۱۳۹۰ بهمن ۱۷, دوشنبه

درودی از تَهِ جان و دوباره؛ به الماس های ملت. به احترام رنج مقدس دکتر خزعلی!

Portrait of Ippolito de' Medici


 دکتر مهدی خزعلی را مجدداً بازداشت کرده اند و بعد از بیست و چند روز بی خبری و در اعتصاب غذا بودن و شکنجۀ سرخ و سفید با محکومیتی بسیار سنگین و سریع و ناغافل به جامعه پالس "خامنه ای در اوج ترس و ضعف و قساوت و سفاکی" را درز داده اند. همۀ رسانه های همگانی اعم از واقعی و مجازی - قابل دریافت در خارج کشور - هم آن را بازتاب داده اند. بدیهی می نماید که از من هم انتظار برود که در مورد این آقا زادۀ شجاع و متحول شده و ثابت قدم مطلب بنویسم و دینم را در وسع خودم ادا بکنم. ضمن اینکه این خواسته را در پست دوم امروز اجابت خواهم کرد؛ می خواهم در این مطلب بیشتر به آسیب شناسی "چرا من کمتر به زندانیان سیاسی داخل کشور می پردازم" اشاره بکنم تا بلکه انشاءالله به سالم سازی فضای رسانه کمک کرده باشم.

1- واقعیت قضیه این است که گسترش ابزارهای اطلاع رسانی علاوه بر همۀ فایده های غیرقابل انکاری که داشته یک عیب و نقص بزرگ را هم همراه آورده است. و آن عبارت از این است که به تیغ دو دمی تبدیل شده است که هم در دست صالحان و حق جویان و خادمان و نیک اندیشان و چیره دستان قرار گرفته است و دارد؛ و هم در اختیار خائنان و هرزه درایان و بد اندیشان و خامدستان. و گرفتاری من خامدست در این است که خودم گرفتار خامدستان هستم و نمی خواهم با نوشتن در مورد زندانیان سیاسی اولاً مبارزۀ آنان را بی اعتبار، ثانیاً وضع آنان را با گزک دادن بدست رژیم بدتر کنم. در حالیکه از نوشتۀ من ناشناس غیر مؤثر در مجامع یاریگر ملی و بین المللی آبی برای بهبود وضع آنان گرم که نخواهد شد هیچ. بلکه با هر چه بیشتر دستمالی کردن نام و راه آنان در تکرارهای هیجانی و سیاسی باعث حساسیت زدایی از سرنوشت تحت ستم آنان خواهد شد.

2- ما ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی با اولویت مشترک "خامنه ای باید برود" یک امتیاز بسیار بزرگ و مهم داریم نسبت به همۀ مبارزان راه آزادی در طول تاریخ؛ اما دچار یک عیب بسیار یزرگ گسترش رسانه ها و تعدد شبکه های جمعی و فردی مجازی هم هستیم. امتیاز و برتری خیلی خوب و مهم ما این است که دشمن ما تحت عنوان کلی "ارتش سایبری یا جنگ نرم خامنه ای" فاقد اندیشه و فکر قابل طرح و بحث در رسانه هاست. و ما از جانب اینکه ارتش سایبری خامنه ای وارد دنیای رسانه بشوند و با طرح فکر و تولید اندیشه و اقامۀ استدلال خود ما را تخریب کرده و عقب برانند مطلقاً مصون هستیم. و تنها دغدغۀ ما از این ارتش جنگ نرم این است که سایتی را هک و یا وبلاگی را فیلتر و از دسترس خارج کنند. آن هم با توجه به پیشرفت های دانش دیجیتال خیلی هراسناک و قابل معطل شدن نیست. اما عیب بزرگ کار ما ایرانیان در این است که خامدستان خودمان با جدیتی ناباور هجوم آورده ایم به "من هم یک سوپر مبارز سیاسی هستم" و چنان صحنه را شلوغ کرده ایم که مرتب در هم می لولیم و بهمدیگر تنه می زنیم و دور خودمان می چرخیم و گاهی از روی نعش هم رد می شویم و در این بین الماس هایمان (زندانیان سیاسی) را به خزف تبدیل می کنیم.

