۱۳۹۲ آبان ۱۷, جمعه

محتوای توافق ژنو نهایی شده است. چانه زنی وزیران برای شکل بیانیه است!


1- روسفیدی تحلیلی من مهم نیست - هرچند برای خودم خوش آیند است - مهم سفیدی صورت زرد شدۀ مردم ایران است که 35 سال بطور عام و 8 سال اخیر بطور خاص از استحقاق برخورداری خویش برخوردار نبوده اند. بنابراین برای اینکه بگویم در پشت میز مذاکرات چه گذشته و می گذرد ناچار از همین اتاق لندن بارانی سفری می کنم به ژنو و سری می زنم به گفتگوهای ظریف و وزرای خارجۀ چهار غول دنیای پیشرفته.

2- آنچه را که قطعی می دانم رسیدن به توافق دوسویه از نظر محتوایی است. به این معنا که طرف های مذاکره در مورد آنچه که ایران باید انجام بدهد در فریز کردن فعالیت های هسته ایش در شش ماه آینده و در طول مذاکرات "توافق نهایی" و آنچه که طرف غربی باید انجام بدهد در مورد رفع برخی تحریم ها و شل کردن برخی دیگر از تحریم ها توافق کامل بین هیئت های مذاکره کننده انجام پذیرفته است؛ و اختلاف باقی مانده فقط بر سر چگونگی بیان این تعهدات در بیانیۀ پایانی است. و قطعی می دانم که رفتن فورس ماژور وزرای خارجۀ غربی به ژنو برای حل این مشکل است:

 "با کدام لغات و با کدام جملات توافق انجام گرفته نوشته شود. و آیا همۀ توافقات مهم در بیانیۀ عمومی و رسمی آورده شود یا نه".

3- البته طرف غربی مشکلی با درج تمام توافقات و با جزئیات در بیانیۀ نهایی ندارد و خواستار آن است و این ایران و جواد ظریف است که می خواهد بیانیه کمی چرب تر بنفع ایران تنظیم شود و اصرار به تعهدات متقابل ایران کمرنگ و تا اندازه ای تلطیف شده باشد. اگر بخواهم عین مضمون دیالوگ ظریف و کری را بنویسم بشرح زیر خواهد بود:

کری: خب توافق که حاصل شده و اجازه بدهیم بنویسند و اعلان کنیم و تمام. مشکل چیست.

ظریف: مشکل را من گرفته ام. مشکل این است که درج جملۀ خشن "ایران متعهد می شود که در شش ماه آینده تمام فعالیت های هسته ای خود را شامل غنی سازی در هر سطحی و ساخت و نصب سانتریفیوژهای جدید تحت هر عنوانی و تداوم کار تکمیل رآکتور آب سنگین اراک را متوقف کند" بازتاب خوبی در داخل ایران و از سوی مخالفان ما نخواهد داشت و آنان هم کار مارا مختل و هم به رهبر ایران فشار خواهند آورد و ما از طمأئیئه و آرامش کافی برای انجام تعهدات مان باز خواهیم ماند". لذا من معتقدم که این جمله طوری تنظیم شود که خشونت آن گرفته شود و من این را بنفع منافع دو طرف در راه رسیدن به توافق نهایی می دانم.

کری: خب نه؛ چنین چیزی خط قرمز ماست. اگر شما در داخل کشور با مخالفانی روبرو هستید بطور بدیهی ما که علاوه بر مخالفان داخلی و کنگره یک نتانیاهوی اسرائیلی را هم مراقب دایمی داریم وضع بمراتب بدتری داریم. و در چنین حالتی این ما هستیم که از شما بخواهیم تعهدات امریکا و غرب در مورد مقدار رفع تحریم ها - بقول شما - خشن آورده نشود در بیانیه. تازه اگر ما به تعهدات شما تصریح قاطع نکنیم از کجا معلوم که شما همین بیانیه را پیراهن عثمان نکنید با اولین اختلاف و ما را به بدعهدی متهم نکنید.

ظریف: (با لبخند) ببینید بیایید با واقعیت جلو برویم. اولاً شما دولتی نظام مند و یکپارچه هستید و مثل ما نیستید که هر کسی ساز خودش را بزند و به هیچ بنی بشری هم پاسخگو نباشد. لذا بدیهی است که طرف های شما در امریکا به حرف و سخن شما بها می دهند و بشما اطمینان کافی دارند اگر توضیح اضافه لازم باشد و بدهید. در حالیکه ما در ایران چنین امکانی را نداریم و هر توضیح جدیدمان را با سوء ظن تازه ای علیه مان بکار می گیرند. در ثانی شما قبول کنید که ابرقدرت هستید و هم بازیگر هستید و هم داور و هم همه کاره و اگر آن مورد که گفتید (دبه کردن ما) اتفاق بیفتد شما نیازی به توجیه ندارید و می توانید رأساً بزنید زیر میز بازی و ما را عهد شکن و غیرقابل اعتماد معرفی کنید.

