگزین کرد." در حالیکه برای نگهداری فعالیت هر دو طرف در سطح فریز شدۀ مورد توافق؛ عملیات ترمیمی هم حق و هم حقوق هر دو طرف است. ترمیم تحریم های شکسته از سوی غرب بار منفیی بیش از ترمیم سانتریفیوژهای شکسته از سوی ایران ندارد. یا...هو

۱۵ نظر:

ناشناس گفت...

دلقك جان ، در دو طرف معامله ، هم در ايران و هم در آمريكا گروههاى تندرو مخالف اين توافق و كوچكترين خوش و بشى ميان دولتهاى دو طرف هستند و از روز اول هم ساز مخالف مى زنند و جالب اينجاست كه به نظر مى رسد در اثر اين توافقنامه ، كيهانيون و جمهورى خواهان و ناتنياهو بيشترين توافق و وحدت كلمه را با هم دارند.
در هر حال هر نوع گويشى در متن توافق ژنو تاثير زيادى در بر خورد اينان نمى داشت كما اينكه شما هم قبلا اشاره كرده ايد اينان مخصوصا ورژن ايرانيشان اهل منطق و استدلال نيستند و اصولا با سفسطه و دو به هم زنى و زور مقاصد سياسيشان را پيش مى برند. و به نظر من بر خلاف عقيده بعضى ها انگيزه آنها كاملا مالى و بهره بردارى كامل اقتصادى از شرايط موجود است و در لباس مذهب و شرع و غيره با عوام فريبى مى خواهند سكان قدرت و با لطبع در آمدهاى ناشى از آن را كماكان در دست داشته باشند، فرمول يكى است چه سر رشته آن در قم باشد و چه در وال استريت و لابى هاى كنگره. اينجا مردم بايد هوشمند باشند، هيچ اتفاقى خودش نمى افتد.
ارادتمند، افشين قديم

مستانه گفت...

درود به عزیزترینم.. پدرم..
این ملت از زمان غروب حقیقت (ورود اعراب) که متانت و اصالتش رو از دست دادو برای اعاده حقش،دست به دامن نهضت شعوبیه ها شد، هوچی گری و جنجال افرینی رو هم به نحو احسن اموخت!...

ناشناس گفت...

سلام تیمسار، با سخنان امروز ولایتی معلوم شد که سنبه غرب پر زورتر از این حرفهاست.بزودی شاهد دو دستگی حتی در جناح محافظه کاران دوربر آقا هم خواهیم بود.آرامش قبل از توفان را تداعی می‌کند این جو فعلی کشور.

ناشناس گفت...

این همه ابهام و جر زنی برای یک پیش توافق نهایی نقطه ضعف بزرگی محسوب می شود . اگر بخواهد اینگونه فضای زرنگ بازی و تفسیر به رای ایجاد شود بعید است که به توافق نامه نهایی دست یافت . بویژه که غرب نیز این نقاط کور را در توافق نامه نهایی مد نظر خواهد داشت و راه های فرار ایران را خواهد بست.وقتی آقای خمینی جام زهر را نوشید اعلام کرد که در اینکار هیچ حقه و کلکی در کار نیست و ایران واقعا قطعنامه را پذیرفته و با این حرف در دهان همه را بست ولی گویا خامنه ای لیاقت نوشیدن جام زهر را هم ندارد و مدام می خواهد پس از نوشیدن جایی آن را تف کند!
برق پوتین گفت

ناشناس گفت...

