۱۳۹۱ مهر ۲۲, شنبه

سورِ خامنه ای به علی مطهری: آیا این دختر بجنوردی تاریخ ایران را ورق خواهد زد: تقدیم به همۀ زنان ایران زمین!


1- این مطلب را داشتم دیشب می نوشتم در رابطه با تشکر از محمود احمدی نژاد که بقول علی مطهری بزرگترین خیانتش به جمهوری اسلامی زایل کردن تعصب و غیرت دینی حزب اللهی ها بود. مطهری گفته بود که احمدی نژاد بدلیل مخالفتش با حجاب اجباری و موضع گیری های فرهنگی لیبرال؛ جوانانی را که تا قبل از این با دیدن مظاهر پوشش های مدرن خونشان بجوش می آمد و از سر غیرت می توانستند در جامعه رعب و وحشت ایجاد کنند تا آنجا از تعصبات پیشا تاریخ تهی کرد که دیگر برای مؤمنان هم عادی شده است زندگی در جامعۀ رنگ و وارنگ شوخ و سرزنده و بروز و عرف تساهل و تسامح دینی غالب. البته مطهری فقط همان چند کلمۀ "زایل کردن تعصب و غیرت دینی" را گفته بود و منظورش را من بسط دادم تا بهتر معلوم شود چه می خواهد بگوید.

2- کاری پیش آمد و من آن مطلب را دیشب ادامه ندادم تا اینکه امروز دیدم که یک تشکر هم بدهکار شده ام به آیت الله خامنه ای در همین مسیر تعصب و غیرت زدایی بدوی و عشیره ای تحت نام دین و خدا. ایشان در ادامۀ سفرش از زنان و دختران بدحجابی طرفداری کرده است که در میان استقبال کنندگانش بوده اند. او گفته است که درست است که اینان را در عرف بدحجاب می شناسیم ولی دیدن اشک های آنان در استقبال از من نشان می دهد که مسلمانند چون مرا دوست دارند! و توصیه کرده است که با آنان با مهربانی و با عطوفت "مثل آدم" برخورد شود و نه بسبک عقده های سردار رادان و فاطمه کماندوهای گشت ارشادش. البته او هم همۀ این حرف ها را نگفته و فقط با احتیاط و ترس از علم الهدی عاجزانه سؤال کرده است که با این بدحجابان گریان چه بکنیم. آیا رد و طرد آنان از صفوف خودمان چارۀ کار است؛ در این وانفسای همه برعلیه من و متحجرین دیگر. بقیه را من نتیجه گیری تحلیلی متکی بر واقعیت های جامعه اضافه کرده ام.

3- اما تشکر ویژه و اصلی و سومم مربوط است به همان زنان و دختران جوان و مدرن پوششی که با هر انگیزه ای وارد صفوف چشم انداز خامنه ای شده اند و خودشان را و جامعۀ زنان مدرن ایران را در یکی از مذهبی ترین و محروم ترین استان های کشور به رهبر متحجر و دگم و بسته فکر جمهوری اسلامی تحمیل و برای بخش گریان! خودشان مجوز حیات گرفته اند. خب آره؛ واقعاً هم کارمان بجایی رسیده است که برای یک حرف از روی اجبار و مصلحت و ترس خامنه ای آخوند شیهه می کشیم و مبارک باد می گوییم. اما همۀ تشکر و شیهۀ من خیلی هم بی ربط و از روی "ازخرس یک مو هم کندن غنیمت است" نیست. بلکه من مطمئنم قطعی که همانطور که زنان آزادۀ کشورم از یک حرف احمدی نژاد در تلویزیون بهره ها بردند برای گشادتر کردن فضای زندگی شهری و مدرن. حالا از حرف اجباری خامنه ای یک سونامی راه خواهند انداخت در برابر مأموران وحشی نیروی انتظامی سردار رادان. البته که خود ارشادی ها هم از خدا خواسته بسیار سست خواهند شد در بگیر و ببندهای وحشیانه و سختگیرانه.

