۱۳۹۰ خرداد ۲, دوشنبه

دوم خرداد 76؛ سال روزتولد علی اکبرناطق نوری (سیاستمدارمدرن) مبارک باد!

Crucifixion with a Donor


1- بچه ها کودک بودند هنوزوقتی یکی یکی ازخواب بیدارشدند وبابای دلقک شان را گریان یافتند نشسته مسخ ومست روبروی تلویزیون پارس 27 اینچ شان بر روی مبلیران نیمداربا خط های درشت زرد وسیاه. "بابایی جون چی شده چرا گریه می کنی؟". گفتم که کوچکتر ازآن بودند که در یک نگاه، اشک شوق را از اشک ماتم تشخیص بدهند. فقط هنگامی آرام گرفتند وبلافاصله خانه را از شادی روی سرشان گرفتند که من درمیان اشک هایم؛ صورتم را پرازشادی وامید نشان شان دادم و گفتم: "دخترها؛ بالاخره خدای شما به یاری ایران شتافت وایران را با ایرانیان نجات داد از همۀ نعل وارونه های 20 ساله اش تا آنروز!"


2- شادی ام برای ورود سید محمد خاتمی به کاخ ریاست جمهوری ایران قابل وصف نبود ونیست درروزبرکت یا نکبت! اما -واین اما همۀ فلسفۀ مورد تعقیب من هم است در زندگی 33 سال اخیرم- شادی من تکمیل نشد مگرهنگامی که سیاستمداری مدرن و رقیب بنام علی اکبر ناطق نوری که باخت خود درشمارش کمترازیک چهارم آراء رأی ملت را با گشوده رویی پذیرفت وپیام تبریک فرستاد برای رییس جمهور منتخب و رقیب (سید محمد خاتمی). واین تاریخ ازاین جهت هم در تاریخ مدرن ایران ثبت شد مثل کتاب رکورد های گینس بعنوان "اولین". که نه قبل ازآن ونه بعد ازآن هیچ گاه در تاریخ معاصرایران نبود وتکرارنشد با سوگواری تمام. حتی من در یادداشتی به زبان آمدم درهنگام انتخاب احمدی نژاد 84 خطاب به آقای خاتمی که: "یکی ازمعدود بخش هایی که سیاست می تواند جامۀ اخلاق بپوشد درهمین احترام به قواعد بازی است. ولی او هیچ گاه حاضرنشد به احمدی نژاد همان تبریکی را بگوید که ازناطق نوری دریافت کرده بود. - مغلطه نکن. من دارم ازکسی صحبت می کنم که بازی روی صحنه را قبول دارد ونه تنها درتعیین قواعد آن که حتی درزمینۀ اجرای این قواعد درسال 84 مسئول فعال بود.-

3- داوری ام مستند چنین است که علی اکبرناطق نوری بهترین و مسلط ترین و تواناترین رییس پارلمان هم بوده است درعمر مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی. واین قضاوتم مهرتأیید هم اکثریت محافظه کار را دارد و هم اقلیت اصلاح طلب را درمجلس چهارم و پنحم. اوضمن اینکه محاسن نسبی هاشمی رفسنجانی را داشت. معایب تذبذب، آبزیرکاهی ونوسان های پاندولی او را نداشت و ندارد. ناطق نوری تنها سیاستمدار درجمهوری اسلامی است که وقتی تصمیمی بسیارساده وسخت گرفت در ترک "سیاست اجرایی". رفت ودیگربه هیچ تمهید وتزویری برنگشت. 

4- وهنگامی که برای او نقش سیاست گزار وهماهنگ کنندۀ جبهۀ پیروان خط امام و رهبری تعریف شد درسیاست ستادی واو پذیرفت؛ فقط تا هنگامی ماند و کار کرد که حرفش سندیت داشت وهمۀ اعضاء آن را می پذیرفتند درروی صحنه وعمل می کردند. اوبه محض اینکه دید درسال 84 هرکسی سازخودش را می زند برای نامزدی ریاست جمهوری؛ لحظه ای تردید نکرد دررها کردن پست سیاسی وستادی اش. و این بار ازستاد سیاست هم رفت برای همیشه. وبا هیچ تمهید ونیرنگی هم برنگشت.