. این یک مذاکرات سطحی بوده است با این امید که مسائل ریشه ای را حل کند. تفسیر های عجیب و غریب و توقعات بی اندازه مورد اختلاف, تنها پس از مدت کوتاهی بعد از مذاکرات خود را آشکار ساخت. اولین ان , بحث بسیار مهم و شرط پایه مذاکرات یعنی غنی سازی بود! این طرف آمد گفت ما حق غنی سازی را بدست آوردیم و آن طرف هم رفت گفت ایران حق غنی سازی ندارد!! اصلا معلوم نشد این چند هفته پس بر سر چه چیزی بحث می کرده اند؟!! از آن طرف هم گروه های بسیار قدرت مندی درکارند که می خواهند تعادل این توافق سست و پر ابهام را بر هم بزنند! مجلس سنا پایش را کرده توی کفش اوباما و کری که با چه مجوزی مذاکرات بسیار مهم و مخفی با ایران را از مجلس آمریکا یعنی بالا ترین نهاد نظارتی آمریکا قایم کردید؟ بگونه ای که نمایندگان مجلس آمریکا خبر این مذاکرات را از رادیو و تلویزیون شنیدند!! سوتی از این بالاتر؟! از آنطرف هم لابی اسرائیل که دیگر معرف حضور همگان هست که تا چه اندازه قدرتمند است و از این طرف هم فدائیان بی ترمز رهبری. مثل کسی است که یک قابلمه آش داغ را گذاشته روی سرش و می خواهد از این از سر بازار به آن سر برود و بچه ها و لات لوت های بازار هم می خواهند به او تنه بزنند تا آش ها بریزد

برق پوتین گفت

ناشناس گفت...

تیمسار گفت: ترمیم تحریم های شکسته از سوی غرب بار منفیی بیش از ترمیم سانتریفیوژهای شکسته از سوی ایران ندارد
شاید حرف شما درست باشد ولی: ترمیم سانتریفیوژها اثری بر امریکا و غرب ندارد بعکس، ترمیم تحریم ها بر روی ایران خیلی اثر دارد

Dalghak.Irani گفت...

سلام به عزیزان.

همانطور که متوجه شده اید این پست هم در تیتر و هم در متن مطلبی کنایی بود و است. و منظورم پایین آوردن تب مخالفان توافق بود و یاری به ادامۀ سازش. لذا نظرم این نبود که نتیجۀ عمل ترمیمی هر دو طرف برابر است. بلکه می خواستم بگویم از نظر حقوقی فرقی بین این دو ترمیم نیست. یا...هو

امید جان گفت...

اگر سواد انگلیسی دارید متن توافق (ونه ترجمه وزارت فخیمه خارجه) و هم چنین صحبتهای کری و شرمن را در کنگره به دقت بخوانید تا پی ببرید به عمق اراجیفی که سر هم کرده اید.

ناشناس گفت...

خوب بود اين اميد جان كه داراى سواد انگليسى است ، يك مقدارى بيشتر براى كسانى كه سواد انگليسى ندارند توضيح مى داد كه بخش اراجيف رو همه مى فهميدند.
ارادتمند ، افشين قديم

بهروز گفت...

به امید جان، دوست عزیز با توجه به اینکه در پست‌های قبلی‌ دلقک (در زمان امضای توافقنامه)،دوستان و از جمله خود بنده از زوایای مختلف این ترکمنچای اخیر را شرح و بست دادیم، لذا فکر می‌کنم دلقک با علم به تمام بند‌های ننگ آور این توافق، این پست را خیلی‌ کلی‌ نوشته از لحاظ مقایسه دو تعهد مشابه طرفین فقط. البته ممکن است من اشتباه می‌کنم و دلقک چیز دیگری را دنبال می‌کند اما در اینکه میداند توافق کاملا یکطرفه است شکی نیست چون حتما کامنت‌های همه ما را قبلا خوانده است.اگر شما یادتان باشد قطعنامه زمان خاتمه جنگ نیز طوری بود که، ایران از خیلی‌ از امتیازاتی که چند سال قبل از آن به او میدادند که جنگ را خاتمه دهد، چشم پوشید و حداقل من نفهمیدم حکمت عینی این ادامه جنگ را برای رسیدن به دستاوردی کمتر.من متن فرانسه توافقنامه را روز بعد از توافق ژنو در روزنامه‌های اینجا خواندم و کامنت گذاشتم که " آقایان در ژنو ریدند به علم پلیتیک و کشورداری".

تبریزی گفت...