4- اما حرف آخرم پندی است به علی مطهری که متأسفانه حتی به اندازۀ پدر مرحومشان هم شناخت از جامعۀ ایران ندارد. و گمان می کند که این احمدی نژاد یا - باتوجه به حرف امروز خامنه ای - خامنه ای یا هر مسئول و مرجعی دیگر است که با گفتار و رفتار خود غیرت و تعصب دینی جوانان حزب اللهی را فشل کرده و از بین می برند. در حالیکه برعکس است و این فشار و مغزشویی های مستمر و پاداش های مادی به سردسته های باندها و از این قبیل است که غیرت و تعصب دینی ساختگی و مصنوعی ایجاد کرده اند و می کنند. زیرا که بشهادت مشاهدات میدانی خودم هم در جوامع روستایی دیروز و هم در جوامع شهری امروز؛ حداقل در مؤمنان به مذهب شیعه و با فراگیری جمعیت دو زبان اصلی کشور فارسی و ترکی چیزی بنام شیعۀ سلفی و یا غالی نداشته ایم و نداریم. بعبارت دیگر اصولاً مذهب شیعه در ایران یک مذهب متعصب به اسلام و دستورات اسلامی مثل هر آنچه در سلفی ها و وهابی های عرب قابل مشاهده است وجود خارجی نداشته است در گذشته و ندارد درحال. در گذشته و قبل از انقلاب شیعۀ غالی محدود بود به برخی روحانیان متحجر (که انقلاب خمینی را مصادره کردند و در حال حاضر حاکمند) در حوزه های علمیه؛ و بعد از انقلاب هم محدود بود به برخی هیجانات ناشی از انقلاب و جنگ در همان محدودۀ 58 - 62 . و الا تعصب و غیرت دینی به آن مفهوم طالبانی مطلقاً در مذهب شیعۀ ایرانی نه بوده است و نه قابل ایجاد مصنوعی و سرکوبی است.

5- بهترین شاهدش هم اینکه جمهوری اسلامی با در اختیار داشتن همۀ ابزار های تبلیغی و اجباری و تشویقی و تنبیهی و ... مطلق در سی و چهار سال نتوانسته است مهمترین نیایش دینی (نماز) را در حد یک هزارم آنچه که در جوامع عربی اهمیت دارد گسترش و نفوذ بدهد. و در هنگام اذان ظهر و مغرب مهجورترین اماکن جامعۀ ایران مساجد مرکز برگزاری نماز های یومیه است. می خواهم با استناد به همین بروز و ظهور واکنش ایرانیان به توهین به حضرت محمد در روزهای اخیر مدعی شوم که ایرانیان شیعه حتی نسبت به رسول گرامی اسلام هم تعصبی و غیرتی از نوع دیگر مذاهب اسلامی ندارند. چرا ایرانیان یک تعصب و غیرت مذهبی مخصوص خودشان دارند. اما نه به محمد امین و نماز بعنوان دو رکن شخصی و مناسکی اسلام. بلکه تعصب و غیرت مذهبی ایرانیان بیشتر از محمد و هر پیشوای دینی دیگر متعلق است به امام حسین و حضرت عباس از مردان و کمی هم به فاطمۀ زهرا از زنان. و اگر همین توهین به پیامبر به امام حسین و ابوالفضل العباس شده بود حتماً در ایران هم غوغایی می شد در همین حالی که جمهوری اسلامی مردم را ازدین و مذهب گریزان کرده است. از مناسک دینی هم ایرانیان بیشتر از نماز به روزه اهمیت می دهند تا جائیکه بسیاری از بی نمازان روزه می گیرند و بسیاری از روزه داران حتی در ماه رمضان به نماز کاهلند.

