۱۳۹۲ مرداد ۱۰, پنجشنبه

محمد خاتمی فقط یک نام نیست. او نماد اعتدال حسن روحانی است در مراسم تحلیف!



1- بعد از منتفی شدن حضور جک استراو - بنظرم هم دعوت روحانی و هم عدم شرکت استراو قبلاً هماهنگ شده بود - در مراسم تحلیف روحانی اینک همۀ نگاه ها به بودن یا نبودن سید محمد خاتمی در مراسم مزبور است. واقعیت قضیه این است که محتمل است محمد خاتمی نیز بسرنوشت جک استراو دچار شود و در عین حالی که نمود بیرونی از دعوت ایشان توسط دکتر روحانی خبر بدهد ایشان نیز بنا به مصلحت؛ شخصاً از شرکت در این مراسم صرفنظر کند. اما - و این اما مهم است - نبودن خاتمی در مراسم تحلیف - حتی تحت عنوان مهمان شخصی و ویژه اگر سمت رییس جمهور سابق کافی نبود - حسن روحانی را دچار بحران در ادارۀ کشور خواهد کرد و کسانی که باعث این عدم شرکت خاتمی شده اند و می شوند به حسن روحانی جایزه نخواهند داد بجای کارشکنی بازهم بیشتر و تحمیل نظریات خودشان. بنابراین بودن خاتمی در مراسم تحلیف نه یک انتخاب و میل طرفینی است بلکه یک ضرورت حاد سیاسی مبتنی بر منافع ملی و پیش برد برنامه های روحانی است.

2- واقعیت این است که بر مبنای آخرین داده های مربوط به وزرای مختلف دکتر روحانی چنین بنظر می رسد که تقریباً کلیۀ نامزدان شاخۀ میانه و چپ جناح اصلاح طلب نزدیک به خاتمی حذف شده اند و حتی کسانی مثل جعفر توفیقی و مسجد جامعی و حتی یونسی که مطلقاً مواضع معتدل و بدون کمترین تندی را دارند نتوانسته اند از حق وتوی آیت الله خامنه ای عبور کنند و تنها نمایندۀ این شاخه از اصلاح طلبان محمود حجتی مانده در وزارت مطلقاً غیر سیاسی کشاورزی. در این شرایط اگر سید محمد خاتمی نیز بهر دلیل در مراسم تحلیف روحانی حاضر نباشد چنین معلوم خواهد کرد که روحانی یکی از بال های پرنده اش به کاخ پاستور را عملاً از گردونه خارج کرده است به امید روزهای آینده. و این بهیچ عنوان خوش آیند نیروهای پشتیبان و سرمایۀ اجتماعی روحانی نخواهد بود.

3- این آینده اما دیگر قابل بازیابی نخواهد بود پس از این عقب نشینی عمده و دور از انتظار حداقلی از دکتر روحانی. زیرا با همۀ حسن نیتی که روحانی نشان داده است تازه شریعتمداری در اقدامی توهین آمیز به مجلس سفارش می کند که اعضای کارگزارنی کابینۀ روحانی مثل زنگنه و نجفی و ... را نیز حذف کنند و روحانی را از دست خائنان و وطن فروشان و فتنه گران نجات بدهند. و بنظرم بر عکس نظر مطهری حرف های شریعتمداری را خیلی هم باید جدی گرفت و نظر او خیلی تفاوتی ندارد با حرف های خامنه ای. توجه داشته باشیم که خامنه ای در پاسخ دانشجویی که خواستار تعریف اعتدال شده بود با کنایه گفت که تعریف اعتدال را باید از رییس جمهور بپرسند. در حالیکه اگر خامنه ای یکهزارم همدلی و نزدیکی با احمدی نژاد را با روحانی هم نشان می داد می بایست با استقبال از پرسش این دانشجو - البته پرسش هم سفارشی بود و برای کوبیدن روحانی طرح شده بود - می توانست شرح مبسوطی بدهد از اعتدال مورد نظر روحانی. زیرا خامنه ای هزاران بار بهتر ازروحانی و دیگران می داند منظور از اعتدال سیاسی چیست. اصلاً اعتدال سیاسی که مترادف است با عقلانیت و استفاده از خرد جمعی و کار را بکاردان سپردن و بهره بردن از همۀ نیروهای نخبه و کارشناس حوزه های مختلف بدون توجه به خاستگاه حزبی و گروهی کمترین ابهامی ندارد که امروزه به سؤال اصلی نیروهای متحجر تبدیل شده است و همه منتظر رونمایی از گفتمان اعتدال از سوی روحانی هستند. در حالیکه اعتدال یک روش است و نه یک گفتمان سیاسی جدید.

