۱۳۹۰ مهر ۱۰, یکشنبه

پارادوکس عکس رجانیوز؛ پیام خامنه ای و چادر جنتی! البته 5x5x5


 نتیجه اختلاط در ورزشگاه آزادی!

بسم الله الرحمن الرحیم
از اینکه ملّت ایران را خوشحال کردید، متشکرم.
سیّدعلی خامنه ای
‌٧/مهر/‌١٣٩٠


جنتی در نماز جمعه:
 عملکرد شهدا، رزمندگان و جانبازان در جنگ تحمیلی برای دختران
 دانشجوی بی‌حجاب، خانم‌هایی که در خیابان رژه می‌روند و...
برای مثال دختری که در دبیرستان چادر برسر می‌کرده است، طوری نباشد که در دانشگاه چادر خود را بردارد.





1- عکس را که می بینید و توضیح نمی خواهد غیر از اینکه عکس مال ایسناست. ولی رجانیوز با کادر قرمز فساد (شادی) را کشف کرده است. در مورد حرف های جنتی هم توضیحی نمی دهم که این فسیل ماقبل تاریخ هم خودش و هم حرفش مثل کفر ابلیس معلوم و شناخته است. فقط می ماند یک توضیح مختصر راجع به پیام خامنه ای به تیم ملی والیبال که نخستین قهرمانی والیبالیست های بزرگ سال ما در قارۀ آسیاست.

2- عکس و پیام خامنه ای و خطبۀ جنتی را طوری چیده ام از نظر بصری که خودتان بتوانید نکته سنجی کنید: در بالا و ابتدا تصویر ذهنی رهبر جمهوری اسلامی و نوع نگاه او به انسان و زیست او را نمایش داده ام در همانندی با نگاه رجانیوز.  در پایین اما ترجمۀ کلامی و گفتاری تصویر بالا را گذاشته ام که دقیقاً باز منطبق است بر گفتمان رهبر جمهوری اسلامی از زبان جنتی. و در وسط این گفتمان کلامی و تصویری پیام ناگزیر و مستقیم خود رهبر را گیر انداخته ام تا شما بهتر متوجه بشوید که گیر کار ما کجاست. و چرا پیام مسئولیت سیاسی و حاکمیتی خامنه ای در زیر پرس دو گفتمان فلسفی و انسان شناختی او چنین له شده و آب رفته است.

3- پیام تبریک آیت الله خامنه ای به تیم ملی والیبال چنان موجز و کوتاه است که ابتدا انسان را یاد رفتارهای انسان فراتر از مدرنیته می اندازد. آنجائیکه انسان مدرن با حذف و تعدیل همۀ القاب اعتباری و مداهنه ها و چاپلوسی ها و تعظیم و تکریم های بیهوده؛ پیام هایش را در کوتاهترین و مرتبط ترین واژه ها بیان می کند. ولی در ادبیات جمهوری اسلامی که از هر سه کلمۀ یک پیام دو واژه اش حتماً صفت خوب و بد است به دوست و دشمن. این پیام کوتاه که در آن هیچ نشانه ای از کلمات "فرزندانم" ؛ "عزیزانم" ، "برومند" ، "قهرمان" ، "ایران" ، "آسیا" ، "ورزش" ، "اولین بار" و... نیست؛ و حتی واژه های دینی مثل خدا و اسلام و دعا و... و بویژه کلید واژۀ رهبر (دشمن) غایب است. وچه می گویم که برای اولین بار از کلمۀ ملت درمفهوم جدیدش استفاده شده است و نه بمعنای مورد نظر روحانیان که ملت را مترادف با امت می گیرند و منظورشان از واژۀ ترکیبی "ملت ایران" کاربرد مذهبی ملت شیعه است؛ و نه به معنی  Nation و ملت ایران.

4- خودتان اهل بخیه اید و بیش از این توضیح ندهم که حوصله تان سر نرود. ولی من در این پیام کوتاه بدون حتی ذکر نام مخاطب آن (بچه های والیبالیست ملی) آرزوهای نزدیک به برآورده شدن ملت ایران را بو می کشم و می گویم که این پیام قبل از اینکه از روی خوشحالی حاکم باشد بیشتر ناشی از بهم ریختگی درونی حکومت است. و رهبر با افزودن هر واژۀ بیشتری به این پنج کلمه خودش را در معرض اتهام یکی از باندهای لاشخوران نگاهبان قدرتش قرار می داد.

5- و جایش همین جاست که درود بفرستم برای همۀ کوشندگان حوزه های مدنی شادی محور و بویژه به کسانی که تلاش می کنند این شادی های مدرن را در قالب "پروژه" های مدنی تعریف و تعقیب کنند. که نمونۀ اخیرش همین اهتمام به طرح 5x5x5 که قطعاً چیز خوبی است و باید جدی گرفته شود. از آنجاییکه من یا اولین و یا جزو اولین ها بودم که جایگزینی زندگی مدرن (پروژه های مدنی شادی محور) را بجای مبارزه سیاسی سنتی (رفتن روی بام و الله اکبر گفتن مثلاً) طرح کردم و نوشتم. لذا در این قبیل حرکت های مدنی و زندگی محور - دخیل بوده یا نبوده - خودم را سهیم و خوشحال حس می کنم. یا...هو

هیچ نظری موجود نیست: