۱۳۹۰ خرداد ۱۸, چهارشنبه

مصاحبۀ مثبت احمدی نژاد وبرجسته ترین نکات آن!

The Parisian Life by Juan Luna.jpg

The Parisian Life


 این یک خوشحالی شخصی نیست. برای ایران خوشحالم که صحنۀ سیاسی ایران بهمان سمتی رفته است که ازدوسال پیش گفته ام. اینک دیگرکارشناسان وتحلیل گران حرفه ای هم بعد ازمدتی سرگردانی واعوجاج وسکوت کم کم به تحلیل های قبلی ام می رسند. واین نقطۀ خوبی است تا ایرانیان مثل همیشه خام آدرس های غلط روشنفکران وتحلیل گران نامداروسرشناس شان نشوند. با این مقدمه نگاهی می کنم به مصاحبۀ امروزرییس جمهوری ایران؛ وبرخی نکته های مغفول ازجانب تحلیل گران حرفه ای را برجسته می کنم. با این توضیح که نکته های گفتنی بیش ازاستعداد یک تحلیل وبلاگی است وتأکید براین نکتۀ همیشگی که من توصیف صحنه می کنم ونباید برداشت سیاسی هواداریا غیرهوادارازآن اولویت یکم باشد. والبته که من نوکر هر کسی هستم که یک گام هرچند کوچک هم بسمت آزادی زندگی درایران بردارد:

1-اولین پالس مهم را احمدی نژاد با نحوۀ ورود به روی سن مصاحبه فرستاد. وآن هنگامی بود که اوبا نشان دادن علامت V به خبرنگاران ودوربین ها مثل ژنرال های فاتح نبرد های ملی میهنی شروع کرد ونه حتی مثل دولتمردان معمولی تاچه رسد به شکست خورده؛ طبق گفته های برخی تحلیل گران عقب ماندۀ وابسته به الیگارشی. واین حرکت آنجایی ضمیرخودش را تمام قد معلوم می کرد که ما در روزها وماه های اخیر کوچکترین موفقیت صادق یا کاذب درهیچ عرصه ای نداشتیم. مثل خبر خوش هسته ای یا شروع هدفمندی یارانه ها وازاین قبیل که حد اقل بتوانیم این V اولین بار ازاین دست از سوی رییس دولت را با ضمیری غیر از جنگ دولت و روحانیان درموضوع جریان انحرافی نشانه گذاری کنیم.

2- دومین پالس اما پررنگ ترهم بود ومخاطبش؛ هم الیگارشی ایدئولوژیک مذهبی بود وهم ملت ایران. آنجاییکه احمدی نژاد درمقابل سؤالی راجع به تحولات منطقه ضمن تکرارحرف همیشگی درمورد یاری مردمان همۀ کشورها گفت:
*​ آزادی عدالت،عزت و حق حاکمیت ملی از حقوق پایه هر ملتی است و ما از حقوق همه ملت ها در تمام دنیا دفاع می کنیم.  اما باید مراقب بود تا از چاله به چاه نیفتیم و حق رای آزاد و عادلانه مردم حفظ شود و حقوق مردم در انتخابات مساوی باشد.
این اصطلاح "ازچاله به چاه" بااینکه ظاهراً درتوصیه به کشورهای منطقه بود ومی تواند اینطورتلقی شود که درچاه امریکا نیفتند ولی با توجه به اینکه همۀ کشورهای متأثرازتغییرات دوستان نزدیک امریکا بوده اند؛لذا من ازآن خوانشی داخلی برداشت می کنم ومی گویم این مثال مخاطبی جزمردم ایران نداشت چون هیچ کدام از تحولات منطقه هنوزبه تثبیت نظام جدید نرسیده است که مثلاً بتوان اینطور برداشت کرد که مواظب باشیم مثل مصریا تونس یا ...نشویم. وتنها کشوری که انقلابش به حکومت سی و سه ساله عمردارد ما هستیم وازچاله به چاه افتاده ایم. به تعبیر دقیقتر ترجمۀ تحت الفظی این چاله وچاه احمدی نژاد اینطورمی شود: "هرکس می خواهد انقلاب بکند بکند ولی مواظب باشند که مثل ما ازچاله به چاه نیفتند". والبته درهمین جا حق رأی مساوی مردم را هم چاشنی می کند به اردوی روحانیان سیاسی، وبا تلمیح حق ویژه خواری سی وسه سالۀ الیگارشی واذناب ریزه خوارشان را یاد آورمی شود.