6- البته که ما تشکری بلند بالا داریم به احمدی نژاد و مشایی که محیط را شکستند و بچه های مؤمن و مذهبی ما را از زنجیر اسارت رودربایستی "به به چه جوانان متعصبی"  آزاد کردند تا ایرانیان برگردند بعرف متساهل خود. و امروز هم از خامنه ای بهمین دلیل تشکر می کنم حتی در پذیرش زنان آزادۀ گریان! اما هر چند که این تاکتیک های تابلو از روی ناچاری افاقه نخواهد کرد برای بقای بیشتر حکومت خامنه ای اما پربی ربط نیست که همینجا بنویسم معجون رهایی بخش ایران را: چارۀ کار جمهوری اسلامی یکی بیشتر نیست. آن هم آزاد کردن حجاب است و واگذاشتن آن بعرف غالب جامعه - حداقل در حد ترکیه و مالزی - تا در عرض 24 ساعت 80 در صد مشکلات کشور برطرف شود. چند نمونه از هزارها فایده اش را می شمارم:

الف- 70 در صد انرژی سخت افزار و نرم افزار حکومت اعم از وسایل و پرسنل تبلیغی و انتظامی و آموزشی و فرهنگی و هنری و ... که در حال حاضر جهت مقابله با حضور زنان در جامعه تباه می شود در قالب گشت ارشاد و انتقاد و بی برنامگی در تلویزیون و تفکیک جنسیتی و دیوار کشی برای مدارس و کنترل کوه و کمر و دشت و بیابان و خیابان و دریا و اداره و سینما و دانشگاه و مسجد و حسینیه و و و و و - همه هم بی ثمر و بی اثر - آزاد می شد برای کارهای ایجابی و سازندگی و کنترل امنیت و نزدیکی پلیس با مردم و صرفه جویی های پرسنلی و بودجه ای و و و و ... و.

ب- حداقل 50 در صد مهاجران اجتماعی بغرب (حداقل دو میلیون نفر) با سرمایه ها و مهارت ها و توانایی های علمی و ... برمی گشتند بکشور و هم خودشان به آرامش می رسیدند و هم با تولید و صنعت و کشاورزی و ... تولید و تولید و تولید؛ کشور را پیشرفته؛ و شور ونشاط جامعه را بازیابی و تأمین می کردند.

پ- توریست ها و گردشگران کشورهای پولدار غربی سرازیر می شدند به ایران و ما مجبور می شدیم هزاران هتل جدید بسازیم و هزاران توان بالقوۀ میراث های فرهنگی مان را مرمت و بروز کنیم و میلیونها شغل خدماتی درست کنیم و مناطق تفریحی و توریستی را گسترش بدهیم و شوری پیدا کنیم و خنده ای تولید کنیم و جوانان را به آینده امیدوار بکنیم و بجای هرز رفتن 60 در صد انرژی شان برای پیدا کردن راه فرار از کشور یا کلاهبرداری در کشور؛ همۀ انرژی شان را مصروف کار و سازندگی و ... می کردیم.

ت- و آخرین از هزار مورد دیگری که جا نیست بنویسم در فواید آزادی حجاب اینکه: دیگر لازم نبود خامنه ای از خدا معذرت بخواهد که کاندوم فروشی زیاد تأسیس کرده و تحدید نسل کرده است. زیرا که جوانان با پیدا کردن کار و امید به آینده و ازدواج شاداب و ... خودشان بچه تولید می کردند و نگرانی خامنه ای هم برطرف می شد. آن هم بچه های درست و حسابی و نه از نوع "بچه به فتوای خامنه ای". زیرا که بچه بفتوای خامنه ای اگر شدنی هم باشد بچه های فقرایی خواهد بود که پدر مادرشان هم چیزی برای خوردن ندارند تا چه رسد به دوجین دوجین بچه ای که با "یا فتوا با سوت قطار" نطفه گرفته باشند پی در پی. بلکه بچه های مردان و زنانی که می دانند بچه تغذیه می خواهد و درس می خواهد و رشد می خواهد و کار می خواهد و امید به آینده می خواهد و هزار خدمت دیگر! یا...هو

۱۹ نظر:

پیاله‌چی گفت...

