۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

هاشمی رفسنجانی و بازگشت به مقام معظم رهبری! تسلیم یا اخطار!

kazempour (2 of 10).jpg


1- امروز هم هاشمی رفسنجانی دیداری متفاوت با جوانترهای رسانه ای داشته و صحبت های ظاهراً کمی متفاوت تر و نرم تر از چند وقت اخیر کرده است. منابع مختلف سخنان متفاوتی از این جلسه را منتشر کرده اند. دو نفر از خوانندگان هم با ارسال کامنت مرا به این سخنان ارجاع داده اند. خوانندۀ اولی بدون گفتن منظورش فقط لینک خبرگزاری ایسنا را گذاشته و خوانندۀ دومی اما در اعتراض به هواداری من از هاشمی تک جملۀ "ملاقات با رهبری و حرف زدن با او" را نیز سند آورده که لابد بیادم بیاورد که "نه هر که سر بتراشد قلندری داند". لذا بدیهی بود که راجع به حرف های امروز هاشمی تحلیلی مستند بنویسم. اما قبل از تحلیل یک یادآوری همیشگی:

2- من آدمی سیاسی نیستم و نسبت به شأن و منزلت و توانایی های خودم هم خودم در شرایط سختی زندگی می کنم و هم ناخواسته مقدار زیادی هم مزاحمت و محرومیت برای فرزندانم تولید کرده ام. این را نه از این جهت که منتی بر کسی دارم از این بابت بلکه به این دلیل می گویم که مجدداً تأکید کنم من آدم هیچ سیاستمداری نیستم. من فقط ایرانیانی! هستم و نه حتی ایرانی. به این معنا که برای من نظامی شوونیست زمان پهلوی ایران بعنوان یک جغرافیا و خاک هم اولویت انسان ایرانی را ندارد دیگر؛ و نهایت آرزوی من زندگی راحت تر و لذت بخش تر برای ایرانیان با اولویت "سطح فرهنگی بالاتر = طبقۀ متوسط" است و خودم علاقه ام بحوزۀ ادبیات و داستان و هنر است و نه علاقه و نه سن و سالم نیز اجازۀ تدارک پست و مقام در آیندۀ ایران آزادتر را بمن نمی دهد؛ و تنها خواسته ام برای خودم بازگشت به ایران در شرایط با ثبات و مداراگر (شامل عفو عمومی، برچیدن دستگاه های موازی انقلاب و تعامل با جامعۀ بین المللی) و در صورت امکان نوشتن یک "رمان اتو بیوگرافی" است. پس از هر کس دفاع و یا بهر کس حمله می کنم از این منظر است و عقد اخوت با هیچ سیاستمداری نبسته ام. و بمحض عدول از معیارهای تشخیص داده ام من نیز از آنان عبور کرده و خواهم کرد.

