۱۳۹۱ بهمن ۱۲, پنجشنبه

ممات و حیات خامنه ای در دستان بی بی سی فارسی: یک رژیم و یک تلویزیون!




1- از همان لحظه ای که خبر یورش مأموران امنیتی رژیم به تحریریۀ روزنامه ها و دستگیری فله ای آنان منتشر شد کمترین شکی نداشتم که این جنگ سخت خامنه ای فقط یک هدف مشخص دارد و آن هم ادامۀ داستان دنباله دار مبارزه با بی بی سی فارسی است و نه هیچ رسانه و مدیای دیگر. زیرا تنها بی بی سی است که حاضر به فروگذاری شاخص های حرفه ای اطلاع رسانی نیست و تنها بی بی سی است که مبارزه با آن؛ شاخص موفقیت رژیم در جلوگیری از فروپاشی از جنگ نرم ادعایی آیت الله خامنه ای است. چون اولاً هیچ کدام از رسانه های - بویژه سیاسی - دیگر مخاطب انبوه و مؤمن در داخل ایران ندارند و ثانیاً هیچکدام از سایر رسانه های فارسی زبان برون مرزی دغدغه ای برای کسب و حفظ اعتبار رسانه ای خود ندارند و بیشتر دکان هایی هستند یا در پی کاسبی از راه آگهی های مهوع بوده و یا پولدارانی هستند در پی کسب موقعیت سیاسی.

2- رژیم ایران که خودش از نردبان اطلاع رسانی رادیو بی بی سی سال های 56 و 57 به بام سرنوشت ایرانیان گیرانداخته اش در قعر تاریخ صعود کرده است نوعی از ترس مضاعف تأثیر گذاری سمبلیک بی بی سی را نیز چاشنی خرافه ای و دایی جان ناپلئونی (هیچ برگی از هیچ درختی در دنیا نمی افتد که دست انگلیسی ها در پشت آن نباشد) خود دارد؛ هنگامی که نتوانست چه در حوزۀ جنگ نرم (تولیدات فرهنگی و برنامه ای) و چه در حوزۀ فنی و تکنولوژیکی (پارازیت و جنگ سایبری و صعودهای سردار رادان از ارتفاع ساختمان ها) حریف بی بی سی بشود لاجرم به تنها حربۀ در توانش که جنگ سخت از راه سرکوب خبرنگاران است متوسل شد که تازه ترین ورژنش یورش مغول وار به تحریریه های اطلاع رسانی و نشان دادن چنگ و دندان ترسیده و کریهش برای "امنیتی کردن فضای قبل از انتخابات" است.

3- بنابراین هم اتهام! ارتباط با بی بی سی در مورد برخی از بچه های دستگیر شده درست است و هم اعلام فعالیت در یک تلاش گسترده و با همکاری چندین سفارت خانۀ خارجی از سوی آنان. اما آنجائیکه رژیم خامنه ای سکوت می کند و حرفی نمی زند این سؤال مهم است که: "این همکاری و فعالیت پیچیده و ارتباط چند لایه و ... به چه نتیجه ای منجر شده و یا قرار بوده منجر شود" است. اما موضوع چیست؟

4- ماجرا بسادگی این است که بی بی سی فارسی بعنوان بخشی از هویت و اعتبار قدیمی ترین و حرفه ای ترین بنگاه خبر رسانی جهان (بی بی سی جهانی) می خواهد استانداردهای خبر رسانی حرفه ای خودش را در حداقل ممکن حفظ و از آرشیوی کردن تلویزیون بی بی سی در زمینه های روز جلو بگیرد. لذا فعلاً که امکان فعالیت آزاد و یا نیمه آزاد و توافق شده با حکومت ایران در داخل را ندارد و سفارتحانۀ بریتانیا هم در تهران فعال نیست تصمیم گرفته است که فقط با حداقل اطلاعات دریافتی از داخل، هدف اطلاع رسانی خود را محقق کند. و لذا این عملیات محیرالعقول! همکاری چند لایه و چندین سفارت خانۀ خارجی را بسیج کرده است که این مواد خام را بدست بیاورد.