سلام بر دلقک عزیز
در جواب امید جان عزیز باید بگویم در شرایط بحرانی هر گونه توافق مهم است سیاست داخلی ویا مشکلات تندرو ها بیشتر برای ایجادتعدیل است نه مصرف داخلی وگرنه هم حکومت ایران بلد است تندروهای خود را خفه کند هم امریکا اما به نظر من اینجا سود وزیان مطرح است یعنی چه کشورهای از بهبود روابط غرب وایران سود میبرند وبلعکس مثلا روسیه بدلیل تولید وفروش نفت به همراه کشورهای عربی متضرر میشند وچین وهند وترکیه وامارات بعد از کاهش تحریمهای اقتصادی وپولی بسیار ناراحت خواهند شد ولی کشورهای اروپای که کلا مصرف کننده نفت خام هستند خوشحال میشوند وامریکا نیز اگر بتواند راهی به بازار ایران پیدا کند باید خوشحال شود اما افزایش طول عمر حکومت ایران نیز تنها خواسته ایران است که حتما برای رسیدن به آن از هر کاری رویگردان نخواهد شد.پس به مانند تمام توافق نامه ها ی ایران با سایر کشورها از ترکمنچای گرفته تا همین اواخر تقسیم دریای خزر همواره ما متضرر خواهیم بود به این دلیل که ما فقط رویه متن را میخوانیم نه محتوای آن متن را .

ناشناس گفت...

new_win الحاقیه های کثیف توافق هسته ای ژنو ـ۴۰ کلیک
Language Bookmark roozonline.com
مقاله هفته پیش دیوید کوهن که در وال استریت ژورنال چاپ شد را می توان مهمترین الحاقیه نانوشته توافق ژنو یا یک "الحاقیه کثیف" توافق ایران و ۱+۵ دانست که احتمالا پس از چند دور شش ماهه خود را آشکار خواهد کرد. کوهن به عنوان یکی از ارشد ترین مقام های مالی آمریکا تاکید می کند که "ایران در شش ماه آینده در تحریم های شدیدتری فرو می رود" و بخش اعظم امتیازهای مالی که در ژنو به ایران داده شد چنان با دقت و مهارت طراحی شده که نه تنها امکان تحقق ندارند، بلکه وعده تحریم های جدیدی را داده است که از راه می رسند. از نگاه کوهن هدف از ادامه تحریم ها فلج کردن آخرین رمق اقتصاد ایران است، تا زمانی که غرب احساس کند دیگر چیزنگران کننده ای در ایران وجود ندارد. اعتبار این اظهارنظر کوهن به این است که او معاونت ضد تروریسم و جاسوسی مالی وزارت خزانه داری آمریکا را بر عهده دارد و عالی ترین مقام نظارتی ـ- اجرایی تحریم ایران است که ریزترین جزئیات پرونده فعل و انفعال های بین المللی مالی ایران را مدیریت می کند. او اولین کسی است که از سوی مقام های محلی نیویورک برای پاسخگویی به حوادث ۱۱ سپتامبر تعیین شد. کوهن چند سالی مسئول عملیات مالی سیا بود، اما در حال حاضر در وزارت خزانه داری آمریکا مدیر سازمانی است که در سراسر جهان شبکه های تروریسم مالی، پولشویی های کلان، درآمدهای ترافیک مواد مخدر و کالای قاچاق، و نیز پول های به دست آمده از راههای غیر قانونی را ردیابی و با شناسایی این معاملات و شرکت های صوری فعال علیه منافع یا مخالف قوانین آمریکا علیه آنها اقدام می کند. از تحلیل مجملی که کوهن ارائه داده می توان دریافت که او خبره آمار و اطلاعاتی است که می دهد زیرا به عنوان ارشد ترین مقام اجرای تحریم ایران تاکید کرده که در چند سال گذشته بیش از ۶۰۰ بار پرونده مالی ایران را مرور و ارتباط هر شرکتی را که در هر نقطه از جهان تماسی با ایران داشته سد کرده اند. کوهن در توضیح اینکه چگونه ایران از این به بعد به اوج نقطه تحریم ها می رسد و اینکه چگونه امضای توافقنامه ژنو به مفهوم پایان اعلام تحریم های جدید نیست، تاکید می کند که: ۱ - ایران در حال حاضر فقط به ۲/۴ از درآمدهایش دسترسی دارد که برای اداره کشور مبلغ ناچیزی است. تعلیق تحریم پتروشیمی ایران بر اساس توافقنامه ژنوموقتی است و حداکثر در شش ماه ۲/۱ میلیارد دلار درآمد های ایران را افزایش می دهد. اما طرف ایرانی این را نمی داند که برای کالای شش ماهه مشتری پیدا نمی شود و عملا آن ۲/۱ میلیارد دلار درآمد برای ایران تحقق پیدا نمی کند. در ضمن، به ایران اجازه فروش قطعات یدکی ماشین داده شده اما با پیش بینی هایی که انجام شده است ایران مشتری برای قطعات یدکی نخواهد یافت. طبیعت قرارداد خرید برخی از کالاها طوری است که حتما باید بیش از شش ماه باشد و ایران نمی تواند مشتری شش ماهه برای این دو کالا بیابد. ۲- به ایران اجازه خرید و فروش طلا داده شده است، اما ایران برای خرید...

