۱۳۹۱ شهریور ۲۷, دوشنبه

رمز گشایی از حرف های امروز سردار جعفری: از تکمیل کودتا تا انحلال وزارت اطلاعات!


نشست خبری فرمانده کل سپاه

محتوای مصاحبۀ امروز سردار جعفری فرمانده کل سپاه هم از لحاظ شکل و هم محتوا دارای سه اهمیت بسیار کلیدی است:

الف- این مصاحبه در روزی انجام شده است که نه در مناسبت های انقلابی و تقویمی جمهوری اسلامی روز مهم و نامگذاری شده ای بوده است تا کنون. و نه اصولاً کسی اهمیت می داد که فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل سه نیروی زمینی و  هوایی و دریایی سپاه در چه روز و تاریخی صادر شده است. بنظر می رسد انتخاب این روز - روز صدور فرمان امام - از جهت اولاً تأکید بر جایگاه و اهمیت سپاه بوده است و ثانیاً تذکری جدی به آنانی که گاهی شعار "یک کشور یک ارتش" را ساز می کنند و بر دو گانگی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بعنوان یک نقطه ضعف انگشت می گذارند. جعفری خواسته است بگوید که سه نیروی سپاه تدبیر و فرمان رهبر اصلی انقلاب بوده و غیرقابل معامله است. زیرا که او بلافاصله با اضافه کردن اینکه نیروی بسیج و نیروی قدس هم بدستور آیت الله خامنه ای به سپاه اضافه شده است تأکید می کند که سپاه فراتر از ارتش های کلاسیک نیرویی پنج نیرویی است و نه حتی سه نیروی متعارف.

ب- اهمیت شکلی مهم دیگر این مصاحبه به تعداد میکروفون های مقابل سرلشکر جعفری مربوط می شود. به این معنا که در کشورهای پیرامونی و از جمله ایران رسم بر این نبوده و نیست که فرماندهان نظامی در زمان صلح یا هنگام غیر در دست گرفتن قدرت سیاسی توسط کودتا مصاحبه های گسترده و در حضور خبرنگاران متعدد انجام بدهند؛ و معمول این بوده که نظامیان بگفتگوهای پاستوریزه و در حد اختیاراتی که مقامات سیاسی تعیین می کرده اند با یک یا دو خبرنگار دست آموز حکومت مصاحبه های تبلیغاتی و شو گونه انجام می دادند. لذا وجود خبرنگاران متعدد - تو بگو حتی همه دولتی - و میکروفون های رنگارنگ جزو معدوداتی است که اتفاق افتاده و حداقل من کمتر شاهد چنین مصاحبه هایی از یونیفورم پوشان بوده ام.

پ- و اما اهمیت بنیادین این مصاحبه که دو اهمیت اول هم برای کمک به جا انداختن این اهمیت بوده است این بوده که "سپاه پاسداران بطور رسمی خودش را تصمیم ساز و تصمیم گیر" اول کشور معرفی کرده است تا دیگر شک و شبهه ای برای کسی نماند که نقش سپاه از نظر مدیریت درجه اول کشور چه جایگاهی است. زیرا که سر لشکر جعفری نه مثل یک فرمانده نظامی صرف بلکه بسان یک فرماندار کل کشور ایران صحبت کرده است و هیچ حوزه ای از حوزه های مبتلابه جامعه چه در سیاست (داخلی و خارجی) و چه در اقتصاد و چه در اطلاعات و موارد نظامی و جنگ و صلح را بدون ورود و بدون پاسخ و بدون "به سپاه مربوط نمی شود" نگذاشته است. بعبارت دیگر مصاحبۀ جعفری بطور وحشتناکی بوی  گند یک حاکم دیکتاتور جهان سومی را دارد که اگر بخواهم به مهمترین پالس های فرستاده شده اش هم اشاره بکنم حوصلۀ مقاله سرخواهد رفت. لذا به چند مورد مشخص و مهمترین و بطور اجمال می پردازم:

1-او حوزۀ سیاست خارجی را با حوزۀ نظامی در هم ترکیب کرده و از موضع هماورد طلب محکم صحبت کرده است. جعفری ضمن بزرگ نمایی قابل باور و نه متوهم توانایی ها و پیشرفت های جنگ افزاری سپاه تعمد داشته است که از مقایسۀ توان نظامی ایران با غرب طفره برود و در عوض در مقابل بزرگ نمایی توان نظامی ایران غرب را در حوزۀ تصمیم گیری ناتوان نشان بدهد. او بدرستی اشاره کرده است که اسرائیل به تنهایی نه توان و نه جرأت حمله به ایران را دارد و امریکا نیز به چنین تصمیمی نخواهد رسید بدلیل تبعات سنگینی که از جنبۀ سیاست بین المللی و احیاناً اقتصادی برای حمله به ایران در چشم انداز دارد. او حتی بطور ضمنی آرایش نیروهای مختلف سپاه و ارتش در جنگ نامحتمل را نیز بیان کرده است. آنجائیکه می گوید نیروهای هوایی و دریایی سپاه و ارتش مأموریت های منفک و جدا شده دارند اما نیروهای زمینی تلفیقی عمل خواهند کرد. البته او در نیروی هوایی عملیات های تکنولوژی مثل واحد های موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار سپاه و عملیات روتین هواپیماهای شکاری را در حیطۀ مسئولیت ارتش می داند. همینطور است در مورد دو نیروی دریایی سپاه و ارتش. البته که فرماندهی عملیات زمینی را هم طبیعی است که سپاه بعهده خواهد گرفت. با در اختیار گرفتن واحد های کلاسیک ارتش و تزریق نیروهای بسیج به بدنۀ آن ها.

