۱۳۹۲ آبان ۱۳, دوشنبه

رمز گشایی از سخنرانی آیت الله خامنه ای برای دلداری حزب اللهی ها!


1- آیت الله خامنه ای امروز و در آستانۀ سالگرد اشغال سفارت امریکا سخنرانی مهمی انجام داده است که باعث تحلیل و تفسیرهای بسیاری واقع شده تا اینجای کار. و طرفه اینکه بسیاری از تحلیلگران فارسی زبان آن را تند و علیه مذاکرات و تخریب کننده - حداقل بازدارنده - دانسته اند. اما غیر از این اتهام - یا خصوصیت - که به همۀ حرف های دو پهلو و نه سیخ بسوزد و نه کباب رهبر جمهوری اسلامی وارد است و در سخنرانی امروز هم مشهود بود؛ من شخصاً معتقدم که سخنرانی امروز خامنه ای در دفاع تمام قد از تیم مذاکره کننده بود؛ و او به نتیجۀ مذاکرات نه تنها خوشبین است بلکه به آن احتیاج مبرم هم دارد. زیرا متقاعد شده است که بدون رفع تحریم ها موجودیت خود جمهوری اسلامی است که مورد تهدید است. اما قبل از اینکه رمز گشایی بکنم از لغات استفاده شدۀ آیت الله خامنه ای در سخنرانی امروز توجه شما را به گزینه های زیر جلب می کنم:

الف- تیم مذاکره کنندۀ حسن روحانی با کشورهای غربی - چه در سطح سیاسی با 1+5 و چه در سطح فنی با آژانس هسته ای - از روز نخست وارد هر جلسه ای از سطح مذاکرات شده است برون داد آن شادی و استقبال و هورای بشدت مثبت طرف های غربی بوده است و بیانیه های مشترک و اعتراف به رویکرد سازندۀ ایران برای حل مشکلات هسته ای با جامعۀ جهانی.

ب- قطعاً با من موافقید که غربی ها نه خواب نما شده اند و نه اینقدر ساده و هالو هستند که تیم مذاکرۀ ایرانی برای آنان مثلاً شعر بنی آدم اعضای یکدیگریند" سعدی را خوانده باشند و آنان نیز از خود بی خود شده و شروع به تعریف و تمجید کرده باشند. بنابراین بدیهی است که ظریف و همکارانش پشت میز مذاکرات حرف اساسی و گنده ای زده اند و می زنند که چنین خوشبینی را در طرف غربی ایجاد کرده اند و می کنند.

پ- این حرف گنده و مشروح مذاکراتی که تا کنون انجام شده است با اطلاع او بوده و مشروح وقایع مو بمو به رهبر جمهوری اسلامی گزارش شده و مورد اشراف دقیق او نیز است. و در چنین حالتی است که آیت الله خامنه ای آن جملۀ بشدت عاطفی و حمایتگر را در سخنرانی امروزش بکار می برد و از آنان بعنوان فرزندان انقلاب و مأموران مورد اعتماد خودش نام می برد و هر گونه اتهامی به آنان را بشدت و صراحتاً رد کرده و به حزب اللهی ها هشدار می دهد.

2- بنابراین اصل سخنرانی امروز خامنه ای همان جملۀ کوتاه حمایت از مذاکرات است و بقیۀ سخنرانی طولانی او فقط برای توجیه کردن هواداران حزب اللهی خودش است و جلوگیری از مسئله دار شدن آنان نسبت به خودش و مواضع ضد امریکایی همۀ سال های گذشته و اخیرش. بعبارت دیگر چه رجز خوانی های خودش در مورد بدبینی اش به امریکا و چه تبلیغات راه انداختۀ تلویزیون جهت پررنگ کردن مراسم 13 آبان و چه هر موضوع دیگری که نشان از عدم اطمینان و اهمیت به نتیجۀ مذاکرات است فقط و فقط برای تخلیۀ هیجانی هوادارانش است. زیرا او خوب می داند که حزب اللهی های خو گرفته به مواضع رادیکال ایشان در مورد غرب و امریکا براحتی و بسادگی حاضر به عقب نشینی رهبر خود نیستند و حتی ممکن است اگر به عقب نشینی تصریح بکند مورد سوء استفادۀ بهره مندان سیاسی و اقتصادی از دشمنی با امریکا در داخل حاکمیت قرار بگیرند و مشکلات جدی بوجود بیاورند.

