۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

دستور جنتی به نامزدان سیاهی لشکر خودی: اگر آبروداری می خواهید انصراف بدهید!


1- پروژه بلافاصله آنجایی چهره کرد که امروز صبح تعدادی از نمایندگان مجلس در بیانیۀ احمقانه ای خواستار انصراف آخوند ابوترابی فر از نامزدی ریاست جمهوری شدند؛ با این تمهید احمقانه تر که مجلس بوجود ایشان نیاز مبرم دارد و صحیح نیست ابوترابی فر رییس جمهور شود. می گویم احمقانه - با حداکثر تخفیف ممکن - به این دلیل که اولاً ابوترابی فر چقدر امکان رییس جمهور شدن داشت جز در حد بی نهایت صفر و ثانیاً همین نمایندگان تا دقیقۀ نود اصرار داشتند که رییسشان علی لاریجانی را راضی به نامزدی در انتخابات بکنند و او حماقت نکرد. لذا خیلی تابلو بود که احمد جنتی پروژۀ تواب سازی - انصراف از نامزدی - را کلید زده و قبل از همه به ابوترابی فر ابلاغ کرده است که اگر می خواهد آبرومند کنار بکشد انصراف بدهد و الا صلاحیتش احراز نخواهد شد. البته ندیدم که ابو ترابی فر انصراف داده باشد لیکن یا تا فردا انصراف می دهد و یا سنبۀ روحانیت مبارز پر زور بوده که تنها روحانی نامزد ما را به این فضاحت بیرون نکنید.

2- نفرات بعدی پروژه گریبان حاج داود احمدی نژاد برادر از خود احمدی نژاد نامتعارف ترش را گرفت و بلافاصله به رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه رسید که گفته بود سنگ از آسمان بزمین بیاید تا آخر در صحنه خواهد ماند. این دو شامگاه یکشنبه بیانیه دادند و از کاندیداتوری انصراف دادند. و معلوم است که این پروژه فردا نیز ادامه خواهد یافت و بضرس قاطع منوچهر متکی و سعیدی کیا و واعظ زاده و دیگر سیاهی لشکر نامزدهای اصولگرایان را در بر خواهد گرفت. بنظر می رسد که جنتی با هماهنگی خامنه ای تصمیم گرفته است که ضمن سبک کردن کار خود خدمتی هم به جبهۀ خودی بکند و تا جای ممکن نامزدهای اصولگرایان را در افراد شاخص خلاصه کند که اجماع احتمالی بعدی راحت تر باشد برای رهبران اصولگرا.

3- لذا طبیعی خواهد بود که از اصولگرایان جز 6 نفر ولایتی و حداد و قالیباف و جلیلی و لنکرانی و رضایی کسی تا روز آخر مدعی نماند و شورای نگهبان جز این شش نفر را که هر کدام بنوعی گردن کلفت هستند جزو تأیید شده ها اعلان نکند. در مورد دولت بنظر نمی رسد دغدغه ای داشته باشند و اگر کسی هم بغیر از مشایی - مثل احمد زادۀ کرمانی - مانده باشند رد صلاحیت خواهند شد و خود مشایی را هم با همۀ احتیاطی که می کنند لاجرم رد صلاحیت خواهند کرد. البته و بنظر من موضوع رد صلاحیت مشایی قبل از اینکه ترس اصولگرایان از رأی آوری و پیروزی او باشد هراس از روحانیان ارشد مخالف مشایی و امری درون دینی است. در مورد سایر کاندیداها بغیر از هاشمی رفسنجانی هم مشکلی ندارند و می توانند همه را رد صلاحیت کنند و آب هم از آب تکان نخورد. اما به این دلیل که در صورت ماندن هاشمی در صحنه آنان همه انصراف خواهند داد و اگر هم ندهند چه بهتر چون باعث پراکندگی مختصر آرا خواهند شد بضرر رفسنجانی؛ لذا زیاد سخت نخواهند گرفت و روحانی و عارف و حتی پزشکیان احتمال تأیید صلاحیت دارند.

4- مشکل لاینحل تا کنون نحوۀ مواجهه با هاشمی رفسنجانی است و بخش عمدۀ تمدید مهلت زمان رسیدگی به صلاحیت ها هم برای رایزنی و اتخاذ تصمیم در مورد هاشمی بوده است. در مورد هاشمی اما به پیش بینی من ناچار از احراز صلاحیت خواهند شد زیرا درست است که رد صلاحیت هاشمی برکات زیادی دارد در بلند مدت برای خامنه ای و یارانش چون مصباح و جنتی. اما تبعات و زیان های کوتاه مدت چنین ریسکی چنان بالاست که هرگونه قدرت ریسکی را از شورای نگهبان و خامنه ای بگیرد:

اولین مشکل همان مشکلی است که با مشایی دارند اما درست برخلاف آن. بدین معنا که رد صلاحیت هاشمی روحانیان ارشد و طلاب قم را بشدت بر خواهد انگیخت بر ضد خامنه ای و اینان نمی توانند در کوتاه مدت چنین رویگردانی را از روحانیان تحمل بکنند.

