۱۳۹۱ آبان ۱۷, چهارشنبه

پیروزی باراک اوباما را بفال نیک می گیرم. تبریک به او و با امید به آشتی بزودی! بدون جنگ و بدون خامنه ای.

http://mlkshk.com/r/L1B5


1- بشما بروز نداده بودم اما واقعاً دلم می خواست باراک اوباما رییس جمهور امریکا بماند. که ماند و چه خوب. از لحظۀ شمارش آرا تا همین چند دقیقه پیش که پیروزی اوباما قطعی شد پای تلویزیون بودم نگران. زیرا که در این چند روز اخیر اینقدر تبلیغات "شانه به شانه" بودن کرده بودند راجع به اوباما و رامنی که من هم دچار وسواس شده بودم از پیروزی احتمالی رامنی. بویژه که تا پایان شمارش آرای کالیفرنیا هم بیشتر رامنی جلو بود تا اوباما. اما خیلی دلبسته بودم که کالیفرنیا سرنوشت را عوض خواهد کرد با 55 رأی کالج انتخاباتی. و همینطور هم شد. خب هر کسی یک جوری خرافاتی است و من هم خرافات این را شرط گذاشته بودم که اگر کالیفرنیا به اوباما رأی بدهد حتماً بنفع ایران و ایرانیان خواهد بود در غلبه بر خامنه ای.

2- کالیفرنیا همیشه برای من یک نوستالوژی همراه دارد و یک واقعیت: نوستالوژیش این است که وقتی معاون پایگاه سوم شکاری در همدان بودم از نقشۀ دور و دراز شاه فقید ایران اطلاع داشتم که تصمیم دارد در آن منطقه استانی با مشخصات و شبیه کالیفرنیا توسعه بدهد و چه حیف که نشد. اما واقعیتی که همراه همه مان است این است که کالیفرنیا بیشترین ایرانیان مهاجر به امریکا را در خود دارد و رأی آن بیشتر از همۀ ایالت های دیگر امریکا رأی و خون و حس ایرانی قاطی دارد در انتخاب رییس جمهور امریکا. و بهمین خاطر انتخاب کالیفرنیا را مسطوره ای از انتخاب ایرانی ها هم بحساب آورده بودم.

3- پیروزی اوباما این خوبی را برای ما ایرانیان دارد که نگاه دموکرات ها انسانی تر است نسبت به انسان ها تا محافظه کاران - آن هم از جنس رامنی و بوش - که تعریف شان از انسان امریکایی سفید پوست است در درجۀ اول و اگر از دهان و زبان آن ها چیزی باقی ماند دیگران هم در نوبت بعدی می توانند انسان درجه دوم باشند. نگاه انسانی دموکرات ها باعث این است که کمتر از نئوکان ها اهل معامله باشند. زیرا که اگر رامنی برنده می شد برای ما یا جنگ بود و یا معامله با آخوند ها. اما اوباما اگر جنگ هم بکند سعی می کند هدفمند و با نگاه نرم تری باشد به آدم ها.

4- اوباما کارش نصفه نیمه است هم در مورد خاورمیانه و هم ایران و هم جهان. او هماهنگی خوبی ایجاد کرده در اتحاد با اروپا و سایر کشورهای جهان جهت مقابله با رژیم خامنه ای در ایران. اگر رامنی سرکار می آمد از بس که منم هستند این تیپ امریکایی ها و از موضع بالا نگاه می کنند و تصمیم می گیرند که محتمل بود اتحاد جهانی شکسته بشود تا هم خامنه ای بتواند در گسل های بین جامعۀ جهانی نفس بکشد مثل زمان بوش. و از آن بدتر اینکه همانطور که گفتم رامنی خیلی راحت تر از اوباما با رژیم ایران معاملات پنهانی می کرد اگر فقط پشت پرده سازش مورد انتظار آنان را انجام می دادند آخوند ها. و بهمین خاطر هم جناح های تندرو و جنگ طلب ایران خیلی تمایل داشتند که رامنی برنده شود. و بالاخره بدترین اتفاق ممکن در انتخاب رامنی این بود که ایران را به جنگ نابود می کرد سریعتر و ویرانگرتر از اوباما.