4- این دیالوگ در این کانتکستی که نمونه اش را آوردم بین ظریف و کری و هیگ و فابیوس ادامه می یابد و بنظرم در پایان این چالش شکلی توافق زیر حاصل و بیانیه رسمی می شود:

"بیانیۀ نهایی نزدیک به خواست ظریف و کمی بنفع ایران تنظیم می شود با این تحفظ از سوی کشورهای غربی که پیوستی محرمانه به بیانیۀ پایانی الحاق می شود - بدون عمومی کردن آن -  که در آن تعهدات اصلی و مشکل ساز در داخل ایران درج می گردد." یا...هو

۱۶ نظر:

ناشناس گفت...


همین الان می توان آمریکا را بازنده مذاکرات محسوب کرد. آخوند متخصص مذاکره و شیادی است. تا همین جا هم خیلی پوئن از آمریکا گرفته است و هنوز هیچ چیزی دست آمریکایی ها نداده است. هنوز صابون آخوند جماعت به تنشان نخورده که ببینند چطور گنجشک را رنگ میکند و جای قناری می فروشد.

دوش فنگ

غریب آشنا گفت...

بالاخره این غربیها هم افکار عمومی‌ دارند، همش که ما نیستیم که افکار عمومی داریم و آبروی سیاسی. یک کلام به حرفهای دوش فنگ اضافه کنم... و البته استاد هستند در "تو زرد از آب درآمدن" همین جماعت آخوند.

r گفت...

درود
یک مورد ناراحت کننده ای که اغلب در نوشته های شما و نظرات مخاطبان هست اصرار بر درست بودن یا نادرستیه تحلیلهاست. این روزها کمتر کسی رو می بینم که با اطمینان بتونه تحلیل درست بده و این هم امریه بدیهی، چون مسایل بسیار پیچیده تر از قبل شده اند. من به شخصه همه مطالبتون رو می خونم و ابدا هم انتظار ندارم که همه درست باشند. شما هم انسانید و نقطه نظرات خودتون رو می دید. در بسیاری موارد هم از بسیاری تحلیل گران صد من یک غاز گو هم بهتر موشکافی می کنید. همین بی بی سی که ماخذ خیلی از اخبار هست و من خودم هم تقریبا روزانه بهش سر می زنم بارها و بارها دیدم که تحلیلهای نادرستی می ده و منطقا مشکلی هم نداره چون همه چیز اونطور که ما فکر می کنیم اتفاق نمی افته. برای مثال خاطرم هست سه سال پیش تحلیل نوشته بود که چرا در سوریه بعد از دعوت مخالفان دولت برای تظاهرات هیچ کس نیامد و نیروهای امنیتی بیکار نشسته بودند. البته این خیلی قبل تر از شروع درگیری ها بود و بعدا هم من نتونستم اون تحلیل رو پیدا کنم. و به گمانم از روی سایت برداشته بودند. به هر روی جناب دلقک شما بنویسید درستی و نادرستیش رو هم مخاطب درک می کنه. منظورم اینه که نگران نباشید که ما احتمالا متوجه درستی نظراتتون و پیش بینیهاتون نشیم. چون جای نگرانی وجود نداره. الان دیگه برای درک شرایط باید تعداد زیادی از تحلیلها رو کنار هم خوند و علاوه بر اون توان جمع بندی رو هم به کار برد. قهر هم نکنید کشور به نظر تحلیل گرایی مثل شما احتیاج داره.
یا هو

ناشناس گفت...

درود
امیدوارم این توافق زیاد به زیان ایران نباشد.
به هر حال گویا عربستان در حال خرید کلاهکهای اتمی از پاکستان است و همسایه شرقی ما در کشتار سربازان وظیفه و مرزبانمان هم نقش داشته است
در این مورد اگر شما هم نکته ای دارید بنویسید.
به نظر من توافق زودرس ایران و غرب می تواند در مبارزه با القاعده و سلفی گریها نقش مهمی را ایفا کند
در واقع ایران دارد کم کم به نقش ژاندارمی منطقه می رسد و این به دلیل حماقت عربستان و ته کشیدن پول آمریکاست

ناشناس گفت...

