۱۳۹۰ مرداد ۹, یکشنبه

نشانه های مبارک افول اسلام سیاسی در جهان. سلام بر ژنرال های ترک!

Snakes



1- درست است که رجب طیب اردوغان و حزبش انتخابات اخیر ترکیه را بردند و چهار سال سوم حکومت اسلام گرایان مدرن را بر ترکیه تداوم دادند ولیکن درست تر این هم است که در همان انتخابات پارلمانی پیش گفته اردوغان به هدف غاییش که کسب اکثریت قاطع کرسی های پارلمان برای شخم زدن قانون اساسی سکولار ترکیه بود را کسب نکرد. و نه تنها کسب نکرد که بلکه حزب رقیب و سکولارش را هم دید که با کرسی هایی اندکی بیشتر نسبت به دورۀ قبل خبر از "شروع به سرنگونی فوارۀ رشد اسلامگرایان در 8 سال حاکمیت اردوغان" دارد.

2- اردوغان که سیاستمدار برجسته ایست با تشخیص سریع و بموقع این شکست پیروز شروع کرد به تغییر سیاست هایی که گمان می کرد -درست هم فهمیده بود- آن سیاست ها باعث ترس جامعه و توقف رشد کمّی محبوبیت عدالت و توسعه شده است. او ابتدا از بار سیاست های بسرعت در حال گسترش رو به شرق و با اولویت کشور های اسلامی و آسیایی کم کرد و برای نشان دادن این تغییرات به ارتش، موضعی مترقی و همسو با جهان گرفت راجع به اتفاقات و اعتراضات سوریه و تا آنجا پیش رفت که بشار اسد را در تنگنا قرار داد. و مهمتر از آن شروع کرد به بازسازی سریع روابط ترکیه با اسراییل که بعد از ماجرای کشتی کمک رسانی به غزه و کشته شدن ترک ها به نازل ترین سطح ممکن تقلیل یافته بود.

3- ژنرال های ارتش ترکیه که هشت سال تمام بود منتظر نشانه های افول اسلامگراها بودند تا بتوانند موقعیت دست برتر همیشگی شان را مجدداً بدست آورند سعی کردند که اردوغان را باز هم تحت فشار بیشتری بگذارند تا اولاً از اقدامات ضد اقتدار ارتشش دست بردارد و ثانیاً بتوانند با متوقف کردن تعقیب و مجازات افسران ارشد ارتش که تحت اتهام توطئه و کودتا جریانی چهارساله داشت قدرت سیاسی خودشان را بازیابی کنند. 

4- بدیهی می نماید که چهار ژنرال رده اول ارتش قبل از هرگونه مذاکره ای با دولت تصمیم استعفای دسته جمعی را گرفته بوده اند که اگر اردوغان تن به خواسته هایشان ندهد از شوک استعفاء بر علیه او استفاده کنند و کردند. زیرا که چنین استعفای بی سابقه ای کاربردی کمتر از کودتاهای قبلی ارتش ترکیه نخواهد داشت و عنقریب باعث دگرگونی های نسبتاً وسیعی در صحنۀ سیاسی ترکیه از سویی و سیاست های اردوغان از طرف دیگر خواهد شد. چون که بر خلاف شعار های چپ گرایان ضد نظامیان بظاهر دموکراسی خواه جهان، ارتش ترکیه از محبوبیت بسیاری برخوردار است و ملت ترکیه فراموش نمی کنند که رسیدن به تاریخ امروزیشان جز در سایۀ اقتدار نظامیان در مقابل سیاست مداران فاسد و متزلزل ما قبل دموکراسی ممکن نبوده است.

5- سخن کوتاه کنم اما برای من این شوک مبارک ژنرال های ترک به اسلامگرایان از این جهت مهم است که حس خوبی دارم از توقف جهانی اسلام سیاسی در همۀ کشورهای مسلمان. که ترکیه بعنوان موفق ترین الگوی ظاهری این ادغام دین و سیاست خطرناک ترین پالس ها را می فرستاد و اینک متوقف خواهد شد. خوانش صحیح حرکت های شروع شده در مصر که با شکاف بین اسلامگرایان و مدرن ها کلید خورده است و زمین گیر شدن آنان در سایر کشور های متحول شده در شورش های شش ماه گذشته در جریان اعتراضات مدنی؛ همه خبرهای خوبی است از اینکه گویا اسلام سیاسی بعد از یک یکه تازی رو به رشد ثلث قرنی دارد از نفس می افتد و دنیای مسلمانان را از تهدید واپس گرایی بنیاد گرا و متحجر به ادامۀ لیبرالیسم دیکتاتوری یا شبه دموکراسی رها می کند. و این گزاره که دین سیاسی از هر نوع و قرائت و خوانشی هم راهی به سعادت دنیای مسلمانان ندارد و دیر یا زود ترکیۀ اردوغان به همان نقطه ای خواهد سوق داد جامعه را که جمهوری اسلامی آیت الله ها در ایران یا طالبان در افغانستان. زیرا که دین ذاتی انحصارگر دارد -باید داشته باشد و الا دین نیست- و نهایت سیطره اش بر سیاست؛ جز به تعطیل کردن تنوع زیست نمی تواند رضایت بدهد. اگر در ایران با بلاتکلیفی، یا در پاکستان با خود انتحاری، یا در افغانستان با جنگ و کشتار دنبال تعطیل زیست مدرن است؛ درترکیه نیز بنام دموکراسی و رأی اکثریت بدون التزام به حقوق اقلیت این پروسه را عملی می کند لاجرم. سرعتش چه فرقی می کند. دیر یا زود! یا...هو

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز اگه ممکنه یه دعوت نامه از بالاترین برام بفرستید
خیلی ممنون میشم
ایمیلم
love78787@hotmail.com

ناشناس گفت...

سلام به دلقک عزیز 3 ماهه که مطالبتو میخونم واز ش لذت میبرم امروز چرندیات برادر محمد خاتمی رو میخوندم که میگفت ما اصلاح طلبا اصلا جریان انحرافی رو تحویل نمیگیریم وکلی واسه خودشون نوشابه باز کرد ولی با عرض شرمندگی از شما وخوانندگان باید به این ادم یه بیلاخ گنده نشان داد ببین که همین مشایی و رفقاش نظام مذهبی شما وتموم ارمانهای انقلابتون میفرستن تو کاسه توالت شما روو میذارن اونجا با زبونتون کفشو لیس بزنین اقای محمد رضا خانمی این شتریه که رو شما هم میخابه فعلا رو نخست وزیر محبوب و شیخ مهدی خوابیده یه جند وقت دیگه شما هم بله اسیاب به نوبت نوبت بقیه یاران واستوانه های نظام از اصلاح طلب و اصولگرا و میانه هم خواهد رسید فعلا حال کن تو مطب که سحر نزدیکه متاسفم که کمی بی ادبانه بود ولی اگه برات مقدوره نظرم رو حذف نکن واگر هم که صلاح ندونستی حتم بدونم که برام قابل درکه واقعا دوستت دارم فعلا بای

مترسک گفت...

سلام دلقک عزیز، بسیار لذت بردم، ممنون.