۱۳۹۱ مهر ۱۷, دوشنبه

جیغ سیاه و درشت شریعتمداری و شایعۀ دولت احمدی نژاد خبر می دهد: بازار ارز در کمین یک انفجار دوباره!

Salutat


1- امروز نیز بازارها بسته بود و همه در انتظار پایان یافتن گیجی حکومت فقط کرکره ها را بالا داده بودند از ترس نیروهای ویژۀ سپاه و پلیس و از خرید و فروش خبری نبود. بنظر می رسد که حکومت بدلیل کمبود منابع توانایی پیدا کردن راه حل اقتصادی که "افزایش نسبی عرضۀ دلار است" را واگذاشته و همۀ امیدش را به کنترل و کم کردن تقاضا بسته است. 

2- این را از این جهت مطمئنم که تیتر کیهان شریعتمداری با درشت ترین فونت سیاه این بوده است برای فردا: "دلار فروشان خیابانی پیاده نظام مافیای ارز" (اینجا). این نشان می دهد که راه حل بگیر ببند و اعدام شریعتمداری فعلاً تنها ورق بازی حکومت است. اما جالب اینجاست که وقتی متن این گزارش به این درشتی را می خوانی جز مقداری چرت و پرت و اخبار سوخته و دست مالی  شده در دو روز گذشته هیچ مطلبی که تیتر را توجیه کند ندارد. ندارد که هیچ بلکه مطالبی بر ضد این ادعا را هم دارد. بعنوان مثال دادستان می گوید 30 نفر دلال را دستگیر کرده اند اما بلافاصله با نا امیدی از اینکه این مادر مرده های دستگیرشده جز واسطه های خرد چیزی نبوده اند اضافه می کند که البته دولت و مسئولان هم باید با راه حل اقتصادی بمیدان بیایند و بازار را سامان بدهند. تنها چیز تازه در گزارش مشعشع شریعتمداری نقل قول از دو کارشناس بی نام و نشان برجسته است - مثل اینکه جاسوسی هسته ایست که نخواسته اند خودشان را معرفی کنند - که همان حرف خود شریعتمداری را تکرار کرده اند: "گر انی و آشفتگی بازار ارز ابداً ار تباطی با اقتصاد ندارد و کار مافیای دلالی است."

3- مورد دومی که نشان می دهد حکومت دچار سردرگمی است. شایعۀ دلار تقلبی است که مطرح کرده اند و هرکس هم از راه رسیده دوتا گذاشته روی شنیده اش و صدای مسئول قبلی را پژواک داده. تا جائیکه صحبت از میلیاردها دلار تقلبی بمیان آورده اند و همه هم با یک ترجیع بند تمام کرده اند: "به هموطنان عزیز هشدار می دهیم و از ان ها تقاضا می کنیم که دلار را از بازارهای رسمی و صرافی های مجاز تهیه کنند و ابداً به دلار فروشان غیر مجاز و کف خیابان اعتماد نکنند که سرمایه هایشان نابود خواهد شد". یکبار هم در اوایل زمستان پارسال که ارز لجام گسیخت از این حربۀ "شایعۀ دلار تقلبی" استفاده کردند که جواب نداد و من همانموقع  نوشتم که دلارهای جدید که چند سال پیش مورد بازبینی و چاپ ایمن تر قرار گرفت تقریباً غیرقابل تقلب هستند و نه تنها اشخاص که دولت های متخاصم هم قادر به چاپ تقلبی آن نیستند.

4- اینان مثل همان ضرب المثل ملانصرالدینی هستند که خودشان یک شایعه ای را طرح می کنند و بعد از تکرار آن خودشان هم باورشان می شود که راستی راستی کوچۀ بالا آش می دهند. لذا خودشان هم روان می شوند دنبال دروغ خودشان. شریعتمداری و احمدی نژاد شایعه درست کردند که گرانی ارز منشاء اقتصادی ندارد و جو روانی است. لذا حالا با باور این دروغ می خواهند پاتک روانی دلار تقلبی بزنند. در حالیکه اینقدر احمقند که نمی دانند جو روانی اعتماد یا عدم اعتماد به بازار و ثبات آن حتی از جنس عقل هم نیست و جنسی از نوع حس دارد که بمحض بو کشیدن از تزلزل بازار به همه از توده تا نخبه دست می دهد و راهنمای عمل شان می شود. و فقط با عرضۀ ارز بمدت معقول و ایجاد بالانس در عرضه و تقاضا است که اگر مدتی - حداقل یکی دوماه - تداوم یابد حس اعتماد از دست رفتۀ مردم به بازار ترمیم می شود و برمی گردد و التهاب خرید سرمایه ای دلار فروکش می کند.

5- البته معلوم است که بصورت اعلام نشده مقدار کمی ارز بصورت قطره چکانی در قیمت نزدیک به 3000 تومان به برخی صرافی های نورچشمی تزریق شده. و مهمتر اینکه مرکز مبادلات ارزی تازه تأسیس را هم با چراغ خاموش به همۀ بانک ها و برخی صرافی ها گسترش داده اند تا دولت ارزش را بین 2500 تومان تا 3000 تومان وارد این بازار کند و التهاب را کنترل نماید. اما مشکل این است که همۀ این تمهیدات را با ارز غیر پاسخگو به تقاضا انجام می دهند. لذا مؤثر نشده و نخواهد شد. و اگر فشار پلیس و بگیر ببند را از بازار بردارند و خرید و فروش انجام بشود مجدداً دلار قیمت جهشی دیگری را رقم خواهد زد. و اگر هم بخواهند این وضعیت قفل کردن امنیتی بازار را در طولانی مدت حفظ کنند نیازمندان خریدار و فروشنده بازارهای موازی حقیقی و مجازی فرعی و بیشتری را در گله گلۀ نقاط مناسب تهران گسترش خواهند داد و اوضاع کنترل و سلامت نسبی قیمت های متمرکز در فردوسی و بازار را هم بهم خواهند زد. یا...هو

۵ نظر:

ناشناس گفت...