آیا خشم نتانیاهو از نتایج مذاکرات ایران و 1+5 واقعی است
نتانیاهو در خصوص توافقی که هنوز هم حاصل نشده داد و فریاد راه انداخته است و کری نقش کسی را بازی می‌کند که انگار می‌خواهد نتانیاهو را آرام نگاه دارد و به ایران نزدیک شود.
- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920817000867#sthash.hlIzD8An.dpuf

مستانه گفت...

سلام بر تیمسار بزرگ..
با نظر دوست گرامی "ناشناس" موافقم...
اخوندا "خیرالماکرین" هستن در فریب اذهان، وقتی که سنگ پابوس پای لنگشون باشه و عرصه بر اونها تنگ!
چنان قائده رو به نفع خودشون تغیر میدن که به عقل جن هم نمیرسه!
سالها با این ترفند سر کردن و بقاء خودشونو تضمین..
از "r "عزیز هم به خاطر تذکر مفیدی که دادن سپاسگذاری میکنم.
قدر بابای خوبمونو با این تحلیل های نابش باید بدونیم..:-)
هر چند من همیشه قربونش رفتم و میرم.......
شبت خوش بابا تیمسار عزیزم..

سه چرخه گفت...

به نظر من كه فارس نيوز جز چرت گفتن كار خاصي نمي كنه، من موندم آخه اين چه تاكتيك خنده داري هست كه نتانياهو خودش رو به عصبانيت بي خودي بزند؟ تاكتيك خنده داري كه به ذهن يك بچه مدرسه اي هم ميرسه اونوقت فارس گمان كرده شاخ غول شكسته اين تاكتيك فوق العاده فوق العاده پيچيده رو كشف كرده. در ضمن آقايان نادان اصلا در نظر نمي گيرند كه مشكل اسراييل اصلا حمله اتمي ايران به آنها نيست، مشكل لغو تحريم هاي اقتصادي و قدرت گرفتن و از انزوا خارج شدن ايراني است كه فعلا دست روحانيان است، و نابغه اي مانند احمدي نژاد آن را در حضيض مطلق فرو برده بود.

ناشناس گفت...

اوباما اینقدر معرفت نداشت تا لااقل یک شرط حقوق بشری هم توی مذاکرات خودش بگنجاند. او خیلی راحت می توانست باعث باز شدن فضای سیاسی ایران شود که برای اینده آمریکا و ایجاد دموکراسی در منطقه بسیار مفید بود. در عوض مانند آدم های ذوق زده با شنیدن وعده توقف غنی سازی و مقداری نخودچی کشمش دیگر, فوری لغو تحریم های ایران را قبول کرد! یعنی معامله ای که می توانست با یک میلیون تمام شود با یک هزار تومانی هسته ای ناقابل جوش خورد و رفت!آمریکا روی شاهرگ اعصاب خامنه ای نشسته بود و خیلی پوئن ها می توانست بگیرد.

مانی گفت...

گفتگوی ظریف و کری خیلی قشنگ و هنرمندانه بود مرسی .انگار که سایت اعتماد هم خبرها را ازسیرک دلقک میگیرد ببینید!
عراقچی: ظریف و اشتون درباره متن نهایی تفاهم‌نامه مذاکره کردند/ مذاکره 3 جانبه ظریف، کری و اشتون/تفاهم‌نامه بر اساس پیشنهاد ایران است

ناشناس گفت...

اجرای این تحریمها هزینه داشته برای آمریکا و اروپا و برادران روسی و چینی هم الان خود رو قاطی می‌کنند.

چین و روسیه که پول خود را برداشته‌اند و عربستان هم از طریق قطر میدانهای گازی ما را خالی نمود.

اروپا و آمریکا هم زحمت بقیه منابع را می‌کشند. اگر میزان تحریم را حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار بدانیم (فقط ۷۰۰ میلیارد از منابع ایران غیب شده) و ۲۰ درصد هزینه اجرای آن باشد حدود ۲۰۰ میلیارد دلار بدهکار شده‌ایم.

این پول را از منابع ایران بدبخت وصول می‌کنند بزودی... و این منابع البته از جیب من و شما خواهد بود و نه آقازاده ها. حال اگر ما حدود ۷۸ میلیون نفر باشیم برابر ۲۰ میلیون خانوار خانواری ۱۰۰۰۰(ده هزار)دلار باید بدهیم یعنی ۳۰ میلیون تومان هر خانواده. نوش جونمون.

