۱۳۹۲ آذر ۲, شنبه

نتیجۀ بازی ژنو: ایران و امریکا مساوی؛ بشار اسد بازنده و ولادیمیر پوتین برندۀ نهایی!


1- چنین بنظر می رسد که امضای توافق مقدماتی سازش هسته ای بین ایران و غرب را باید قطعی تصور کرد در فردای شنبه دوم آذر 92. زیرا اگر این بار هم تجمع وزرای خارجۀ قدرت های عمدۀ جهان در ژنو بدون توافق و نتیجه باشد؛ قدرت های جهانی خودشان را مضحکۀ عام و خاص خواهند کرد و اعتبار دولت هایشان را بی اعتبار. اینکه طرفین دعوا در این سه روز گذشتۀ مذاکرات هم کمترین امید و اطلاعات قطره چکانی را هم بروز نداده و خویشتن داری کرده اند حاصل عبرت از آن بی احتیاطی هیجان زده و شتاب زده ای بود که در دُور گذشته انجام دادند و در عین امیدواری فزایندۀ ناظران، به توافق نهایی نرسیدند.

2- اینکه خطوط کلی توافق فردا چه خواهد بود خیلی قابل حدس زدن صائب نیست غیر از اینکه بنظر من هر متنی بعنوان توافق رسمی منتشر شود؛ متممی محرمانه - نوشته یا نانوشته - هم خواهد داشت که ناشی از قرار و مدارهای جمعی یا دوبدوی کشورهای بزرگ با ایران است. مثلاً ایران فراتر از متن تفاهم نامه اعتماد سازی بکند، و غرب - بویژه امریکا - هم با گشاده دستی بیشتری در عدم اجرای تحریم های حساس عمل بکند. 

3- این توافق البته حالا دیگر بطور مضاعفی هم بنفع مردم ایران خواهد بود. زیرا روند مذاکرات در حال پیشرفتن به مرحله ای بود که اگر توافق صورت نمی گرفت بیشتر از همه قدرت مانور آیت الله خامنه ای را بالا می برد. آن مرحلۀ خطرناک عبارت بود از اینکه این روزها تصویری در داخل ایران شکل گرفته است که گویا اینبار غرب واقعاً دارد سنگ اندازی می کند و نمی خواهد از پیشگامی روحانی برای حل مشکل استفاده بکند. آنجائیکه آیت الله خامنه ای در سخنرانی برای بسیجیان باز یاد ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی افتاد - مثل انتخابات اخیر - و از آنان خواست که اگر به میهن شان علاقه مندند آستین بالا بزنند و در مقابل زورگویی دول بیگانه تسلیم نشوند. و چه کسی است انکار کند که ایرانیان چه به ذایقۀ بیگانه ستیزی تاریخی و چه به سابقۀ امپریالیسم ستیزی روشنفکران و حزب توده در سال های "جهان دو قطبی" کم هم رگ گردنی نیستند در "هیهات من الذلۀ حسینی". و محتمل است که بسیاری به دعوت خامنه ای لبیک بگویند یا حداقل سکوت کنند. لذا چه از ابتدا موافق بودیم که این توافق نهایی بشود یانه. حالا دیگر باید از توافق راضی باشیم زیرا که این توافق قدرت یارگیری استکبار ستیزی خامنه ای را بشدت محدود و محصور می کند.

4- در مورد برندگان و بازندگان این مرحله هم بگویم که بنظر من برندۀ اصلی روسیه و پوتین روسی خواهد بود و بازندۀ نهایی هم بشار اسد سوری. زیرا بدون ورود سرگئی لاورف به ژنو و آرام کردن اعراب و ترک ها از سویی و قول و قرار برای حل مشکل سوریه با غرب از جانب دیگر تفاهم جدید نهایی نمی شد. واقعیت این است که دم دستی ترین مشکل ایران با اعراب به سردمداری عربستان و در مرحلۀ بعد ترکیه مشکل شیعه و سنی و نفوذ ایران در جهان عرب از طریق سوریه و حزب الله و عراق است و نه فعالیت های هسته ای. و بهمین خاطر هم بود که عربستان با انفجار اخیر در حمله بسفارت ایران در بیروت و در روز قبل از روز شروع مذاکرات پیام روشن و غیرقابل تخفیف خود را فرستاد. بنابراین اعراب همان چیزی را از ایران نمی خواهند که غرب و اسرائیل می خواهد بلکه آنان دعوای هسته ای را بازی بزرگان می دانند و مطمئنند که امریکا نخواهد گذاشت ایران اتمی شود. خواستۀ اعراب که فرانسه را هم به اردوی خود کشاندند این است که ایران اولاً دست از شیعه بازی بردارد و مهمتر اینکه بطور مصداقی بشار اسد سوری را حمایت و برنده نکند.