5- فقط تأسفم این است که بانو هیلاری کلینتون گفته دیگر نمی خواهد وزیر امور خارجه باشد در کابینۀ دوم اوباما. این یک خسارت است برای دیپلماسی امریکا و کاش اوباما او را انتخاب کند و او هم بماند و کار کند. البته از این هم نگذریم که این اوباما دیگر اوبامای بی تجربۀ چهار سال پیش نیست و خودش می تواند خلاء کلینتون را پر کند. 

6- این نوشته قبل از تحلیل نوعی تبریک است برای انتخاب اوباما و امیدوارم که امید ایرانیان نا امید نشود و دست های بزرگ و مطمئن این مرد خودساخته اولین دست هایی باشد که توسط یک رییس جمهور ایرانی فشرده می شود. انشاءالله. یا...هو

۱۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
انشاالله!
الی المهرج الایرانی!

امیدوار گفت...

دلقک نازنین تشکرمیکنم از تبریکت بعنوان یک ایرانی ضد جنگ ونگران ایران و بعنوانی ساکن لس آنجلس که پس از 9 ساعت کار و 1 ساعت ونصفی رانندگی خسته و کوفته رفتم و به اباما رای دادم که ایرانم از گزند جنگ و آدمخواران مانند رامنی و شرکایش در امان بماند.اما گمان نمیکنم ایرانیان ساکن لس آنجلس با اباما خوب باشند چون که کمی نژاد پرستند و خیلی هم سلطنت طلبند و با دموکراتها پدر کشتگی و با محافظه کاران پدرخوانندگی دارند.شهرهای دیگر فرق میکنند ایرانیان سان فرانسیسکو و سان حوزه فکر کنم بیشتر به دموکراتها گرایش دارند.به هر حال زنده باشی و امیدوارم که پیش بینی هایت در باره ایران و رهایی اش زود زود به حقیقت بپیوندندو اباما بتواند برایمان صلح ب ارمغان بیاورد.

ناشناس گفت...

به قتل رسیدن جوان 35 ساله ستار بهشتی
در اثر شکنجه را به عنوان اولین ثمره انتخاب امام حسین اوباما تسلیت عرض می‌نمایم.

سیگنال ها چقدر زود دریافت شد،باز هم نامه عاشقانه برای رهبر قاتلان جهان نوشته خواهد نوشت.

ناشناس گفت...

خ.آ
دلقك جان سلام
من هم خيلي خوشحالم و تبريك ميگويم.انشالله كه انتخاب مجدد اوباما و تجربيات او بتواند ما را از اين مخمصه به سلامت در ببرد. از ديدن شور و هيجان مردم امريكا گريستم و روحم پرواز كرد به سال 88 كه ما سبزها چه شور و هيجاني داشتيم و دلتنگ شدم از ياس و سرخوردگي امروزمان . چه پ‍ژمردنمان . كاش مردم سرخوش ار برنده شدن اوبامايشان لحظهاي يادي از ما بكنند كه چگونه در حسرت يك انتخاب واقعاً آزاد و بي كلك پر پر ميزنيم و از جان و دل ميخواهيم كه در تعيين سرنوشت كشورمان سهم داشته باشيم.كاش ايرانيان آمريكا و ديگر نقاط جهان دل يكي كنند و اختلافات صد تا يك غاز را كنار بگذارند براي نجات سرزمين مادريشان يكپارچه كاري كارستان انجام بدهند و بغض در گلو خفه شده ما را در گوش دنيا فرياد بزنند.

ناشناس گفت...

ذروذ بر شرف ستار بهشتی که "بی گناهی "در برابرش زانو میزند
همیشه خواننده نوشته های زیبای شما هستم . کاش شما هم چیزی برای این شهید عزیز قلمی میکردید

ناشناس گفت...

آقای لس‌آنجلس نشین!