3- اما سخنان هاشمی در جمع امروز چند پالس متفاوت فرستاده است که شک برانگیز ترینش وسط آمدن پای آیت الله خامنه ای به ادبیات جدید هاشمی یا هاشمی جدید است. او در سه جای صحبت های منتشر شده اش نام آیت الله خامنه ای را برده است:
الف- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قبل از انتخابات مجلس نهم غربی‌ها و آمریکایی‌ها 4 موضوع حاد هسته‌ای، تروریسم، حقوق بشر و صنایع موشکی را مطرح کردند و تبلیغات سهمگینی علیه ما راه انداختند.هاشمی رفسنجانی افزود: در آن ایام با مقام معظم رهبری ملاقات کردم و این مسائل را با ایشان در میان گذاشتم تا تدبیری اندیشیده شود. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که تصور می‌کنم اگر همدلی در کشور ایجاد شود، بهترین وسیله دفاعی است و دشمنان را از حمله به ما بازمی‌دارد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من گفتم که الان این همدلی نیست از کجا باید شروع کنیم و چون بحث انتخابات بود، طبعا باید از انتخابات شروع می‌کردیم. هاشمی رفسنجانی افزود: مقام معظم رهبری یک جمله تاریخی فرمودند که البته به دلایلی عملی نشد و فرمودند بروید برای انتخابات کار کنید و اگر 60 درصد هم مخالفین من در مجلس رفتند، خطری را متوجه کشور نمی‌کند.
هاشمی در اینجا از دیدار نزدیک به یکسال پیش خود با خامنه ای حرف زده و گفته است که عمل خامنه ای با حرفش یکسان نبود. در حالیکه از مشارکت مخالفان خودش در انتخابات حرف زده بود ولی عملاً راهی برای این مشارکت نگشود و قولش در حد شعار باقی ماند.
 ب- هاشمی رفسنجانی گفت: هنوز بنا ندارم وارد صحنه شوم و کار من صحبت با مقام معظم رهبری است و با ایشان برادرانه و دوستانه همچون دوران گذشته گفت‌وگو دارم و فکر می‌کنم این بهترین راه است. وی ادامه داد: در این شرایط که دشمن دنبال اختلاف‌افکنی است برخي سعی می کنند بین من و رهبری را به هم بزنند؛ اما مصلحت نمی دانم که راه دیگری جز همکاری با رهبری را بروم.
او در اینجا برای اولین بار از امکان نامزد شدن برای ریاست جمهوری صحبت می کند که این خودش یک اخطار است که اگر همۀ نامزدهای بالقوه معتدل و قوی رد صلاحیت یا منع شوند ممکن است راه آخر نامزد شدن خودم باشد. اما قبل از آن من خودم را هم شأن رهبری می دانم و بنا دارم که مثل سابق او را راهنمایی کنم و از او بخواهم که دست از این لجاجت بردارد. هاشمی در حقیقت در همین سخنرانی اش است که دارد با خامنه ای حرف می زند زیرا آخرین ملاقات خود با خامنه ای را بحدود یکسال پیش آدرس می دهد و طرفه اینکه می گوید در آن ملاقات هم در چهار زمینۀ تشنج زا با دنیا به او اخطار کرده ام. زیرا اگر هاشمی ملاقاتی و گفتگویی با خامنه ای داشت در همین جا یکی از ملاقات های اخیر و تازه اش را آدرس می داد و نه چند کلمۀ هشدارش در یک سال پیش که قول خامنه ای هم عمل نشده است.
پ- هاشمی رفسنجانی با بیان این که به هیچ‌وجه صلاح نیست فضای کشور با اقدامات افراط‌گرایانه و تخریب و توهین متشنج شود، تأکید کرد: هستند کسانی که می خواهند به هر طریق ممکن میانه بزرگان نظام و دوستداران انقلاب به‌خصوص بنده و رهبری معظم انقلاب را بر هم بزنند، اما با هوشیاری مردم و مسوولان نظام به اهداف خود نخواهند رسید. چرا که همواره تعامل خوبی میان اینجانب و مقام معظم رهبری برقرار بوده و راه‌حل مشکلات نیز در ید پرتوان مقام معظم رهبری است.
او در این فراز از حرفش حرف هایی می زند که نشان از شرایط عادی و همیشگی و روابط حسنۀ بین خودش و خامنه ایست. اما هاشمی با نیم جملۀ "راه‌حل مشکلات نیز در ید پرتوان مقام معظم رهبری است." سخنانش را بپایان می برد. معنای بدیهی این پایان این است که هاشمی کماکان خودش را مسئول وضع موجود نمی داند و با استفاده از کلمۀ "پرتوان" همۀ قدرت و زور و اثر گذاری بالفعل و از آنجا مسئولیت شرایط موجود را مطلقاً متوجه خامنه ای معرفی می کند.

4- بنظر من استراتژی هاشمی تغییر نکرده است و تاکتیک هایی هم که بکار می گیرد با هوشمندی و مناسب شرایط روز است.  ضمن اینکه باید به دو مسئلۀ زیر هم بهای کافی بدهیم:

الف- هاشمی در همین سخنرانی اش هم امهات استراتژی مورد نظرش برای ادارۀ کشور را فرونگذاشته است. و اگر از انتخابات آزاد بدلیل نشان دادن حداکثر  حرمت و مدارا نسبت به خامنه ای استفاده نکرده تا حسن نیتش را ثابت کند در عوض یک فاز بالاتر رفته و از کلمۀ مدرن و انتخابات با استانداردهای دموکراتیک سخن بمیان آورده است. و چه کسی نمی داند که نسبت خامنه ای با دو واژۀ "مدرن" و دموکراسی" نسبت جن و بسم الله است، و امکان ندارد خامنه ای از این دو کلمه با بار مثبت حرفی زده باشد یا بزند.