کامنت نوشتن برای یک مطلب خوب و جامع اصولا کار سختی است. اقلا برای این کمترین که بهره ها از زحماتتان برده‌ام...
آخر جز به‌به و چه‌چه در تقدیر یک مکتوب مرغوب چه توان گفت؟
بسط دادن شاخه ها و زوایایش هم سواد و عزم و جزم می‌طلبد که در آن دپارتمان ها هم بی‌بضاعت و شرمنده‌ایم...
لاجرم باید گفته شود که بقول انگلیسی:
!This one is a keeper
چرا که کلاسیک بود و به همان نحوه بودنش نیز حال کلاسیک داد!...
دست مریزاد و البته،
نوش...

ناشناس گفت...

در ضمن، این دفعه آیلین عزیزمان لطف درج لینک در بالاترین نمودند.

نوش...

https://balatarin.com/permlink/2012/10/13/3171164

Dalghak.Irani گفت...

فوق العاده بود پیاله چی نازنین هم کار نیکوی شما دیروز و هم لطف نازنینم آیلین عزیز امروز. حکایت عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد است. اگر حساب خودم باز بود و این دو مطلب را خودم لینک می کردم به احتمال 95 درصد لینک اقتصادی دیروز و بیقین صد در صد لینک اجتماعی امروز داغ نمی شدند و خواننده های محترم و مشتاق مثل مور و ملخ - در مثل مناقشه نیست - از در و دیوار سیرک فکسنی دلقک بالا نمی رفتند که من بیم مجروح شدنشان را داشته باشم مثل سید علی در اثر فشار جمعیت. سیرک تقریباً در هر 12 دقیقه یکبار پر و خالی شده با گنجایش 500 بازدید. تازه بالاترین کم آورد و نیم ساعتی می شود که در بخش های زیادی دچار مشکل شده است و الا از شرمندگی بازدید کنندگان کمرم راست نمی شد در زیر بار سنگین گام های مبارک شان. راجع به متن نوشته هم حضرت عالی لطف دارید و برگ سبزی است تحفۀ درویش. همۀ دریوزگیم برای در معرض دید قرار دادن مطالبم همین ارتباط خوبی است که با خواننده و حس او برقرار می کند و انشاءالله که مطلبی هم به او می اموزاند یا یادآوری می کند. اما هدف من که بازسازی امید جامعه ام است و همان هم مهمترین انگیزه ام از نوشتن و انتشار این وبلاگ و دیگر هیچ. چون من به اندازۀ کافی هم پیرم و هم شهرت داشته ام و هم نوازش دیده ام از دوستان و همکاران و جامعه ام. لطف شما و آیلین و دیگر بزرگان بالاترین مستدام. که اگر مستدام باشد من دیگر به بالاترین برنگردم و همۀ همّ خودم را مصروف نوشتن از امید کنم. یا...هو

ناشناس گفت...

hamisheh neweshteam wa baz ham migam ke dalghak kheili shenakhte daghighi az jame-e iran darad. baz ham sepas az in neweshte wa tazakore be ja be motahari ke nesbat be sathe motawasete jame-e besyar ertejaee be mas-ale hejab bar-khord mikonad. baz ham dast-marizad jenabe TIMSARE aziz. delam khast benwisam timsar wa na dalghake aziz.

Dalghak.Irani گفت...

در ضمن اگر می بینید هنوز. این موضوع یکی دوتا موضوع داغ مشتی می توانست بگیرد و من تعجب می کنم. زیرا که با احتمال بالای 90 در صد گمان می کنم که کیهان شریعتمداری هم امشب تیتر یک خواهد زد این گفتۀ خامنه ای را. از بس که خودشان هم گرگیجه گرفته اند از سوژه ای که ندارند و خبرهایی که بتوانند کار کنند. یا...هو

ناشناس گفت...

نوشته خوبی بود اما میشه ارتباط توریسم رو با حجاب بیشتر روشن کنید؟ آیا منظورتان فحشا بود؟

ناشناس گفت...