لطف کنید از ایرانی که سالهاست ترکش کردید بکشید بیرون و کاری به کارش نداشته باشید! شما اگه قراره ایران رو از گزند حفظ کنید، باید دنبال گزینه‌ای باشید که این حکومت رو تغییر بده! مطمئن باشید آسیب این حکومت از 1000 تا جنگ بیشتر بوده و هست و خواهد بود!

ناشناس گفت...

آقای ایرانی‌ نشین چی‌ باعث می‌شه که فکر کنی‌ صاحب ایرانی‌؟ ایرانی‌ بودن به حسب جایی که زندگی‌ میکنی‌ نیست. شما یا جنگ نمی‌دونی چیه یا اینکه هیچ ارزشی برای جون ادامها قائل نیستی‌ که میگی‌ این حکومت از هزارتا جنگ خسارتش بیشتره

ناشناس گفت...

آقای لس‌آنجلس زاده!

شما که نشستی بیرون گود میگین ماها لنگش کنیم که ایران نازنازی شما همیشه سر و مر و گنده باقی بمونه، خبر داری که چقدر آدم دارن توی این مملکت قربانی میشن هر روز؟ قربانی فقر فزاینده، قربانی ناراحتی‌های عصبی و روانی، قربانی آلودگی هوا، قربانی پارازیت‌های سرطان‌زا، قربانی افسردگی و خودکشی متعاقب اون، قربانی مواد مخدری که از روی ناچاری و بیکاری استفاده میشه و هزاران هزار قربانی دیگه!!! تازه این جدای از کشته‌شدگان سیاسی و اعتقادی توسط خود حکومته! اگر کنار اینها تاراج منابع طبیعی و ذخائر نفت و گاز و انتقال منافع مادی اونها به حماس و حزب‌الله و ونزوئلا و کشورهای بدبخت بیچاره دیگه، نابودی محیط زیست، فرهنگ، اقتصاد، تاریخ و آینده این مملکت رو هم اضافه کنی، اونوقته که ذهن بسیار بسته و خارج‌نشین شما شاید باز بشه بر روی خساراتی که این حکومت داره به ایران وارد میکنه!
خوبیش اینه که شما کم هم نیاوردید! ایران مال من نیست،‌ ولی مطمئن باشید که قطعاً مال شمایی نیست که هزاران هزار کیلومتر اونورتر از همه امکانات یک کشور خارجی داری استفاده می‌کنی تا بهره زندگی مادیت رو حداکثر کنی و حتی خبر ندارید سر هموطنان و مملکتتون داره واقعاً چه بلایی میاد!

ناشناس گفت...

هموطن ایرانی‌ نشین!

خیلی‌ تند میری دوست من میدونم دلت پره از دسته این حکومت ولی‌ چرا می‌خوای بقیه هموطن‌هات را برونی از خودت؟فرق شما با جمهوریه اسلامی چیه که سیاست دفعه حد اکثر ایو جذب حد اقلیو پیش گرفته؟ اولا من اون دوسته لوس آنجلس نشین نیستم که اول کامنت گذشته بودند برای شما و هیچ قضاوتی هم نه راجع به شما می‌کنم نه راجع به ایشان.

تمام حرف شما در مورد خسارتی که به کشور وارد می‌شه درست اما جنگ به چه قیمتی؟ به قیمت از دست دادن جون حد عقل ۲ تا ۳ میلیون نفر در خوش بینانه‌ترین حالت؟ به قیمته از دست دادنه همه زیر ساخت هایی که با بدبختی طیه ۱۰۰ سال اخیر ساخت شده؟به قیمت تجزیه و تیکه تیکه شدنه ایران؟ هیچ خسارتی به سنگینی‌ جنگ نیست. کدام کشوریو شما سراغ داری که بعد از جنگ وضعشون بهتر شده باشه؟این حرفم تکراریه ولی‌ واقعیته که دموکراسی یک شبه در یک کشور نهادینه نمی‌شه.اگر جمهوریه اسلامی از ایران بره ایران آلمان نمیشه.