5- وقتی آن اتفاق افتاد و بهر دلیل در مذاکرات قبلی ژنو، ایران به روسیه اهمیت لازم را نداد و متعاقب آن از شانس خوب روسها توافقی هم صورت نگرفت؛ اینبار اما هم ایران اشتباهش را جبران کرد و با روس ها تماس بهنگام و در شأن گرفت و هم امتیاز بزرگ و سنگینی را حاضر شد به پوتین بدهد برای کمک به مذاکرات ژنو 3. بنظرم می رسد که آن امتیاز سنگین که پوتین خواسته و روحانی - محتمل بدون موافقت خامنه ای - آن را اجابت کرده است این بوده که ایران حاضر شده است "کارت سوریه و مشخصاً سرنوشت اسد" را به روسیه و پوتین بدهد. بعبارت دیگر ایران متعهد شده است که در مورد سوریه و بشار اسد تحت لیسانس سیاست بین المللی روس ها بازی کند و خودش ساز جداگانه نزند.

6- وقتی این تفاهم با روسها انجام گرفته پوتین هم وزیر خارجه اش سرگئی لاورف را با دستانی پر از "راه حل سوریه" و قبل از همۀ وزرای خارجه فرستاده ژنو. تا لاوروف در و از ژنو با فرانسه و اعراب و اخضر ابراهیمی و سایر شرکا و ناراضیان - از جمله عربستان و ترکیه - رایزنی کند و آنان را مطمئن کند که ایران در موضع سوریه و سرنوشت بشار اسد عقب خواهد نشست و نگرانی های اعراب را برطرف خواهد کرد؛ مشروط به اینکه آنان نیز متقابلاً در مذاکرات هسته ای موشهای کور ندوانند و بگذارند به حداقل توافق ممکن رسیده شود. لذا بر مبنای این تحلیل است که معتقدم تفاهم نامۀ نهایی فردا متنی اگر نه خنثی بلکه حداقل مساوی خواهد بود برای طرفین اصلی (ایران و امریکا) و لقمۀ بزرگ نصیب پوتین خواهد شد که با یکه تازی در مورد تعیین سرنوشت سوریه و اسد آرزوی بازگشت به ابهت تزاری اسبق یا اتحاد جماهیر شوروی سابق خودش را تحقق ببخشد؛ بعد از آن نقش نیمه ابرقدرتی که برسر حل مشکل سوریه و سلاح های شیمیایی آن کرد و اسلاوها را غروری تازه بخشید. می ماند اینکه اگر در آینده ای نزدیک کرجی ها میزبان بشار اسد شدند در ویلای سابق مرحوم "ملا مصطفی بارزانی" زیاد شگفت زده نشوند. زیرا محتمل روسیه به حذف اسد رضایت خواهد داد و اسد بهترین جای بازنشستگی اش هوای مطبوع کرج خامنه ای است. یا...هو

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

متوجه نمی شوم اینکه دولت های جهانی قلدر بازی های ایران را قبول نکند چگونه خود را مضحکه عالم خواهند کرد؟!! بابا قضیه دیگر کاملا روشن شده خامنه ای از این طرف فحش خار و مادر می دهد و از آنطرف به ظریف گفته است که پرچم تسلیم 100 درصد را بالا ببردمنتهی به شیوه روحانی در دقیقه آخر . حالا نمی فهمم کجا ایران و آمریکا مساوی شدند؟ !!اگر یک کشتی گیر دستش را به معنای تسلیم بالا ببرد به معنای مساوی است ؟!!

پاس بخش گفت

ناشناس گفت...

