۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

احمدی نژاد درراه تورگوت اوزال یا درسرنوشت قذافی!

Isabella


درپست قبلی نگاهی اجمالی کردم به وضعیت احمدی نژاد درسیاست داخلی ایران و قول دادم که سیاست خارجی احمدی نژاد را هم اینجا بنویسم:


1- احمدی نژاد بعد ازاینکه دربرقراری ارتباط با رأس سیاست جهانی درامریکا وبا پرزیدنت اوباما درآخرین سفرش به نیویورک موفق نشد وباعث آن عصبانیت منجربه سخنرانی اش درزیرسؤال بردن موضوع انفجاربرج های تجارت جهانی درسپتامبر 2001 شد وناکام به ایران برگشت؛ خیلی سریع موقعیت خودش را مورد ارزیابی قرار داد وتصمیم گرفت اعتمادسازی درسیاست خارجی ایران را ازکشورهای منطقه که تقریباً همه دوست امریکا وغرب هستند پی بگیرد. لذا ما شاهدبودیم که دولت احمدی نژاد ازاول پاییز تا کنون قدم بقدم بسوی بازسازی روابط ایران با کشورهای عرب منطقۀ خلیج فارس حرکت کرده است.


2- آدرس ها را اگرازقطرشروع کنم ممکن است زیاد قانع کننده نباشد زیرا که روایط احمدی نژاد وامیرقطر تقریباً هماره خوب وقابل قبول بوده است. لذا امارۀ اول را از ملک عبدالله پادشاه عربستان برای شما می اورم که قبلاً هم همانموقع درنوشتۀ جداگانه ای بشما گفته بودم. ملک عبدالله که درپاییزامسال دربدترین شرایط جسمانی بود وحتی بوی الرحمن او درهمه جا پیچیده بود وشرط بستن به روی او مثل شرط بستن روی اسب مرده بود، اولین شخصیت مؤثردنیای عرب بود که مورد توجه و نوازش احمدی نزاد قرار گرفت. وآن زمانی بود که سفرلبنان احمدی نژاد با اما و اگرهای بسیاری درداخل وخارج مواجه شده بود. تا جاییکه خیلی ها پیش بینی می کردند که این سفر انجام نشود. درچنین موقعیتی بود که احمدی نژاد به ملک عبدالله زنگ زد وبا او درمورد سفرش هم صلاح مصلحت کرد وهم به اواطمینان داد که سفری دیپلماتیک خواهد بود ونه مسافرتی ایدئولوژیک!


3- انصافاً هم احمدی نژاد برسرقولش ایستاد ودرسفربه لبنان نه تنها ازبازی های شیعه وسنی پرهیزکرد بلکه تا آنجا پیش رفت که دشمن ترین سیاستمدارشناختۀ شدۀ امروز لبنان برای مقابله با هژمونی شیعه ازسوی حسن نصرالله. یعنی سعد حریری که آنموقع نخست وزیر لبنان بود را قانع ومشتاق کرد که به ایران سفرکند وکرد. واین موفقیت بزرگی بود دراعتماد سازی با اعراب درآن برهه. تلفن های بعد ازآن به سران عرب منطقه بویژه همین عبدالله عربستانی کماکان ادامه یافت تا اینکه دریک اقدام نمادین دیگر واین بار ملک عبدالله پادشاه اردن هدف نوازش قرارگرفت وبطور رسمی برای جشن های نوروز به ایران دعوت شد.


4- تا اینکه رسیدیم به اول زمستان ومنطقۀ خاورمیانه وشمال افریقا وتقریباً همۀ کشورهای عربی دچارطوفانی زنجیره ای از تلاطم های سیاسی شد. داستانش چون نزدیک است وهمه می دانید دیگرنیازی به تکرار نمی بینم که بگویم چطوردولت های تونس ومصر بسرعت سقوط کردند ودیگرانی که کماکان درحال تلاش برای آرام کردن کشورهایشان هستند والبته هنوزقصه ای درازاست تا پایان یافتنش. اینجا بود که شاهکاردیپلماسی خارجی دولت احمدی نژاد به منصۀ ظهوررسید وبه جرأت می گویم که بغیرازاحمدی نژاد ازهیچ سیاستمداری دردنیا قابل انتظارنبود این صبوری ودور اندیشی  تا چه رسد به رییس یک دولت ایدئولوژیک شیعه که تنها تصویر ارائه شده ازاو دردنیا بهم زدن اوضاع دیگرکشورها ودخالت درنا آرامی های منطقه است. 