3- اما پررنگ ترین نشانه هایی که مرا متقاعد می کند که حرف های امروز خامنه ای را مثبت ارزیابی کنم عبارتند از:

الف- تشکیل همین جلسۀ امروز در قبل از فردا 13 آبان نشانۀ این است که قصد داشته زهر مراسم فردا را در مخالفت با دولت و تیم مذاکره کننده بگیرد. درست است که جنبۀ تبلیغاتی قضیه پررنگ تر از هر سال است اما برگزاری یک مراسم بدون جسارت به مذاکرات و دولت هر چقدر هم پررنگ باشد بیشتر جنبۀ "فحاشی اینور جوی به آنور جوی دارد" و نشانۀ دعوا نیست!

ب- آیت الله خامنه ای چند جا از سخنرانی اش از واژۀ "اذن الله" استفاده کرده است. این کلمه که واژۀ کمتر استفاده شده ایست در حرف های خامنه ای تا کنون؛ اولاً یک مفهوم مذهبی است برای برقراری ارتباط با هواداران مؤمن، و ثانیاً نشانه از توجیه "تکلیف گرایانه" دارد برای تصمیم بمذاکره و سازش. بعیارت دیگر خامنه ای به هوادارنش می گوید که من در اتخاذ تصمیم جدید به اذن الله متعبد بوده ام و از روی سیاست و منفعت مادی چنین تغییر موضعی را نداده ام.

ب- ایشان در سخنرانی امروز چند جا نیز از واژۀ "عقب نشینی" استفاده کرده است که مشخصاً یکی در مورد یادآوری مذاکرات قبلی در دولت خاتمی و یکی در همین مذاکرات اخیر که گفته برخی ها القاء می کنند که اگر عقب نشینی بکنیم مشکلات حل می شود. در اینجا مهم معنا و منظور عقب نشینی در مراحلی که می گوید نیست بلکه ایشان سعی می کند مفهوم مطلق عقب نشینی را تابو زدایی کند برای اذهان حزب اللهی؛ و گوش آنان را با کلمه ای بشدت تابو در رهبری خودش - تا اینجا - عادت بدهد و قبح و زهر آن را بگیرد و تلطیف کند.

پ مورد مهم بعدی مربوط است به واژۀ "چه بهتر". خامنه ای وقتی به نتیجۀ مذاکرات می رسد از کلمۀ خوب و بسیار خوب و انشاءالله ببینیم چه می شود و هیچ صفت نسبی و خنثای دیگری استفاده نمی کند. بلکه با صفت تفصیلی "چه بهتر" به استقبال نتیجۀ موفق مذاکرات می رود. و ناگفته پیداست که استقبال از نتیجۀ "چه بهتر" نمی تواند آیت الله را مخالف، بلاموضع و یا خنثی معرفی کند نسبت به مذاکرات.

ت- و نهایتاً برای اینکه کاملاً هوادارنش را مطمئن از عدم خیانت خودش به ارزش های آنان بکند از واژه های تند بیشتری در مورد اسرائیل و تندروان داخل امریکا و از این قبیل استفاده می کند تا بالانس لازم را با آن جملۀ کلیدی و پررنگ حمایت از مذاکره برقرار کند و نهایتاً با این قول کلیدی به فرزندانش که مذاکره با غرب و امریکا فقط مختص برنامۀ هسته ای است و لاغیر اطمینان حزب اللهی ها را مُهر می زند.

