۱۳۹۱ شهریور ۲۶, یکشنبه

مصاحبه ای خوب از فرماندهی که من مخالف او هستم. تحلیلی برجنبۀ شکلی مصاحبۀ سردار جعفری!


1- به سردار سرلشکر محمد علی جعفری سلام می کنم و از مصاحبۀ مطبوعاتی خوب امروز او تشکر می کنم(اینجا). و این موضوع علی رغم این که من او را خائن به پیشرفت ایران و استراتژی رهبری آیت الله خامنه ای را خائنانه می دانم است.  زیرا من دنبال حریف قابل شناسایی در قالب یک حکومت هستم تا بتوانم با شناسایی نقاط قوت و ضعف او مبارزۀ مؤثرتری را سامان بدهم. و این نشدنی است تا زمانی که بدانم و بدانیم با چه فکر و شخصی سروکار داریم و او چه نقاط قوت و ضعفی دارد.

2- یکی از حرف های هموارۀ ما - گفته یا ناگفته - این بوده و است که ایران ظرفی بسیار بزرگ تر از مظروف جمهوری اسلامی است. بعبارت دیگر و در بعد مصداقی حرفمان این است که رهبر ایران، شاه ایران، ولی فقیه ایران، رییس جمهور ایران، وزیر ایران و تیمسار و سردار ایران فارغ از ایدئولوژی فکری و راهبردی باید دارای پرنسیپ های گفتاری و رفتاری باشد که با بزرگی و تمدن و آوازۀ کهن سرزمینی بنام ایران متناسب باشد. یا از دیدگاهی سوم ما انتظار داریم که حاکمان بکشورمان شکل رفتار و گفتارشان و جلوتر از محتوا دارای قالبی متناسب با زبان و ادبیات موجه و قابل فهم و درک مدرن  و در یک کلام مبتنی بر حداقل داده های واقعی و منطقی باشد. و مصاحبۀ جعفری با حفظ قالب ایدئولوژی رژیم این ویژگی را دارد.

3- مصاحبۀ امروز سردار جعفری فارغ از محتوای آن از جنبۀ شکلی یک پیشرفت بدون تردید است نسبت به همۀ گفتارها و مصاحبه ها و تک گویی های ده سال اخیر در جمهوری اسلامی؛ از رهبر گرفته تا رییس جمهور و همۀ آدم های بی مقداری که هر روز و هفته و ساعت مزخرفی می گویند بشوخی و جدی و بلاتکلیفی و بلاتصمیمی و هرج و مرج. زیرا که مصاحبه ایست رسمی، در حضور خبرنگاران، پاسخگو به مهمترین پرسش های روی میز؛ نا فرافکن، بدون رجز خوانی تیز و خام، بازبان و ادبیات آشنای بین المللی در حوزه های نظامی و سیاسی، منسجم، بدون عصبیت، بدون معصومیت، بدون انفعال و دست پاچگی و در یک کلام مصاحبه ای در اندازه های رهبر سیاسی - نظامی یک کشور دیکتاتوری و جهان سومی مثل ایران.

4- در مورد محتوای تک تک حرف های فرمانده جعفری حرف های زیادی می شود زد. اما چون اعتقاد دارم که به دشمن مان هم باید در چهارچوب انصاف و احترام بپردازیم لذا زیبایی و حسن شکلی مصاحبۀ جعفری را برجسته کردم. در مورد محتوای مصاحبه و موارد اعلان شده از سوی فرمانده کل سپاه باید مطلب جداگانه ای نوشت و رفت سراغ تک تک گزاره ها و ناگفته هایش را در آورد و معرفی کرد. لذا در این پست فقط به یک موضوع شکلی مهم دیگر که آن هم از نقاط قوت مصاحبه است اشاره می کنم و تحلیل محتوا  بعلاوۀ اهمیت شکلی این مصاحبه را می گذارم برای پست بعدی که خواهم نوشت.

5- سردار جعفری مثل یک سیاستمدار برجسته و بدون افتادن در دام احساسات و چرندگویی هایی از نوع نقدی ها و طائب ها و عباسی ها و همۀ اذناب و اوباش اطراف خامنه ای یا حتی مزخرفات شوخی و جدی و طنز و هجو خود احمدی نژاد یا روضه های ایدئولوزیک خامنه ای  و امام زمانی احمدی نژاد؛ بخشی از واقعیت را پذیرفته تا بخش تبلیغی خواسته اش را موجه و مدلل جلوه دهد. همان کاری که سیاستمداران مدرن در همه جای دنیا انجام می دهند. مثلاً در مورد پذیرش حضور نظامی سپاه در سوریه؛ یا اعتراف به آموزش و تشکیل نیروی بسیج برای بشار اسد؛ یا عقب افتادن پروژه های موشکی سپاه بمدت شش ماه ناشی از انفجار ملارد کرج و کشته شدن سردار تهرانی مقدم؛ یا قبول توان ضد موشکی دشمن و پاسخ خنثی سازی آن با شلیک انبوه موشک ها؛ یا دفاع نظامی از سوریه مشروط به اینکه در موقع پیش آمدن این مأموریت هنوز دفاع از اسد موضوعیت داشته باشد و بنفع جمهوری اسلامی باشد یانه و ... این موضوع هم برای نیروهای خودشان روحیه بخش است و هم برای نیروهای دشمن بیگانه شان قابل درک. و این بسیار متفاوت است از چرندیات آخوندی که فقط رجز می خواند و به امام زمان و امدادهای غیبی متشبث است و هیچ غلطی نمی تواند بکند و نابود باید گردد لقلقۀ زبانش است و ورد هر منبری و امام جمعه ای و... . یا...هو

۲ نظر:

ناشناس گفت...

to mesle inke kheili parti baba. aslan be man begoo in yaro jafari mage siasatmadare ke miad mosahebe matboati mide va az siasate khareji ta entekhabate dakhele keshvar nazar mide. baba engar halit nist keshvar daste nezamihast va to jafang migi

ناشناس گفت...

چرا جفنگ میگه. امثال تو زیاد هستن که کورکورانه بدون اینکه کل مطلب رو بفهمن میان و توهین می‌کنن. دلقک کاملا بی‌ طرفانه و هوشمندانه صحبت کرده. ولی‌ توی هم چه موافق جمهوری اسلامی چه مخالف، مثل همین آخوندا فقط میای رجز میخونی و میری. چشمتون رو به حقیقت باز کنید !