3- پالس سوم اما مشخصاً برای قشرمتوسط جامعۀ ایران به گستردگی تا بخش بزرگ خاکستری جامعه که معمولاً محافظه کارند وخیلی هیجانی وارد دستجات و هواداران آن ها نمی شوند فرستاده شد. آنجاییکه درمقابل سؤوالات سمج و مکرری که در مورد پاسخش به مخالفان ومنتقدان وحمله کنند گان به جریان انحرافی پرسش می کردند گفت: جواب ما "سکوتِ الهام بخش ِ وحدت است" وبه بهانۀ بُهت خبرنگاران ازاین پاسخ؛ این باربا سرخوشی وخنده دوباره این پاسخ را تکرارکرد. او که ادبیاتی بشدت هوشمند و گزینشی فطری-غریزی دارد ودرتکرار مجدد موضع سکوت؛ جمله را ابتر رها نکرد وبه واژۀ "سکوت" اکتفاء نکرد. وحتی درتکرارجمله تاکید زبانش وگویشش را متمرکز کرد بر"الهام بخش وحدت" بودن این سکوت. بدیهی است که با من همداستان باشید دیگر که اختلاف احمدی نژاد با الیگارشی راست وچپ حاکمیت درسی سال گذشته یک اختلاف بشدت استراتژیک وغیرقابل ترمیم است وقطعاً منظوراحمدی نژاد وحدت با جناح راست وچپ مذهبی نبود ونیست. بلکه او بویژه با بکاربردن الهام دراین جمله خدارا بروحدت ملت درمقابل ایدئولوژی دینی مخرب کشوربه شهادت ویاری می خواند والبته به تحقق آن شدیداً امیدواراست.

4- پالس چهارم را بدون اینکه ازسوی خبرنگاری سؤال شود خودش اضافه می کند به گفتارش. آنجائیکه با استواری تمام به عدم استعفاء پای فشرد وگفت که بعضی ها صحبت ازاستعفا کرده اند وادامه داد که نه تنها استعفاء نخواهم داد بلکه تا لحظۀ تنفیذ رییس جمهوربعدی با قدرت کارخواهم کرد. این هم البته هم برای موافقان وهم برای مخالفان احمدی نژاد پالس بسیارمهمی بود تا مطمئن باشند که احمدی نژاد مرد در رفتن ازمعرکه ونا امید کردن دوست وخوشحال کردن دشمن نیست.

5- ابتدا گفتم که نکات مصاحبه بسیارزیاد بود ومن به ویژه ترین ها پرداختم. ولی به یک ویژه اندرویژه که افتادن روسری خبرنگار ژاپنی درهنگام طرح سؤال وپشت میکروفون بود نپرداختم. زیرا که ازنظر من موضوع حجاب اجباری گردنۀ تعیین سرنوشت ایران درآینده است ونباید دربین مسایل کم اهمیت گنجانده وگم وگورشود. لذا این موضوع را درپست بعدی مشروح ترخواهم نوشت. این نوشته ومواضع رییس جمهور کامل نمی شود مگراینکه خبرسفردکترصالحی به چند کشوراروپایی درآیندۀ نزدیک؛ پخش مستقیم برای اولین بارمصاحبۀ رییس جمهورتوسط بی بی سی فارسی واظهارنظر معاون وزارت بازرگانی برای رویکراقتصادی دولت به رها سازی قیمت ها وحرکت بسمت اقتصاد رقابتی وبازاررا اضافه نکنم. واین همه نشانه های پررنگی است ازعقلانیت جدید دولت وپالس هایی که گویی غرب درحال فهمیدن آن است. شاد وپیروزباشید. یا...هو
............................
این تحلیل برمبنای گزارش لحظه بلحظۀ خبرآنلاین که سایت مخالف احمدی نژاد است وکارهای عملی دولت درصحنۀ سیاست داخلی وخارجی تنظیم شده است. ونه گفتار ضدجهان غرب احمدی نژاد مثل همیشه.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

دلقک جان کما فی‌ سابق تیر تخته میگویی،یکبار از تو پرسیدم چرا نمی‌ری ایران پیش رئیس جمهور محبوب خودت،یا اونو ور دار بیار پیش خودت(مشایی یادت نره ،تازه‌گی‌ها فال قهوه هم بلد شده!)