گفته بودید سالهای سال از ایران دورم و هیچ اطلاعی از اوضاع ایران ندارم. دوسته عزیز اولا بنده جزو اولین کسانی‌ بودم که بعده انتخابات مورد لطف برادران لباس شخصی‌ واقع شدم بازداشت شدم و یک ماه مهمان اوین بودم. الان هم ۱ ساله ساکن نیو یورک هستم و به ادامه تحصیل مشغولم تا بتونم بعد از اتمام تحصیلم به اون مملکتی که شما میگی‌ هیچ اطلاعی راجع‌بهش ندارم بهتر کمک کنم. زندگیم هم خالی‌ از مشکل و مشقّت نیست. لطفا این تصویر و از ذهن خودتون پاک کنید که هرکس خارج از ایران هست زندگی‌ مرفه و بی‌ دغدغه‌ای داره و اهمیتی به موطن خودش نمیده. نه دوسته عزیز این جبره جغرافیایی هرجای دنیا که بری دنبالته.

موفق باشین

بهروز گفت...

ای بابا بنده خدا یه حرفی‌ زد و نظرشو گفت، کامنت از کالیفرنیا رو میگم، چه گیری دادین بهش، بفرمائید شماها که ایران هستید چه کاری کردین تا حالا ؟ تا وقتی‌ این نگاه تمامیت خواهی‌ را داریم به قضایا، داستان همین خواهد بود که هست .سلام یادم رفت دلقک عزیز .

Dalghak.Irani گفت...

سلام بهروز.
نه اتفاقاً سلامت خیلی هم روشنفکرانه و هنرمندانه است. چون من هم خیلی دوست ندارم اول جمله با سلام شروع کنم و یک جای پرتی دروسط یا آخر حرفم سلام می کنم. این از نوشابه برای خودم که آره من هم روشنفکرم.
اما راجع به بحثی که دوستان پیش برده اند هم یک نظری بدهم. او عزیزی که "امیدوار" عزیز ما از کالیفرنیا را لس آنجلس نشین آی دی داده تا خودش هم آی دی ایران نشین بگیرد معلوم هم نیست که چقدر می تواند راست و درست باشد از پشت کیبورد. حداقل اطمینان دارم که اگر ایشان تهران هم تشریف داشته باشند این روزهای ایران از نظر وضع هوا و ملایمت و پاکی چنان دلچسب بوده است که اینقدر عصبیت را اجازه ندهد. پریروز از خواهرم شنیدم که چه "Lovely" بوده نشستی با دوستی در پس قلعه و دریغش که چرا برادران نیستند برای لذت بردن. امروز هم پشت بندش سروش صحت نازنین در تاکسی کوچولوی اعتمادش نوشته بود که واقعاً تهران هم این چند روزه "Unbelievable" بوده در هوا و زیبایی. این یک.
موضوع دوم هم اینکه مشکلی که با مشکلات برشمردۀ ایشان نداریم که ده ها برابر هم با پیاز داغ زیاد ما می دانیم و می توانیم شماره کنیم. صحبت فقط در راه حل است و اینکه کدام می تواند زودتر انجام شود و به نتایج بهتری برسد. و البته من خودم قطعاً زندگی بهترم در ایران را با زندگی بدترم در فرنگ - یک قلم فقط 4 سال است بچه هایم در ایران را ندیده ام یعنی نتوانسته ام ببینم - عوض کرده ام و نه برعکس. سوء ظن را بگذاریم کنار و همدیگر را شخصی قضاوت نکنیم و فقط راجع به راه حل ها بحث کنیم. بدون مکان یابی و انگیزه خوانی و داوری از پشت کیبورد و انگ زنی خدای ناکرده و عصبانیت. یا...هو

امیدوار گفت...

دلقک جان درست حدس زدی آن دوست نادیده که به من پریده بود خودش ایران نشین نیست وگرنه.... و همه عصبانیتش را هم من هم شهری اش میدانم از کجاست. از آنجا که به سلطنت طلبان و عشقشان به رامنی و بوش و جنگ اشاره کرده بودم.دلشان هم یک ذره برای مردمی که در ایران گیر افتاده اند نمیسوزد نه تنها که ورد زبانشان است که نوش جانشان!نشانی دیگرشان این است که همیشه در همه حال از همه کس و همه چیز عصبانی و طلبکارند.فقط این را اضافه کنم که من خوشبختانه آقا نیستم.