5- احمدی نژاد که بالاخره بهر سختی وجان کندنی بود ازدست وزیرامورخارجۀ تحمیلی اش منوچهرمتکی وطی یک فرآیند ویژه وغیرمتعارف راحت شده بود -گاهی فکرمی کنم که بلکه هم واقعاً غیرازاین روش طوردیگری ممکن نبود. چون بسختی تصمیم مستقل درآشفته بازارایران اشراف کامل داریم.- ازشروع نا آرامیها درتونس و سرایت سریع آن به سایرکشورهای منطقه لام تا کام موضع له وعلیه نگرفت و اگر خیلی سمج موردسؤال وفشارقرارگرفت غیرازبرخی نصایح کلی وپیامبرگونه موضع سیاسی مشخصی نگرفت. واین موضع را حتی درجریان یورش سعودی ها به بحرین هم حفظ کرد. با دقت کافی به گفته ام نگاه کنید وموضع گیری رسمی دولت احمدی نژاد را مقایسه کنید با موضع ایدئولوژیک رهبردرنمازجمعه وسایرپادوهای سیاسی جناح راست درمجلس وغیره. که چه سینه ای به تنورمی چسباندند ومی چسبانند در دفاع ازقیام های بقول خودشان اسلامی والبته دم خروس برتری شیعه را هم که نمی توانند پنهان کنند.


6- یقین دارم که درسال جدید احمدی نژاد دیپلماسی منطقه ای خود را با هردولت هایی که درکشورهای عربی منطقه به ثبات برسند پی خواهد گرفت تا جامعۀ جهانی را متوجه کند که احمدی نژاد ایرانی ومسلمان با خامنه ای وهمۀ الیگارشی همراهش که اسلام گرایانی بی وطن هستند تفاوت ماهوی دارد وآنان نباید نصایح وحرف های پیامبروش او درمورد عدالت وصلح ومهربانی جهانی را با حرف های ایدئولوژیک و هژمونی طلب خامنه ای وشرکاء یکی بگیرند. متأسفانه درحالیکه غرب تا آمدن و رییس جمهورشدن احمدی نژاد، رژیم ایران را چند پارچه ودارای گرایش های تند و کند ومتوسط می دانست؛ بعدازروی کارآمدن دولت احمدی نژاد فریب این تحلیل رقبای داخلی احمدی نژاد را خورد که حکومت ایران یکپارچه شده ودیگربین رهبر و رییس جمهورفرقی وجود ندارد. لذا نه پالس های نامه نگاری های احمدی نژاد را گرفت، نه به تلاش های ارتباط های تصادفی او وشرکایش وقعی نهاد، نه ازتصمیم مرحلۀ اول وشجاعانۀ او درتبادل اورانیوم توانست بهره بگیرد، نه بیانیۀ تهران بهمت برزیل وترکیه را پاسخ مناسب داد، ونه به تلاش های چندین ماهۀ امیراحمدی ومشایی وتیم همراه وهمکارشان دربرقراری تماس درنیویورک اعتنایی کرد. وهنوزهم غرب دارد اشتباه می کند وخدا کند روزی نفهمد که کارازکارگذشته باشد.


7- درسوی دیگراما غرب بالاخره به این نتیجۀ ازابتدا معلوم "ایران آزاد نشود جهان نابود می شود" رسید؛ واینک دنبال بهانه ای می گردد که ایران را به بهای ویرانی کامل هم شده ازرژیم دینی خلاص کند. ولیبی هم بهترین آزمایشگاه را برایش فراهم کرده است که هم تمرین کند وهم میزان موفقیتش را بیازماید وهم ذائقه جامعۀ بین المللی را بسنجد تا اگرموفق بود باتمهید بهانۀ لازم سناریوی دفاع ازغیرنظامیان را درایران بکاربگیرد. گمانم اینست که سناریوهم می تواند این باشد که درمیان یکی از قومیت ها -ترجیحاً درکردستان واگرنشد دربلوچستان شورشی را هدایت کند و سرپلی را بدست اورد ودردفاع از سرکوب آنان زیربناهای ایران را نابود ورژیم را ساقط کند. چون که حکومت ایران بطورنسبی درشاخص های مساحت جغرافیایی ونفت خیزبودن و... به لیبی شبیه است وازنظر نوع رژیم هم الیگارشیک روحانی است که منطبق با رژیم الیگارشیک قبیله ای لیبی است. والبته بسیارشباهت های شکلی ومحتوایی دیگر مثل: رژیم قذافی هم یک انقلاب 43 ساله است مثل رژیم ایران که یک انقلاب 32 ساله است. رژیم قذافی هم با رهبرانقلاب غیرمسئول ومختارمطلق اداره شده است ورژیم ایران هم با رهبری انقلابی آیت الله خامنه ای همان جورمشق می کند. رژیم قذافی هم هماره دهانی گشاده وچنگالی تیزوصدورتروریست صورت بندی تا یکی دوسال پیش داشته است وآیت الله خامنه ای هم با سپاه قدس واطلاعات سپاه مشغول همین کاراست. رژیم قذافی هم حتی یک دوست قابل اتکاء دردنیا ندارد و ایران اسلامی هم تا کنون همینطوربوده است و...بسیاری نقاط همپوشان دیگر. البته می توانید به موقعیت سوق الجیشی ایران درمقابل پرت افتادگی لیبی اشاره بکنید. این حرف درست است وبهمین خاطرهم است که غرب می خواهد درعمل آزمایش کند که قذافی چقدرخواهد توانست مدیترانه را ومنطقۀ نفوذ غرب را به آتش بکشد که هنوزهم شعارش ازدهانش نمی افتد تا مطمئن شود که آیا ایران هم درروزواقعه عملاً قادربه چه عکس العملی خواهد شد.


