۱۳۹۰ شهریور ۹, چهارشنبه

"منبرداران سیاسی" واژه ای جدید در ادبیات آیت الله خامنه ای! نگاهی به خطبه ها.

Portrait of a famous actor


1- آیت الله خامنه ای در خطبه های امروز نماز عید فطر به هراس هایی که دارد اشارۀ مستقیم تری کرد و گزینۀ حمایت تلویحی از احمدی نژاد و عقبۀ سیاسی اش را یک بار دیگر به رقبای سیاسی او ابلاغ کرد. رهبر جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار از واژۀ جدیدی استفاده کرد در اخطار بروحانیان غیر سیاسی و مخالف ترکیب "خامنه ای - احمدی نژاد". و آن زمانی بود که از "منبر داران سیاسی" نام برد و از آنان خواست که مواظب حرف زدنشان باشند. و این از عجایب روزگار فعلی حکومت دینی است که منبر سیاسی را نهی و نفی می کند و به روحانیان تذکر می دهد که وارد سیاست -غیر موافق با منویات رهبر- نشوند. این علامت خوبی است برای وخامتی که چند دستگی روحانیت را نشان می دهد زیرا که ضمیر این اخطار؛ روحانیان تا امروز موافق آیت الله خامنه ای را نشان می دهد در جبهۀ اصولگرایان. و الا روحانیان اصلاح طلب از ابتدا هم منع بودند از هر نوع اظهار نظر سیاسی!

2- اما آنجایی هم که آیت الله خامنه ای می گوید: "نسل روی کار آمده کشور در راه درست و در مسیر تقوا حرکت می کنند." که منظورش نسل مدیران سوم تیر 84 به بعد است؛ نگرانی تلویحی خودش را با استناد به شعر«دستى که عنان خویش گیرد امروز در آستین کس نیست» آشکار می کند. درست است که او این شعر را در جهت اثباتی بکار می گیرد ولی صرف استناد به این شعر نشان دهندۀ عمق نگرانی ایشان از "بی تقوایی و فرصت طلبی" حاکم بر اردوگاه اصولگرایان است.

3- نکتۀ سوم و مهم اما آنجایی است که ایشان از برج عاجی که از تحولات منطقه و کشورهای اسلامی برای خودش ساخته بود و مرتب تبلیغ می کرد پایین آمده و تلویحاً اعتراف می کند که اتفاقات شش ماه گذشته در منطقه به اهداف غلبۀ مسلمانان رادیکال که نیانجامیده سهل است که دارد توسط غرب مهار می شود و در جهت ضد الگوی حکومت دینی ایران و با هدف گیری لیبرالیسم غربی هدایت می شود. او هشدار می دهد و از همه می خواهد که اختلافات داخلی را کنار بگذارند و مواظب بیرون مرزها باشند که اگر امریکا و غرب برندۀ تحولات منطقه بشوند. آن وقت نه از تاک نشان خواهد ماند و نه از تاک نشان؛ که بر سر میزهای قدرت و ثروت و منزلت آن دعوا راه انداخته اند.

4- آخرین نکتۀ کلیدی حرف های امروز آیت الله خامنه ای اعترافی است که او تصریح می کند به اهمیت انتخابات هم در مشروعیت منجر به امنیت حکومت و هم برعکس آن در صورتیکه چالش قدرت در درون باعث گسترش شکاف ها شود. و البته رهبر جمهوری اسلامی خوب می داند که این توصیه ها نخواهد توانست ماشین سهمگین منفعت طلبی ناشایست اصولگرایان را متوقف کند. زیرا که پذیرش نصیحت رهبر از سوی الیگارشی جناح راست به این معناست که مجلس آینده را دربست به گروه احمدی نژاد خواهند باخت و از همۀ رانت های سی و دو سالۀ خود دور خواهند ماند. دلیل آن هم واضح است زیرا که احمدی نژاد قدرت و بودجه و سازمان های اجرایی و بده بستان ها را در ید قدرت مطلق خودش دارد و نیازی به دعوا با اصولگرایان را ندارد و کافی است هر از چندی با یک اقدام ظاهراً نامربوط مثل جریان نشریۀ خاتون فشار خون رقبا را بالا ببرد و خودش با خیال آسوده به تلاش های ثروتمندش در جلب آرای محرومان و اسقاط مخالفت طبقۀ متوسط ادامه دهد. در حالیکه اصولگرایان مقابل احمدی نژاد نه بودجه و نه هوادار قابل اعتماد ایدئولوژیک دارند. و اگر جنگ های افشاگرانه و رسانه ای را هم تعطیل کنند؛ لاجرم باید از همین الان دستهای تسلیم شان را بالا بگیرند در مقابل احمدی نژاد.

5- البته همۀ این "سیاست روی میز امروز" زمانی به این سادگی خواهد بود که دو عامل بروز نکند. عامل اول در سیاست بین المللی است که اوضاع بیشتر از این بضرر جمهوری اسلامی تغییر نکند. مثل سقوط اسد در سوریه یا تهدیدات نظامی صریحتر غرب نسبت به تهران. و عامل دوم یک عامل داخلی است و آن اینکه احمدی نژاد حرکت غافلگیرانۀ دیگری بر علیه آیت الله خامنه ای انجام ندهد. و پر واضح است که هر دو عامل خارجی و داخلی پیش گفته احتمال وقوعش بیشتر از عدم حدوث آن است. نتیجه اما اینکه اوضاع جز در تهدید نظامی مستقیم غرب -که نمی تواند گزینه ای خیلی نزدیک باشد- بهر سویی حرکت کند بنفع آیندۀ میان مدت ایران خواهد بود؛ برای رهایی از کابوس! انشاءالله. یا...هو

۲ نظر:

ناشناس گفت...

https://plus.google.com/107365676925051486913/posts/NC1UbhDcUef#107365676925051486913/posts/NC1UbhDcUef

ناشناس گفت...

پوزخند احمدی نژاد و گریه رهبر، عجب کنتراستی!