3- بعبارت دیگر "امر مبارزۀ سیاسی جدی و بسیار مهم زندانیان سیاسی" را دستمایۀ "سیاسی کاری" خود می کنیم و مبارزۀ جدی آنان را در مسلخ خامدستی و هوا و هوس و نادانی و فانتزی بازی های خود چنان دستمالی و آلوده می کنیم که در مخاطب یک نوع واپس زدگی طبیعی ایجاد می کنیم. و توجه به این نکته نمی کنیم که: "درست است که تکرار هوشمندانه و هدفمند یک خبر محتمل یا یک شایعۀ قوی یا یک دروغ بزرگ حتی؛ ممکن است در اثر تکرار مکرر و استدلال های مقوم تحلیلی و تفسیری به واقعیت ارتقاء یافته و مورد باور و توجه مخاطب قرار بگیرد؛ اما در سوی دیگر هرگونه تکرار مکرر یک "امرواقع" اتفاق افتاده و مستند (در اینجا رنج زندانی سیاسی) بلافاصله به ضد تبلیغ دچار شده و مخاطب را می رماند. بهمین خاطر هم است که تکرار ده ها و ده ها بارۀ خبرهای واقعی داخل ایران و از جمله مربوط به زندانیان سیاسی کمترین حساسیت جامعۀ مخاطب رسانه ها را برمی انگیزد و ما می بینیم که این قبیل اخبار و نوشته های سخیف و سست تکراری از آدم های گمنام و خامدست بازدید کننده ای پیدا نمی کند. یک نگاه اجمالی به این قبیل لینک ها در سایت بالاترین بعنوان پرمخاطب ترین شبکۀ اجتماعی فارسی زبان نشان می دهد که اخبار سیاسی مربوط به زندانیان و با تبدیل شدن هر کدام به موضوع داغ و با لینک های بی شمار داغ شده از نظر امتیاز ولی همه مثل هم؛ مخاطبان را نه تنها جلب نکرده بلکه یک نوع بی تفاوتی زشت و خطرناک و خجالت آور و نگران کننده را هم باعث شده است.

4- طرفه اینکه در این میان نوشته های آدم های شناخته شده و چیره دست از سویی و اخبار تلاش های مجامع حقوق بشری "تأثیر گذار در سرنوشت و وضع زنداننی سیاسی" نیز قربانی شده و توجه و حساسیت مخاطبی را بر نمی انگیزد. زیرا که ما با سیاسی کاری بر موضوعی سیاسی و بسیار حساس جامعۀ مخاطب را به اشباع روانی تا حد اشمئزاز رسانده ایم. در حالیکه اگر اجازه بدهیم که موضوعات "امرواقع" و جدی سیاسی را قلم های صاحب صلاحیت و مجامع دارای اعتبار ملی و بین المللی طرح کنند و پی بگیرند از صدها و هزار ها ابراز احساسات خامدستانه و بی تأثیر ما مؤثرتر و مفید تر خواهد بود. البته این یک رؤیای غیرقابل تحقق است و دنیای مجازی این عیب ذاتی را دارد و "خود روشنفکر انگاری بیمارگونه"ی ما ایرانیان هم آنرا تشدید می کند. اینجاست که من کمتر بطور مستقیم این شهر آشفته را بهم می زنم و آشفته ترش می کنم با نوشتن مدح نامه و سوگنامه و "ببین خامنه ای چه موجد سفاکی است". زیرا که نه مدح من کمک کننده است، و نه سوگ من رهگشا، و نه مخاطب من احتیاج به شناساندن امر بدیهی و قبلاً به نتیجه رسیده اش راجع به بی رحمی خامنه ای دارد. یا...هو

۵ نظر:

ازاد گفت...

رسانه‌های تیم احمدی‌نژاد از افزایش اختلاف غلامعلی حداد عادل با علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف در «جبهه متحد اصول‌گرایان» خبر داده و پیش‌بینی کرده‌اند این جبهه فرو خواهد پاشید.

سایت «ر‌ها پرس» روز دوشنبه (۱۷ بهمن) نوشته رقابت میان حداد عادل با لاریجانی برای کسب کرسی ریاست مجلس نهم مهم‌ترین علت بروز اختلاف‌ در این جبهه شده است.

به نوشته این سایت٬ حسین فدایی٬ دبیرکل «جمعیت ایثارگران» به همراه علی زاکانی٬ دبیرکل «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» برای ریاست حداد عادل بر مجلس نهم تلاش می‌کنند و طیف سنتی محافظه‌کاران نیز می‌خواهد لاریجانی همچنان رئیس مجلس بماند.

«ر‌ها پرس» در عین حال نوشته است حضور حداد عادل در فهرست «جبهه پایداری» و مخالفت وی با افزوده شدن نام علی مطهری٬ حمید کاتوزیان و علی عباسپور به فهرست «جبهه متحد اصول‌گرایان» از دیگر موارد اختلاف میان نزدیکان محمدرضا مهدوی‌کنی است.