8- سخن بدرازا کشید برگردیم به ترکیه ای که رجب طیب اردوغان مسلمان با اقتدار و محبوبیت درحال حکمرانی است. این درست است که ترکیه نوین را آتاتورک مرحوم بنیان گذاشت. ولی ترکیۀ نوین ترکیۀ نوین ترنشد جزبه همت مردی سیاستمدار واقتصاد دان بنام تورگوت اوزال. که ترکیه را ازکودتای ژنرال کنعان اورن تحویل گرفت و ازترکیه ای که دردست سیاستمداران دوقطبی دوقلوی بی خاصیت بنام های سلیمان دمیرل راست وبلنت اجویت چپ درنقطۀ حضیض اقتصاد متورم دست وپا می زد نجات داد وبجایی رساند که اقتصاد شکوفا وقابل افتخارامروزترک ها نتیجۀ محتوم آنست. این را ازاین جهت آوردم که هم ادای احترامی شده باشد به اوزال مرحوم وهم بیاد محمود احمدی نژاد بیاورم که اینک برسر یک دوراهی سرنوشت ایستاده است: می توانی تورگوت اوزال ترک شوی وتاریخ ایران را مال خود کنی. ومی توانی معمرقذافی لیبی شوی ولعنت بشریت ولیبیایی های درحال مرگ ونابودی ازسوی دوطرف را درپشت قبرت بشادمانی بیارایی. انتخاب با توست. وبشر هرلحظه درحال تغییر است وامروزکه شنیدم وزیراقتصاد ایران چنان با اعتماد بنفس بسلامت اقتصادی ایران بوده است که ازحذف سه صفرازپول ملی را وعده می دهد. با خودم گفتم: "احمدی نژاد توانایی ولیاقت تغییررا دارد." با امید.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
ایزابل گفتی و کردی کبابم
epuis longtemps mon coeur était à la retraite
Et ne pensait jamais de voir se réveiller
Mais au son de ta voix j'ai relevé la tête
Et l'amour m'a repris avant que d'y penser
Isabelle... mon amour
لینک:http://www.youtube.com/watch?v=pDBK9Wb9-jQ
ناکجا آبادی
الی المهرج الایرانی

سحر گفت...