درباره حجاب من امانگرانم به عنوان پدری که تلق مذهبی دارد از آزاد شدن یکباره پتانسیل سرکوب شده خواه به جر روزگار یا به حکم قانون یا به فتوا. چه برای دخترم و چه برای پسرم.

Dalghak.Irani گفت...

خیلی ممنون که نوشته راتأیید فرموده اید. من البته نظری به آزادی فحشا نداشتم و تعریف شما از فحشا را هم نمی دانم. اما نظر خودم در مورد تعریف فحشاء - بدون ارتباط به این نوشته - را می گویم تا شما هم مطمئن باشید که فحشای مورد نظر شما مورد تعریف و قبول من نیست.
فحشا از نظر من به رابطه ای جنسی گفته می شود که دو طرف یا یکی از طرفین رابطه تعهد رسمی و قانونی به جفت دیگری داشته باشد و در عین حال با شخص سومی رابطه برقرار کند. در غیر تعهد ازدواج به کس دیگر چه زن و چه مرد مجازند با مورد دلخواه خود رابطه برقرار کنند و هم از نظر شرعی حلال و هم از نظر عرفی موجه و هم از نظر غریزی واجب است. یا...هو

ناشناس گفت...

تشکر دلقک عزیز. قبلن مستمرا وبلاگت را می خاندم ولی چند وقتی است حس و حالم نبود. ایندفه از بالاترین آمدم.
وقتی پای تلویزیون نشسته بودم و سفر خامنه ای را به بجنورد می دیدم، دوستم کنارم بود گفت که این بروجردی ها تو خراسون شمالی به بی دین و ایمونی و هرهری مذهبی معروفن اما تی وی هرچی مصاحبه پخش کرد از مردمی با ظاهر مذهبی بود که با چشمانی اشکبار منتظر استقبال از آقاشون هستند مثل اینکه این دوست ما پر بیراه هم نگفته بود ;)
بازهم تشکر از تفسیرهایی که بر سخن سران می نویسی. راستی، دیدی تو قضیه هسته ای هم وقت رسیدن جام زهر رسیده، معلوم بود زیاد نمی تونن مقاومت کنن. منظورم حرفاییه که رامین مهمانپرست امروز زده.

Dalghak.Irani گفت...

مثل اینکه امروز آنلاین چت می کنم.
نه خبری نیست اگر حسم چیزی از این زمینه بگیرد حتماً می نویسم. غرب با ایران مشکلی بنام غنی سازی 20 درصد آری یا نه ندارد. مشکل غرب با ایران غنی سازی مطلق است چه یک در صد و چه صد درصد. این حرف های صالحی هم از یکطرف نشانۀ تسلیم دولت است و از طرف دیگر فضاسازی تبلیغاتی برای رهبر. اگر دست دولت باشد همین امروز تسلیم می شود. ولی خامنه ای چنین قصدی را ندارد و اگر اجازۀ مطرح کردن چنین موضوعی را داده فقط برای فریب افکار داخلی و اگر بتواند تأثیر گذاری بر افکار عمومی غرب است و نه بیشتر از آن. یا...هو

ناشناس گفت...

نوشته خوبی بود . برگ های آس را دارند رو می کنند شاید جواب بدهد اما در مورد فرهنگ ایرانی یک مورد را ندیدم بنویسی و آن هم این که به قول محمد قائد اگر آدم به رقیب داخلی ببازد بازنده است و بی عرضه ولی اگر به رقیب خارجی ببازد شهید حساب می شود . حجاب و آزادی آن که دیگر آزاد هست و تنها های هایش رفته است و وای وایش مانده است نشان می دهد گذر از این گردنه یک راه دارد و آن باج دادن به خود مردمی ست که حالا یا سی سال است حقشان خورده شده است یا اشتباه شده است تا این گردنه انتخابات پیش رو بیاید و بگذرد . اما فکر می کنم این ها به روایت حاج سید جوادی صداهای شکسته شدن تیرهای سقف حکومت است . مجید

ناشناس گفت...

