۱۳۹۱ مهر ۱۱, سه‌شنبه

اولین فیلترینگ شورای عالی فضای مجازی: این فقط یک مانور بود تا جنگ اصلی!

undefined

The Magic Circle


1- اگر یادتان نرفته باشد حدود یک سال پیش خامنه ای شورایی را تأسیس و اعضای آن را مشخص کرد که نامش را گذاشت "شورای عالی ساماندهی فضای مجازی" - ممکن است دقیق نباشد اسم اما محتوا همین بود - و منظور از آن را هم خودش و هم اعضای برگزیده اش چنین عنوان نمودند که حضرت آقا! با توجه به اهمیت بسیار زیاد فضای مجازی و وجود دستگاه های مختلف ناظر یا مسئول در این حوزه خواسته اند که این شورا چیزی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و همان مأموریتی که شورای انقلاب فرهنگی در فضای واقعی بازی می کند شورای عالی فضای مجازی هم در بحث آی تی و امور مربوط به آن در فضای مجازی بازی کند.

2- این شورا که در متن ابلاغیۀ خامنه ای با گنجاندن عبارت "راه اندازی هرچه سریعتر" هم بر اهمیت آن تأکید شده بود تا کنون برون داد مشخص و اعلام شده ای نداشت و بیشتر در قالب پشتیبانی فنی و علمی از دستگاه های قبلی فیلترینگ عمل می کرد. تا اینکه موضوع فیلم بیگناهی مسلمانان و توهین به پیامبر اسلام که پیش آمد؛ و باتوجه به اینکه جامعۀ مدنی حقیقی ایران واکنش در خوری نشان نداد، و تظاهرات های حکومت ساخته هم چنان بی رمق و کمیک بود - در مقایسه با خشم مسلمانان سنی در جهان - که بیشتر  آبروریزی شد برای رژیم تا آبرو داری؛ طبیعی بود که خامنه ای سخت ناراحت بوده از واکنش تیتش مامانی حزب اللهی ها در اعتراض به فیلم. زیرا که خودش هرچه دشنام و کلمات خشن و زشت بلد بود در اعلامیه اش گنجانده بود. در چنین وضعیتی بود که ابن الوقت های عضو در این شورا فرصت را غنیمت شمردند که یک خودی نشان بدهند و دمی تکان بدهند. اما مشکل اینجا بود که سایت یوتیوب که در برخی از کشورهای مسلمان و به این بهانه موقتاً فیلتر شد؛ در ایران فیلتر دایم بود و جایی برای فیلتر مجدد نمی ماند. لذا انیشتین های جمع شدۀ خامنه ای در این شورا تصمیم گرفتند که گوگل و جی میل را فیلتر کنند بدلایل زیر:

الف- جنگ نرم خامنه ای هم مثل جنگ سخت ما نظامیان نیازمند مانور هایی است که آمادگی تجهیزاتی و فنی و پرسنلی را بنمایش دوست و دشمن بگذارد تا دوستان دلگرم، دشمنان مرعوب و فرماندهان دست بجیب شوند. پس مهمترین علت این فیلترینگ نشان دادن قدرت کارکرد دقیق تجهیزات فیلترینگ تهیه شده برای جنگ با آسیاهای بادی دن کیشوت خامنه ای بود. تا دیکتاتور بزرگ که در همۀ جبهه ها دچار پاتک های گیج کننده شده است با دلگرمی از پیش روی در این جبهۀ فرهنگی روحیه بگیرد و خودش را بیشتر از این نبازد.

ب- این مانور از این جهت اهمیت داشت که معلوم شد خامنه ای توانسته تجهیزاتی که فیلترینگی چنین بنیادی و گسترده را میسر می سازد فراهم و آماده به جنگ کند. زیرا بسیاری از متخصصان حوزۀ آی تی خیلی باور نداشتند که رژیم در تحریم کامل توانایی تکنیکی چنین فیلترینگی را داشته باشد. و البته خامنه ای را هم استالین قرن 21 باور نداشتند.ولی خامنه ای نشان داد که هم اراده و هم امکانات چنین سبعیتی را دارد هنگامی که بحث "آگاهی مردم" در میان باشد جان بی مقدارش را هم می دهد به استغاثه های مؤمن رنگ کن.

پ- یکی دیگر از دلایل این فیلترینگ بحث استفاده های مادی کلانی بود و است که گماشتگان مزدور خامنه ای - چون انان مدرنند و باوری به ایدئولوژی خامنه ای ندارند - در پی چنین مانور وحشتناکی انتظار داشتند و دارند. این منافع مادی خودش چند بخش مجزا دارد که بدو نمونه از مهمترین های آن بسنده می کنم:

پ1- گرفتن بودجه های کلانتر برای خرید تجهیزات مخرب بیشتر و بهتر و دزدی و پورسانت و بخور بخور های این قبیل خرید ها که معمولاً مستقیم نیست و چند دست دلالی باید روی آن ها کار شود تا بدست واسطۀ ایرانی برسد. دوم اینکه با نشان دادن قدرت خود به ارباب خامنه ای نواله های نقد و کلانی هم در قالب پاداش و ابتکار و اختراع و ... را دو چندان تصاحب کنند طیب و طاهر شرعی.