2- در حوزۀ سیاست داخلی هم بعقیدۀ من حرف درستی زده است. او گفته است که با اتفاق 88 که بسیار مغتنم بود برای جمهوری اسلامی خامنه ای سیاست داخلی را چنان پاکسازی کرده ایم که تا سالهای سال دغدغه ای از بروز نا آرامی های مشابه در امان باشیم و لذا کمترین نگرانی نداریم. او تا آنجا خیال خودش را آسوده دیده که گفته است در انتخابات آینده وارد صحنۀ علنی نخواهیم شد - او گفته است روشنگری نیاز نیست - زیرا که نیروهای مزاحم اصلاح طلب (منظورش دقیقاً شاخۀ چپ سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مثل حجاریان و قدیانی و تاج زاده و بهزاد نبوی و ... است که زمانی خود جعفری و بسیاری از فرماندهان سپاه کنونی شاخۀ  راست همین سازمان بودند در دهۀ 60 و می دانند که اصلاح طلبان بدون اینان قدرت سازماندهی ندارند و مرده و زنده شان فرقی نمی کند) مهار شده و از صحنه حذف شده اند. و طبقات مدرن و سکولار جامعه (محذوفان همیشگی)هم که از ابتدا راهی به ساختار نداشتند و مجبور می شدند پشت همین تندروهای مجاهدین انقلاب اسلامی وارد صحنه شده و مزاحمت تولید کنند. بنابراین سپاه ضرورتی برای قدرت نمایی آشکار در حمایت از کاندیداهای "سگ زرد برادر شغال است" نمی بیند و اگر هم چاله چوله ای پیدا شود می تواند در پشت صحنه و از طریق بسیج و نیروهای سازماندهی شده اش آن ها را رفو و رفع و رجوع کند.

3- جعفری اما حرف بسیار مهم دیگری زده است که هر چند از منظر اقتصادی شروع شده اما پالس بسیار مهم اطلاعاتی و امنیتی دارد. او گفته است که کشف اخلال گران در بازار ارز را رییس جمهور به سپاه محول کرده است. این موضوع کمترین اهمیت اقتصادی ندارد و در نهایت هم به نتیجه ای نخواهد رسید. اهمیت موضوع در این است که فرمانده سپاه خبر از حذف وزارت اطلاعات از چرخۀ اطلاعات کشور داده است. همان آرزویی که سالیان طولانی است محل بحث و گفتگو و آرزوی خامنه ای بوده است. مبنی بر اینکه هیچ کجا سازمان اطلاعاتی باز و پاسخگو و در اختیار غیر شخص اول مملکت نیست و وزارت اطلاعات چون سازمان نظارت پذیر قانونی از سوی مجلس است نمی تواند کار ایی لازم یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی جهان سومی را بروز دهد. حالا با این پالس جعفری که تأکید می کند رییس جمهور (صاحب وزارت اطلاعات) با نادیده گرفتن مصلحی مأموریتی چنین پیش پا افتاده را نیز به نیرویی (سپاه) خارج از حیطۀ اختیارات خودش می دهد؛ معلوم می کند که وزارت اطلاعات رسماً خلع ید شده و حضورش در چارت سازمانی دولت بعد از این یک حضور اسمی و تشریفاتی مثل وزارت دادگستری خواهد بود. این موضوع از این فاکتورها هم تغذیه می شود که در جریان امنیت اجلاس سران هم مصلحی و وزارت خانه اش کاملاً بحاشیه رانده شده بودند و مسئولیت با سپاه بود. و هم اینکه خود مصلحی هم که قاطی هر آشی بود در مقابل میکروفون مدت هاست که جیکی ازش صادر نشده است.

4- این ها هم همه شد وحشت و ترس و نا امیدی و قدرت سپاه و جایی برای ادامه نماند تا ببینیم جعفری در کجاها زیادی دروغ گفته و اوضاع چنانکه او می گوید پیش نخواهد رفت. لذا می ماند که فردا اگر فرصت شد سومین اپیزود این تریلوژی را هم بنویسم و بگویم بنظرم کجای برآوردهای جعفری قابل حصول راحت نخواهد بود. اما برای وحشت بیشتر اضافه کنم که حرف های امروز جعفری بوی کرۀ شمالی ایران را بدجوری پمپاژ می کند در هوا. و نشاید انشاءالله. یا...هو

۵ نظر:

Ali گفت...

دلقک جان سلام . خدا قوت
چقدر دلم برای این پستهای تحلیلی ات تنگ شده بود .
دست مریزاد

ناشناس گفت...

سپاس فراوان از تیمسار گرامی. چوپون.

ناشناس گفت...

بسیار عالی .بسیار هوشمندانه و موشکافانه و دقیق بود.بویژه آن بخش از تحلیلتان که به "کشف اخلال گران در بازار ارز را رییس جمهور به سپاه محول کرده است" مربوط است خیلی زیباست. واقعا هم این موضوع کمترین اهمیت اقتصادی ندارد زیرا مردم گوششان از این وعده ها و اقدامات پوشالی پر است و اینها همه برای شیره مالیدن سر مردم است که آی مردم ببینید ما داریم به مشکلات اقتصادی کشور رسیدگی میکنیم.اما پالس اطلاعاتی این موضوع را شما به زیبایی هرچه تمامتر روشن کرده اید.دست مریزاد

ناشناس گفت...

چه تحليل ريز بينانه اي فارق از واقعي بودن يا نبودنش عالي بود دست مريزاد!

Keyumars123 گفت...

بسیامفید بود برای من.سپاس