می خواستم به آن نظر دهنده عزیزی که هنوز فرق آزادی نوع پوشش و حجاب را با فحشا نمیداند و از ان بدتر ارتباطش را با توریسم درک نمیکند ! بگویم که عزیز دل برادر .. نمی توانی یک تکه پارچه را به زور به سر توریست خارجی که می خواهد بیاید و تفریح کند بکنی و انتظار داشته باشی که صنعت توریسم حتی اندکی از جایش تکان بخورد چه رسد به پیشرفت!

Dalghak.Irani گفت...

و اما برای آن پدر یا مادری که نگران دختر و پسرش است:
مطلقاً نگران نباش. فرمولش ساده است. حس مالکیت بچه های بسن عقل رسیده ات - معمولاً بین 18 تا 22 سال - را از ذهنت بیرون کن. مرتب با خودت تمرین کن که من پدر یا مادر این جوان هستم و نه مالک او.
ما قبل از اینکه انسان باشیم حیوانیم. بخش غرایز ما مربوط به حیوانیت زیبای ما و غیر قابل تعطیل است. انسان عقل دارد فقط برای تنظیم و ترتیب بهتر و بهینه سازی این غرایز و نه تعطیل کردن غیرممکن آن ها. اگر بتوانی فبول کنی که جوانان فرزند تو همانقدر انسانند که خودت؛ لزومی به نگرانی نیست. به بچه ها اعتماد کن و بگذار خودشان مسئولیت زندگی شان را بپذیرند. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

ببخشید دوستان در آن تعریف فحشا از نظر خودم کلمۀ مهم و بسیار مهم "تعهد اخلاقی" جا افتاده و خوب است که در نظر گرفته شود. بدین معنا که رابطۀ یک جفت یا زوج اگر فقط طبق تعهد دو طرف برقرار شده باشد هر کدام از طرفین که بخواهد قبل از قطع این رابطه و اعلام بطرف مقابل رابطۀ دیگری را شروع کند مرتکب فحشا شده است. ممنون. یا...هو

ناشناس گفت...

به گمانم نگرانی من ناظر به این امر نبود که فرمودید. چقدر خوب است که فرزندانمان مسئولیت زندگی خود را بپذیرند. بگذارید نگرانی را توضیح ذهم به گمان من پوشش در میان فامیل من بیشتر تابع عرف پذیرفته است تا شرع، یعنی کمتر در این باره آن را مستند به رساله مرجع خود میکند و اساسا شاید از حد و حدود پوشش مطابق با نظر او خبری هم نداشته باشد.
اما در مواجهه با این نوع پرسش ها که دخترم یا پ سرم میپرسد که آیا بدحجابها مسلمانند یا نه؟ آیا ترک و عربی که تلوزیون نشان میدهد بی حجاب مسلماند یا نه؟ تعارض درونی آنها را با مسئله مسلمانی و پوشش استشمام میکنم.
چگونه میتوان به گفت که فتوایی هم شاید مخالف با فتاوای مشهور در این باره هست؟ یا اهل کتاب و اهل بادیه وجوبی بر پوشش بیش از آنکه هستند ندارند؟
و... یا در روایتی پیامبر(ص) صحابی خود را از چشم چرانی منع نسبت به زنی منع کرد اما به زن تغیر نکرد که این چه وضعی است؟
غریزه غریزه است مسلمان کافر نمیشناسد و من میدانم که در اگر هم حس مالکیت داشته باشم - که لا اقل مثل بعضیها ندارم- این مالکیت موقتی است و زمانی فرزندانم به راه خود خواهند رفت. اما نگرانم چون نمیتوانم تخمین بزنم این نیرویی که از سرکوب غریزه، در پشت سد سلیقه و عرف ما و بیشتر، اگر به یکباره آزاد شود با بنیاد هنجارهای پذیرفته و سامان بخش ما چه خواهد کرد؟ و آیا ما دچار آنارشی در اخلاق و فرهنگ فردی و احتماعی نخواهیم شد؟

Dalghak.Irani گفت...