خب شما بهتر میدانید که مسائل اقتصادی و روابط دیپلماسی بطور پارالل بهم مربوط میشن. که قربانش برم در مورد ما هر دو پایشان لنگه.اگه اوزال آمد و رفرم اقتصادی کرد منظورم همون آزاد سازی قیمتها و برداشتن سوبسید از مواد مورد نیاز مردم اما از طرف دیگه روابط دیپلماسی اش با غرب روبراه بود. از طرفی اینکار رو با برنامه ریزی بلند کرد. در زمان اوزال تورم ترکیه دو رقمی شد. اوزال رو همه مغز متفکر اقتصادی میدونستند اما معنی اینکارش رو نمیفهمیدند. اوزال رفرم سیاسی واجتماعی کرد. تا حدی جو نظامی رو شکست. قولهای ازادی بیان و مطبوعات داد وتا حدی بقولش عمل کرد. باب دیالوگ و بحثهای سیاسی رو باز کرد.من اونموقع ترکیه بودم. خلاصه از نظر اقتصادی ترکیه به فلاکت رسید و قرض بانک جهانی نجاتش میداد.خلاصه اینکه هدف اوزال اول جذب سرمایه داخلی و رشد اون و بعد جذب سرمایه خارجی که استراتزی بود. که موفق هم شد و اقتصاد ترکیه رو روبراه کرد. الان ترکیه از نظر رشد اقتصادی کشور 3 دنیاست. از زمان اوزال تا اردوان هم 30 سال طول کشید. حالا من همه این روضه ها رو خوندم که اینو بگم:
بدون برنامه ریزی بلند مدت اقتصادی و رفرم اقتصادی و بهمراه اون رفرم های اجتماعی کاری درست نمیشه.ج.ا نه تنها کاری برای رفرمهای اجتماعی خیال نداره بکنه تا بحال برای رفرمهای اقتصادی هم کاری نکرده . پول نفت و همه خرج اورانیومهای بی مصرف!ضمنا من پارسال که ترکیه بودم با ماشین از خیابون رد میشدیم بیرون یه مغازه پارچه های خوشگل آویزون بود که به چشمم اشنا اومد. فامیل ترکمون گفت نساجی مازندران خودتونه. گفتم دولت خریده؟ گفت نه! یه سرمایه دار یهودی ترک با پول خودش!حالا وضعیت اجتماعی ما اونقدر اسفناکه که ملت تمام خونه و زندگی رو میفروشن که مهاجرت کانادا رو بگیرن. بعد تو تورنتو از نون تافتونی گرفته تا بساز بفروشی راه میاندازن.
ببخشید نامه ام طولانی شد دلم پر بود.

ناشناس گفت...

با سلام و احترام خدمت استادم امروز با اشتياق فراوان پس از مدتها دوري به سراغتان آمدم هنوز شروع به خواندن پستهائي كه از دست داده ام نكرده ام قبل از آن ميخواستم سال نو را خدمتتان تبريك بگويم وبراي همه مان آرزوي سالي بدون آخوند و رياي ديني نمايم دلم كلي برايتان تنگ شده بود روزي نبود كه ياد شما نيفتم و تاسف از اينكه دسترسي به اينترنت ندارم و از وحضرتان بي خبريم و خوشحالم كه همچنان ماشالله پر شور و حرارت مشغوليد اي والله

Dalghak.Irani گفت...

سلام همریش
انگلیسی نمی دانم وشما به فرانسه نیز آراستی مرا. فقط هنررا فهمیدم وایزابلا را. همین کافی است برای هم چپقی! برنده ام کردی که بردیم تا شارل آزناور وچه جوانی ها کردیم با این همریش. وذهنم نقبی زد به موهای سفید فرهاد زنده یاد وکوچینی دربلوارالیزابت وآن فضای دود گرفته از شادی نسل تباه شده ام. زنده باشی. یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

وناشناس آشنا چرا ناشناس.
بوی خانم آشنا را شنیدم ازکامنت شما آیا اشتباه می کنم. ومرسی! یا...هو

Dalghak.Irani گفت...

وشما خوب می دانید سحرخانم که تورگوت اوزال اقتصادی متورم نه دورقمی که 5و6 رقمی را گرفت ودرست گفته ای طریقۀ مشقش را دربازکردن بازار ترکیه بروی اقتصاد آزاد. ولی من فقط هم ادرس داده ام به احترام وهم تشویق کرده ام به احتمال. وشما بهترمی دانید که هرزمانه ای ومکانی فرمول خودش را دیکته می کند. درایران مردشماره دونبودی قبل ازاحمدی نژاد که بتوانی واژۀ "هیچ" را درست معنا کنی. ولی هم من وهم شما دیده ایم. وچه جانی باید کند برای یک لقمه تصمیم درسیستمی که ذاتش بربلاتصمیمی وبلاتکلیفی شالوده دارد و تو مرد اولش که نیستی بلکه خاتمی گفت "هیچ" هستی. والبته فرمول ها هم شرایط زمانه را می طلبد به این سیاق. پول نفت که تالحظۀ حاضرنقمت بوده برای ایران بلکه هم نعمتی شد برای گذران ازاین سختی به آن سهولت. اصرارم این بود که کورمال کورمال نه بلکه باچشمان باز به صحنه بنگریم. فقط همین ونه بیشتر. مرسی. یا...هو

ناشناس گفت...

سلام و ببخشيد كه از هولم اشتباهاٌ خودم را بصورت ناشناس معرفي كردم ماشالله خوب شناختيد همان خانم آشناي ارادتمند شما هستم.البته نميدانكم چرا وقتي نام/آدرس اينترنتي را در پائين تيك ميزنم پنجره اي براي وارد نمودن نام باز نميشود