ناشناس گفت...

جالب اینجاست که این اقای ایران نشین که انقدر از آقای خارج نشین ایراد میگیره تا حدی که به خودشون اجازه میده که ملیت ایرانی آقای خارج نشین رو هم ازشون بگیره . جالبتر اینکه بعد از سلب کردن آزادی بیان و حق ایرانی بودن . هموطنشون ایشون انتظار دارن که رییس کل خارجیها با ارتششون تشریف بیارند و به قیمت کشته شدن ملیونها نفر. این ایرانی وطن پرست ایران نشین رو از دست آخوندها رهایی بدن حالا سوال اینجاست که با این طرز تفکر حکومت بعدی چه شکلی خواهد داشت آیا در قانون اساسی جدید ایرانیهای خارج نشین از حقوق کمتری برخوردارند و بطور مثال شورای نگهبان جدید صلاحیت اینها را رد خواهد کرد چون به اندازه ایران نشینها خون دل نخورده اند و پشت کیبورد انقلاب نکرده اند . به قول معروف خلایق هر چه لایق.
امضا : ایرانی خسته از این همه نادانی در دنیا

ناشناس گفت...

سلام
این میلیونها رو از کجا میارید هی هم همه تکرار می کنن!!
بنابه آمار مرکز سرشماری عراق از مارس 2003 تا ژانویه 2012 162,000 نفر کشته شدن که حدود 60,000 نفرشون هم نظامی یا تروریست بودن و حدود 100,000 نفر غیرنظامی در همین مدت حدود 4,500 نفر نظامی آمریکایی کشته شدن
در افغانستان از 2001 تا 2011 نزدیک به 22000 نفر غیر نظامی و حدود 5000 نظامی از همه کشورها کشته شدند.
یاد بگیریم دقیق و درست حرف بزنیم نه همینطوری سرسری بگیم 2 3 میلیون نفر،
البته یک نفر هم که کشته بشه هم جانش برای خودش شیرینه هم خودش برای اطرافیانش عزیز
یه آمار هم از مرگ و میر در کشور بهتون بدم. در ایران سالی حدود 25,000 تا 30,000 نفر بر اثر سوانح رانندگی می میرن. به طور میانگین سالانه 13,000 تهرانی بر اثر آلودگی هوا می میرن و این آمار برای کل کشور بالای 40,000 نفره
و باز هم البته یک نفر هم که کشته بشه هم جانش برای خودش شیرینه هم خودش برای اطرافیانش عزیز

ناشناس گفت...

آقایان، ایران دوستان گرامی!

