۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۵, یکشنبه

خانم دوروتی پروزخبرنگارالجزیره؛ تازه ترین قربانی رهبربرعلیه احمدی نژاد. خطرجانی!

The Parasol





1- ماجرای خبرنگارایرانی تبارشبکۀ الجزیره که با پاسپورت ایرانی درفرود گاه دمشق بازداشت وبا هواپیمای شرکت کاسپین به ایران برگردانده شده است را می دانید. واینک دکترصالحی وزیرامورخارجۀ ایران می گوید ازورود او به ایران اطلاعی ندارد. وچقدر حس پدرخانم دوروتی درست تشخیص داده بود وقتی که چند روز پیش به بی بی سی می گفت: "من مشکلی با برگرداندن دوروتی به ایران ندارم. مشکل اینجاست که من نمی دانم دخترم درحال حاضردرایران است یانه. چون من هیچ گونه تماس واطلاعی ازوی ندارم." 


2- برای بررسی موضوع ازاینجا آغازمی کنیم که سوریه درپاسخ پی گیری الجزیره نسبت به خبرنگارش به اوگفته است که اورا تحویل ایران داده است. واین نمی تواند دروغ باشد به این دلیل بدیهی که دولت سوریه دروضعیتی بسیار آشفته قراردارد و لزومی ندارد دراین موقعیتی که همۀ دنیا روی اعتراضات وشورش های داخلی سوریه زوم کرده اند بیاید وازکاه برای خودش کوه بسازد وبرگی به برگ های سنگین پرونده اش اضافه کند.

3- بنابراین دراین که دوروتی به ایران برگردانده شده است نمی توان تردید کرد. منتها این برگرداندن دوروتی به ایران مراحل دیپلماتیک طبق پروتکل های بین المللی را طی نکرده است. به این معنا که دولت سوریه به دلیل روابط هیئتی وجیجی باجی که با ایران داشته است. وغافل ازتحولات عمیق اخیردرایران که بدلیل گرفتاری های داخلی بشاراسد طبیعی می نماید؛ دوروتی را عوض تحویل به سفیررسمی و سیاسی دولت ایران ودرهمان فرود گاه دمشق بدون تشریفات قانونی تحویل مآموران امنیتی هواپیمای کاسپین داده وخبرش را هم به شبکۀ الجزیره اعلام کرده است. اینک اگر در نظر داشته باشیم که مالکیت شرکت هواپیمایی کاسپین در اختیار حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی است؛ کمی قضیه روشن ترمی شود.

4- خانم دوروتی با هواپیمای اطلاعاتی امنیتی رهبرایران به تهران منتقل وتوسط اطلاعات موازی درسپاه یا ارتش زندانی می شود. دولت که ازاین نقل وانتقال بی خبر مانده بعد ازاعلام آن توسط الجزیره سه روزصبرکرده است تا بررسی های خودش را ازسفارت ایران درسوریه وفرودگاه های کشورانجام وچگونگی را اعلام کند. ووقتی بررسی های وزارت خارجه به هیچ نتیجۀ مثبتی نرسیده است ناچار امروز از خبرورود خبرنگاربه ایران اظهاربی اطلاعی کرده است.

5 قبلاً هم چندین باربشما گفته ام که همۀ دعواها واختلافات تازۀ بوجود آمده بین دولت احمدی نژاد وحاکمیت آیت الله خامنه ای نه برای کنترل انتخابات آینده که برای تسلط برسیاست خارجی ایران بوده است. لذا چنین بنظرمی رسد که روزهای نه چندان خوش آیندی درانتظارخبرنگاری باشد که تحقیقاً هیچ تخلفی مرتکب نشده است وفقط برای اینکه پاسپورتش ایرانی بوده ودولت سوریه برای جلوگیری ازپوشش خبری ناراضیان درحال جنگ درخیابان ها اورا نیز مثل بسیاری دیگرازخبرنگاران بداخل سوریه راه نداده است، به ایران بازگردانده شده است

6- خبررا ازاین جهت دراینجا کارکردم که مطمئنم اگرمجامع بین المللی دیر بجنبند سرنوشت این خانم جوان بزودی خواهد پیوست به سیاهۀ بلند بالایی از گمشده های دایمی سی سال اخیرکه همگی نیزارتباط تنگاتنگی با حکومت آیت الله ها داشته است. ازگمشدن امام موسی صدردرلیبی تا گمشدن چهارمأمورایران درلبنان ودان آراد خلبان اسراییلی بگیرتا گم شدن مأمورسابق اف بی آی امریکا درکیش ایران و... واین برای یک خبرنگارجوان زن بسیارسنگین تمام خواهد شد اگردرهمین بدو شروع، اقدام مؤثری صورت نگیرد. چه اطلاعات سپاه وآیت الله خامنه ای برای اینکه ضربۀ مهلک بزنند بروابط خارجی درحال بهبود ایران با منطقه ودنیا؛ دستشان رارو نخواهند کرد تا دنیا با اطمینان ازانتقال دوروتی به ایران به احمدی نژاد فشارآورده و دست آورد های جدید صالحی درمنطقه را نقش برآب کنند. 