ب- جو و ترس از واگرایی هر روز تشدید شونده از سوی هواداران خامنه ای فشارهای سیاسی به هاشمی را به اوج خودش رسانده است و او نه می خواهد و نه می تواند در چنین شرایطی عامل تضعیف اصل جمهوری اسلامی باشد. ضمن اینکه ماجرای فرزندانش و بویژه سخنان ضد خامنه ای منتسب به مهدی هاشمی در فایل نیک آهنگ کوثر نیز هم از جهت حکم محکومیت مهدی و هم از جهت "مواضع هاشمی هم مثل مهدی پسرش است" سخت به او فشار مضاعف وارد می کند. 

5- و سخن آخر اینکه هاشمی و خامنه ای از نظر استراتژی دو قطب مخالف هم بوده اند و اخیراً تشدید هم شده است؛ و امکان ندارد بمصالحۀ تمامی برسند و سر ما بی کلاه بماند. اما در عالم سیاست نمی توان این است و جز این نیست کرد و لذا محتمل است بهر دلیل هاشمی هم توزرد از آب در بیاید و اگر هم می توانست خدمتی بکند به جبهۀ خائنین خامنه ای ملحق شود. بدیهی است که در چنین روزی من اولین نفری خواهم بود که علیه هاشمی سازشکار یا بی عرضه خروش و فریاد برآورم. البته بشرطی که تشخیصم چه در امروز بعنوان موافق و چه فردا بعنوان مخالف درست بوده باشد. و الا ممکن است در تشخیصم اشتباه کرده باشم که آن دیگر خود خواسته نیست و از کند ذهنی ام است و باید ببخشید. یا...هو

۱۸ نظر:

ناشناس گفت...

دلقک عزیز. اول اینکه چرا در تیترها اینهمه از علامت تعجب (!) استفاده میکنید حتی وقتی که سوالی است؟
دیگر اینکه به نظر من سخنان دیروز هاشمی از تندترین اخطارها به رهبری بود. او خود را همطراز او دانسته و از نامزد شدن یا نشدن خود گفته است. همین دیروز پسر او محسن هم از عدم سکوت در قابل شرایط جاری گفته و گفته بود هیچ ایرانی نمی تواند در این شرایط سکوت کند و هاشمی هم یکی از آنهاست. ببینیم چه می شود. خدا کند امثال عسگراولادی و سیدحسن و استادی و کاشانی و جوادی املی و... در حمایت از هاشمی حرفی بزنند و خامنه ای بداند که بدنه معتدل مذهبی از او حمایت نمیکند و در دوگانه هاشمی- خامنه ای برنده نیست.

تبریزی گفت...

درود بر دلقک یک میلیونو اندی چقدر دیر زود میشود قانقام استایل کره ای در دو ماه رکورد 1واندی میلیارد را شکافت وبه سوی دو میلیار بیننده میرسد ولی سیرک ما با این همه بازیگر طلای یک هزارام آن هم بازدید کننده ندارد تو بگو رهبر هاشمی استا احمد خاتمی ها شاه وشاهپورها همه حتی تراختور من هم در این سیرک تو دارند بشکن وبالابنداز میکنند مرد زود باش که دیر میشود راستی برای گرفتن عیدی به تهران میروی اخه دولت گفته همه بازنشستگان جزو دهک های پایین هستند حتی آقا برای مشهد رفتن راننده های خط وتاکسی هم سورپرایز گذاشته خدانگهدار

علی39 گفت...

دلقک جان سلام
تحلیلت درست است و بیشتر صحبت از تغییر تاکتیک هست و البته من کد هایی هم میبینم و مهمترینش اینکه هاشمی اعلام میکند که اگر کاندید شود قطعا بدلیل اختلاف و قطع امید از خامنه ایی هست
البته هاشمی اصلا اهل جنگ رو در رو نیست و دوستان نباید منتظر حرکات انفعالی از او باشند.بنظرم هاشمی فضا را برای رجز خوانی مناسب دیده و از دهه فجر شروع خواهد کرد بهه فعالیت و موضع گیری کمی هوشمندانه تر
استراتژی او اینست که با قانون پخت قورباغه ,خامنه ای را بصورت مسالمت آمیز مجبور به پذیرش اصلاحاتی بکند و هر چه به انتخابات نزدیک شویم برگ های برنده را بیشتر رو خواهد کرد
تحلیل شما درسته و آنهایی که فکر میکنند رفسنجانی باید بیاید و فحش خواهر و مادر به خامنه ای بدهد الفبای سیاست را نمی دانند اختلاف این دو جدی است و این میان تنها راه نجات ایران نهفته است

ناشناس گفت...