4- باز هم تأکید می کنم که نه روحانی در همراه کردن خاتمی با خودش در مراسم تحلیف باید کوتاه بیاید و نه خاتمی بهر دلیل سیاسی یا اخلاقی از حضور در مراسم تحلیف خودداری کند. زیرا همۀ حرکات شطرنج این روزهای سیاست در ایران شدیداً زیر ذره بین رقبا و دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی است و هر حرکتی می تواند پالس های مهم و تأثیر گذاری برای ماه های آینده داشته باشد که وزرای روحانی باید وارد گود کارزاری شوند که اگر همۀ ارکان و اجزاء نظام صد درصد هماهنگ با هم باشند دستیابی به موفقیت در دسترس آسان نخواهد بود. تا چه رسد به اینکه کاملا مشخص است که بخش مهمی از حاکمیت انتصابی قطعاً قصد کمک به روحانی را ندارند و او را شکست خورده می خواهند.

5- این حرف من یک صلاح اندیشی مبتنی بر شناخت من از نحوۀ چینش نیروهای مؤثر در صحنۀ سیاسی ایران است و مطلقاً قصد عیب جویی یا حتی انتقاد از "روحانی تا اینجا" را ندارم. و خوب متوجه هستم که حسن روحانی سخت ترین شروع ریاست جمهوری در بین تمام رؤسای جمهور اسلامی را داشته است از ابتدای انقلاب تا کنون. زیرا او می خواهد با نیروهایی شروع کند که همه هم دارای کارنامۀ مشخص هستند و کمتر آدم ناشناسی در بین همکارانش است و هم جامعه در حالت تفرق و سوء ظن ناشی از انتخابات 88 و عملکرد احمدی نژاد است. لذا هم مخالفان و هم موافقان روحانی همۀ گزینه های او را خوب می شناسند و مثل رؤسای جمهور سابق نمی تواند داوری مثبت یا خنثی در مورد وزرایش را به ناشناخته بودن آنان امیدوار باشد. راست قضیه این است که من کار روحانی در یکماه و نیم گذشته از روزانتخابش را چنان طاقت فرسا و انرژی بر می دانم که حتی معتقدم اگر روحانی پس از تکمیل کابینه اش و اخذ رأی اعتماد از مجلس یکماه برود مرخصی و ریکاوری کند و برگردد پاستورنه تنها حرجی بر او نیست که بسیار هم مفید خواهد بود. زیرا او در حال حاضر با روح و روانی بسیار خسته و آسیب دیده از چالش های چینش کابینه اش انرژی مفید و شادابی ندارد برای شروع ریاست جمهوری اش. درست برعکس همۀ کشورهای دیگر که بعد از رقابت های نفس گیر انتخاباتی چنین روزهایی سرشار از زیبایی و خوشحالی و انرژی زایی برای شروع مسئولیت است؛ در جمهوری اسلامی خوشترین زمان همان دوران مبارزات انتخاباتی است. یا...هو

۵ نظر:

دوره گرد گفت...