5- طنز قضیه - که همان ترس و ضعف جمهوری اسلامی است - اینجاست که ببینیم بی بی سی از این همه تلاش گسترده و چندلایه می خواهد یا توانسته چه چیزی بدست بیاورد. تنها چیزهایی که بی بی سی بدنبالش بوده و می توانسته از طریق این تلاش چند لایه و از طریق چندین سفارتخانه و ... بدست بیاورد دو الی سه مطلب بیشتر نبوده است:

الف- فیلم های خبری چند ثانیه ای از سطح شهر تهران در رابطه با مسایل اقتصادی (حداکثر مغازه ای با نرخ اجناس روز) یا مسایل فرهنگی (حداکثر چند ثانیه فیلم از یک رویداد عادی فرهنگی مثل جشنوارۀ فجر) و ... تا بتواند برنامه های خبری خودش بویژه برنامۀ 60 دقیقه را قادر به استفاده از تصاویر تازه بکند. آن هم فقط برای اعتبار رسانه و نه باورپذیرکردن خبر. زیرا خبری را که بی بی سی می گوید خبری عادی و بیان شده در داخل کشور است و مردم خودشان با آن اتفاق - مثلاً نرخ ها - مؤانست فیزیکی دارند.

ب- موضوع دوم هم مربوط است به تأییدیۀ اخبار معمولی. به این ترتیب که چون بی بی سی قادر نیست اخبار غیر موثق و شایعه را پخش کند و اگر بخواهد برای تأیید شدن اخبارش منتظر رسانه های دیگر بماند خبر کهنه شده و ارزشش را از دست می دهد لذا نیاز دارد که آدم مطمئن و حرفه ای از داخل ایران خبر منتشر شده و به گوش بی بی سی رسیده را قبل از پخش گستردۀ آن تأیید کند.

6- بغیر از این دو مورد در حال حاضر بی بی سی قدرت مانور در داخل را ندارد و حتی قادر بجذب فیلم های مستندی که داخل ایران ساخته می شوند نیست زیرا بعد از پخش گریبان فیلم ساز را در داخل می گیرند و فارغ از اینکه فیلمش ربطی به سیاست و حکومت و ...داشته یا نداشته چپقش را چاق می کنند. بهمین خاطر هم است که مقام های امنیتی رژیم مرتب از احتمال دستگیری های دیگر و آزادی های دستگیر شدگان قبلی خبر می دهند. چون در حقیقت نه جرمی اتفاق افتاده و نه اطلاعاتی منتقل شده و نه حتی طرف خبر داشته که وقتی می گوید این خبر را تأیید می کنم دارد خطاب به بی بی سی این حرف را می زند.

7- البته که این دستگیری ها از نظر محتوایی و حقوقی کمترین ارزشی ندارد و منجر به دادرسی و صدور حکمی نخواهد شد. زیرا جرمی اتفاق نیفتاده است. منظور رژیم از این شلتاق های بی ثمر بیشتر بهره برداری از شکل اقدامات انجام گرفته (هجوم وحشیانه به تحریریه ها) است و مرعوب کردن جامعۀ مدنی از هر نوع ارتباط سازمانی و تحت هر عنوانی در آستانۀ انتخابات؛ و وحشت از تکیه کلام این روزهای همۀ مقامات ریز و درشت خامنه ای (فتنۀ 92 بزرگتر از فتنۀ 88). و صد البته باز تأکید می کنم که راه بجایی نخواهد برد و سناریو در در اشکال دیگر ادامه خواهد یافت. یا...هو

۳ نظر:

آریا گفت...

دلقک این ویدیو رو می دیدم همش یاد حرفای تو می افتادم
http://www.youtube.com/watch?v=ssoFTTx2TZU

ناشناس گفت...

اما تمام حرفتو و مانيفستتو تو عكسي كه گذاشتي خلاصه كردي!

Dalghak.Irani گفت...

آریا رفتم دیدم ویدیوی قشنگی بود مرسی که معرفی اش کردی. ببخش دیر شد دیدن و جواب دادن. یا...هو