سلام مجدد.
اولاً که من متخصص تعلیم و تربیت نیستم و بیشتر تجربه و مشاهدات شخصی ام را می گویم. ثانیاً گویا ما در دو متن جدا از هم صحبت کرده ایم که آن هم تقصیر من و اشتباه برداشت من بوده است. من در متن تربیت مدرن حرف زدم در حالیکه شما از متن تابوهای دینی و مذهبی سؤال دارید. بنظرم می رسد که گذر از مرحله ای که شما و فرزندانتان در آن قرار دارید قطعاً با مقدار نسبتاً زیادی چالش و برخورد بین شما و فرزندان تان امکان پذیر خواهد بود و البته آسیب زننده است. نگرانی شما از باز شدن سدی که تاکنون بر روی موضوع بسته اند است و طغیان سیلی که تر و خشک را بسوزاند. اما بشما می گویم که نگرانی شما زیاد موجه نیست یا حداقل به اندازۀ خطری که اکنون فرزندان تان را تهدید می کند نگران کننده نیست. زیرا اگر حکومت ایران مدرن و سکولار باشد روابط اجتماعی را بر مبنای حد نهایی پذیرش عرف جامعه تنظیم خواهد کرد تا دوران گذار با حداکثر سلامت اتفاق بیفتد. معنای حرف من این نبود ونیست که پذیرش بی حجابی در ایران بلافاصله باید جامعه ای مثل پاریس و لاس وگاس را مجاز کند. خطر وجود سختگیری های کنونی بدلیل اینکه حکومت توانایی کنترل و نظارت ندارد - بدلیل بدیهی پایین تر بودن آستانۀ تحمل حاکمان از عرف غالب مورد تحمل اکثریت جامعه - کلیۀ اتفاقاتی که باید در منظر و مراء عام اتفاق بیفتد و قابل نظارت از سوی خانواده و حکومت باشد زیرزمینی می شوند / شده اند. و نه جامعه و حکومت و نه خانواده امکان و شرایط نظارت را ندارند و بچه ها بدون راهنما و اموزش با غرایزشان رها شده اند در تاریکی. و توصیۀ کلی ام این است که هر کاری می کنید یک موضوع فراموش نشود اعتماد فرزندان را جلب کنید و این هم فقط با اعتماد به انان قابل حصول است و دیالوگ و دیالوگ و دیالوگ با هم. یا...هو

آرش گفت...

جمهوری اسلامی رکورد دار ترویج فحشا و ازدواج دختربچه های هنوز کودک است ناشناس عزیز.
منظور از باز شدن شرایط جامعه این است که توریست بفهمد ما از آن مسلمانهایی که سر می‌برند نیستیم و به خاطر 3000 سال تاریخ مکتوب هنوز آدم می‌باشیم.
بفهمند که اینجا پاکستان و بنگلادش و سومالی نیست و ما با زیبایی زن و شادی زندگی مشکلی نداریم و بنابر این اگر آنها را مهمان گنیم یک دفعه دیوانه نمی‌شویم بهشان حمله جهادی کنیم.
واکنش بسیار ملایم مردم ایران در مورد فیلمی که اخیرا برخی مسلمانان را وحشی و قاتل نمود نشان می‌دهد ایرانی با این وحوش متفاوت است.

ناشناس گفت...

یادتان باشد کمتر از یک سال به انتخابات مانده است!!!

ناشناس گفت...

آقای خامنه ای در صحبتهای اخیر خود یک بیت شعر از خیام هم گفته اند:
گفتا شیخا هرآنچه گویی هستم
آیا تو چنان که مینمایی هستی؟
بیت اول این رباعی زیبا این است:
شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی
هر لحظه به دام دگری پا بستی

نگرانم از این که ایشان با گفتن بیت دوم این رباعی قصد توهین به بانوان ایران زمین را داشته باشند. به نظر شما آیا چنین برداشتی میتواند درست باشد؟
امیدوارم پاسخ منفی باشد.