۱۳۹۰ بهمن ۲۴, دوشنبه

ایست قلبی معنای جدید مرگ سیاسی خاموش است آیا؟ نگاهی بمرگ سرداران.

The Second of May 1808


قبل از متن: ابتدا پاسخ "نه" گل درشت خودم را به آن "آیا"ی تحریک کنندۀ تیتر مطلب اعلام کنم تا حقی از آیت الله خامنه ای ضایع نشده باشد بعنوان بدترین و خسارت بار ترین حاکم دوران مدرن و معاصر در ایران. زیرا که من همۀ تلاشم این است که هر آنچه از تحلیل و خبر و گزارش می نویسم در اینجا یا بر دلایل عینی ثابت شده متکی باشد یا حاصل تحلیلی باشد که پایه هایش بر دلایل مستند بنا شده باشد. و هر نوع تلاش برای نسبت دادن امور غیر متقن و نامدلل به رژیم را در جهت تثبیت آن می دانم و نباید.

1- با مرگ سردار سوداگر تعداد مرگ های یکماه اخیر سرداران سپاه به پنج رسید که بغیر از سردار غفاری که معلوم شده مریض بوده و مرگش قابل انتظار بقیۀ آن سه نفر دیگر در هاله ای از ابهام باقی مانده است. و اینک که سردار سوداگر هم به این جمع پیوسته دلایل نسبتاً قوی حکایت از غیرعادی بودن این مرگ ها می کند:

الف- در مراجعه به بازار احتمالات ریاضی مرگ چهار یا پنج نفر در سنین حول و حوش 50 سالگی از سازمانی با جمعیت محدود سرداران در سپاه - در مقایسه با جمعیت های هویت دار اعتباری مشابه - و در مدت زمان تنگ و محدود یکماهه پاسخ "بعید" و "خیلی بعید" می گیریم.

ب- جوانی نسبی این سرداران جان باخته نسبت به متوسط سن عمر در ایران - حتی رزمندگان و مجروحان جنگ غیر شیمیایی شده - دومین علامتی است که مرگ آقایان را توجیه واقعه ای طبیعی نمی کند.

پ- جلوگیری از درز جزئیات مرگ و پیشینۀ منجر به مرگ آنان به رسانه ها نیز غیرطبیعی بودن مرگشان را تداعی می کند. درست است که مرگ یک نظامی یا چند نظامی ارزش خبری خاصی ندارد که به آن پرداخته شود. ولی هنگامی که بدرست یا غلط این موضوع رسانه ای شده و در سطح گسترده ای منتشر شده است، سکوت در برابر ارائۀ اطلاعات پایه مثل نوع مرگ اعم از در اثر مریضی یا جانبازی یا تصادف و... بیشتر تحریک کننده است تا قانع کننده.

ت- نوع واکنش خامنه ای و سکوت ایشان در مورد درگذشت اینان هم یک مورد تحریک کننده است. زیرا که طبق اظهارات خود سپاه و همکاران این سرداران همۀ آنان در بخش های ستادی دانش محور سپاه فعال بوده اند و برخی حتی بنیانگذار یا چهرۀ شاخص بخش های فن آوری و علمی حوزۀ مدیریت خود نیز بوده اند مثل همین سوداگر مرحوم. در حالیکه خامنه ای در همین زمان فوت پدر سردار فدوی را به او تسلیت گفته است. و پر واضح است که مرگ سردار سوداگر بسیار مهمتر از مرگ پدر یک سردار با هر اهمیتی هم است.

ث- مورد بعدی نوع پوشش خبری این وقایع توسط خبرگزاری های حکومتی است. بعنوان مثال در بارۀ مراسم ختم سردار سوداگر خبرگزاری فارس خبر را طوری مخابره کرده است که غیر معمول است و بویژه اینکه گویا تعمد داشته؛ زیرا که سایت ها و روزنامه ها هم چه روزنامۀ رادیکالی مثل کیهان و چه سایت میانه رویی مثل خبر آنلاین خبر را بازنویسی و خلاصه نکرده اند و عین خبر فارس را کپی پیست کرده اند.

ج- آنچه که در تنظیم این خبر غیرمعمول است یکی مربوط است به اسامی و عنوان های شغلی و درجه ای نظامیان شرکت کننده در مراسم است. خود خبر یک پاراگراف بیشتر نیست و بخش عمدۀ خبر به لیست اسامی سرداران سپاه و امرای ارتش تعلق دارد که اولاً نشان دهد نظامیان یکپارچه و با بیشترین تعداد و با حد اکثر درجات و در عالی ترین مقامات در مراسم و یکجا بوده اند. ثانیاً حتی یک نام غیر نظامی چه از دفتر رهبر و هیئت دولت و مجلس و ... در این خبر گنجانده نشده - در حالی که در ختم غفاری همین چند وقت پیش مقامات سیویل و نظامی هر دو حضور داشتند.