دومین مشکل رد صلاحیت هاشمی نامشخص بودن واکنش جامعۀ جوانی است که با ورود او جان تازه ای گرفته و چشم و گوش کامل به اطلاعیۀ شورای نگهبان دارد.

سومین مشکل در رابطه با رد هاشمی بی اعتبار شدن انتخابات چه در صحنۀ بین المللی و از آن بدتر افت شدید نرخ مشارکت رأی دهندگان - بویژه طبقات نخبه و شهری و تحصیلکرده - خواهد بود و نه تنها شور انتخاباتی در نخواهد گرفت بلکه با صحنه سازی های تلویزیونی هم نخواهند توانست انتخابات را مشروع و آمارها را حماسه! جلوه دهند. زیرا اگر هاشمی نمی آمد و امید شکل نمی گرفت ممکن بود بسیاری از رأی دهندگان خنثی بروند رأی بدهند اما با خروج هاشمی از لیست سرخوردگی جامعه باعث افت شدید نرخ مشارکت قبلی هم خواهد شد.

و چهارمین و آخرین مشکل هم این خواهد بود که بدبینی و نا امیدی جهان از تغییر رفتار خامنه ای حداقل در کوتاه مدت سبب تشدید تحریم ها تا سرحد محاصرۀ دریایی ایران خواهد شد و خامنه ای خوب می داند که جامعه مطلقاً کشش وضع کنونی را هم ندارد تا چه رسد که بتواند تحریم های بازهم بیشتر را به استقبال برود.

5- نهایت اینکه گمان نمی کنم لیست نهایی باقی ماندگان و تأیید شدگان بیش از حداکثر ده یازده نفر بشود که شش  نفر آنان از اصولگرایان خواهند بود (ولایتی و جلیلی و لنکرانی و قالیباف و حداد و رضایی) سه نفر هاشمی و روحانی و عارف خواهند بود بعلاوۀ دو نفر امثال پزشکیان و یکی دو نفر دیگر که نام ها مهم نخواهند بود. اما خوبی ماجرا در این است که همین پروژۀ تواب سازی قبل از موعد جنتی باعث کینه ها و شکاف های جدیدی خواهد شد در بدنۀ اصولگرایان و بویژه تأیید صلاحیت جلیلی و لنکرانی که کمترین شایستگی رجال سیاسی بودن را دارند به استناد سوابق کاری، حرف و حدیث های منجر به گسست تازه ای را رقم خواهد زد. یا...هو

۶ نظر:

ناشناس گفت...

رئیس جمهوری اگر باشد، مشایی است!

خ.آ گفت...

سلام استاد عزيز
ديروز پيامكي رد و بدل ميشد بد نيست اميدوارم لبخن به لبان شما و آناني كه نشنيده اند بنشاند
شعار انتخاباني داوود احمدي ن‍ژاد:"ما دو تا داداشيم هرجابريم ميشاشيم"

خ.آ گفت...

ببخشيد ميخواستم اضافه كنم عكسي كه براي اين پست گذاشتين خيلي رقت انگيزه و باعث تاسف است كه اين فسيلهاي از گور گريزان براين مملكت ميتازند.
مواد تشكيل دهنده جنتي: 1 درصد خاك 2 درصد آب 98درصد مواد نگهدارنده

ناشناس گفت...

ظاهرا بحث رد صلاحيت جناب هاشمی جدی است ، به بهانه کهولت سن. باور دارم ايشان نيز خدا خدا مي کند که رد صلاحيت شود که اتفاق احسن است برای ايشان.
با توجه به سخنان کدخدايی و ... نظرتان کماکان تاييد است؟ ( بنظر سناريوی تاييد با حکم حکومتی در صورت رد صلاحيت بدليل کهولت سن محلی از اعراب نخواهد داشت)

ناشناس گفت...

ضمنا ابوترابی انصراف داد...

شهروند گفت...

سلام دلقك عزيز
به گمانم حداد عادل بر خلاف رويه متداول شان ، حرفهاي مهمي زده است اينبار ( در سايت تابناك هست ) و تا حدود زيادي طرز نگاه و دل نگرانيهاي خامنه اي و بيت را بيان كرده ، ترس و وحشت خامنه اي را ريخته است روي دايره ،
جناب استاد ، فكر مي كنم خواندن حرفهايش خالي از فايده نباشد ايندفعه
پاينده باشيد