۱۳۹۱ شهریور ۴, شنبه

خامنه ای واقعاً زهره ترک شده است که دستور تعطیلی تهران را داده است!

Una Mestiza by Juan Luna.jpg

Una Mestiza


1- اکثریت قریب به اتفاق نظامیان حرفه ای در بخش افسران - اگر افسر شدن را انتخاب کرده باشند - در ایران معمولاً یا ذاتاً ساده اند - مثل انقلابیون و روزنامه نگاران  و مشاغل با گرایش های جاه طلبانه -  و یا بدلیل ایزوله بودن از مراودۀ روزمره با سایر بخش های جامعه؛ در طول خدمت در ارتش ساده می شوند. به این عبارت که نظامیان عمدتاً تنها در داخل خودشان و محیط بستۀ خدمت شان بده بستان اداری و کاری و خدماتی دارند و مثلاً مثل حقوقدانان و مدیران سویل و دیگر اقشار نیستند که همه روزه با بخش های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در آمد و شد و بده بستان های مختلف باشند. این مقدمه را از آن جهت گفتم که سادگی ذاتی خودم را بسادگی اعتباری نظامی بودنم هم تقویت کنم و بگویم که من آدم ساده ای هستم. و چون از ایران هم دور هستم و سادگی ذاتی خوشبینی افراطی هم تحمیل می کند؛ به اینجا برسانم که بگویم وقتی خامنه ای و احمدی نژاد تصمیم گرفتند تهران را یک هفته تعطیل کنند تا بتوانند همایش غیرمتعهدها را برگزار کنند قبول کردم که این یکی دیگر از ترس و امنیت و این قبیل مسایل نیست و تهران بدلیل نداشتن امکانات لازم مثل هتل های مناسب و ... برای تجمیع  مهمانان لاجرم مجبور است مهمانان را بصورت افقی در نقاط مختلف شمال پایتخت اسکان بدهد و برای امکان تردد اینان چه برای آمد و شد به محل اجلاس و چه بلحاظ بازدیدهای مهمان نوازانۀ تبلیغاتی در سطح شهر تهران؛ هر حکومتی هم بجای خامنه ای بود و این عقب ماندگی را داشت و می خواست اجلاسی به این کمیت را هم برگزار کند لاجرم همین کار تعطیلی موقت و چند روزه را تصمیم می گرفت.

2- اما ازچند روز پیش که سردار رادان بازهم شده تیتر اول رسانه های دولتی و مرتب تکرار می کند که چندین لایه و حلقۀ امنیتی تدارک دیده اند و "در طول برگزاری اجلاس غیرمتعهد با کسی شوخی ندارند" و رسماً تبلیغاتی کردند که کنترل تهران به سپاه واگذار شده، کمی به دلایل تعطیلی تهران مشکوک شدم. و بلافاصله امروز که متوجه شدم ستاد نماز جمعه به همۀ امامان جمعه و جماعت بویژه در تهران و قم و مراکز استان ها دستور داده است که رعب و وحشت و تهدید و ارعاب تبلیغ کنند بمناسبت برگزاری اجلاس؛ ابتدا بسادگی خودم خندیدم و سپس دلم بحال شما خواننده ها سوخت که مرا تعقیب و تشویق می کنید؛ و آنگاه شک ام تا نزدیک یقین تقویت شد و متوجه شدم که واقعاً مثل اینکه قرار بوده و قرار است خبرهای مهمی بشود در طول برگزاری اجلاس؛ و خامنه ای بدجوری دلواپس و وحشت زدۀ امنیت اجلاس اولاً و تظاهرات احتمالی و محدود ناراضیان ثانیاً است. زیرا که امروز در خبر بود که برای همین دربی فوتبال هم - مجدداً فرمایشی و بی خاصیت و سیاسی و مساوی - تماشاگران را از ایست و بازرسی های امنیتی مختلفی می گذرانده اند که معمول نبوده است تاکنون.

3- حالا دیگر می توان به ضرس قاطع گفت که یکی از دلایل اصلی تعطیلی تهران اخبار و اطلاعاتی بوده است که در مورد تظاهرات و شورش های خیابانی مردم مدرن به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی رسیده است. زیرا که تعطیلی تهران علاوه بر همۀ قدرت کنترل و سرکوب همیشگی و عادتی سپاه و نیروی انتظامی دو ویژگی مضاعف دیگر نیز به آن اضافه می کند. زیرا:

4- همانطور که تهران محله ها و میادین جرم معمولی خیز دارد مثل اکثر ابرشهرها؛ بطریق اولی محله ها و میادین جرم سیاسی خیز هم دارد. بعبارت دیگر اگر قرار باشد در تهران تظاهرات و بروزات نارضایی سیاسی شکل بگیرد معمولاً از مناطق و محل ها و میادین مشخصی مثل ونک و ولی عصر و صادقیه و نارمک و امام حسین و ... سرانداخته می شود. در سوی دیگر اما تهران مثل ابرشهرهای پیشرفته ای مثل لندن سامانۀ چشم های الکترونیکی کنترل کنندۀ کافی ندارد و کنترل امنیتی تهران فقط با اشغال فیزیکی میادین و خیابان ها توسط سپاه و بسیج و نیروی انتظامی قابل اعمال است. بعبارت دیگر تهران کنترل نامحسوس کمی دارد و کنترل سیاسی تهران حتماً باید محسوس و با مانور میدانی نیروهای سرکوب تأمین شود. و چون چنین اعمال کنترلی شهر را از ریخت می اندازد و تبدیل به پادگان نظامی می کند و این بسیار زشت و نقطه ضعف است در برابر چشم غریبه ها لذا خامنه ای با تعطیل تهران سپاه را قادر ساخته است:

الف- بتواند در صورت لزوم همۀ مراکز جرم سیاسی خیز را جزو مناطق تردد مهمانان معرفی و در صورت لزوم بهمین مستمسک مسدود و کنترل کند.

ب- اگر هم با احتمال کم در یکی از این مناطق شورش و اعتراضی هرچند محدود هم شکل بگیرد بتواند به بهانۀ در مسیر تردد مهمانان بودن محل اعتراض؛ بلافاصله راه مردم را به آن میدان و خیابان ببندد و معترضان سلولی را ایزوله کرده و دور از چشم اغیار و رسانه ها سرکوب و جمع کند. چون که قبلاً بهمه گفته است که در این یک هفته برای این تهران تعطیل است که هیچکس حقی برای تردد آزادانه و در هر کجای تهران هم نداشته باشد. بعبارت دیگر در این یکهفته فقط سپاه تصمیم می گیرد که مردم از کجا و از کدام مسیر عبور کنند که خود این اجازه هم در آنی دیگر ممکن است به اراده و تصمیم سپاه بازهم تغییر کند.

5- این را از این جهت هم می شود مطمئن بود که امروز علاوه بر نمازهای جمعه دیگرانی هم که در متن نماز و این گونه مراسم نبوده اند و مسئولیتی نداشته اند مثل احمد خاتمی و ... بطریقی اعلان تهدید و سرکوب کرده اند در صورت هرگونه تحرک اعتراضی. و آن مورد را هم که گفتم در مورد نتیجۀ مساوی فرمایشی بازی پرسپولیس استقلال که هنوز نه بدار است و نه ببار از بروز کوچکترین چالش اجتماعی حتی در قالب ورزشی و هواداران دو تیم فوتبال بشدت وحشت دارند و پرهیز می کنند. - حتی اگر بیماری و رفت و برگشت مهندس موسوی به بیمارستان قلب را با همان سادگی من اتفاقی طبیعی بدانیم - خب اگر منتظر "که چی" اش هستید. همین دیگر: این همه ترس و احتیاط و وحشت از شهروندانی که مرتب هم رژیم تبلیغ می کند که "همه چیز نرمال است" خودش هم خبر خوشحال کننده ایست از ضعف خامنه ای و هم مبارک است بدلیل سادۀ جنبش سبز و تلاش های اپوزیسیون زنده و اثر گذار است هنوز! یا...هو

۳ نظر:

ناشناس گفت...

دلقک جان در خلال سال 88 ، بخش بسیار زیادی از تهران مورد بازبینی و نصب دوربین قرار گرفت و احتمالا شما همچنان به تهران سه سال قبل می اندیشید.

خ.آ گفت...

سلام استاد اميد ،
آيا ميتوانيم كنار جويهاي پايتخت بنشينيم و يك دل سير براي حال و روز مملكتمان گريه كنيم؟
اي واي كه عربها و تركها در ا ين بازي غرب و روس و چين با گربه ملوس ايران چه بردي به چنگ اوردندو مي آورند اي واي

آقای مدرنیته گفت...

سلام دلقک

پاراگراف شماره 1 رو میذارم به حساب شوخی با خواننده هات. چون اصلا برام قابل درک نیست که شما فکر کرده باشی که این تعطیلی بخاطر مسائل غیر از امنیت هست. هم اینکه اصلا ساده نیستی و هم اینکه این مسئله یک مسئله امنیتی بوده و قانونا مرتبط با شغل نظامی شما...

حقیقتش من اولین بار و اولین جایی که شنیدم قراره تهران تعطیل بشه بدون ذره ای شک و بدون خوندن هیچ تحلیل و بدون دیدن هیچ نشونه ای حاضر بودم قسم بخورم که این از ترس مسائل امنیتی هست.

در ضمن، یک دلیل دیگه هم دارم برای اینکه پاراگراف شماره 1 رو به شوخی
گفتی...چون یادمه توی یکی از پستها به ماجرای سفر عبدالله گل و تظاهرات جنبش سبز اشاره کرده بودی و این همانی کرده بودی...

خب شوخی میکنی یه شکلکی چیزی بذار که خواننده ها گیج نشن :D