چ- و مورد آخر مربوط به ایست قلبی اعلام شدن علت فوت سوداگر مرحوم است و آن چند جملۀ مقطّعی که سرلشکر رشید از قول او نقل کرده است که سرانگشتانم را ببرید و بدهید به انگشت نگاری که بدانند من ... صادق بودم و .... راستش وقتی حرف از ایست قلبی می آید و مردان پنجاه ساله؛ من بی اختیار یاد آیت الله لاهوتی می افتم و حاج احمد آقا پسر خمینی. و از اصطلاح مرگ خاموش بخودم می لرزم. و این را مطمئنم که خامنه ای هم متخصص و هم هوادار مرگ خاموش است و دوست دارد آدم ها را هم بکشد و هم ضایع کند که مرده شان هم هیچ تهدیدی برای او نباشند.

2- نتیجه اما هنوز نمی تواند سیاسی بودن مرگ سرداران را تأیید کند. زیرا که مرگ خاموش پروژه ای تک گزین است و نه گروه کش. ثانیاً این نظامیان - حتی در جبهۀ مخالف خامنه ای - چنان خطرناک و نامی نبودند. اما مجموعۀ آنچه که معلوم شده و حسش بمن منتقل می شود این است که تلاطم درون جامعه به داخل سپاه در ردۀ ارشد ترین سرداران هم منتقل شده و سپاه در حال یک نوع دگر دیسی روانی قرار دارد. بیشتر از همه از نوع عملکرد خبرگزاری فارس که منسوب به سپاه است می فهمم هم در مخابرۀ معنی دار این خبر و هم برخی مصاحبه و گزارش های متفاوت چند ماه اخیرش که خیلی جان فدای سابق نشان نمی دهد. یا...هو

۷ نظر:

پیام امروز گفت...

با سلام و احترام

اگر این تحلیل درست باشد که چندان هم دور از ذهن نیست بخصوص که هیچیک از آنها ذوب در ولایت خامنه ای نبودند و برخی سابقه زندان در دوران پس از جنگ را داشته اند، میتوان پذیرفت که سردار علائی با مواضع اخیرش بنوعی احتمال ایست قلبی خودش را کاهش داد.

Dalghak.Irani گفت...

سلام پیام امروز محترم.
اتفاقاً به نکتۀ خوبی انگشت گذاشته ای. وبنظر درست و دقیق است که هرکسی در هر رده ای مخالف و منتقد تأثیر گذار وضع موجود باشد و است بهتر است یک جایی ثبت نام کند تا خونش براحتی هدر نشود. بالاخره کشتن آدم شناخته شده از نظر افکار عمومی براحتی ایست قلبی نیست و خامنه ای هم اهل جار و جنجال کشتارهایش نیست و برای همین هم هنوز کسانی که اورا میش می پندارند وجود دارند. البته این احتمال هم قوی است که این نوعی تسویه حساب مستقل هواداران هم باشد در داخل سپاه. مثل کشتن سلیمانی بعد از خرید سهام مخابرات که معلوم بود انگیزه های درون گروهی داشته است. و باز این نکته که سپاه هم بخاطر بافت اطلاعاتی و امنیتی و هم بافت انقلابی و هم دارای عناصری که تجربۀ چریک بودن دارند یک سازمان مدرن شفاف نیست و یک بافت حلقه حلقه و محفل محفل هم دارد در درون خودش. مرسی. یا...هو

ناشناس گفت...

یعنی من واقعا میخوام بدونم این سردارا مگه خونواده ندارن که اینجوری سکوت کردن و دم نمیزنن.

ناشناس گفت...

کار کار اسرائیل و مجاهدین است و شاید هم اینگیلیس !!

Ali گفت...

دلقک جان سلام
خسته نباشید

یکی از سرداران متوفی که رییس هیات مدیره مخابرات بود - وفا غفاریان - تومور مغزی داشت و در طول یکی دو سال گذاشته بدنبال مداوای خود بود هرچند رسما مشغول به کار هم بود تا پنج شش ماه گذشته که دیگر رسما روی تخت خوابیده بود .

البته طبق اعلام رسمی ميانگين سني فوت‌شدگان تهراني 49 سال و چهار ماه اعلام شده .
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=219953

البته با این دور تندی که شما دارید خامنه ئی را از تخت به پایین میکشید ظاهرا مانند سالهای انقلاب هر پلشتی را با هر مقدار سریشم که لازم باشد به او میچسبانید

و خدا به ما رحم کند که یکوقت دوباره از چاله به چاه نیفتیم که یکبار افتادیم سی و سه سال پیش .

Dalghak.Irani گفت...

Ali عزیز سلام.

من که در اینجا خامنه ای را هم در اول نوشته و هم در نتیجه گیری مسئول این جدیدترین پلشتی نکرده ام سهل است تبرئۀ ضمنی هم کرده ام. در ضمن وقتی جستجویت به سر مار بوآ رسید دیگر نفس کشیدن جایز نیست باید با هر چه دم دستت است و قابلیت ضربه زدن دارد بکوبی اش قبل از رهایی از تله البته نه با شعار و دروغ و دست جارو. البته که خوشحالم که شما امیدوارتر از من هم هستی به نزدیکی بهمن 57. ولی نه علی جان قول می دهم که اگر خامنه ای را از راه نص قانون خود جمهوری اسلامی برکنار کنند بهترین نوع یک گام بسیار بزرگ و آرام بجلو است. گزینه های بزور داخلی که فعلاً در محاقند و گزینۀ جنگ خارجی هم واویلاست. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

در ضمنAli آقا.
خیلی ممنون اسم غفاری را من اشتباهی سیاف نوشته بودم که درست کردم. یا...هو