منافع دو قدرت هسته‌ای منطقه اسراییل و عربستان(از طریق استان ۱۳۰ میلیونی‌اش پاکستان) تضمین شده است.

و البته اگر این را قبول نکنیم ایران را اشغال خواهند کرد.

ناشناس گفت...

نیم شناس :
اینکه کری قبل از ژنو به اسراییل رفته ، خواسته نمایش و بازی را به نتانیاهو تفهیم کند : نتانیاهو باید اعتراض کند و
ناراحتی از خودش نشان دهد و بگوید ایران سر غرب را کلاه گذاشته و ... . . برای اینکه طبق فرمول امام خمینی : هر وقت دیدید اسراییل از تصمیمات ما ناراحت شد مطمین باشید که اقدام ما درست بوده و برعکس . . .
حالا ، اسراییل ناراحته ، پس توافق هسته ای ما خیلی درست و قهرمانانه و دشمن شکن بوده . . .

مستانه گفت...

سلام بابا تیمسار عزیزجوونم...
یه خواهش داشتم
اگه براتون امکان داره در کنار بحث های سیاسی،
موضوعات فلسفی و اعتقادی رو هم مورد ارزیابی و کنکاش قرار بدین.
سپاااس...

ناشناس گفت...

dude, you are more than awesome.
You know they're doing this in English, right?
I think you once said you live in Canada, but I'm sure you don't go any further than "Hi , havar yoouu.
So Zarif.
So Zarrif is not able to think about what you said in English
these bulshit you wrote here are just funny as hell.
please keep doing it.
And learn English so

سینا گفت...

سلام جناب آقای دلقک
با توجه به پایان مذاکرات و عدم توافق مشخص با توجه به آلارم ها میتوان نتیجه گرفت که :در ایران حساسیت بر سر روز هایآتی یعنی عاشورا و تاسوعا هست و اعلام هرگونه توافقیباعث انبساط خاطر مردم و سر ریز شادی و بوق در خیابان ها باتوجه به مماشات دولت روحانی خواهد بود . از اظهار نظر های آقای ظریف که فرمودند اگر توافقی هم صورت نگیرد چیز مهمی اتفاق نیفتاده وقدم های مهمتری از توافق برداشته شده چنین استنباط می شود که بین ایرا و کشور های فوق یک توافق محرمانه ونهنوشته ایجاد شده و بعداز گذشت ایام سوگواری هفته آینده یعنی 29 آبان این توافق علنی خواهد شد ودر این میان بخاطر اینکه برای امریکا مشکل ساز نباشد عدم توافق این هفته را گردن فرانسه به عنوان آدم بده انداختند تا به نوعی افکار عمومی را منحرف کنند و بهانه ای برای حمله مخالفان داخلی برای حمله به مواضع آمریکا برای عدم توافق ندهند ، و در این میان چهره امریکا را کمی برای مخالفان داخلی تلطیف کنند . ببخشید نضر شما چیست؟

تبریزی گفت...

دلقک جان فکر کنم همه با نظر جناب سینا موفق باشند گرچه ارتباط تجاری ایران با فرانسه خیلی بیشتر از سایر کشور های اورپای وامریکا است ولی خوب باید پژو ورنو کمکم جای خود را به نمونه های غربی تری مثل شوی وجی ام امریکا بدهند دیروز وزیر خارجه شما (هیگ)وکری نشاندادند که وقتی حریف شکست را قبول کرده خوب میتوانند دست اش را بگیرند ولی به دلیل مشکلات داخلی همه کشور ها میخواهند در یک پورسه زمان بر مسئله را قابل قبول سازند از طرفی ژاپن هم وارد معامله شده واعلام کرده که برای ایران نیروگاه میسازد که با توجه به تجربیات زلزله که انان دارند بهترین انتخاب میباشد حلول ماه محرم وصفر هم که میدانید اسلام را زنده کردن میتواند این سازش را بیصدا تر کند البته بهترین نمود خارجی این سازش کاهش قیمت نفت خام است که کاملا مشهود است وگرنه این همان غربی بود که در خصوص تعداد بالای اعدام در ایران بخشنامه طرح میکرد ولی در سه روز گذشته همه چیز تغییر کرده بود.

ناشناس گفت...

این مردم بیچاره وطن من فکر می کنند شکسته شدن تحریم تاثیر زیادی بر وضع اسفناک آنها دارد. شیخ حسن نصرالله و بشار اسد اول صف ایستاده اند تا اولین کشتی نفت که فروش رفت طلب هایشان را بگیرند. بیچاره مردم عزیز من