4- در پایان بازهم تأکید می کنم که یکی از مشخصات اصلی خامنه ای بازی در طرف برنده است و بغیر از بزرگترین اشتباه رهبریش در حمایت شورانگیز از احمدی نژاد - تاوان سنگینی هم داد و کشور را به پرتگاه برد - هیچگاه خودش را در موقعیت مسئولیت باخت قرار نمی دهد و این را جزئی از حفظ اتوریتۀ رهبری می داند؛ و در این سخنرانی هم این روش را رعایت کرده و لذا می توان هر تفسیر منفی هم از سخنرانی او نشانه  یابی کرد. و من فقط بدلیل اینکه او از همۀ جزئیات باخبر است و آن حمایت پرنگ را از ظریف و روحانی کرد در آستانۀ فردا و دور بعدی مذاکرات؛ به این تحلیل مثبت رسیدم. یا...هو 

۱۳ نظر:

شهروند گفت...

سلام دلقك عزيز
به همين دليل كه شما به اين تحليل مثبت رسيده ايد ، چند سوال در ذهن دارم كه باعث شك و ترديدم شده است ، با شما در ميان مي گذارم شايد جوابي گرفتم
١- آقاي خامنه اي چه اصراري دارد كه خود را نسبت به مذاكرات بدبين معرفي كند ؟ اين بدبيني را از آغاز مذاكرات در چند سخنراني اعلام كرد و تأكيد عجيبي هم روي اين مسئله دارد !
٢- متأسفانه آقاي خامنه اي امروز مذاكرات را فقط مختص به پرونده هسته اي دانست ، در حاليكه به نظر شما هدف امريكا از مذاكره فقط حل پرونده هسته اي است ؟ وآنها هم مثل ما پرونده هسته اي را به رابطه في مابين منوط نكرده اند ؟
٣- به نظر جنابعالي امريكائيان پس از توافق هسته اي و برداشتن تحريمها راه را براي سرمايه گذاران اروپايي و روسي و چيني باز مي كنند و موانع را بر مي دارند تا هم به بازارهاي امريكا و ايران بطور همزمان دسترسي پيدا كنند ؟!
٤- آقاي خامنه اي عادي سازي روابط با امريكا را نمي خواهد و از طرفي امريكا توافق هسته اي با بدون برقراريه روابط حداقلي نمي خواهد( البته به زعم حقير ) و آقاي خامنه اي به درستي امروز گفت كه اگر بهانه ي پرونده هسته اي نباشد ، امريكا بهانه اي ديگر مثل حمايت از خط مقاومت و ... را علم خواهد كرد ،به نظر جنابعالي اين تضاد منافع و ديدگاه در نزد طرفين ، امكان مصالحه را فراهم خواهد كرد ؟
٥- به نظرم آقاي خامنه اي به خاطر شرايط اسفناك اقتصادي هر گونه توافق هسته اي كه دولت روحاني با امريكا كند را مي پذيرد ولي با زبان بي زباني اعلام مي كند كه اگر اين توافق منوط به برقراريه روابط با امريكا باشد ، بايد از روي نعش من رد شويد ! آيا امريكاييان پس از سالها تلاش براي اجماع جهاني روي پرونده هسته اي و وضع انواع و اقسام تحريمها و تحمل ضررهاي فراوان از قبل عدم رابطه ، در چارچوب مد نظر آقاي خامنه اي به توافق تن خواهند داد ؟ ( توافق بدون رسيدن به منافع اقتصادي در ايران و ادامه وضعيت جنگ سرد به نوعي )

Dalghak.Irani گفت...

شهروند عزیز.
دغدغه ها و سؤالات شما هم حسابی است و هم درد مشترک همه مان در این حضیضی که گیرمان انداخته خامنه ای. اما این را هم در نظر داشته باشیم که خود مذاکرات هسته ای هم اگر مثبت پیش برود و در جریان عبور و مرور زمان می تواند گره های بعدی را هم شل کند و به باز شدنش یاری برساند. البته که امریکا به یک توافق نیم بند و محدود راضی نخواهد شد ولی خامنه ای هم معلوم نیست که در پشت میز مذاکره هم همین رجزخوانی ها را دیکته می کند یا نه. بنظر من پذیرش صریح جام زهر خارج از ظرفیت خامنه ای و مطلقاً غیرقابل هضم برای هواداران تیفوسی و ایدئولوژیک است. لذا کمی باید با مذاکرات جلو برویم و کم کم حساسیت زدایی بشود هم از جامعه و هم خامنه ای بداند که بدون حداقلی از رابطه که اقتصاد امریکا هم مجاز به ورود به بازار ایران شود سازش موردی ممکن نیست. امیدوارم. یا...هو

ناشناس گفت...