حیف از عمری که صرف تحلیل رفتار این هفت خط های دو رو شود که هیچ هنری ندارند جز فریب مردم و البته مدتهاست است که آن را هم دیگر ندارند!

ناشناس گفت...

باز يكي به نعل زدن يكي به نعلين! به نظر شما اگر هاشمي اين مواضع به اصطلاح استراتژيك را بگيرد بيشتر سعي در تحميق ماها را دارد و يا بالعكس؟ هاشمي قبلا هم خودش رو از بزرگان نظام و همتراز
خامنه اي ناميده بود و در پشت پرده هم همين است. تنها كارايي هاشمي براي خدمت به ج.ا. محبوبش همين مواضع است. با اين استدلال شما احمدي نژاد عملگرا به غايت گزينه مناسبتري براي اصلاحات است تا هاشمي و خاتمي سالوس. آخر اين چه اصلاحگري است كه با هزار گمانه زني درباره چرندياتش و لاس زدن هايش با مقام معظم رهبري بايد دل به اينده بست. م.ب.

ناشناس گفت...

سلام
به نظرم هاشمی با این صحبتهاش خیلی پیش روی کرده و از جایی از حرفهاش نشانه تسلیم نمی بینم .

به نظرم چند قدم به جلو برداشته و انگشت اشاره رو به سوی خامنه ای نشانه رفته و می گه یا جمعش می کنی یا خودم میام جمعت می کنم !

متنتون خیلی آروم و یک خورده حالت احتیاط داره البته شما استادی و ما شاگرد هم نمی تونیم ادعا کنیم که هستیم

ناشناس گفت...

كدوم پيشروي؟ از كجاي صحبتاش فهميديد كه به خامنه اي اخطار داده و ميخواد جمعش كنه؟ با چه قدرتي؟ اين ادبيات كسيه كه ميخواد كاري بكنه!؟ اين موسوي خويني و فاطمه حقيقتجو رو نديد كه حاوي پيام مقام معظم رهبري براي مذاكره تو امريكا شدند؟جنس مخالفت هاشمي هم مثل همين اسهال طلباست. م.ب.

ناشناس گفت...

" كدوم پيشروي؟ از كجاي صحبتاش فهميديد كه به خامنه اي اخطار داده و ميخواد جمعش كنه؟ با چه قدرتي؟ اين ادبيات كسيه كه ميخواد كاري بكنه!؟ "
+++++++++++++++++++++++

از اینجا :
------------------------------
اگر مطمئن بودم کسی غیر از من نمی‌تواند شرایط کشور را تغییر دهد، لحظه‌ای تردید نمی‌کردم و وارد عرصه می‌شدم. (به نظر من یعنی حواست جمع باشه که اگه لازم بشه میام)
------------------------------
مقام معظم رهبری یک جمله تاریخی فرمودند که البته به دلایلی عملی نشد و فرمودند بروید برای انتخابات کار کنید و اگر 60 درصد هم مخالفین من در مجلس رفتند، خطری را متوجه کشور نمی‌کند.
--------------------------------
هنوز بنا ندارم وارد صحنه شوم و کار من صحبت با مقام معظم رهبری است و با ایشان برادرانه و دوستانه همچون دوران گذشته گفت‌وگو دارم و فکر می‌کنم این بهترین راه است. (در مورد جی با مقام معظم رهبری گفتگو کنه ؟ حتما لزوم موضع گیری در برابر فتنه ؟!
--------------------------------
انتخابات باشکوه که دشمنان ما اعتراف کنند بر اساس استانداردهای مدرن جهانی برگزار می‌شود، نیاز امروز ماست.
وی تصریح کرد:‌ همیشه انتخابات ما این طور بوده و ذات و ساختار ما دموکراتیک است و باید تلاش کنیم که متهم به دیکتاتوری و غیردموکراتیک بودن نشویم.
(یادتون نرفته که مقام عظمای ولایت همین چند روز پیش فرمودن : "هی نگید انتخابات آزاد.....")
-----------------------------
در این شرایط که دشمن دنبال اختلاف‌افکنی است برخی سعی می کنند بین من و رهبری را به هم بزنند؛ اما مصلحت نمی دانم که راه دیگری جز همکاری با رهبری را بروم.
(مصلحت نمی دانم راه دیگری غیر همکاری بروم . یعنی حواست جمع باشه می تونم برم ولی به خاطر مصلحت نمی رم )
----------------------------------

این حرفا به نظر من خیلی خامنه ای رو تخفیف داده . من متن کامل صحبتهاش رو نخوندم و این ها رو از روی خلاصه بازتاب در آوردم .