آن‌طور که این سایت وابسته به تیم احمدی‌نژاد گزارش کرده است٬ «جمعیت ایثارگران»٬ «جمعیت رهپویان» و «جبهه پایداری» به طور مشترک برای کنار گذاشتن علی لاریجانی از ریاست مجلس تلاش می‌کنند.

سایت «خبر‌ آنلاین» وابسته به علی لاریجانی نیز امروز در گزارشی به تجزیه و تحلیل ترکیب فهرست ۲۷ نفره نامزد‌های «چبهه متحد اصول‌گرایان» در حوزه انتخابیه تهران پرداخته است.

آن‌طور که «خبر آنلاین» نوشته بسیاری از کسانی که نام آن‌ها در این فهرست آمده است٬ عضو «جمعیت ایثاگران» و «جمعیت رهپویان» هستند.

در این فهرست «جامعه روحانیت مبارز» و «جبهه پیروان خط امام و رهبری» کمترین نامزد را دارند.
دلقک عزیز با این خبر ضیاقتت تکمیل میشه
علی مطهری نیز در واکنش به این مسئله اعلام کرده قصد دارد فهرست انتخاباتی «منتقدان دولت دهم» را در دو یا سه روز آینده منتشر کند.

به نظر می‌رسد طیف ایثارگران‌ و رهپویان با ائتلافی نانوشته با «جبهه پایداری» تلاش می‌کنند طیف سنتی محافظه‌کاران را کنار بزنند که این اقدام با اعتراض آن‌ها مواجه شده است.

علی گفت...

با درود/قصد داشتم از طریق وبلاگ مردمی شما حکم ناعادلانه آقای خزعلی را محکوم نمایم و در تایید فرمایشات شما این خبر خوب را بدهم که ظاهرا دستگاه رهبری بد جوری تو گل گیر کرده و دارد بیش از قبل برای خفه کردن صدای مردم هزینه میکند و این نشان دهنده این است که دکتر خزعلی به جاهای خوبی از رهبری لگد پرانی میکرد و میزان "آخ" رهبر حکایت از همین دارد لذا معتقدم باید همین راه که همانا افشا گری و اطلاع رسانی است را همه به نوعی ادامه دهیم مانند شما.پیامی هم برای دستگاه رهبری دارم و آن اینست که با این کارهایتان یک جوری شما هم به آزادی ایران کمک میکنید لذا از شما هم در تسریع این امر سپاسگذارم.

میثم گفت...

دلقک عزیز بادرود فراوان بنده با نظر شما در مورد تعدد اخبار هم موافقم و هم مخالف . موافق از ان جهت که درست نیست برخی اخبار مهم جوهر تاثیر گذاری خود را با تعدد و تکرارو ناشی گری از دست بدهند و سهولت گردش اطلاعات و در دسترس بودن ابزار این محیط رابه تکرار و گاها به ابتذال بکشد . اما دسترسی ابزار نیز همان شمشیر دودمی است که دم دیگر ان تکثر و تعدد ارا را نشان میدهد . در این شلوغ اباد کسانی ساز ناکوک خود مینوازد. بنظر من گرچه به سردرگمی و اشباع مخاطب می انجامد ولی در کل سلیقه ها را نیز تعالی میبخشد و کم نیستند کسانی که سره را از ناسره تشخیص میدهند در این هرج و مرج.واین خود کم پیشرفتی نیست در راه ازادی و دمکراسی . فراموش نکنیم این راهی است که قبل از ما پیموده شد و به بیراهه رفت . امید اینکه اینبار برسیم به مقصد اصلی (ازادی و دمکراسی).... ناگفته نماند که من از طرفداران همیشگی قلم و تحلیلهای شما هستم .... باسپاس

ناشناس گفت...

میگم منظورت از الماس، الماس سردار مدحی که نیست!!! بالاخره ایشون هم روزی بله!!!

ناشناس گفت...

دلقک عزیز.. علی رغم این که انتخاب احمدی نژاد با تقلب و دروغ توام بود ولی نام این شخص قطعا در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود.. هیچ کس مثل ایاشن تونایی این طور به اضمحلال بردن ج. ا نداشت و واقعا علی رغم همه آسیب های مالی و جانی که به ایران و ایرانیان زد خدمت بزرگی هم به ما کرد و آن هم بی اعتبار کردن حکومت ولایی بود .. اگر این مرد انتخاب نمی شدو حتی زاده نمیشد ما همچنان در بند ولایت بودیم .. دست کم آلان بخشی از مردم و بخصوص جوانان به این آگاهی رسیده اند که تا کنون چقدر مورد سو استفاده مذهب قرار گرفته بوده اند.. این خودش دستاورد بسیار مهمی است.. من از این جهت شده ام ستایشگر احمدی نژاد