به نظر من آقای خامنه ای مذاکرات را برای شکست میخواهد نه برای پیروزی . حمایت ظاهری هم بخاطر اینست که شکست به گردن او نباشد. از این طریق پس از مذاکرات بی نتیجه او به ملت میگوید که این راه هم تجربه شد و درس بگیرید. دیدید که حق با من بود. با این کار فشار از روی خودش برداشته میشود. کلن چه با شکست چه پیروزی همه چیز به نفع خود او تمام میشود.

ابوالفضل گفت...

سلام و تشکر از شما
عمو دلقک، با اذعان به این گفته ی شما: "خامنه ای هیچگاه خودش را در موقعیت مسئولیت باخت قرار نمی دهد"؛ چیزی که هست و شما هم مطمئنا به آن واقفید اینکه: چه مذاکرات به نتیجه برسه و چه نرسه؛ در هر صورت خامنه ای بازنده قطعی ماجراست! نتیجه بخش بودن مذاکرات و پیامد مثبت آن؛ سیاست های لجوجانه ی پیشین او و کل ماهیت خامنه ای را زیر سوال خواهد برد؛ و شکست مذاکرات هم که در حالتی بغرنج تر و وسیع تر تمامیت نظامش را رو به اضمحلال خواهد برد...
اگر چه در سخنرانی دیروزش تلاش کرد و چند وقت آینده هم بیشتر تلاش خواهد کرد تا از موقعیت باخت اول خود را خارج کند
اما- واین اما مهم است- حضرت آقا بدجوری آچمز شده، تلاش هایش در حین غرق شدن و از سرناچاری و غیرارادی و در نتیجه بی آثر خواهد ماند. ان شا الله ...

ناشناس گفت...

وضع مملکت خراب است و آمریکا هم جز به مشتی سنگین بر دهان جمهوری اسلامی راضی نخواهد شد رهبر هم می‌داند.

ناشناس گفت...

به چپ چپ به راست راست!
بنظرم با بد بینی باید نگریست . نه اینکه او حمایت لازم را نکرده باشد نه اتفاقا همه پشتیبانی لازم را از روحانی و ظریف کرده است و احتمالا پرچم تسلیم 100 درصدرا هم بالا برده است ولی در اعماق ذهن خود باور ندارد که کارساز باشد! یعنی بتواند غربی ها را فریب دهد. او سرنوشت صدام را پیشروی خود می بیند که با وجودی که به تمام ساز های غربی ها رقصید باز کوتاه نیامدند و امروز و فردا کردند.

سه چرخه گفت...