پ2- اما فایدۀ مادی بی حساب کتاب دیگر را مثل انواع جنگ ها در ترساندن و ارعاب دشمن (مردم) جستجو کرده اند و می کنند. به این ترتیب که دشمن غدار (مردم) از این همه سبعیت سانسوری بوحشت بیفتند و همه مجبور شوند به بازار فیلترشکن و وی پی ان مراجعه کنند. و چون خود اینان با شرکای اقماری خود در داخل و خارج هم تهیه کننده و هم عرضه کننده های عبور از فیلترینگ هستند با خرید انبوه میلیونها اقلام فیلتر شکن از سوی مردم گیرافتاده منافع صد ها میلیاردی نصیب خودشان بکنند.  

3- چرا رفع فیلتر کردند هم معلوم است؛ زیرا این فقط مانور بود و نه جنگ واقعی و اصلی و می خواستند آخرین نقطه ضعف های سیستم را هم چک کنند که برای جنگ نهایی با دشمن (مردم) آماده باشند. طرفه اینکه اینقدر وقیح و پررو هستند که نمی توانند حرفشان را یکی بکنند هنگام گفتن از علت فیلترینگ. یکی می گوید برای اعتراض به فیلم اهانت به پیامبر بود دومی می گوید نقص فنی بود و سومی و .... پس می ماند ختم کلام اینکه به همه و بویژه سیاستمدارانی که هنوز می توانند کاری بکنند هشدار بدهیم - بارها مکرر گفته ام - که خامنه ای مطلقاً شوخی نمی کند و اگر دستش برسد همین امروز کلون کرۀ شمالی اسلامی را می اندازد. البته که کمی دیر بفکر افتاده و اینک دیگر نه گمانم برای این آرزوها فرصت داشته باشد. زیرا دلار و احمدی نژاد و غرب بالاخره دمار از روزگارش در خواهند آورد بزودی! فقط می ترسم من و وطن پرستان و ایران دوستان و متدینان مؤثر اینقدر دیر کنیم در داخل که روسیاه بشویم در تاریخ از گریۀ کودکان مان در خرابه های جنگی فردای ایران. یا...هو

پی نوشت دو روز بعد: برای مهم بودن شما می گویم. رییس شورای عالی فضای مجازی گفته است که فیلترینگ کار ما نبوده و رفع فیلترینگ کار ما بوده (اینجا). بغیر از من هیچکس نوشته بود فیلترینگ کار آنان بوده. پس چرا نباید واکنش این رییس را به کنش من مربوط بدانیم. یا...هو

۲ نظر:

پسر شجاع کاشی گفت...

بر اساس تجربه شخصی و با بک گراند فنی خودم در امور شبکه، می گویم که در دوران پس از انتخابات فیلترینگ قوی تر هم انجام شده بود.به عبارتی، فلیترینگ هوشمند است که تجهیزات پیشرفته می خواهد. فیلترینگ فله ای اتفاقا با سرورهای بسیار ارزان و کمترین تجهیزات قابل انجام است. مانور بودنش را می پذیرم ولی فیلترینگی محکم تر و پیچیده تر از این را هم تجربه کرده بودیم.
مانور هم بیشتر از باب سنجش واکنش خلایق به نظر می رسد تا تست تجهیزات.
چرا که اخباری داریم که تا شب عید و بعد از آن، اینترنت را ملی، به شدت محدود، زیرساخت های ارائه اینترنت را محدودتر (حرفش هست که کلا اینترنت نقل شود به وایرلس و خطوط زمینی منحصر شوند به شبکه ی ملی و اگر آن شبکه جواب داد، یواش یواش وایرلس را هم سرش را خم کنند در همین ملی و اینترنت بی اینترنت... خلاصه کره ی شمالی قرن جدید) کنند. این اتفاق اخیر را می شود مقدمه ی آن دانست ولی اینکه مانور تست تجهیزات باشد را چندان محتمل نمی بینم. چه این که تجهیزات مخابراتی از این دست را می شود خیلی انانیموس وارد شبکه کرد و سر راه قرار داد و تستش گرفت. نیاز به بستن اینترنت نبود.

ناشناس گفت...

هر چی فکر کردم ارتباط بین شما و وطن پرستان و ایران دوستان و متدینان رو درک نکردم. البته ببخشید! شما نماینده گروه جدیدی هستید؟ (مثلا یه چیزی تو مایه های هاشمی دوستان؟)