والا دلقک عزیز از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد نگران بودم چون می دانستم که آخوند جماعت خیلی حیله گر است و قطعا سر 5+1 را کلاه خواهد گذاشت. ولی حالا کمی خیالم راحت شده که حواسشان جمع تر است و حال این توافق به معنای پایان تدریجی اقتدار خامنه ای خواهد بود. ضمننا خامنه ای بجز تسلیم 100 درصد راه دیگری ندارد. اگر توافق نکند سنای آمریکا پوست خامنه ای را خواهد کند.
یکی از شگرد های روحانی و خامنه ای استفاده از لفظ ایران برای مذاکرات اتمی است .آنها خود را به ایران می چسبانند و قصد سوی استفاده از این لغت را دارند. مثلا مدام تکرار می کنند مذاکرات اتمی ایران و غرب! در صورتیکه صحیح آن مذاکرات اتمی خامنه ای با غرب است و مردم ایران نقشی در این ماجرا ندارند.

ناشناس گفت...

یک جوری وانمود کرده اید مثل اینکه خامنه ای مخالف مذاکرات است و منتظر بهانه است تا با لگد زیر میز بزند و کافه را بهم بریزد! آیا واقعا باید اینقدر ساده باشیم؟؟ حالا فرضا اگر اینکار را می کرد پس فردا جواب دلار های نداشته اش را چکار می کرد؟آیا واقعا فکر می کنید روحانی بدون اجازه خامنه ای می تواند مذاکره کند آن هم قضیه اتمی که برای خامنه ای ناموسی شده است؟!! چرا آدرس اشتباه به مردم می دهی؟

ناشناس گفت...

تو که دو سه روز صبر کردی
یک روز هم صبر میکردی بعد تحلیل میزدی
هنر کردی جون خودت!!
ضمنا این تحلیل امروزت خیلی خوش خیالی بود و مطمئن باش توافقی صورت نمیگیره عزیز
اینها بعید نیست روحانی رو ترور کنن و همه چیز رو به هم بزنن

ناشناس گفت...

یکی از شگرد های روحانی که با افتخار از ان یاد می کند این است که مذاکرات را به سطوح بالا فرضا وزرای امورخارجه ببرد. بدین لحاظ نیز هیچ دور از ذهن نیست که بدون هیچ توافق ملموسی ظریف درخواست حضور وزرای خارجه را کرده باشد تا با این ترفند روحانی شرایط را برای توافق به نفع ایران آماده کند. البته الان دیگر شرایط بگونه ای است که امکان فریب غرب بخصوص با دخالت فرانسه ,خیلی کم شده است و اگرتوافقی حاصل شود آغاز سقوط هیمنه خامنه ای خواهد بود . مبارک است

غریب آشنا گفت...

شک نکن دلقک که یک جای قضیه به مشکل خورده ، البته در اردوی خودی. هیچ تفرقه‌ای در جناح غربی نیست، آنها مدتهاست که میدانند چه می‌‌خواهند، رایزنی الان در طرف ایرانیست، فکر کنم کله گنده‌ها با هم به توافق نمیرسند اینجا.فکر کنم بحث ٔبر سّر این است که جام زهر را اوّل کی‌ بخورد و باقی هم لبی تر کنند اگر رخصت بود.

ناشناس گفت...

دلقک جان
سلام

ازنظر جمهوری اسلامی ارزش سوریه با غنی سازی اصلا قابل مقایسه نیست.سوریه پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است . با سقوط بشار اسد و یا هر گونه جابجایی او توسط جناحی که تحت کنترل ایران نباشد خط پشتیبانی حزب الله لبنان قطع خواهد شد با توجه به اینکه مشکل اصلی اسراییل برای حمله به ایران موشکهای اسکاد و تسلیحات شیمیایی سوریه هستند و نه ترقه بازی و پارتیزان بازی حزب الله لبنان.اگر دولت سوریه سقوط کند اسراییل طی 24 ساعت ترتیب کل تاسیسات اتمی ایران و کل پایگاه های حزب الله را خواهد داد و خیالش از دو مشکل دیرینه اش در منطقه راحت خواهد شد.به این ترتیب ایران هر دو بازی را خوهد باخت مضافا بر اینکه توقف غنی سازی و شکست سیاست های منطقه ای از یکطرف و فشار های ناشی از مشکلات اقتصادی طرف دیگر با عث افزایش در گیری های داخلی و فرو پاشی خواهد شد.
بقول احمد جنتی برای جمهوری اسلامی ارزش سوریه از خوزستان بیشتر است.