به نظرم لپ كلام را شهروند پرسيد و دلقك نيز جواب دادند،
من فقط يادآوري كنم اظهار نظرهاي موكد هم مقامات ايراني را و هم طرف امريكايي را با گويشهاي متفاوت از اين جمله كه اين مذاكرات شروع راوابط ديگر مي تواند باشد اما هر رابطه اي منوط به موفقيت در اين مذاكرات است. در ثاني تمام خبرها حكايت از شروع يك رابطه اقتصادي ميان ايران و امريكا دارد، چه در حوزه نفت چه صنايع ديگر و اين لابي كمپاني هاي عظيم امريكايي خود يك اميدواري به ما ميدهد در جهت حذف شايد مواضع جنگ طلب در امريكا و مهم تر راديكال در ايران، يعني به تعبيري همين حرف دلقك كه يا امريكا هم در اقتصاد ايران شريك است يا بازيگر اصلي يا اينكه به هيچ كس اجازه ورود نخواهد داد. و اين به نظرم پله پله برداشتن تحريم ها صرفا يك بهانه خيلي موجه است نه براي اينكه امريكا صاحب كل ديگ شود بلكه حداقل شايد طرف ايراني دورش نزند. و به نظرم در پي هشت سال تقريبا دفاع از دولت قبل ايت الله خامنه اي در هر سناريوي موجدي دارد ضرر مي كند اما ايشان كم ضررترين راه را برگزيده كه در فرداي شادي مردم وقت براي بازسازي خودش داشته باشد و گرنه ايشان محال است از اين مواضع هر بار دوگانه با برآيند صفر كه حزب اللهي ها در نهايت نفهمند كه خب حالا ما چه بكنيم آخر راضي باشد و مطمنا مي دانند اين خنثي بودن در قبال مسايل از اتوريته او كم خواهد كرد اتفاقا، اما جاي خوشحالي دارد كه ايشان پيروزي خود را در پيروزي مملكت و مردم قرار داده - يا عرضه دولت بوده به احتمال زياد- و آن هشدار شديد را به قول دلقك عزيز به تندروها ميدهد كه "هيچ كس حق ندارد".
پاينده باشيد و مرسي دلقك كه هر از چند گاهي سر بحثي را باز مي كنيد و مغز ما را از انجماد سياسي در مياوريد، چون ما كه جز سيرك شما جايي براي اين قبيل تأملات نداريم كه .

دوره گرد گفت...

جام زهر نوشیده شده و جذب هم شده و الان هم دارد اثر می کند... این عربده کشی ها هم درد ناشی از اثر کردن زهر است... دلقک خوب نوشت، چنان پیشنهادهایی در جلسات داده اند که طرف غربی دارد شیهه می کشد و انقدر چرب است که نتایاهو که حرف می زند همه می گویند {...} بابا!
ولی به نظرم توافق هم که بکنند گرهی از کار ما باز نخواهد شد، دوران خاتمی یادتان هست؟ اوضاع که به مدار برگردد، آنها هم بر می گردند به مدار!

گمراه گفت...

اما دلقک من فکر می‌کنم قصه چیز دیگریست،چنین میپندارم که کار از دست رهبر در حال خارج شدن است و گروه شبه طالبانیسم فعال در سیستم حکومتی در حال بیدار شدن است.این گروه که نمی‌‌دانم پشتش کیست می‌خواهد سکان قدرت را علنا از رهبر بگیرد، زمزمه‌ها آغاز شده دلقک، این گروه همان است که سال ۸۸ باعث شد رهبر به اشتباه از محمود حمایت کند . این گروه نخواهد گذاشت رابطه با غرب سر بگیرد چون منافع آنها به خطر خواهد افتاد. رهبر تمام قد از مذاکره با غرب حمایت کرد چند روز پیش، ولی اینها مقاومت میکنند. به نظرم هسته اصلی‌ قدرت جای دیگریست دلقک، رهبر مورد سواستفاده بوده مدت زمانی‌ و حالا می‌خواهد با ایجاد رابطه با غرب و حمایت آمریکا ،آن هسته اصلی‌ قدرت را دور زده و از بین ببرد. جنگ اصلی‌ قدرت در حال شکل گیریست در مملکت.وابستگی‌ آن هسته قدرت به اسرائیل قابل انکار نیست.

ناشناس گفت...

سلام

مثل مادری که کودکش را از شیر می‌گیرد، نه؟!

عمو دلار

خ.آ گفت...

سلام استاد
فکر میکردم حتما را چع به اومدن جک استراو به بی بی سی یه پست مینویسین؟؟

مستانه گفت...

خیلی امیدبخش و خوشبینانه بود
ایشالا خیره اقاجونی!

به راست راست! گفت...

به گمراه
من مرده شما زنده!
چند روز دیگه همین شما که تا دیروز "مرگ بردیکتاتورتون" گوش آسمون رو کر کرده بود برای "مظلومیت سید علی" مرثیه ها می سراییدو با کفن سبز و بنفش به خیابون میریزید.
"دلقک سیرک ما" هم رسما میشه "میوندار هیئت خامنه ای".
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش...
به امید اون روز! چون اولین باری خواهد بود که به شیرین کاری های دلقک "خواهم خندید"!
ا