6- یک نتیجۀ فوری این چالش جدید شکست سیاست خارجی احمدی نژاد است که هم برای خودش وهم برای ایران فاجعه خواهد بود. ولی وحشت اصلی وشخصی من آنجاست که رهبرایران درنهایت دستوربدهد که این خبرنگارجوان را نابود کنند تا هیچ گونه نشانه ای ازاو نتوانند پیدا کنند. وپروندۀ گمشدن دوروتی برود بغل دست خیل پرونده های سی ساله ای که نمونه هایش را دربالا ذکرکردم. وبه احتمال قریب بیقین هیچگاه زنده یا مردۀ آنان بدست نخواهد آمد. یا...هو

۴ نظر:

مختوم قلی گفت...

بقای نظام ولایت فقیه وابسته به تضاد پیوسته با جامعه جهانی است. در صورت عادی شدن روابط، سیستم ولایت فقیه که مدعی ولایت بر مسلمین و حتی جهان است، باید به مثابه یک سیستم حکومتی در کنار نظامهای دیگر مورد مقایسه قرار گیرد که ملایان به این قضیه هیچ گاه تن نخواهند داد. همچنان که قضیه آزادیهای فردی و اجتماعی مثل حجاب هم به نوعی برای این نظام حکم مرگ و زندگی را دارد. و اینها نه برای مخالفت با احمدی نژاد که برای بقای خود نیروی انتظامی را به جان مردم می اندازند یا در روایط خارجی اختلال ایجاد می کنند. اگر روابط خارجی بهبود پیدا کنند اینها با چه بهانه ای هر مخالفی را به عنوان جاسوس یا خائن یا همراهی با دشمن سرکوب کنند؟ اگر مردم آزادی بیان و آزادی در انتخاب پوشش داشته باشند، چطور خواهند گفت که اکثریت مردم قرائت ولی فقیه را از دین قبول دارند در حالیکه در خیابانها تا چشمت کار میکند بی جحاب خواهی دید؟ اگر احترام به حقوق شهروندی عرف و قانون شود، چگونه شهروندی را 6 سال میدوانند تا بر اساس قانون خودشان! حکم قصاص صادر کنند بعد رئیس دستگاه قضاحکم را لفو کند و طرف دعوا را حتی آدم حساب نکنند که حداقل مطلعش سازند و بعد هر معترضی را به ضدیت با ولایت متهم سازند؟ بنابراین: تا نظام کنونی هست، تنش در روابط خارجی هست همچنانکه عدم ترویج احترام به حقوق و عقیده افراد توسط روایتگران رسمی دین خواهد بود. و متاسفانه مافیای قدرت بقدری پول نفت و ثروتهای ملی مملکت را در اینهمه سال به حرام بین آقایان از اصولگرا و اصلاح طلب توزیع کرده است که اینان هیچ گاه به فروپاشی نظام موجود رضایت نخواهند داد که هیچ، شاهد اتحاد نمایان آنها بر علیه حرکتهای احتمالی آزادیخواهانه که موجودیت نظامشان را تهدبد کند خواهیم بود. بنابراین نمیتوان آینده نزدیک روشنی را در این قضایا پیش بینی کرد مگر در این سمت نیز اتحاد محکمی به وجود آید. این آخری البته با بی درایتی عجیب اپوزیسیون که بعضی سرانش(بخوانید سران اپوزیسیون قلابی) در نهایت با الیگارشی سر در یک آخور دارند و هدفشان پرپر کردن فرصت کنونی است بعید است شکل بگیرد. این فرصتی که به سرعت از دست میرود و این قصه غمناک ملک ایران زمین همچنان ادامه دارد...

اصولگرای سابق گفت...

مصباح گقته "حرف‌هایی از این قبیل شنیدم که الان آقا امام‌ زمان(عج) خودشان دارند جامعه را اداره می‌کنند! .. وقتی انسان به این سخن فکر می‌کند و به نتایج احتمالی که از این حرف گرفته می‌شود، قضیه به این شکل در می‌آید که وقتی خود آقا دارند کشور را اداره می‌کنند، نیازی به واسطه نداریم. حرف خیلی زیبا و کشش‌داری است و معنایش این می‌شود که الحمدلله جامعه ما به جایی رسیده است که خود آقا امام زمان(عج) دارند آن را اداره می‌کنند و لذا احتیاج به واسطه نداریم و نایب نمی‌خواهیم... که اگر در ذهن مردم جا بیفتد، پیامدهای عظیمی دارد.

حالا مطمئن شدم که حضرات از امام زمان استفاده ابزاری می کنند. یعنی امام زمانی خوبه که ولی فقیه ما رو تایید کنه! یعنی حکومت ما به جهل مردم بستگی داره!

Dalghak.Irani گفت...

سلام به بزرگواران.
با تشکرازبسط فلسفۀ وبلاگم وبزبان شیوا. هم کامنت ها کامل وبی نیازازهراظهارنظری است. وهم من دستم درد میکند وبرای تایپ مشکل دارم. مرسی ویا...هو

ناشناس گفت...

مطمئن نیستم ولی ظاهرا گقتگوی احمدی نژاد در سیما لغو شده. قبل از آنهم یک گزارش خبری پرآب و تاب پخش شد که مردم از مسئولان میخواهند اختلافات را علنی نکنند. مثل اینکه کار احمدی نژاد تمام است!