درست می گویی دلقک جان ولی به نظرم احتمال شرکت خاتمی تقریبا وجود ندارد... اجازه نخواهند داد... ما هم باید انتظار زیادی از روحانی نداشته باشیم و بلکه به نظرم اصلا نباید هیچ انتظاری از او داشته باشیم، هیچ ... با این کار اگر کاری کرد خوشحال می شویم و اگر نتوانست ناراحت و سرخورده نخواهیم شد چون به هر حال همه می دانیم داستان چیست... استراتژی رای دهندگان - مانند خود من - تنها حفظ شکاف در راس بود ولو در حداقلی ترین حالت ممکن... به این رسیدیم...کار دیگری هم اصولا نمی توانیم انجام دهیم.. ما تاسمان را ریختیم و یک جفت چهار خوشگل آوردیم... حالا باید صبر کنیم ببینیم طرف مقابل چطور تاس می ریزد... فقط خدا کند با استفاده از نیروهای آشکار و پنهان جفت هشت نیاورد! ما به جفت شش هم راضی هستیم!!

تبریزی گفت...

سلام بر دلقک عزیز
ممنون از جوابی که به نظر من داده بودی ولی میدانیم که اثر خشک سالی بیشتر از حضور دولتهای بی محتوای مانند این 8سال اخیر است گرچه هم افزای فوق العاده ای دارد .اما روحانی باید برخلاف استا محمود هرگونه تشنج را باید خاموش کند یادمان نرود که ایشان سالها مسئول امنیت کشور بوده پس دوست دارد اب از آب تکان نخورد لذا نه از عارف استفاده کرد که واقعا بدهکار اش است نه دکتر ولایتی که انصافا کمک زیاد در مناظرات به ایشان نمود او از توهم توطعه میترسد ونیاز به یک هم صدای بزرگ در داخل دارد تا شاید قویترین کابینه تاریخ 30ساله اخیر را پشت سراش داشته باشد تا بتواند بزرگ عمل کند زیرا کوتاه بینی اسلاف اش تا کنون نتیجه نداده است .
او باید بتواند خواسته های بزرگی از رهبری داشته باشد مانند ازاد بندی های 88وحبس انرژی هسته ای و...برای این منظور او نمی خواهد اتو دست افراطیونی مثل کیهان شریعتمداری بدهد پس بگذارید با قدرت جلو رود مثل تیم محبوب تو پرس پولیس موفق بمانید.

ناشناس گفت...

خوبه این مصاحبه روحانی رو هم بخوانید تا بفهمید اصلا کابینه اش به خودش میایند و دخالتی در کارش نشده. و این خواست شما رای دهنده هاست که می خواهید فکر کنید نمیگذارند کار کنه http://didehbannews.com/news/2948

ناشناس گفت...

نه قم خوبه نه کاشان
...

ناشناس گفت...

سلام و ارادت
رفیق جان
دلم بد جور گرفته است،
نمیدانی چه قدرتلخ است،
چه قدر درد دارد،
چه قدر زهر دارد دردش،
چه قدر روح و جان و روان و مغز و فکر و جسمت را میخورد این خورهٔ بی‌ انتها،
هر لحظه هر آن، مثل سگ هار پاچهٔ ذهنت را میگیرد و تو مجبوری حتا در تنها‌ترین نقاط خیالت همالیش را کنی،‌

تو از دخترانت دوری درست ولی‌ حرفت را می‌فهمند حرفشان را میفهمی کیف میکنی‌ به صدای خنده هاشان برایت درد و دل که میکنند دلت می‌گیرد ولی‌ میفهمی که چه می‌گویند
اما من چه!‌
باید حسرت به دلم بماند با بچّه ام با زبان مادریم و به زبان مادریش دو کلام حرف بزنیم ولو حرف یومیه،

پکیدم از بی‌ کسی‌ رفیق،
دلم هوای پدر رفته به گورم را کرده،
خدا رحمتش کند،
هر چند خدایی نیست،
من در بی‌ کسی‌ می‌میرم،
در اوج تنهای،
مثل مادرم،
باشد که رستگار شویم،
مردیم رفیق،
مگر جز پیاله‌ای خنده برای لبهای ترک خورده جانمان چیزی مضاف خواستیم،
برزخ،
برزخ،
برزخ،
برزخ،
آنجا به ناله‌های وحشت اینجا به مویه های حسرت

عمو...