++++++++++++++++++
باید از هاشمی انتظاری در حد هاشمی و ادبیات هاشمی و سابقه هاشمی داشت . هاشمی از نظر من کسی هستش که 16 سال انواع و اقسام تهمتها و افتراها و حمله ها ( حق یا ناحق )از سوی تمام گروهها را قبول کرده و عقب ننشسته و من امیدوارم نقشی رو که لازم هست در تاریخ این کشور بزنه رو بزنه . این نقش رو نمی خوام به خاطر هاشمی بلکه به خاطر ایران می خوام

ناشناس گفت...

نمونه اي از پيشروي تاكتيكي!! هاشمي: "هميشه انتخابات ما همينجور بوده است و ذات ساختار نظام ما دموكراتيك است."

گرگ خاکستری گفت...

"به این معنا که برای من نظامی شوونیست زمان پهلوی ایران بعنوان یک جغرافیا و خاک هم اولویت انسان ایرانی را ندارد"
خیلی‌ دوستت دارم دلقک. جملهٔ واقعا پرمفهومی بود.


یک چیز رو هم بگم، هاشمی‌ ۲۰ ساله که به جبهه‌ خامنه‌ای نپیوسته و الان هم این کار رو نخواهد کرد، اما من دلیل هاشمی‌ برای دوری کردنش از صف بندی با خامنه‌ای رو درک می‌کنم، جبهه‌‌ای که الان کشور رو در دست داره هم قدرت نظامی داره، هم امنیتی، و هم اقتصادی، تنها چیزی رو که نداره همراهی الیت (البته نه چندان الیت) سیاسی شریک در قدرت هست. اگر خامنه‌ای در این شرایط حذف بشه، ایران به سادگی‌ تبدیل به پاکستان خواهد شد و هیچکدام از ما این رو نمی‌خوایم. مسیر پیش رو پیچیده هست، اما من هنوز هم به هاشمی‌ اعتقاد دارم، به قول یکی‌ از خبرنگارها، هیچکس در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی (یا حتا به نظر من کل صد سال اخیر) به اندازهٔ هاشمی‌ خودش رو به رای مردم نگذاشته، و این برای من قابل احترامه.

ناشناس گفت...

سمعت و أطَعت‎!...

https://balatarin.com/permlink/2013/1/28/3250068

https://balatarin.com/topic/2013/1/28/1012670/popular/2

نوش...

ناشناس گفت...

نمونه اي از پيشروي تاكتيكي!! هاشمي: "هميشه انتخابات ما همينجور بوده است و ذات ساختار نظام ما دموكراتيك است."
-----------------------
برادر من کل اون پاراگراف برای جمله ی آخرش گفته شده: " باید تلاش کنیم که متهم به دیکتاتوری و غیردموکراتیک بودن نشویم. "

Dalghak.Irani گفت...

پیاله چی گل و نازنین. مرسی و مرسی. لطفتان را جبران خواهم کرد در زندگی بهتر در ایران! یا...هو

ناشناس گفت...

ای صاحب خوب قلم،

آنچه که حضور محترمتان لطف مستحق جبران این کمترین مرقوم داشتید، نیست جز از وظیفه من و امثال من که می‌خواهیم قلم حق با جوهر وجدان بر صفحه روزگار روان و پایدار بماند.

شاد، تن‌درست، و پیروز باشید.

نوش...



Dalghak.Irani گفت...

تعریفتان دیگر لطف خارج از ظرفیت من شد "یولداش" نازنین. مرسی باز هم فقط اگر برگشتید و اینجا را دیدید لینک را در موضوع داغ هم اضافه کنید. ممنون. یا...هو

ناشناس گفت...

الهي كه اين پياله كج و معوج به زير غلطك روزگار صاف و مسطح شود!
نوش...
قربانتان گردم،
هر دو پست اخيرتان را در صفحه موضوع داغ رفسنجاني لينكيده نديديد مگر؟!

Dalghak.Irani گفت...

نه متوجه دومی نشده بودم. داشتم زیر موضوع داغ خبرنگاران بازداشت شده جستجو می کردم. حواسم نبود که در پست هاشمی گذاشته اید. مرسی و معذرت و یا...هو

ناشناس گفت...

ها، بله!...
الان هم بردمش آنجا.
نوش...