من از مرکز تهران برای شما نوشتم و می‌نویسم!
جوابی به گفته‌های شما نمی‌دهم چون اصولاً همه آنها از باد نفخ سلامتی فرنگ نشینی نوشته شده! اگر غیر از این بود،‌امکان نداشت که جناب دلقک عصبیت بنده از وضع موجود را به آب و هوای تهران در چند روز اخیر مربوط کند و نتیجه قضاوت این باشد که پس من نمی‌توانم ساکن ایران باشم. واقعاً عنوان دلقک را خوب برای خودت انتخاب کردی دلقک!
اگر درد ما از خوبی هوای تهران و لاولی بودن آن به قول همشیره جنابعالی بود در طول چند روز که درد نبود، همان باد نفخ از سر سرور شما بود که از هوای لندن می‌نالید و زندگی‌تان را نابود شده می‌بینید چون چند سال است که فرزنداتان را ندیده‌اید...
درد ما مادری است که یک هفته پیش فرزندش را بردند و حالا باید جنازه‌اش را تحویل بگیرد! درد ما مادری است که دخترش روی سنگفرش خیابان در خون خود غلطید! درد ما زنانی هستند که به جرم آزادیخواهی در اوین گرفتار شده‌اند...
درد ما هموطنان آذری هستند که پس از 4 ماه هنوز در این سرما و زیر برف در چادر زندگی می‌:کنند...
شما برای من از هوای دلچسب تهران می‌"گویید؟ واقعاً؟؟ دست مریزاد دلقک! واقعاً از شما انتظار نداشتم که در کوته‌فکری این دیگر دوستان شریک شوید...
اما پس از این همه، بحثی با شما ندارم چون مطمئن هستم که شما دغدغه وطن ندارید... همه شما شعار جانم فدای ایران سرمی‌دهید و شقشقه چو ایران مباشد تن من مباد بر دهانتان جاری است؛ ولی زمانی که ایران و ایرانی در باتلاق فعلی دست و پا می‌زند و گذشته و حال و آینده آن به همراه کلیه متعلقات، در حال نابودی 100٪ است، از جان دو سه میلیون آدم صحبت می‌کنید، دو سه میلیون آدمی از جمله خود من که از جان به لب رسیده‌اش، آرزوی امروزش این است که طلوع خورشید فردا را نبیند. هیچ‌کس هم نیست بگوید که همین حکومت حداقل 5 6 میلیون آدم رو با گزینه ادامه جنگ با عراق به گورستان سپرده و بهشت‌زهرای تهران امروز دیگر جا برای دفن مردگان هر روز افزون ندارد...
در ضمن، فکر می‌کنید اگر مردم از درون شلوغ کنند، چیزی کمتر از خسارات یک جنگ به بار خواهد آمد؟ مثل اینکه هنوز چشم شما بر اتفاقات سوریه بسته است!!!
آقایان، اگر من گفتم ایران مال شما نیست، نه از آن جهت بود که ایرانی بودن شما را نفی کرده باشم که نه من و نه هیچ‌:کس دیگر نمیتواند چنین کند. منظور آن بود که شما که نمی‌توانید درد واقعی را از نزدیک لمس کنید و فقط در تصورات خود ایران را می‌بینید، بهتر است برای کسانی که در ایران نشسته‌اند تصمیم نگیرید. چون بدون تردید تصمیم شما در راستای تصویر ذهنی شماست و نه درد واقعی که این مردم به آن دچار هستند.
شما خارج‌نشین‌ها حتی در بحث هنر هم نتوانستید خود را به فضای ذهنی ایرانیان نزدیک کنید،‌ چه رسد به سیاست! و این تنها نشانه یک چیز است: شما نمی‌توانید فضای حسی ایران را درک کنید! پس بهتر است قمپزهای دیگری برای ما در نکنید و به جای برچسب زدن که من طرفدار که هستم و که نیستم،‌ اصل حرف مرا بفهمید و هوچی‌"گری را کنار بگذارید.
در مورد زیرساخت‌ها گفتید: مطمئن باشید همه زیرساخت‌های نیم‌بند صد ساله، در عرض یکی دو سال با پولی که حکومت فخیمه در راه دموکراسی شما برای حزب‌الله و حماس و فلسطین و ونزوئلا می‌فرستد و با احتساب باج‌هایی که به چین و هند و روسیه در عرض یکسال می‌دهد، قابل بازسازی است!!!

ناشناس گفت...

در ضمن جناب دلقک،

شما که فرموده بودید حکومت‌های توتالیتر یا با جنگ بیرونی یا فروپاشی درونی نابود می‌شوند... حالا دنبال بحث درباره راه‌]حل‌ها هستید؟
راه حل این است که جنگ خارجی که بد است و باید منتظر بمانیم تا فروپاشی داخلی... چون ظاهراً فرهنگ انتظار اینجا هم درونی شده و کاربردهای فراوانی دارد!
فقط معلوم نیست زمانی در آینده که این فروپاشی داخلی محقق شود (اگر چنین فرضی محتمل باشد) چه چیزی از ایران و ایرانی مانده و آیا این باقیمانده خسارات کمتری نسبت به یک جنگ خورده یا نه...