5- ناطق نوری ازاین جنبه هم که زندگی را دوست دارد، ومثل همۀ ریاکاران ودغل بازان جناح راست جانمازآب نمی کشد در"چون که خلوت می روند آن کاردیگرمی کنند" هم یک انسان با تفکرمدرن است. لذا درسالگرد دوم خردادی که سرمایۀ اجتماعی بسیار پرزورایران نابود شد با تأسف! کلاه ازسربرمی دارم به احترام و تبریک برای ناطق نوری. وانگشت می گیرم بطرفش برای نشان دادن تمایز وتفاوت سیاستمدارمدرن با مدعیان نوگرایی دین!

6- البته یک واقعۀ همپوشان هم رقم خورده درگره به او دراین روز تلخ و شیرین. و آن اینکه صحنه آرایی جدید الیگارشی دربخش نجات ولایت فقیه ومصداقش آیت الله خامنه ای به مدیریت قاطع ومدرن اوسپرده شده است به تشخیص من. واواین نقش را در سایه پذیرفته است با شرط اگرنامی ازاو رسانه ای نشود. این صحنه که پررنگ ترین آن را باید درتحرک جدید خاتمی دید وآن اعلامیۀ "برای اولین بار" 120 نفر روحانی با نام ونشان مشخص درحمایت ودرخواست رفع حصرازموسوی وکروبی. موضوع "نگاهی به کجا می رویم" است درپست بعدی. یا...هو

قبل ازمتن:
مرگ تلخ وزود هنگام ناصرحجازی یکی ازاسطوره های مدرن الگوی جوانان برای من هم که دربخشی اززندگی غیرفوتبالی ناصرهمراهش بودم بسیاردرناک و سوگوار بود. با پوزش ازروح بلندش که نتوانستم نوشته ای مستقل تقدیمش کنم. ضایعۀ در گذشتش را به همسرش وفرزندانش وبه همۀ دوستدارانش واستقلالی های نازنین تسلیت می گویم.

۲ نظر:

فرشید گفت...

روحیه کشف و قدردانی از خوبیها را در بین هموطنان چندان قوی ندیده‌ام. از این بابت به شما تبریک میگویم. یادم هست جو منفی‌ سنگی‌ ضد ناطق نوری ایجاد شده بود از این بابت که وی را نامزد مورد علاقه خامنه‌ای برای ریاست جمهوری معرفی‌ کرده بودند. هنگامی که روز ۳ خرداد اخبار نیمروزی رادیو پیام تبریک ناطق نوری به خاتمی را پخش کرد در حالی‌ که هنوز شمارش آرا به پایان نرسیده بود من بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و در ذهنم حس احترام جای آن نگاه منفی‌ را گرفت. حتّی با فرض اینکه تمام داستان ۲ خرداد و اصلاحات پروژه نهاد‌های امنیتی بود باشد (این را چند جا از عباس عبدی نقل کرده اند و نمی‌‌دانم چقدر صحیح است) باز هم تاثیر مثبت این پیام در ذهن من باقی‌ مانده است. پیروز باشید.

ناشناس گفت...

حتما داستان گرمابه جمهوری اسلامی رو شنیدید ناطق نوری هم که مدرن شده اولین چیزی که باید یادبگیره این که لنگش رو نگهداره تا باد بهش نزنه
مناظره انتخاباتی احمدی نژاد رو به یاد بیارید بعد از فرزندهای هاشمی اسم خود این سیاست مدار مدرن رو آورد به عنوان کاخ نشین
این ظن مطرح می شه که کلا به قول عزیزی فقط اشتباهی بوده باشه و پرتش کرده باشن به عرصه سیاست مدرن و بازی نگیرنش
حتی با این که خودی بود اجازه دفاع نگرفت