جناب دلقک نکته بین:

شما در پایان مطرح کرده اید که "اگر بخواهند این وضعیت قفل کردن امنیتی بازار را در طولانی مدت حفظ کنند، اوضاع کنترل و سلامت نسبی قیمت های متمرکز در فردوسی و بازار را هم بهم خواهند زد".

آیا در چنین شرایطی (عدم شفافیت در وجود قیمتی واحد هرچند متغیر لحظه ای همانند دو سال گذشته)، باز هم انفجار مورد اشاره شما در تیتر مقاله به وقوع می پیوندد، یا اینکه جهش قیمتها فقط با برداشتن فضای امنیتی است که ادامه خواهد یافت؟

با سپاس،
شهریار

آرسین گفت...

دلقک جان در مورد پایانی (5)، بدلیل آنکه هوش بازار بسیار بالاتر از هوش تصمیم گیرندگان دولتی است، علاوه بر مورد ذکر شده، بخاطر نبود قیمت واقعی دلار، کسب و کار کساد شده و معامله ای صورت نمیگیرد و در نتیجه مشکل به بخش های دیگر هم تسری پیدا میکند. خصوصا بخش های مورد احتیاجتر مثل مواد غذایی. مثلا مانند بحران مرغ یک یا چند قلم مایحتاج عمومی کمیاب و گران میشود. چرا که شفاف نبودن بازار ارز، واردات را هم مختل کرده بازاریان به آن دامن میزنند، مشکل همه گیر و جهانی شده و دولت با واردات بازهم سعی در توزیع جیره ای و .. خواهد داشت و همین داستان مرغ بارها تکرار خواهد شد با نوسان بیشتر و غیرقابل کنترل تر.
این روزها حکومت جمهوری اسلامی تمام توانش را بر سپری کردن روزها گذاشته و از هرگونه مدیریت حتی چند ماه آتی عاجز است.
مثال ناخدایی که فقط تلاش بر ترمیم سوراخ های کشتی در حال غرق شدن را دارد، نه حرکت و هدایت کشتی.
وضعیت مثل روز بر همه روشن است و در حال لحظه شماری اند. و خدمه کشتی شادمان از اینکه یک روز دیگر توانسته ایم سقوط را عقب بیاندازیم پایکوبی و دعا میکنند! (معمولا در نماز جمعه ها)

ناشناس گفت...

ببینید اگر برای واردات فقط سیگار بخواهید ارز بخرید و مجبوریدبخریدوارزکمی هم دربازارباشدچه امنیتی چه با تانک و زره پوش توبازار نیرو پیاده کنی دلار مجبوره بالا بره مثل اون همشهریمون وسط دریا برای جلوگیری از غرق شدن مجبوره از درخت بالا بره چرا نمی فهمید؟؟؟؟!!

ناشناس گفت...

تحلیل تان کودکانه بود من برخلاف شما سرنخ این ناهنجاریهای بازار را در دست حبیب الله عسگر اولادی با چراغ سبز برادران دالتون لاریجانی ها می بینم . این احتمال وجود دارد که حکم تنفید ریاست جمهوری احمدی نژاد با توجه به امتیاز ندان رهبر به احزاب ووو... تو دهنی بزرگ به رفسنجانی برای دوسال دیگر تمدبد شود..

تبریزی گفت...

با سلام به دلقکه عزیز:عملکرد بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز خوب است ولی کافی نیست در کنار این باید از روشهای دیگر مانند پیش فروش سکه بازار آتی دلار بالا بردن نرخ بهره و فروش اوراق قرضه ریالی ارزی برای جمع اوری پول بین مردم استفاده کنند ودولت محترم هم با استفاده از روشهای مانند روی بورس اوردن زمین وخانه باعث چرخش مسیر بورس بازی از دلار به خانه یا چیز مشابه مانند بلیط بخت آزمای شوند زیرا تجربه ثابت کرده که جو پلیسی دوام زیادی نمی اورد و فقط با تغییر جا ویا امدن دلال ها به سراغ نیاز مندان به دلار از بین میرود .همچنین داغ کردن گفت گو با 5+1 اثر بسیار مهمی در کاهش بار روانی قیمت دارد .به نظر میرسد دخول سایر بانکها اثر کاهشی خوبی دارد .باتوجه به بازار شهرستان ها خصوصا شهرهای مرزی نیز نیاز به اتاق مبادله ارزی یا چیزی مشابه آن دارد .چون همان حدود 20میلیارد دلار قاچاقی که از مبادی غیر رسمی وارد میشود وقتی به بازار تهران وصل میشود باعث گرمتر شدن وبالا رفتن بیشتر قیمت میشود پس باز کردن بازار روش مناسبی در این برهه از زمان میباشد.تا چند ماه قبل در افغانستان و عراق به راحتی ریال قابل معامله بود ولی با کاهش ارزش به مانند بیمار سرطانی همه از آن فرار میکنند وفعلا ترکیه با تمام توان دارد نان این اوضاع را میخورد شمار پروازهای ترکیش ایر به ایران نشان میدهد که چگونه از این آب گلالود ماهی بگیرند وآنگاه دولت عزیز دل به میانچی گری ترکان دارند که من در خواب هم نمیبینم چنین از خود گذشتگی را از اسلام گرایان کو..نشور ترک پس به دنبال میانجی بهتری باشیم.