یا حق

ابوالفضل گفت...

درود بر عمو دلقک
فرو ریختن همینه خامنه ای خیلی پیشتر از اینها شروع شده و روز به روز داره شتاب میگیره...

ناشناس گفت...

دلقک جان! اول داستان بگویم که این قضایای اتمی ربطی به مردم بدبخت و نکبت زده ایران ندارد، ظریف هم به مامان خود خندیده که از حق من و فرزندم و کشورم دفاع می کند. حق من زندگی است آنهم زندگی که تعریف جهانی از آن هست و اصول حقوق بشر تعریف کننده آنست نه آن چیزی که اصلاح طلبان بگویند و علی خامنه ای عربده بکشد. امیدوارم اوباما متوجه باشد که با آینده بشریت دارد بازی می کند، این حکومت زبان زور می فهمد و لاغیر، آن روزی که موشک های آمریکایی تاسییسات ننگین اتمی ایران را شخم بزند، آنروز می شود با این حکومت نشست و صحبت کرد غیر از این دروغ است و دروغ است و دروغ و نقش روشنفکرانی مانند شما که این حکومت و تاسیسات آنرا به ایران می چسبانید شرم آور است

امیدوار گفت...

جالب است که هیچ کس از محتوای مذاکرات خبر ندارد ولی همه از دلقک گرفته تا ناشناس های 9 گانه همه چیز را دقیقا میدانند . جالب تر اینکه خیلی از این ناشساسان دلشان برای غرب میسوزد که مبادا فریب بخورند انگار 6 قدرت جهانی گاگول تشریف دارند و دیپلمات های ایران سر آمد همه هستند. و خنده دار تر اینکه یکی میگوید اگر سوریه نباشد اسراییل کل تاسیسات اتمی ایران رادر 24 ساعت با خاک یکسان میکند.اگر این دیوانه میتوانست چنین کاری بکند تا حالا کرده بود.

غریب آشنا گفت...

البته بهتر است سیاستمداران و دانشمندان وابسته به حکومت طی‌ یک برنامه تلویزیونی به مردم توضیح بدهند فواید غنی سازی ۵% و نیاز‌ها و ظرفیت‌های کشورمان به ایزتوپ‌های اورانیم با این درجه خلوص و اصولاً پیشرفت‌های ناشی‌ از این نوع غنی سازی و اثرات آن بر دیگر جنبه‌های علمی‌ و زندگی‌ در کشورمان ایران. بعد هم تراز تمام بدبختی‌ها و ضرر‌های مادی و معنوی که متحمّل شده ایم را با این دستاوردها مقایسه کنند.

امیدوار گفت...

تبریک به صلح خواهان.

ناشناس گفت...

دوباره سلام
من از ناشناسهای 9 گانه، آخرین آن هستم. واقعیت آنست که خارجی ها عنصری بنام آخوند را نمی شناسند، برید ببینید سیاستمداران و خبرنگاران گاگول از فتوای علی خامنه ای که بمب اتمی حرام است چه استقبالی می کنند، این حکومت زبان زور می فهمد الان هم که این کاغذ را امضا کرده اند نبوده است الی زور تحریم ها. زبان این حکومت همین است و نتیجه بخش، با زور و قلدری و با شدت و ضرب چکش باید با این حکومت صحبت کرد تا بتوان نتیجه گرفت، همین توافق هم نبوده الی به ضرب و زور تحریم. طرف خارجی باید متوجه باشد که اگر می خواهد با این حکومت سر میز مذاکره بنشیند، عامل زور و توهین و خشونت باید قسمتی از زبانی باشد که بکار می برد غیر از این، علی خامنه ای به بمب اتمی خواهد رسید بی برو برگرد البته اگر تا الان نرسیده باشد. صلح طلب ما هستیم که می گوییم هیتلر و علی خامنه ای را باید در نطفه خفه کرد، جنگجو شماهایی هستید که نکبتی بنام "انرژی هسته ای" را به ملت بیچاره ایران می چسبانید و دنیایی را با این مردم دشمن می کنید.