Dalghak.Irani گفت...

از روز اول هم گفته ام که برای من و امثال من که می خواهیم سر بتن هر چه آخوند و رهبر متحجر است و ایران را ویران کرده اند نباشد محتوای توافق مطلقاً موضوعیت ندارد بلکه این فقط خود توافق از نظر شکلی و تماس ایران با غرب و جهان است که مهم است. بنابراین نه برد خامنه ای در این توافق را برد ایران می دانم و نه باخت ایشان را باخت وطن تا حساسیت ترکمانچای بودن یا ورسای بودنش را داشته باشم. من برای تقویت بخش عقلانی تر رژیم یک تک موضوع مورد مناقشه را از نظر حقوقی بوضیح داده ام. البته این نوشته هم به این معنا نیست که با کپی پیست ها یا اظهار فضل های نا امید جان ها موافقم یا نمی توانم از نوشته ام دفاع کنم. منظور توضیح برای دوستان و سفارش تأمل اولیه برای تازه آمدگان! بود. یا...هو

ناشناس گفت...

سلام تیمسار،
به نظر درفت توافقنامه ژنو تماما پیشنهاد ایران بوده و غرب بدون نگرانی جدی در خصوص مفاد آن، تنها به اصلاح بعضی احیانا زیاده خواهی ها پرداخته. از این رو حق مسلم ترمیم تحریمها ی جاری درج نشد ولی اخیرا اعمال شد. فکر نمیکنم ایران در وضعیتیباشه که بتونه بزنه زیر میز حتی اگر باز غرب اقداماتی بر خلاف توافقنامه انجام بده و شریعتمداری هم گریبان چاک کند. ایران نشون داده تسلیم محض شده و تلاش داره تابلو نشه.
آرش

سه چرخه گفت...

سلام دلقك گرامي

بسيار اميدوار و منتظر شدم شايد در مورد حجاريان و سخنانش مطلبي بنويسيد يا اشاره اي كنيد كه انتظارمان مقبول حق نه افتاد. نمي دانم دماغ اين كار را نداشتيد يا ترس از خراب كردن چيزي پيش از موعدش باعث شد دست به قلم نبريد يا موضوع بي اهميت تر از اين حرف ها است.
پس همين جا از شما مي پرسم با اجازه، اگر فرض كنيم كه حجاريان در هر صورت لقب تئوريسين اصلاحات را به دوش مي كشد و تيمشان كلا در تهييج افكار عمومي قابل هستند و هنوز يك سال واندي به مجلس بعد مانده، خواسته است كه فضا را در حوزه هاي انتخابيه قطبي كند و راه تبليغات زود هنگام را باز كند و در پي اش دست وپاي نماينگان در همه حال مخالف را هم كمي شل كند؟ اين انحلال مجلس هم كه خودش ميداند شدني نيست، و فقط براي برد بيشتر حرف ها واهدافش در مصاحبه گنجاند ويادآوري اينكه مجلس چقدر مهم است در برهه فعلي ، براي مردم. و در ضمن پيروزي اصلاح طلبان در مجلس را تضمين كند. نمي دانم، اين تمام چيزي است كه به ذهنم ميرسد تا به حال ، فقط لطف كنيد بگيد از نظر شما حرف هاي ايشون با هدف خاصي بود يا خير؟ اگر حوصله اش بود.


تشكر.